Tienhaarassa

syväputous

Olen seurustellut pari vuotta miehen kanssa ja alku sujuikin ihan mukavasti. Elämämme on kuitenkin nykyisin täynnä ristiriitoja ja riitelemme lähes päivittäin. Mielestäni hän kontrolloi ja määräilee minua niin, että hermostun ja pahoitan mieleni vähän väliä. En saisi katsoa tiettyjä televisio-ohjelmia (esim. satuhäät, huvila ja huussi ja pientä pintaremonttia) kun ne ovat totuuden vastaisia. Sanon hänelle vastaan, että mitä se hänelle kuuluu, mitä katson. Toisinaan hän on ymmärtävinään, mutta seuraavana päivänä sama kahina jatkuu. Kotityöt pitää tehdä vauhdilla ja aina hänellä on kiire ja hoppu joka asiassa. Itse olen rauhallinen, enkä ota paineita pikku-asioista. Siitä hän saa aiheen moittia minua ja sanoa että HÄN on tottunut tekemään hommat näin ja heti. Hän ei voi vastata välillä minulle kysymyksiini, kun on jokin homma kesken tai sitten hän sanoo: "Älä aina kysele!" Pahinta kuitenkin on se, että koska nukun huonosti yöllä (n. 5 h), nukahdan yleensä television eteen tai lukiessani. Toisinaan käyn nykyisin ihan tarkoituksella päiväunille. Siitäkös tämä kimmastuu ja alkaa haukkua ja syytellä minua! Saan kuulla, että makaan päiväkaudet ja tuo on epänormaalia jne. jne. loputtomiin. Olen yrittänyt keskustella tästäkin asiasta hyvällä ja pahalla, mutta on kuin löisi päätään seinään ja sama jatkuu taas huomenna.
Olen NIIN stressaantunut ja uupunut tilanteeseen ja mietinkin, mikä miestä vaivaa. ADHD, narsismi vaiko jokin muu luonnehäiriö? En jaksa enää pitkään tilannetta. Olen yrittänyt puhua erostakin, mutta hänen mielestään kaikki on ok ja hän löytää selityksen käyttäytymiseensä aina jostain sattuneesta asiasta.

16

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikeitaasioita

      Itsekin olen miettinyt, että onko enää järkeä, kun tuntuu, että ärsytämme toisiamme liikaa ja riitaa tulee kuten teillä, pienistä asioista.
      Kaikissa muissa on vikaa, sukulaisissani, kavereissa, mutta hänessä ei juurikaan.
      Itse olen rauhallinen ja sovitteleva. Naisystäväni äkkipikainen ja hermostuu pienestäkin vastoinkäymisestä.

      • syväputous

        Kiitos vastauksestasi. Niin, ainahan se vika muista löytyy meilläkin. Ja viimeksi eilen sain hävetä kavereitteni edessä hänen käytöstään. Tuntuu, että kaikki omat elämänarvoni alkavat olla roskikseen heitettyjä tai ainakin tuomittuja. Miten ihminen voi elää vastoin omia periaatteitaan, kuten toinen vaatii? Sekopääksi kai tässä tulee? Erokaan vaan ei ole helppoa.


    • dumptheidiot

      Joku luonnehäiriöinen kusipää se on. Tarviiko tuota miettiä. Lähet vaan kävelemään. Mutta jos haluat "rakastaa" hänet terveeksi niin toki ota selvää mikä miestä vaivaa niin kenties elämänne voi muuttua parempaan suuntaan.

      • syväputous

        Eihän se miettimällä parane, mutta kun kaikki olisikin niin yksinkertaista, että lähtisi vaan. Terveeksi-rakastamiseen en usko alkuunkaan, kyllä se parantuminen pitää lähteä ihmisestä itsestään. Kai sitä lopulta kypsyy sitten lähtemään, kun ei muutakaan mahdollisuutta enää näe.


    • Vaikeitaasioita

      Juu, aika kauan yritin puolustella kaikille, että hänellä on vaikeaa, kun ei ole työtä tai paljon kavereita. Nyt olen alkanut itsekin tajuamaan miksei niitä tahdo edes löytyä.
      Vika on muissa, kritiikkiä ei siedä yhtään omasta käytöksestä. Joku ihme ylpeys ja arvostuksen puute on, mutta ei ymmärrä, että arvostuksen pitäisi olla molemmin puolista.
      Nyt on taas hyvä vaihe, mutta tiedä jo, että tämä on tyyntä myrskyn edellä.
      Itsekin olen liian kiltti ehkä, ja toivon, että toinen muuttuisi miellyttäväksi. Ehkä pitäisi jo viheltäää peli poikki?

      P.S. Tiedän,että nimimerkistä puuttuu väliviiva. :)

    • syväputous

      Eipä tuo haittaa tuo sinun väliviivasi puuttuminen, minulla puuttuu välilyönti, hihii... Se on kurjaa, kun pitää selitellä toisen käytöstä. Meillä on myös sama juttu ettei hänellä ole kavereita, mitä ihmettelinkin aina alussa. Nyt en niinkään ihmettele. Toisen arvostaminen on hyvin tärkeää, oikeastaan kaikki ihmissuhteissa lähtee siitä. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että eikö parisuhteessa toisen pitäisi kannustaa toista kaikessa; ei mollata ja arvostella. Mutta ei mene perille (ainakaan käytännössä), kannettu vesi ei kaivossa pysy.

    • Vaikeitaasioita

      Itse en jaksa jatkuvaa syyttämistä. Miksi asumme täällä, miksi ei ole työtä, miksi kaikki on vastaan, miksi en tee kaikkea hänen vuokseen, vaikka teen mielestäni.
      Tiedän, että kumppanillani on vaikeaa, mutta itsestäkin tuntuu kuin jotain tuomiota suorittaisi, kun häntä perässä vedän ja kaikki tämä ahdistaa usein.

    • syväputous

      Viimeksi eilen sanoin, että olisiko parempi olla noiden ihmisten asemassa, kun televisiouutisissa näytettiin kuinka valtavat ihmisjoukot pakenivat sodan jaloista vailla päämäärää. Ettei olisi enää kotia, ruokaa tai juomaa, eikä yleensä mitään. Aika tyhjänpäiväiseltä tuntuu valitus jostain asumisesta sen rinnalla. Se on ihan asennekysymys miten ihminen elämäänsä suhtautuu. Kyllä elämä on kurjaa, jos sen siksi tekee ja varsinkin jos etsii syytä kurjuuteen toisesta ihmisestä.

      Uskon, että sinäkin olet tehnyt kaikkesi, mutta kun toisen ihmisen elämää ei pysty elämään. Ja se mitä tulee aiemmin mainitsemaasi kiltteyteen, niin pakkohan siinä on toisen osapuolen olla sovitteleva, ellei halua elämän menevän jatkuvaksi tappeluksi ja huutamiseksi.

    • Vaikeitaasioita

      Olen yrittänyt välillä olla kiltti, sovitteleva, ilkeä ja kaikkea taktiikkaa. Vaikeaa on. Tuntuu juuri, että jos yksi murhe katoaa, alkaa uusi valitus ja elämä on ahdistavaa valittamista,kun joka asiassa on vain negatiivinen puoli.
      Oikeastaan odotan vain seuraava isompaa riitaa, mutta tuskin se viimeiseksi jää.
      Olen yrittänyt sanoa samaa, että meillä on kuitenkin asiat hyvin, ollaan Suomessa, terveitä jne.
      Hän vaan kaivaa kaikesta sen sonnan, kun itse näen tai ainakin yritän aina miettiä ratkaisuja positiivisesti.
      Harmittaa hänen perheensäkin puolesta, kun kaikki on niin mukavia, mutta hän välillä kuin pikku lapsi.

      • syväputous

        No, myönnän että minäkin olen välillä ollut ilkeä ja lähes raadollinen, kun olemme riidelleet. Esimerkiksi olen sanonut, ettet sinäkään katso sitten urheilukisoja televisiosta, kun kerran minun ohjelmani ovat tyhmiä. (Oikeasti inhoon tuollaista käytöstä ja minulle on ihan sama mitä hän katsoo.) Yritykseni on ollut vain saada hänet huomaamaan, miltä kontrolloiminen tuntuu. Turhaan on yritykseni menneet!
        Ehkä jotkin ihmiset jäävät sitten kehityksessään pikkulapsen tasolle, näin sen on oltava.


    • Vaikeitaasioita

      Jep, usein kun riidellään, puolisollani tulee ensimmäisenä kaikki kieltäminen minulta. "Et sitten juo sauna-olutta" tai " et sitten lähde veljesi kanssa mökille". Ihan kuin kieltäminen auttaisi.
      Yksinäisyyskin vähän pelottaa,Na meillä on yhteinen lemmikikin, mutta kai tämä peli pitäisi saada loppumaan, ja myöntää tosiasiat. :(
      Voimia sinulle miehesi kanssa. Voi kunpa en olisi mennyt tämän tytön kanssa yhteen silloin pari vuotta sitten.. :(

      • syväputous

        Kiitos, samaa toivon sinulle ja teille! Jos haluat vielä jutella ja kaipaat vertaistukea, niin sähköpostiosoitteeni on: [email protected].


    • Youaremytreasure

      Mulla oli tuollainen poikaystävä 10 vuotta. Hän sai tehdä ihan mitä lystää mutta minä olin kontrolloinnin kohteena ja jatkuvasti arvosteltavana. Aina olin vaan huono: "en aio kattella tollasta naista, joka tekee noin/ajattelee noin/näyttää tolta/jättää tekemättä". Silti hän ei koskaan halunnut erota, uhkaili vaan. Hän oli myös mustasukkainen ja aina syyttämässä ja epäilemässä jonkun miespuolisen kanssa kaveeraamisesta (vanhan koulukaverin tapaaminen kerran 10. vuodessa sattumalta baarissa ja 5 min. juttelu oli liikaa) mutta itse hän piti jatkuvaa peliä erinäisten sinkkunaisten kanssa ym. Hän nautti saadessaan nolata minut kavereideni edessä ja kun hermostuin oli hänellä aina selitys "ymmärsit väärin/en tarkoittanut". Hän saattoi illanvietossa humalassa esimerksi kutsua minua yhtäkkiä sian näköiseksi tai kusipääksi kavereideni ihmetellessä; tosta noin vaan, ilman mitään edeltävää riitaa tmv.

      Vasta saatuni vihdoin tarpeeksi ja erottuani tajusin mikä kynnysmatto olin ollut. Vapaus ja oma määräämisvalta on vaan niin upeaa :)

      Uskon, että exäni on narsisti. Mutta väliäkö tuolla, ollaan oltu jo vuosi erossa, ja mulla pyyhkii hemmetin hyvin omillani :)

      • syväputous

        Siinä osuit naulankantaan, että vapaus ja oma määräämisvalta on upeaa. Onnitteluni siitä, että sinulla on ollut voimia repäistä itsesi irti huonosta suhteesta!


    • sdfasfsadfa

      En minä kyllä alkuperäisessä kuvauksessa mitään persoonallisuushäiriötä näe, kaveri vaan on vähän itsekeskeinen ja voimakas luonne eikä ole oikein sopiva sinulle. Vaihtoon.

      • EiNettiDiagnooseille

        Samaa mieltä. Kuulostaa vain siltä, että ap. ja mies tykkäävät aivan erilaisista asioista ja toimivat erilailla. Ja se alkanut ärsyttää äijää ja ei nyt osaa käsitellä sitä muuten kuin nalkuttamalla ja olemalla kelju. Kumpikin voisi olla onnellisempi toisenlaisen ihmisen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe