Pillerien puolittaminen

aaapuuuvaa

Kysyisin et onko nuo tablettien puolittajat ainoa keino saada tabletti halki. Koska ne ovat aivan paskoja varsinkin sellaisiin lääkkeisiin missä ei ole jakouraa. Ei mene niillä tabletti keskeltä halki vaan aina jää erikokoisiksi tabletit. Onko muita keinoja?

17

6655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osaan

Et vaa osaa.

• wreg

Sakset on yksi keino. Voit ostaa myös tarkkuus vaa-an ja murskata pillerin tarvittaessa vaikka jauhoksi asti ja punnita siitä jauhosta puolet. Sellainen vaaka joka näyttää 0,001 tarkkuudella.

• Aloittaja8666

Punnitsin timanttivaakalla citalopram tabletteja ja kaikissa heitteli paino eli jokainen oli eri painoinen. Kai niissä joku toleranssi on minkä verran ne saa heittää. Tosiaan jauhoksi en kyllä ala pistämään sit pitäs olla tyhjiä kapseleita mihin voisin sitä jauhoa laittaa.

• exlääketyöntekijä

Sellaiset pillerit, joissa ei ole jakouraa, eivät ole tarkoitettu puolitettavaksi. Tabletissa saattaa olla päällyste, jolla se on tarkoitettu imeytyväksi vasta vatsan jälkeen. Lääkäri tai apteekki (tai sinä itse) on tehnyt virheen, jos joudut puolittamaan lääkkeen, jossa ei ole jakouraa. Ota yhteyttä apteekkiisi.

Sellaisissa yksiköissä, joissa jaetaan lääkkeitä, lääkkeet puolitetaan usein ilman mitään puolittajaa eli pelkästään sormien välissä (tietysti suojahanskat kädessä). Puolitettavaksi tarkoitettu lääke katkeaa näin helpoiten. Lääkkeen puolittajalla tulos on epätarkempi, kun puolitusura osuu helposti väärään kohtaan, ja syntyy muruja.

• we3tewr

Joku voi haluta puolittaa siksi että haluaa vieroittaa itseään, tai sitten lääkäri on määrännyt puolittaa vaikka puolitusuraa ei ole, sic. Ei se nyt niin kuoleman vakavaa ole jos toinen puolikas on muutaman prosentin isompi. Rapsuttaa vaikka vähän sitä isompaa puolikasta ja nuolaisee sitten.

• metsuri_

we3tewr. Etkö ymmärrä lukemaasi? Tabletin puolittaminen voi pahimmassa tapaksessa olla kohtalokasta, mikäli valmiste on esimerkiksi suunniteltu pitkäaikaiseen vapautumiseen. Tabletissa voi olla esimerksiksi lääkettä koko vuorokaudeksi, ajatuksella, että se vapautuu valmisteesta HITAASTI. Jos puolitat tai murskaat tabletin, voi 24 h lääkeainemäärä vapautua hetkessä. Tämä oli nyt erittäin ääripään esimerkki, ja on tietenkin lääkekohtaista. Yleinen syy on, että lääkeaine ei ole tasaisesti tabletissa, tai siihen ei ole takeita. Eli puolittaessa tablettia, voi toinen puoli sisältää vain täyteaineita tai erittäin pienen osan lääkeainemäärästä ja toisessa puolikkaassa on lähes kaikki lääkeaine. Todennäkösyys tälle on sen suurempi, mitä pienempi määrä lääkeainetta tabletissa on.

Tablettia voi toki yrittää puolittaa, mikäli lääkäri on niin ohjeistanut tiedostamalla, että tabletissa ei ole jakouraa jakamista varten.

Lisäksi, vaikka tabletista "jakoura" löytyy, ei se tarkoita automaattisesti, että sen voi puolittaa. Toisinaan se voi olla vain nielemisen helpottamiseksi.
        Tutustukaa AINA pakkauselosteeseen, kun alatte puolittamaan tablettia. Siellä kerrotaan, että onko tabletti puolitettavissa yhtäsuuriin osiin. Lisäksi kannattaa tiedustella apteekista vaihtokelpoisten valmisteiden puolitettavuutta. Voi olla, että samaa lääkeainetta sisältävissä valmisteissa on eroja jaettavuuden suhteen, mutta myös muodon suhteen. Esimerkiksi bisoprolol- valmisteita on erikokoisia, pyöreitä, soikeita ja sydämenmuotoisia, joista viimeisin on helpoiten puolitettavissa.

btw. on myös olemassa tabletteja joita ei saa edes vasaralla murskaksi, juurikin turvallisuuden takia. KAIKKIA ei siis ole tehty puolitettavaksi!!

• KetjunAloittaja

Citalopraami 10mg on kyseessä tässä tapauksessa. Siinä ei ole jakouraa.

• metsuri_

Tabletin halkaisijoita on toki monenlaisia. Kannattaa siis kysellä apteekista lisää, mikäli nyt lääkärin on ohjeistanut tabletin halkaistavaksi. Tosiaan kyseisen valmisteen vaihtokelpoiset vaihtoehdot eivät myöskään sisällä jakouraa.

• kylmätotuus
        KetjunAloittaja kirjoitti:

Citalopraami 10mg on kyseessä tässä tapauksessa. Siinä ei ole jakouraa.

Ko.pillerihän on pieni kuin kirpunsilmä, joten sitä on mahdoton puolittaa, eikä sitä ole tarkoitettukaan puolitettavaksi.

Jos tarkoituksesi on lopettaa lääkkeen käyttö, niin siitä on viisainta sopia lääkärin kanssa.

Joitakin vuosia sitten minulle määrättiin Citalopram 10 mg yksi tabl. aamuisin. Käytin sitä noin vuoden. Sitten tunsin, etten tarvitse lääkettä enää. Lääkkeen "alasajo" aloitettiin ja se vaihe kesti muutaman viikon.
        Mitään vieroitusoireita ei tullut.

Yht´äkkiä lääkitystä ei pidä lopettaa! Mikäli niin tekee vieroitusoireet saattavat olla hyvinkin hankalia.

• Anonyymi

Monia lääkkeitä joudutaan puolittamaan tai laittamaan neljään osaan, jotta saadaan sopiva annos. Harvassa on urat valmiina. Ei uritus ole lääketehtaita kiinnostava asia, koska tablettien puolitus puolittaa myös heidän tulonsa.
        On ennemminkin virhe olla määrittämättä yksilöllistä annosta.
        Terv. lääkäri

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monia lääkkeitä joudutaan puolittamaan tai laittamaan neljään osaan, jotta saadaan sopiva annos. Harvassa on urat valmiina. Ei uritus ole lääketehtaita kiinnostava asia, koska tablettien puolitus puolittaa myös heidän tulonsa.
        On ennemminkin virhe olla määrittämättä yksilöllistä annosta.
        Terv. lääkäri

Toki lääkkeen määräävän lääkärin täytyy olla tietoinen minkä lääkkeen voi paloitella.

• hoitsu82

Lääkkeet joissa ei ole jakouraa EI SAA puolittaa!!!!

• 98745654587

Älä lässytä samaa paskaa koko ajan.

• we3tewr

Citalopraamista en tiedä, mutta itse olen pieninyt mirtazapiini-pilleriä vielä puolikkaitakin pienemmiksi. Neljään osaan olen niitä pannut lopettaessani. Itse olen sellainen että ei se mun mielestä yleensä ole niin justiinsa montako milliä lääkettä niissä murusissa on. Pääasia että annos pienenee. Depottejakin olen pistänyt murusiksi Tramal 150mg lopettaessa. Älkää toki tehkö perässä, tiedostin kyllä että depotti ei ole enää sen jälkeen depotti ja asennoiduin siihen niin että ne on kuin nopeavaikutteisia tramalin palasia. Lopetin näin tramalin ja onnistuin siinä.

Jos ei pillerit ei ole mitään hengenvaarallista ainetta, kuten morfiinia, oksyconttia tai jotain sinnepäin niin tuskin on isoa riskiä jos niitä pienii. Lääkäriltä voi myös (ja pitää) kysyä että löytyykö näitä pillereitä pienempiä ja jos ei niin saako näitä leikellä.

• we3tewr

Ja vielä lisäksi Lyricaa olen pienentänyt kaatamalla sieltä kapselista jauhoa ulos.

• KylmätKädet

Vituttaa vaan, kun noi tabletin puolittajat on niin perseestä, koska leikkuu terää ei ole keskitetty kunnolla keskelle niin toisesta puolikkaasta jää paljon pienempi eli ei mene täysin keskeltä halki.

• Yks_konsti

Omassa halkaisijassani on myös terä hieman vinossa. Saranoissa on senverran väljyyttä että kantta hieman pantatessa toiseen reunaan, saa täsmällisiä puolikkaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3038
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1487
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      76
      1073
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      140
      998
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      921
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    7. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      858
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      842
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      826
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      135
      746
    Aihe