Nainen syyllistyy ja uhriutuu

Nujmero

Syyllistäminen on huono tapa, jota ei tietenkään saa käyttää tehokeinona riitelyssä. Mutta mitäs sitten kun nainen "uhriutuu" ja syyllistyy itse oma-aloitteisesti? Tekee mahdottomaksi keskustella mistään vaikeista asioista kun nainen heittäytyy heti uhriksi ja syyttää syyllistämisestä. Ihan sama miten oman asian muotoilee, vaikka parisuhdeoppaiden mukaisesti "minusta tuntuu pahalta kun..." , reaktio on aina sama.

En voi sanoa mitään mihinkään, ellen ole täysin samaa mieltä asioista hänen kanssaan. Jos olen eri mieltä mistään, tai jos haluan vain kertoa jos jokin asia tuntuu minusta pahalta tai epäreilulta, se on heti syyllistämistä. Kaikki vakavat keskustelut stoppaa kuin seinään, kun toinen heittää heti pyyhkeen kehään. "Joo oon ihan paska, ihan huono ja perseestä, en osaa mitään. Ei tarvi syyllistää..." Hän kyllä tuleekin perheestä jossa vaikeista ja ikävistä asioista on aina vaiettu. Ei osata puhua, tärkeämpää on kulissien ylläpitäminen.
Miten tuollaisen kanssa voi keskustella? Ei oo kuitenkaa tarkotus haastaa riitaa, vaan ihan vaan puhua halki asiat.

57

3031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narsismos

      Perhe ja huono itsetunto selittää osan. Tai sitten naisesi on noiden lisäksi vielä narsisti.

      • klkjklk

        Narsisti?? Pikemminkin todella huono itsetunto.


      • psykoseon

        Itse asiassa psykopaatit tekee tuollaista, heti ovat ottamassa itseensä eli syyllistävät toisen ihmisen itsensä syyllistämisestä.


      • Ns. ohutnahkainen narsisti sortuu usein tämänkaltaiseen itsesääliin.
        Toinen vaihtoehto on että joku/jotkin ihmiset lapsuudessa tai kenties ehkä juuri sinä, olet koulinut hänet alistetuksi ja naisen itsetunnon painetuksi maanrakoon.


    • Vaari57

      Oliskohan kirjottajan aika katsoa peiliin ja kysyä omaa syyllistämistä. Ainakin osaat syyllistää vaimosi vanhemmat kirjoituksessasi.

      • Mies30v

        Täh? Juurihan ap kertoi että haluaa puhua asiat selväksi eikä syyllistää.
        Tietysti homman pitää toimia toiseenkin suuntaan.

        Ja AP:lle, itse jos olisin tilanteessasi, koittaisin aikani selvin sanoin kertoa että haluat keskustella asioista etkä syyllistää. Jos toinen ei vain ymmärrä rautalangasta vääntämisenkään jälkeen, miettisin onko tämä sitä mitä todella haluan elämätä ja parisuhteeta. Toista kun ei voi auttaa jolleii se todella halua muuttua parempaan suuntaan.


      • HHUHUHUH

        Kirjoittele vasta sitten kun oikeasti tiedät. Minä itse olen henkilökohtaisesti nähnyt ja myös tuntenut nahoissani tämän, kun puoliso (ex) oli ja on edelleenkin perheestä, jossa asiat lakaistiin maton alle. Tällaisen henkilön kanssa ei pysty kukaan elämään ellet sitten ole samanlainen. Oletko koskaan kuullut mainintaa "henkinen pahoinpitely" ? Joskus oikeasti toivoi, että olisi saanut vaikka halosta päähän, että olisi edes tuntenut kunnon kipua ja nähnyt konkreettisesti jäljet.


    • Aboriginaali

      TV4 Esitti 11.1.2006 ohjelman" Dr Phil Helvetilliset hormonit".

      Dr. Phil halusi kumota ohjelmassa vanhan käsitteen, että vaihdevuosi/ pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla.
      Oireista saattavat kärsiä 20-vuotiaat ja vielä nuoremmatkin naiset riippuen määrittelytavasta.

      Dr. Philin vaimo Betty oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua lähestyviin vaihdevuosioireisiin. Hän ei ollut tyytyväinen yhdenkään lääkärin ehdotuksiin.
      Lopulta hän löysi PMS oireisiin erikoistuneen
      >Pre Menstrual Syndrome Treatment Clinic California.<..

      Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana klinikan perustaja gynekologi Holly Anderson. Klinikalla on hoidettu n 30.000 PMS oireista käsivää naista.

      Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31-vuotias vaimo/ äiti Sarah kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista. Kiputilojen ollessa pahimmillaan ei edes morfiinista ollut apua.
      Sarah sai hallisemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philiä auttamaan häntä, ennekuin koko perhe hajoaa.

      -Aviomie Kerry oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lasten vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr. Jeckyll ja kaksi viikkoa Mrs. Hyde. Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

      -Dr. Philin vaimo Betty:
      Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla, niin silloin alkaa lihomaan.
      Jotkut lihovat jopa viisi kiloa, koska heillä on makean himo.
      Se on masentavaa Progesteroni tasapainottaa estrogenia, joten hormonit eivät enään epätasapainossa.- Ruokaa olisi syötävä kolmen-neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglykemiaan, eli alhaiseen veren sokeriin. -Siitä se adreanaliini tulee ja naiset heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioit. Alhainen veren sokri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia (Progesteron natural?)

      -Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa PMS oireisiin-.Progesteroni tasapainottaa estrogeniä, joten hormonit eivät ole enään epätasapainossa. Se lopettaa kivun.-
      Nasilla, joilla on munasarjakipuja suosittelen progestreonihoitoa (Natural progesteron?)

      -Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei. Ne eivät auta PMS vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme. He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet kontrollin täysin. He eivät ole kestäneet.
      Sekin lisää estrogenin määrää. Naisille voidaan syöttää estrogenia, kunnes hän menettää täysin järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan. Sitä on tapahtunut. -Minua suututtaa, että kaikki lääkärit tyrkkäävät käteen samat lääkkeet Pozarilia kaikille. -Eihän samat lääkkeet voi sopia kaikille, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.

      -Terveyskaupan voiteet eivät tepsi, ne eivät ole reseptilääkkeitä. Se pitää tulla PMS oireisiin erikoistuneelta lääkäriltä. Sitä käytetään kahdesti päivässä kaksi viikkoa ennen kuukautisia ja niiden aikana. Se lievittää 150 eri PMS oiretta, fyysisi, henkisiä kipuja, migreeniä, päänsärkyä, väsymistä, lihomista, turvotusta, ärtyisyyttä ja masennusta. Joskus naiset ovat niin masentuneita, että voisisivat pahimmassa tapauksessa yrittää itsemurhaa.

      Luontaistuotteet; pellavasimenöljy, e-vitamiini, omega 3, B12, B16 vitamiinit, foolihappo auttavat mielialaan, mutta helpottaa myös myös nukkumista öisin. Eteeriset öljyt vaikuttavat vaikuttavat niveliin ja ihan kaikkeen, koska vaihdevuodet tuottavat kipuja ja epämukavuuttakin...."
      -----------

      • tosiuskottavaa

        31-vuotiaalla vaihdevuosioireita ? Onpas nuorena, suomessa ne alkaa keskimäärin 50 vuotiaana.


      • vaisku

        Saahan sitä omaa huonoa käyttäytymistä yrittää laittaa "vaihdevuosien" piikkiin. Ihminen on älyllinen olento ja voi päättää itse mitenkä käyttäytyy. Ei monellakaan ole ollut onnellinen eikä ihana lapsuus, mutta ei se silti oikeuta käyttäytymään miten juuri itse haluaa. Aina on otettava huomioon toisetkin. Huonoista kokemuksistaan pitää ottaa opikseen ja ajatella etten ainakaan noin käyttäytyisi.

        Minulla oli yksi työntekijä, jota ei voinut neuvoa ja opastaa jos hän ei ollut käsittänyt jotain asiaa. Vastaus oli aina että "enhän minä tätä osaa, jos joku muu tekisi joka osaa"... Kuitenkin hän tuli töihin ja sanoi osaavansa. Siihen vetosinkin että sinähän sanoit työhaastattelussa että hallitset asian oikein hyvin. Samoin hän syyllisti työkavereitaan, sekä agiteerasi heitä selän takana moittimaan työpaikkaansa ja työnantajaansa (minua). Onneksi hän jäi eläkkeelle, pois häntä ei olisi saanut mitenkään, kun ammattiyhdistysliike on "taistellut" (vaatinut) niin hyvät sanktiot irtisanomiselle. Miten todistat että työntekijät ja työnantaja kärsii marttyyrityöntekijästä ja sen vuoksi pitää irtisanoa? Kun tämä marttyyri lähti, niin tuli rauha maahan ja tyytyväinen työporukka. Yksi tuollainen marttyyrisyyllistäjä pilaa perheen ja/tai yrityksen ilmapiirin ja saa sen kireäksi.


    • Enoledoctorphil

      Mun täytyy sanoa tuohon vain yksi asia. Opettele joko kestämään manipulointia tai tajua lähteä livohkaan ja äkkiä.

    • taktinentinka

      No tämähän on vain perinteinen taktiikka, jolla mikä tahansa asia, oli se miten päin vaan, käännetään siitä huomauttavan miehen syyksi. Esitystavalla ja asian faktoilla ei ole mitään väliä, se syy nyt vaan saadaan aina näyttämään lähtevän jostain mitä olet tehnyt tai jättänyt tekemättä, sanonut tai jättänyt sanomatta ja mikä parasta olet sanonut, mutta tarkoittanut eriä tai tarkoittanut eriä mitä olet sanonut, mikä tahansa näistä ja vaikka useitakin vuosia sitten ja ihan ohimennenkin.
      Teitpä miten päin vaan, niin olet syyllinen syyllistämiseen jo etukäteen ja koko riidan aihe on aiheutunut siitä että olet alistaja ja syyllistäjä, et voi voittaa näitä käräjiä, koska olet tuomarin ja pyövelin housuissa vaikka istuisit millä penkillä, mutta silti syyllinen :)
      Kuulostaa lakitekstiltä, mutta näissä jutuissa kaikki naiset on valmiita juristeja. Tämän ikiaikaisen manipulointitaktiikan nimi on NAINEN.

      • niinpäson

        Olet perusteellisesti väärässä. Myös miehissä löytyy hyvin paljon tämän taktiikan käyttäjiä, eli tämä on ihan sukupuolineutraali tapa pyrkiä hallitsemaan toista ihmistä. Nimimerkki kokemusta on.


      • Kanssakokenut

        Näin on. Myös mies osaa tämän ja hyvin osaakin. Asian törkeää väistelyä ja manipulointia.


    • Tsemppi

      Vaimosi on selvästi keksinyt keinon, jolla onnistuu laittamaan sinut hiljaiseksi. Periaatteessa et saisi lähteä mukaan hänen "ruikutukseensa", vaan sanot asiasi. Tuollainen itsensä marttyyriksi tekeminen on täysin toisen osapuolen manipulointia. Ei hän ollenkaan ajattele niin, että on huono ja väärässä jne... mutta hän on oppinut hallitsemaan keskusteluyrityksiäsi tuolla konstilla. Teepä seuraavalla kerralla niin, ettet ole kuulevinasi tuota itsesyyttelyä, vaan jatkat ja sanot sanottavasi. Vaimosi voi viedä asian eteenpäin, alkaa vaikkapa huutaa ja itkeä, kun ei saakaan sinua hiljaiseksi. Sano siitä huolimatta sanottavasi ja anna sitten vaimon itkeä ja kiukutella rauhassa ja muista, ettei hänen hysteriansa kuitenkaan ole todellista, vaan ainoastaan keino yrittää hallita sinua. Näytä, ettei se enää sinuun tehoa.
      Minulla on ollut hiukan samalainen ongelma aviomiehen kanssa. Keskustelua on ollut vaikea saada aikaiseksi ja tuo "joojoo, ihan turha tästä on puhua, tietysti minä olen väärässä", on tullut herkästi esiin. On sitä jokusen kerran tullut paiskottua ovia, kun päreet on palaneet totaalisesti moisen marttyyriuden edessä, mutta 40 vuotta avioliittoa tulee kohtsillään täyteen, niin että on sitä kumminkin pärjäilty. Tsemppiä.

    • Aboriginaali

      Etelä-Karjalan Kesäyliopisto.
      Ammatillissivistävä koulutus Lappeenrannassa

      Lapsi koston välineenä ja lyömäaseena huoltajuusriidoissa ja eroissa.

      Koulutus on suunnattu lastensuojelun työntekijöille, lastensuojelulaitosten ja perhekotien henkilöstölle, sosiaalityöntekijöille, terveydenhuoltohenkilöstölle, psykiatrisen hoitotyön henkilöstölle, poliiseille, kasvatus- ja perheneuvolan työntekijöille, opettajille, juristeille, tuomareille ja syyttäjille, maahanmuuttajatyötä tekevälle henkilöstölle, seurakuntien työntekijöillle ja kriisityöntekijöille.

      Sisältö

      Lapsen ja toisen vanhemman suhteen tuhoaminen: kuka, miten ja miksi?
      Merkitys ja psykososiaalinen oirehdinta lapsen kannalta
      Tapausten oikeudellinen ja strateginen arviointi
      Mitä voin ammattilaisena tehdä tilanteen purkamiseksi?
      Koston psykologia: Miksi kostetaan, kuka kostaa? Onko kosto suloista?
      Kosto avioeroperheessä: toisen vanhemmuuden tietoinen tuhoaminen.

      Aika ja paikka
      26.10.2011 klo 9.00 - 16.00
      Kesäyliopisto, Lappeenranta.

      Luennoitsijat
      Helinä Häkkänen-Nyholm, psykologian tohtori, erikoistutkija
      Nyholm Jan-Olof, kriminaalipsykologian dosentti, varatuomari ja rikosylitarkastaja
      -------

      • sldfjj

        Ootkohan sä nyt vähän väärällä palstalla?


    • hirviötlampaina

      En kyllä tiedä. Mulla on yksi kaveri, jolla on asiat aina huonosti. Hän valittaa jos vaikka 100 asiaa ja päivää menee hyvin, mutta yksikin huonosti. Sitten ollaan masentuneita, hoidossa ja nyyh ja voih. Jokainen terapeutti tukee hänen sairasta käytöstään, sillä sairasta se on. Hän esittää milloin herkkää, milloin masentunutta ja milloin jopa tramatisoitunutta. Terapiaa hän kyllä tarvitsisi, mutta osaa liian hyvin esittää, joten yksinään ammattilainen ei ole nähnyt sen läpi. Hän ei halua parantua. Ei ole ongelmaa mitä hänellä ei olisi ja jos se on jollain muulla, se on hänelläkin. Olen yrittänyt puhua, kuunnella, kertoa, neuvoa, kannustaa, ja vaikka mitä ja mikään ei auta.
      Uhri haluaa olla uhri, koska saa siitä tyydytystä, se on heille elämänsuola.

      Toinen ystäväni oli taas tuollainen puolustuslinjalainen. Aina alkoi se itku ja parku mistä tahansa palautteesta, ja vaikka miten ystävällisesti sanoisit, yrittäisit ilmaista eri tavalla ja vaikka olisin tosiaan kertonut vain miltä minusta tuntuu ja asia olisi minun: minusta tuntuu vaan pahalta kun sinä toimit minua kohtaan näin. Voitko olla tekemättä sitä. Joopa joo, hirveä rääky ja marttyyri-itku, syyllistäminen siitä miten MINÄ määrittelen omat rajani eli siis sehän on ihan oerusoikeuteni, mitä hän siitä loukkaantuu... Ja tuo on sitä samaa: sinusta ei saa tuntua pahalta etkä saa sanoa, koska hän vetää shown päälle, ja manipuloi sinua tuolla uhriutumisella. Ja sehän toimii: käytöksellään hän saa tuloksia aikaan. Sinä alistut, olet hiljaa ja vaikeudet lakaistaan maton alle. Kun käytös on kannattavaa, sitä käytetään, koska se palkitsee.

      Kuten sanoin, en tiedä mitä noille ihmisille voi tehdä. Se tiedän että sitkeys ei auta, kannustaminen ei auta, rakastaminen ei auta, lahjominen, oman itsen muuttaminen, ilmaisutapojen kehittäminen tai edes hiljaa kestäminen ei auta.
      Toiseen laitoin välit poikki kokonaan ja olen voinut paremmin. En vaan vastaa enkä kuuntele, se siitä, jos en ikinä saa mitään takaisin päin. En ole hänen äitinsä(tai paremminkin kaatopaikkansa) eikä kiinnosta pyyteettömyys enää vaan vastavuoroisuus. Toisen kanssa olen tietyistä syistä tekemisissä, mutta olen lakannut kulkemasta sukkasillani. Sanon, puhun, määrittelen ja jos hän pillittää, jätän vaan hänet pillittämään yksin. Siis totean että keskustellaan kun kasvat aikuiseksi. Tai että älä teeskentele uhria kun kyse on minusta. Älä varasta vaikeuksiani kiitos, vaan opettele kuuntelemaan. Tai jotain yhtä suoraa ja jätän hänet. En enää lohduta enkä kannusta, minulle on aivan sama miten hän sen kestää, minä en enää jaksa.
      No, tietenkin molempien mielestä olen hirviö ja koska he ovat naisia, olen varmaan se kuuluisa "narsisti", vaikken heidän ex-miehensä olekaan, mutta minä en vaan jaksa. He ovat olevinaan kilttejä ja herkkiä, mutta minusta verenimijä kuulostaa osuvammalta ja lisäksi se heidän uhriutumisensa saa toisen jopa vuodattamaan itse omaa vertaan.

      Ilkeä narsisti on siinä mielessä helpompi, että hänet sentään tunnistaa. Hyvinkin pian mitä enemmän pidät itsestäsi kiinni tai et mielistele ketään tms. Hän on vaikea niille, kenellä on tarve mielistellä ja olla kaikkien kaveri, saada sitä ihailua. Mutta martyyriuhri on aina vaikea. Meidät kun opetetaan puolustamaan heikompia ja suojelemaan apua tarvitsevia. Se onkin hyvä asia muuten. Mutta tuommoisen ihmisen kanssa on lähes mahdotonta tehdä mitään tuntematta itseään rikolliseksi. No, tosin sitten kun vaan hyväksyy sen, että selvä, rikollisiahan kaikki meistä on, suostun olemaan paskapää, mutta tuohon en suostu niin sitten se onnistuu. Mutta vastenmielistä se on. Ja arvatkaapa kuka on myö ulkopuolisten mielestä aina se ilkeä kamaluus...Juupa.

      • lampu

        Hei hirviötlampaina, oletan että olet mies? Häikäisevän hyvää psyykkisten ominaisuuksien ja toimintamallien analysointia. Kun on tottunut elämään surkeasti tunnevajakkien, välttelevää kiintymyssuhdetta harjoittavien isojen pikkupoikien kanssa, olen todella vaikuttunut kyvyistäsi.


      • kuspie

        Kiitos tästä ... nyt tiedän ainakin sen etten ole yksin. Vaikka en tunne livenä yhtäkään kaltastasi . On helpottavaa lukea että joku osaa ja ymmärtää.
        Terveisin eräs toinen ns kusipään leiman omaava. Koita jaksaa :)


      • finitojuu

        hirviötlampaina, olipa hyvä kuvaus tuosta ihmistyypistä! Jokin aika menee siihen, että menee marttyyrin lankaan, mutta sitten kun siitä saa tarpeekseen, niin se on siinä.


    • Aboriginaali

      Väkivaltasyytös ei yksin auta äitiä voittamaan huoltajuuskiistaa

      KOTIMAA JULKAISTU 31.10.2010 11:00 (PÄIVITETTY 01.11.2010 21:36) 0
      Lastensuojelun Keskusliitto kertoo tiistaina lapsiperheiden eroauttamisen kehittämistarpeista.
      Väkivaltasyytökset eivät ole oikeudessa äitien valttikortteja, joilla he voittavat huoltajuuskiistat.
      Väitetään, että äiti voittaa avioeroriidan käräjillä syyttämällä isää väkivallasta tai lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Uskomus on väärä.

