Jakohihnat kuin ketjutkin

Ex-Berlingo

Missähän merkeissä ja moottoreissa näistä yleisimmistä on käytössä kumpi noista ja tokihan tiedän että ketju on se mitä tahtoisin mutta monet muutkin ominaisuudet painavat,siis yleinen luotettavuus sähköissä ja onhan noita muitakin kone-loota kuin alusta ym murheitakin näissä nykyautoissa elikkäs joku kompromissi kait tehtävä.

Kestääkö noi nyky hihnakoneet ja paljonko,vaihtovälit ilmoitetaan aika älyttömiksi ken uskaltaa kokeilla,kait imagosyistä että saisi myytyä.
Miten esim saman koneen hihnanvaihdon km venyy lähes vuosittain,esim alkunperin 60tkm,sitten 100tkm ja nykyään voi olla vaikka 160tkm..mikä on kehittynyt,kumihihnatko??

Ajatuksissa joku 5v vanha ja etuvetoinen pienehkö pakettiauto,siis Transit Connect kokoluokkaa edustava vekotin joka myös suht järkihintainen ostaa kuin pitää.
Ei kun ajatuksia ja tuumauksia tulemaan,kiitos=)

12

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konstam.kuttaperkkam

      Yllätys, yllätys, aika monessa dieselkattilassa on kuin onkin hihna.

    • Purkkapoika

      Näinpä se kuulkaa on kuin kuttaperkka tuossa lausahti vaan mites kuulkaa tuo mitä aloittaja kysyi:miten saman moottorin jakohihnan vaihtoväli venyyyyy lähes vuosittain kun uuden vm autoja pukkaa hihnalta ja lueskelee huolto-ohjelmaa?
      Hyvänä esimerkkinä muuten tuo 1,5dci Rellu-Nissan,VW koneet ja taitaa mm Fordin 2,2:kin Transiteissa kuulua näihin .
      Voiko siis turvallisesti vaan ajella ja venytellä vaihtoväliä kun seuraa miten saman koneen tämän vuoden mainostettu vaihtoväli...?
      Sehän olisikin helppoa jos vähän ajaa niin ei pysyisi millään noitten mainosmiesten/valmistajan km pidennyksissä kun vaihtovälit pitenee n20tkm vähintään aika ajoin=)

    • HDIpököpää

      Tulee tuo ikä ennen kilometrejä vastaan noissa huoltohommissa,mutta kait tuo riskillä voisi noin ollakkin,tiedä miten tuo hihna reagoi aikaan kun ei kumminkaan puhuta kuin muutamasta vuodesta ja miten sen ominaisuudet muuttuu vaikkei ajaisikaan?
      Lie nämä uudet korkeapaineruiskut tulle hihnalle raskaita vuosia verrattuna jakajalliseen tai bensakoneeseen?
      Mielenkiintoista.

    • vwvwvwvw

      Ei kumiremmiä moottoriin, ei mielellään edes ketjua, hammasratas paras.

    • Tutkimusmatkailija

      Varmasti tuo ratas on paras ja ketju 2nen mutta kun haetaan koko autolle parasta hinta-laatusuhdetta niin tuo VW ei oikein vakuuta koska ensinnäkin on tavattoman kallis,jopa 150-200tkm ajettuna ja vain alle 5v vanhana eikä km tule ns ilmaiseksi elikkäs muut paikat ilmoittelevat jo murheistaan eikä siinä pelkkä ratasjakopää pelasta.
      Toinen murhe on sähkölaiteviat joiden vuoksi VW uudesta alkaen,saati vanhana saa meidän kaupungin hinausliikkeen ykköspalkinnon kun tuli puhetta ja itse istuskelin paku lavalla kuskin vieressä...
      Elikkäs jos VW jätetään sivuun ratasjakopäineen ja vanhemmat VW:t taas hihnaongelmiensa vuoksi sähkömurheet kaupanpäälle sekä ylihinta niin Toyota mutta se taas luotettava kyllä mutta ahdas,meluisa ja se pahin:takavetoinen eikä lie ketään oikeasti innosta ominaisuuksillaan talvisissa olosuhteissa jos totta puhutaan,niin ja Tojo se vasta kallis on käytettynäkin.
      Noh,MB sitten..jää hinnan puolesta heti pois eikä anna mitään sellaista mikä muilta puuttuisi...

      Sitten jää nämä hihnajakopäiset enimmäkseen,ellei Transitin 2l versioita tuumi vaan ne kait jo noin 10vuotta vanhoja ja uudemmat 2,2 hihnalla eli samaan kastiin kuin muutkin ja merkki ei oikein henk koht vakuuttanut kun juuri luovuin omastani jossa tuota murhetta piisasi vähän ajettunakin taatusti hyvässä kodissa.

      Se on sitten Ranska-Italia-Saksa sekä Japanilaiset muut,mikä käytännössä tarkoittaa nykyään valmistusmaana mikä hyvänsä sekä yhteistyömallejahan näistä kaikista monet joten noitten euromerkkienkien osalta komponentit kuin kokoaminenkin aika salapoliisityötä mistä mikin tulee.
      Tähän vielä tosiasia mitä kukin hakee,siis korimallit kooltaan,käytännöllisyys itse kullekkin,moottoreiden tehot,kulutukset,vaihteistot,etu/takaveto,lämpimyys,varusteet ja toki ulkonäkökin hinnan ohessa tärkeää.
      Toiset tahtoo jumbomallin,keskikokoisen tai ihan pienen pakettiauton ja joku kaipaa korotuksia,ikkunoita sekä 3n tai 2n istuttavan hytin ym eli siinä suhteessa tuon jakopään tyypin valinta ei tahdo natsata muihin kriteereihin jolloin jostain on tingittävä tai teetettävä oma paku erikoistilauksena..

    • erkkii82009

      Oletko ihan selvin päin? Ei uskoisi tekstistä.

    • Virtuaalielämä

      kuka sitä ny selvinpäin täälä on lukemassa näitä,kirjoittamisesta puhumattakaan ja positiivista on että joku jopa osaa kirjoittaa,tiedä sitten moniko edes ymmärtää lukemaansa kun auto ym "sivistys"on enempi TM ja nettiasteella,Salkkareita unohtamatta.

    • Scudollac

      Miten niin "oletko selvin päin"???
      Eikö tuossa tullut,pötköön kylläkin,mutta pääosin just eikä melkein miten asiat on noin niinkuin tavallisen tallaajan tuumaamana jonka tarvii ajatella asioita monelta kantilta omilla aivoillaan,ei firman , TM:n tai eukon.
      Kirjoitusvirheistä saati jäsentelyistä en senkummemmin moiti tai kehu,asia tuli selväksi ja se kait pääasia?
      Täällähän näitä äidinkielen lehtoreita ja yhteiskuntaopin maistereita tuntuu piisaavan jotka hoitavat sen puolen ja ovat "asiantuntijoita" myös mm pakettiautoista=)

    • Duratorqueko

      Eikait tuo Transiteissa käytetty 2,2 ole hihnakone..vai onko niitä kahdenlaisia..???
      Mikähän niissä on tuo vaihtoväli ja onko ok koneita muuten?

    • puuma23423r532

      Transitin 2,2 on ns puma kone ja ketjulla. sama kone löytyy myös jumperin ja boxerin nokalta.

    • Duratorqueko

      Olenpa luullut että noitten Peugeot-Citroen kuin vaikka Fiatinkin koneissa lähestulkoon aina tuo hihna...noh,ei oo ensi kerta kun erehdyn saati viimeinenkään..
      Lie niitä sitten molemmilla systeemeillä eri vuosimalleissa vissiin.
      Kiitos!

    • Scudottaa

      Eipä tuon aloittajan kyselyihin ole kukaan automies vastannut joka asioista ja moottoreista tietäisi.
      Minuakin kiinnostaisi tietää vaikka näistä alle 10vuotta vanhoista pakettiautoista missä on hihna,missä ketju ja onko tuon hihnan kestävyys jotenkin parantunut kun se aina vaan pitenee tosiaan tuo vaihtoväli?
      Siltikään en oikein luota tuohon ratkaisuun mutta kun kuulemma nykyään jo tehdään kehnoja ketjukoneitakin joissa ketjutkin venyy paukkuu alle 200tonnissa!!
      Oonko ihan kuutamolla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe