Olen 24 vuotias mies enkä ole koskaan ollut töissä. Ilmaisissa työharjoitteluissa olen kyllä ollut, mutta ei niistäkään ole paljoa kokemusta. Olen käynyt lukion ja opiskelen tällä hetkellä yliopistossa. Oman alan töitä olen kesäksi yrittänyt saada lähettämällä hakemuksia, mutta en vain yksinkertaisesti ole saanut. Muitakin kuin oman alan töitä olen hakenut, mutta taidan olla ylikouluttautunut niihin. Tiedän, että parhaiten töitä saa menemällä itse paikanpäälle kysymään, mutta minun ongelma on juuri siinä, että en uskalla. Olen niin ujo. Sen takia en myöskään pysty esim. asiakaspalvelutöitä tekemään. Ja olen sitäkin miettinyt, että vaikka saisinkin joskus työpaikan, niin miten pystyn näitä oman alan töitä tekemään. Siinä työssä joutuu kuitenkin olemaan aika paljon ihmisten kanssa tekemisissä.
Tämä on hirveän noloa. En kehtaa kertoa tästä asiasta esim. kavereilleni (joita tosin on aika vähän ja heitäkin näen vain harvoin). Tämän takia en voi mitään syviä kaverisuhteita luoda tai saada mitään tyttöystävää. Vanhempanikin varmaan häpeävät minua.
Mitä tässä nyt enää voi tehdä? Kannattaako toivoa, että sitten kun valmistuu saa työpaikan? Alalla, jota opiskelen, pitäisi periaatteessa olla työpaikkoja, mutta jos valmistuneella ei ole työkokemusta yhtään, niin haluaako kukaan sellaista?
En ole koskaan ollut töissä.
23
3222
Vastaukset
- henkinenäitisitässähei
vaikka kirjoitus on provo, niin joku siellä päässä haluaa jotain kommunikaatiota asian tiimoilta.
fakta 1. akateemiselta alalta ei voi saada töitä tänä päivänä ilman tutkintoa ja VUOSIEN kokemusta
fakta 2. suorittavan työn tehtäviin ei pääse millään alalla ilman amis tutkintoa, ja edes hiukan työkokemusta
fakta 3. lukio ei ole työmarkkinoiden silmissä edes koulutus
fakta 4. epävarmuus, ujous ja ihmisten välttely on varmin tapa olla työllistymättä 2000-luvun työmarkkinoilla
fakta 5. unohda käsite "oma ala". kyse ei ole enää 25 vuoteen ollut siitä mitä yksilö haluaa tehdä, vaan siitä mihin työmarkkinat "kelpuuttaa sinut"- Luuseri000
Millä perusteella tuo on provo?
Faktoista 1 ja 2 en ole samaa mieltä. Monet akateemisesti koulutetut pääsevät töihin lähes heti valmistuttuaan, vaikka työkokemusta ei olisi kuin vain kesätöiden ja lyhyen harjoittelun verran. Riippuu toki vähän alasta. Suorittavaa työtä pääsee tekemään monilla aloilla ilman koulutusta ja työkokemuta. Miten kukaan voisi saada sitä ensimmäistä työkokemusta jos aina vaaditaan ennestään työkokemusta? - eläkeiännosto
Luuseri000 kirjoitti:
Millä perusteella tuo on provo?
Faktoista 1 ja 2 en ole samaa mieltä. Monet akateemisesti koulutetut pääsevät töihin lähes heti valmistuttuaan, vaikka työkokemusta ei olisi kuin vain kesätöiden ja lyhyen harjoittelun verran. Riippuu toki vähän alasta. Suorittavaa työtä pääsee tekemään monilla aloilla ilman koulutusta ja työkokemuta. Miten kukaan voisi saada sitä ensimmäistä työkokemusta jos aina vaaditaan ennestään työkokemusta?Siksipä niin moni nykyisin jääkin ilman sitä ensimmäistä työkokemusta, kun enää ei oteta töihin jollei ole jo työkokemusta. Siksi vanhat pamput töissä ja eläkeikää nostetaan - nuoremmat eivät pääse töihin (koska ei työkokemusta).
- Junnu671
eläkeiännosto kirjoitti:
Siksipä niin moni nykyisin jääkin ilman sitä ensimmäistä työkokemusta, kun enää ei oteta töihin jollei ole jo työkokemusta. Siksi vanhat pamput töissä ja eläkeikää nostetaan - nuoremmat eivät pääse töihin (koska ei työkokemusta).
Vanhat pamput ei pääse enään mihinkään töihin,yli 40v on nykyään jo pihalla työmarkkinoilta.
- vain.hullu
Vain hullu palkkaa yli 40vuotiaan.
- Anonyymi
SINÄ olet provo.
- Anonyymi
vain.hullu kirjoitti:
Vain hullu palkkaa yli 40vuotiaan.
Tai SINUT.
- siitäseLähtee
En ole tuon faktojen luettelijan kannalla juuri mistään samaa mieltä...
Eli olin itsekin jossain mitassa nuorempana ujo. Aika paransi ja työ, jossa on joutunut esiintymään ja jossain mitassa myös hankkiutumaan asiakkaiden tykö.
Olet nuori mies, mutta kuitenkin siinä iässä, että asialle täytyy tehdä jotakin. On olemassa näytelmäpiirejä, runonlausuntakerhoja, kesäteattereita, esiintymispelkoisille tarkoitettuja porukoita, jne. ainakin isommilla kylillä. Mene sinne.... mainitut pursuavat esiintymispelkoisia ja jotakin me/ ne siellä oppivatkin.
Itse en ole mainostamissani käynyt. Pääsin peloistani erään noin 45 minuutin mittaisen esitelmän avulla. Opettelin aiheen ja eleet peilin edessä nauhoittaen kaiken. Opettelin hyvin. Puhuin sen teeman läpi monta kymmentä kertaa sille peilille ja tulin siihen lopputulemaan, että piru vie osaan asiani ja aiheen ja sillä selvä ja muut ovat VAIN kuuntelemassa.- milläplaneetallaollaan
ujoudesta pääsy on keskustelu erikseen, mutta työelämä ei ole mikään "ymmärtävä sossu".
itse ujous on hoidettava, omin keinoin vaikka sitten edellä mainitun ohjeilla mutta tyelämä ei sitä menoa katsele edes työsopimuksen kirjoittamiseen asti.
eri mieltä faktoista ?siitä sitten parempaa faktaa pöytään (tuskin löytyy...) - siitäseLähtee
Faktojen luettelijan täytyy huomata se, että se ujous on se pointti tällä kertaa. Voit luetella kymmeniä faktoja siitä mille työnhakijan tulee näyttää ja kuulostaa tai mille sen pitää haista... Ei se ole oleellista.
Jos työnhakija on suunnilleen sinut itsensä kanssa ja persoonallinen... on kaikki muu koulutusta myöten suunnilleen yhdentekevää (ujous voi olla myös hyve).
En ala tosiaan kinaamaan luettelemiasi faktojen kanssa (pätevät varmaan osin nekin), mutta ap:le toivotan menestystä sen kautta, että totuttelet mokaamaan. Itsellenikin tulee mahalaskuja (huonoja esiintymisiä) silloin tällöin, mutta ei niistä ole kukaan vielä tähän mennessä tullut myöhemmin tiliä tekemään.
- ewfr44
Ei pidä olla niin nekatiivinen, Aina kun luen tällaisen tekstin niin tulee yksi narsisti läpi katkera sukulainen mieleen ja kuvittelen että hän provoilee, ja vastailee itselleen ja kuvittelee että aiheuttaa mielipahaa ihmisille ja tämä stimuli häntä
- minäkönoinkohanon
kyseenalainen kiitos "henkilöarviostasi". kuudes fakta olisi sitten se, että jos kuuntelee ewfr44 nimimerkin taivaanrannanmaalausneuvoja työmarkkinoilla pärjäämisestä ja sivupointeista, niin lopulta löytää itsensä oikeiden narsistien, alkkien ja narkkien seasta kunnan työllistyspalveluiden leireiltä. ei muuta ja positiivista tsemppiä kaikille, myös ewf lle työn ja ennenkaikkea oman työkunnon kanssa.