      Huoltajuusriitoja tutkinut Teija Hautanen havaitsi, että väkivaltasyytökset eivät ole oikeudessa äitien valttikortteja, joilla he voittavat kiistat.

      Hautasen mukaan tuomioistuimissa väkivallasta vaaditaan muutakin näyttöä kuin toisen vanhemman kertomus. Vaikka väkivallasta olisi riittävästi näyttöä, viranomaiset eivät välttämättä anna sille painoarvoa päätöksissään ja suosituksissaan, hän arvioi.

      Väitöskirjassa on selvitetty, miten käräjä- ja hovioikeuksissa on käsitelty huoltajuusriitoja, joissa on esitetty väitteitä perheväkivallasta. Tiedot tutkija on koonnut oikeudenkäyntiasiakirjoista.

      Huoltajuusriidoissa oikeusistuimet tarkastelevat vanhemmuutta ja lasten elämää monesta näkökulmasta. Lähtökohtana on lapsenhuoltolaki, joka korostaa molempien vanhempien merkitystä.

      Tutkimuksen aineistossa on 158 riitaa vuosilta 2001-2003. Kaikissa oli esitetty väite toisen tai molempien vanhempien väkivaltaisuudesta tai lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tietoja kerättiin kolmesta käräjäoikeudesta ja neljästä hovioikeudesta.

      Aineisto osoitti, että väitteet ja kuvaukset fyysisestä väkivallasta ovat oikeuteen viedyissä riidoissa tavallisia. Joissakin hovioikeuksissa väkivallasta oli mainintoja jopa joka toisessa kiistassa. Isän väkivaltaisuus oli aineistossa selvästi yleisempää kuin äidin.

      Väkivaltaan ei haluta ottaa kantaa

      Hautasen mielestä viranomaiset eivät käsittele väkivaltaväitteitä järjestelmällisesti määritellessään lapsen etua.

      – Väkivaltaa ei kirjata systemaattisesti asiakirjoihin eikä sitä arvioida ja tulkita yhdenmukaisesti ja ennakoitavasti, hän kirjoittaa.

      Ratkaisuissa väkivalta oli vain harvoin keskeinen arvioinnin kohde. Tuomarit ja selvityksiä antavat sosiaalityöntekijät eivät aina edes ottaneet kantaa väkivaltaväitteisiin.

      – Väkivaltaa koskeva kielenkäyttö on usein sekä tuomareilla että sosiaalityöntekijöillä epätarkkaa, ympäripyöreää ja jopa silottelevaa, tutkija arvioi.

      Väitöskirja tarkastettiin lauantaina Tampereen yliopistossa.

      (MTV3 – STT)
      -----------------------------------------------------------

    • Aboriginaali

      Äiti videoi alastonta tytärtään - yritti todistaa isää hyväksikäyttäjäksi

      Ilta-Sanomat Julkaistu: 27.5.2014 16:32
      RIKOS Äiti videoi alastonta 4-vuotiasta tytärtään ja yritti videon avulla "todistaa" lapsen isän oman lapsensa hyväksikäyttäjäksi. Rikoksesta tuomittu äiti oli ammatiltaan lastentarhanopettaja.
      Helsingin käräjäoikeus tuomitsi äidin oman lapsensa pahoinpitelystä ja ex-miehensä törkeästä kunnianloukkauksesta ja väärästä ilmiannosta neljän kuukauden ehdolliseen vankeuteen.

      Isä ei ollut käyttänyt lastaan seksuaalisesti hyväksi. Teko aiheutti isälle pitkäaikaista ja tuntuvaa kärsimystä. Nainen joutuu korvaamaan miehelleen 8500 euroa ja lapselleen 1500 euroa.

      Käräjäoikeuden tuomio jäi nyt lainvoimaiseksi, sillä äiti peruutti valituksensa hovioikeuteen.

      Äiti oli ammatiltaan lastentarhanopettaja. Oikeuden mukaan äidillä olisi pitänyt olla lähtökohtaisesti jo ammatilliset edellytykset arvioida kriittisesti omien epäilystensä perusteita.

      Taustalla avioliiton
      kariutuminen


      Teon taustalla oli avioliiton kariutuminen. Nainen koki erotilanteessa uhkana isän ja tyttären läheiset välit. Nainen pyrki oikeuden mukaan toimillaan vahingoittamaan entistä miestään.

      Äiti käytti videoinnissa nakkia ja porkkanaa. Hän esitti pienelle lapselle johdattelevia ja painostavia kysymyksiä ja sai lapsen koskettelemaan itseään.

      Käräjäoikeuden mukaan äiti jankutti lapselle isän tekemisistä ja isän sukupuolielimestä tavalla, joka ei voinut olla vaikuttamatta lapseen. Äidin menettely oli lapselle vahingollista, siksi äiti tuomittiin pahoinpitelystä. Isän ja lapsen suhteen vahingoittaminen on jo itsessään oikeuden mukaan lapsen psyykkisen kehityksen vahingoittamista.

      Isän ja lapsen
      tapaamisia rajoitettiin


      Nainen levitteli perättömiä väitteitä isästä lähisukulaisille ja päiväkodin henkilökunnalle. Hän teki isästä rikosilmoituksen sekä esitti väitteensä myös huoltoasian käsittelyssä käräjäoikeudessa. Käräjäoikeus päätyikin naisen väitteiden perusteella siihen, että isän ja lapsen tapaamisoikeutta rajoitettiin niin, että isä sai tavata lastaan kuukausien ajan vain julkisilla paikoilla tai kolmannen henkilön seurassa.

      Isä joutui rikosilmoituksen takia poliisikuulusteluihin, mutta poliisi lopetti tutkinnan, koska mitään rikosta ei ollut tapahtunut.

      "Isään kohdistuva perätön väite oman pienen lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä on kuitenkin jo lähtökohtaisesti niin loukkaava, että siitä aiheutuu syytteessä tarkoitettua pitkäaikaista ja suurta kärsimystä sekä tuntuvaa vahinkoa. Teko on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä", oikeus totesi.
      Sari Autio
      ----------------------------------------------------------

    • perisuhteeseenapua

      Kannattaisi varata keskuteluapuun aika. Ilmaisia ovat esim. kirkon tarjoama perheasianneuvottelukeskus sekä kriisikeskus. Molempiin vuosia sitten oli mahdollisuus mennä ainakin 5 kertaa. Kannattaa kysyä. Ulkopuolisen läsnä ollessa ja siinä välisää sovitellessa voi päästä ymmärtämään toisen tarkoitusperiä ja päästään kehittävään vuorovaikutukseen myös vaikeissa asioissa, jotka puhumattomina vie yhä syvempään kriisiin...

    • Aboriginaali

      Porin Sanomat lehdestä lainaus.
      Varatuomari Anja Hannuniemen väitöstutkimus.

      Tuomioistuimet suosivat häiriintyneitä äitejä

      Suomalainen oikeuslaitos tekee paljon vääriä huoltajuuspäätöksiä, koska tuomarit ja sosiaaliviranomaiset eivät osaa tunnistaa vieraannuttamisoireyhtymää, toteaa tutkija, varatuomari Anja Hannuniemi.

      Pohjoismaissa ja eritoten Suomessa vieraannuttamista ei ole varatuomari Anja Hannuniemen mukaan vieläkään ymmärretty ottaa vakavasti, vaikka Suomen käräjäoikeuksissa käsitellään yhä useammin huoltoriitoja, joissa toista vanhemmista syytetään lapsen manipuloinnista eron jälkeen.

      Saksassa, Kanadassa, Israelissa, Australiassa ja USA:ssa tuomioistuimet ovat hyväksyneet vieraannuttamisoireyhtymän (PAS) jo viralliseksi diagnoosiksi. Samoin Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on myöntänyt ilmiön olemassaolon.

      – Kun Suomen valtio on sitoutunut Euroopan ihmisoikeussopimukseen, tämä tulisi ottaa huomioon suomalaisessa lainkäytössä.

      Hannuniemi suomii väitöskirjassaan kovin sanankääntein suomalaista oikeusjärjestelmää sekä ihmettelee poliittisen järjestelmän silmien ummistusta näin vakavan ongelman edessä.

      Tuomioistuimet ovat Hannuniemen mukaan jo vuosia suosineet häiriintyneitä äitejä lähihuoltajiksi. Syykin on tutkijan mielestä helposti löydettävissä: Tuomioistuimet antavat periksi vieraannuttajille, jotka ovat hyvässä asemassa ja kulissit kunnossa, koska luonnehäiriöiset narsistit osaavat selittää asiat niin hyvin.

      – Hyvin paljon lapsia menee väärille ihmisille, koska tuomioistuimet ovat ihan sekaisin. Siellä ei ole riittävää psykiatrista osaamista, eikä vieläkään tajuta, että äiditkin voivat olla väkivaltaisia ja tehdä pahaa lapsille.

      – Isien pitäisi olla aivan täydellisiä, että he kelpaisivat vanhemmiksi. Äidit voivat olla juoppoja ja he saavat silti lapsen huoltajuuden. Järjestelmässä on selvä vinoutuma, Hannuniemi huomauttaa.

      Ongelmaan olisi kuitenkin löydettävissä ratkaisu, jos tuomarit ja sosiaalityöntekijät koulutettaisiin tunnistamaan vieraannuttaminen. Nyt lasten puheista tehdään Hannuniemen mukaan jatkuvasti vääriä tulkintoja, kun lapsia on ehditty käännyttää lähivanhemman paremmuuden uskoon.

      Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan olemassa menettelytapaa, jolla katkerissa huoltajuuskiistoissa vieraannuttajan persoonallisuushäiriöitä voisi kartoittaa.

      Hannuniemi onkin esittänyt, että vaikeissa huoltajuusriidoissa tehtäisiin pakollinen mielitilatutkimus vanhemmille.

      – On huonon yhteiskuntapolitiikan merkki, että syrjäytymisvirtahepo on keskellä hyvinvointiyhteiskunnan olohuonetta, eikä kukaan halua nähdä sitä, saatikka tutkia ja saada tutkimustuloksia. Sehän pakottaisi tekemään uudenlaista politiikkaa, joka tuottaisi lisää kustannuksia. Mutta asiaan paneutuminen maksaisi itsensä takaisin nopeasti, sillä yhden syrjäytyneen nuoren arvioidaan maksavan yhteiskunnalle eläkeikään mennessä miljoona euroa.

      Anne Nikka
      -----------------------------------------------------

    • Aboriginaali

      Varatuomari Anja Hannuniemen pian valmistuva väitöskirja nostaa esille eroperheiden lapsia sairastuttavan vieraannuttamisoireyhtymän. Suurimmassa osassa tapauksista vieraannuttaja on äiti, joka pyrkii sabotoimaan isän ulos lapsen elämästä. Usein vieraannuttaja sairastaa persoonallisuushäiriötä, mutta viranomaiset eivät osaa tunnistaa vieraannuttamiseen liittyviä vaaran merkkejä.

      Kun viranomaiset eivät tilannetta tunnista, lapsi jätetään häiriintyneen vanhemman kynsiin.
      Vanhempien eron jälkeen lapset joutuvat 85–90-prosentin todennäköisyydellä äideillä, vaikka isät ovat Hannuniemen mukaan huomattavasti aktivoituneet, kun taas naisten alkoholin käyttö ja tunnistettu väkivaltaisuus ovat huomattavasti lisääntyneet. Useimmissa tapauksista vieraannuttaja onkin siis äiti.

      Vieraannuttaminen tapahtuu Hannuniemen mukaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä aktiivivaiheessa lähivanhempi keksii erilaisia kieroja tapoja pitää lapsi erossa etävanhemmasta.
      – Vedotaan lapsen harrastuksiin, naapurin lapsen syntymäpäiviin tai milloin mihinkin, ettei toinen voi tavata lasta.

      Lapselta voidaan myös takavarikoida etävanhemman antama kännykkä ja lasta voidaan kuulustella kuin rikollista etävanhemman asioista ja tämän uusista kumppaneista. Lapsi saatetaan eristää toisen puolen isovanhemmista ja suvusta.

      Koska lapsi on luontaisesti lojaali lähivanhemman manipulaatiolle, lapsi hylkää etävanhemman. Lähivanhempi voi näennäisesti sanoa, että kannustaa tapaamiseen, vaikka on jo tehnyt työn vieraannuttaakseen lapsen etävanhemmasta.

      Tuomioistuimet ovat Hannuniemen mukaan jo vuosia suosineet häiriintyneitä äitejä lähihuoltajiksi. Syykin on tutkijan mielestä helposti löydettävissä: Tuomioistuimet antavat periksi vieraannuttajille, jotka ovat hyvässä asemassa ja kulissit kunnossa, koska luonnehäiriöiset narsistit osaavat selittää asiat niin hyvin.

      – Hyvin paljon lapsia menee väärille ihmisille, koska tuomioistuimet ovat ihan sekaisin. Siellä ei ole riittävää psykiatrista osaamista, eikä vieläkään tajuta, että äiditkin voivat olla väkivaltaisia ja tehdä pahaa lapsille.

      – Isien pitäisi olla aivan täydellisiä, että he kelpaisivat vanhemmiksi. Äidit voivat olla juoppoja ja he saavat silti lapsen huoltajuuden. Järjestelmässä on selvä vinoutuma, Hannuniemi huomauttaa.
      ---------------------------------------------------------

    • Aboriginaali

      Sanomalehti Karjalainen 4.3.2000.

      Seksuaalirikossyytöksissä jo noitavainon piirteitä
      Vaikeissa avioerotilanteissa tehdyt rikosilmoitukset lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä osoittautuvat usein täysin perättömiksi.
      Joensuu
      Markku Liikamaa

      Syyttäjät ja poliisi ovat panneet merkille, että viime aikoina lisääntyneissä rikosilmoituksissa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä on aika usein myös perättömiä ilmoituksia. Esimerkiksi vaikeissa arvioerotilanteissa jotkut saattavat tehtailla toisesta osapuolesta aina uusia ja uusia rikosilmoituksia, kun edelliset on poliisin esitutkinnassa ammuttu perättöminä alas.

      ??Olen verrannut nykytilannetta historiasta tunnettuihin noitavainoihin. Niissäkinhän oli usein kyse siitä, että lasten tai kylänmuijien pahojen ja ymmärtämättömien puheiden perusteella poltettiin tuhansia syyttömiä ihmisiä roviolla. Näyttö näissä jutuissa kun on monta kertaa aivan samalla tasolla, arvostelee kihlakunnansyyttäjä Marja Vanamo Itä-Suomen syyttäjänviraston Joensuun toimistosta.

      Vanamo sanoo, että lapsen seksuaalinen hyväksikäyttösyytös heitetään usein ilmaan vaikeissa avioerotilanteissa.

      ??Olen pannut merkille, että sitä käytetään lyömäaseena toista osapuolta, yleensä isään, vastaan, hän sanoo.

      Rikosilmoitusten lisääntymisen taustalla on varmasti myös se, että ilmoitusherkkyys on kasvanut niin perheissä kuin viranomaistenkin keskuudessa.

      Mutta Vanamon mielestä syytökset ovat montaa kertaa varsin hataralla pohjalla.

      ??En saata uskoa, että tilanne olisi yhteiskunnassa muuttunut sellaiseksi, että yhtäkkiä meillä olisi suuri joukko avioeroisiä, jotka käyttäisivät lastaan seksuaalisesti hyväksi, hän sanoo.

      -------------

    • aboriginaali

      Narsisti jallittaa sosiaalityöntekijöitä ja juristeja.
      MTV3 uutiset 28.10.2011.
      Pitkän linjan juristi uskoo, että narsismi on huomattavasti luultua useamman oikeudessä käsiteltävän riitajutun takana.

      Asianaja Markku Salon mielestä erityisesti huoltajuusperusteluja käsittelevät sosiaalityöntekijät ovat alttiita narsistien pyöritykselle. Vahva narsistinen persoona saattaa vakuuttavuudellaan kääntää asiat päälaelleen.

      – Tällaiset häirikköihmiset työllistävät erityisesti oikeuslaitosta huomattavasti enemmän kuin niin sanottu normaaliväestö. Sama kuormitus kohdistuu sosiaalitoimeen ja poliisiin, uskoo 30 vuotta asianajajana toiminut Markku Salo.

      Hän sanoo olleensa mukana noin 500 oikeudenkäynnissä, jossa hänen arvionsa mukaan osallisena on ollut persoonallisuudeltaan häiriintynyt ihminen. Salo korostaa ettei hän ole psykologi. Hän kuitenkin perustaa arvionsa siihen, että näissä tapauksissa maallikon ja juristin silmin henkilön toiminta näyttää poikkeuksellisen itsekeskeiseltä.

      Salon mielestä narsistit puhuvat mustan valkoiseksi erityisesti huoltajuuskiistoissa.

      – Kiireiset sosiaalityöntekijät tekevät olosuhdeselvityksen muutaman tunnin tapaamisen perusteella. Sen jälkeen oikeuteen lähtee arvio siitä, ovatko vanhemmat tai toinen heistä riittävän sopivia huoltajaksi. Näissä tilanteissa narsistin harjoittaman manipuloinnin vaara on suuri.

      – Normaali ihminenkin pystyy hämäämään hyvin sosiaalityöntekijöitä. Erityisen helppoa se on häiriöiselle ihmiselle, jolle valehteleminen on melkein ammatti.

      Salon mielestä psykologeja pitäisi aiempaa useammin saada mukaan huoltajuuden arviointeihin.

      Markku Salon mukaan narsistit saattavat puhua itsensä sananmukaisesti puhtaiksi myös oikeussaleissa.

      – Ei ole lainkaan harvinaista, että tällaisen kokonaisuuden seurauksena tulee vääriä ja huonoja päätöksiä.

      --------------------

    • Aboriginaali

      Perehtykää narsismiin!
      KOLUMNI|Turun Sanomat13.11.2010 2:45|2
      Maailma on epäoikeudenmukainen paikka. Valitettavasti. Mutta, me saisimme siitä paljon oikeudenmukaisemman, jos ne ihmiset, jotka tekevät päätöksiä toisten ihmisten asioista, perehtyisivät narsismiin.

      Erityisesti tuomarit, asianajajat, oikeusaputoimistojen juristit ja mm. lasten elatus- ja huoltajuusasioita käsittelevät sosiaalityöntekijät, ovat niitä ihmisiä, jotka voivat joutua täydellisen huijauksen kohteeksi, jos eivät ymmärrä mistä narsismissa on kyse.

      Jos ei ole itse kohdannut pahasti narsistista ihmistä, on hyvin vaikea käsittää, minkälainen tällainen ihminen on käytökseltään ja olemukseltaan. He ovat aivan varmasti vahvasti edustettuina erilaisissa riita-asioissa.

      Narsistinen ihminen saa tarinansa kuulostamaan uskottavalta, koska hänellä on usein vakuuttava ulosanti ja hän pystyy manipuloimaan kuulijansa uskomattomalla tavalla. Esimerkiksi avioerotilanteessa lasten huoltajuuteen liittyvissä riidoissa, puoliso on saattanut kertoa kokemastaan henkisestä väkivallasta, valheista ja petoksesta selkeitä esimerkkejä monen vuoden ajalta.

      Hän on usein joutunut käymään monen vuoden terapian saadakseen itsensä jälleen henkisesti ehjäksi, koska narsisti on rikkonut hänet julmuudellaan toistuvasti. Silti tämä ei riitä näytöksi siitä, että se, josta erotaan, on sadistinen ihminen, jonka puheisiin ei voi luottaa.

      Juristien ongelma on se, että juristin koulutus opettaa ihmisen ajattelemaan loogisesti ja luottamaan siihen, että jokainen ihminen pystyy ja haluaa toimia järkevästi. Ainoat rajoitteet ovat, että henkilö on julistettu holhouksen alaiseksi tai hänellä on mielenterveydellinen diagnoosi, jonka voi ajatella viittaavan alentuneeseen harkintakykyyn.

      Narsismia ei yleensä diagnosoida, koska narsistiset ihmiset pystyvät elämään yhteiskunnassa ja menestymään; usein he ovat jopa erittäin menestyneitä. Narsismia voi siksikin olla vaikea ymmärtää ja oivaltaa henkilössä, jos hän on olemukseltaan fiksun ja filmaattisen tuntuinen, menestynyt, hyvin pukeutuva ja itsensä kaikin puolin hallitsevan tuntuinen, järkevästi keskusteleva ja huomaavaiselta vaikuttava henkilö. Eihän tällainen malli-ihminen mitenkään voi olla paha ihminen.

      Kyllä näin voi olla ja siksi on tärkeätä tutustua siihen, mistä narsismissa on kyse ja miten narsistinen ihminen toimii ja miksi.

      Nykymaailma suosii narsismia; korostamme ihmisten yksilöllisyyttä ja rohkeutta toimia omapäisesti. Siksi sekoitamme hyvin usein itsekkyyden yksilöllisyyteen ja häpeämättömyyden ja häikäilemättömyyden omapäiseen rohkeuteen.

      Narsistisen ihmisen henkinen rakenne on osittain 2–3-vuotiaan tasolla, koska hänelle ei ole lapsuudessa kehittynyt kykyä käsitellä omaa häpeää. Siksi hän haluaa hallita kaikkea ympärillään ja kaikki ihmiset ovat olemassa hänen tarpeitaan varten. Hän ei kestä arvostelua, eikä hän osaa olla aidosti vastavuoroinen. Hän on usein hyvin älykäs ja ovela, koska hän on koko elämänsä opetellut kuinka manipuloida muita ihmisiä omaksi hyväkseen.

      Muut ihmiset ovat hänelle esineitä. Hän ei kestä heikkouksia itsessään eikä toisissa. Itsessään hän ei näe niitä ja toisissa hän halveksii niitä syvästi. Hän ei osaa rakastaa toista ihmistä inhimillisenä kanssaihmisenä. Ja mikä surullisinta ja tärkeitä ymmärtää; tällaista ihmistä ei voi rakastaa terveeksi. Ihminen ei voi parantua, kun hän ei edes ymmärrä ja hyväksy, että hänessä on jotain hoidettavaa.

      Tuomarit, juristit ja sosiaalityöntekijät, tehdään Suomesta oikeudenmukaisempi maa! Perehtykää tähän asiaan. Te kohtaatte näitä ihmisiä aivan varmasti. He ovat joukossamme joka päivä.

      Kirjoittaja on oikeustieteen kandidaatti, johtajuuskouluttaja ja johdon työnohjaaja.

      Anne-Liisa Palmu-Joronen
      ---------------------------------

    • aboriginaali

      Iltalehden keskustelussa ollut kannaotto 4.11.2008.
      Asuuko teilläkin pirttihirmu psykologi Hannele Törrönen.
      Me naiset olemme omaksuneet, ettei naisella ole valtaa. Se on julistettu tosiasiaksi.
      Psykologi Hannele Törrösen mielestä totuus on päinvastainen: nainen käyttää valtaa
      joka päivä. Naisen valta on kuitenkin piilotettu. Useimmiten me naiset emme edes
      huomaa, millä tavalla käytämme valtaa.


      Jos ei Usko usko niin...
      Psykologi Hannele Törröstä on jo vuosien ajan kiusannut tapa, jolla nainen käyttää
      valtaa. Vaimo, kolmen murrosikäisen pojan äiti on tutkinut omia vallankäytön
      mekanismejaan ja huomannut, että usein ne ovat itsepetosta.

      - Nainen näkee itsensä huonommin kohdeltuna kuin onkaan ja alkaa uhriutua kotona
      ja parisuhteessa.

      Uhriksi itsensä tunteva nainen on sokea omalle vallalleen. Hän kompensoi tunnetta
      vallan puutteesta käskien, jahdaten, mielivaltaisia sääntöjä luoden ja läheisten
      reviireille tunkeutuen.
      Lopputulos ei ole tunne tasa-arvosta, vaan vallankäyttö kääntyy naista vastaan.
      Kotona naisesta tulee määräilijä, joka lopulta saa ongelmien syyt niskoilleen,
      koska on perheenjäsenten mielestä rasittava pirttihirmu.

      - Itsepetos näivettää. Se alentaa naista. Naisesta tulee helposti katkera. Hän ei
      näe omaa vallankäyttöään kritisoitavana, vaan syyllistää muita, yleensä miestään.

      Törrösen mielestä keski-ikä on viimeinen tilaisuus alkaa tutkia omia vallankäytön
      mekanismejaan. Toiset huomaavat omat virheensä ja voivat parantaa ihmissuhteitaan,
      toiset uhriutuvat loppuelämäksi.

      - Mikään ei ole surullisempaa kuin katkeroitunut vanha ihminen, joka aina näkee syyn
      itsensä ulkopuolella.


      "Teenkö minä mitään oikein?"

      Usein naisen vallankäyttö on verhoiltu kodin sääntöihin. Vaikka kodin pitäisi olla
      perheen yhteinen paikka, nainen katsoo oikeudekseen määrittää yhteiset standardit.
      Perhe-elämän sääntöjen oheen ilmestyy kummallisia pakkomielteitä, joita muiden pitäisi
      noudattaa.

      - Minä vaadin aikoinaan, että siivouspäivän on oltava perjantai, vaikka meidän
      perheessä on neljä muuta jäsentä, joilla on omat mielipiteensä asiasta.

      Kun standardit on luotu, nainen valvoo niiden toteutumista. Niistä on pidettävä kiinni,
      olivat ne kuinka idioottimaisia tahansa.

      - Nainen on kuin tarkastaja, joka kulkee perässä ja arvioi, miten kotityöt on
      suoritettu. Jos tulos ei miellytä, nainen ilmoittaa, kuinka kelvoton mies tai
      lapset ovat.

      Pahimmaksi vallankäyttö äityy, kun perhe-elämässä tapahtuu muutos, josta nainen
      katsoo tietävänsä enemmän kuin mies. Törrönen kertoo tuttavastaan, joka tuli
      ensimmäistä kertaa isäksi. Miehen vaimo puhui vuoden ajan vain siitä, kuinka huono
      mies oli.

      - Mies kysyi minulta, tekikö ylipäänsä mitään oikein.


      Mies on naisen oma projekti

      Kodin sääntöjen lisäksi nainen laatisi myös parisuhteen säännöt. Naisella on tapana
      ilmoittautua parisuhteessa asiantuntijaksi. Nainenhan "tietää", että koska miehellä
      ei ole tunneälyä, mies ei ymmärrä, miten parisuhteessa kuuluu olla.

      - "Tietäminen" johtaa siihen, ettei nainen kunnioita jokaiselle kuuluvaa omaa reviiriä,
      vaan menee kevyesti rajan yli ja ahdistelee.

      Moni nainen suhtautuu mieheen kuin projektiin - materiaaliin, joka koulitaan sopivaksi.
      Kuinka moni nainen onkaan ystävättärilleen vannonut: "Kyllä minä sen muutan"!
      Suvereenisti nainen puuttuu miehen henkilökohtaisiin asioihin, arvostelee tämän
      makua ja jopa vaatettaa miestä mieleisekseen.
      Naisen viha syttyy, kun mies ei kouliinnukaan suunnitellussa tahdissa. Silloin
      tavataan naisporukassa, terapoidaan itseä ja toisia eli haukutaan miehiä.

      - On elämäntilanteita - kuten äidiksi tuleminen tai vaihdevuodet - joissa naisten
      keskustelut ovat tärkeitä. Mutta yleensä puheet miehistä vain vahvistavat naisten
      omaa patologiaa.

      Porukassa miesviha saa entistä absurdimpia muotoja. Törrönen kertoo naisesta, joka
      huvitteli lähettämällä miehensä lähikauppaan mutkikkaan ostoslistan kanssa. Nainen
      oli vaihtanut tavaroiden nimet listassa niin, että esimerkiksi tomusokeri olikin
      pölysokeri - testatakseen, selviytyykö mies koitoksesta. Kotona nainen odotteli,
      milloin ensimmäinen avunpyyntöpuhelu mieheltä tulisi. Hän myös tarkisti tutulta
      myyjältä, oliko mies joutunut pyytämään apua. Lopuksi miehen avuttomuudelle naurettiin
      kaveriporukassa.


      Ei ilkeyttä, vaan sokeutta

      Mikseivät miehet sitten ryhdy vastarintaan?

      - Koska naiset eivät osaa ottaa vastaan kritiikkiä, Törrönen sanoo.
      - Kun naista arvostellaan, raivo on hirveä. Asiasta tehdään välittömästi
      tasa-arvopoliittinen, ja mies leimataan sovinistiksi.

      Kymmenen vuotta sitten Törrönen kirjoitti aiheesta kolumnin. Naiset suhtautuivat siihen
      jäätävällä hiljaisuudella ja tuijotuksella, mutta miehet ottivat yhteyttä ja kertoivat
      ajattelevansa juuri niin kuin Törrönen oli kirjoittanut. He sanoivat, etteivät olisi
      voineet ottaa asiaa puheeksi, koska ovat miehiä.
      - Ihmissuhteessa nainen tuntuu miehestä ylivoimaiselta. Nainen on nopea ja nokkela
      keskustelija, eikä mies välttämättä saa edes suutaan auki.

    • Onko kyse masennuksesta, vai siitä että hän yrittää epäsuoraan syyllistää itsensä sijaan sinua? Hankala sanoa mitään kun en hänen päänsä sisään pääse.

    • Aboriginaali

      Kissimirristä tiikeriksi kerran kuukaudessa

      Nyt se on selvinnyt miksi tuo rakastamamme kissimirri muuttuu arvaamattomaksi tiikeriksi kerran kuukaudessa. Tuoreessa amerikkalaisessa tutkimuksessa kerrotaan miten naisten kuukautiskierrolla on suora yhteys naisten aivoihin ja siihen miten hänen mielialansa voi yhtäkkiä muuttua.
      Todennäköisesti hormonitasojen vaihtelu vaikuttaa tähän muutokseen aivotoiminnassa.
      Tästä löydöksestä Cornellin Yliopistossa ja Rockefellerin Yliopistossa (molemmat yliopistot sijaitsevat New Yorkissa) työskentelevät tutkijat toivovat lisää tietoa monen naisen kokemista kuukautisia edeltävien päivien oireista (pre-menstrual syndrome, PMS). Jopa 80% naisista kokevat jonkinasteisia PMS-oireita. Premenstruaalisyndroomaan kuuluu lukuisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Oireet ilmenevät kuukautiskierron puolestavälistä kuukautisten alkamiseen asti. Tavallisimpia fyysisiä PMS-oireita ovat turvotus, rintojen kipuherkkyys, vatsakivut, pahoinvointi, voimakas väsymys, päänsärky, lihassäryt, ruokahalun muutokset, jopa suoranainen ruoan himo varsinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, ummetus, ripuli, painon kohoaminen ja häiriöt yöunessa. Psyykkisiä PMS-oireita ovat mm. ärtyneisyys ja arvaamattomat mielialan vaihtelut. Levottomuus, itkuherkkyys ja keskittymisvaikeudet ovat tavanomaisia, sekä alakuloisuus, jopa masennus.
      Psyykkiset oireet ovat usein hankalammat sietää kuin fyysiset. Kun muutoin sopuisa puoliso, äiti, ystävä tai työtoveri muuttuu yllättäen riidanhaluiseksi, kärttyiseksi ja mistä tahansa syystä itkeskeleväksi, saattaa kyseessä olla PMS-oireyhtymä. Yleisimmillään PMS-oireet ovat 30-45-vuotiailla naisilla. Varsinaista lääkitystä ei näihin vaivoihin ole olemassa. Kipulääkkeet lieventävät useita fyysisiä oireita. Niihin ja myös psyykkisiin oireisiin kannatta kokeilla reipasta liikuntaa raittiissa ilmassa. Seksin on todettu helpottavan oireita. Mutta miten lähestyä karjuvaa tiikeriä hellästi ja ymmärtävästi onkin jo toinen asia.
      Aivotason muutokset löytyivät magneettiresonanssikuvauksilla (MRI) kun naiset kuukautiskierron eri vaiheissa suorittivat erityyppisiä tehtäviä. Naisten aivot skannattiin MRI:llä 1-5 päivää ennen kuukautisia ja 8-12 päivää kuukautisten jälkeen. Samanaikaisesti naisille näytettiin negatiivisia, neutraaleja tai positiivisia mielleyhtymiä synnyttäviä sanoja (esim. raiskaus, syöpä, kirjahylly, pyörittää, hellä, iloinen). Haasteisiin kuului myös ratkaista yksinkertainen kognitiivinen tehtävä. Kognitiivinen psykologia tutkii ihmisen tietoa käsitteleviä prosesseja, esimerkiksi muistin, oppimisen, ajattelun, havaitsemisen, tarkkaavaisuuden, luovuuden ja ongelmanratkaisun toimintaa.
      Skannauskuvat osoittivat, että ns. orbitofrontaalinen kerros, joka aivoissa mm. kontrolloi tunteita ja säätelee ilmaisukykyä, oli paljon aktiivisempi kuukautisia edeltävinä päivinä. Kuukautisten jälkeen kognitiiviset tehtävät ja tunnepitoisten sanojen lukeminen ei aiheuttanut samanlaista aktiviteetin lisäystä.

      Lue enemmän tutkimuksesta (englannin kielellä) tuoreessa tiede-lehdessä Proceedings of the National Academy of Sciences tai lehdestä New Scientist.
      --------------------------------------

      • äläjauhapaskaa

        Kuule näin tuohon ikähaitariin kuuluvana en todellakaan allekirjoita tuollaista paskaa. Hormonit on miehilläkin ja jos mies käyttäytyy samalla tavoin hormooneissaan, joutuu putkaan, se olisi paras paikka myös noille naisille, tosin selitys on aina hormonit. Tosiasiassa kyseessä on itsehillintään kyvytön keskenkasvuinen wanna-be-pissis. Kyllä tietyssä vaiheessa kuukautisia voi olla kipuja, ärtyneisyyttä, itkuisuutta tms. mutta silloinkin pitää itsensä hillitä, jos ei osaa menee aggressionhillintä kurssille.


    • Aboriginaali

      Sotkevatko e-pillerit rakkauden molekyylit?
      26.8.2008 15:06 Pentti Huovinen .
      Munasolun irtoaminen, ovulaatio, tapahtuu kuukautiskierron keskivaiheilla. Ovulaation aikaan munasolun hedelmöittyminen on todennäköisintä. Samalla tapahtuu miehen ja naisen välillä erilaisia tiedostamattomia asioita molempiin suuntiin. Amerikkalaiset tutkijat ovat haastatelleet naisia kuukautiskierron eri vaiheissa. Miehiltä tuli naisille ovulaation aikana enemmän puhelinsoittoja, mutta myös yllätyslahjoja ja muita huomaavaisuuden osoituksia. Toisen tutkimuksen mukaan sriptease-tanssijat saivat mieskatsojilta kaksi kertaa enemmän tippiä ovulaation aikana verrattuna kuukautisten aikaan.

      Miehen ja naisen suhteeseen vaikuttavat feromonit, viestejä välittävät hajuttomat molekyylit. Niitä aistitaan nenän takaosassa olevan vomeronasaalisen aistinelimen kautta. Tiedetään, että miesten kainalohiestä valmistetun uutteen haistelu suurentaa merkittävästi keltarauhashormonin pitoisuuksia naisen veressä. Tämä hormoni säätelee munasolun kypsymistä ja irtoamista. Ensimmäisissä feromoni-hajuvesitutkimuksissa hajuvettä käyttäneet naiset havaitsivat kolminkertaisen määrän erityyppisiä intiimejä tapahtumia kuten suutelemista ja halimista miestensä taholta. Miehen kainalon feromonieritteillä on ehdotettu olevan myös naisia rauhoittavaa ja rentouttavaa vaikutusta.

      Jo klassikoksi muodostuneessa tutkimuksessa naisten annettiin haistelun perusteella valita itselleen mieluisin T-paita joukosta T-paitoja, joita useat eri miehet olivat pitäneet yllä kahden vuorokauden ajan käyttämättä mitään hajusteita. Naiset valitsivat useimmin sellaisen miehen T-paidan, jonka kudostyyppi oli erilainen kuin heidän omansa. Elimistön solujen MHC-kudostyypin (major histocompatibility complex) arvellaan vaikuttavan eritteiden laatuun. Kudostyypillä on taas vaikutusta suvun jatkamisen onnistumiseen. Tiedetään, että koe-eläimillä sikiö abortoituu useammin, jos uroksen ja naaraan MHC-kudostyyppi on samankaltainen. Luonnon tavoite lienee edistää kudostyypiltään erilaisten pariutumista.

      Suomen johtaviin psykiatreihin kuuluva professori Matti O. Huttunen toteaa hiljattain Duodecim-lehdessä julkaistussa kolumnissaan, että ehkäisypillerien on havaittu vievän naisilta kyvyn haistaa miesten MHC-kudostyypistä aiheutuvia tuoksueroja. Vielä ei tiedetä, kuinka e-pillerit vaikuttavat feromonimaailmaan. Siksi ei myöskään tiedetä, paljonko vaikutusta niillä on kumppanin valintaan. Koska e-pillerit ovat suosittu ehkäisykeino nuorilla naisilla, lisätutkimukset ovat enemmän kuin aiheellisia.
      -----------------------

    • Todennäköisesti

      Puolustusmekanismi, joka pukkaa automaatiolla päälle.
      Oletko muistanut kehua?
      Kuulemma paras tyyli antaa rakentavaa palautetta on "hampurilaismalli"; ensin kerrot jotain hyvää, rakentava kritiikki väliin, ja lopuksi taas jotain hyvää.
      Toimii lähes missä tilanteessa hyvänsä, kuulija ei koe olevansa hyökkäyksen kohteena.

    • Aboriginaali

      Pilleri vie ilon ja halun.

      Lainaus 4.11.2000 Keskisuomalaisessa julkaistusta artikkelista.
      Gynegologi Marjatta Aito.

      E- pilleri on virallisen totuuden mukaan todellinen onnenpilleri Julkisuudelta piilossa käydään silti kiihkeää keskustelua pillereiden vaikutuksesta naisten psyykkeeseen ja tätä kautta myös seksuaalisuuten ja parisuhteeseen.

      Vaikuttavatko hormonit mielialaan on vaikea kysymys, jonka koululääketiede on sivuuttanut lähes tyystin.... -En pidä hormoneita niin harmittomina kuin virallnen lääketiede esittää. -Synteettiset hormonit pistävävät kokonaan uusiksi naisen oman hormonijärjestelmän.
      Pillereiden syöjiltä otetaan tehokkailla keltahormoneilla naisen oma hormonituotanto pois. Koska oma hormonituotanto tyrehtyy pitää pillereihin lisätä keinotekoista estrogeenia eli etnyyliestradiodolia.

      Näiden keinoaineita sisältävien pillereiden syöminen aloitetaan usein jo murrosiässä.
      Ei nainen vielä tuolloin tiedä millaista on, kun munasarja toimii hyvin ja kehittyy aikuisiin mittoihin ilman ulkopuolisia aineita.

      Pillereiden mahdollisiin sivuvaikutuksiin havahduin, kun vanhimmasta tyttärestäni tuli muutamassa päivässä e-pillereiden syönnin aloittamisen jälkeen todella aggresiivinen tappelunhaluinen raivotar, Kysyin häneltä, että huomaatko mitä pillerit tekevät sinulle? Hän vastasi, että ai juu, luulin vain että olen huonolla tuulella. -Niinhän sinä oletkin, mutta se johtuu todennäköisesti pillereistä. - Kun nuorempi tyttäreni söi pari vuotta pillereitä huomasimme, että huushollisamme asuu nainen, joka ei koskaan hymyile.

      Omien havaintojeni mukaan pillereistä tulevia psyykkisiä oireita ovat masennus, ahdistuneisuus paniikkitilat, aggressiot, välinpitämättömyys.

      Olen pitkään miettinyt mistä nämä perusilmeettömät nuoret naiset ovat keskuuteemme putkahtaneet? -Sehän tiedetään, että vanhat naiset ovat äkäisiä akkoja, mutta näillä pillereillä teemme nuorista tytöistäkin samanlaisia.
      Antamalla nuorille ehkäisypillereitä me teemme heistä hypoestrogeenisiä vaihdevuotisia naisia.
      Ongelmana on se, ettei pillereiden nagatiiviusiä vaikutuksia ole juurikaan tutkittu, -Sen todistaminen, että joku oire johtuu keinohormoneista on todella vaikeaa".

      Edelläoleva lainaus oli n 10% laajasta lehtiartikkelista
      -------------

    • Aboriginaali

      Helsingin Sanomat 14.1.2009.
      Tutkimus: Seksihormonit ajaa kauniita naisia salasuhteisiin.

      Sinkkuelämää-sarja kertoo kauniiden newyorkilaisnaisten vilkkaasta seksielämästä.

      Kauniit naiset voivat syyttää parisuhteen ulkopuolisista seksisuhteista osin hormoneitaan. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan naiset, joilla on eniten estradiolia, tuntevat itsensä viehättävämmiksi ja hyppäävät muita helpommin salasuhteisiin.

      Teksasin yliopiston tutkimuksessa oli mukana yli viisikymmentä 17–30-vuotiasta naista. Heiltä otettiin estradiolitason määrittämiseksi kaksi sylkinäytettä kuukautiskierron eri vaiheissa, minkä lisäksi heiltä kysyttiin taustatietoja heidän seksuaalihistoriastaan. Naiset arvioivat itse omaa viehättävyyttään, ja tämän jälkeen kaksi mies- ja seitsemän naispuolista opiskelijaa antoivat oman arvionsa heidän ulkonäöstään.

      Tulokset osoittivat, että seksuaalisella vetovoimalla ja estradiolilla on selvä yhteys. Korkeimpaan estradioliluokkaan kuuluvat naiset olivat kaikkien arvioijien mukaan viehättävimpiä, keskimäärin tyytymättömämpiä nykyiseen suhteeseensa, vaihtoivat useammin puolisoa ja olivat taipuvaisempia salasuhteisiin.

      Estradioli on tärkeä naishormoni, joka vaikuttaa muun muassa munasolun vapautumiseen.

      Tutkimusta johtaneen tohtori Kristina Duranten mukaan tulokset voivat selittyä sillä, että kauniilla naisilla on yhtäältä korkeammat standardit puolisonsa suhteen, mutta myös enemmän tyrkyllä olevia miehiä. Kun vastaan tulee korkealaatuisempi tapaus kuin nykyinen mies, kiusaus puolison vaihtoon tai rakastajaan on suurempi.

      Tulokset myös osoittivat, että kauniit naiset eivät juuri harrasta satunnaisia syrjähyppyjä, vaan pikemminkin kulkevat suhteesta toiseen.

      Tutkimuksen julkaisi Biology Letters
      -------------------------------------------------

    • Opetuss

      Miehet hoi kysykää naisilta mitä ne pelkää.
      pelko on yksi mahdolinen syy takana . Kontrolin menetys kaikkeen ja riitämättömyyden tunne kun kuulee palautetta.

      Esimerki:
      Mies saanoo asian tekstinä. Niiku se on . Ja odotaa että siihen suhtaudutaan kuin uuteen , sanotaako nyt auton,huonekalun tai vaikka tv korjaus ohjeeseen . Joka on edelista parempi ja asiat tulisi toimimaan paremmin. Kylmää asiaa .Asiana johon ei lisätä tai vähennetä mitään .
      Mutta kuitenkin niin että, toimeen tartutaan ja asiat tehdään paremmin.

      Tarkoittamatta mitää asiaa kiertelevää tai kaartelevaa.tai vihjilevaa tai ilkeilevää.... mitä taas naisen mieli syöttää ilman että semmoinen hei voisinko otaa tekstin tekstinä lisäilemäti tai vähentämäti siihen mitään tulkintaa tai arvailua... semoinen perus käytönläheinen ajatus ei käykkään naisen mielessä....
      vaan on normaalimpaa että naisen aivot alkaa ettiä mitähän se mahto tolla tarkoittaa ... ja etsiä mystisä ja jää miettimään että mussa on jotin vikaa yms ajatuksia. Naiset on kasvatettu ajatelemaan että vähempi on enempi... yksi sana voi merkitä montaa eri asiaa yms... asiat on pitäny vaan tajuta lapsesta lähtien tai on tullu piiskaa tai haukkuja tai muuta kuraa.... ei helposti tuu mieleen että se oli vain ohje ..,
      "Uusi ruokalaji pitää opetella ohjeesta miksi et voi ajatella sanomistani samoin" Nainen ei tajua vältämättyä olenkaan sitä käytänölisyttä siinä ellet sinä auta häntä hoksaamaan sitä. Esimerkin on koskettava häntä jollain tavoin.

      Naisen aivot ei toimi useinkaan samon kuin miehen . Tulkitaan ja analysoidaan asioita mieleisekseen ihan huomaamatta.
      Sitte on pellolinen herneitä nenässä ko pieleen menee...

      Eli mieti miten se asia tulee esitää.... naiset on usein hölmöjä.
      sitä itte huomaamatta.


      Jatketaan peloista:
      Huonolla itsetunolla varustetun kanssa kanattaa ottaa pelot puheeksi. Se voi avata keskustelua. Ja tuoda ahaa elämyksiä naiselle omasta itsesta. Ja mahdolisimman neuraalin varovasti... mieluumin aihetta sivuten ko suoraan kysyen . Mitä vahvempi luonne sitä vaikeampaa ns. heikkoudet on, Varsinkin ennen ei sitä pelkoa saanu näyttää ja tunistaa ja se opitiin peittämään kaiken muun käytöksen alle. Ja nykyäänki se on yksi vaikemista tunteista monelle. Samoin häpeä on toinen.

      TOINEN asia mitä moni ei tuu ajateeleeksi on ruumiinkieli. Pysähtykää miettimään hetkeksi tuleeko se neutraaliksi tarkoitettu palute ystävälsesti renolla hetkellä ulos ... vaiko niin että se kummpani odotaa että avaudut... ja on tavallaan jo valmiiksi puolustutumis asetelmissa . Sinä voit ajatella että eihän se missään käytöksessä näy tai eihän sinun käytöksesi tavallaan vahvista väärää kuvaa. Ajatelet että annanpa paranus ehdotuksen ...

      Monella ihmisellä varsinki niillä jotka alustuu... ne tekee omalla pökkelö arka ajotus pielessä, puhe jumittaa ja antaa odotaa itseään käytöksellä hankalan käytöksen suorastaan suotavaksi... on pakko patistaa toista puhumaan tai tekemään.... ettei hermot raastu....
      Eli mies varo sitä tunne neutraali mitään sanomaton lookki pökkelötymistä. Se vain viltlitsee käytäytymään huonosti . Lähde vaikka pois tilanteesta ja valitse toinen hetki sanomisille. Ja pidä huoli että oma ruumiinkielesi palkitsee joka ainoan oikein menevän asian..,
      Jos olet yhtä mitäänsanomaton pökkelö ko palauteen anossa ko olet onnelinen ja tyytyväinen. Varsinki ko jos olet hiljaisempi yksulö . Niin
      vittuakos imettelet että omaa epävarmuttaan kammoava nainen biboilee ko susta ei ota millään selvää mitä sielä päässä liikkuu.
      Lyhyesti :OLE SELKEÄ SANOMISISSASI JA VAHVISTA SANOMASI ASIAAN KUULUVIN ELEIN JA ILMEIN.
      Ole ns se mies joka sinun kuuluisikin olla eli selkeän johdonmukainen johtaja.

      kun olet vihainen. Viha
      kun olet tytyväinen nii hymyile edes silmilläsi.

      Sillä saat sen epävarmuuden pois kumppanistakin. Hänen ei tarvitse olla se varma ja johtava

      Kannattaa joskus kuvata se konflikti videolle ja sitte kattoa se.
      Eleet paljastuu siinä ja netistähän löytyy pilvin pimen rage yms materiaalia mihin verrata sitte .... siinä otatte opiksi molemmat.

      Ja sitte jos ei mikään auta

      KOLMAS ja vaikein hyväksyttävä on se että,on naisia .
      Joiden tunne elämässä ja itsetunnossa on jotain niin pahoin pielessä että varsinaista syy seuraus suhdetta ei ole vaan nainen käytääytyy niinku käyttäytyy eikä muuksi muutu. En tiedä onko kyse alemasta älykyysosamäärästä vai mistä kun se ihminen vain on semmoinen kun on .
      Niin sanotutut lähde pois ko vielä voit tapaukset.
      Joita tulee sääliksi .... niillä ei vain sytytä se että itteä pitäis jotenkin jalostaa, kehtää tai muokata paremaksi.

      Sittä tarvetta ei ole.
      Nämä eivät osaa kertoa itse mikä on pielessä.
      Mutta mies puolisen manipuloijan kanssa ne vois kyllä mennä jos mies on riittävän ovela ja tietää miten viedä ko pässiä narussa.

      Se on vaan että se kulutaa niin paljon energiaa että tyypin pitää olla suunileen superihminen jaksaakseen. Ja kuka jaksaa niin ettei pää hajoa. On helpompaa vain poistua

    • Narsistinote

      Mun narsistinen exäni piti tuota aivan samaa ja ihan pienestä, jopa asioista joista en ollut edes sanonut mitään vaan joskus vaan kysyin, että mitä on mieltä.
      Saa sinut siten alistumaan asemaasi ilman, että edes voit yrittää saada asioita muuttumaan tai paremmaksi. Pian löydät itsesi lattian ja listan välistä. Minä huomasin lähteä melko myöhään eli sain omat traumani joista yritän nyt päästä yli jotta kykenen terveeseen parisuhteeseen.
      Mieti jaksatko sillä harvemmin voit muuttaa toista. Jaksatko vuosia pitää oman mielipiteesi siitäkin huolimatta, että toinen vuodattaa krokotiilin kyyneleet ja pahimmassa tapauksessa mustamaalaa sinut perheelleen ja ystävilleen ja ehkä jopa menetät omasi. Auttaako se mitään, että pidät mielipiteesi? Tehdäänkö teillä siitäkin huolimatta kuitenkin juuri niin kuin kumppanisi määrää tuon käytöksensä myötä? Eli "nalkuttaisit" tulevaisuudessa asioista oman käsityksesi täysin tyhjille seinille ilman, että jäntä kiinnostaa sinun tunteesi loppupeleissä mitään? Tai korkeintaan siinä vaiheessa kun olet varma, että suhteellanne ei ole tulevaisuutta ja ehkä sanot sen ääneen tai hän rekisteröi sen käytöksestäsi. Silloin tullaan tekohengityksen verran vastaan, että ote pysyy ja piina jatkuu.

    • mitenolisi

      Muistathan myös aika ajoin kehua vaimoasi. Mitä enemmän kehut, sitä helpommin pieni rakentava kritiikki on ottaa vastaan.

    • sieLUU

      Nyt rakkaat ihmiset ottakaa minut nukkumaan luo
      Kristinuskon perustaja ottaka aluoksenne
      LKuten Raamattu opettaa että antakaa yösija
      Voin tulla illalla myöhään
      nukkua jossain nurkassa
      Makuupussi ja patja on
      Ja aamulla lähden aikaisin.
      t Saint Maria Salome
      [email protected]

      Ihmissuhteista, sanoisin ei ole selvää, ennen kuin Pyhät ovat onnellisia
      Pyhät tuntevat voimakkainta rakkautta
      Voitet auttaa nyt Saint maria Salomea

    • Iwillbeamartyr
    • Aboriginaali

      Pohjan Akka yrttiuute auttaa naisten vaihdevuosiin.

      Pohjan akka yrttiuute 50 ml

      Auttamaan naisen vaihdevuosi-vaivoissa.
      Pohjan akan sisältämiä yrttejä on käytetty menestyksekkäästi
      - vaihdevuosi-vaivoihin
      - kuumiin aaltoihin
      - ärtyneisyyteen
      - masennukseen
      - yöhikoiluun
      - turvotukseen
      Annostus: Aikuisille 15-20 tippaa 2-5 kertaa päivässä veden kera. Käyttö on hyvä aloittaa jo ensioireiden ilmaannuttua pitkänä kuurina (2-4 kk). Ainesosat: Alcohol (alkoholi)*, Salvia officinalis (salvian verso, uutos)*, Melissa officinalis (sitruunamelissan verso, uutos)*, Achillea millefolium (siankärsämön kukka, uutos)*, Trifolium repens (valkoapilan kukka, uutos)* * luomua Markkinoija: Frantsilan Luomuyrttitila Ky http://www.frantsila.com
      9,90 €
      ( 198,00 €/l )
      Tuotekoodi: 102053
      Koko: 50 ml
      ------------------------------------

    • NÄINseON

      Tuo on tätäpäivää lähes kaikissa ihmisten kanssakäymisissä. On tosiasia, että nykyisin syylliset syyllistää syyttömiä (pettäjä - puolisoaan, rikollinen - uhrinsa, kiero politikko - tavallista kansaa, ökyrikas - työläiset, valehtelija - rehellisen, porukassa juoruilija - itsekseen eläjät jne. jne.).

    • jkeidks

      Omassa perheessäni on noita vastaavia tapauksia... heittäytyvät sen lisäksi usein vielä marttyyreiksi. Ei heidän kanssaan voi keskustella, ihan turha hakata päätä seinään koska se tilanne ei tule muuttumaan.

    • Työtäjatahtoa

      Oletteko puhuneet nimenomaan tuosta uhrin roolista? Siis että huomaako/tunnustaako hän itse tekevänsä niin? Sillä vaikka se käytösmalli toiselle osapuolelle olisi kuinka selvä, niin ei se toiselle sitä välttämättä ole. Kaikilla on opittuja tapoja tehdä ja käyttäytyä, eivätkä ihmiset useinkaan niitä tajua ilman, että joku toinen ne tuo esille.
      Eikä tuo malli yhdellä keskustella korjaannu, jos se on koko elämän kestänyt. Eli se vaatii molemmilta sitten sitä työtä ja tahtoa asian korjaamiseksi. Joskus se ulkopuolinenkin, eli esim. terapeutti, apu on tarpeen.

    • sieLUU

      Lapset saavat käydä koulua,
      nuoret lukiota
      Kun ei minulla ole Kuningasta, Pyhää
      jonaka kanss auudistaa kaikkea ja Kristinuskoa

      t Maria Salome
      En ossa aajatellaniitä lapsia ja nuoria
      Raamatusta ohje
      Kanta a ristiään?
      rakastaa Kukaan ei ole kutsunut yksiinkäänrippijuhliin
      Ei lasten synttäreille
      Mutta olin hyvin ahdistunut n 15 vuotiaana eräillä synttärreillä,
      eikä ole muuttunut oleellisesti
      En tykkää tavata ihmisiä
      kunnes olen taasen KuninAGTAR
      ? pRINSESSA JA kUNINGATAR JA pYHÄ'

    • Sinsku

      Tuollaisen ihmisen kanssa joka ei halua keskustella kunnolla mistään kuulostaa olevan mahdotonta yrittää tulla toimeen pitempi aikaisesti. Tiedän että monelle on syvälliset keskustelut vaikeita, varsinkin miehille tuntuu olevan, mutta on niitä naisiakin vissiin yllättävän paljon.

      • naimisissa-kiven-kanssa

        "Sinsku" tuo on täysin totta, itse olen elänyt tätä kärsimysnäytelmää jo 12 vuotta.

        Meillä on 2 ihanaa lasta(ja näiden takia yritän kestää tätä tapausta.) Elämä ton naisen kanssa on ollut äärimmäisen vaikeeta kun toisesta ei saa mitään irti oikeastaan ikinä. Itse olen mies joka puhuu ja pussaa ja en ymmärrä miten ikinä olen ton naisen kanssa yhteen päätynyt. Ero on käynyt mielessä tuhat kertaa, mutta lapset pitää mut tässä löysässä hirressä... Toivottavasti löydän vielä myöhemmällä iällä jonkun ihanan naisen joka myös puhuu ja pussaa ja voin sitten viettää edes toisen puoliskon elämästäni NORMAALIN ihmisen kanssa, oikeasti onnellisena.


      • Eisesiltikiviole

        Kommunikointi on ihan helwetin vaikea laji ja kaikki eivät sitä todellakaan osaa. Eivätkä kaikki ymmärrä, että sitä voisi opetella. Tai että sellaista on olemassakaan.

        Suusanallisen puhumisen lisäksi on muitakin tapoja osoittaa tuntojaan ja tunteitaan. Oletko kiven kanssa naimisissa oleva ikinä kuullut elekielestä mitään? Osaatko lukea ja tulkita kivesi sellaista puolta kun hän on kuitenkin ihminen, koska on tehnyt sulle lapsia?

        Kysyn siksi, että mun on pitänyt opetella tulkitsemaan ja tietämään, vaikka se toinen, mieäs, ei sano eikä kerro - mitään.


    • Valitettavastii

      Olet parisuhteessa henkilön kanssa, jonka kanssa ei tule olemaan onnellinen parisuhde vaikka kuinka terapiassa käytte. Ero on ainoa ratkaisu.

      Omat kokemukset kertovat karusti sen ,että suomalaisissa naisissa narsismi/erittäin vahvat narsistiset piirteet on moninkerroin yleisempää kuin suomalaisissa miehissä.

      • vitunhyeenat

        Niin, naisilla on jokinen omituinen "perinne", miehen manipulointiin ja aseina on tuo uhriutuminen, seksin käyttäminen vallan välineenä(eli pihtaaminen) ja kaiken tämän vittumaisuuden päälle vielä "asioiden kääntely".

        Eli kun yrität keskustella ongelmista mitkä sinua itseäsi jotenkin nyppivät, niin nainen kääntää ne asiat sinua itseäsi vastaan.

        Sitten on tähän päälle vielä "miehiä" jotka alistuvat näiden naisten tahtoon. Voi helvetti mitä idiootteja saatana.

        Tällaiset naiset kannattaa lempata heti, kun merkkejä vittumaisuudesta alkaa esiintyä edes vähääkään.


    • keskusteluntaito

      Helpostippa sanotte narsisti sanan. Jos ongelmia on liitossa ei kun ero vaan mitä tuota tappelemaan ihan tyhjänpäiväistä. Mitä kyselet tyhmiä senkun sinkkuilemaan niin ei tarvi tapella mitä tuota itkemään. Miten hölmöjä ihmiset voivat olla? Jos ei suostu kuuntelemaan suruja sanot lähteväsi sinkuksi jotta ei tarvi kuunnella. Helppoa kuin heinänteko? Toisaalta jos tykkää nahistella jatka ihmeessä!

    • Paskaneitarttekiertää

      Mies on kauhea, paha ilkeä ja minuun sattuu. Kasvakaa naiset joskus sisältäki päin, niin teitä voi mies ymmärtää vähä paremmin joskus. Kiitos.

    • Anonyymi

      Naiset eivät ikinä kyseenalaista sitä, miksi he ovat hankkiutuneet tilanteisiin, joista heille voisi tulla ongelmia. Otetaan nyt vaikkapa esimerkiksi Peter Nygård ja hänen lukuiset uhriutujansa. Faktahan on se, että jos nämä hänen naiset olisivat yksinkertaisesti jättäneet menemästä siihen tilanteeseen, ei tämmöisiä uhreja olisi lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      693
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe