kysymyksiä uskoville

alkuunmuutama

miksi jumala päätti että paholainen saa olla paratiisissa jos paratiisin idea oli olla täydellinen paikka?

miksi jumala rankaisi tuleviakin sukupolvia sairauksilla ja vaikeuksilla synnytystuskiä myöten aatamin ja eevan mitättömän teon takia josta olisi puhuttelukin riittänyt rankaisuksi?

ymmärsikö jumala että sairauksien suunnitteleminen ja luonnonmullistusten ideoiminen tulee vaikuttamaan negatiivisesti ihmisten kykyyn uskoa rakkaudelliseen jumalaan?

miksi jumala tappoi vedenpaisumuksessa massoittain myös pieniä lapsia mutta ei tuhonnut paholaista vedenpaisumuksessa?

miten voidaan ajatella että vedenpaisumus oli viisas teko jumalalta kun se ei edes poistanut syntiä?

miksi kaikkiviisaan jumalan pitää turvautua väkivaltaan ongelmatilanteissa?

tyhmä ihminen käyttää joskus väkivaltaa ongelmatilanteissa mutta onko jumala yhtään suurempi ihmistä jos hänenkin siihen tarvii turvautua?

miten voit omassatunnossasi sanoa itsellesi että hellvetti on ikuisena rangaistuksena oikeudenmukaista epäuskosta jumalaan jota ei näy eikä kuulu?

miten rakkauden jumala voi asettaa pahantekijän kuten esimerkiksi hyväksikäyttäjän oikeuden omaan tahtoonsa korkeammalle kuin hänen uhrinaan olevan pienen lapsen oikeuden omaan koskemattomuuteensa ja turvalliseen ympäristöön?

miten jumala kykenee seuraamaan edellä mainittua tapahtumaa kerta toisensa jälkeen puuttumatta tapahtumiin?

miten ajattelet sen että maailmassa on paljon ihmisiä jotka tekisivät hyviä asioita toisilleen jos heillä olisi siihen kyvyt. kun taas jumalalla olisi kyvyt mutta ei tahtoa?

oletko koskaan ajatellut että usko voisi olla itsepetosta siitä syystä että se helpottaa elämääsi?

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalanlapsi

      Kuule, mistä uskovaiset voisivat Jumalan motiiveja tietää?
      Tässä ei ole montaa kysymystä joihin voi vastata, mutta tuossa yhdessä vaiheessa kysyit, että "miten voit omassatunnossasi sanoa itsellesi että helvetti on ikuisena rangaistuksena oikeudenmukaista epäuskosta jumalaan jota ei näy eikä kuulu?" Vastaus on, että helposti. Uskominen riippuu täysin sinusta itsestäsi, sinä et tarvitse siihen mitään. (Itse olen kristitty, joten puhun nyt kristinuskon Jumalasta ja opetuksista.) Se on jokaisen oma päätös. Itse et usko, mutta sinulla olisi siihen mahdollisuus. Tiedät helvetistä, joten et voisi sanoa ettei sinua varoitettu. Uskominen ei loppujen lopuksi ole paljon vaadittu.
      Sitten kysyit lopussa, että olenko koskaan ajatellut uskon olevan itsepetosta. Ja kyllä, kyllä se joskus vaikeina aikoina on välähtänyt mielessä, mutta kun turvaudun Jumalaan tiedän, ettei se ole :)

      • eräs-uskovainein

        Ensinnäkään: Paholaista ei ollut luotu paholaiseksi vaan kaikkein kauneimmaksi kerubiksi mitä on olemassakaan, ei siis paholaiseksi, vasta kun tuli kapina taivaassa ja hän lentää sieltä ulos hänestä tuli paholainen, pääpirujen pomo.


      • yks-uskovainen

        Heitä oli kielletty syömästä siitä puusta, koska heille tuli liikaa viisautta, jota ei ollut tarkoitettu ihmisille, ja he olivat pettäneet Jumalan luottamuksen, ei siis ihmisen vaan Jumalan.


      • Hän-paransi
        eräs-uskovainein kirjoitti:

        Ensinnäkään: Paholaista ei ollut luotu paholaiseksi vaan kaikkein kauneimmaksi kerubiksi mitä on olemassakaan, ei siis paholaiseksi, vasta kun tuli kapina taivaassa ja hän lentää sieltä ulos hänestä tuli paholainen, pääpirujen pomo.

        Sairauksia oli jo Jeesuksen aikana ja hän paransi niistä ihmisiä, ja niistä paranee nykyisinkin uskon rukouksessa paljon ihmisiä.


      • jokainenkuolee-joskus

        Paholaisen tuomio tulee ihan lopussa, kaipa se olento on merkinnyt Jumalalle enemmän kuin osaamme kuvitellakaan...!


      • sellaista-se-oli
        Hän-paransi kirjoitti:

        Sairauksia oli jo Jeesuksen aikana ja hän paransi niistä ihmisiä, ja niistä paranee nykyisinkin uskon rukouksessa paljon ihmisiä.

        Vedenpaisumuksessa tuhoutuivat dinosaurukset ja sen ajan ihmiset joissa oli myös entisaikojen "jumalien" jälkeläisiä, Jumala ei kestänyt nähdä heidän pahuuttansa enää yhtään enempää. ja pelasti vain Nooan perhekuntineen ja eläimiä jotka mahtuivat arkkiin.


      • pitää-uskoa
        sellaista-se-oli kirjoitti:

        Vedenpaisumuksessa tuhoutuivat dinosaurukset ja sen ajan ihmiset joissa oli myös entisaikojen "jumalien" jälkeläisiä, Jumala ei kestänyt nähdä heidän pahuuttansa enää yhtään enempää. ja pelasti vain Nooan perhekuntineen ja eläimiä jotka mahtuivat arkkiin.

        Ymmärrä että Jumala rakastaa sinua ja kaikkia ihmisiä niin paljon että antoi poikansa maksaa meidän syntivelkamme ristillä kärsien. Niin paljon. Ja nyt vaatii että uskomme Häneen, se riittää.


      • kutinalle

        Uskominen riippuu täysin itsestäsi? Jumalasta on yhtä paljon todisteita kuin että maapallo on oikeasti donitsi jonkun avaruusolion kahvipöydällä.
        Se että uskoo tuohon donitsiin pitäisi olla jotain päättelyketjua tai todisteita. Jumalaan ei ole yhtään mitään todisteen murstakaan. Eli miten se voi riippua itsestä? Ei mulla ole mitään sitä vastaan että olisikin mahdollista viettää ikuisuus paratiisissa. Mutta uskominen siihen on täysin mahdotonta.


      • usko-on.tärkeää
        sellaista-se-oli kirjoitti:

        Vedenpaisumuksessa tuhoutuivat dinosaurukset ja sen ajan ihmiset joissa oli myös entisaikojen "jumalien" jälkeläisiä, Jumala ei kestänyt nähdä heidän pahuuttansa enää yhtään enempää. ja pelasti vain Nooan perhekuntineen ja eläimiä jotka mahtuivat arkkiin.

        Helvetti on se paikka joka tehtiin ennenkuin ihminen petti Jumalan ja söi puusta josta ei ollut mitään lupaa syödä ja tuli liian viisaaksi. Sitä ei ollut tarkoitettu ihmisille, mutta nyt he joutuivat ulos ja sieltä ei ollut pääsyä Jumalan luokse, ennenkuin Jeesus tuli ja maksoi synneistä verellään.


      • uskoa-täytyy-pyytää
        kutinalle kirjoitti:

        Uskominen riippuu täysin itsestäsi? Jumalasta on yhtä paljon todisteita kuin että maapallo on oikeasti donitsi jonkun avaruusolion kahvipöydällä.
        Se että uskoo tuohon donitsiin pitäisi olla jotain päättelyketjua tai todisteita. Jumalaan ei ole yhtään mitään todisteen murstakaan. Eli miten se voi riippua itsestä? Ei mulla ole mitään sitä vastaan että olisikin mahdollista viettää ikuisuus paratiisissa. Mutta uskominen siihen on täysin mahdotonta.

        Uskominen ei riipu pelkästään itsestäsi, vaan se on lahja, jonka Jumala lahjoittaa. Ei uskoa synny omin voimin.


      • kylmä-totuus
        usko-on.tärkeää kirjoitti:

        Helvetti on se paikka joka tehtiin ennenkuin ihminen petti Jumalan ja söi puusta josta ei ollut mitään lupaa syödä ja tuli liian viisaaksi. Sitä ei ollut tarkoitettu ihmisille, mutta nyt he joutuivat ulos ja sieltä ei ollut pääsyä Jumalan luokse, ennenkuin Jeesus tuli ja maksoi synneistä verellään.

        Jos pyydät Jumalalta suojelusta, saat suojelusta, mutta jos et pyydä ei sitä välttämättä sinulla ole.


      • ei-ihminen-viitsi
        kylmä-totuus kirjoitti:

        Jos pyydät Jumalalta suojelusta, saat suojelusta, mutta jos et pyydä ei sitä välttämättä sinulla ole.

        Jumala ei katsele pahan tapahtumatta puuttumatta siihen, oletko koskaan tullut ajatelleeksi että Hän katsoo silloin kun joku rukouksessa pyytää, ja voi auttaa kun sitä pyydetään. Maailman ihmiset tekevät mitä tahtovat koska on vapaa tahto valita, miksi Jumala katselisi tällaisia jollei kelpaa rukoilla hänelle?


      • reporaikas
        uskoa-täytyy-pyytää kirjoitti:

        Uskominen ei riipu pelkästään itsestäsi, vaan se on lahja, jonka Jumala lahjoittaa. Ei uskoa synny omin voimin.

        Eli tuomitsee minut ikuiseen helvettiin antamatta mitään mahdollilsuutta. Taitaa olla k.......


      • voimaa-tarvitaan
        ei-ihminen-viitsi kirjoitti:

        Jumala ei katsele pahan tapahtumatta puuttumatta siihen, oletko koskaan tullut ajatelleeksi että Hän katsoo silloin kun joku rukouksessa pyytää, ja voi auttaa kun sitä pyydetään. Maailman ihmiset tekevät mitä tahtovat koska on vapaa tahto valita, miksi Jumala katselisi tällaisia jollei kelpaa rukoilla hänelle?

        Ihmiset eivät tee kovin paljon hyvää elleivät ole rukoilleet siihen voimia Jumalalta, joka antaa siihen voimia ja on lukuisia ihmisiä jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan elämäänsä ja tekeavät hyvää, ja pyytävät sen tekemisen jaksamiseen voimaa Jumalalta.


      • minun-kohdallani
        ei-ihminen-viitsi kirjoitti:

        Jumala ei katsele pahan tapahtumatta puuttumatta siihen, oletko koskaan tullut ajatelleeksi että Hän katsoo silloin kun joku rukouksessa pyytää, ja voi auttaa kun sitä pyydetään. Maailman ihmiset tekevät mitä tahtovat koska on vapaa tahto valita, miksi Jumala katselisi tällaisia jollei kelpaa rukoilla hänelle?

        Minä parannuin kolmoishermosärystä silloin kun uskossa oleva nainen rukoili minun puolestani, en ollut kirkossa silloin.
        Minä uskon ja rukoilen Jeesukselle joka ikinen päivä. Hän rakastaa sinuakin ja minä toivon, että löydät uskon, löydät rukouksen Jeesukselle ja saat voimaa ja parannut haavoista joita olet saanut elämässäsi, koska Jeesus parantaa ja eheyttää ja rakastaa. Niin yksinkertainen totuus on, mutta hyvin ihmeellinen.


      • pullasössöt
        minun-kohdallani kirjoitti:

        Minä parannuin kolmoishermosärystä silloin kun uskossa oleva nainen rukoili minun puolestani, en ollut kirkossa silloin.
        Minä uskon ja rukoilen Jeesukselle joka ikinen päivä. Hän rakastaa sinuakin ja minä toivon, että löydät uskon, löydät rukouksen Jeesukselle ja saat voimaa ja parannut haavoista joita olet saanut elämässäsi, koska Jeesus parantaa ja eheyttää ja rakastaa. Niin yksinkertainen totuus on, mutta hyvin ihmeellinen.

        Hienoa,että paranit...mutta valitettavasti se ei tee minusta tervettä tai onnellist. Olen rukoillut monien asioiden puoleta elämäni aikana PALJON ja mitä enemmän olen uskovien kassa tekemisissä,sitä huonommin ainakin minulla aina menee..Paholaisen hyökkäystä? Voipi olla,mutta miksi Jumala ei auta,kun kerran sen näkee? Kaikki hylkäävät ja jättävät lopulta yksin,enkä voi nähdä edes rakastavan Jumalan enää minua murheissani auttavan,tällä hetkellä ainakaan...Uskovia,jotka oikeasti välittäisivät tai ymmärtäisivät kiusatuksi tulemista pahan taholta,ei vain sitten ole ja piste! "Jumalan sallimus..."Joo-on hiukan vaikeaa millään muulla enää tiettyjä kauheuksia ihmisten maailmassa puolustella ilmeisesti.


      • viisausparempi
        yks-uskovainen kirjoitti:

        Heitä oli kielletty syömästä siitä puusta, koska heille tuli liikaa viisautta, jota ei ollut tarkoitettu ihmisille, ja he olivat pettäneet Jumalan luottamuksen, ei siis ihmisen vaan Jumalan.

        sekin vielä että jumala toivoi että ihminen pysyisi tyhmänä. no ilmankos sitten yhä harvempi uskoo kristinuskon satuihin, kun tajuamme ne skeidaksi.


      • ehdotonnn
        kylmä-totuus kirjoitti:

        Jos pyydät Jumalalta suojelusta, saat suojelusta, mutta jos et pyydä ei sitä välttämättä sinulla ole.

        juuri tuo uskovissa ärsyttää. he opettaa että jumala ei voi omatoimisesta tehdä mitään. jumalan rakkaus on ehdollista. aina saa palvoa ja nuolla pyllyä että jumala varjelisi. sitten he selittää että jumalan rakkaus on suurinta. pienintä se on. ei vanhempikaan odota että lapsi nuolee pyllyä että vasta sitten voisi rakastaa. se on ehdotonta rakkautta johon jumala ei pysty.


      • free-witch
        voimaa-tarvitaan kirjoitti:

        Ihmiset eivät tee kovin paljon hyvää elleivät ole rukoilleet siihen voimia Jumalalta, joka antaa siihen voimia ja on lukuisia ihmisiä jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan elämäänsä ja tekeavät hyvää, ja pyytävät sen tekemisen jaksamiseen voimaa Jumalalta.

        Selitätkö, miten minä ateistina lahjoitan rahaa köyhällä lapselle ulkomaille, ja toimin Pelastakaa Lapset Ry:n vapaaehtoisena...?

        Niin. Älä valehtele. Hyvän tekemiseen ei tarvita yhtään jumalaa, eikä ole ikinä tarvittukaan. On erittäin monia ihmisiä, jotka tekevät hyvää SIKSI ETTÄ SE ON OIKEIN, eivätkä laskeskele taivaspaikan hintaa.


      • free-witch kirjoitti:

        Selitätkö, miten minä ateistina lahjoitan rahaa köyhällä lapselle ulkomaille, ja toimin Pelastakaa Lapset Ry:n vapaaehtoisena...?

        Niin. Älä valehtele. Hyvän tekemiseen ei tarvita yhtään jumalaa, eikä ole ikinä tarvittukaan. On erittäin monia ihmisiä, jotka tekevät hyvää SIKSI ETTÄ SE ON OIKEIN, eivätkä laskeskele taivaspaikan hintaa.

        Yksikään Raamatun tunteva uskova ei kuvittele hankkivansa taivaspaikkaa hyvillä teoillaan.


      • pitää.vaan-uskoa
        reporaikas kirjoitti:

        Eli tuomitsee minut ikuiseen helvettiin antamatta mitään mahdollilsuutta. Taitaa olla k.......

        Se mahdollisuus ettei joudu helvettiin on evankeliumissa.


      • tämä-on-tärkein
        Tipale kirjoitti:

        Yksikään Raamatun tunteva uskova ei kuvittele hankkivansa taivaspaikkaa hyvillä teoillaan.

        Ei, vaan uskon takia, koska Jeesus maksoi meidän syntimme, että me kelpaamme Jumalalle kun uskomme Häneen.


      • uskossa.pelastus
        free-witch kirjoitti:

        Selitätkö, miten minä ateistina lahjoitan rahaa köyhällä lapselle ulkomaille, ja toimin Pelastakaa Lapset Ry:n vapaaehtoisena...?

        Niin. Älä valehtele. Hyvän tekemiseen ei tarvita yhtään jumalaa, eikä ole ikinä tarvittukaan. On erittäin monia ihmisiä, jotka tekevät hyvää SIKSI ETTÄ SE ON OIKEIN, eivätkä laskeskele taivaspaikan hintaa.

        Mutta on Jumalan vaatimus että koska Jeesus maksoi sellaisen hinnan, vain usko pelastaa meidät.


      • outoja-pilkkaajia
        ehdotonnn kirjoitti:

        juuri tuo uskovissa ärsyttää. he opettaa että jumala ei voi omatoimisesta tehdä mitään. jumalan rakkaus on ehdollista. aina saa palvoa ja nuolla pyllyä että jumala varjelisi. sitten he selittää että jumalan rakkaus on suurinta. pienintä se on. ei vanhempikaan odota että lapsi nuolee pyllyä että vasta sitten voisi rakastaa. se on ehdotonta rakkautta johon jumala ei pysty.

        MInä en voi ymmärtää miksi pitää pilkata sellaista jota ei tunne eikä ymmärrä?


      • free-witch
        uskossa.pelastus kirjoitti:

        Mutta on Jumalan vaatimus että koska Jeesus maksoi sellaisen hinnan, vain usko pelastaa meidät.

