Sunnuntaina minä, adventisti. . .

olen.adventisti

Sunnuntaina saatan minä, -vaikka adventisti olenkin- hyvinkin mennä kirkkoon. Jonnekin kristilliseen, esim.Luterilaiseen kirkkoon. Menen silloin kun tiedän että saarnaajana on uskovainen pappi. Minua ei seurakunnassani kukaan vahdi, kiellä, tai arvostele asian johdosta.
Nurmikkoa en leikkaa eikä meillä pidetä meteliä ulkona sunnuntaina, syy on se että kunnioitan naapureiden mahdollista vakaumusta. Muuten se on aivan tavallinen päivä, silloin on voimia ja aikaa kaikenlaiseen touhuamiseen.
Kun Pyhä Henki jonkin Raamatun totuuden kirkastaa, on viisasta hyväksyä se. Silloin voi saada lisää ymmärrystä, jos sitä avoimin mielin ja sydämin rukoilee.
Sapatti-asia on minulle kirkastunut, enkä sitä voi hylätä, pidän sen päivän pyhänä.
Vielä sanoisin että Sapatti ei ole mikään yksi, ainut ja tärkein asia ja totuus Raamatussa, mutta koska täällä asiasta jatkuvasti kirjoitetaan ja suurin osa on täysin tietämätöntä ja vääristelevää tekstiä, halusin valaista miten minä, yksi adventisti asiasta ajattelen. Ymmärrän kyllä tietämättömyyden, olen sukuni ainut adventisti ja sen kummajainen, koska olen erilainen. Sitä en oikein ymmärrä, miksi jotkut närkästyvät ja näkevät aivan valtavasti negatiivista vaivaa Sapatin tähden, kun ei kerran ole pakko sitä viettää. Ennemmin kannattaisi rukoilla viisautta Jumalalta, Pyhän Hengen johdatusta!
Herra Jeesus Kristus on meidän kaikkien Lunastaja ja Pelastaja, kuulkaamme Häntä!

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 159789

      No jos tiedät mitä teet - niin sitten teet - ja ethän sinä mene sinne aurinkoa palvomaan .. vaikka auringonpäivänä kirkossa käytkin - ja jos pappi sattuu puhumaan satuja niin tiedät varmaan adventistina senkin.. mutta älä unohda Herran sapattiakaan. 2. Moos. 20:8 "Muista pyhittää lepopäivä".

      • olen.adventisti

        Paikkakunnallani on eräs evl. pappi, joka koettaa paimentaa laumaansa ristin juurelle, Jeesuksen helmaan. Hän julistaa evankeliumia saarnapöntöstä, koemme hänet veljeksi Herrassa, ja kuulemme mielellään. Myös hän itse käy yhteiskristillisissä tilaisuuksissa. Ennen ei näin ollut, jonkinlaista Jumalan lasten keskinäistä yhteyttä havaittavissa ehkä nykyään. Koen sen positiviisena.
        En usko että mikään kirkko tai seurakunta ketään pelastaa, Jeesus Kristus pelastaa. Adventistien oppi on kuitenkin mielestäni kaikkein lähimpänä Raamatun totuutta ja siellä on hengellinen kotini, mutta sisaria ja veljiä on paljon muissakin seurakunnissa. Vaikka joskus käyn myös muita uskovia tapaamassa ja kuuntelemassa,

        Sapatti on kuitenkin se päivä, jonka muistan pyhitän lepopäivänä.


      • kerettiläinen--

        Minä lisäisin osaltani tähän vielä sen, että älä anna kenenkään "lain alta vapautetun hurmahengen" (esim. kolmannessa avioliitossa olevan, jonka edelliset puolisot vielä elossa) laittaa käsiään pääsi päälle, koska niin ne "henkikasteet" näyttävät siirtyvän ihmisestä toiseen. Sen jälkeen on turha vedota enää Raamattuun, sillä "hengen ilmoitus" näyttää menevän aina Kirjoitusten yli ja syntyy varsinkin näitä itsessään "kuolemattomia" sieluja, jotka jatkavat turmeltuneina jumalankuvinakin olemassaoloaan iankaikkisesti...joko jumaltarustojen haadeksessaan tai helvetissään...


    • Jos naapurinasi on muslimi, varotko häiritsemästä hänen pyhäpäiväänsä perjantaina?

      • Kyllä.kyllä

        Tietenkin varon - mitä ihmeen itua olisi haastaa riitaa kenenkään kanssa. Entä sinä jos adventistit viettävät sapattia, voitko olla puhumatta typeriä?


      • Kyllä.kyllä kirjoitti:

        Tietenkin varon - mitä ihmeen itua olisi haastaa riitaa kenenkään kanssa. Entä sinä jos adventistit viettävät sapattia, voitko olla puhumatta typeriä?

        « Entä sinä jos adventistit viettävät sapattia, voitko olla puhumatta typeriä?»

        Ilman muuta. Olen ollut usein sellaisessa tilanteessa ja yritän olla kaikin puolin ystävällinen ja kunnioittava.


    • 1234567---

      En käy yhteiskristillisissä kokouksissa, enkä muutenkaan näiden eri suuntien kokouksissa nykyään.
      Tiedän, että he tietävät sapatin pyhyydestä, mutta tietensä eivät välitä, vaan jatkavat entiseen malliinsa. Niin tätä nykyä ei millään kiinnosta heidän kokouksensa.

      • OmituinenNäkemyksesi

        1234567---, sinulle siis ainoa asia, joka jotain merkitsee, on sapatti ja siitä saarnaaminen. Ja kun näin ei kristillisissä kirkoissa tehdä, niin ei kelpaa.

        Oletko tullut huomanneeksi, oletko tullut ajatelleeksi, että seurakunnissa ja kirkoissa julistetaan evankeliumin ilosanomaa - tätä Raamatun ydintä! ? "Ei millään kiinnosta heidän kokouksensa"... Jos siellä paasattaisiin sinun mieliksesi sapatista eikä mitään muuta, niin sittenkö kiinnostaisi???


      • Exadventistiparka
        OmituinenNäkemyksesi kirjoitti:

        1234567---, sinulle siis ainoa asia, joka jotain merkitsee, on sapatti ja siitä saarnaaminen. Ja kun näin ei kristillisissä kirkoissa tehdä, niin ei kelpaa.

        Oletko tullut huomanneeksi, oletko tullut ajatelleeksi, että seurakunnissa ja kirkoissa julistetaan evankeliumin ilosanomaa - tätä Raamatun ydintä! ? "Ei millään kiinnosta heidän kokouksensa"... Jos siellä paasattaisiin sinun mieliksesi sapatista eikä mitään muuta, niin sittenkö kiinnostaisi???

        On ilo mennä seurakuntaan jossa korotetaan Jeesusta ja opetetaan Hänestä. Pyhän Hengen lahja toimii monissa seurakunnissa ja johdattaa meitä Kristukseen ja Hänen armonsa tuntemiseen.
        Samoin minäkin siis ihmettelen 1234567:n kommenttia; ei ole mitään tärkeämpää kuin oppia tuntemaan Hänet.


      • huomaaja
        Exadventistiparka kirjoitti:

        On ilo mennä seurakuntaan jossa korotetaan Jeesusta ja opetetaan Hänestä. Pyhän Hengen lahja toimii monissa seurakunnissa ja johdattaa meitä Kristukseen ja Hänen armonsa tuntemiseen.
        Samoin minäkin siis ihmettelen 1234567:n kommenttia; ei ole mitään tärkeämpää kuin oppia tuntemaan Hänet.

        Evl.lut. seurakunnassa korotetaan myös sunnuntaita.
        Kyllä papit muistavat mainita "pyhän sunnuntain", samoin kirkkokansa. Olen kuullut ihan omin korvin.
        Se särähtää korvaan monta kertaa "sunnuntai-Jumalanpalveluksessa.

        Ihmiset ovat siihen niin tottuneet, että eivät edes huomaa kuinka "sunnuntaita" palvotaan.


      • omalehmä
        huomaaja kirjoitti:

        Evl.lut. seurakunnassa korotetaan myös sunnuntaita.
        Kyllä papit muistavat mainita "pyhän sunnuntain", samoin kirkkokansa. Olen kuullut ihan omin korvin.
        Se särähtää korvaan monta kertaa "sunnuntai-Jumalanpalveluksessa.

        Ihmiset ovat siihen niin tottuneet, että eivät edes huomaa kuinka "sunnuntaita" palvotaan.

        Sanotaan, että kauneus on katsojan silmässä. - Jos siin se, mitä nähdään on katsojan silmässä niin mikä ettei, se mitä kuullaan, on kuulijan korvissa.


      • SunnuntaiFobiasi
        huomaaja kirjoitti:

        Evl.lut. seurakunnassa korotetaan myös sunnuntaita.
        Kyllä papit muistavat mainita "pyhän sunnuntain", samoin kirkkokansa. Olen kuullut ihan omin korvin.
        Se särähtää korvaan monta kertaa "sunnuntai-Jumalanpalveluksessa.

        Ihmiset ovat siihen niin tottuneet, että eivät edes huomaa kuinka "sunnuntaita" palvotaan.

        Puhut ihan palturia! Eihän koko jumalanpalveluksen aikana korosteta, että "nyt on pyhä sunnuntai". Eikä kristillisissä kirkoissa ja seurakunnissa kukaan viikon ensimmäisenä päivänä palvon PÄIVÄÄ, vaan Ylösnoussutta Kristusta!!!

        Viikonpäivillä on nimet, siksi puheessa esiintyy viikonpäivien nimiä sanoina sanojen joukossa. Ei se ole mitään korostusta. Vai pitäisikö mielestäsi joka kerran kun sana 'sunnuntai' ihmisten puheessa tilanteessa missä tahansa tässä kohdin kuulua sensuurin "piiiiiiiiiip", ettei vain olisi kyse "sunnuntain palvonnasta"?

        Asenteesi sunnuntaihin on neuroottisfobinen. Onko sinulla jonkinlainen trauma ylösnousemuspäivän suhteen, kun se niin näyttää kammottavan?


      • huomaaja
        SunnuntaiFobiasi kirjoitti:

        Puhut ihan palturia! Eihän koko jumalanpalveluksen aikana korosteta, että "nyt on pyhä sunnuntai". Eikä kristillisissä kirkoissa ja seurakunnissa kukaan viikon ensimmäisenä päivänä palvon PÄIVÄÄ, vaan Ylösnoussutta Kristusta!!!

        Viikonpäivillä on nimet, siksi puheessa esiintyy viikonpäivien nimiä sanoina sanojen joukossa. Ei se ole mitään korostusta. Vai pitäisikö mielestäsi joka kerran kun sana 'sunnuntai' ihmisten puheessa tilanteessa missä tahansa tässä kohdin kuulua sensuurin "piiiiiiiiiip", ettei vain olisi kyse "sunnuntain palvonnasta"?

        Asenteesi sunnuntaihin on neuroottisfobinen. Onko sinulla jonkinlainen trauma ylösnousemuspäivän suhteen, kun se niin näyttää kammottavan?

        Tarkoitin, että sanovat sunnuntaista pelkästään pyhä, ei siis "sunnuntai pyhä". Sunnuntai-pyhillä tarkoitettan yleensä muita pyhiä, jotka sattuvat sunnuntaille.

        Esim. näin pappi sanoi: "tänä pyhänä otan tämän raamatuntekstin" ...
        Kirkkokansa kansa puheli lähtiessään; tänä "pyhänä" olikin aika paljon porukkaa kirkossa.....

        Semmoinen, joka jatkuvasti sen kuulee ei kiinitä "pyhä-sanaan" kai mitään huomiota, jos sitä sunnuntaista käytetään. Ei kuule, ei huomaa korstusta.


      • Exadventistiparka
        huomaaja kirjoitti:

        Tarkoitin, että sanovat sunnuntaista pelkästään pyhä, ei siis "sunnuntai pyhä". Sunnuntai-pyhillä tarkoitettan yleensä muita pyhiä, jotka sattuvat sunnuntaille.

        Esim. näin pappi sanoi: "tänä pyhänä otan tämän raamatuntekstin" ...
        Kirkkokansa kansa puheli lähtiessään; tänä "pyhänä" olikin aika paljon porukkaa kirkossa.....

        Semmoinen, joka jatkuvasti sen kuulee ei kiinitä "pyhä-sanaan" kai mitään huomiota, jos sitä sunnuntaista käytetään. Ei kuule, ei huomaa korstusta.

        "Esim. näin pappi sanoi: "tänä pyhänä otan tämän raamatuntekstin" ..."
        Tuollaisissa lauseissa "pyhä" on siis substantiivina (essiivissä), ei adjektiivina. Se ei siis tuolloin kuvaile sitä että sunnuntai olisi luonteeltaan pyhä.
        Korviesi särähtely on siis täysin aiheetonta, ja taitaa perustua todellakin johonkin fobiaan tai traumaan.
        Jos jollakin on kissa nimeltä Maria tai koira nimeltään Paavali, särähtääkö sekin korvaan ? Tai miten särähtää henkilönimet Usko, Rauha, Armo tai Toivo ? Voitko lainkaan luottaa varmaksi mihinkään opetukseen joka tulee joltakin jonka nimikin on "Kai" ?
        Nomen est omen ?


      • SunnuntaiFobiasi kirjoitti:

        Puhut ihan palturia! Eihän koko jumalanpalveluksen aikana korosteta, että "nyt on pyhä sunnuntai". Eikä kristillisissä kirkoissa ja seurakunnissa kukaan viikon ensimmäisenä päivänä palvon PÄIVÄÄ, vaan Ylösnoussutta Kristusta!!!

        Viikonpäivillä on nimet, siksi puheessa esiintyy viikonpäivien nimiä sanoina sanojen joukossa. Ei se ole mitään korostusta. Vai pitäisikö mielestäsi joka kerran kun sana 'sunnuntai' ihmisten puheessa tilanteessa missä tahansa tässä kohdin kuulua sensuurin "piiiiiiiiiip", ettei vain olisi kyse "sunnuntain palvonnasta"?

        Asenteesi sunnuntaihin on neuroottisfobinen. Onko sinulla jonkinlainen trauma ylösnousemuspäivän suhteen, kun se niin näyttää kammottavan?

        Aivan samaa... En minäkään ole koskaan kuullut puhuttavan mistään "sunnuntain ylistämisestä" ! :O


      • kerettiläinen--
        Exadventistiparka kirjoitti:

        "Esim. näin pappi sanoi: "tänä pyhänä otan tämän raamatuntekstin" ..."
        Tuollaisissa lauseissa "pyhä" on siis substantiivina (essiivissä), ei adjektiivina. Se ei siis tuolloin kuvaile sitä että sunnuntai olisi luonteeltaan pyhä.
        Korviesi särähtely on siis täysin aiheetonta, ja taitaa perustua todellakin johonkin fobiaan tai traumaan.
        Jos jollakin on kissa nimeltä Maria tai koira nimeltään Paavali, särähtääkö sekin korvaan ? Tai miten särähtää henkilönimet Usko, Rauha, Armo tai Toivo ? Voitko lainkaan luottaa varmaksi mihinkään opetukseen joka tulee joltakin jonka nimikin on "Kai" ?
        Nomen est omen ?

        >>Tuollaisissa lauseissa "pyhä" on siis substantiivina (essiivissä), ei adjektiivina. Se ei siis tuolloin kuvaile sitä että sunnuntai olisi luonteeltaan pyhä.<<

        Minä en ole mikään "sapattikiihkoilija" enkä edes adventisti, mutta kyllä tuossakin on nyt aika lailla selittelyn makua, sillä siitähän se "substantiivi pyhä" tulee, että se alunperin on juuri tarkoittanut adjektiivina "pyhää"... Ja tarkoittaa sitä monille vielä tänä päivänäkin... Joten Babylonin aivopesu on tehnyt tehtävänsä tämän päivän "kristikunnassa", joka puolustelee henkeen ja vereen kaikkia mahdollisia harhaoppejaan, eikä halua niistä luopua...miksi ei, sitä todellakin ihmettelen, enkä tarkoita tällä nyt sitä, että Babylonin harhaopeista luopuminen tarkoittaisi sitä, että liitytään "ainoaan oikeaoppiseen" Adventtikirkkoon ja mennään sinne "sapattia palvomaan"...


      • 1234567---
        Exadventistiparka kirjoitti:

        On ilo mennä seurakuntaan jossa korotetaan Jeesusta ja opetetaan Hänestä. Pyhän Hengen lahja toimii monissa seurakunnissa ja johdattaa meitä Kristukseen ja Hänen armonsa tuntemiseen.
        Samoin minäkin siis ihmettelen 1234567:n kommenttia; ei ole mitään tärkeämpää kuin oppia tuntemaan Hänet.

        Te voitte juosta kirkosta toiseen niinkuin haluatte, mutta minä en. Ei ole mitään tarvetta.


      • SapatinHerra
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Aivan samaa... En minäkään ole koskaan kuullut puhuttavan mistään "sunnuntain ylistämisestä" ! :O

        Ilmeisesti et, kun liemessä seisoo, niin hoksannut liemen makua.
        Minä olen, ja olen kuullut vakavasti puhuttavan sunnuntain - pyhyydestä.
        Olen tullut kirkollisten nuhtelemaksi, kun tein pihatöitäni sunnuntaina.
        Eilen viimeksi kuulin, kun avioliittoleirillämme olleen, tässä vuosia sitten, vaimo sanoi, emme käy sunnuntaisin - pyhänä kaupassa.
        Kopittelijan kotikylässä on kaupunginsairaala, siellä mäenpäällä. Siellä hoitajat ilkamoivat hieman pilkaten erästä työntekijäänsä, joka ei ottanut määrättyä työtä vastaan, koska se oli sunnuntaipyhäpäivän lepoa rikkova. Tunsin vielä tuon kaverin, nyt hän pesee pyykkejä. Asia ei ollut korviini tarkoitettu, mutta sattumalta istuin sellaisessa paikassa, korvani vastaanotti puheen.
        Tietenkin kunnioitan kaverin vakaumusta, sekä sitä, että on uskomassa. Hän tekee saamansa opetuksen mukaan oikein.
        Eli se sunnuntai- se on pyhä, luterilainenpyhä ja meillä on kansana annettu tämän kansan jumala, raamatullisesti ilmaistuna. Meille tuli usko sellaisessa korissa, jossa on myös matkassa hapatetta ja siitä hapatteesta on kiivas puolustus.
        Äidinmaito, se tuo tulosta toiseen ja kolmanteen polveen.
        Tässä se asian jyvä on. Opettaja on vastuussa, jos tietää. Herra on tuomari.
        Kuulija on vastuussa, jos ymmärtää sanan, kun ja koska Pyhä Henki on opettaja.

        Siksi Hengen kautta Sanasta saama tieto laittaa valitsemaan hapatteen sijasta PYHÄN.
        Pyhän- jonka Herra pyhitti ja erotti.

        Joko nyt tämän perustan hoksaat, missä se raamatullinen kulmakivi on.
        Raamattu ei puhu "ylösnousemuspäivästä", joka pitäisi ottaa lepopäiväksi.
        Hieno- hedelmähän se on, aivan valkeisiin kääreisiin kääritty ja tarjottu, sekä suussa maistuu erinomaiselle. Mutta, mikä hedelmän lopullinen evästarkoitus on?

        Se on unohtaa se, että Luoja on elämisen syy- ja olemme vastuullisia Hänelle.

        Jos siitäkin syystä Sapatti olisi kohdallaan, uskonsanoma seurakunnalla olisi täydellisempi, eikä nykyinen "evoluutio" kummittelisi ja toisi makua seurakuntaan sisälle. Se on se hedelmä, mikä korissa tuo väärän uskon maun.

        Se hedelmä- paratiisissa elämänpuulta on myös miehen ja naisenvälinen liittosuhde.
        Sekin on Eedeniläisyyttä.

        Mutta tänään. Tänään tuodaan muutakin ja jopa kirkkoihin sisälle ja sen hedelmää tyrkytetään "rakkauden" maussa syötäväksi.

        Kopittelija. Joko nyt saan avata silmiäsi? Olet loukkaantunut minun kirjoituksiini aikaisemmin. Mutta, raamattu on puhunut maitoruasta aivan kirjoituksissa.
        Ei ole kärsinyt tuoda muuta, mutta kun vahvana on kansakuntien jumala, tuntuu varmasti sydämessä siltä, että on puuroannos edessä, jota tarjoilet.
        Muttei se Sanaan verraten sitä ole.

        Jos haluat olla luterilaisuuden tuomassa pyhässä- väittäen sen raamatullisen uuden opin määrässä, tiedät, että se on jälkioppi ja ihmiseltä.

        Elihän Lutterin aikana sen opinvoimana uskovaisten joukko, joka tieten hukutti Anabaptisteja. Polttivat jne. Luulivat tekevänsä oikein. Nyt on tämä "äitikirkko" tehnyt parannusta ja pyytänyt anteeksi. Siis kirkon teot, eivät ole ollut raamatullisia.
        Ei kaikki ajatukset ja teot ole pyhiä!

        Siksipä luterilaisuudesta on eronnut oma kirkkokuntakin, joka uskovina viettävät sapatin, leivänmurron, upotuskasteen. Sana on erottanut heidät Jumalalle otolliseksi kansaksi. Heitä uskovia on muitakin. Ja siksi tämä adventismikin kirkkokuntana toimii.
        Ovat erottautuneet -hapatteesta- , joka on tämänmaan jumala. He palvelevat Herraa, joka on luonut taivaan ja maan. Se on kulmakivi, Kristus, Luoja, "myös" sapatinHerra.


      • YliLautasenreunasiPliis
        SapatinHerra kirjoitti:

        Ilmeisesti et, kun liemessä seisoo, niin hoksannut liemen makua.
        Minä olen, ja olen kuullut vakavasti puhuttavan sunnuntain - pyhyydestä.
        Olen tullut kirkollisten nuhtelemaksi, kun tein pihatöitäni sunnuntaina.
        Eilen viimeksi kuulin, kun avioliittoleirillämme olleen, tässä vuosia sitten, vaimo sanoi, emme käy sunnuntaisin - pyhänä kaupassa.
        Kopittelijan kotikylässä on kaupunginsairaala, siellä mäenpäällä. Siellä hoitajat ilkamoivat hieman pilkaten erästä työntekijäänsä, joka ei ottanut määrättyä työtä vastaan, koska se oli sunnuntaipyhäpäivän lepoa rikkova. Tunsin vielä tuon kaverin, nyt hän pesee pyykkejä. Asia ei ollut korviini tarkoitettu, mutta sattumalta istuin sellaisessa paikassa, korvani vastaanotti puheen.
        Tietenkin kunnioitan kaverin vakaumusta, sekä sitä, että on uskomassa. Hän tekee saamansa opetuksen mukaan oikein.
        Eli se sunnuntai- se on pyhä, luterilainenpyhä ja meillä on kansana annettu tämän kansan jumala, raamatullisesti ilmaistuna. Meille tuli usko sellaisessa korissa, jossa on myös matkassa hapatetta ja siitä hapatteesta on kiivas puolustus.
        Äidinmaito, se tuo tulosta toiseen ja kolmanteen polveen.
        Tässä se asian jyvä on. Opettaja on vastuussa, jos tietää. Herra on tuomari.
        Kuulija on vastuussa, jos ymmärtää sanan, kun ja koska Pyhä Henki on opettaja.

        Siksi Hengen kautta Sanasta saama tieto laittaa valitsemaan hapatteen sijasta PYHÄN.
        Pyhän- jonka Herra pyhitti ja erotti.

        Joko nyt tämän perustan hoksaat, missä se raamatullinen kulmakivi on.
        Raamattu ei puhu "ylösnousemuspäivästä", joka pitäisi ottaa lepopäiväksi.
        Hieno- hedelmähän se on, aivan valkeisiin kääreisiin kääritty ja tarjottu, sekä suussa maistuu erinomaiselle. Mutta, mikä hedelmän lopullinen evästarkoitus on?

        Se on unohtaa se, että Luoja on elämisen syy- ja olemme vastuullisia Hänelle.

        Jos siitäkin syystä Sapatti olisi kohdallaan, uskonsanoma seurakunnalla olisi täydellisempi, eikä nykyinen "evoluutio" kummittelisi ja toisi makua seurakuntaan sisälle. Se on se hedelmä, mikä korissa tuo väärän uskon maun.

        Se hedelmä- paratiisissa elämänpuulta on myös miehen ja naisenvälinen liittosuhde.
        Sekin on Eedeniläisyyttä.

        Mutta tänään. Tänään tuodaan muutakin ja jopa kirkkoihin sisälle ja sen hedelmää tyrkytetään "rakkauden" maussa syötäväksi.

        Kopittelija. Joko nyt saan avata silmiäsi? Olet loukkaantunut minun kirjoituksiini aikaisemmin. Mutta, raamattu on puhunut maitoruasta aivan kirjoituksissa.
        Ei ole kärsinyt tuoda muuta, mutta kun vahvana on kansakuntien jumala, tuntuu varmasti sydämessä siltä, että on puuroannos edessä, jota tarjoilet.
        Muttei se Sanaan verraten sitä ole.

        Jos haluat olla luterilaisuuden tuomassa pyhässä- väittäen sen raamatullisen uuden opin määrässä, tiedät, että se on jälkioppi ja ihmiseltä.

        Elihän Lutterin aikana sen opinvoimana uskovaisten joukko, joka tieten hukutti Anabaptisteja. Polttivat jne. Luulivat tekevänsä oikein. Nyt on tämä "äitikirkko" tehnyt parannusta ja pyytänyt anteeksi. Siis kirkon teot, eivät ole ollut raamatullisia.
        Ei kaikki ajatukset ja teot ole pyhiä!

        Siksipä luterilaisuudesta on eronnut oma kirkkokuntakin, joka uskovina viettävät sapatin, leivänmurron, upotuskasteen. Sana on erottanut heidät Jumalalle otolliseksi kansaksi. Heitä uskovia on muitakin. Ja siksi tämä adventismikin kirkkokuntana toimii.
        Ovat erottautuneet -hapatteesta- , joka on tämänmaan jumala. He palvelevat Herraa, joka on luonut taivaan ja maan. Se on kulmakivi, Kristus, Luoja, "myös" sapatinHerra.

        Kun sinä nyt jaksat jauhaa tuota mantraasi, että viikonpäivää nimeltä sunnuntai "yleisesti kutsutaan pyhäksi", niin voin asian paremmin tietävänä oikaista sinua seuraavasti: olkoonkin, että mahdollisesti jotkut suomen kieltä käyttävät tekevät näin, niin mikään yleismaailmallinen tapa tai käytäntö kristikunnan sisällä tämä EI OLE.

        Ulkomailla asuneena, useisiin maihin ja kielialueisiin tutustuneena
        tiedän kertoa, että tätäkin viikonpäivää kutsutaan vain sen omalla nimellä aivan niin kuin muitakin viikonpäiviä. Jospa katselisit maailmaa ja kristikuntaa laajemmin etkä ajattelisi Perä-Hikiän olevan maailman napa ja suomen kielen edes kristikunnankaan pääkieli.


      • SapatinHerra
        YliLautasenreunasiPliis kirjoitti:

        Kun sinä nyt jaksat jauhaa tuota mantraasi, että viikonpäivää nimeltä sunnuntai "yleisesti kutsutaan pyhäksi", niin voin asian paremmin tietävänä oikaista sinua seuraavasti: olkoonkin, että mahdollisesti jotkut suomen kieltä käyttävät tekevät näin, niin mikään yleismaailmallinen tapa tai käytäntö kristikunnan sisällä tämä EI OLE.

        Ulkomailla asuneena, useisiin maihin ja kielialueisiin tutustuneena
        tiedän kertoa, että tätäkin viikonpäivää kutsutaan vain sen omalla nimellä aivan niin kuin muitakin viikonpäiviä. Jospa katselisit maailmaa ja kristikuntaa laajemmin etkä ajattelisi Perä-Hikiän olevan maailman napa ja suomen kielen edes kristikunnankaan pääkieli.

        Hokaapa nyt, siis puhun myös omasta kokemastani.
        Sunnuntai - se on tämä kirkkouskovan mielessä PYHÄ- eli se lepopäivä.
        Näin sen pidin itsekin pyhänä, eli juttusi ei muutu, vaikka voissa sen paistasit.

        Siksi puhe pyhä, ateistinenkin maailma sen käsittää sunnuntai.
        Sunnuntai on kirkollinen pyhä. Puhutaan pyhä päivistä ja sana pyhä merkitsee erottamista jotain käyttöä varten.
        Siksi jo sana pyhä, sen käsite merkitsee kaikessa, että joku on jollekin arvokas, jolle annetaan arvo, sen nimeämä arvo.

