Sen kaikkien aikojen suosituimpia autoja on Skoda Octavia joilla kommarit ajavat vielä tänä päivänä kunnioittaaksen Leniniä.
Tsekin sosialistinen tasavalta
10
197
Vastaukset
- Skodankinomistanut
Harvat ajavat tänä päivänä enään jollain vanhalla 60-luvun Skoda Octavialla Leninin kunnioituksen vuoksi. Ja eipä se niin suosittu ollut, kyllä ne takatuuppari-Skodat taisi olla suositumpia, ensin Skoda MB1000 ja sen jälkeen Skoda 110, niiden jälkeen Skoda 120 eri variaatioineen. Skoda Favorit jäi sitten melko vähälle, kun jo Neuvostoliiton romahdus ja itä-blogin hajoaminen tapahtui.
Jos joku vielä näillä em. itä-autoilla ajelee tänä päivänä, ei siinä aatteen paloa ole, jos ei ollut aikanaankaan, kun niitä ostettiin. Osa uusien itä-autojen ostajista kun oli vain uuden auton ostajia, jotka halusivat ostaa uuden auton merkistä ja aatteesta riippumatta. Skoda oli siksi monen valinta ja osin Skoda ostettiin sympatiasta tsekkoslovakialaisten kapinoinnille Neuvostoliittoa vastaan, kaikkihan muistavat tuon 1968 Tsekkoslovakian miehityksen, kun neukkujen panssarit ajoivat Prahan kaduille.
Jos vähääkään tuntee Tsekkoslovakian historiaa, oli siellä melkoinen Neuvostoliiton vastaisuus ja mm. elokuva ohjaaja Miloš Forman joutui lähtemään mielipiteidensä vuoksi Yhdysvaltoihin Tsekkoslovakiasta https://fi.wikipedia.org/wiki/Miloš_Forman
Ap:n kannattaisi tutustua paremmin lähihistoriaan, ettei munaisi itseään enempiä.- helsinginvoimala
Niin ja kannattaa myös selvittää esim. kuinka idässä Helsinki on verrattuna skoda tehtaaseen tai kööttepori.
- premiumautoilija
helsinginvoimala kirjoitti:
Niin ja kannattaa myös selvittää esim. kuinka idässä Helsinki on verrattuna skoda tehtaaseen tai kööttepori.
Itäauto-nimitys ei tule valmistusmaan maantieteellisen sijainnin mukaan, vaan jostakin ihan muusta.
- exitäautoilija
Kyllä ne Octaviat -50-60 luvulla olivat suosittuja aikoinaan, "Mossen" sai vain helpommalla. Ja siinä olet oikeassa, silloin olivat vaihtoehdot: 1.osta itäauto, 2.ole ilman autoa, eli se siitä aatteesta.
Itse en ole koskaan Skodaa omistanut, muita itäautoja kyllä, mutta olen kuullut omistajilta, että noissa takamoottorisissa ei enää laatu ollut vanhempien mallien veroista.
Nykyisinhän itä-Octaviaa ei enää näe kuin museoautotapahtumissa, tuskinpa niitä kukaan jokapäiväisessä liikenteessä käyttää. - skodaitäauto
Vuoden 2015 mallin Octaviatkin ovat itäautoja jotka ovat tarkoitettu itäblokinmaihin myytäviksi ja käytettäviksi, suomi mukaan lukien.
- Skodankinomistanut
exitäautoilija kirjoitti:
Kyllä ne Octaviat -50-60 luvulla olivat suosittuja aikoinaan, "Mossen" sai vain helpommalla. Ja siinä olet oikeassa, silloin olivat vaihtoehdot: 1.osta itäauto, 2.ole ilman autoa, eli se siitä aatteesta.
Itse en ole koskaan Skodaa omistanut, muita itäautoja kyllä, mutta olen kuullut omistajilta, että noissa takamoottorisissa ei enää laatu ollut vanhempien mallien veroista.
Nykyisinhän itä-Octaviaa ei enää näe kuin museoautotapahtumissa, tuskinpa niitä kukaan jokapäiväisessä liikenteessä käyttää.Totta virkat, kyllä ne vaihtoehdot oli aatteesta riippumatta juuri mainitsemasi 1. ja 2. Jotkut koettivat loiventaa tuota tuota itä-autofobiaansa ostamalla juuri näitä ns. "sateliittimaiden" autoja, eli Ifaa, Skodaa. Olen nähnyt eräänkin teollisuusneuvoksen käyvän meidän pihalla Moskvist 401 autolla puutavarakaupoilla, vaikka olisi luullut puutavarayhtiölle lohkevan lisenssi länsiauton hankintaan.
Isäni yritti saada Hampurista Mersun suoraan v. 1955, mutta homma kaatui yksinkertaisesti valuuttaan. Pobeda meillä oli muutaman päivän, kun se vaihdettiin taksissa olleeseen Fiat 1400 vm. 1952. Taksiin sai juuri olympiavuonna 1952 helpommin auton, kun Suomi-kuvaa haluttiin olympialaisten vuoksi kiillottaa ja tarjota ulkomaisille turisteille parempia (länsi-) taksiautoja käyttöön. Se piristysruiske ei pitkään helpottanut autokantaamme, ne autot ajettiin nopeasti loppuun ja taas palattiin takseissakin itäautoihin, Pobedaan, Mosseen ja Volgaan.
Skoda Octavia oli toki suosittu silloin ja aaika kestäväkin, parempi tosiaan, kuin ne myöhemmät takatuupparit. Myöhempiä malleja vain myytiin sitten enempi, ehkä siitä syystä, että suomalaiset vaurastuivat ja entistä useampi pystyi ostamaan auton. - hoopomikähoopo
skodaitäauto kirjoitti:
Vuoden 2015 mallin Octaviatkin ovat itäautoja jotka ovat tarkoitettu itäblokinmaihin myytäviksi ja käytettäviksi, suomi mukaan lukien.
Nythän VWyhtymän myyntijohtaja paljasti suuren salaisuuden: eri merkit ovatkin tarkoitettu eri maihin myytäväksi! Markkinointi ei ole tätä suurta viisautta tiennyt, ilmeisesti siellä pääkonttorilla ei oikein tieto kulje osastolta toiselle, ja Skodaa on vahingossa myyty ympäri Eurooppaa, jopa Aasiaan asti. Tosin kukaan ei ole muistanut kertoa tuolle myyntijohtajalle, että itäblokki loppui jo kolme vuosikymmentäsitten, mutta näyttää siellä VW:n pääkonttorilla pärjäävän tyhmempi ja tietämättömämpikin.
- IntialainenSkoda
hoopomikähoopo kirjoitti:
Nythän VWyhtymän myyntijohtaja paljasti suuren salaisuuden: eri merkit ovatkin tarkoitettu eri maihin myytäväksi! Markkinointi ei ole tätä suurta viisautta tiennyt, ilmeisesti siellä pääkonttorilla ei oikein tieto kulje osastolta toiselle, ja Skodaa on vahingossa myyty ympäri Eurooppaa, jopa Aasiaan asti. Tosin kukaan ei ole muistanut kertoa tuolle myyntijohtajalle, että itäblokki loppui jo kolme vuosikymmentäsitten, mutta näyttää siellä VW:n pääkonttorilla pärjäävän tyhmempi ja tietämättömämpikin.
Skodan tehtaita on ympäri maailmaa, ei kaikki nykyiset Skodat tule Tsekeistä. Intiassa on liikenteessä melkoisesti Skoda Lauraja Octavia autoja, jotka on tehty Intiassa.
Vaan näillä nykyisillä Skoda autoilla ei ole mitään tekemistä näiden itä-autojen kanssa, mutta antaahan joillekin pöntöille irvistelyn aiheen ymmärtämättömyyttään... - hoopomikähoopo
IntialainenSkoda kirjoitti:
Skodan tehtaita on ympäri maailmaa, ei kaikki nykyiset Skodat tule Tsekeistä. Intiassa on liikenteessä melkoisesti Skoda Lauraja Octavia autoja, jotka on tehty Intiassa.
Vaan näillä nykyisillä Skoda autoilla ei ole mitään tekemistä näiden itä-autojen kanssa, mutta antaahan joillekin pöntöille irvistelyn aiheen ymmärtämättömyyttään...Niinhän olen aina sanonut, ettei mitään itä-länsiautojakoa voi olla olemassakaan tänä päivänä. Juttuni oli tarkoitettu sarkasmiksi jollet ymmärtänyt.
- IntialainenSkoda
hoopomikähoopo kirjoitti:
Niinhän olen aina sanonut, ettei mitään itä-länsiautojakoa voi olla olemassakaan tänä päivänä. Juttuni oli tarkoitettu sarkasmiksi jollet ymmärtänyt.
Olen vähän tosikko, etten ymmärrä tälläistä p#skanjauhantaa jostain nykyisistä Skoda Octavioista itäautoina.
Ei sen puoleen, ei minulla ole Skoda Octaviaa, etten ole sen vuoksi nokka solmussa, mutta kuulun niihin kansalaisiin, jotka saavat loppuvuodesta verottajalta JÄÄNNÖSVEROJA maksettavaksi, ei siis mitään(tavistiitiäisten) mätkyjä. Minulle Neuvostoliitto hajosi jä hävisi n. 25 vuotta sitten ja sen myötä perinteisten itäautojen valmistuskin jäi historiaan.
Haikailen toki tuota aikaa, en niinkään aatteen vuoksi, vaan siksi, että oli se melkoista sirkusta kaikkineen, kun Neuvostoliitto oli voimissaan ja itä-blogin maat siinä mukana pakosta talutusnuorassa. Eihän se tietty herkkua niille ihmisille herkkua ollut, jotka siellä pakosti olivat sirkuksen pyörteissä talutusnuorassa tai leirillä. Maailmassa alkaa olemaan vähissä ne paikat, joissa pääsee vielä tuota kommunismin hullutusta näkemään, Kuuba alkaa hoippumaan kapitalismin tielle, mutta Pohjois-Koreassa on vielä meno voimissaan.
Minua kiinnostaa näissä itä-autoissa lähinnä se erikoisuus, ei niitä enään monellakaan ole, harva tosiaan ajelee enään aidolla 60-luvun Skoda Octavialla http://www.wallpaperup.com/230438/1959aei64_Skoda_Octavia_(Type_985)_1959_1964_classic_d.html tai muullakaan aidolla itä-autolla.
Mossetkin, aidosta "selkäreppu-Mossesta" https://en.wikipedia.org/wiki/Moskvitch_400-420 > Skandinaviaan http://www.klassikot.fi/1774/moskvitsh-407-1962> "kaviaari-Mosseen" http://tekniikanmaailma.fi/viikon-kaytetty-vuoden-1968-moskvitsh-elite/ (jossa oli se kaviaaripurkki hanskalokerossa odottamassa uuden auton omistajaa) on jo aikaa sitten luonto hoitanut suurelta osin, että vain rippeet on jäljellä.
Ifat https://en.wikipedia.org/wiki/IFA_F9 oli niin huonoja, että ne myös hävisivät melko nopeasti liikenteestä, samoin kävi niiden seuraajalle, sille kauniille Wartburg 312, harvalla taitaa olla kokoelmissaan enään tälläistä http://www.wikiwand.com/de/Wartburg_312
Intia on muuten vanhojen autojen harrastajille melkoinen aarre-aitta, liikenteessä on monenlaista vanhaa autoa, joita meillä ei olla nähty enään vuosikymmeniin. Tosin itä-autoja vähempi, mutta tuota itätavaraa edustaa mainiosti Hindustan traktori, jota tehtiin Zetorin lisenssillä. Ongelma niiden autojen tuonnissa tänne on, että käytännössä muuttoautona tai riittävän vanha museoautona.
Aitoja itäautoja löytyy vielä hyväkuntoisina Puolasta ja Unkarista, Skodan malleja löytyy tietysti Tsekistä, mutta vähiin alkaa käymään kunnolliset aihiot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko851887- 431479
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!521062- 751054
- 721003
- 59981
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20950- 34910
- 37819
- 38759