- eryt54
minäkönoinkohanon kirjoitti:
kyseenalainen kiitos "henkilöarviostasi". kuudes fakta olisi sitten se, että jos kuuntelee ewfr44 nimimerkin taivaanrannanmaalausneuvoja työmarkkinoilla pärjäämisestä ja sivupointeista, niin lopulta löytää itsensä oikeiden narsistien, alkkien ja narkkien seasta kunnan työllistyspalveluiden leireiltä. ei muuta ja positiivista tsemppiä kaikille, myös ewf lle työn ja ennenkaikkea oman työkunnon kanssa.
NO sinäkö se sitten olitkin, aivan kuin arvasinkin
"niin lopulta löytää itsensä oikeiden narsistien, alkkien ja narkkien seasta kunnan työllistyspalveluiden leireiltä."
Lisää samaa nekatiivista paskaa jota aina kylvät, hyvä ettei tartte sinua enään ikinä kattoa. Ei pitäisi käydä enään tällä palstalla täällä kun kummittelee sinun varjojasi - kummituskotäsollaan
eryt54 kirjoitti:
NO sinäkö se sitten olitkin, aivan kuin arvasinkin
"niin lopulta löytää itsensä oikeiden narsistien, alkkien ja narkkien seasta kunnan työllistyspalveluiden leireiltä."
Lisää samaa nekatiivista paskaa jota aina kylvät, hyvä ettei tartte sinua enään ikinä kattoa. Ei pitäisi käydä enään tällä palstalla täällä kun kummittelee sinun varjojasisinun ohjeillasi ei alkuperäinen kirjoittaja päädy työelämään vaan kansalaisopistoon runokursseille haaskaamaan tärkeitä vuosia ennen keski-ikää.
Sen sijaan, kun sinulla on näitä kummitusvarjoprobleemia, niin olet vähän väärä ihminen neuvomaan aloittajan kaltaisia, joille olisi tärkein saada peruspasmat tietoon, että kouluttautumalla VÄLTTÄÄ työkokeiluleirit koska hän mitä ilmeisimmin on vähän herkempi ihminen. - eryt54
kummituskotäsollaan kirjoitti:
sinun ohjeillasi ei alkuperäinen kirjoittaja päädy työelämään vaan kansalaisopistoon runokursseille haaskaamaan tärkeitä vuosia ennen keski-ikää.
Sen sijaan, kun sinulla on näitä kummitusvarjoprobleemia, niin olet vähän väärä ihminen neuvomaan aloittajan kaltaisia, joille olisi tärkein saada peruspasmat tietoon, että kouluttautumalla VÄLTTÄÄ työkokeiluleirit koska hän mitä ilmeisimmin on vähän herkempi ihminen.Minun neuvoilla aloittaja, hankii faforitti ammatistaan tietoa netististä ostaa amatsoonista hyvät kirjat aiheesta, sitten kerää rahaa sukulaisiltaan ja ostaa tai rakentaa harjoitus pesualtaan ja putket ja niillä harjoittelee sitten, myy pimeänä ja harmaana putkimiehen hommia 6 päivänä viikossa ja laskee paljon tartee rahaa että uskaltaa muuttaa riskittömästi hyvään maahan jossa on töitä myös tuleville sukupolville ja ei virkamiehiä ja poliiseja ja muita kyttääjiä ja välistä vetäjiä. Ja miljoonikko vittu 2 ja puolessa vuodessa ja maasturi. Sinun neuvot ei johda mihinkään kun ne on vain sun runkausta
- Anonyymi
minäkönoinkohanon kirjoitti:
Juuri niin, parhaat ohjeet ja neuvot löytyy suomi24 työnvälttelijä-asiajantuntiaryhmästä.
- Sossupummi-
Olen huoleti. et saa koskaan muita kuin työkokeiluita 9 euruolla päivässä. tämä maa on kohta niin lamassa että ei oikeita palkkatöitä tule enää kenellekkään.
- Anonyymi
Jäännä juttu, että jos oot käynyt kuitenkin yliopiston ja lukion. Tarkoittaa, että et ole mikään tyhmä. Visiiin töihin valitsijat tuomitsevat liikaa tuota ujottaisi.
Lyö nillee koulutodistus naaman eteen ja kysy siltä työhaastattelijalta, että menikö sinulla koulu näin hyvin?- Anonyymi
Ovatko lukion käyneet yliopistoihmiset mielestäsi älykkäitä?
Älykkäille yliopistoihmisille voidaan syöttää vaikka mitä wokepaskaa ja kaikki menee täydestä. Mitään kriittistä ajattelukykyä ei niillä ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älykkäille yliopistoihmisille voidaan syöttää vaikka mitä wokepaskaa ja kaikki menee täydestä. Mitään kriittistä ajattelukykyä ei niillä ole.Siellä joku amiksen käynyt Työhönvalmentaja taas.
Bonganntu muuten lähibarista yksi Työhönvalmentaja ja alkosta kannsa yksi kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja.
. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älykkäille yliopistoihmisille voidaan syöttää vaikka mitä wokepaskaa ja kaikki menee täydestä. Mitään kriittistä ajattelukykyä ei niillä ole.Mun mielestä läheskään kaikki töissä olijat eivät ole älykkäitä. Varsinkaan ns käytännön töissä (kiinteistö-ala yms rakasa hommat) johtajia myöten. .
Saattavat lääkärit toki yms olla. Näihin hommiin ei käytännön kiintesitö duunari varmasti pääse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun mielestä läheskään kaikki töissä olijat eivät ole älykkäitä. Varsinkaan ns käytännön töissä (kiinteistö-ala yms rakasa hommat) johtajia myöten. .
Saattavat lääkärit toki yms olla. Näihin hommiin ei käytännön kiintesitö duunari varmasti pääse.Tuntuu, että tuo ujous on sellainen tekijä johon kiinnitetään työhön ottamisessa liikaa huomiota. itekin olen hieman ujo, mutta se ei tarkoita sitä, että ei osaisi tehdä töitä!
Kuntouttavassikin ollaan me kaikki hiljaiset. Ohaajaksi toki pääsee asmislaisetkin ja se on ihme juttu. Mun mielestä selkee lukio työ. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntuu, että tuo ujous on sellainen tekijä johon kiinnitetään työhön ottamisessa liikaa huomiota. itekin olen hieman ujo, mutta se ei tarkoita sitä, että ei osaisi tehdä töitä!
Kuntouttavassikin ollaan me kaikki hiljaiset. Ohaajaksi toki pääsee asmislaisetkin ja se on ihme juttu. Mun mielestä selkee lukio työ.Ujous tarkoittaa että olet sosiaalisesti vammainen ja kyvytön toimimaan ihmisten parissa, eli toisinsanoen epäkelpo ihmisenä. Ihmislauma (tässä tapauksessa työyhteisö) ei kaipaa heikkoa ihmistä joukkoonsa, sillä se asettaa kaikki jäsenet vaaraan. Luolamiesaikoina olisit jo syrjäytetty laumasta ja kuollut nälkään tai päätynyt jonkun petoeläimen ruuaksi. Nykyaikanakin sinut on syrjäytetty laumasta, mutta joudut käymään kuntouttavassa työtoiminnassa muiden hylkiöiden kanssa pysyäksesi hengissä. Aika vähän on asiat muuttuneet satojentuhansien vuosien saatossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.394612- 522151
Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2521641Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151639Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2621620Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ911148Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain481123Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331107Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2671077- 671073