        Eli kyllä nyt siellä peräHikiälläkin, Riksun lähellä saa uskoa mitä sanat merkitsevät.

        http://evl.fi/evlfi_selko.nsf/sp?open&cid=Content94E6D
        Luepa tuokin "hapatteen" kirkollinen merkitys.
        ""Raamatullinenko!!"""
        Hieman asiaa ajatellen, lehtimajajuhlien aika, siinä nähdään jo raamattua lukien tämä Jeesuksen syntymäajankohta.
        Tuskin paimenet ovat kedolla joulu- ajankohdassa, mutta haluttiin pakanallisiin juhliin tehdä paikkaa ja astuttiin pyhittämään ihmisvoimin ja sanottiin, että Jeesus syntyi seimeen.
        Kysyn, kehottaako Sana meitä jouluseimeen, jokavuosi synnyttämään Jeesuslasta.?
        Ei, vaan se tehdään ihmisenmuodostaman tarinan rungoksi.

        Tämä on sitä hapatetta. Se vertauskuvallisesti on juuri sitä sunnuntai- uskonnollisuutta. Mutta, todettakoon, että moni tekee sen tietämättä ja Sana puhuu siitä, että Herra kärsii meidän tietämättömyyden takia julistettavaa sananpalvelusta.

        Eli tarviis tehdä jotain! Taivaassako, vai maanpäällä?

        Sopii miettiä. Myös sitä, että miksi juuri täällä on tämä syntiinlankeemus ja paikasta josta se läksi, oli taivas ja tämä kerubi.

        Jos nämä kaksi tilaelementtiä otetaan harkintaan, niin loppupäätelmä on se, että jostain olis paree tehdä aina parannus, eikä jatkaa entisessä.

        Nykyään JumalanKansa, joka on PYHÄ. on aina Herran.
        Ei ole juutalaista, ei kreikkalaista ja ei suomalaista, vaan Kristuksessa PYHÄ, sapatin Herran pyhittämä. Erottama, jonka hän valmistaa morsiamekseen. Siis kansana pakanat kun on liitetty HerranKansaan, se on PYHÄ juuri Herran työn kautta ja sen valtakunnan "lainalaisuudessa"- joka erottaa tämän kansan ----maailmasta---- . myös muotojumalisuudesta. Siksi joka kuulee sanan, on paree tehdä parannusta ja elää siinä HerranPYHÄNkansan joukossa.
        ps. en viittaa nyt adventismiin, ettei synny väärinkäsitystä.
        Mutta, jos adventisti viettää Kristuksessa sapattia, hän ymmärtää raamatullisen lepopäivän ja tekee Sanassa totuuden.
        Tekeekö ketkä siinä mukana, on taas teitin oma suhde Herraan!


      • YliLautasenreunasiPliis
        SapatinHerra kirjoitti:

        Hokaapa nyt, siis puhun myös omasta kokemastani.
        Sunnuntai - se on tämä kirkkouskovan mielessä PYHÄ- eli se lepopäivä.
        Näin sen pidin itsekin pyhänä, eli juttusi ei muutu, vaikka voissa sen paistasit.

        Siksi puhe pyhä, ateistinenkin maailma sen käsittää sunnuntai.
        Sunnuntai on kirkollinen pyhä. Puhutaan pyhä päivistä ja sana pyhä merkitsee erottamista jotain käyttöä varten.
        Siksi jo sana pyhä, sen käsite merkitsee kaikessa, että joku on jollekin arvokas, jolle annetaan arvo, sen nimeämä arvo.

        Eli kyllä nyt siellä peräHikiälläkin, Riksun lähellä saa uskoa mitä sanat merkitsevät.

        http://evl.fi/evlfi_selko.nsf/sp?open&cid=Content94E6D
        Luepa tuokin "hapatteen" kirkollinen merkitys.
        ""Raamatullinenko!!"""
        Hieman asiaa ajatellen, lehtimajajuhlien aika, siinä nähdään jo raamattua lukien tämä Jeesuksen syntymäajankohta.
        Tuskin paimenet ovat kedolla joulu- ajankohdassa, mutta haluttiin pakanallisiin juhliin tehdä paikkaa ja astuttiin pyhittämään ihmisvoimin ja sanottiin, että Jeesus syntyi seimeen.
        Kysyn, kehottaako Sana meitä jouluseimeen, jokavuosi synnyttämään Jeesuslasta.?
        Ei, vaan se tehdään ihmisenmuodostaman tarinan rungoksi.

        Tämä on sitä hapatetta. Se vertauskuvallisesti on juuri sitä sunnuntai- uskonnollisuutta. Mutta, todettakoon, että moni tekee sen tietämättä ja Sana puhuu siitä, että Herra kärsii meidän tietämättömyyden takia julistettavaa sananpalvelusta.

        Eli tarviis tehdä jotain! Taivaassako, vai maanpäällä?

        Sopii miettiä. Myös sitä, että miksi juuri täällä on tämä syntiinlankeemus ja paikasta josta se läksi, oli taivas ja tämä kerubi.

        Jos nämä kaksi tilaelementtiä otetaan harkintaan, niin loppupäätelmä on se, että jostain olis paree tehdä aina parannus, eikä jatkaa entisessä.

        Nykyään JumalanKansa, joka on PYHÄ. on aina Herran.
        Ei ole juutalaista, ei kreikkalaista ja ei suomalaista, vaan Kristuksessa PYHÄ, sapatin Herran pyhittämä. Erottama, jonka hän valmistaa morsiamekseen. Siis kansana pakanat kun on liitetty HerranKansaan, se on PYHÄ juuri Herran työn kautta ja sen valtakunnan "lainalaisuudessa"- joka erottaa tämän kansan ----maailmasta---- . myös muotojumalisuudesta. Siksi joka kuulee sanan, on paree tehdä parannusta ja elää siinä HerranPYHÄNkansan joukossa.
        ps. en viittaa nyt adventismiin, ettei synny väärinkäsitystä.
        Mutta, jos adventisti viettää Kristuksessa sapattia, hän ymmärtää raamatullisen lepopäivän ja tekee Sanassa totuuden.
        Tekeekö ketkä siinä mukana, on taas teitin oma suhde Herraan!

        Joko et tajunnut tai et halunnut tajuta kirjoitukseni pointtia lainkaan, siispä yritän nyt uudemman kerran: Mitä kielelliseen ilmaisuun sanan 'pyhä' käyttämiseen 'sunnuntain' synonyyminä tulee, niin SUOMEN kielialueella tätä todellakin esiintyy silloin tällöin.

        MUTTA mikään yleismaailmallinen tai muita kieliä puhuvien kristittyjen tapa tämä EI OLE. Siis rajoittuu vain yleismaailmallisesti todella pienen kielipopulaation ilmaisuihin. Tästä syystä et voi ylläpitää väittämää, että kristityt kautta maailman nimittäisivät sunnuntaita sen viikonpäivänimityksen sijaan vain 'pyhäksi'.

        Nimimerkkini on valittu tositarkoituksella. Yritä nyt nähdä kristikunta suuren kokonaisuutena äläkä pyöri Perä-Hikiän "murre"ilmaisun kimpussa. Katsos, kun lähdet maailmalle, niin suomen kielialue jää taakse ja et kuulekaan enää tuota kauheaa mokaa, että sunnuntaita ei kutsutakaan sen viikonpäivänimityksellä vaan sanalla 'pyhä'.


    • ei.kiinnosta

      En käy sunnuntai-kirkoissa Jumlanpalveluksissa.
      Tyhä on tyhjää....
      Parempaa tekemistä on riittämiin.

      • omalehmä

        Roomalais-katolisissa- ja ortodoksikirkoissa on aivan mukava käydä, oli viikonpäivä mikä tahansa: niissä on sen verran paljon nähtävää kun taas ns. vapaiden suuntien kirkoissa ei ole yleensä kuin penkkirivit ja kalseat seinät. - Ei mitään tnnelmaa, historian "siipien havinasta" puhumattakaan.


      • ValinnanVapaus

        En käy lauantaisin jumalanpalveluksessa. Parempaa tekemistä riittämiin. Nytkin muuttolaatikoiden pakkausta koko päivän.


      • mieluumminmarjametsään

        Kyllä tyhjän saa pyytämättäkin, niimpä minäkään en juoksentele sunnuntaikirkoissa, sillä se on aivan turhaa ajanhukkausta.


      • KaikkiKerralla
        mieluumminmarjametsään kirjoitti:

        Kyllä tyhjän saa pyytämättäkin, niimpä minäkään en juoksentele sunnuntaikirkoissa, sillä se on aivan turhaa ajanhukkausta.

        Mikä on käsite "sunnuntaikirkko"?
        Lähteekö nimimerkki "mieluumminmarjametsään" siitä, ettei seurakunnissa, jotka kokoontuvat ylösnousemuspäivänä, ole jumalanpalveluksissa MITÄÄN sisältöä, eli ovat "tyhjää"? Miksi? Siksikö, ettei siellä saarnata sapattia muka kaiken ratkaisevana Raamatun ydinsanomana? Vai miksikö rukoukset, ylistys- ja kiitoslaulut, hyvät saarnat, toistensa siunaamiset, lasten siunaamiset, kasteet, esirukoukset olisivat tyhjää? Millä perusteella väität näin?

        Lauantaina sain hyvän marjasaaliin ja ahkeroin sen heti jo pakkaseenkin. Tekevä se kerkiää ja homma luistaa! Marjastaessa on luonnon keskellä lähellä Jumalaa sielläkin, tulee ulkoiltua ja samalla kerättyä marjoja talven varalle.


      • raskasTaakkakirkko
        KaikkiKerralla kirjoitti:

        Mikä on käsite "sunnuntaikirkko"?
        Lähteekö nimimerkki "mieluumminmarjametsään" siitä, ettei seurakunnissa, jotka kokoontuvat ylösnousemuspäivänä, ole jumalanpalveluksissa MITÄÄN sisältöä, eli ovat "tyhjää"? Miksi? Siksikö, ettei siellä saarnata sapattia muka kaiken ratkaisevana Raamatun ydinsanomana? Vai miksikö rukoukset, ylistys- ja kiitoslaulut, hyvät saarnat, toistensa siunaamiset, lasten siunaamiset, kasteet, esirukoukset olisivat tyhjää? Millä perusteella väität näin?

        Lauantaina sain hyvän marjasaaliin ja ahkeroin sen heti jo pakkaseenkin. Tekevä se kerkiää ja homma luistaa! Marjastaessa on luonnon keskellä lähellä Jumalaa sielläkin, tulee ulkoiltua ja samalla kerättyä marjoja talven varalle.

        Otanpa kantaa tästä, vaikka heitit edelliselle viestin.
        Vai miksikö rukoukset, ylistys- ja kiitoslaulut, hyvät saarnat, toistensa siunaamiset, lasten siunaamiset, kasteet, esirukoukset olisivat tyhjää? Millä perusteella väität näin?

        Minä katselen tuota litaniaa "vallankäytön" merkiksi.
        Siksi niitten arvo, ne eivät ole taivaallista perua. Lapsikaste, jossa pelotellaan kastamatonta helvetin tulella on aikarankka.
        Siksi jossain historianvaiheessa annettiin "lapsepäästäjälle" kun pappi eivoinut tulla kastamaan hätäkastetta, niin kasteoikeus.

        Se ei ole raamatullista. Kun katselen tuossa perhepiirissä olevaa hapatetta, on syntyvälle jo annettu nimi, että jos joutuu hätäkasteeseen.
        Oivoi. Oivoi. Toivon syvästi, että jossainvaiheessa "VALO" sanasta saavuttaisi sydäemen.

        Se tuleva lapsi on taivaanIsän käsissä, vaikka kuolisi syntymähetkellä.

        Voi mitkä itkut on tämän harhaisen opin äärellä äidit itkeneet, kun lapsi on synynyt ja kuollut, eikä ole keritty kastaa. "Nyt nämä kärsii helvetintulessa!" ..

        Tuollaista sisältöä ei kannata mennä edes murusina ottamaan.


      • raskasTaakkakirkko

        Siksi "surullisena" katselen suvussa näitä koulutettuja pappeja, joiden leipäpalaset ovat kivisiä syötäviä. Eli murhemielin kannan kansani uskonnollista oppia, jota äidinmaidossa ovat saaneet ja oppinsa ottaneet.
        Siihen juuri kuuluu tämä kirkonjalkapuu. Yksi on tämä sunnuntai, sitten papin välittäjä, että kukaan muu, eisaa sanaa jakaa. Ehtoollismääre, jne. jne.
        Eli siinä perinnäishapate hapattaa sen taikinan.
        Se hapate on lujassa, ja siksi juuri, joka siitä pääsee irti, on Jumalan työn tulos.
        Se on sitä vapautta Kristuksessa.

        Mutta, moni kirkollinen, on tietämättään pukeneet silmilleen peitteen.
        Hyvää tarkoittavat, mutta hedelmät eivät ole elämänpuusta.


      • KaikkiKerralla
        raskasTaakkakirkko kirjoitti:

        Otanpa kantaa tästä, vaikka heitit edelliselle viestin.
        Vai miksikö rukoukset, ylistys- ja kiitoslaulut, hyvät saarnat, toistensa siunaamiset, lasten siunaamiset, kasteet, esirukoukset olisivat tyhjää? Millä perusteella väität näin?

        Minä katselen tuota litaniaa "vallankäytön" merkiksi.
        Siksi niitten arvo, ne eivät ole taivaallista perua. Lapsikaste, jossa pelotellaan kastamatonta helvetin tulella on aikarankka.
        Siksi jossain historianvaiheessa annettiin "lapsepäästäjälle" kun pappi eivoinut tulla kastamaan hätäkastetta, niin kasteoikeus.

        Se ei ole raamatullista. Kun katselen tuossa perhepiirissä olevaa hapatetta, on syntyvälle jo annettu nimi, että jos joutuu hätäkasteeseen.
        Oivoi. Oivoi. Toivon syvästi, että jossainvaiheessa "VALO" sanasta saavuttaisi sydäemen.

        Se tuleva lapsi on taivaanIsän käsissä, vaikka kuolisi syntymähetkellä.

        Voi mitkä itkut on tämän harhaisen opin äärellä äidit itkeneet, kun lapsi on synynyt ja kuollut, eikä ole keritty kastaa. "Nyt nämä kärsii helvetintulessa!" ..

        Tuollaista sisältöä ei kannata mennä edes murusina ottamaan.

        Kuvailin tuossa ylempänä vapaan suunnan jumalanpalvelusta, jossa lapset/vauvat SIUNATAAN (ei kasteta!) ja kaste meillä on upotuskaste uskonratkaisun jälkeen. Kirjoitat siis ihan puuta heinää jostain lapsikasteesta, vaikka nimenomaan EN KERTONUT meillä sellaisen olevan käytössä.

        Isot kirkot tekevät mitä tekevät, mutta et oikeasti saata olla niin yleiskristillisesti tietämätön, että luulisit minun kuvailleeni tavallista esim. lut.kirkon liturgiajumalanpalvelusta.


    • Hei!

      Jokaisen Jumalan oman on pakko olla "adventisti" joka kirkossa "adventti" = latinaa = "adventus." Herran tulo. Ilm 1:7-8.

      Jos persoona on Jumalan oma, persoona havahtuu Jumalan puhutteluun aina silloin tällöin. Kun ihminen on kiusattu tai langennut (Dan 12:10, San 24:16) puhuttelee Jumala itse tarpeen tullen.
      Minäkin havaitsen tämän puhuttelun jokapäiväisessä elämässä jos olen kiusattu.
      Silloin on kaikki hyvin.

      "Adventus" -mission persoonallisuuksia on siellä täällä, vilpittömiä totuuden etsijöitä ja Jumalaan uskovia.

      Olet onnekkaassa asemassa aina kun omantunnon asioita itsellesi kirkastuu.

      Synti on kuitenkin suhteellinen asia jossakin määrin yksilöllisesti persoonan tietomäärän valossa. Luuk 12:47-48.

      Ihmisiä on maantieteellisistä ja inhimillisistä syistä erossa sieltä missä Sinä juuri jollakin hetkellä istut Joh 10:16, -Ovat Jumalan kanssa sovussa vaikka eivät samalla penkkirivillä istuisi kanssasi.

      Lepopäivän mission tiivistelmä;
      1 Moos 2:1-4, Hes 20:20, 2 Moos 31:12-17, 2 Moos 20:8-11, 5 Moos 5:12-15, Jes 58:13-14, Ilm 14:7.
      Matt 5:17-18, Luuk 16:16-17, Jaak 1:25, 2:10-12, Ilm 12:17, 14:12; Hebr 12:14, 1 Joh 2:1-6, 5:2-3.
      Lisäksi Jeesus opetti oikeata Sapatin viettoa nuhdellessaan kirjanoppineita.


      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija

      • " Lepopäivän mission tiivistelmä;"
        ______________________________

        Ai Jarilla on oikein " Lepopäivä missio" :O
        .
        Kristuksen evankeliumin levittäminen maailmassa sitten vähän "sivuseikka"... :O


      • Hei!

        Älä ny viitti.

        jari


    • Totuuden.P

      Provosoimalla muita esim. sunnuntaiviettäjiä emme voita mitään. Toisaalta osallistumalla sunnuntaijumalanpalveluksiin annamme hiljaisen hyväksymisen heidän väärälle opetukselleen.

      Minua ihmetyttää tämä adventistien epätietoisuus asioista aivan päivänselvistä asioista?

      Se sama Jeesus joka loi meidät, Rakasti meitä syntisiä kurjia niin paljon, että kuoli meidän puolestamme julman kuoleman, joka vastaa rukouksiimme ja pitää päivittäin elämäämme yllä ja antoi meille elämän ohjeeksi pyhän sanansa Raamatun se sama Jeesus antoi meille myöskin pienen valon johtamaan suuren valoon Raamattuun.

      Näissä profetianhengen julkaisuissa on hyvin tarkat ohjeet esim. siitä kuinka toimia kyseissä asiassa Hegell. kokemuksia s.143-145

      • asian.ydin

        Toit asian hyvin esille.
        En todellakaan voi mennä sunnuntaijumalanpalveluksiin juuri tämän sinun tuomasi asian takia, "eli hiljaisen hyväksymisen". Siellä ei ole mahdollisuutta todistaa yleisesti uskostaan. Kerran käynyt, ystävän tahdosta ja se riitti. Toista kertaa ei tule. Kokoaikanen ruokous siellä oli "avaa papin silmät ja anna ymmärrys näille ihmisille...... Joskus muuna-aikana, harvoin saatan mennä esim. kuuntelmaan kuoroa.


      • MistäSyytöksesi

        Nimimerkki "Totuuden.P", sinulle: "väärälle opetukselle"? Oletkohan koskaan käynyt vapaitten suuntien, vaikkapa Vapaakirkon tilaisuuksissa sunnuntaisin? Miten saatat väittää, että KAIKKI uudestisyntyneiden Jeesuksen seuraajien muissa seurakunnissa julistama sana on "väärää"? Voisitko perustella?

        Onko se ainoa vääryys, että sanaa julistetaan sunnuntaina? Menettääkö Jumalan Pyhä sana voimansa siinä paikassa, kun sitä saarnataan muina viikonpäivinä kuin lauantaina? Missä kohdin Raamattua on säädetty, että ainoastaan lauantaina on lupa kokoontua Raamatun ääreen? Mitä alkuseurakunta teki?


      • peitesilmilläkulkevat
        MistäSyytöksesi kirjoitti:

        Nimimerkki "Totuuden.P", sinulle: "väärälle opetukselle"? Oletkohan koskaan käynyt vapaitten suuntien, vaikkapa Vapaakirkon tilaisuuksissa sunnuntaisin? Miten saatat väittää, että KAIKKI uudestisyntyneiden Jeesuksen seuraajien muissa seurakunnissa julistama sana on "väärää"? Voisitko perustella?

        Onko se ainoa vääryys, että sanaa julistetaan sunnuntaina? Menettääkö Jumalan Pyhä sana voimansa siinä paikassa, kun sitä saarnataan muina viikonpäivinä kuin lauantaina? Missä kohdin Raamattua on säädetty, että ainoastaan lauantaina on lupa kokoontua Raamatun ääreen? Mitä alkuseurakunta teki?

        Ei kiinnosta heidän kokouksensa sunnuntaisin se on sillä simppeli.


      • kurahanskat
        MistäSyytöksesi kirjoitti:

        Nimimerkki "Totuuden.P", sinulle: "väärälle opetukselle"? Oletkohan koskaan käynyt vapaitten suuntien, vaikkapa Vapaakirkon tilaisuuksissa sunnuntaisin? Miten saatat väittää, että KAIKKI uudestisyntyneiden Jeesuksen seuraajien muissa seurakunnissa julistama sana on "väärää"? Voisitko perustella?

        Onko se ainoa vääryys, että sanaa julistetaan sunnuntaina? Menettääkö Jumalan Pyhä sana voimansa siinä paikassa, kun sitä saarnataan muina viikonpäivinä kuin lauantaina? Missä kohdin Raamattua on säädetty, että ainoastaan lauantaina on lupa kokoontua Raamatun ääreen? Mitä alkuseurakunta teki?

        Et ymmärtänyt mitä Totuuden.P kirjoitti. Jos sulle kelpaa kaikki seurakunnat, jotka käyttävät raamattua, niin voit niissä vapaasti juosta. Jehovantodistajat, katoliset, ortodoksit, ev.lut. ja isoliuta vapaita suuntia.
        Älä valikoi, kun et näe missään väärää!


      • MistäSyytöksesi
        kurahanskat kirjoitti:

        Et ymmärtänyt mitä Totuuden.P kirjoitti. Jos sulle kelpaa kaikki seurakunnat, jotka käyttävät raamattua, niin voit niissä vapaasti juosta. Jehovantodistajat, katoliset, ortodoksit, ev.lut. ja isoliuta vapaita suuntia.
        Älä valikoi, kun et näe missään väärää!

        Kylläpäs valikoin: vapaat suunnat, kyllä kiitos! Enkä sitä paitsi sanonut, ettei missään olisi mitään väärää! Onhan adventismissakin väärää roppakaupalla. Enkä, että minulle kelpaisi kaikki. Eivätkä JT ole edes kristittyjä.

        Vääristelet kirjoitukseeni sellaista,mitä siellä ei ole. Miksi?


      • MistäSyytöksesi
        peitesilmilläkulkevat kirjoitti:

        Ei kiinnosta heidän kokouksensa sunnuntaisin se on sillä simppeli.

        Etkö osaa vastata tehtyihin kysymyksiin? Ei kukaan ole sinua vaatinut menemään kirkkoon viikon ensimmäisenä päivänä.


    • Totuuden.P

      Toiseen kirkkoon voi siinä tapauksessa mennä hyvällä omalla tunnolla jos sinne kutsutaan puhumaan. Mutta jos he asettavat puheelle ehtoja liittyen Raamatun totuuteen, silloin ei!

      • YksinRaamattu

        Totuuden.P:lle Eihän mikään kristillinen seurakunta kiellä saarnaamasta RAAMATUSTA. Mutta sen he voivat ja SAAVAT kieltää, että heidän tiloissaan saarnataan Raamatun ulkopuolisia ja raamatunvastaisia esim. juurikin näitä adventismin erityisoppeja kuten vaikkapa tutkivaa tuomiota tai pyhäkköoppia. Tai Ellenin näkyjä. Ellenin harhat EIVÄT OLE sopusoinnussa Raamatun kanssa, joten niistä saarnaaminen on yksin Raamattuun tukeutuvissa seurakunnissa ymmärrettävistä syistä ei-toivottua.


    • Totuuden.P

      Vai ei kiellä! Jos joku taho nousee esim. Ev.lut kirkon saarnastuoliniin vastustamaan homosiveettömyyttä niin eikö hän saisi lähdöt? Puhumattakaan jos sinne mentäisiin Julistamamaan, että Jumalan laki kymmenen käskyä on voimassa ja kuinka paavi väärensi ne keskiajalla.

      Ellen White on Jumalan Profeetta. Jotkut eivät siedä hänen kirjoituksiaan koska ne ovat paljastaneet heidän elämästään syntejä joista pitäisi tehdä parannus, he haluavat pelastua syntiensä kanssa mutta se ei ole mahdollista.

      Raamattu itse asiassa puhuu vielä voimakkaammin syntiä vastaan, usein henkilö joka vastustaa Ellen Whiten kirjoituksia, peittelee ja salaa todellisen kapinansa sitä vastaan ja ottaa vain sellaisia tekstejä jotka eivät nuhtele synnistä.

      • MistäSyytöksesi

        Totuuden.P - täällä kirjoitetaan vapaista suunnista, ei ev.lut. Onko sinulla jokn luki häiriö, vai mikä vaivaa? Vapaissa suunnissa ei takuulla hyväksytä mitään homoliittoja (huomautuksena muuten: ei KOKO ev.lut. kirkon papisto ja kirkkokansa ole synnin puolustuksen tiellä!!!). Lue tarkmmin ennen kuinammut summan mutikassa ympäriinsä!


    • Hei! Harvoin minäkään olen kuullut, ettei saisi käydä muiden seurakuntien tilaisuuksissa, vaikka eihän adventistit siihen mitenkään kyllä kannustakaan..... Ja jokainen tekee tiliä elämästään ja tekemisistään suoraan Jumalalle. Monet vanhemmat adventistit kuuntelevat radio- ja tv-jumalanpalveluksia sunnuntaisin, oli ne sitten minkä kirkon tahansa. Itsekin olen käynyt luterilaisten järjestämässä kauneimmissa joululaulutilaisuuksissa, jotka on tarkoitettu lapsiperheille ja olen myös käynyt hellareitten ja vapiksen kokouksissa, myös ehtoollisella. Niissä yleensä sukulaisten tms. syyn takia, mutta kuitenkin. Toki myös "vuokralaistemme" Luther-säätiön tilaisuuksissa, heidän kanssaan ei ehtoollisyhteyttä ole, koska se on heille sakramentti, mutta mukavaa ja iloista väkeä silti. Juu, meilläkin on Raamattutunneilla ollut puhetta, ettei pidä mennä turhaan ärsyttämään sunnuntain viettäjiä ja välttää ainakin kovaäänisiä ulkotöitä siihen aikaan, kun muut kuuntelevat "kirkonmenoja". Tosin, eihän sama toimi toisinpäin.... Toinen neuvo on ollut, että kun puhuu Raamatusta muiden suuntien kanssa, olisi hyvä olla sotkematta Ellen Whiten kirjoituksia mukaan ja puhua vain mitä Raamattu sanoo. Ja kolmas neuvo minkä muistan on se, että koska advarit eivät ole kovin suosittuja niin maailman ihmisten kuin kristittyjen keskuudessa ja kuraa lentää yleensä päälle minkä kerkeää, niin meidän pitäisi mieluumin siunata ja rukoilla muiden ihmisten puolesta, kun vastata samalla tavalla.

      • Exadventistiparka

        "Toki myös "vuokralaistemme" Luther-säätiön tilaisuuksissa, heidän kanssaan ei ehtoollisyhteyttä ole, koska se on heille sakramentti, mutta mukavaa ja iloista väkeä silti."
        En tunne Luther-säätiön opetusta joten kysyisin mitä tarkoitat sillä ettei ehtoollisyhteyttä ole ? Eikö heidän mielestä ehtoollista nautita Hänen muistokseen ?


      • Luther-säätiöllä taitaa olla joka sunnuntai ehtoollinen ja pääsiäisen aikaan kiirastorstaina. Tarkoitin sitä, että vapaissa suunnissa ehtoolliselle pääsevät kaikki, jotka seuraavat Jeesusta kirkkokunnasta riippumatta, mutta isoissa kirkoissa ja Luther- säätiöllä, joilla ehtoollinen on sakramenttina, ehtoollista annetaan vain oman seurakunnan jäsenille.


      • Kyllä. Luther-säätiössä ja sitä lähellä olevissa jumalanpalvelusyhdistyksissä on joka sunnuntai ja kirkollinen juhlapäivä ehtoollismessu. Ehtoolliselle on tervetullut jokainen, joka hyväksyy Raamatun ja sitä selittävän luterilaisen tunnustuksen ja ehtoollinen on Luther-säätiölle sakramentti, kuten yllä sanottiinkin.

        Muut voivat tulla ehtoollisen viettoon siunattavaksi ja pappi siunaa heidät, jotka tietyllä merkillä ilmaisevat haluavansa siunauksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3235
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2293
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1859
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1775
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1411
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1261
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1177
    Aihe