Hei!
Onko kellään hoitokokemuksia Pääkaupunkiseudun Suun Erikoishoidon Yksiköstä Helsingin Ruskeasuolta? Siellä ilmeisesti hammashoidon opiskelijat hoitavat?
Sain sinne itse lähetteen proteesien laittoon, koska terveyskeskushammaslääkärini halusi lähettää minut sinne, koska sinne halutaan potilaita proteettisiin hoitoihin, ja olen kuulemma erinomainen potilas sinne, koska olen nuori proteesipotilas jolla on hankala purenta.
Koko hoitoni siirretään sinne eli siellä minulle tehdään kaikki juurihoidot ja paikkaukset, sekä sen jälkeen hampaiden poistot ja ns. irtoproteesit. Vähän jännittää jos olen enemmänkin harjoittelupotilas ja opiskelijan harjoittelevat hampaillani? Muutenkin jo isot hoidot ja varsinkin proteesien laitto jännittää miltä ne suussa tuntuvat.
Kokemuksia PKS-SEHYK:istä
7
5554
Vastaukset
- Umppu1
Onko sinut lähetetty Yliopiston hammasklinikalle vai PKS-SEHYK:n? Molemmat sijaitsevat samassa rakennuksessa Helsingin Ruskeasuolla. Yliopistoklinikalla hoidon tekevät hammaslääketieteen opiskelijat opettajien ohjauksessa, kun taas PKS-SEHYK:ssa hoidon tekevät erikoishammaslääkärit tai erikoistuvat hammaslääkärit (erikoistuva hammaslääkäri on valmis, kokenut hammaslääkäri, joka on erikoistumassa johonkin tiettyyn osa-alueeseen hammashoidossa).
- Evellini
Jaa, itseasiassa en ole enää yhtään varma kumpi se mahtoi ollakaan. Siinä siinä Ruskeasuolla, mutta siinähän ne on ilmeisesti molemmat? Tiedän varmuudella kun saan sieltä kutsun ja ajat sinne! Osaatko sanoa jommasta kummasta jotain tai kumpikohan se mahtaa olla siis?
- Umppu1
Voisit soittaa lähettäneelle hammaslääkärille ja jättää hänelle soittopyynnön asian selvittämistä varten. Tai sitten käydä paikan päällä Ruskeasuolla kysymässä.
- FridaC
Kirjoitit että olet "nuori proteesipotilas jolla on hankala purenta". Millainen hoito sinulla on edessä? Millaiset proteesit saat? Oletko minkä ikäinen?
Itse olen 36 ja suunnitteilla myös mittava hammasremontti osaproteeseineen. Olisi kiva jakaa kokemuksia! - Evellini
Onpa kiva kuulla että on muitakin samassa tilanteessa ja suht samassa iässä! Eli itse olen vasta 33v siis vielä nuorempi proteesipotilas.:( Hampaani ovat aina olleet hankalat ja minulle on tehty kaksi enemmän tai vähemmän epäonnistunutta mutta tosi pitkää oikomishoitoa. Sen takia hampaat kipeytyy, on juurihoidettu, ja lohkeilee ja kokoajan on jotain vikaa.
Itselleni on suunniteltu ylös osaproteesia tai kokoproteesia, eli ei ole vielä varmuutta kumpi, mutta todennäköisemmin joudutaan laittamaan kokoproteesi. Jos minulta kysytään yhtään, niin kokoproteesi olisi varmaan ylös helpompi ratkaisu kerralla.
Alas tehdään juurihoitoja ja paikkauksia, ja mahdollisesti sellaisia kruunuja, ja sitten osaproteesi. Jos ylös tehdään osaproteesi niin sinnekin on tiedossa runsaasti juurihoitoja ja paikkauksia ja myös niitä kruunuja. Mutta luulenpa että yläpuoli olisi helpoin jos se vaan tyhjennettäsiin kerralla...
Missä sinulla tehdään hoitoa? Ja missä vaiheessa se on, eli onko tehty jo jotain vai vasta suunniteltu?- Näin_minulla
Vuosikaudet minulle ehdoteltiin vuorotellen osaproteesia ja kokoproteesia ylös (kaikki poskihampaat poistettu). Lopuksi laitettiin osaproteesi ja jälkeenpäin olen todennut hyväksi ratkaisuksi. Proteesi pysyy hyvin paikallaan (umpikitalaki) kun on tukihampaita ja omilla etuhampailla on helpompi purra.
- jnkn-lkn-
Vastaan pari vuotta myöhässä, mutta erittäin onnistuneen hankalan viisaudenhammasleikkauksen ja leukaan kasvaneen kystan poiston jälkeen olen todella tyytyväinen.
Mulla oli viisaudenhammas poikittain poskihampaan alle ja leukaluuhun oli kasvanut kystaa. Lisäksi joku hermo oli aivan kiinni viisaudenhampaan juuressa. oli pelko, että toinen puoli suusta jää tunnottomaksi.
Lääkäri ja asistentti teki todella hienoa työtä, jonka jälkeen vielä toisenakaan päivänä kohtuullista leuan turvotusta ei ole kipuja eikä vuotoa.
Hienoa työtä!
Jos vähänkään sattuu, kannattaa ilmaista se heti, jolloin puudutetaan lisää. Pysyy pää paremmin paikallaan.
Olen tyytyväinen ja helpottunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832304
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722040Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441983- 1281680
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia661632Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1961529Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771251Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321144Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni801140- 711093