YH-äidit ja keinohedelmöitys?

yhdessäVAIyksin

Onko tällä palstalla yh-äitejä, jotka ovat saaneet lapsen keinohedelmöityksellä?

Kuinka raskasta yh-äitiys on taloudellisesti, henkisesti ja ajallisesti? Miten selviydytte arjesta?

Olen 30 vuotias nainen ja minun on alkanut kovasti tehdä lasta mieli. Elän tällä hetkellä parisuhteessa joka ei tunnu toimivan. Emme asu yhdessä, mutta olemme seurustelleet jo vuosia.

Pysyn suhteessa oikeastaan siitä syystä, että toivoisin tulevani raskaaksi. Tiedän, että miehestä tulisi hyvä isä ja joka kantaisi oman taloudellisen osansa lapseen liittyvissä menoissa. Jos tulisin raskaaksi, niin luultavasti haluaisin erota vuoden parin sisään. Tietysti ehdottaisin yhteishuoltajuutta. Mutta onko tällaisessa järkeä?! Mielestäni tämä olisi järkevämpää kuin yrittää keinohedelmöitystä ja olla sen jälkeen yh. Pelkään etten selviäisi siitä yksin. En tiedä. Siksi kaipaan tietoa toisten YH kokemuksista sekä keinohedelmöityksestä.

17

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinVAIyhdessä

      Olenko laskelmoiva? Luultavasti. Vai olenko? Tunnen syyllisyyttä ajattelutavastani, mutta aika rientää ja hyvät miehet ovat jo varattuja. Minulla ei yksinkertaisesti ole enää
      aikaa "sen oikean" etsimiseen.

      Minusta tuntuu, että naiset vaikenevat tästä aiheesta. Olen kuullut eräästä, joka jätti pillerit salaa pois! Olen kuullut ihmisistä, jotka ovat eronneet vaikka valat vannottiin tai nuorista tytöistä jotka ovat tulleet vahingossa raskaaksi. Mikä on siis hyväksyttävä tapa tulla raskaaksi?

      Naisen hedelmällisyys alkaa laskea kuin "lehmän häntä", kun ikää tulee 35. Miehillä on aikaa enemmän. Mikä on siis oikein?

    • SaakoVastauksia

      Onko täällä kokemuksia täydellisestä yh-äitiydestä?

    • henh

      mun käsittääskeni se ei suomessa edes ole sinkulle mahdollista..

      • yhdessäVAIyksin

        Kyllä on mahdollista, lakimuutos tehtiin vuonna 2007.


    • 215

      Jos tuollaista haudot miehesi selän takana toivon todella ettet tulisi koskaan raskaaksi/äidiksi. 30v suomilehmän prototyyppi.

      • yksinVAIyhdessä

        Vastaa kysymykseen, jos tietos on jakaa! Haukkumaan ei kannata ruveta. Olet ilmeisesti ukko ja sulla ei ole mitään käsitystä yh-äitiydestä!

        Hedelmättömyydellä ei kannata muita loukata. Se osoittaa vain sen kuinka tunnevammainen ja suppeakatseinen itse olet.


      • 59995559995

        Oikeassa olet. En tiedä yh äiteydestä mitään, koska olen yh isä. Jos ajatuksena on vaan panettaa itsensä paksuksi ja erota. Maksattaa lapsi miehellä tältä kysymättä osoittaa se melkoista laskelmoivaa kusipäisyyttä minun tunnevammaisuudestani huolimatta.


      • Riwa
        59995559995 kirjoitti:

        Oikeassa olet. En tiedä yh äiteydestä mitään, koska olen yh isä. Jos ajatuksena on vaan panettaa itsensä paksuksi ja erota. Maksattaa lapsi miehellä tältä kysymättä osoittaa se melkoista laskelmoivaa kusipäisyyttä minun tunnevammaisuudestani huolimatta.

        Oletpa sinä katkeroitunut yh-isä! Isäksi / äidiksi tuleminen on siis kusipäisyyttä?!

        Miten sinä päädyit yh:ksi? Tapahtuiko naiselle jotakin? Niin. Elämästä ei koskaan tiedä. Joten miksi arvostelet täällä muita kusipäiksi? Sinäkö määrittelet mikä on laskelmointia?

        Valitettavaa, että sinustakin tuli isä. Et selvästi nauti asiasta. Vaikka syytä olisi.


    • Tuttava nainen ryhtyi inseminaatiolla yh-äidiksi, koska kaikki parisuhteet tuntuivat olevan epäonnisia eikä hän halunnut ikänsä puolesta enää odotella sopivaa miestä. Hyvin hän näytti pärjäävän, mutta valitteli joskus että kuinka väsynyt on ja miten paljon helpompaa olisi jos olisi se mies jakamassa huolet ja vastuun. Yövalvomiset, sairastelut niin omat kuin lapsenkin otti koville. Ne ottaa koville parillisisllakin, saati kun on yksin eikä ole tukiverkostoa jota avuksia saada tai pyytää.

      Inseminaatiosta yms. saa tietoa mm. väestöliiton sivuilta. Kohta lapsettomuus. Tai syötä hakusanaksi inseminaatio. Tietoa löytyy aika paljon.

    • Jäneskoira

      Kyllä se valitettavasti vaikuttaa kovin laskelmoivalta, jos hankkiutuu raskaaksi vain oman itsekkään tarpeen vuoksi. Lapsen isä voi olla, ja hyvä onkin, jos on vastuullinen, mutta haluaako tuleva isä tulla isäksi häneltä kysymättä? Haluaako tuleva isä olla vain etäisä/vuoroviikkoinen isä/sillointällöinisä kantaen vastuunsa elatusmaksujen muodossa. Jos omat varat eivät riitä elättämään omaa lasta, onko se sitten isää kohtaan oikein, mikä tietämättä suunnitelmia isäksi tulemisesta tai tulevasta erosta? Ei lapsi ole tai saa olla mikään itsekkään tarpeen lopputulos, missä toinen vanhempi laitetaan tietämättään taloudellisen vastuun kantajaksi! AP vaikutti ainakin minun mielestäni kantavan huolta vain taloudellisesta kyvystään huolehtia lapsesta, jos keinohedelmöityksen saa hankittua. Silloinhan lapsella ei ole ruokkoja maksavaa tai muutenkaan huolehtivaa isää. Ei lapsia tehdä, ne saadaan. Jos se lapsen saaminen mietityttää taloudelliselta kannalta (isättömänä/perheettömänä) anna olla! Eroja tulee ja menee, mutta lähtökohtaisesti lasten saamista harkitessa ei kuulu miettiä tulevaa eroa tulevan lapsen isän kanssa!! Lapset on vain lainassa, ei omaisuutta..

      • mieseitiiämittään

        Sensijaan nyky-suomimiehistä ei yhtikäs tunnu vastuuttomalta paneskella vuosiakin jotakuta hedelmällisessä iässä olevaa lapsetonta naista, ja vaatia tätä käyttämään ehkäisyä. Kuulkaa se hupi jota seksin harrastamiseksi kutsutaan, sen oikea tarkoitus oli saattaa vauvansiemenet hedelmälliseen maaperään.
        Naisen keho ei ole pelkkä isojen poikien leikkikenttä, normaali nainen kaipaa äitiyttä, ja on ihan normaalia saada lapsia useita kappaleita.
        Pahimmassa tapauksessa hormonaalisesta ehkäisystä on naiselle terveydellistä/psyykkistä haittaa. Nelikymppisenä sitten on aika naisen masentua, kun miehen toiveesta lapset jäivät tekemättä, ja lopulta mies vaihtoikin nuorempaan naiseen (jonka kanssa neli-viisikymppisenä yhtäkkiä halutaankin vauvoja).


      • Jäneskoira
        mieseitiiämittään kirjoitti:

        Sensijaan nyky-suomimiehistä ei yhtikäs tunnu vastuuttomalta paneskella vuosiakin jotakuta hedelmällisessä iässä olevaa lapsetonta naista, ja vaatia tätä käyttämään ehkäisyä. Kuulkaa se hupi jota seksin harrastamiseksi kutsutaan, sen oikea tarkoitus oli saattaa vauvansiemenet hedelmälliseen maaperään.
        Naisen keho ei ole pelkkä isojen poikien leikkikenttä, normaali nainen kaipaa äitiyttä, ja on ihan normaalia saada lapsia useita kappaleita.
        Pahimmassa tapauksessa hormonaalisesta ehkäisystä on naiselle terveydellistä/psyykkistä haittaa. Nelikymppisenä sitten on aika naisen masentua, kun miehen toiveesta lapset jäivät tekemättä, ja lopulta mies vaihtoikin nuorempaan naiseen (jonka kanssa neli-viisikymppisenä yhtäkkiä halutaankin vauvoja).

        Juu samaa mieltä siitä, mitä varten se seksi on. Vähän niinku ruoka, pelkkää polttoainetta ilman mielihyväämielihyvää vaikkapa ihan pariskuntana tms.. Samalleen ne naisetkin haluaa "pelkkää seksiä" niinkuin miehetkin. Ihan tämän maan rajojen ulkopuolellakin! Mutta asian koski kuitenkin yhden naisen itsekästä tarvetta tulla raskaaksi ehkä miehelle, jonka tulee jättämään ja vain siksi, ettei ole välttämättä varaa elättää lasta yksinään keinohedelmöityksen vuoksi.

        Toki myös miehen täytyy kantaa vastuu ehkäisystä jos ei halua lasta (tai tauteja). Vastaavasti nainen kantaa oman vastuunsa. Mutta jos toinen haluaa seksiä vain tullakseen raskaaksi, on sillä mielestäni velvollisuus kertoa. Toinen sitten tekee omat ratkaisunsa sen perusteella ja kantaa vastuunsa.

        Mutta kaikenkaikkiaan ihme purkaus kaikkia miehiä kohtaan. Omat lapset on aikanaan saatu tai jätetty raskaus mahdollistamatta yhteisellä päätöksellä. Pahoittelut puolestasi, jos olet joutunut painostetuksi tällaisessa "pikku" asiassa. Minulla on "munaa" olla panematta jos se aiheuttaa minkäänlaista ristiriitaa puolin/toisin.


    • N.T

      En ole yh mutta lapseni on nyt 11kk ja voin sanoa, etten yksin olisi pärjännyt. Tai varmaan olisin hengissä selvinnyt mutta kyllä se mahdottoman raskasta olisi ollut. Vaikka meitä on kaksi, arki silti on kovin uuvuttavaa, yöheräämiset loppui vasta kun vauva oli 10kk.. En siis ole vieläkään nukkunut kokonaista yötä, sitten vauvan syntymän.. tai no enpä kyllä loppuraskaudessakaan nukkunut juurikaan. Raskaus- ja lopulta imetyshormoonit auttoi pysymään järjissään vähällä unella, mutta kyllä välillä ihan väkisinkin tarvitsi unta, vaikka vauva ei uneen suostunutkaan käymään.

      Olen sinua nuorempi, joten uskon, että fyysinen kuormittavuus on vanhemmalle vielä suurempi plus elämäntapamuutoksen tuomat "kasvukivut"järisyttää varmasti vanhempaa suuremmin. Ystäväni jättivät minut "rauhaan" pesimään lapsen kanssa, eikä enää pyytänyt mukaan tai tulleet käymään. Eivät halunneet "häiritä" vaikka minä itse pyysin, että voisiko nähdä.. Ensimmäinen puolivuotinen oli todella yksinäistä, en ymmärrä mihin kaikki ihmiset vain hävisi. Kaipasin suuresti jotain muuta puheenaihetta, kuin vauvan, kaipasin omaa vanhaa elämääni ja juttuja, mutta minut noin vain syrjäytettiin siitä, vaikka todella kauan koitin taistella sitä vastaan..

      6kk jälkeen alistuin kohtalooni, todeten, ettei vanhaan ole paluuta ja hankin uusia ystäviä ja totuttelin yksinäisyyteen (kaveririntamalla).. Mutta jos siitä kuviosta olisi vielä mies poissa, huhhuh, olisin ollut kyllä aika hiton yksin!

      Esikoisen kohdalla tulee miljardi kysymystä ensimmäisen kuukauden aikana.. Avuttomuus ja neuvottomuus on raskas taakka yksin kannettavaksi, kun on lapsesta kyse. Kun oma arviointikyky väsyneenä ja vain vauvaa tuijottaneena alkaa olla huonontunut, on helpottavaa, että on vähän kauempaa tilannetta katsova mies samassa talossa. Puhun siis omista peloistani "onko kaikki kunnossa" kun en tiennyt. Kun olin tapittanut melkein vuorokauden jokaisen minuutin lasta imetysetäisyydellä, huomaan kaikki pienetkin kummallisuudet ja lopulta lietsoin itseni uskomaan, että jotain on vialla vaikkei ollutkaan.

      No tätä räpätystä voisi jatkaa loputtomiin.. Mutta jos olisin samassa tilanteessa kuin sinä, hankkisin keinohedelmöityksen, ellen saisi jotakuta miestä lisääntymään kanssani. Naisen vauvakuumeen syy on biologinen, se on ihmisen alkukantainen elämäntehtävä, eikä mielestäni sitä pidä hävetä! Se on voimakas tarve, en itse vauvakuumeen aikaan pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin raskauksia ja vauvoja ja taas raskauksia ja vauvoja! Miehillä tätä tarvetta ei niin voimakkaana ole, ei tietenkään, miksi olisi kun vähempikin riittää.

      No salaa ei tarvitse yhtää vauvaa alkaa epätoivoissaan tekemään. Kyllä miehellä pitää olla oikeus päättää lapsensaannistaan (pl aidot vahingot, vain selibaatti on 100% ehkäisy) aivan kuten naisellakin.

      Keskustele avoimesti seurustelukumppanisi kanssa. Sano, että se on joko hänen lapsensa, tai keinohedelmöitys, mutta et voi taata seurustelunne pysyvyyttä. Et voi tietää mitä kävisi, jos tekisit lapsen hänen kanssaan kertomatta faktoja etukäteen, eroat ja hänellä vaikka ns flippaa ja hän alkaa vaatimaan keksityillä jutuilla yksinhuoltajuutta jne. On sitä varmasti hullumpiakin asioita käynyt.. Eli varmasti on myös itsellesi helpompaa vaan hankkia se keinohedelmöitys, ei voi vihainen exmies hakea yksinhuoltajuutta.

      Tsemppiä jatkoon ja tosiaan, lapsensaannin kaipaaminen ei ole mikään saastainen juttu, he jotka eivät ole vauvakuumetta kokenut, eivät voi sanoa yhtään mitään. Lisääntymisentarve on todellakin itsekäs asia, mutta niin on moni muukin perustarve. Kuinkahan moni pitää eläinten lisääntymistä itsekkäänä ja saastaisena, se on ihan sama tarve heillä kuin meilläkin, meillä vaan on kyky päättää. Mutta se ei sitä perustarvetta silti pois vie.

      • TämäkinNäkökulma

        Et ehkä ole tullut ajatelleeksi, mutta lapsettomat sinkkuihmiset ovat yhtä lailla yksin lapsiperheiden joukossa. Välillä ei heillä ole aikaa tai energiaa lapsiperheen touhuilta, välillä taas meillä ei ole intoa tehdä asioita perheiden ehdoilla. Elämäntilanne on erilainen. Pariskunnat keskittyvät toisiinsa. Keski-ikäisille sinkuille on täysin normaalielämää hoitaa kaikki asiat yksin.

        Myöskään kaikista isistä ei ole tukea.


      • N.T
        TämäkinNäkökulma kirjoitti:

        Et ehkä ole tullut ajatelleeksi, mutta lapsettomat sinkkuihmiset ovat yhtä lailla yksin lapsiperheiden joukossa. Välillä ei heillä ole aikaa tai energiaa lapsiperheen touhuilta, välillä taas meillä ei ole intoa tehdä asioita perheiden ehdoilla. Elämäntilanne on erilainen. Pariskunnat keskittyvät toisiinsa. Keski-ikäisille sinkuille on täysin normaalielämää hoitaa kaikki asiat yksin.

        Myöskään kaikista isistä ei ole tukea.

        No en puhunutkaan lapsettomista sinkkuihmisistä, vaan siitä, miltä tuntui saada lapsi. Olen itsekin aikanaan ollut lapseton sinkkuihminen, kyllä, mutten koskaan ollut yksin. Oli ystäviä, niin perheellisiä, parisuhteellisia ja sinkkuja. Ei perheelliset loikannut noin vain ilman lapsia mihinkään ja sen aina olen ymmärtänyt. Ei niitä lapsia kaappiin voi laittaa odottamaan, kun äiti tapaa kavereita, jotka eivät lapsia halua nähdä. Omat kaverit, jotka hylkäsivät lapsensaannin jälkeen olivat perheellisiä, olivat parisuhteellisia, olivat sinkkuja, lapsettomia ja lapsellisia, ihan sama. Kaikki katosivat.

        "Välillä taas meillä ei ole intoa tehdä asioita perheiden ehdoilla" Huhhuh. Aika tiukkaa tekstiä! Kyllä itse ainakin lapsettomana ymmräsin, että asiat tehdään ystäväni perheessä lapsen ehdoilla, enkä olisi edes voinut vaatia muuta. Mikä ystävä se on, joka ei ymmärrä, että elämässä on muutakin kuin ystävän vaatimukset ja tarpeet? Jos kaveri ei saanut lapsenvahtia, menin kaverin luokse. Lapset nukkumaan ja sitten lasi viiniä ja turistiin aikuisten juttuja. Jos baariin piti päästä, eikä lapsenvahtia saanut, niin sitten pyysin jotain lapsetonta. Jos ei kukaan lähtenyt, lähdin yksin.

        Vaikka minulla nyt on lapsi, ei sitä aina ole ollut. Kyllä minäkin aika monta aikuiselon vuotta olen viettänyt ilman lasta, on aika ihmeellistä, että nyt kun olen 11kk ollut äiti, joku tulee kertomaan minulle, miltä tuntuu olla lapseton.. Tietenkään yksinäinen ihminen ei ylläty,jos vanhemmaksitullessa on yksinäinen, mutta minulla oli suht hyvä sosiaalinen piiri, ystäviä, kavereita, tuttuja ja työkavereita. Työkaverit vielä oli hyvin läheisiä ja jotenkin oletin, että yhteydenpito jatkuu äitiysloman alettua, mutta eipä ole kuin yhdestä kuulunut vuoteen, vaikka itse olen laittanut viestiä ja käynyt työpaikalla moikkaamassa. "Pitää koittaa kahvitella" on kaikki mitä irti on saanut.

        Myöskään kaikki isät eivät anna tukea, mutta se onkin se homma seurustelussa, valita sellainen kumppani jonka kanssa haluaa tehdä lapsen. Joku hankkii lapsen, koska haluaa korjata huonon parisuhteen. Ei sillä ole väliä onko lapsella hyvä isä. Ei sellaiselta välttis tukea saa. Joku tulee vahingossa raskaaksi on-off suhteen seurauksena. Ei siitäkään välttis tukea saa. Jännämiehestä vielä vähemmän saa tukea, vaikka kovin kiehtova naisesta onkin. Mies ei tietenkään tee puoliakaan siitä mitä äiti tekee, ihan jo fyysisistä eroavaisuuksista, mutta apu on aina apu.


    • tarpeellinen

      Miksi elät parisuhteessa joka ei tunnu toimivan? Mikä ei toimi?
      Silti ehdotan että joko pikavauhtia lemppaat tuon toimimattoman elämästäsi ja etsit lapsillesi sopivan isän, tai sitten todellakin hankkiudut raskaaksi tälle nykyisellesi.
      Lapsella on oikeus isäänkin, mikä ei toteudu näissä koeputkijutuissa, ja isästä on konkreettista apua ja hyötyä odotusajasta ja synnytysvalmennuksesta alkaen.
      Tämä oli siis vastaus aloittajalle, miehet keskenään ja itsekseen parkukoot jos kokevat vastaukseni kitinän arvoiseksi.

    • heteromies

      Lapsi on ihminen eikä lesbo- ja sinkkunaisten itsetyydytysväline.
      Lapsi tarvitsee isän ja äidin.
      Lapsia ei tehdä sinun tarpeittesi tyydyttämistä varten.
      Sinkkunaisille ja lesbopareille ei saa antaa keinohedeltöitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      205
      8317
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4708
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2270
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2158
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe