Kipu vasemmalla alavatsassa

En.keksi.nimimerkkiä

Eli mistähän mahtaa johtua kipu, joka tulee kävellessä askelten aiheuttamasta tärähdyksestä tuonne vasemmalle alavatsaan? Omasta mielestä siinä kohti on laskeva paksusuoli, mutta kun nainen olen, niin en osaa sanoa onko kipu suolistossa vai synnytyselimistössä. Kipu vaihtelee voimakkuudeltaan ja toisinaan saattaa olla aika kovaakin, toisinaan lievää ja tulee nimenomaan kävellessä ja tuntuu eniten jalan maahan osuessa, eli kai se on jotain tärinäkipua tai miksi sitä voisi nimittääkään... Kipua ei ole aina, mutta lähes joka kuukausi on ainakin joitain päiviä kun vatsaa kivistää. Siihen ei liity ripulia tai muutakaan sellaista, mutta olen kärsinyt jo hyvin pitkään toiminnallisista vatsavaivoista, jotka ovat parin viimeisen vuoden aikana alkaneet jo helpottaa, mikä kai onkin yleistä näin keski-iän kynnyksellä, koska nuo toiminnalliset häiriöthän on kai yleensä nuorten vaivoja... Siksi ihmetyttääkin että miksi nyt suolistoon aiheutuisi kipua, kun pahin vaihe vatsavaivoissa alkaa olla ohi. Onko kenelläkään ollut mitään vastaavaa?

5

400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plääähhhh

Minulla on samanlaista kipua, mutta enemmänki oikealla puolella alavatsassa. Kävin lääkärillä ja totesivat vain että varmaankin kuukautiskipuja kun kerroin että ne ovat pahimmillaan noin viikko ennen menkkojen alkua. Olen kuitenkin itsekkin miettinyt onko suolistoperäistä vai jotain muuta..

• En.keksi.nimimerkkiä

No itsellä kun nyt tarkemmin ajattelen, niin ehkä kierron alkupäässä ei ole kipuja, mutta keskivaiheilla ja loppupuolella on, ehkä painottuu eniten keskivaiheelle. Mietityttää vain, koska aika ilkeältä tuo välillä tuntuu ja silloin kun kipuja on, niin vatsassa on levossakin sellainen tietynlainen painon tunne, tai vaikea kuvailla. Jotenkin niin kuin siellä olisi jotain ylimääräistä, joka saattaa tuntua kun esim. kumartuu.

• En.keksi.nimimerkkiä

Niin, ja sen voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että kuukautiskipua tämä ei muistuta ollenkaan, vaan on aivan erilaista, eikä aiemmin ole ollut mitään saman kaltaista. Tämäkin on ilmaantunut ehkä parin viime vuoden aikana, ja toistunut nyt tämän vuoden puolella tiheämmin kuin aikaisemmin... Eli samalla kun suolisto on alkanut rauhoittua, on tullut jotain uutta.

• inhottava.kipu

Aloittaja ja muut tästä vaivasta kärsivät, minulla oli tismalleen aloituksessa kuvatunlaista kipua: vasemmalla alavatsalla tuntuva kipu, joka tuntui kävellessä, istuutuessa, yskiessäkin, joskus naurahtaessakin. Välillä kipu oli hyvin terävää, välillä tylpempää. Sitä oli useamman peräkkäisen päivän joka ainut kuukausi. Välillä oli kuukausia, jolloin sitä oli melkein joka päivä. Pahimmillaan se oli aina ovulaation jälkeen. Minullakin oli ollut vuosia epämääräisiä, toiminnallisia vatsavaivoja.

Tätä vasemman alavatsan tärähtelykipua jatkui minulla usean vuoden ajan. Kävin gynekologilla useamman kerran sen takia. Minulle tehtiin eri kierron vaiheissa gynekologinen ultraäänikuvaus. Tulos: ei mitään poikkeavaa. Ei ikinä mitään epätavallista.

Lopulta kipu pyöri jatkuvasti mielessäni.

Kunnes eräänä päivänä tajusin, ettei minulla enää ole sitä. Se lähti pois eikä enää tullut takaisin, vaikka pitkään pelkäsin, että se tulee. Vain hyvin harvoin tunnen jotain sitä muistuttavaa kipua samassa paikassa, mutta sitä ei ole nimeksikään enää. Kipu on pysynyt poissa jo n. 5 vuotta!

Sen syy ei ikinä selvinnyt.

Minulla on pari vuotta sitten diagnosoitu MS-tauti. Lisäksi vasen lonkankoukistaja on kireä (olen nyt alkanut sitä venytellä). Joten kivun syy saattaa olla hermostossa ja / tai lihaksistossa. En tarkoita, että kaikilla tuo kipu aiheutuisi MS-taudista, tai mistään sairaudesta ylipäätään, vaan on monia syitä, miksi hermosto reistaa jossain kohtaa kehoa (esim. hermopinteet) tai lihas saattaa olla ärtynyt, jopa tulehtunut. MS-tauti on vain yksi hermostoon ja lihaksistoon vaikuttava syy.

Toisaalta syy saattaa olla gynekologinenkin, mutta sellaisenakin vain toiminnallinen ja ohimenevä.

• En.keksi.nimimerkkiä

No jospa se katoaisi sitten itsestään ja tosiaan olisi vain jumittava lihas tai muuta vastaavaa... Vaikka aina "lohdutetaan" toiminnallisista vatsavaivoista kärsiviä, ettei ne ole vaarallisia, eikä aiheuta esim. syöpää, niin kyllähän se takaraivossa kuitenkin on ajatus, että mitä jos sittenkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6484
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3260
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1774
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1023
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe