Miksei tällaista lakia ole jo luotu? Työnteko on niin äärimmäisen tärkeä asia jokaiselle ihmiselle, että pitäisi turvata lailla jokaiselle ihmiselle työntekoa vähintään 8 tuntia joka arkipäivä, jos työkykyä vain löytyy (ei koske siis vammaisia, vanhuksia ym).
Jos on palkattu töihin, niin asia on selvä. Mutta jos on työtön, niin tällöin tehdään töitä ilman palkkaa joko työpajassa, sosiaalisessa yrityksessä, tavallisessa yrityksessä, risusavotassa, naapurin perunamaalla valvonnan alla, jossain järjestössä tai kerhossa. Ihan missä tahansa! Pääasia, että tekee töitä.
Risikon malli on askel oikeaan suuntaan, mutta tuntimäärä ei todellakaan riitä syrjäytymisen ehkäisyyn eikä ihmisyyden ylläpitoon. Tarvitaan vähintään 8 tunnin työpäiviä. Mikään muu ei nykytilanteessa auta, suuri osa väestöstä (etenkin nuoret) on vaarassa syrjäytyä pysyvästi työntekokulttuuristamme!
Lakiehdotus: työtä on PAKKO tehdä 8h päivässä
2
<50
Vastaukset
- Suomenkansalaisella
Oikeus työhön: Perustuslaki määrää oikeudesta työhön
Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Tällainen velvoite ei kuitenkaan sido viranomaisia siten, että ne olisivat pakotettuja järjestämään kaikille kansalaisille työtä tai koulutusta. Mainittu velvoite käsitetään enemminkin yleisluonteiseksi tavoitteeksi, johon valtiovalta pyrkii. Käytännössä kansalainen joutuu aina itse ottamaan vastuun tulevaisuudestaan ja työllistymisestään. Lailla säädetään tarkemmin oikeudesta työllistävään koulutukseen. Perustuslain mukaan ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
http://www.laki24.fi/ihpe-perusoikeudet-oikeustyohon/
Sosiaaliturva: Sosiaaliturva on perustuslaillinen oikeus
Oikeus sosiaaliturvaan on perustuslaissa tunnustettu oikeus, jolla taataan jokaiselle ihmisarvoisen elämän edellyttämä toimeentulo ja huolenpito.
Perustuslaki antaa yleisohjeen, jota muualla lainsäädännössä on toteutettava. Lailla on taattava jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Julkiselle vallalle perustuslaki sysää vastuun siitä, että jokainen saa riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Julkisen vallan tulee perustuslain velvoittamana edistää myös jokaisen oikeutta asuntoon. - irtityönikeestä
Työnteko ei ole ihmisarvoista elämää. Ihminen ei tarvitse töitä sen enempää kuin muutkaan eläinkunnan oliot. Päinvastoin lisääntynyt automaatio vapauttaa ihmiset liialta työnteolta, jolloin aikaa jää elämiseenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073025Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1212049
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 671379
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233