Millaiset vaatteet kuntosalille?

yksätmi

Käykö kukaan teistä kuntosalilla? Ajattelin hankkia kuntosalikortin ja viimein ryhtyä kuntoilemaan. Olen joskus aiemminkin liittynyt mutta lopulta maksoin vuoden verran jäsenyydestä käymättä kertaakaan. Pelotti mennä siihen paikkaan koska kaikki näyttivät niin urheilullisilta, hyvännäköisiltä ja treenatuilta. Itse olen kuitenkin tavis ja reippaasti ylipainoinen.

Millaiset vaatteet kuntosalille kannattaa hankkia? Käykö tavalliset verkkarit ja t-paita? Entä millaiset kengät? Voiko kuntosalilla olla sukkasillaan?

Onko kuntosalilla pakko mennä yleiseen suihkuun vai voiko käydä myöhemmin kotona? En halua käydä suihkussa muiden kanssa.

16

5849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rohkeasti_vaan

Verkkarit ja t-paita käy ihan hyvin. Toisinaan näkee väkeä sukkasillaan, mutta yleensä säännöt sanovat, että salikengät. Kun menet urheiluliikkeeseen ja kysyt, niin osaavat auttaa.

En tiedä, millä salilla käyt, mutta kaikilla niillä saleilla, joilla itse olen käynyt, on ollut ihmisiä laidasta laitaan. Vanhoja, nuoria, lihavia ja laihoja ja sitten niitä hyväkroppaisia uroita. Jokainen tekee omaa juttuaan eikä ole soveliasta katsella muita saati neuvoa heitä, ellei välitöntä loukkaantumisvaaraa ole. Koskaan en ole huomannut, että toisille olisi naureskeltu tai heitä olisi pilkattu esim. ylipainon takia.

Suihkussa ei ole pakko käydä salilla. Toiset esim. juoksevat lämmitelläkseen salille ja sitten jäähdytelläkseen kotiin ja käyvät vasta kotona suihkussa. Kuitenkin kannattaa miettiä esim. millä kotiin menee ja pitäisikö ajatella kanssamatkustajiakin. Suihkussa suositellaan flipflop-jalkineiden käyttöä jalkasienen välttämiseksi, mutta en ole tainnut koskaan kenenkään muun kuin itseni nähnyt niitä käyttävän.

Sulla tuntuu olevan vähän hakusessa noi jutut, eikä se haittaa, koska jokainen aloittaa joskus. Salille pääsemisessä auttaa personal trainer ja erityisesti siinä, miten saliharjoittelu tehdään oikein. Väärintehty saliharjoittelu voi olla vaarallista terveydelle. Suosittelen vaikka viiden personal trainer -kerran ostamista, vaikka se vähän kirpaisisikin. Itse tein niin aloittaessani enkä ole katunut sitä jälkikäteen.

• Tsemppiä

Kaikenlaista oon salilla ihmisillä nähnyt: Reino-tossuja, sandaaleja, kusiluikkareita. Ehdottomasti kannattaa kuitenkin hankkia asiaan sopivat kengät. Urheilukaupoissa myydään treenaamiseen tarkoitettuja kenkiä, mut ihan sisäpelitossutkin kelpaavat. Pääasia on, ettei samoja kenkiä käytetä myös lenkkeilyyn tai muuhun ulkoliikkumiseen, jottei laitteisiin tai lattioille tuoda pikkukiviä ja muuta likaa. Vaatteina voi olla vaikka tavallinen lyhythihainen t-paita ja jotkut joustavat ja mukavat sortsit. Urheilukaupoista löytyy sitten jos jonkinlaista vaatetta jos haluaa rahaa sijoittaa. Kukaan ei ole syntynyt atleettisena tai hyväkroppaisena eli kaikki ovat aloittaneet joskus nollasta ja ehkä ylipainoisuudestakin. Ei tarvitse siis arastella.

• salill

Verkkarit, t-paita ja lenkkarit sukkien päälle. Verkkarit on hyvä olla riittävän löysät etteivät repeä jalkalihas liikkeitä tehtäessä. Tietysti voit käydä suihkussa vasta kotona. Talvella tosin se on vaikeampaa ellet sitten mene autolla salille ja parkkipaikka on aivan salin vieressä.
      Ei salilla yleensä ole läheskään kaikki missään huippukunnossa. Moni on lihava.

• Kilttiatm

On pakko käydä suihkussa ja vielä naisten suihkussa. Minullaon sellainen paita missä lukee Bodari ja naiset katselee ja nauraa minulle salilla.

• hahhahhaa_

Se on sulle ihan oikein

• kotiseuduntyypit

Tuot mieleen DarkFearin, tuon Varissuon Juice-tukkaisen neitsytsedän, pelkoinesi

• Sitä varten se sali on, että sinne mennään kuntoilemaan. Nekin joilla se kunto on päässyt rapistumaan ja elopainoa kertymään rasvan muodossa. Ei sellaisia asioita kannata miettiä miltä näytät muiden rinnalla, mieti mielummin mihin tähtäät ja sisukkaasti jatkat vielä siitä eteenpäinkin, kun peilikuvasikin sinua miellyttää ja olosi tuntuu kohonneen. :)

Kaikenlaisia hifistelijöitä voi salilla nähdä, mutta perus verkkarit ja t-paita sisäpelikenkineen piisaa. :)

Eikä ole pakko tosiaan suihkuun mennä salillakaan. Juomista kannattaa ottaa mukaan.

• 1treenari

samaa mieltä olen kuin edelläkirjoittajatkin: keskity vain siihen omaan salisuoritukseesi ja ole salilla sellaisessa vaatetuksessa, johon sinulla on varaa ja jossa haluat olla ja jossa on helppo tehdä oma saliohjelma. Salilla käy ihan kaikenkokoisia ihmisiä, jotkut ehtivät tehdä vain muutaman minuutin treenin, jotkut voivat vaikka kuntopyöräillä hitaaseen tahtiin tunnin: kaikilla on omat syynsä omanlaiseensa suoritukseen.

Onhan se selvää, että vuosia salilla treenannut fitness-ihminen näyttää timmiltä ja vartalo virheettömältä, mutta ei kannata langeta siihen optiseen harhaan liikaa. Treenivaatteet oikeasti saavat ihmisen näyttämään paremmalta. Siellä on hoikentavaa leikkausta,peppua korostavaa kuviointia tai leikkausta, tukimateriaaleja vaatteissa, hoikentavaa treenivaatetta yms. ja monet fitness-harrastajat saavat treenivaatteensa ilmaiseksi, kunhan ottavat niistä epäsäännööllisen säännölllisesti kuvia julkaistavaksi instgrammiin, faceen, blogiin, twitteriin jne (ilmaista mainosta liikkeelle ja vaatevalmistajalle...). Jos ne samat ihmiset puettaisiin perus t-paitaan ja gollegehousuihin, niin ei sitä sitten niin huomaisikaan, että ihmiset näyttävät niin treenatuilta ja hyviltä salilla ;)

tuossa mielessä jotkut treenivaatteet ovat jopa hyviä, minulla on tiukat treenihousut, jotka tukevat polven aluetta, koska polviniveleni ovat yliliikkuvat. muuten treenaisin mieluiten gollegehousuissa, koska en pidä puristavista housuista. Mutta tykkään pitää tiukkaa treenipaitaa, koska hermostun, jos paita on kovin lepattava ja suorituksen tiellä, -- etenkin suorituksen loppuvaiheessa, kun pitä ponnistella "viimeisillä voimillaan".

Kengät ovat monessa paikkaa suositellut, mutta missään en ole törmännyt kenkien käyttöpakkoon: ne ovat mielestäni monessa laitteessa täysin turhat kapistukset. Its ekäytän kenkiä vain, jos tarvitsen lisävaimennusta, lisätukea tai lisäpitoa. Muutoin sitten käytän joko salitossuja tai sukkia. Salitossuista pidän eniten. Suihkussa käytän aina suihkutossuja tai sandaaleita, sillä olen saanut kerran yleisistä suihkutiloista jalkasienen enkä aio enää koskaan kyseistä vaivaa itselleni hankkia (samasta syystä käyn hyvin harvoin salilla suihkussa ja menen usein salilta kotiin omalla lihasvoimalla, joten siinäkin mielessä salisuihku olisi turha. jos käyn aamulla salilla ennen töitä, silloin käyn salilla suihkussa. Suihkussakin on ihan turha nolostella omia kurvejaan tai vikojaan, jos joku alkaa niistä nipottamaan, se on hänen häpeänsä).

kunhan itse huolehtii siitä, että vaatteet ovat puhtaat ja käyttääpä salilla sitten sukkia tai kenkiä tai tossuja, niin että nekin olisivat vain salikäytössä (ja puhtaat että ei esim. niin että menee salille työpäivän päätteeksi niillä sukilla, jotka ovat hionneet kengässä koko päivän).

• eivälineurheilua

Salille mukaan: T- paita, joustavasta kankaasta olevat löysät shortsit, tai ihan verkkarit ja tukevapohjaiset kengät. Painonnosto/ crossfittpopot ovat hyviä. Lenkkarit ovat liian pehmeitä vastuksella tehtäviin jalkaliikkeisiin (kuten kyykky) Siihen vielä juomapullo ja hikipyyhe, niin siinä on kaikki varusteet mitä tarvitsee. Unohtamatta tietenkään avointa mieltä ja intoa treenata. Tärkeämpi puoli onkin sitten se, että miten alat treenata. Kysy siihen apua kokeneemmilta, tai vaikka salin personal trainereilta. Jos sellaisia löytyy. Tsemppiä

• SuperKatja78

Kannattaa laittaa sellaiset vaatteet päälle, jotka tuntuvat hyviltä treenatessa. Yleensä sellaiset lökäpöksyt ja t-paidat ovat tiellä kun tekee liikkeitä, joten kannattaa laittaa jotain vähän ihoa myötäilevämpää, ettei jää mitään mihinkin väliin roikkumaan.

• jjjjjjjjjjjbb

• Minulla on salilla hihaton paita ja lyhyet sortsit, molemmat puuvillaa ja ihan halpiskamaa. Varsinaiset treenivaatteet ovat tekokuituisia ja niissä hiki haisee niin pahasti että ne on pyykättävä joka treenin jälkeen, kun taas puuvillaisia voi käyttää pari-kolme kertaa nyt ainakin. Jalassa minulla on semmoiset perinteiset parin euron jumppatossut, koska mielestäni jalkaterän omat tukilihakset kehittyvät parhaiten kun ei ole mitään turhia vaimennuksia ja puristuksia siinä ympärillä, ja ovathan mitkä tahansa kengät salitreenissä ihan tuskastuttavan hiostavat.

Itselläni ei todellakaan ole varaa mihinkään personal trainereihin, joten aloitin ihan vain muita matkimalla, mutta pitämällä kuitenkin huolta siitä että tulee tehtyä tasapuolisesti eri lihasryhmiä. Painojakin ihan fiiliksen mukaan niin, että pystyy tekemään liikkeet mutta kuitenkin loppua kohti tuntuu kunnolla. Pian siinä huomaa kehityksen ja voi lisätä vastusta vaikka ihan pienillä painoilla joutuisikin aloittamaan.

Ja tosiaan, kyllä siellä salilla on ihan kaiken näköistä ja kokoista ihmistä kaikenlaisissa varusteissa ja tekemässä mitä kummallisimpia treenisuorituksia (eniten itseäni ihmetyttää ihmiset jotka maksavat salista vain sen takia että saisivat käydä siellä polkemassa kuntopyörää matalalla teholla), mutta eipä siellä nyt ole tapana muiden treeniä ihmeemmin murehtia.

Eli loppujen lopuksi salietiketti on hyvin vapaa, mutta omat vinkkini tehokkuuteen on että riittävät vähäiset vaatteet jotta jaksaa oikeasti tehdä siellä töitä, tasapuolinen treeni ja keskittyminen sellaiseen mitä ei oikein muualla voi tehdä (viitaten lähinnä juuri tuohon kuntopyörään joka on minusta ylipäätään aika dorka keksintö). Ennen kaikkea älä jää niihin laitteisiin röhnöttämään taukojen aikana vaan anna vuoro jollekin toiselle, vaikka valitettavan monet eivät tätä sääntöä noudatakaan.

• Mr.Renvall
    • Mr.Renvall

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      107
      8953
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6810
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      65
      6580
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5511
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5093
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3551
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3385
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3152
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2942
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2926
    Aihe