Minulla on kummassakin jaloissa todettu reisiluun päässä luukuolio. Toinen jo korjattu tekonivelellä. Ortopedi sanoo syyksi alkoholin, en oikein tuohon usko.
Onko kellään muilla luukuolioista kokemuksia. Kivulias on.
Luukuolion syyt
7
2934
Vastaukset
- siinähänse
Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, Omega-3 -rasvahapot ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.
Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa.
Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:
C-vitamiinia 400 mg/vrk
D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
K2-vitamiinia 50-100 µg/vrk
Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk
Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.- sdlahkjd
Ja mitähän tekemistä tällä saakelin D-vitamiinimantralla on tässäkin asiayhteydessä? Oliskohan aika tarkistaa lääkitys, tai yksinkertaisesti hankkia elämä...
- sdlahkjd
Onko sulla II-tyypin diabetes?
Tai juotko viinaa?
Molemmat aiheuttaa huonon ruokavalion ja ravintoaineiden puutosten kanssa kaikkea ikävää.
Muista edes D-vitamiini.- D-vitam
Ei oo diabetestä, enkä juo viinaa. Luuntiheysmittauksen jälkeen oon jo 3 vuotta syönyt lääkärin määräämiä D-purutabletteja.
- jlaskjdaslkd
Jotkut lääkkeet aiheuttaa tuota, kannattaa googletella, jos oot käyttäny jotain lääkettä pitkään..
- DD-vitam
Sitä olen miettinytkin, mutta mulla oli diagnoosina viimeks:Lonkkamaljan vajaakehittynesyydestä johtuva nivelrikko.
- Anonyymi
Taisin myöhästyä monella vuodella mutta mulla on lonkassa luukuolio.
Ois kyllä kiva vaihtaa ajatuksia kohtalotovereitten kanssa mutta niitä on vähän koska tää on tosi harvinainen vaiva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849