Mitä 112-koodi korvaa?

bnxsdftb

Mulla on kelakortissa 112-koodi eli se korvaa 100% mun mielialalääkkeet, omavastuuosuus kultakin ostokerralta on 3e? Onko näin?

33

4748

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettänäin1

      näin on.ja jokaisesta lääkkeestä menee se 3e.Jos on 2 eri lääkettä niin siitä tulee se 6 e maksettavaksi.

    • Voi_tarkistaa

      Kaikille lääkkeille ei ole erityiskorvattavuutta, sen voi tarkistaa vaikkapa Kelan nettisivulta.

      • ettänäin1

        mutta aloittajahan sanoi että kelakortissa on 112 koodi.Itselläni on sama koodi kelakortissa ja maksan lääkkeistä 3 e / lääke.


      • vset

        Tosiaan tuolla 112-sairausnumerolla ei kaikista lääkkeistä saa sitä ylempää korvausta. On tietyt lääkkeet jotka ko. sairausnumerolla saa sillä 3 euron omavastuulla. Ja sieltä YA:n sivuilta tämän voi tarkistaa lääkekohtaisesti.


      • ettänäin1

        eiköhän se asia selviä aloittajalle kun käy siellä apteekissa.Mä sain aikoinaan kelasta paperin jossa oli selvitetty nämä kaikki korvattavuusasiat.Enää ei näköjään kelasta sellaista saa.


      • Ohjeet_löytyy
        ettänäin1 kirjoitti:

        eiköhän se asia selviä aloittajalle kun käy siellä apteekissa.Mä sain aikoinaan kelasta paperin jossa oli selvitetty nämä kaikki korvattavuusasiat.Enää ei näköjään kelasta sellaista saa.

        Samat ohjeet löytyy Kelan nettisivulta. Kerran vuodessa (?) Kela jakaa joka kotiin ilmaislehden jossa myös kerrotaan eri korvausasioista.


      • ettänäin1
        Ohjeet_löytyy kirjoitti:

        Samat ohjeet löytyy Kelan nettisivulta. Kerran vuodessa (?) Kela jakaa joka kotiin ilmaislehden jossa myös kerrotaan eri korvausasioista.

        Mä en lue sitä ilmaislehteä,kun mun ei tartte asioida kelassa.Jos mun pitää jotain kela-asioita tietää niin käyn netissä kelan sivuilla.


    • noup123456

      No se selviää vaikka täältä http://www.yliopistonapteekki.fi

      Ei se että on 112 koodi tarkoita tosiaan sitä että kaikista saa erityiskorvattavuuden, ehei....

    • eipsykoottinen

      Joo, onnekkaat paskiaiset, teille yhteiskunta maksaa lääkkeet.. Itse joudun joka vuosi maksamaan sen reilu 600 euroa psyykelääkkeistä ennen kuin Kelan omavastuu tulee täyteen..

      • ettänäin1

        Sulle on osunut huono lääkäri määräämään lääkkeitä.Itsellä on lääkitys unettomuuteen,vaikka kyseiset lääkkeet on tarkoitettu ensisijaisesti psykoosiin ja skitsofreniaan.Mulla siis ei ole kumpaakaan mutta auttaa nukahtamaan.Tavalliset nukahtamislääkkeet eivät ole koskaan tehonneet.Lääkkeet on määrännyt psykiatrian erikoislääkäri joka on antanut mulle jos jonkinlaisia diagnooseja,joiden ansiosta olen päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle.


      • einytihannoinkaan

        Harva haluaa unettomuuteen esim.antipsykootteja. Esim. Ketipinoria määrätään nykyisin useilla eri indikaatioilla, mm. unettomuus, ahdistuneisuus jne.
        Itse kärsin unettomuudesta, onneksi unitutkimuksen kautta sain apua.

        Jossain vaiheessa psykiatrin kanssa päätettiin että kokeilen Ketipinoria, kokeilin viikon ajan ja kiitos ei, ei enää koskaan.

        Unettomuuteen käytetään mm. vanhaa väsyttävää Atarax-antihistamiinia, kelle se sopii niin siinä yksi vaihtoehto. Siitä vain ei kukaan saa mitään KELA-korvauksia, se ei kuulu nykyisin korvattavuudeen piiriin laisinkaan.

        On valtaisa näärä lääkkeitä jotka eivät kuulu edes perusorvattavuuden piiriin ja aina sinne tulee uusia.

        Ei se mistään huonosta/hyvästä lääkäristä ole kiinni.

        Itse olen joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle, en päässyt. Mielusti olisin jatkanut työelämässä.


      • ettänäin1
        einytihannoinkaan kirjoitti:

        Harva haluaa unettomuuteen esim.antipsykootteja. Esim. Ketipinoria määrätään nykyisin useilla eri indikaatioilla, mm. unettomuus, ahdistuneisuus jne.
        Itse kärsin unettomuudesta, onneksi unitutkimuksen kautta sain apua.

        Jossain vaiheessa psykiatrin kanssa päätettiin että kokeilen Ketipinoria, kokeilin viikon ajan ja kiitos ei, ei enää koskaan.

        Unettomuuteen käytetään mm. vanhaa väsyttävää Atarax-antihistamiinia, kelle se sopii niin siinä yksi vaihtoehto. Siitä vain ei kukaan saa mitään KELA-korvauksia, se ei kuulu nykyisin korvattavuudeen piiriin laisinkaan.

        On valtaisa näärä lääkkeitä jotka eivät kuulu edes perusorvattavuuden piiriin ja aina sinne tulee uusia.

        Ei se mistään huonosta/hyvästä lääkäristä ole kiinni.

        Itse olen joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle, en päässyt. Mielusti olisin jatkanut työelämässä.

        No mulla on juuri ketipinor ja sitten peratsin unettomuuteen.Mulla on ollut unettomuutta jo 15 vuotta.Unitutkimukseen en ole ikinä päässyt,vaikka olen sinne halunnut.Lääkäri(t) eivät ole katsoneet sitä tarpeelliseksi.Yksityiselle minulla ei ole varaa ja ei tule olemaankaa pienten tulojen takia.Sentään pääsen säännöllisesti käymään terveyskeskuksessa maksa-ja munuaiskokeissa juurikin lääkityksen takia.Viimeksi olin ottamatta lääkkeet juhannuksena jolloin nukkumisesta ei tullut mitään vaikka kello näytti aamuneljää.Kun kaverit meni nukkuu niin mä jäin valvoo yksin.Eli mielummin lääkkeet kuin valvominen.Enemmän se valvominen rasittaa mun kehoa ja pääkoppaa kuin noi lääkkeet.Että kumpi on parempi valvominen vai lääkkeet?


      • Anonyymi
        ettänäin1 kirjoitti:

        Sulle on osunut huono lääkäri määräämään lääkkeitä.Itsellä on lääkitys unettomuuteen,vaikka kyseiset lääkkeet on tarkoitettu ensisijaisesti psykoosiin ja skitsofreniaan.Mulla siis ei ole kumpaakaan mutta auttaa nukahtamaan.Tavalliset nukahtamislääkkeet eivät ole koskaan tehonneet.Lääkkeet on määrännyt psykiatrian erikoislääkäri joka on antanut mulle jos jonkinlaisia diagnooseja,joiden ansiosta olen päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle.

        Sulla vasta huono lääkäri on, jos daat hullujen lääkkeitä unettomuuteen. Tai sitten nämä on taas näitä: ”Ei mulla mitää skitsofreniaa ole, vaikka valtio salakuuntelee” yms


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla vasta huono lääkäri on, jos daat hullujen lääkkeitä unettomuuteen. Tai sitten nämä on taas näitä: ”Ei mulla mitää skitsofreniaa ole, vaikka valtio salakuuntelee” yms

        Sori nyt vaan mutta mulla ei ole edelleenkää skitsofreniaa ja valtio ei salakuuntele mua.Olen pahoillani jos haluat uskoa että näin tapahtuu.Joskus vaan ei imovanet ei tehoa kuin lyhyen aikaa. oletko katellinen kun elän hyvää elämää johon kuuluu myös hyvät yöunet vaikka ovatkin lääkkeiden ansiota.Ja kyllä kelakortissa koodi 112 mutta ei kelan tarvitse tietää ettei mulla ole koskaan ollut psykoosia tai skitsofreniaa. Mitä sitten jos ketipinor ja peratsin ovat sykoosi ja skitsofrenia lääkkeitä jos niillä nukun hyvin.Joillekin riittää melatoniini ja sekin on lääke.


    • minullakin

      Minulla on myös 112-koodi KELA-kortissa ja saan psyykenlääkkeitä 3:lla eurolla per ostokerta. Rauhoittavia lääkkeitä tuo koodi ei korvaa, ei myöskään Lyricaa. Ainut masennuslääke, mistä en ole saanut korvausta, on ollut Cymbalta, siitä jouduin maksamaan täyden hinnan, tosi tuokin muutama vuosi sitten, en tiedä onko kyseisen lääkkeen korvattavuus sittemmin muuttunut. Mutta kaikki SSRI:t, venlafaksiini, mirtatsapiini, voxra jne... kaikki olleet 3 €. Samoin kaikki psykoosilääkkeet 3 €.

      • Tietoa_löytyy

    • MaksaMaksaa

      Kyllähän tuo 112 koodi löytyy myös. Ja maksan esim. lyricasta 1,50€/ 3 kk satsi.
      Minulla siis ylittynyt maksukatto jo heti alkuvuodesta.
      Kaikkia lääkkeitä tuo korvaus ei koske. Esim 10 kpl 5 mg diapam maksaa yli 10 €. Mitään korvauksia siitä ei tule.

      • Ompas kalliita. Opamox oli muistaakseni n. 6 eur 100kpl.


      • Käytätkö_tosiaan

        Oletko väärinkäyttäjä vai miksi lääkäri kirjoittaa vain 10 kpl pakkauksia? Orionin Diapamia samaa 5 mg vahvuutena saa myös 30 kpl pakkauksessa (3,26 €, ei korvausta) tai 100 kpl pakkauksessa 6,62 euroa joka on vieläpä peruskorvattava.


      • MaksaMaksaa
        Käytätkö_tosiaan kirjoitti:

        Oletko väärinkäyttäjä vai miksi lääkäri kirjoittaa vain 10 kpl pakkauksia? Orionin Diapamia samaa 5 mg vahvuutena saa myös 30 kpl pakkauksessa (3,26 €, ei korvausta) tai 100 kpl pakkauksessa 6,62 euroa joka on vieläpä peruskorvattava.

        Ei, en ole väärinkäyttäjä. Minulla se 10 kpl diapam- paketti kestää viikkoja. Lääkärit taitavat olla aika nihkeitä määräämään yleensäkään mitään opiaatteja. Ilmeisestikin juuri sen vuoksi, että porukat koukuttuu niihin.


      • juueiole
        MaksaMaksaa kirjoitti:

        Ei, en ole väärinkäyttäjä. Minulla se 10 kpl diapam- paketti kestää viikkoja. Lääkärit taitavat olla aika nihkeitä määräämään yleensäkään mitään opiaatteja. Ilmeisestikin juuri sen vuoksi, että porukat koukuttuu niihin.

        No Diapam ei nyt ole mikään opiaatti..


      • Anonyymi
        MaksaMaksaa kirjoitti:

        Ei, en ole väärinkäyttäjä. Minulla se 10 kpl diapam- paketti kestää viikkoja. Lääkärit taitavat olla aika nihkeitä määräämään yleensäkään mitään opiaatteja. Ilmeisestikin juuri sen vuoksi, että porukat koukuttuu niihin.

        Nolo… nolo… syö diapamia ja luulee pampuloiden olevan opiaatteja🤣🤣🤣 paras vitsi vuosiiiin


    • Ljkkn

      Kadullakin myydään 5mg diapamia 10 kpl / 10e. Aika hinnoissaan siis ovat. Minä tosin maksaisin listasta vaikka 20e silloin kun tarvetta on koska lääkäriltä on ihan turha pyytää. Mikä on aika pöhköä jos ei voi lääkärille omaa terveyttään koskevista asioista puhua..

    • äölkjhgf

      Tuolla Kela-kortin 112-koodilla saa korvattavuuden psykoosilääkkeisiin yms. (ilmeisesti myös esim. ns. psykoottinen masennus kuuluu samaan sarjaan, mitälie tarkoittaakaan..).

      Tässä Kelan tekstiä:

      "112 Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt

      (Schizophrenia, psychosis affectiva, psychosis manodepressiva, paraphrenia involutionis, status paranoicus, paranoia, dementia senilis, dementia praesenilis, psychoses aliae; A52.1, A69.2, A81.0, B22.0, B56.9, B57.2, E01.8, E03.9, E52, E53.8, E75.6, E83.0, E83.5, F01, F03, F06.0-F06.3, F20-F25, F28, F29, F30.1, F30.2, F31, F32.3, F33.3, F84, G10, G20, G30.0, G30.1, G30.8, G30.9, G31.0, G35, G40.9, M30.0, M32.8)

      Lausunnon edellytetään perustuvan psykiatrian, nuorisopsykiatrian, lastenpsykiatrian tai oikeuspsykiatrian erikoislääkärin tutkimukseen tai erikoissairaanhoidon yksikössä tai mielenterveystoimistossa suoritettuun tutkimukseen.

      Vaikealla psykoosilla tarkoitetaan tilaa, johon liittyy selvä todellisuudentajun häiriintyminen. Näitä ovat skitsofrenia ja harhaluuloisuushäiriö. Lisäksi kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa on ollut maniavaihe tai psykoottinen masennusvaihe, ja mania kuuluvat tähän vaikeiden mielenterveyden häiriöiden ryhmään.

      Depression vuoksi erityiskorvattavuus voidaan myöntää vain, kun kyse on depressiosta, jossa on psykoottisia piirteitä. Psykoottisuuden merkit tulee selvittää lausunnossa.

      Lausunnossa edellytetään kuvattavan asianmukaiset diagnostiset tutkimukset ja hyvän hoitokäytännön mukainen hoitosuunnitelma.

      Reaktiivisten psykoosien lääkehoito ei ole erityiskorvattavaa." - Kela.fi

    • yötönyöyöyö

      Ymmärrän toisaalta, että yhteiskunta haluaa maksaa esimerkiksi skitsofreniaan tarkoitettuja lääkkeitä, kait siinä on ajateltu sitäkin vaihtoehtoa, että kyseiset potilaat eivät hakisikaan näitä hyvin kalliita lääkkeitä ( - josta mahdollisesti voisi aiheutua yhteiskunnalle vielä enemmän kustannuksia..).

    • yötönyöyöyö

      Välillä vaan kirpasee itse maksella näitä lääkkeitä sinne 600 euroon.. Sekä myös se, jos joku on saanut hetkellisen psykoosi-lääkkeiden käytön kautta tuon 112-koodin Kela-korttiinsa...

    • werertertert

      112 = hullu. Alan kielellä

      • ettänäin1

        älä nyt viitsi.


      • justnäin

        Sanoit asian juuri niinkuin viranomaiset tarkoittavat. Vastauksesi oli tämän palstan selkokielisin ja suorin.


    • Ei_katkera_mutta

      Tähänkin ketjuun on jäänyt aukko. Eri Psykiatrit tuntuvat tekevän samasta sairaudesta erilaisia diagnooseja jotka sitten Kelalle menevissä B-lausunnoissa antavat kelassa samasta sairaudesta erilaisen päätöksen täyskorvattavuus asiassa. Itselläni diagnosoituna kaksisuuntainen mielialahäiriö ilman psykoottisuutta on sairauteni aikana kolme kertaa haettuna antanut kielteisen päätöksen täyskorvattavuudessa.

      Sairauteni aikana olen eri yhteyksissä ollut tekemisissä monen kaksisuuntaisen kanssa joilla on 112 enkä koskaan ole havainnut minkäänlaista psykoottista käytöstä näissä ihmisissä. Tuntuukin siltä, että tyypin 1 ja 2 häiriöiden raja on aika häilyvä. Selvästi tunnistettavien ykköstyyppien täyskorvattavuuden ymmärrän kyllä täysin.

      Ihmetystä herättää sekin, että meillä monilla eri tyypin kaksisuuntaisella on käytössä hyvinkin samat lääkitykset mutta kakkostyyppi maksaa lääkkeensä itse ja omalla kohdallani käy vielä niin, että lääkekatto täyttyy aivan loppuvuodesta jolloin siitäkin saatava hyöty jää minimaaliseksi. Eli itse maksan sen reilun 600 euroa vuodessa ja mielestäni samankuntoinen kaveri sen 1,50/lääke.

      • ettänäin1

        Omalla kohdalla sama psykiatrian erikoislääkäri on kelaan menneissä lausunnoissa laittanut esim. diagnoosiksi rajatilahäiriö ja psykoosipiirteinen persoonallisuus.Ja tuli kyllä yllätyksenä että lääkäri tekee diagnooseja vain sen perusteella millanen olen luonteeltani.Mutta en valita kun olen päässyt eläkkelle näitten ihmellisten diagnoosien avulla.Ja lääkitys unettomuuteen psykoosi ja skitsofrenia lääkkeillä.Mulla ei ole siis mitään hajua milasita on olla psykoosissa tai muuten nähdä/kuulla harhoja.


      • Pieni_tarkennus

        "Eli itse maksan sen reilun 600 euroa vuodessa ja mielestäni samankuntoinen kaveri sen 1,50/lääke."
        Erityiskorvatun lääkkeen omavastuu on 3 euroa lääkkeeltä kultakin ostokerralta.


      • Anonyymi
        ettänäin1 kirjoitti:

        Omalla kohdalla sama psykiatrian erikoislääkäri on kelaan menneissä lausunnoissa laittanut esim. diagnoosiksi rajatilahäiriö ja psykoosipiirteinen persoonallisuus.Ja tuli kyllä yllätyksenä että lääkäri tekee diagnooseja vain sen perusteella millanen olen luonteeltani.Mutta en valita kun olen päässyt eläkkelle näitten ihmellisten diagnoosien avulla.Ja lääkitys unettomuuteen psykoosi ja skitsofrenia lääkkeillä.Mulla ei ole siis mitään hajua milasita on olla psykoosissa tai muuten nähdä/kuulla harhoja.

        Tjoo-o. Meikä ollu kolme kertaa mielisairaalassa ja 112 koodi on pysyvä. Kelan lääkäri kuitenkin ihmeparansi ja en ole eläkkeellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe