Jakohihnat kuin ketjutkin

Ex-Berlingo

Missähän merkeissä ja moottoreissa näistä yleisimmistä on käytössä kumpi noista ja tokihan tiedän että ketju on se mitä tahtoisin mutta monet muutkin ominaisuudet painavat,siis yleinen luotettavuus sähköissä ja onhan noita muitakin kone-loota kuin alusta ym murheitakin näissä nykyautoissa elikkäs joku kompromissi kait tehtävä.

Kestääkö noi nyky hihnakoneet ja paljonko,vaihtovälit ilmoitetaan aika älyttömiksi ken uskaltaa kokeilla,kait imagosyistä että saisi myytyä.
Miten esim saman koneen hihnanvaihdon km venyy lähes vuosittain,esim alkunperin 60tkm,sitten 100tkm ja nykyään voi olla vaikka 160tkm..mikä on kehittynyt,kumihihnatko??

Ajatuksissa joku 5v vanha ja etuvetoinen pienehkö pakettiauto,siis Transit Connect kokoluokkaa edustava vekotin joka myös suht järkihintainen ostaa kuin pitää.
Ei kun ajatuksia ja tuumauksia tulemaan,kiitos=)

12

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konstam.kuttaperkkam

      Yllätys, yllätys, aika monessa dieselkattilassa on kuin onkin hihna.

    • Purkkapoika

      Näinpä se kuulkaa on kuin kuttaperkka tuossa lausahti vaan mites kuulkaa tuo mitä aloittaja kysyi:miten saman moottorin jakohihnan vaihtoväli venyyyyy lähes vuosittain kun uuden vm autoja pukkaa hihnalta ja lueskelee huolto-ohjelmaa?
      Hyvänä esimerkkinä muuten tuo 1,5dci Rellu-Nissan,VW koneet ja taitaa mm Fordin 2,2:kin Transiteissa kuulua näihin .
      Voiko siis turvallisesti vaan ajella ja venytellä vaihtoväliä kun seuraa miten saman koneen tämän vuoden mainostettu vaihtoväli...?
      Sehän olisikin helppoa jos vähän ajaa niin ei pysyisi millään noitten mainosmiesten/valmistajan km pidennyksissä kun vaihtovälit pitenee n20tkm vähintään aika ajoin=)

    • HDIpököpää

      Tulee tuo ikä ennen kilometrejä vastaan noissa huoltohommissa,mutta kait tuo riskillä voisi noin ollakkin,tiedä miten tuo hihna reagoi aikaan kun ei kumminkaan puhuta kuin muutamasta vuodesta ja miten sen ominaisuudet muuttuu vaikkei ajaisikaan?
      Lie nämä uudet korkeapaineruiskut tulle hihnalle raskaita vuosia verrattuna jakajalliseen tai bensakoneeseen?
      Mielenkiintoista.

    • vwvwvwvw

      Ei kumiremmiä moottoriin, ei mielellään edes ketjua, hammasratas paras.

    • Tutkimusmatkailija

      Varmasti tuo ratas on paras ja ketju 2nen mutta kun haetaan koko autolle parasta hinta-laatusuhdetta niin tuo VW ei oikein vakuuta koska ensinnäkin on tavattoman kallis,jopa 150-200tkm ajettuna ja vain alle 5v vanhana eikä km tule ns ilmaiseksi elikkäs muut paikat ilmoittelevat jo murheistaan eikä siinä pelkkä ratasjakopää pelasta.
      Toinen murhe on sähkölaiteviat joiden vuoksi VW uudesta alkaen,saati vanhana saa meidän kaupungin hinausliikkeen ykköspalkinnon kun tuli puhetta ja itse istuskelin paku lavalla kuskin vieressä...
      Elikkäs jos VW jätetään sivuun ratasjakopäineen ja vanhemmat VW:t taas hihnaongelmiensa vuoksi sähkömurheet kaupanpäälle sekä ylihinta niin Toyota mutta se taas luotettava kyllä mutta ahdas,meluisa ja se pahin:takavetoinen eikä lie ketään oikeasti innosta ominaisuuksillaan talvisissa olosuhteissa jos totta puhutaan,niin ja Tojo se vasta kallis on käytettynäkin.
      Noh,MB sitten..jää hinnan puolesta heti pois eikä anna mitään sellaista mikä muilta puuttuisi...

      Sitten jää nämä hihnajakopäiset enimmäkseen,ellei Transitin 2l versioita tuumi vaan ne kait jo noin 10vuotta vanhoja ja uudemmat 2,2 hihnalla eli samaan kastiin kuin muutkin ja merkki ei oikein henk koht vakuuttanut kun juuri luovuin omastani jossa tuota murhetta piisasi vähän ajettunakin taatusti hyvässä kodissa.

      Se on sitten Ranska-Italia-Saksa sekä Japanilaiset muut,mikä käytännössä tarkoittaa nykyään valmistusmaana mikä hyvänsä sekä yhteistyömallejahan näistä kaikista monet joten noitten euromerkkienkien osalta komponentit kuin kokoaminenkin aika salapoliisityötä mistä mikin tulee.
      Tähän vielä tosiasia mitä kukin hakee,siis korimallit kooltaan,käytännöllisyys itse kullekkin,moottoreiden tehot,kulutukset,vaihteistot,etu/takaveto,lämpimyys,varusteet ja toki ulkonäkökin hinnan ohessa tärkeää.
      Toiset tahtoo jumbomallin,keskikokoisen tai ihan pienen pakettiauton ja joku kaipaa korotuksia,ikkunoita sekä 3n tai 2n istuttavan hytin ym eli siinä suhteessa tuon jakopään tyypin valinta ei tahdo natsata muihin kriteereihin jolloin jostain on tingittävä tai teetettävä oma paku erikoistilauksena..

    • erkkii82009

      Oletko ihan selvin päin? Ei uskoisi tekstistä.

    • Virtuaalielämä

      kuka sitä ny selvinpäin täälä on lukemassa näitä,kirjoittamisesta puhumattakaan ja positiivista on että joku jopa osaa kirjoittaa,tiedä sitten moniko edes ymmärtää lukemaansa kun auto ym "sivistys"on enempi TM ja nettiasteella,Salkkareita unohtamatta.

    • Scudollac

      Miten niin "oletko selvin päin"???
      Eikö tuossa tullut,pötköön kylläkin,mutta pääosin just eikä melkein miten asiat on noin niinkuin tavallisen tallaajan tuumaamana jonka tarvii ajatella asioita monelta kantilta omilla aivoillaan,ei firman , TM:n tai eukon.
      Kirjoitusvirheistä saati jäsentelyistä en senkummemmin moiti tai kehu,asia tuli selväksi ja se kait pääasia?
      Täällähän näitä äidinkielen lehtoreita ja yhteiskuntaopin maistereita tuntuu piisaavan jotka hoitavat sen puolen ja ovat "asiantuntijoita" myös mm pakettiautoista=)

    • Duratorqueko

      Eikait tuo Transiteissa käytetty 2,2 ole hihnakone..vai onko niitä kahdenlaisia..???
      Mikähän niissä on tuo vaihtoväli ja onko ok koneita muuten?

    • puuma23423r532

      Transitin 2,2 on ns puma kone ja ketjulla. sama kone löytyy myös jumperin ja boxerin nokalta.

    • Duratorqueko

      Olenpa luullut että noitten Peugeot-Citroen kuin vaikka Fiatinkin koneissa lähestulkoon aina tuo hihna...noh,ei oo ensi kerta kun erehdyn saati viimeinenkään..
      Lie niitä sitten molemmilla systeemeillä eri vuosimalleissa vissiin.
      Kiitos!

    • Scudottaa

      Eipä tuon aloittajan kyselyihin ole kukaan automies vastannut joka asioista ja moottoreista tietäisi.
      Minuakin kiinnostaisi tietää vaikka näistä alle 10vuotta vanhoista pakettiautoista missä on hihna,missä ketju ja onko tuon hihnan kestävyys jotenkin parantunut kun se aina vaan pitenee tosiaan tuo vaihtoväli?
      Siltikään en oikein luota tuohon ratkaisuun mutta kun kuulemma nykyään jo tehdään kehnoja ketjukoneitakin joissa ketjutkin venyy paukkuu alle 200tonnissa!!
      Oonko ihan kuutamolla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11382
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      101
      5803
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5151
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4301
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4019
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3544
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3531
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3055
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3040
    Aihe