Minkä sielun on kuoltava ja minkä ei ?

Exadventistiparka

Kaikkihan olemme tottuneet kuulemaan että "sielu joka syntiä tekee - sen on kuoltava" - ainakin jos on tätä palstaa seurannut niin tuo lause on tullut aika tutuksi.
Mutta mistä kuolemasta on sitten kysymys ?
Ruumiillisesta kuolemasta ? Hengellisestä kuolemasta ? Toisesta kuolemasta ?
Katsotaanpa Hes 18 lukua - keräsin tähän herkkupalat (jakeet) asiaan keskustelun pohjaksi tuosta luvusta:
"4 Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu-ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
5 Jos mies on vanhurskas ja tekee oikeuden ja vanhurskauden:
6 ei syö uhrivuorilla, ei luo silmiänsä Israelin heimon kivijumaliin, ei saastuta lähimmäisensä vaimoa, ei ryhdy naiseen, joka on kuukautistilassa,
7 ei sorra toista, vaan antaa takaisin velanpantin, ei riistä eikä raasta, vaan antaa leipäänsä nälkäiselle, verhoaa vaatteella alastonta,
8 ei anna rahaansa korolle, ei ota voittoa, vaan pidättää kätensä vääryydestä, tekee oikean tuomion miesten välillä,
9 vaeltaa minun käskyjeni mukaan ja noudattaa minun oikeuksiani, niin että tekee sitä, mikä oikein on-hän on vanhurskas, hän totisesti saa elää, sanoo Herra, Herra."
"18 Hänen isänsä taas kun teki väkivallan töitä, riisti ja raastoi veljeltänsä ja teki kansansa keskuudessa sitä, mikä ei ole hyvää, niin katso, hänen oli kuoltava syntivelkansa tähden.
19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.
21 Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa kaikkia minun käskyjäni ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava.
22 Ei yhtäkään hänen synneistänsä, jotka hän on tehnyt, muisteta; vanhurskautensa tähden, jota hän on noudattanut, hän saa elää."
"27 Ja jos jumalaton kääntyy pois jumalattomuudestaan, jota on harjoittanut, ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän säilyttää sielunsa elossa.
28 Koska hän näki ja kääntyi pois kaikista synneistänsä, joita oli tehnyt, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava."
"31 Heittäkää pois päältänne kaikki syntinne, joilla te olette rikkoneet, ja tehkää itsellenne uusi sydän ja uusi henki. Ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo?
32 Sillä ei ole minulle mieleen kuolevan kuolema, sanoo Herra, Herra. Siis kääntykää, niin te saatte elää."
Elikkä näemme, että sielu joka kääntyy pois pahuudestaan, saa elää; sellaista sielua EI KOSKE lause "sielu joka syntiä tekee, sen on kuoltava".
Mitä tämä meille opettaa ? No ainakin sen, että sielu joka on kääntynyt, tehnyt parannuksen, ottanut pelastuksen vastaan, sellaisen sielun ei ole kuoltava - eli toisin sanoen - sellainen sielu ei kuole.
Kun puhumme pelastetuista, näemme että aika monen pelastunnekin on koettava ruumiillinen kuolema. Mutta Jeesus sanoo että vaikka ihmisen ruumiin voi tappaa, sielua ei voi toinen ihminen tappaa. Näinollen synnin palkka ei ole ruumiin kuolema, joka on ihan vain seurausta siitä että ruumiimme iän on Jumala rajoittanut.
Jäljelle jää siis kaksi vaihtoehtoa: tarkoittaako tämä "hengellistä kuolemaa" vai "toista kuolemaa" ?
(Vai haluaako joku ehdottaa jotakin muuta ?)

43

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajattelejärkevästi

Jumalan Sana se sielu joka syntiä tekee on kuoltava.Hes.18: 4.
      Sielunvihollisen sana: Ette suinkaan kuole.1 Moos.3:4.
      Päättele itse kumpaa uskot, äläkä muovaile mitään hengellistä kuolemaa, näihin sanoihin, nämä sanat tarkoittavat koko ihmistä koska sanotaan se sielu joka syntiä tekee, eihän ruumiiton sielu pysty mitään syntiä tekemään.

• Käsittääkseni kysymyksessä on toinen kuolema. Kuten tunnettua, toinen kuolema ei koske Jumalan lapsia.
        Ilm 20:1-6 Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

• omalehmä
        yurki1000js kirjoitti:

Käsittääkseni kysymyksessä on toinen kuolema. Kuten tunnettua, toinen kuolema ei koske Jumalan lapsia.
        Ilm 20:1-6 Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

Jokainen joka on syntynyt, kuolee kerran mutta mitä se tuo toinen kuolema on? Kuinka sellainen,joka on jo kuollut voi uudestaan kuolla?

• anneelina8

Autuas ja pyhä on se,jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa, heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.Ilm.20:6.

On kaksi toisistaan eroavaa ylösnousemusta, elämän ylösnousemus ja tuomion ylösnousemus.Joh.5: 29.

Pyhien elikä uskovien ylösnousemus tapahtuu Kristuksen tullessa tuhannen vuoden alussa ja jumalattomien siis uskomattomien tuhannen vuoden lopussa.
        Muut kuolleet eivät vironneet eloon, enenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Ilm.20: 5.
        Toista ylösnousemusta seuraa toinen kuolema. Jokainen saa rangaistuksen tekojensa mukaan, jumalattomille lopullinen kohtalo on toinen kuolema.
        Joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema tulinen järvi.Ilm. 20:15. 14.
        Saamme ratkaista kohdallamme ja tehdä valinnan kumpi ylösnousemus on meidän osamme.
        Tai jos Kristuksen tulessa elämme, saamme silloin kuolemaa maistamatta tulla muutetuiksi kolemattomuuteen.1 Kor.15: 51,52.

• omalehmä
        anneelina8 kirjoitti:

Autuas ja pyhä on se,jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa, heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.Ilm.20:6.

On kaksi toisistaan eroavaa ylösnousemusta, elämän ylösnousemus ja tuomion ylösnousemus.Joh.5: 29.

Pyhien elikä uskovien ylösnousemus tapahtuu Kristuksen tullessa tuhannen vuoden alussa ja jumalattomien siis uskomattomien tuhannen vuoden lopussa.
        Muut kuolleet eivät vironneet eloon, enenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Ilm.20: 5.
        Toista ylösnousemusta seuraa toinen kuolema. Jokainen saa rangaistuksen tekojensa mukaan, jumalattomille lopullinen kohtalo on toinen kuolema.
        Joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema tulinen järvi.Ilm. 20:15. 14.
        Saamme ratkaista kohdallamme ja tehdä valinnan kumpi ylösnousemus on meidän osamme.
        Tai jos Kristuksen tulessa elämme, saamme silloin kuolemaa maistamatta tulla muutetuiksi kolemattomuuteen.1 Kor.15: 51,52.

>>Autuas ja pyhä on se,jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa, heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.Ilm.20:6.>>
        Jassoo! No, ketä ja missä nämä ensimmäisestä ylösnousemuksesta osalliset hallitsevat tuon tuhannen vuottajos jumalattomat ovat jo kuolleet odottaen tuomion ylösnousemusta?
        Entäs mita tuon tuhannen vuoden kuluttua näille tuhannen vuotta hallinneille tapahtuu?

• Missä hallitaan 1000 vuotta? Maan päällä hallitaan. Maata jäävät asuttamaan Israelin jäännös ja ne, jotka eivät kumarra petoa, mutta pysyvät hengissä vaivanajan loppuun saakka. Näin ymmärrän asian.
        Ellei Israelin jäännös pysyisi, kukaan ei kutsuisi Rauhan Ruhtinasta perustamaan maailmanrauhaa.
        Luuk. 13:35 Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi.' Mutta minä sanon teille: te ette näe minua, ennenkuin se aika tulee, jolloin te sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.'"
        Pohdin. Ellei "eloonvironneilla" ole ylösnousemusruumiita, niin kuin temmatuilla on, saattavat he jatkaa sukuaan maan päällä.
        > ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. <
        Todennäköisesti Karitsan häihin temmatut pyhät eivät tule lisääntymään, koska heillä on ylösnousemusruumis.
        Biblia (1776) Ajan rahdussa, silmänräpäyksessä, viimeisellä basunalla; sillä basuna soi, ja kuolleet pitää turmelematoinna nouseman ylös ja me tulemme muutetuksi.
        Luuk. 20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.

• Tuhannen vuoden jälkeen tulee viimeinen tuomio.
        Matt:
        25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
        25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
        25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
        25:34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        25:35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        25:36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        25:37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        25:39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
        25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        25:43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        25:44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
        25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

• Tulkintazxcll
        omalehmä kirjoitti:

Jokainen joka on syntynyt, kuolee kerran mutta mitä se tuo toinen kuolema on? Kuinka sellainen,joka on jo kuollut voi uudestaan kuolla?

Itse ymmärrän että tämän maailman haluihin ja rientoihin ei pidä mennä mukaan. Yksin Jumala riittää. Jeesus on tie, totuus ja ELÄMÄ.

• Arvioisin, että tarkoitetaan hengellisen kuoleman lisäksi sitä toista kuolemaa, joka on Jumalan säätämä rangaistustuomio jumalattomille.

Ruumiillinen kuolemahan tulee tasapuolisesti kaikille, niin vanhurskaille kuin väärille.

• Exadventistiparka

Erityisen mielenkiintoinen tässä asiassa on tuo viimeinen Hes 18 jae: "32 Sillä ei ole minulle mieleen kuolevan kuolema, sanoo Herra, Herra. Siis kääntykää, niin te saatte elää."
        Tämä voidaan tulkita siten, että Jumala ei halua kuolevan kuolemaa, vaan kuolevan elämää. Tässä näkyykin suoraan hepreassa kaksi eri kuolema-sanaa ja siis myös kaksi eri merkitystä. Näin voidaankin siis sanoa että kaikki kuolevat fyysisen kuoleman, mutta kuten toit ilmi, Jumala ei halua näiden kuolevien eroavan Jumalan yhteydestä synnin vuoksi.

• Aivan, se onkin ilmeinen merkitys sanoille.

Olenkin tänään muutenkin tutkinut aika paljon tätä kuolleiden tila Raamatussa -aihetta ja täytyy kyllä sanoa, että sinun ja Kopittelijan kirjoituksien ja alkutekstien sanojen esiintuomisen seurauksena tuo viimeinenkin adventismin oppi, jota olin kannattanut adventismista eroamisen jälkeen (eli heidän teologiansa kuolemasta) on minusta karissut pois. Plus sitten kaikenlaiset omat tutkiskelut aiheen tiimoilta.

Sanonpa näin, että olen kuollut pois adventismin virheellisen teologian yhteydestä.

• pakanaoppi

Ei se ole adventisti oppi kyllä paljon muita kuin adventistit uskoo siihen että se sielu joka syntiä tekee on kuoltava, te vaan anti adventistit vääristelette sen adventisti opiksi, uskokaa vain että sielut leijailee kuoleman jälkeen ei se totuutta tee yhtään heikommaksi, mutta se mitä uskotte on vain pakanuudesta lähtöisin.

• Hesekiel kirjottaa teoista, lain noudattamisesta. Tärkeiksi asioiksi on kohotettu ihan hyviä eettisiä ajatuksia, mutta myös nykyihmisen katsannossa joutavan tuntuisia juttuja, kuten muiden jumalien puoleen katseen luominen ja palvontapaikoilla ateriointi sekä kuukautisvuodon aikainen sukupuoliyhteys. Mutta ne kuuluvat Mooseksen lain pykäliin ja sikäli tuo on ihan johdonmukaista.

Mistään uskosta tai armosta ei ole puhetta, vaan pelkästään siitä, mitä ihminen tekee. Oli se Luther aika akrobaatti, kun tästäkin tekstistä onnistui yli loikkaamaan.

Maininta siitä, että poika ei kanna isän syntivelkaa, on kiinnostava. Edeltävä lause: "Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?'" antaa ymmärtää, että pahan tekemisen tuottama kirous kulkee suvussa seuraaville polville. Se on ollut vallitseva ajattelutapa ja siitä irtautuminen radikaalia.

Kymmenessä käskyssä kuvien kumartamisen kiellossa sanotaan: "Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat".

Arkkimies Nooa kirosi pojanpoikansa Kanaanin, koska Kanaanin isä, Haam, oli sattunut näkemään isänsä teltassa alasti ja juovuksissa. Tuon kertomuksen kirjoittaja ainakin piti luontevana sitä, että poika maksaa isänsä synneistä. Tosin tässä tuo synti oli enemmänkin huonoa tuuria ja nykyihmiselle on vaikea käsittää koko tapausta. Ennemminkin voisi ajatella, että Nooa siinä itse sekoili ja oli anteeksipyynnön velkaa.

Mutta sitten otsikon kysymykseen. Minulla on se vakaumus, että se, mikä syntyy ajalliseen olemiseen, myös kuolee. Sikäli ajatus perisynnistä on oikeastaan aivan oikea. Syntymästä "rangaistaan" kuolemalla. Kuolemalla tarkoitetaan yksinkertaisesti rajallisen pituisen elämän päättymistä.

Mitä sitten on vapautuminen tuosta kuolemasta? Asia on syvällinen eikä sitä voi millään keinolla kaataa tietona toisen päähän. Se on oivallettava itse omalla käytännön havainnolla.

Polttopisteessä on kysymys: "Mikä minä olen?" eli samastuminen. Jos samastuu ajalliseen, on kuoleman oma. Mutta niin ei tarvitse olla. Melkein kaikkien ihmisten minuuskäsitys on vääristynyt. Oikeasti sitä henkilöä, joka kuolee ja jonka kuolemaa pelätään, ei ole koskaan ollut olemassakaan. Se on vain muistin luoma illuusio. Vapautus lähtee siitä, että luopuu harhaluulosta.

Uskon, että hyvin monien uskontojen piirissä kuvataan eri tavoin tätä vapautusta, jota voi mainiosti sanoa myös armoksi. Ne asiat, jotka erottavat eri uskontoja, ovat epäolennaisuuksia ja roskaa. Jos kaiken kelvottoman jättää pois, jäljelle jää yhteinen oivallus, joka ei riitele myöskään tieteen kanssa. Uskontoja on paljon käytetty myös sotimisen pyhittämiseen ja epäoikeudenmukaisuuksien oikeuttamiseen, mutta pidän sitä ainakin tällä kertaa uskonnon väärinkäyttönä.

Tervetuloa todellisuuteen. Ohutta yläpilveä ja Suomen elokuu on lempeimmillään.

• adam-and-eve

Vaarille ja muille epäilijöille. Raamattu seisoo. Armo on todellinen.
        > RAAMATUN MESSIAS-PROFETIAT JA NIIDEN TOTEUTUS
        Suomenkielinen versio on (luvalla) lyhennelmä alkuperäisestä englanninkielisestä : http://www.messiahrevealed.org
        Vanhassa Testamentissa on noin 300 profetiaa tulevasta Messiaasta eli Jeesuksesta Kristuksesta, jotka ovat toteutuneet Uuden Testamentin puolella. Seuraavassa on mainittu osa näistä. <
        http://gamma.nic.fi/~jlindell/messias.htm

• adam-and-eve

Ateisteille yleensä. Teidän ei kande puuttua hengellisiin asioihin, ellei pelastus kiinnosta teitä. Kerron nyt kuitenkin, että paratiisin lankeemus teki meistä hengellisesti kuolleita olentoja. Siksi me lymyämme Jumalaa eli totuutta. Lankeemuksen jälkeinen fyysinenkin elämä joutui alennustilaan.
        Genesis 3:6-13 Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi. Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot. Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan. Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?" Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin." Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin." Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin."
        Totuuspakoilun lisäksi lankeemus toi maailmaan mm. seuraavia asioita:
        - Pelko
        - Syyllisyyden ulkoistaminen
        - Teknologinen kehitys

• ##Maininta siitä, että poika ei kanna isän syntivelkaa, on kiinnostava. Edeltävä lause: "Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?'" antaa ymmärtää, että pahan tekemisen tuottama kirous kulkee suvussa seuraaville polville. Se on ollut vallitseva ajattelutapa ja siitä irtautuminen radikaalia.##
        ---

Jos minä sanon jumalattomalle:
        jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
        ----
        Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkä tähden te kuolisitte, Israelin heimo!
        ----

Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa sinä päivänä, jona hän rikkoo, ja jumalaton pääsee suistumasta turmioon jumalattomuutensa tähden sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan, ja vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin sinä päivänä, jona hän syntiä tekee.
        -
        Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän sitten luottaa vanhurskauteensa ja tekee vääryyttä, niin hänen vanhurskauttansa ei ensinkään muisteta, vaan hän kuolee vääryydessään, jota on tehnyt.
        --
        Ja jos minä sanon jumalattomalle, että hänen totisesti on kuoltava, mutta hän kääntyy pois synnistänsä ja tekee oikeuden ja vanhurskauden - antaa takaisin, tuo jumalaton, pantin, korvaa riistämänsä ja vaeltaa elämän käskyjen mukaan, niin ettei vääryyttä tee - niin totisesti hän saa elää; ei hänen ole kuoltava.
        Hänen syntejänsä, jotka hän on tehnyt, ei ensinkään muisteta: hän on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää.
        ---
        Ja vielä sinun kansasi lapset sanovat: 'Herran tie ei ole oikea'. Juuri heidän omat tiensä eivät ole oikeat. Jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja vääryyttä tekee, on hänen sen tähden kuoltava.
        Ja jos jumalaton kääntyy pois jumalattomuudestansa ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, saa hän sen tähden elää.

---
        Siinä muutama Raamatunjae joissa asia tulee selväksi .. Synti tuhoaa elämän .. synnin palkka on kuolema ..

alex

• Exadventistiparka
        alex.kasi kirjoitti:

##Maininta siitä, että poika ei kanna isän syntivelkaa, on kiinnostava. Edeltävä lause: "Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?'" antaa ymmärtää, että pahan tekemisen tuottama kirous kulkee suvussa seuraaville polville. Se on ollut vallitseva ajattelutapa ja siitä irtautuminen radikaalia.##
        ---

Jos minä sanon jumalattomalle:
        jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
        ----
        Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkä tähden te kuolisitte, Israelin heimo!
        ----

Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa sinä päivänä, jona hän rikkoo, ja jumalaton pääsee suistumasta turmioon jumalattomuutensa tähden sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan, ja vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin sinä päivänä, jona hän syntiä tekee.
        -
        Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän sitten luottaa vanhurskauteensa ja tekee vääryyttä, niin hänen vanhurskauttansa ei ensinkään muisteta, vaan hän kuolee vääryydessään, jota on tehnyt.
        --
        Ja jos minä sanon jumalattomalle, että hänen totisesti on kuoltava, mutta hän kääntyy pois synnistänsä ja tekee oikeuden ja vanhurskauden - antaa takaisin, tuo jumalaton, pantin, korvaa riistämänsä ja vaeltaa elämän käskyjen mukaan, niin ettei vääryyttä tee - niin totisesti hän saa elää; ei hänen ole kuoltava.
        Hänen syntejänsä, jotka hän on tehnyt, ei ensinkään muisteta: hän on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää.
        ---
        Ja vielä sinun kansasi lapset sanovat: 'Herran tie ei ole oikea'. Juuri heidän omat tiensä eivät ole oikeat. Jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja vääryyttä tekee, on hänen sen tähden kuoltava.
        Ja jos jumalaton kääntyy pois jumalattomuudestansa ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, saa hän sen tähden elää.

---
        Siinä muutama Raamatunjae joissa asia tulee selväksi .. Synti tuhoaa elämän .. synnin palkka on kuolema ..

alex

"Siinä muutama Raamatunjae joissa asia tulee selväksi .. Synti tuhoaa elämän .. synnin palkka on kuolema .."
        No siinä tuli selväksi se mitä aloituksessa kirjoitinkin. Mutta unohdit vastata kysymykseen: Onko kyseessä hengellinen vai toinen kuolema ?

• yurki1000js

Lyhyesti ymmärrykseni mukaan:
        - Lankeemus tuotti hengellisen kuoleman.
        - Kääntymättömyys johtaa toiseen kuolemaan.

• Exadventistiparka
        yurki1000js kirjoitti:

No tuossahan tuo on ihan pähkinänkuoressa ja selkokielisesti. Kiitos Yurki.
        Synti erottaa ihmisen Jumalasta, eli toisin sanottuna synnin palkka on hengellinen kuolema. Jes 59:2 "vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule."
        Toinen kuolema on niiden osa, jotka eivät ota vastaan pelastusta, eli eivät palaa "kuolemasta elämään", eli hengellisestä kuolemasta Jumalan yhteyteen.

• Asiat ovat lopulta yksinkertaisia. Ajallisen vaelluksemme tarkoitus on antaa sovittaa itsensä Isän/Abban kanssa.
        2Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
        (Kallis) hinta on maksettu.
        http://bibelfokus.se/fi/node/269
        "Se on täytetty"
        https://www.youtube.com/watch?v=c-c1E5j3xD0

• adam-and-eve kirjoitti:

Vaarille ja muille epäilijöille. Raamattu seisoo. Armo on todellinen.
        > RAAMATUN MESSIAS-PROFETIAT JA NIIDEN TOTEUTUS
        Suomenkielinen versio on (luvalla) lyhennelmä alkuperäisestä englanninkielisestä : http://www.messiahrevealed.org
        Vanhassa Testamentissa on noin 300 profetiaa tulevasta Messiaasta eli Jeesuksesta Kristuksesta, jotka ovat toteutuneet Uuden Testamentin puolella. Seuraavassa on mainittu osa näistä. <
        http://gamma.nic.fi/~jlindell/messias.htm

Mikä ihmeen epäilijä minä muka olen sen enempää kuin kukaan muukaan. Eihän kukaan muu kuin totaalinen idiootti usko aivan kaikkea.

Et sitten osannut kommentoida kirjoittamaani yhtään mitään. Hesekielin teksti on ihan selvä. Siinä on esitetty syy-seuraussuhde tekojen ja elämän tai kuoleman välillä. Mistään armosta ei ole puhetta.

Harha syntyy siitä täysin perusteettomasta pakkomielteestä, että Raamattu on yhtenäinen ja ristiriidaton.

Evankeliumien kirjoittajien oli helppo kirjoittaa toteutuneista ennustuksista, koska heidän tarinansa on olennaisilta osin sepitettä.

• adam-and-eve kirjoitti:

Ateisteille yleensä. Teidän ei kande puuttua hengellisiin asioihin, ellei pelastus kiinnosta teitä. Kerron nyt kuitenkin, että paratiisin lankeemus teki meistä hengellisesti kuolleita olentoja. Siksi me lymyämme Jumalaa eli totuutta. Lankeemuksen jälkeinen fyysinenkin elämä joutui alennustilaan.
        Genesis 3:6-13 Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi. Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot. Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan. Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?" Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin." Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin." Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin."
        Totuuspakoilun lisäksi lankeemus toi maailmaan mm. seuraavia asioita:
        - Pelko
        - Syyllisyyden ulkoistaminen
        - Teknologinen kehitys

Kun et pysty puolustamaan näkemyksiäsi kritiikkiä vastaan, yrität kyseenalaistaa toisten osallistumisen oikeuden keskusteluun. Säälittävää.

Nuo jorinasi hengellisesti kuolleista olennoista ja totuuden pakoilusta ovat aivan omasta hatustasi ravistettuja juttuja. Ne eivät perustu edes Raamattuun, saati todellisen maailman havainnointiin. Paukutat vain perustelematta kuin totuuden torvi. Kyllä se tyyli joillekin menee läpi, mutta onneksi tervettä kriittisyyttäkin on olemassa.

Pelko on tarpeellinen reaktio hengissä pysymisen kannalta. Se on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kirjan uskontojen toiminta aiheuttaa paljon jatkuvassa pelon tilassa elämistä ja se on epäterveellistä.

Syyllisyyden ulkoistaminen eli saatana on tiettyjen uskontojen tarjoamaa roskaa. Ihminen kantakoon tekojensa seuraukset, mutta sen lisäksi syyllisyydessä ei ole tarpeen rypeä.

Vai että teknologinen kehityskin on syntiinlankeemuksen kammottavia seurauksia. Kaikki tämän palstan keskustelijat täällä siis synnin hedelmillä mässäilevät.

Tiedon lisääntymistä on varmaankin paljon auttanut se, että on tiedon hankkimisen metodina siirrytty vanhojen kirjojen tankaamisesta todellisen maailman havainnointiin. Jos se on synti niin sitten tietenkin kaikki tieteellinen edistys on synnin kukkasia.

• adam-and-eve

touche

• yurki1000js kirjoitti:

"Lyhyesti ymmärrykseni mukaan:

- Kääntymättömyys johtaa toiseen kuolemaan."

Näin minäkin sen näen. On 1) hengellinen kuolema eli ero Jumalasta, 2) fyysinen kuolema eli sielun/hengen ero maatuvasta ruumiista ja 3) "toinen kuolema" eli kadotus eli Gehenna ("helvetti"), joka on ikuinen ero ja tuomio Jumalasta ja Hänen valtakunnastaan jos ihminen ei käänny synnistä ja ota vastaan Jumalan tarjoamaa pelastusta Jeesuksessa.

• näinsemenee

Synnin palkka on kuolema, uskottomuus Jumalaa kohtaan on hengellistä kuolemaa, mutta kun ihminen kuolee kaikki sielu-ruumis ja henki menee samaan paikkaan hautaan ja pysyvät siellä kunnes Herra Jeesus tulee herättämään, vainajat.

• Exadventistiparka
        näinsemenee kirjoitti:

Synnin palkka on kuolema, uskottomuus Jumalaa kohtaan on hengellistä kuolemaa, mutta kun ihminen kuolee kaikki sielu-ruumis ja henki menee samaan paikkaan hautaan ja pysyvät siellä kunnes Herra Jeesus tulee herättämään, vainajat.

"kun ihminen kuolee kaikki sielu-ruumis ja henki menee samaan paikkaan hautaan "
        Hauska ajatus, mutta Raamatun sanan vastainen.

• Lampaille kelpaa Hyvän Paimenen apu, mutta vuohille ei. Vuohet luottavat itseensä. Voi voi :-(
        Matt:
        25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
        25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
        25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
        25:34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        25:35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        25:36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        25:37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        25:39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
        25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        25:43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        25:44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
        25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

• uskopoisvaan
        Exadventistiparka kirjoitti:

"kun ihminen kuolee kaikki sielu-ruumis ja henki menee samaan paikkaan hautaan "
        Hauska ajatus, mutta Raamatun sanan vastainen.

Se ei ole raamatun vastainen ollenkaan että ihminen kun kuolee niin kaikki mitä siinä ihmisessä on kuolee samalla,,sinun oppisi että sielu leijuisi taivaan ja maan välillä on raamatun vastainen.

• Exadventistiparka
        uskopoisvaan kirjoitti:

Se ei ole raamatun vastainen ollenkaan että ihminen kun kuolee niin kaikki mitä siinä ihmisessä on kuolee samalla,,sinun oppisi että sielu leijuisi taivaan ja maan välillä on raamatun vastainen.

"sinun oppisi että sielu leijuisi taivaan ja maan välillä on raamatun vastainen."
        En ole tuollaista koskaan väittänyt.
        Sen sijaan Raamatun mukaan henki ei mene hautaan odottelemaan vaan palajaa Jumalan tykö.

• uskopoisvaan
        Exadventistiparka kirjoitti:

"sinun oppisi että sielu leijuisi taivaan ja maan välillä on raamatun vastainen."
        En ole tuollaista koskaan väittänyt.
        Sen sijaan Raamatun mukaan henki ei mene hautaan odottelemaan vaan palajaa Jumalan tykö.

Miten se henki menisikään hautaan, kun ihminen on kuollut ei siinä mitään henkeä olekkaan, ajattele vähänkin tuota kuinka järjetöntä oppia te syötätte tänne.

• Käsitykseni. Kuolemassa ruumis jää maan päälle, henki palaa Luojan luo ja sielu/persoona menee tuonelaan tai paratiisiin. Ristin ryöväri pääsi paratiisiin. Siellä hän odottaa ruumiinsa lunastusta.
        Biblia (1776) Niin Jesus sanoi hänelle: totisesti sanon minä sinulle: tänäpänä pitää sinun oleman minun kanssani paradisissa.
        Room 8:22,23 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.

• Sielusoppaa

Raamattu on ristiriitainen kirja. 5Moos.12:23. Ole vain luja siinä, ettet syö verta; sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa. Biblia. Vaan ainoasti kavahda, ettes verta syö; sillä veri on henki, sentähden ei sinun pidä syömän henkeä lihan kanssa.

• unohdin

Eli siis minun kotieläimillänikin on jokaisella oma sielunsa!
        Taivaassa tavataan, Murri ja Misse!

• Veri kuvaa elämää - ja se joka ymmärtää ja kunnioittaa elämää voi osoittaa sen olemalla syömättä verta. Maailmassa on niin paljon muuta ruokaa mitä ihminen voi syödä..
        Mitä tulee väitökseesi "Raamatun ristiriitaisuudesta" - se ei pidä paikkaansa .. Raamattu ei ole ristiriitainen vaan ihmisten tuhannet erilaiset tulkinnat siitä mitä Raamatussa on kirjoitettuna..

alex

• omalehmä
        alex.kasi kirjoitti:

Veri kuvaa elämää - ja se joka ymmärtää ja kunnioittaa elämää voi osoittaa sen olemalla syömättä verta. Maailmassa on niin paljon muuta ruokaa mitä ihminen voi syödä..
        Mitä tulee väitökseesi "Raamatun ristiriitaisuudesta" - se ei pidä paikkaansa .. Raamattu ei ole ristiriitainen vaan ihmisten tuhannet erilaiset tulkinnat siitä mitä Raamatussa on kirjoitettuna..

alex

>>"Raamatun ristiriitaisuudesta" - se ei pidä paikkaansa .. Raamattu ei ole ristiriitainen vaan ihmisten tuhannet erilaiset tulkinnat siitä mitä Raamatussa on kirjoitettuna.>>
        Eiköpähän sinullakin 'alex.kasi' liene oma tulkintasi Raamatusta noiden tuhansien tulkintojen joukossa. Ilman lukijaahan kirja ei ole mitään, sillä lukija panee oman panoksensa teksin ymmärtämiseen. ja sen merkitykseen.

• unohin

a) Sielu kuolee
      b) "Ihminen" lopun ikäänsä on Jumalan kidutettavana (Huom! pieni alkukirjain "h"!) uskisten keksimässä helvetissään
      c) ihminen ja sielu ovat yhtä, että tosiuskis pääsee vielä kuolemankin jälkeen kiduttamaan meitä muita?!?

Mitä sielu merkitsee "tosiuskikselle"?
      "Tosiuskis" ei hyväksy sielun kuolemista, vaan haluaa sen elävän ikuisesti!
      "Tosiuskis" ei halua sielumme kuolevan!!!
      "Tosiuskis" haluaa kiduttaa meitä loputtomasti!!!

• Sielu Raamatussa ei aina tarkoita samaa kuin sielu kirkonopissa.
      ----
      King James Bible:
      20 And God said, Let the waters bring forth abundantly the moving creature that hath life, and fowl that may fly above the earth in the open firmament of heaven.

Ja alla selvitys: [moving: or, creeping] - ==>[life: Heb. soul] <==- [fowl...: Heb. let fowl fly] [open...: Heb. face of the firmament of heaven] .

Myös Timo Flink otti asian esiin :
      "Monille Raamatun lukijoille lienee tuttua, että luomiskertomuksessa Jumala muovasi ihmisen ruumiin (kehon) maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento eli elävä sielu (nefes, 1. Moos. 2:7).
      Se mikä voi olla yllätys nykylukijalle on se tosiasia, että sanaa nefes (sielu) käytetään myös muista luomakunnan olennoista. Vedessä elävät olennot ovat nefes (1. Moos. 1:20-21), samoin maan päällä elävät eläimet ja taivaan linnut (1. Moos. 1:24, 30; 2:19). Sanaa nefes käytetään myös elämänvoimasta eli verestä (1. Moos. 9:4, 5).
      Tämä osoittaa, että kaikki elävät olennot ovat osa samaa kokonaisuutta, luomakuntaa, eikä sielun kuolemattomuusopille ole raamatullisia perusteita. Ihminen ei eroa muusta luomakunnasta olemalla elävä sielu eli elävä olento, vaan sillä, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.
      ----
      Siis sielu Raamatussa on "elävä olento" ja veri kuvaa tämän elävän olennon elämää.
      Tämän ymmärtäminen pitäisi riittää vastaukseksi aloituksessa olevaan kysymykseen ja koko Raamatun parempaan ymmärtämiseen.

alex

• Siis uskooko "elävä usko" "elävään sieluun" ja ns. "Tuonelan välitilaan"...

Vrt. 1 Moos 2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa ELÄMÄN HENGEN (-92 käännös väärin "elämän henkäyksen")/(huom."neshamah") , ja niin ihmisestä tuli elävä SIELU (-92 käännös väärin "elävä olento")/("nephesh" = "Soul" = "Sielu")."

Pieni lainaus Risto Santalan kirjasta / Suudelma hunnun läpi:
        Hebrea käyttää tässä kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa...Raamattu rakastaa tällaista tyylikeinoa. Sanat "elämän henki" ja "elävä sielu" puhuvat samasta asiasta.
        Kieliopin kannalta sanonta " Elämän henki " = `nishmat chajjim", ei tule sanasta "neshima" eli "Hengitys tai Henkäys", vaan sanasta "neshama" eli * Even Shoshanin laajan hebreaa-hebreaksi sanakirjan mukaan käsitteestä, jonka ensimmäiset merkitykset ovat "nefesh" eli "sielu" ja "ruuach ha-chajjim " eli "elämän henki"
        Missään nimessä ei saisi käännöstä sekoittaa käsitteeseen "henkäys", "neshima" kuten nyt on tehty (1992 käännös),. Ainakin alaviitteessä olisi pitänyt sanoa, että tässä puhutaan "elävästä sielusta".

" Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...

Rabbit sanovat myös " hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan on elävä".
        " Sielu ei raukea ruumiin kanssa haudassa vaan elää iankaikkisesti Jumalan läsnäolon suloisuudessa".

Kielioppia tarkkailemalla ei erehdy luulemaan, että tässä puhuttaisiin käsitteestä "neshima", joka merkitsee hengitystä ja henkäystä."

Ps. * Avraham Even-Shoshan on Juutalaisuudessa tunnustettu sekä "Israel Prize, for language" sekä "Bialik Prize for Jewish thought" http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan

Ja kertaukseksi vielä pieni lainaus kirjasta Rukouksen juurilla /Risto Santala

S. 123,134: " Isä meidän- rukouksen kuudes rukous kiusauksesta, joka on sidoksissa turmeltuneeseen luontoomme, liittyy Jeesuksen aikana jo käytettyihin synagogan rukouksiin. Varsinkin ajatus sielusta, "neshama", joka on puhdas ja joka esiintyy myös Talmudissa, on hyvin varhaista perua. Hebreassa "neshama" tarkoittaa "sielua". Rabbit sanovat, että tämä "hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan se on elävä".

Tätä muistuttava "neshima" tarkoittaa "henkäystä ja hengitystä". Prof. Sollamo sanoi uuden Raamattumme käännöskomiteassa, että edellisen Raamatun "sielu-sanan käyttö on täysin käsittämätöntä". Samoin esitettiin, että "alkutekstille tuonpuoleisuuden ja sielun kuolemattomuuden merkityspiirre on tunnetusti vieras". Mutta onko näin ? 1 Moos 2:7 käyttää sanonta "nishmat hajjim", joka tarkoittaa siis sielua. Jakeen lopun "nefesh" merkitsee samaa. Tällaisen asian vahvistaminen kahdella sanalla on tyypillistä hebrean kielelle. Uusi käännös kääntää kummankin käsitteen väärin: "Jumala puhalsi hänen sieraimiinsa elämän HENKÄYKSEN. Näin ihmisestä tuli ELÄVÄ OLENTO." Prof. Seppo A:Teinonen sanoi aikanaan sielun uudesta tulkinnasta kyynisesti, että kirkollamme "on synkkä tulevaisuus, koska se on menettänyt sielunsa."

http://biblehub.com/text/genesis/2-7.htm

• Terve, Kopittelija ja kiitos taas kerran kirjoituksestasi.

Minä olen tänään itse asiassa omalta osaltani julkaissut netissä kuolemateologiaa käsittelevän artikkelin, mutta en sitä täällä ala mainostamaan tai linkittämään, koska haluan pitää oman persoonani piilossa - netissä kun kaikenlaisia sekopäitä liikkuu ja haluan olla rauhassa. Tosin ei siinä artikkelissa nimeäni näykään, mutta jos osaa siitä sivustosta etsiä niin yhdellä sivulla se mainitaan lyhyesti.

• ma-X-olen
        Kopittelija007 kirjoitti:

Siis uskooko "elävä usko" "elävään sieluun" ja ns. "Tuonelan välitilaan"...

Vrt. 1 Moos 2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa ELÄMÄN HENGEN (-92 käännös väärin "elämän henkäyksen")/(huom."neshamah") , ja niin ihmisestä tuli elävä SIELU (-92 käännös väärin "elävä olento")/("nephesh" = "Soul" = "Sielu")."

Pieni lainaus Risto Santalan kirjasta / Suudelma hunnun läpi:
        Hebrea käyttää tässä kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa...Raamattu rakastaa tällaista tyylikeinoa. Sanat "elämän henki" ja "elävä sielu" puhuvat samasta asiasta.
        Kieliopin kannalta sanonta " Elämän henki " = `nishmat chajjim", ei tule sanasta "neshima" eli "Hengitys tai Henkäys", vaan sanasta "neshama" eli * Even Shoshanin laajan hebreaa-hebreaksi sanakirjan mukaan käsitteestä, jonka ensimmäiset merkitykset ovat "nefesh" eli "sielu" ja "ruuach ha-chajjim " eli "elämän henki"
        Missään nimessä ei saisi käännöstä sekoittaa käsitteeseen "henkäys", "neshima" kuten nyt on tehty (1992 käännös),. Ainakin alaviitteessä olisi pitänyt sanoa, että tässä puhutaan "elävästä sielusta".

" Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...

Rabbit sanovat myös " hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan on elävä".
        " Sielu ei raukea ruumiin kanssa haudassa vaan elää iankaikkisesti Jumalan läsnäolon suloisuudessa".

Kielioppia tarkkailemalla ei erehdy luulemaan, että tässä puhuttaisiin käsitteestä "neshima", joka merkitsee hengitystä ja henkäystä."

Ps. * Avraham Even-Shoshan on Juutalaisuudessa tunnustettu sekä "Israel Prize, for language" sekä "Bialik Prize for Jewish thought" http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan

Ja kertaukseksi vielä pieni lainaus kirjasta Rukouksen juurilla /Risto Santala

S. 123,134: " Isä meidän- rukouksen kuudes rukous kiusauksesta, joka on sidoksissa turmeltuneeseen luontoomme, liittyy Jeesuksen aikana jo käytettyihin synagogan rukouksiin. Varsinkin ajatus sielusta, "neshama", joka on puhdas ja joka esiintyy myös Talmudissa, on hyvin varhaista perua. Hebreassa "neshama" tarkoittaa "sielua". Rabbit sanovat, että tämä "hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan se on elävä".

Tätä muistuttava "neshima" tarkoittaa "henkäystä ja hengitystä". Prof. Sollamo sanoi uuden Raamattumme käännöskomiteassa, että edellisen Raamatun "sielu-sanan käyttö on täysin käsittämätöntä". Samoin esitettiin, että "alkutekstille tuonpuoleisuuden ja sielun kuolemattomuuden merkityspiirre on tunnetusti vieras". Mutta onko näin ? 1 Moos 2:7 käyttää sanonta "nishmat hajjim", joka tarkoittaa siis sielua. Jakeen lopun "nefesh" merkitsee samaa. Tällaisen asian vahvistaminen kahdella sanalla on tyypillistä hebrean kielelle. Uusi käännös kääntää kummankin käsitteen väärin: "Jumala puhalsi hänen sieraimiinsa elämän HENKÄYKSEN. Näin ihmisestä tuli ELÄVÄ OLENTO." Prof. Seppo A:Teinonen sanoi aikanaan sielun uudesta tulkinnasta kyynisesti, että kirkollamme "on synkkä tulevaisuus, koska se on menettänyt sielunsa."

http://biblehub.com/text/genesis/2-7.htm

Mitään sielua ei ole koskaan todennettu ihmisellä olevan mutta tietoisuus kylläkin,täten olisi parasta käyttää määritelmää tietoisuus koska se on jokaisella,uskoi tai ei.

• Exadventistiparka
        ma-X-olen kirjoitti:

Mitään sielua ei ole koskaan todennettu ihmisellä olevan mutta tietoisuus kylläkin,täten olisi parasta käyttää määritelmää tietoisuus koska se on jokaisella,uskoi tai ei.

"Mitään sielua ei ole koskaan todennettu ihmisellä olevan"
        Niin... valitettavasti mitään "henkeä" ei ole myöskään todennettu ihmisellä olevan. Ei tiede tunne myöskään "Pyhää Henkeä". Jeesuksenkin jotkut kieltävät koskaan olleet, toisille riittää kieltää se että Hän on Jumala.
        Minulle kuitenkin Raamatun sana on totuus, ja minulle se riittää.
        Matt 22: "29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
        30 Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
        31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
        32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
        33 Ja sen kuullessaan kansa hämmästyi hänen oppiansa."

• On eri asia uskoa Jumalan olemassaoloon kuin luottaa Jeesukseen.
        Apt:
        26:22 Mutta Jumalan avulla, jota olen saanut tähän päivään asti, minä seison ja todistan sekä pienille että suurille, enkä puhu mitään muuta, kuin minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,
        26:23 että nimittäin Kristuksen piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille."
        26:24 Mutta kun hän näin puolustautui, sanoi Festus suurella äänellä: "Sinä olet hullu, Paavali, suuri oppi hulluttaa sinut."
        26:25 Mutta Paavali sanoi: "En ole hullu, korkea-arvoinen Festus, vaan puhun totuuden ja toimen sanoja.
        26:26 Kuningas kyllä nämä tietää, jonka tähden minä puhunkin hänelle rohkeasti. Sillä minä en usko minkään näistä asioista olevan häneltä salassa; eiväthän nämä ole missään syrjäsopessa tapahtuneet.
        26:27 Uskotko, kuningas Agrippa, profeettoja? Minä tiedän, että uskot."
        26:28 Niin Agrippa sanoi Paavalille: "Vähälläpä luulet taivuttavasi minut kristityksi."
        26:29 Mutta Paavali sanoi: "Toivoisin Jumalalta, että, olipa vähällä tai paljolla, et ainoastaan sinä, vaan myös kaikki te, jotka minua tänään kuulette, tulisitte semmoisiksi, kuin minä olen, näitä kahleita lukuunottamatta."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2545
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1684
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      143
      1315
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      297
      1141
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      315
      1098
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      23
      1053
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1043
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      946
    9. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      12
      865
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      843
    Aihe