        Että usko riittää... Sinusta on oikein, että murhaajaraiskaaja viime minuutillaan alkaa uskoa ja päätyy taivaaseen, kun taas ateisti uhrinsa, joka elämänsä omisti muiden auttamiseen, menee helvettiin? Selvitähän moraalisi ja tärkeysjärjestyksesi.

        "MInä en voi ymmärtää miksi pitää pilkata sellaista jota ei tunne eikä ymmärrä?"
        Jos tarkoitat Yahwea, niin ateistit kyllä tuntevat sen mielikuvitus-hirviön ja raamatut yleensä paljon paremmin kuin uskovat.


    • toinen.kysyjä

      Miksi ihmiset rukoilevat?

      • free-witch

        Jotta voisivat tuntea tekevänsä jotain, vaikkeivat teekään yhtään mitään. Äärimmäisen omahyväistä.


      • ottavat.yhteyttä
        free-witch kirjoitti:

        Jotta voisivat tuntea tekevänsä jotain, vaikkeivat teekään yhtään mitään. Äärimmäisen omahyväistä.

        Siksi ihmiset rukoilevat että he voisivat esittää asiansa Jumalalle, joka voi auttaa vaikka ihminen ei voisikaan, mutta Jumala voi.


      • Rukoilemme, koska Jumala on kehottanut rukoilemaan. Muitakin syitä voi olla, mutta muita syitä ei tarvita. Rukous on kristityn elämäntapa, eräänlainen kristittynä olemisen "moodi".

        Uskon, että rukous vaikuttaa aina jollain tavalla henkimaailmassa. Jumala kuulee jokaisen rukouksen. Rukoilu ei koskaan ole turhaa.


      • uskomatonta
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Rukoilemme, koska Jumala on kehottanut rukoilemaan. Muitakin syitä voi olla, mutta muita syitä ei tarvita. Rukous on kristityn elämäntapa, eräänlainen kristittynä olemisen "moodi".

        Uskon, että rukous vaikuttaa aina jollain tavalla henkimaailmassa. Jumala kuulee jokaisen rukouksen. Rukoilu ei koskaan ole turhaa.

        On tehty tutkimuksia rukouksesta ja sen vaikutuksista-vaikutuksia oli paljon myös negatiivisia :) Meditointi ja tietoinen läsnäolo,mietiskely yms. ovat monelle sama asia kuin rukous,sillä Jumala tuntuu vastaavan vain heille,joilla on hyvin vilkas mielikuvitus... Joten-uskon kun näen-en ole nähnyt,siis epäilen,vaan todisteiden valossa en voi täysin kieltääkään-mikään ei ole epävarmuutta varmempi fakta ihmiselle.


      • uskomatonta kirjoitti:

        On tehty tutkimuksia rukouksesta ja sen vaikutuksista-vaikutuksia oli paljon myös negatiivisia :) Meditointi ja tietoinen läsnäolo,mietiskely yms. ovat monelle sama asia kuin rukous,sillä Jumala tuntuu vastaavan vain heille,joilla on hyvin vilkas mielikuvitus... Joten-uskon kun näen-en ole nähnyt,siis epäilen,vaan todisteiden valossa en voi täysin kieltääkään-mikään ei ole epävarmuutta varmempi fakta ihmiselle.

        Rukoustutkimukset ovat ihan mielenkiintoisia, mutta toisaalta pidän rukouksen parannustehoa kartoittavia tutkimuksia asiattomina ja, jos mukana on verrokkiryhmä, jonka puolesta ei rukoilla, epäeettisinäkin. Jumalaa ei saa kiusata. Sitä paitsi kirkoissa ympäri maailmaa rukoillaan jatkuvasti kaikkien sairastavien puolesta, joten yksikään sairas ei kuitenkaan jää vaille esirukousta.

        Oli miten oli, tarkoitin henkimaailmalla meille näkymätöntä maailmaa. Rukous on hengellistä toimintaa. Rukous hoitaa tietysti aina rukoilijan omaa jumalasuhdetta, mutta rukouksella voi olla myös meiltä salattuja hengellisiä vaikutuksia.


      • free-witch
        ottavat.yhteyttä kirjoitti:

        Siksi ihmiset rukoilevat että he voisivat esittää asiansa Jumalalle, joka voi auttaa vaikka ihminen ei voisikaan, mutta Jumala voi.

        Ahaa, eikö sinunkaan jumalasi ole kaikkitietävä? Pitäisi tehdä valitus myyjälle eli kirkolle, Tässä on nyt valuvika...

        Kaikkihyvän jumaluuden luomassa maailmassa ei olisi mitään, minkä "yli auttaa".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. Oletko kaivattusi tyyppinen henkilö

      ulkoisesti?
      Ikävä
      134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe