Ositus - kiinteistön arvo

Exvaimo

Avioero astui kohdallani voimaan lokakuussa. Ositus on vielä tekemättä, lähinnä kiireen ja saamattomuuden takia. Omistamme exän kanssa yhdessä omakotitalon, josta hän teetti kiinteistönvälittäjällä hinta-arvion ja toimitti sitten minulle kopion siitä. Arvio oli aika paljon alempi kuin mitä ajattelin/toivoin, mutta voi olla hyvinkin realistinen. Exä vakuuttaa liitekirjeessä, ettei ole mitenkään vaikuttanut hinta-arvioon ja olen taipuvainen uskomaan häntä. Enkä missään tapauksessa aio lähteä itse teettämään toista arviota, nekin kun maksavat maltaita..

Lisäksi meillä on autot, mulla -93 Corolla ja hänellä viime vuoden mallinen Renault Megane. Autojen arvoa olen selvittänyt ja aion ottaa asian huomioon kun vastaan hänen kirjeeseensä. Lisäksi hänelle jäi peräkärry, vanha pieni moottorivene, soutuvene, näiden kuljetuskärry, sekalaisia sähkötyökaluja ja muuta roinaa, joiden arvoja en ala laskea enää nyt kun olemme sovussa irtaimiston jakaneet.

Mutta - se varsinainen kysymys - Kuinka paljon pienempi kiinteistön verotusarvo on kuin mahdollinen myyntihinta tai voiko myyntihintaa mitenkään edes arvioida verotusarvon perusteella?

9

4219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verotusarvon perusteella ei oikein voi myyntihintaa arvioida, se kun riippuu paljon siitä milloin talo ostettu ja paikkakunnastakin (siis, miten korreloi markkinahintaan) -- sellaisesta "nyrkkisäännöstä" olen kuullut, että verotusarvo on noin 10%-30% alle myyntihinnan ... ja tuossahan jo aikamoinen haarukka. Jos epäilet asunnon arvoa virheellisesti määritetyksi, niin tosiaan ainoa keino on teettää oma arvio... tai tyytyä siihen mitä tehty.

Autojen hinnan määrittäminen myös kimurantti juttu... se kun on aika lailla eri mitä autokaupan ilmoituksessa on, ja mitä autosta saa kun sen realisoi. Ottanet huomioon kun laselmaa teet ja sitä esität.

Osituksessahan tuon muun irtaimiston jaon saa kuitattua jokseenkin yhdellä lauseella -- hyvä jos sovussa meni jako.

Ja nyt sitten se ositus tekemään ... kun asiat pitkittyy ne mutkistuu.

• Exvaimo

Ja nopeasta vastauksesta. Jotenkin odotinkin, että vastaisit, sillä näin Sinun kommentoineen moneen kysymykseen asiantuntevasti ja asiallisesti.

Tuo 10-30 % on tietysti iso haarukka ja arvasinkin, ettei verotusarvon perusteella voi kovin varmoja laskelmia tehdä, mutta kiitos osviitasta.

En oikeastaan epäile, että exmies olisi jotenkin vaikuttanut hinta-arvioon, siksi en näe aiheelliseksi ruveta teettämään toista arviota. Olemme myös sovussa pystyneet sopimaan kaikista asioista tähän mennessä. Lisäksi minä olin lähtevä osapuoli ja teini-ikäinen poikamme jäi isänsä luo asumaan - nämäkin asiat vaikuttavat siihen, etten halua ruveta halkomaan hiuksia.

Autojen hintoja kysyin viime keväänä yhdestä autoliikkeestä ja tiedän, miten nopeasti uuden auton hinta laskee ja toisaalta senkin, ettei vanha Corollani ole enää juuri minkään arvoinen. Luin silloin Lakiopas avioeroon-kirjasen varmaan pariin kertaan ja kävinpä oikeusaputoimiston juristin juttusillakin. Tein myös jonkinlaisia alustavia osituslaskelmia, joissa otin huomioon talosta vielä jäljellä olevan pienen yhteisen velan, samoin miehen autovelan.

Hänen yksityisyrittäjyytensä varoihin/velkoihin yms sen sijaan päätin olla puuttumatta. Ei hän ainakaan erotessamme ollut vielä yritystoiminnallaan rikastunut heh.

Niin, erosimme sovussa, vaikka emme nyt ystäviä siinä mielessä enää olekaan, että pitäisimme yhteyttä yli välttämättömän. Ja voin vilpittömästi sanoa, että meille ei ole missään vaiheessa tullut mitään sanomista mistään asiasta. Alaikäisen lapsen huollosta ja elatusavusta sovittiin joustavasti ja lapsen toiveiden mukaisesti, irtaimisto jaettiin täysin sovussa, mistään ei tarvinnut edes neuvotella.

Ositus on tosiaan viivästynyt. Lähdimme erohankkeeseen muutenkin kiireettömästi eli muutin kotoa vuosi sitten marraskuussa, mutta avioerohakemuksen jätimme vasta huhtikuussa. Lopullinen ero astui lokakuussa voimaan. Ositus roikkui ilmassa ensin miehen työkiireiden vuoksi, viimeiset pari kuukautta omien kiireideni ja saamattomuuteni vuoksi. Mutta ennen vuodenvaihdetta haluan asian eteenpäin, siispä yritän tarttua asiaan heti tänä iltana ja tehdä omat laskelmani ja ehdotukseni jaosta hänelle. Seuraavaksi alan sitten miettiä josko vaihtaisin itselleni tyttönimeni takaisin.. :)

• Exvaimo kirjoitti:

Ja nopeasta vastauksesta. Jotenkin odotinkin, että vastaisit, sillä näin Sinun kommentoineen moneen kysymykseen asiantuntevasti ja asiallisesti.

Tuo 10-30 % on tietysti iso haarukka ja arvasinkin, ettei verotusarvon perusteella voi kovin varmoja laskelmia tehdä, mutta kiitos osviitasta.

En oikeastaan epäile, että exmies olisi jotenkin vaikuttanut hinta-arvioon, siksi en näe aiheelliseksi ruveta teettämään toista arviota. Olemme myös sovussa pystyneet sopimaan kaikista asioista tähän mennessä. Lisäksi minä olin lähtevä osapuoli ja teini-ikäinen poikamme jäi isänsä luo asumaan - nämäkin asiat vaikuttavat siihen, etten halua ruveta halkomaan hiuksia.

Autojen hintoja kysyin viime keväänä yhdestä autoliikkeestä ja tiedän, miten nopeasti uuden auton hinta laskee ja toisaalta senkin, ettei vanha Corollani ole enää juuri minkään arvoinen. Luin silloin Lakiopas avioeroon-kirjasen varmaan pariin kertaan ja kävinpä oikeusaputoimiston juristin juttusillakin. Tein myös jonkinlaisia alustavia osituslaskelmia, joissa otin huomioon talosta vielä jäljellä olevan pienen yhteisen velan, samoin miehen autovelan.

Hänen yksityisyrittäjyytensä varoihin/velkoihin yms sen sijaan päätin olla puuttumatta. Ei hän ainakaan erotessamme ollut vielä yritystoiminnallaan rikastunut heh.

Niin, erosimme sovussa, vaikka emme nyt ystäviä siinä mielessä enää olekaan, että pitäisimme yhteyttä yli välttämättömän. Ja voin vilpittömästi sanoa, että meille ei ole missään vaiheessa tullut mitään sanomista mistään asiasta. Alaikäisen lapsen huollosta ja elatusavusta sovittiin joustavasti ja lapsen toiveiden mukaisesti, irtaimisto jaettiin täysin sovussa, mistään ei tarvinnut edes neuvotella.

Ositus on tosiaan viivästynyt. Lähdimme erohankkeeseen muutenkin kiireettömästi eli muutin kotoa vuosi sitten marraskuussa, mutta avioerohakemuksen jätimme vasta huhtikuussa. Lopullinen ero astui lokakuussa voimaan. Ositus roikkui ilmassa ensin miehen työkiireiden vuoksi, viimeiset pari kuukautta omien kiireideni ja saamattomuuteni vuoksi. Mutta ennen vuodenvaihdetta haluan asian eteenpäin, siispä yritän tarttua asiaan heti tänä iltana ja tehdä omat laskelmani ja ehdotukseni jaosta hänelle. Seuraavaksi alan sitten miettiä josko vaihtaisin itselleni tyttönimeni takaisin.. :)

no tuohon kysymykseesi oli melko helppo vastata. Mutta kirjoiti tosin jotain mihin en voi olla puuttumatta. Kirjoitit: "Hänen yksityisyrittäjyytensä varoihin/velkoihin yms sen sijaan päätin olla puuttumatta. Ei hän ainakaan erotessamme ollut vielä yritystoiminnallaan rikastunut heh. "

Jos sattuisi olemaan niin että yrityksellä ( =miehelläsi) on velkoja enemmän kuin omaisuutta, saattaisi hän intoutua ottamaan ne mukaan ositukseen netto-omaisuuttaan laskemaan (jos ovat hänen henkilökohtaisia velkojaan yritykseen, eivät esim Oy:n sellaisia) ... mutta jos sovussa asia edennyt, niin tuskin sentään.

Ja sovussa varmaan eteneekin, ja jos tahdot hieman varmistusta asunnon hinnalle niin voithan kysellä kiinteistövälittäjältä ... tosin jos kerrot todellisen syyn miksi kysyt, hän alkaa myymään arviointipalveluaan. Jos uskottelet että talo on tulossa myyntiin, antaa arvion yläkanttiin jotta annat toimeksiannon hänelle (ja jättää tinkavaraa). Samasta syystä lehti yms. ilmoitukset eivät välttämättä anna todellista käsitystä oikeasta myyntihinnasta (talot kun kovin yksilöllisiä vempaimia)

• Niko

Kirjallinen arvio kiinteistönvälittäjältä maksaa, mutta suullisen arvion saa maksutta. Pyydä paikkakunnan parin suurimman kiinteistönvälitysliikkeen välittäjä arvioimaan kiinteistö, niin saan käsityksen käyvästä arvosta. Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun eroamassa oleva puoliso yrittää saada ale-hinnalla lunastettua ositettavaan omaisuuteen kuuluvan asunnon. Pidä puolesi, että saat omasi pois!

• Jaana

Kiinteistöjen pyyntihinnnat selviää vaikka www.etuovi.com:ista tai www.oikotie.fi - myyntihinta on n 7 - 10% alhaisempi. Voit myös kysellä ilmaisia arvioita välittäjiltä mutta nämä ilmaisarviot eivät ole niin luotettavia kuin maksettu arvio.

• Jaskaxx

Meillä talo oli sellainen mustapekka, ettei sitä voitu ajatellakaan myytäväksi. Lähinnä sokkeliongelmat ja puuttuva salaojitus olivat syynä. Minulle se talo jäi, mutta ei sen myyntiä tosin ajateltukaan.

• kiinnostaa

että kumpi teistä sen eron alulle pani, ja mistä syystä miten jne. Siitä saa peilattua myös pulison yhteistyöhaluja kaluston jatkomyyntiin...

Onko kanttia ilmaista tämä, vai oletko rosvo joka vie kaiken mitä vietävissä on...

• määvaan

mikä roisto se joka lakia noudatta?

• Exvaimo
        määvaan kirjoitti:

mikä roisto se joka lakia noudatta?

Kiva, että oli herättänyt keskustelua tämä kysymykseni. Olen vuorokauden mietiskelyjen jälkeen tullut siihen tulokseen, että talon verotusarvoa tuskin kannattaa alkaa tutkailemaan, kuten M36 sanoi, siitä ei paljoa voi päätellä.

Exmieheni teetti paikkakuntalaisella (pieni paikkakunta, minullekin hyvänpäiväntuttu k.o. hlö) kiinteistönvälittäjällä arvion myyntihinnasta, maksoi arvioinnin ja toimitti minulle kopion. Välittäjä kävi siis paikan päällä katsomassa taloa. Hinta-arvion suhteelliseen alhaisuuteen vaikutti wc- ja saunatiloissa meneillään oleva remontti (kaakelit tippuneet ja lohkeilleet). Olen päättänyt, etten lähde toista arvioijaa paikalle panemaan.

Joku mietti, olenko ahne rahojen perään... No, 20 avioliittovuoden jälkeen haluan sen 50 % mikä minulle kuuluu, mutta en ala tappelemaan. Siis haluan, että asia hoidetaan 'kaikkien sääntöjen mukaan', minkä vuoksi esim. haluan kirjallisen ositussopimuksen. Exmieheni puhui alunperin, että hän 'tekee minulle tarjouksen talosta', jonka sitten hyväksyn tai hylkään ja hän pyysi minulta myös 'etten puuttuisi hänen autoonsa kun hänkään ei puutu minun autooni'. No, ihan pikkasen aion puuttua tuohon, sillä itse ajan vanhalla katiskalla ja hän lähes uudella autolla, mutta jos nyt viime tipassa emme pääsisi sopuun lopputuloksesta, luulen että joustan, sillä kuten sanottu, haluan vain asian pois päiväjärjestyksestä.

Olen onnellinen uudessa elämässäni ja tiedän, ettei raha tee onnelliseksi, kunhan sitä on riittävästi normaaliin elämään. Kiitos kuitenkin vielä kaikille, uskon että noista kertomistanne asioista on minulle apua kun mietin millaisen ositussopimusehdotuksen lähetän exmiehelleni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      256
      8568
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      286
      5817
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      176
      1925
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      76
      1800
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      190
      1372
    6. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      78
      1334
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1217
    8. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      55
      1114
    9. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      1053
    10. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1041
    Aihe