Avoero on nyt käynnissä 6 vuoden jälkeen ja välit ok ja emme riitele. Meillä on reilu 3-v. lapsi. Seuraava aika lastenvalvojalle on vasta lokakuun loppupuolella.
Eron tullessa puheeksi mies ilmoitti heti, että hänhän ei muuta tästä vuokraasunnosta mihinkään vaan minun pitää hakea itselleni asunto. Haluaisin kovasti itse jäädä tähän asumaan, mutta en ala tappelemaan ja tulehduttamaan välejä sen takia vaan haluan pysyä puheväleissä lapsen takia.
Toinen ilmoitus oli sitten, että lapsi jää kirjoille miehen luokse ja asuu viikko-viikko systeemillä molempien luona. Viikko-viikkoa kritisoidessani suostui lyhyempiin ajanjaksoihin. Mies olisi siis lähivanhempi ja minä etä. Tässä vaiheessa särähti tosi pahasti korvaan. Olen ollut koko lapsen elämän ajan paljon enemmän lapsen kanssa, suurimmaksi osaksi miehen lapsuuden traumojen takia. Hän ei saa pidettyä arkeaan rullaamassa, unirytmit vaihtelee ja ei usko olevansa koskaan täysin työkykyinen. On hoitanut lapsesta hyvinäkin kausina enintään 1/4. Tämän lisäksi on joskus mennyt monta viikkoakin, kun mies ei ole viettänyt lapsen kanssa kahden keskistä aikaa tai välttämättä edes tullut puistoon yhdessä meidän kanssamme.
Oman arkensa lisäksi ei pidä lapsen rutiineista kiinni. Lapsi valvoo välillä montakin tuntia nukkumaanmenoajankin jälkeen. Nousen jokaikinen (1-2 aamua/kk lukuunottamatta) aamu lapsen kanssa ylös, vaikka olemme molemmat kotona, laitan lapselle lähes poikkeuksetta ruuat ja takaan riittävän ruuan, pesen hampaat ellen vaatimalla vaadi miestä pitkästä aikaa pesemään. Ollessaan ja leikkiessään lapsen kanssa mies on kyllä hyvä isä ja lapsi viihtyy isänsä kanssa.
Mies myös päästää lapsen välillä omaan pihaan leikkimään pitkiksikin ajoiksi, kun lapsi on puettu, mutta mies ei olekaan vielä valmis. Rapun ulkopuolella on suoraan parkkipaikka ja piha on talon takana eikä meiltä näy sinne. Olen tilanteen huomattuani kaksi kertaa joutunut hakemaan lapsen pihan ulkopuolelta. Tähän ulos päästämiseen on molemmilla kerroilla tullut pieni tauko.
Nyt mies kuitenkin sanoo, ettei minulla ole kiire ottaa vastaan huonoa asuntoa vaan voin katsella rauhassa. Lapsen asumiset kuulemma hoituu ja kaikki tehdään lapsen hyväksi. Hän myös sanoo, ettei ikinä estäisi minua tapaamasta lasta. Ongelmana on vain luottamuspula. En pysty luottamaan mieheen. Hän pettää jatkuvasti lupauksensa ja pyörtää sanansa. Jos laitan asioissa vastaan, alkaa sabotoimaan arkeani venyttämällä sovittuja kotiintuloaikoja ja täten joskus estäen minua tekemästä asioita lapseni kanssa, lähtien vaan koko päiväksi lapsen kanssa ulos kysymättä, onko ok ja mököttämällä ja jättämällä lapsen hampaiden pesut yms. pikku asiat vielä enemmän harteilleni.
Meillä on ollut myös fyysistä väkivaltaa, mutta se on aina kohdistunut vain minuun. Olen tietenkin miettinyt, suuntaako mies väkivaltansa lapseen lähdettyäni, mutten aio vaatia valvottuja tapaamisia vaan haluaisin pitää välit kunnossa ja toimia lapsem parhaksi.
Mitkä ovat siis oikeuteni toisena vanhempana? Miten takaan lapselle mahdollisuuden tavata molempia vanhempiaan ennenlastenvalvojan sopimusta, jos jätän lapsen miehen luokse kirjoille ja muutan itse. Laitoin jo asuntohakemukset, mutten varmaan uskalla ottaa asuntoa vastaan, jos mies sitten sanookin, etten saa tavata lasta kuin vaan hänen pillinsä mukaan. Onko lähivanhemmalla jotain etuja etään verraten, jos lapsi asuu 50-50 systeemillä molempien luona? Miten tuet menevät, kun olemme molemmat tällä hetkellä toimeentulotuella. Olen menossa avoimeen yliopistoon opiskelemaan ja lapsi on tavallisessa päiväkodissa ja haluaisin pitää lapsen siellä tietenkin tutussa ja kivassa paikassa. Pystyykö päiväkotia vaihtamaan vuoropäiväkotiin, jos koulun takia täytyisi ja mies sanoo ei?
Aion soittaa lastenvalvojalle, mutta nyt ahdistaa niin kovasti tilanne, että toivoisin saavani täältä apua. Ja anteeksi, jos kuulostan katkeralta ja itsekkäältä ääliöltä purkaessani tunteeni ja ahdistukseni tähän kirjoitukseen. Koitan kuitenkin vain hoitaa asiat lapsen hyväksi.
Ero ja järjestelyt lapsen suhteen
12
207
Vastaukset
Meillä myöskin viikko/viikko systeemillä, Poika oli eron aikaan vajaa 5v. Lähivanhempi tarkoittaa käytännössä sitä että kaikki esim.koulusta soitetaan ja ilmoitettaan lähivanhemmalle esim hätä tilanteissa. Sairaalat ym viralliset tahot soittavat lähivanhemmalle ensisijaisesti lapseen liittyvissä asioissa. Kuvitellaan että tulee vaikka hätätilanne ja lapsi joutuu sairaalaan...heillä täytyy olla sielä selkeä yhteystieto johon ottaa yhteyttä eikä alkaa vatuloimaan että "soitammeko nyt isille vai äitille" Se että merktitään papereihin "lähivanhempi" on siis vain paperillinen pakko..teillä on silti yhteishuoltajuus ja teillä kummallakin oikeudet ihan samanlailla
Meillä myös meni niin että kun minä olin lähtevä osapuoli ja mies jäi taloomme asumaan niin hänhän olisi jäänyt automaattisesti lähivanhemmaksi ja jyrkästi sanoi että "minähän olen sitten lähivanhempi"...sitä ei voi muuttaa muutakuin miehen omalla suostumuksella. Mies myös juuri samanlainen että minä aina hoitanu lapsen ihan kaikki asiat..hän ei ollut oikeestaan tehnyt muutakuin leikkinyt lapsen kans (mikä hienoa toki), sanoin hälle sitten että lähivanhempana sitten varmasti otat asioita hoitaaksesi kun koulut alkaa jne.. Kummasti luopui lähivanhemmuudestaan vastuuta pakoillessaan tyypillisesti
Ymmärrän tuon olon joka sulle on varmasti herännyt tuosta lähivanhemmuudesta, mä olin todella ahdistunu aikoinaan tuossa tilanteessa. Neuvoisin kuitenkin sinua hätääntymättä. Jos nyt sattuu että mies haluaa olla lähivanhempi niin vähän sitten faktoja kehiin ja sysäät isän harteille sen mukaan vastuutakin (esim varaa aika neuvolaan, hammaslekuriin, vois hommata jonku harrastuksen), ei tietenkään kaikkea.
Sinä et ole yhtään sen huonompi äiti vaikka sut merkitään papereihin etävanhempana!!! ja se on vain merkintä paperiin oikeudet pysyy samana. Älä ala riitelemään asiasta...isompi ja vaikeampi asia on saada teidän normaali arki pyörimään uusissa kodeissanne lapsen kanssa..jätä siihen energiaa. Muista syödä ja nukkua!!
Lastensuojelussa voit tuoda huolet esiin mutta älä nokakkain tai puh ala vääntämään miehen kans...se on energiaa vievää ja uuvuttavaa. Miehellä on varmasti hätä omalta osaltaan siitä että lapsi viedään hältä, niinkuin herkäsi eroavilla miehillä on (ja joiltakin viedään oikeutetusti tai ei oikeutetusti), niin siksi haluaa pitää lähivanhemmuuden itsellään. Tuo hänelle hyvin asia esiin mitä lähivanhemmuus tarkoittaa.
Voin kertoa että näin kohta 2v erosta ja juuri noiden samojen asioiden kans painineena mitä kirjoitit niin voin samaistua tilanteeseesi. Meillä oli ihan yhtä helvettiä ja painajaista ensimmäinen vuosi...ihan kaiken suhteen, viha ja katkeruus mieheltä, huoli lapsesta. Nyt 2v erosta niin helpottaa ja elämä asettu hiljalleen uomiinsa.
50/50 systeemillä lapsilisät menee lähivanhemmalle mutta mielestäni sen voi pyytää että tulee puoleksi molemmille (en varma). Muutoin teillä on omat taloutenne. Meillä ei maksetta elatusmaksuja kumpaankaan suuntaan koska lapsi puoleksi molemmilla (vaikka isällä isommat tulot ja voisin vaatia), mutta en jaksa tostakaan riidellä kun toisi kitkaa välille vain rahan takia ja pystyn elämään näinkin.
Asumistuet tulette saamaan kummatkin, ja vielä korotettuna koska teillä on lapsi.- Isäpappa
Ei meillä ainakaan kysytty mun suostumustani kun lapsen äiti muutti omat ja lapsen kirjat muualle. Yhteishuoltajuus siis meillä. Koskaan ei ole minulta kysytty mihinkään muuttoon tai hoito- tai koulupaikkaan liittyvissä asioissa mitään. Kaikki on aina täysin äidin päätettävissä jos äiti päättää ottaa ja lähteä.
Isäpappa kirjoitti:
Ei meillä ainakaan kysytty mun suostumustani kun lapsen äiti muutti omat ja lapsen kirjat muualle. Yhteishuoltajuus siis meillä. Koskaan ei ole minulta kysytty mihinkään muuttoon tai hoito- tai koulupaikkaan liittyvissä asioissa mitään. Kaikki on aina täysin äidin päätettävissä jos äiti päättää ottaa ja lähteä.
Meillä tuli ex-älle kirje allekirjoitettavaksi missä isä suostuu siirtämään lähivanhemmuuden äidille. Lähivanhemmaksi siis meillä ainakin nimettiin automaattisesti se joka jää alkuperäiseen kotiin asumaan ja johon lapsella oli automaattisesti kirjat olemassa. Isä sitten allekirjoitti paperin jossa lähivanhemmuus siirtyi minulle.
Ja huom minä myös siirsin omani ja lapseni kirjat muualle MUTTA se ei vielä riittänyt lähivanhemmuuden siirtämiseen. Siitä piti allekirjoittaa paperi erikseen isällä.
Meillä siis on yhteishuoltajuus mutta minä olen lähivanhempi. Kannattaa tarkistaa virastotaloilta miten teillä todellisuudessa.
- kokeilu_kannattaa
No jos nyt kokeilette, sitä miehen lähivanhemmuutta pari viikkoa putkeen ennen lastenvalvojaa. Meilläkin mies tuli kuukausessa toisiin aatoksiin ja totesi kuinka paljon pienet lapset rajoittavat omia tekemisiä ja lopulta mies halusit tapaamiset vain joka toinen viikko, vaikka olisin ihan alkujaan tarjonnut joka toista viikkoa.
- surulliseksivetää
Kyllä hirvittää ajatus, että tuon ikäinen erotetaan äidistään viikoksikin... Pieni lapsi kaipaa juuri äidin hoivaa ja turvaa kehittyäkseen tasapainoiseksi ihmiseksi. Järkyttävää kuinka lapsen onnellisuuden ja hyvän lapsuuden kustannuksella käydään tuollaista valtataistelua...
- miesvm_1967x_out
Minusta tuli poikani yh-isä ja lähivanhempi kun poikani täytti 2 vuotta. Kaiken lisäksi hän oli lievästi erityislapsi. Kyse ei tosin ollut mistään huoltajuuskiistoista vaan olosuhteiden pakosta. Äitiään poika tapasi vain epäsäännöllisen harvoin. Kaikista vastoinkäymisistä huolimatta hänestä on kasvamassa ihan kiva ja kunnollinen nuori mies. Että onnistuu se isiltäkin.
- Ironisti
miesvm_1967x_out kirjoitti:
Minusta tuli poikani yh-isä ja lähivanhempi kun poikani täytti 2 vuotta. Kaiken lisäksi hän oli lievästi erityislapsi. Kyse ei tosin ollut mistään huoltajuuskiistoista vaan olosuhteiden pakosta. Äitiään poika tapasi vain epäsäännöllisen harvoin. Kaikista vastoinkäymisistä huolimatta hänestä on kasvamassa ihan kiva ja kunnollinen nuori mies. Että onnistuu se isiltäkin.
Ei voi olla mahdollista. Miehet ovat aina joko alkoholisteja tai työnarkomaaneja (ja pelkästään pillua ajattelevia) sekä – mikäli ovat exiä – tietenkin narsisteja, jotka eivät millään voi ymmärtää lapsen tarpeita.
- suuaukirohkeastivaan
Kerrot miehen olevan väkivaltainen sua kohtaan ja silti kirjoitat, ettet aio lastenvalvojalle kertoa mitään asiasta. Missä sun järki on? Itse en väkivaltaisen miehen antaisi tavata lasta ilman valvontaa. Sulle lähivanhemmuus ja isälle valvotut tapaamiset. Rohkeasti vaan kerrot lastenvalvojalle todellisen tilanteen, mitään kaunistelematta.
- lammas-äiti
Juurikin näin. Mene vaikka neuvolassa jonkun täysjärkisen aikuisen henkilön kanssa juttelemaan eroprosessista ja mikä on lapsen etu. Älä kuuntele miestä, äläkä kuvittele että hänen pitää saada päättää kaikki asiat koska on määräilrvämpi ja häijympi sekä ruumiillisesti väkivaltainen. just päinvastoin. Lähestymiskieltoa ja kirjaa ylös huolellisesti kaikki hänen huoltajalle sopimaton käytöksensä nyt ja aiemmin. Ei lasta noin pienenä annettaisi viikko-viikko-systeemiin edes. Haluatko että lapsi tulee joka toinen viikonloppu luoksesi ja muuten mies "pitää huolen"? Tuskin!
Jos haluat jäädä ko asuntoon, ilmoitat että minä ja lapsi jäämme ja mies lähtee. Piste. Maistraatista muistaakseni haetaan häätöä jos ei muuten älyä lähteä. Kerrankin vielä jos kättään nostaa sinua vastaan, lähdet turvakotiin lapsen kanssa. Siellä saat parempia neuvoja. Rohkeasti virkavaltaa avuksi myös mm. muuttoasioissa.
- piparminttuli
Kiirehdi sossun aikaa mahdollisimman paljon. Hanki se asunto pian, mutta älä muuta vielä siihen. (älä edes kerro että olet saanu asunnon) Ilmoita sossussa että haluat olla tasavertainen holhoaja isän kanssa. Eli yhteis huoltajuus. Anna isälle mahdollisuus ottaa vastuuta lapsesta. Mutta yhteishuoltajuudella sinä takaat sen että jos homma ei hoidu lapsi voi jäädä sinun luo sen kummenmpia käräjöintejä. Jos annat huoltajuuden isälle on sinun vaikea puuttua asiaan jos ne ei ala rullaamaankaan sovitulla tavalla.
Pohdi jo valmiiksi mitä haluat merkittävän sossun sopimuksen tapaamisista ym. Vaadi että kaikki on kirjallisesti sovittu. Jos et voi täysin luottaa häneen niin on parempi että kaikki on paperilla. Varsinkin jos hän kerran on väkivaltainen. Hän voi alkaa uudelleen väkivaltaiseksi sua kohtaan ja painostaa sillä lailla saamaan tahtonsa periksi. Ole varovainen mitä puhut tai mitä teet niin että hän tietää ennen kuin olet muuttanut omaan asuntoon ja sossun kanssa kaikki sovittu on laitettu paperille. - jkoil
Ap:llä oli kertomuksen mukaan ihan perusteltu huoli lapsen hoidosta, jos tuon ikäinen lapsi lasketaan ulos hetkeksikin ilman valvontaa, sehän on laiminlyönti ja en itse kyllä antaisi lähihuoltajan osaa isälle, en tapaamisia ilman valvontaa.
Tuohan on kuin heittäisi lapsen surman suuhun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841