Kestävin autovaha, kerran vuodessa vahaus

laiska_vahaaja

Mikähän olisi sellainen autovaha joka kestäisi ulkona säilytettävän, perusvärisen valkoisen auton pinnassa koko vuoden? Tiedän että olisi hyvä vahata ainakin kahdesti vuodessa mutta ei vaan näytä olevan aikaa, säitä tai mielenkiintoa kuin kerran kesässä vahaukseen.
Viimeksi toukokuussa 2014 laitoin Korrek uuden auton vahaa ja ei enää helmeillyt vesi auton pinnalla kun nyt muutama päivä sitten pesin vahasin taas auton, tällä kertaa käytin Korrek helppovahaa kun se uuden auton vaha loppui mutta mitenkähän tämä vaha kestää pinnassa kun yleensä kai mikään helppo ei ole pitkäikäinen...
Väärinkäsitysten välttämiseksi, pesen kyllä autoa useammin kuin kerran vuodessa :D

38

2669

    Vastaukset

    • Collinite 476s.

      • Tuollainen kiinteä vaha ei taida olla kovin helposti työstettävä, varmaan voi olla kestävä kyllä


      • Ei ole, jos menet laittamaan perinteiseen tapaan rätillä paksun ja paakkuisen kerroksen. Pesusienestä leikataan juuri purkkiin sopiva pala ja levitetään sillä pyöritelle, niin tulee sopivan tasapaksu kerros, johon ei jää kasoja. Juuri tuo Collinite on kovaksi vahaksi erittäin helppolevitteinen. Aivan eri asia kuin joku Korrekin tai Simonizin perinteinen kova vaha. Käsipelillä tuon levitän ja kiillotan itsekin.

        Ja oman kokemukseni mukaan kestää paremmin kuin mikään muu aiemmin kokeilemani tökötti. Käsin työstetyssä pinnassa kiilto ja vettähylkivä pinta kesti pidempään kuin samalla viikolla koko maalipinnan myllytyksen jälkeen ammattilaisen kovalla konevahalla käsitelty perheen toisessa autossa.

        Vaikka muut kokeilemani kovat vahat ovat isotöisiä olleetkin, tämä oikeasti kannattaa kokeilla. Nestemäiseen kevytvahaan verrattuna hieman suurempi työmäärä tulee takaisin myöhemmissä kymmenissä pesuissa, joihin riittää kevyt harjaus kylmällä vedellä ilman pesuaineita.


    • Collinite 476s ja sen jälkeen pesu vain kylmällä vedellä, koska muuta ei tarvita.

    • Itse olen huomannut että 2-vaiheisella käsittelyllä kiilto kestää pisimpään. Eli ensin kiillottava vaha ja sen jälkeen esim. nestemäinen kovavaha. Kuten vaikka autoglymin punainen kultainen.

      Kiillottavassa vahassa on erittäin hienosti hiovia aineita jotka tekee maalipinnasta tosi sileän, kiillottamaton maalipinta tuntuu siihen verrattuna melkein hiomapaperilta. En siis tarkoita kliineriä vaan ihan hyväkuntoisillekin pinnoille tarkoitettu kiillottavaa vahaa kuten autoglymin punainen, sonax extreme 2 tai korrekin kiiltovaha.

      Tämän päälle voi sitten laiitta kestävää vahaa joka ei sisällä mitään kiillottavia aineita, esim autoglymin kultainen joka on kestävä nestemäinen kovavaha.

      Auto kannattaa myös pestä vahapesulla (esim Korrek), näin näyttää vastavahatulta vuoden ympäri. Vahapesu myös kompensoi pois kulunutta varsinaista vahaa.

      • Kun tuota autoglymin kultaista pistää tuohon toisen kerroksen vielä, niin sitten se kestää koko vuoden. Ja sinäaikana voi huoletta pestä vahapasulla. Siihen autoglymin kultaisen vahan kiilloitukseen kannattaa olla se oikeanlainen liina, ja antaa sen kuivua todella reilun aikaa, muuten kiillotus on erittäin vaikeaa.


    • Jos Korrekin vahoja käytät, mikset kokeile Kestovahaa? Se on itsellä kestänyt ihan hyvin.

      Parhaan tuloksen tosiaan saa 2-vaiheisella käsittelyllä, eli ensin vaikka Korrekin kiillottava Kiiltovaha joke tekee maalipinnasta sileän, ja sen päälle Kestovahaa joka ei sisällä kiillottavia aineita mutta antaa hyvä keston ja syvän kiillon. Mita yhdistelmiä esim Sonax Exteme 2 Etreme 1 tai Autoglym punainen kultainen.

      Nuo kiillottavat vahat eivät yleensä kestä kovin kauan, vaikkeivat vaadikaan mitään lisäsuojausta päälle.

    • Autossani on kasikerrosmaalaus, eli normaali ostettaessa tehty valinta, metallihohtoväri. Kertaakaan en ole vahannut kolmentoista vuoden aikana. Pinta , eli lakkakerros kiiltää kuin uutena. Pari kohollaan olevaa terävää pilkkua on , sanovat niitä nastapölyn aiheuttamaksi. Tavallinen maalaus nähtävästi tarvitsee enemmän sitä vahausta.

      • Olet ilmeisesti lähes sokea.


      • Katsohan auringonvalossa maalipintaasi uudelleen, arvelen että pyörönaarmua löytyy lähes varmasti.
        Oli mullakin aiemmin metallihohtovärisiä autoja joiden pinnalla oli lakkakerros, kyllä se paska vaan niihinkin tarttuu mutta kiiltävä lakkakerros pistää auton kauempaa katsottuna näyttämään paremmalta kuin se onkaan. Maalipinnan kuntoa pitää tutkia aika läheltä ennenkuin pikitahrat ja metallihiukkaset paljastuvat.

        Vahasin autoni nyt sillä Korrekin helppovahalla päältä, ovien ja luukkujen välit mukaanlukien. Katsotaan miten kauan kestää. Tosin jos inspiraatio iskee niin saattaisin syksymmällä vahata uudelleen.

        Oikeastaan maalipinta olisi myllytyksenkin tarpeessa, pyörönaarmua löytyy, kiveniskemiä ja naapuriautojen ovien osumia mutta olkoon kun autoa joutuu säilyttämään ulkona ja käyttöautona niin näitä ei voine estää. Lumi, jää ja lumiharja varmaan väistämättä saa aikaan niitä mikronaarmuja ja aiemmin on tullut pesutkin tehtyä harjalla kunnes hankin pesukintaan. Vahan levitän käsin sienellä ja kiillotan trasselilla käännellen puhdasta puolta esiin jos alkaa tukkeutua tai likaantua.
        Kaikesta huolimatta vahattuna ja puhtaaksi pestynä tämä perusvalkoinenkin auto näyttää kirkkaanvalkoiselta ja kiiltävältä, yleisilme on lähes uudenveroinen. Virheet paljastuvat vasta läheltä tarkasteltuna auringonvalossa.


    • TM:n v. 2007 testissä, käytettyjen autojen vahat -sarjassa parhaiten pärjäsi:

      1) Auto Glym Ultra Deep Shine 2) Korrek Kiiltovaha. Ne sai täydet pisteet myös kiillon säilymisestä.

      Itse käytän yleensä Glymin punaista. Vahan levitän epäkeskolla ja superlonilaikalla. Pyyhin/kiillotan käsipelissä puuvillakangasrätillä. Laikalla tuo levitys sujuu tosi nopeesti ja Glymin punainen on aika vaivatonta kiillottaa. Koko hommaan menee aikaa noin 1/2h kun reippasti tekee. Pari kertaa vuodessa vahaan.

    • Kiinteällä vanhalla pinta, kuin emalia. Siinä vaan heikolta jätkältä takki tyhjenee ennen, kuin homma tehty..Heikot käyttäkööön vain litkuja.

      • Onhan se miehekästä tehdä kaikki vaikeamman ja raskaimman mukaan, ehkä kutenkin myös hieman tyhmää?
        Paljonko sitä vahaa oikeasti jää pintaan?


      • hieroKyljyksellä kirjoitti:

        Onhan se miehekästä tehdä kaikki vaikeamman ja raskaimman mukaan, ehkä kutenkin myös hieman tyhmää?
        Paljonko sitä vahaa oikeasti jää pintaan?

        Ei vahan koostumuksella tai työstön raskaudella ole lopputuloksen kannalta mitään korrelaatiota. Surkein vaha koskaan jota olen kokeillut oli kiinteä keltaisessa purkissa myytävä Simoniz. Se ei käytännössä kuivunut ollenkaan ja mitään varsinaista vahapintaa ei syntynyt vaikka kuinka hinkkasi. Ei kun pesuliuottimella puis ja nestemäisellä Glymillä uudestaan.


      • hieroKyljyksellä kirjoitti:

        Onhan se miehekästä tehdä kaikki vaikeamman ja raskaimman mukaan, ehkä kutenkin myös hieman tyhmää?
        Paljonko sitä vahaa oikeasti jää pintaan?

        Paljonko jäi? Tiedä häntä, mutta tuli liukas ja kovapinta, kuin emalia. Vesi helmeilee, että ei koskaan millään muulla vahalla. Sade pitää auton puhtaana. Olen maksanut satasen ja lääppivät jonkun litkun, jota ei voi verrata tähän. Tuskalla ja hiellä vain onnen saa.


    • Virosta tuotu lattiavaha kestää pitkään autossakin.

      • Jos nimenomaan haetaan sitä suojaa ja pitkäikäisyyttä, muovimatoille ja linoleumille tarkoitettu lattiavaha vois tosiaan olla paras.


      • Autoon ei laiteta mitään äidin suosittelemia kodin siivoukseen tarkoitettuja tököttejä.


    • Ohje: Unohda käsin jynssäilyt! Ne ovat vain mainosmiesten höynäytyksiä ja nuorten teini-lippispoikien juttuja. Käytä autosi konepesussa, pehmoharjoin. Ota suolakurakelillä ja muutoinkin tosi likaisena esipesuohjelma, ja aina lopuksi ohjelmassa kuumavaha päälle. Nuo nykyajan konepesun vahat ovat hyviä ja jättävät helmeilevän liukkaan ja kiiltävän pinnan. Pehmoharjat eivät juuri naarmuta, ja käsinpesussa naarmutat aina enemmän. Nykyajan pesukone pesee myös tarvittaessa alustan ja vanteet/renkaat.

      Miksi siis uhrata aikaa, hikeä ja kyyneliä jynssäämiseen kun kone hoitaa sen muutamassa minuutissa?

      • vain uusavuton kaupunkilainen maksaa törkyhintaa tuollaisesta, maalla auton pesee ja vahaa helposti ja edullisesti omassa pihassa/tallissa. Autopesussa ei todellakaan saa yhtää hyvää vahausta kuin käsin tehtynä


      • Konepesu ei pese yhtä hyvin kuin käsin, aina jää joku kolo likaiseksi. Alustan pesu ei ole kuin pelkkä vesiruisku joka irrottaa korkeintaan irtokurat mutta ei pinttyneempää suolakuraa.
        Konepesun harjat ovat yleensä likaiset joten siinä harjan ja auton välissä pyörii hienoa hiekkaa hiomassa mikronaarmuja auton pintaan. Käsin pesukintaalla pestessä kahden ämpärin tekniikalla maalipinnan naarmutus on varmasti vähäisempää kuin paskaisilla harjoilla hiomalla.


      • Enempi makuasioita. Joskus - etenkin viileillä keleillä tai oikein jos on päässyt rapaiseksi - pesetän autoni konepesussa, mikä milloinkin pesuohjelma, yleensä se tarjous. Yhtälailla pesen omassa pihassa kun on motivaatiota ja aikaa. En ole huomannut, että harjapesu tai mika hyvänsä konepesu jotenkin naarmuttaisi tai kuluttaisi maalipintaa. Konepesujen vahaukset nyt on vähän niin ja näin, ainakin kiillon suhteen, kestävyydestä en puhu mitään. Vähintään keväisin vedän Glyymin punaisen koneella päälle ja pehmeällä kankaalla kiilloitus. On kuin uusi, vuosi toisensa jälkeen. Joskus kun vein punaisen 10 v vanhan Mazdani hinnoiteltavaksi vaihdossa uudempaan, kauppias alkoi epäillä et on ylimaalattu. Kerroin sille mistä sen näkee onko vai ei. Sain hyvän vaihdon.


      • HikoileJaHinkkaa kirjoitti:

        Enempi makuasioita. Joskus - etenkin viileillä keleillä tai oikein jos on päässyt rapaiseksi - pesetän autoni konepesussa, mikä milloinkin pesuohjelma, yleensä se tarjous. Yhtälailla pesen omassa pihassa kun on motivaatiota ja aikaa. En ole huomannut, että harjapesu tai mika hyvänsä konepesu jotenkin naarmuttaisi tai kuluttaisi maalipintaa. Konepesujen vahaukset nyt on vähän niin ja näin, ainakin kiillon suhteen, kestävyydestä en puhu mitään. Vähintään keväisin vedän Glyymin punaisen koneella päälle ja pehmeällä kankaalla kiilloitus. On kuin uusi, vuosi toisensa jälkeen. Joskus kun vein punaisen 10 v vanhan Mazdani hinnoiteltavaksi vaihdossa uudempaan, kauppias alkoi epäillä et on ylimaalattu. Kerroin sille mistä sen näkee onko vai ei. Sain hyvän vaihdon.

        Konepesun juju on, että sitä pitää käyttää tarpeeksi usein. Tai ainakin pitää vaivautua levittelemään esipesuainetta pahimpiin paikkoihin aina pitää varmistaa, ettei ole esim. takaluukku jään peitossa.

        Jos auto on jään tai ihan megalomaanisen paskakerroksen peitossa, niin eihän esi/painepesu kaikkea hiekkaa yms moskaa irrota, vaan sitä jää harjojenkin jauhettavaksi.

        Kun näitä harhapesun toimimattomuudesta valittajien juttuja lukee, niin aika tyypillistä näyttää olevan, että edellisestä pesusta on vierähtänyt aikaa jopa vuoden verran ... ja sitten ihmetellään, kun ei harjapesussa synny vimpan päälle jälkeä!

        Itselläni oli musta auto, jota ex omistaja selvästi oli ajanut harjapesuun umpipaskaisena/jäisenä. Takaluukku oli niin täynnä naarmuja, että se oli muuttunut mattapintaiseksi. Takaluukun naarmut olivat vaakasuuntaisia eli selvästi konepesun jäljiltä, ei käsinpesulla tai lumiharhalla niin viivasuoraa jälkeä tule. Ja autolla 2 vuotta ikää, kun sen ostin ... eli kyllä harjapesulla saa maalipinnan tuhottua, kun oikein yrittää!

        Ei vaan itselläni (uutena ostettujen) autojen maalipinta ole tälläviisiin kulahtanut, vaikka *pelkästään* harjapesua olen käyttänyt.


    • Tornado, illalla klo 21 jälkeen puoleen hintaan. Siinä on sellainen pesu, että 100% varmasti auto kiiltää , kallis lähtöhinnaltaan 39.90, mutta kolme puolenhinnan iltapesua vuodessa minun kukkaro kestää. Vahausjälki ihan mieletön, ikinä en olisi uskonut miten se on mahdollista.

    • Nestemäiset markettivahat kuten autoglymin nestemäiset, Korrek jne kestävät hyvällä tuurilla 3-4kk. Jos oikeasti haluaa kestoa niin valitaan ammattilaistenkin käyttämiä kiinteitä vahoja kuten collinite 476 tai fusso coat. Viime kevään auto express testissä fusso todettiin kestävimmäksi näistä kiinteistä vahoista, helposti kesti 12kk.

      Oma auto loppukesästä vahattu collinitella ja kyllä vesi helmeilee edelleen niiin pieninä pisaroina etta vahapinta on kunnossa. Toinen perheen auto vahattu alkukesästä autoglym punakulta yhdistelmällä eikä vahapinnasta ole enää mitään jäljellä, vesi ei helmeile ollenkaan eikä auto juuri kiillä.

      Esikäsittelykin on tärkeää, kannattaa pestä vanhat vahat irrottavalla liuottimella ja jos mahdollista, savestus ja raudanpoisto tekee pinnasta vieläkin puhtaamman.

    • Työkaveri vetäsi aikoinaan autonsa pintaan Kiillon ammattikäyttöön tarkoitetun lattiavahan (vedetään linoleum ja muovilattioille). Helppo työstää, levitetään kostealla rätillä ja siinä kaikki, ei kiillotusta. Kiito ei ollut ihan Glymin veroista mutta oli kuulemma kestävä.

    • Yksinkertaisesti paras mutta kovatöisin.

      Älä laita liikaa tai saat hinkata sitä pari päivää.

    • Ikinä auto ei ole ollut niin kiiltävä kuin eilisillan TORNADOPESUVAHAUKSEN jälkeen.
      Lukekaa mitä kyseinen ohjelma pitää sisällään.

    • Jaa tämä vanha ketju noussut uudelleen pinnalle :D
      Eipä tullut vuottakaan kestokokemusta siitä Korrekin helppovahauksesta kun auto vaihtui uuteen ja tällä kertaa otin metallihohtovärin jossa kirkaslakka päällä. Kerran olen vahannut tämän uuden auton Korrekin kestovahalla kuten täällä suositeltiin ja pessyt välillä vahapesullakin.
      Vältän naarmuttavia harjallisia konepesuja kuin ruttoa ja harjattomat konepesut ei puhdista kuin irtohiekat auton pinnalta joten käsinpesua ei kertakaikkiaan mikään voita vaikka onkin hieman työlästä.

      • Jos ei kovavahoja halua käyttää niin Korrek Kestovaha + 1-2kk välein korrek vahapesu on varmaan hinta/laatusuhteeltaan parhaita tapoja pitää vahapinta hyvänä.


      • Kovavahasta tulee aina mieleen karmeita muistoja 90-luvulta hikisistä Simonizin jynssäystuokioista. Sen jälkeen olen suosinut helpompia vahoja.


      • laiska_vahaaja kirjoitti:

        Kovavahasta tulee aina mieleen karmeita muistoja 90-luvulta hikisistä Simonizin jynssäystuokioista. Sen jälkeen olen suosinut helpompia vahoja.

        Tänä kesänä vahannut autoja collinitella, fussolla ja korrekin kestovahalla, ihan yhtä raskaita nuo kaikki on hinkata. Toki jos kovavahaa laittaa liian paksusti ja antaa kuivua liian kauan, sitten ehkä voi olla vaikeampi hinkata kuin nestemäistä. Simonizin 50 vuotiasta reseptiä ei kannata verrata nykyajan synteettisiin kovavahoihin kuin esim Fusso, Fussoa kun laittaa vain korkeintaan yhen oven alueelle kerralla ja max 10min kuivuu niin ihan yhtä helppo kiillottaa kuin Korrek Kestovaha.

        Jos helppoa kiillotusta halluaa, Autoglymin punakulta yhdistelmä on helppo, mutta nestemäisenä ei sekään kestä edes puolta vuotta.


    • Fusso Coatille luvataan kestoksi 12kk ja on voittanut vahojen kestotestejäkin. Markettien nestemäiset vahat kestävät sen 3-4kk korkeintaan.

      Keväällä vahasin Fussolla ja hienosti ainakin hylkii vettä ja mukavan peilimäinen kiilto tuli hopean väriseen autoon. Eikä ole vaikeakäyttöinen kunhan vahaa riittävän pienen alueen kerralla, esim puoli kattoa/konepeltiä tai yhden oven.

    • Mitä kovempi homma, sen kestävämpi!

    • Talvea vasten esim. Turtle Wax Plus PTFE. Kesä- tai välivahauksiin käy mikä tahansa helposti työstettävä vaha, halpakin.

    • Ikinä en pese autoani millään pesulinjalla. Paskaiset harjat pyörittävät siinä vain hienoa hiekkaa auton maalipinnalla.
      Toiseksi pesulinjojen harjattomat pesut ovat yhtä tuhoisia auton maalipinnalle kuin painepesurikin. Kovalla paineella tuleva vesi saa auton pintaan tarttuneen hiekan liikkeelle ja se naarmuttaa siinä samalla maalin.
      Jos mielii säilyttää autossaan kunnon maalipinnan, niin ainoa oikea pesu on käsinpesu. Auto kastellaan ensin kunnolla ja esipestään joko harjalla tai sienellä pesuvettä (sis. kunnon pesuaineen) säästämättä. Jälkimmäisessä pesussa käytetään uutta pesuvettä. Pikitahrat irrotetaan Autoglymin Tar Removerilla.
      Ja vahaus sitten Autoglymin kultaisella.
      Vaatii tietenkin vähän työtä, mutta mukavuudenhaluhan näkyy vain ikävästi vyötäröllä.

    • Nykyisillä pikavahoilla vahaa auton vaikka Prisman parkkihallissa 5 min.

    • Fusso Coat 12 Months Wax varmaan kestävin vaha. Täysin synteettinen joten kestää pesuja/liuottimiakin paremmin kuin carnaubaa sisältävät (Tosin liuottimia ei yleensä tarvi hyvin vahatun pinnan puhdistukseen). Lisäksi vielä helppokäyttöinen, ei kovin raskas levittää eikä kiillottaa.

      Nykyään tuota saa myös pika-spraynä Fusso Coat Speed & Barrier Hand Spray joka vahvistaa vahapintaa ja pidentää kestoa. Jo pelkälle spraylle luvataan 3kk kesto.

      Kerran vuodessa Fusso 12 Months Wax ja muutaman kerran pesujen yhteydessä tuota vahapintaa vahvistavaa Fusso spraytä niin varmasti kestää vuoden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onnea Sofia! Stefan jätti Eiran asunnon vuokrat maksamatta!

      Stefanilta karhuttiin yli 33 000 e vuokrasaatavia Helsingin käräjäoikeudessa, kertovat mediat. Tämä on julkista tietoa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      392
      11515
    2. MARTINA,anna jo Sofian olla rauhassa!

      Martina jätä jo Sofia rauhaan.Stefan ja Sofia ovat yhdessä ja koita jo hyväksyä se!On lapsellista olla mustasukkainen Sofialle.Stefan ei tule jättämä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      5117
    3. Pääministeri Sanna Marinin menehtyneen Lauri-isän

      rankka elämä - avautui ongelmistaan viimeiseksi jääneessä haastattelussaan: "Olin minä ihan hyväkin isä, kun Sanna oli pikkuinen" https://www.seiska.f
      Maailman menoa
      119
      5011
    4. Arvokas pylly-haaste??!!

      Sano ei slutshamingille! Somessa kampanjoidaan pyllykuvilla kehorauhan puolesta Jokaisen tulisi voida nauttia kesästä juuri sellaisissa uima-asuissa
      Maailman menoa
      154
      3458