Urkujen soittaja

rotestimökinpoika

Tuli käytyä LYL:liä -60 luvun loppupuolella. Aamunavauksessa soitti urkuja sama henkilö, kuka mahtoi olla tämä nuori mies.

100

2709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amalianluokka

Turusen Markku. Myöhemmin kanttorina Helsingissä.

• rotestimökinpoika

Kiitoksia, vastaus tulikin nopeasti.

• Minä muistelen, että lyseon uuden puolen ala-aulassa, jossa joka-aamuinen aamuhartaus pidettiin oli soittimena piano, jota myös soitti usein Vilho Hämäläinen. Vilho piti myös vararehtorina usein aamunavauksen soitantansa jälkeen.

• rotestimökinpoika
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

Minä muistelen, että lyseon uuden puolen ala-aulassa, jossa joka-aamuinen aamuhartaus pidettiin oli soittimena piano, jota myös soitti usein Vilho Hämäläinen. Vilho piti myös vararehtorina usein aamunavauksen soitantansa jälkeen.

Menin 1967 oppikouluun, silloin oli ala-aulassa jonkinlaiset sähköurut jalkiolla.
        Muistan tarkkaan kun seurasin soittajan jalkatyöskentelyä.

• rotestimökinpoika kirjoitti:

Menin 1967 oppikouluun, silloin oli ala-aulassa jonkinlaiset sähköurut jalkiolla.
        Muistan tarkkaan kun seurasin soittajan jalkatyöskentelyä.

Näin on varmaankin ollut. Minä muistelen melkein 10 vuotta aikaisempaa ajankohtaa, jolloin aulassa ei ollut sähköurkuja. Silloin soittimena oli tavallinen piano, jota useimmiten Hämäläisen Vilho soitteli. Markku Turunen aloitti oppikoulun vuonna 1960 ja on ollut vuonna 1967 jo lukiossa.

• Lylliläinen

Näin on varmaankin ollut. Minä muistelen melkein 10 vuotta aikaisempaa ajankohtaa, jolloin aulassa ei ollut sähköurkuja. Silloin soittimena oli tavallinen piano, jota useimmiten Hämäläisen Vilho soitteli. Markku Turunen aloitti oppikoulun vuonna 1960 ja on ollut vuonna 1967 jo lukiossa.

Lieksan Yhteislyseossa, LYLssä oli Markku urkuharmoonin soittajana v. 1966- Amalia hänet sinne sai houkuteltua. Ja kanttoriksihan hän sitten tulikin Johanneksenkirkkoon.
        Muistelen, että aikaisemmin oli Kinnarin Matti (?) myös soittajana. Muistelen hänestäkin tulleen kanttori..
        Hämäläisen Villen en muista pitäneen aamuhartautta. Kokoran Mikko taisi joskus.

• Lyllissäollut

Lieksan Yhteislyseossa, eli LYL:llä oli Markku T usein aamunavauksessa soittamassa urkuharmoonia noin v. 1966 lähtien. Amalia hänet sai urkujen äärelle. Vaikutti että Markku itse ei olisi halunnut. No, kanttorina Johanneksenkirkossa hänet joskus tapasin, ja siellä oli elämäntyönsä tehnyt. Amalialla taisi olla silmää..
        Muistelen, että aikaisemmin soittajana olisi ollut Kinnarin Matti.. Muistanko oikein? Ja että hänestäkin olisi kanttori tullut.
        Aamunavauksista muistan, että seisoimme luokittain rivissä, ja aina sillointällöin joku pyörtyä kupsahti. Nykyään ala-aulassa on ruokala. Ja liekö enää aamunavauksiakaan..saati virsien veisuuta.
        Amalialle piti aina laulaan uskontotunnin alussa Totuuden Henki johda Sinä meitä. Järjestäjä ovella odotti, milloin Amalia tulee ja vinkkasi, että laulaisimme oikein kovaa :) voi niitä aikoja.

• Lylliläinen kirjoitti:

Lieksan Yhteislyseossa, LYLssä oli Markku urkuharmoonin soittajana v. 1966- Amalia hänet sinne sai houkuteltua. Ja kanttoriksihan hän sitten tulikin Johanneksenkirkkoon.
        Muistelen, että aikaisemmin oli Kinnarin Matti (?) myös soittajana. Muistelen hänestäkin tulleen kanttori..
        Hämäläisen Villen en muista pitäneen aamuhartautta. Kokoran Mikko taisi joskus.

Kinnarin Matti oli vuonna 1960 jo lukiossa. Hämäläisen Vilhon ja pastori Eino Häyrisen muistan pitäneen usein aamuhartauksia. Häyrisellä oli todella kalsean metallinen virranveisuuääni. Useimmiten Hämäläinen soitti pianoa kuin puhui. Hänen sanottavansa oli lyhyt ja se lienee sen takia jäänyt mieleeni. Muistan vieläkin kun hän kerran hieman sekosi sanoissaan aloittaessaan, että "valheella on pitkät jäljet" ja huomattuaan virheen, hän jatkoi hetken kuluttua "mutta ne pääättyvät lyhyeen". Jotain hyödyllistä on minullekin jäänyt mieleen noista hartauksista!

• pienipellavapää

Osasi Häyrinen tarvittaessa suuttukkin. Kerran uskontotunilla, kun pojat mekkaloivat, iski Eino nyrkin pöytään ja karjaisi: " Minä olen kova mies kun suutun!"

• rotestimökinpoika
        Lyllissäollut kirjoitti:

Lieksan Yhteislyseossa, eli LYL:llä oli Markku T usein aamunavauksessa soittamassa urkuharmoonia noin v. 1966 lähtien. Amalia hänet sai urkujen äärelle. Vaikutti että Markku itse ei olisi halunnut. No, kanttorina Johanneksenkirkossa hänet joskus tapasin, ja siellä oli elämäntyönsä tehnyt. Amalialla taisi olla silmää..
        Muistelen, että aikaisemmin soittajana olisi ollut Kinnarin Matti.. Muistanko oikein? Ja että hänestäkin olisi kanttori tullut.
        Aamunavauksista muistan, että seisoimme luokittain rivissä, ja aina sillointällöin joku pyörtyä kupsahti. Nykyään ala-aulassa on ruokala. Ja liekö enää aamunavauksiakaan..saati virsien veisuuta.
        Amalialle piti aina laulaan uskontotunnin alussa Totuuden Henki johda Sinä meitä. Järjestäjä ovella odotti, milloin Amalia tulee ja vinkkasi, että laulaisimme oikein kovaa :) voi niitä aikoja.

Musiikin opettajana oli myös viekijärveläinen kanttori Matti Hokkanen.
        Oli kova poika jakelemaan jälki-istuntoja. Moni varmaan muistaa. Myös
        kutsumanimen.

Musiikin opettajana oli myös viekijärveläinen kanttori Matti Hokkanen.
        Oli kova poika jakelemaan jälki-istuntoja. Moni varmaan muistaa. Myös
        kutsumanimen.

1960-luvun alkuvuosina musiikin opettajina olivat lyseolla mm. kanttori Kauko Korhonen, Anja Yli-Kovero, Liisa Turvanen ja kanttori Juhani Karppinen.

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Kinnarin Matti oli vuonna 1960 jo lukiossa. Hämäläisen Vilhon ja pastori Eino Häyrisen muistan pitäneen usein aamuhartauksia. Häyrisellä oli todella kalsean metallinen virranveisuuääni. Useimmiten Hämäläinen soitti pianoa kuin puhui. Hänen sanottavansa oli lyhyt ja se lienee sen takia jäänyt mieleeni. Muistan vieläkin kun hän kerran hieman sekosi sanoissaan aloittaessaan, että "valheella on pitkät jäljet" ja huomattuaan virheen, hän jatkoi hetken kuluttua "mutta ne pääättyvät lyhyeen". Jotain hyödyllistä on minullekin jäänyt mieleen noista hartauksista!

Kinnarin Matilla oli musikaalinen siskokin Satu.
        Hän soitti taitavasti olin joskus kuulemassa.
        Satu tunsi minut joskus vähän alle kaksikymppisenä jos muistaa.
        Hän oli oikein iloinen ja kunnollinen tyttö.
        Tapasin hänet muualla kuin Lieksassa.

• propo

okei

• irtiret

Stalinin urut.

• pipypo

...urut soi ja kylä nukkuu...

• rotestimökinpoika

Kun nyt LYL tuli puheeksi niin tapasin Vikin vaskiteltan avajaisissa muutama viikko sitten. Edellisen kerran juttelin hänen kanssaan 44 vuotta sitten. Eipä ole tukka harventunut, väri vähän muuttunut. Juteltiin tovi, palautti mieleen ennustamansa Neuvostoliiton hajoamisen jonka tiesi vuoden tarkkuudella jo -60 luvun loppupuolella. Silloin asialle hymähdettiin, mitenkä nyt. Hatunnosto muutenkin hienolle ihmiselle.

• Kävin Lieksan yhteislyseon läpi 50- ja 60-luvuilla. Ainoa elossa oleva ja Lieksassa asuva minua opettanut henkilö lienee Esko Lappi. Jouko Kotilainen 60-luvun opettajista asuu Lieksassa, mutta hän ei opettanut minua. Samoin Viktor Riissanen.

Joitakin vuosia sitten kuoli Antti Siimes yli 90 vuoden ikäisenä. Helojokikin olisi jo 105 vuotias! Ehkä joitakin yhden tai muutaman lukuvuoden Lieksassa vierailleita nuoria lukion opettajia on vielä elossa jossakin päin Suomea.

50-luvun lopulta tulevat heti mieleeni myös Jorma Kontturi, Vilho Hämäläinen, Martta Mäenpää, Rauha Tuupainen, Veikko Pehkonen ja 60-luvun puolelta Kai Öhmann, Airi Stenberg ja hiihtovalmentana kuuluisaksi tullut Sulo Repo, 85 v.

• Antti Siimes oli hyvin ”laajakatseinen” mies. Eräällä latinan tunnilla Antti pyysi etupulpetin tyttöä vastaamaan kysymykseensä nyökäten ”sinä siinä”. Tyttö nousi vastaamaan ja hänen lisäkseen nousivat myös viereiset tytöt ylös.

Kerrottiin, että Antti näkee laajakatseisuudessaan silmälasiensa kautta taaksepäinkin peruutuspeilien tavoin, joten lunttaamaan ei kukaan uskaltautunut.

Antilla oli erikoisia ruokatottumuksia, joita moni ”lyskalainen” varmaankin muistaa. Ne kuulunevat paremmin kulinaristien palstalle.

• pienipellavapää

Kävin Lieksan yhteislyseon läpi 50- ja 60-luvuilla. Ainoa elossa oleva ja Lieksassa asuva minua opettanut henkilö lienee Esko Lappi. Jouko Kotilainen 60-luvun opettajista asuu Lieksassa, mutta hän ei opettanut minua. Samoin Viktor Riissanen.

Joitakin vuosia sitten kuoli Antti Siimes yli 90 vuoden ikäisenä. Helojokikin olisi jo 105 vuotias! Ehkä joitakin yhden tai muutaman lukuvuoden Lieksassa vierailleita nuoria lukion opettajia on vielä elossa jossakin päin Suomea.

50-luvun lopulta tulevat heti mieleeni myös Jorma Kontturi, Vilho Hämäläinen, Martta Mäenpää, Rauha Tuupainen, Veikko Pehkonen ja 60-luvun puolelta Kai Öhmann, Airi Stenberg ja hiihtovalmentana kuuluisaksi tullut Sulo Repo, 85 v.

Onko Viktor Riissasen, Esko Lapin ja Jouko Kotilaisen lisäksi elossa Kaija Toivanen, joka opetti historiaa? Hänen tunneillaan kirjoitettiin paljon. Jouko Kotilainen oli luokanvalvojamme heti tultuaan Lyllille opettaksi. Hänestä on jäänyt mieleen mukavat muistot ja kevätretki Timitra majalle.

• pienipellavapää kirjoitti:

Onko Viktor Riissasen, Esko Lapin ja Jouko Kotilaisen lisäksi elossa Kaija Toivanen, joka opetti historiaa? Hänen tunneillaan kirjoitettiin paljon. Jouko Kotilainen oli luokanvalvojamme heti tultuaan Lyllille opettaksi. Hänestä on jäänyt mieleen mukavat muistot ja kevätretki Timitra majalle.

Kaija Toivanen elää ja asuu Lieksassa. En ollut hänen oppilaanaan, mutta olen tavannut hänet silloin tällöin paikallisessa marketissa.

Jouko Kotilainen kirjoitti ylioppilaaksi Lieksan yhteislyseosta vuonna 1960 ja oli samassa koulussa ensimmäisen kerran opiskeluaikanaan vt. nuorempana lehtorina opettaen matematiikkaa lukuvuonna 1961 - 1962. Valmistuttuaan hän jatkoi opetustyötään lýseossa ilmeisesti vuonna 1965 tai sen jälkeen, mutta minä olin jo silloin suorittanut lukion loppuun.

• rotestimökinpoika

Mainio Helojoki oli rehtorina kun menin oppikouluun, muistan tervetuliaispuheen loppuosan juhlasalissa: koululle on hommattu uudet verhot eikä niitä käytetä vesiväripensselien puhdistamiseen. Jorma Kontturi opetti puukäsitöitä meidän luokalle ja äidinkieltä naapuriluokalle. Viki otti aina hatun päästään ennen kuin astui ulko-ovesta sisään.

• Helojoki teki pitkän, yli 35 vuotta kestäneen elämäntyö Lieksassa. Hän tuli jo vuonna 1936 saksan- ja ruotsinkielen opettajaksi Lieksan yhteiskouluun, joka oli silloin koulun nimi. Yhteiskoulun rehtorina hän toimi vuosina 1950 – 1956 ja kun koulu muuttui yhteislyseoksi vuonna 1956, Helojoki jatkoi lyseon rehtorina eläkkeelle jäämiseensä saakka 1970-luvulle.

Minulle Helojoki opetti ruotsia ja saksaa 50- ja 60-luvuilla. Muistan hänet vaativana, ankarana, mutta myös huumorintajuisena opettajana.

• huukke

Kuka olikaan se opettaja jota sanottiin puolikuuksi?

• 60-lukulainen

Opettajina olivat 60-luvulla ainakin Kana, Kalkkuna, Mehu-Maija, Long-Kero, Öhky, Possessiivisuffiksi, Vintturi, Hiipivä Hiilihanko, Amalia, Viki, Sättärä ja monet muut. Puolikuuta en muista.

• huukke
        60-lukulainen kirjoitti:

Opettajina olivat 60-luvulla ainakin Kana, Kalkkuna, Mehu-Maija, Long-Kero, Öhky, Possessiivisuffiksi, Vintturi, Hiipivä Hiilihanko, Amalia, Viki, Sättärä ja monet muut. Puolikuuta en muista.

Sitten se oli varmaan jo 70-lukua, jos en väärin muista niin oli Hakkarainen. Hauska tyyppi.

• 60-lukulainen
        60-lukulainen kirjoitti:

Kaikki olivat yhteislyseon opettajia.

• lksajdlfjsd

Sorry... Mä vaan nostan tän etusivulle, ettei hauskat muistelot häviä.

• Ikosen
        60-lukulainen kirjoitti:

Porkkana

• muistan-porkkanan
        Ikosen kirjoitti:

Porkkana

Lieksaan oli vaikeaa saada hyviä matematiikan opettajia. Se takia Porkkana pääsi pilaamaan lopullisesti monen matematiikan innostuksen. Opettaa hän ei osannut ollenkaan ja ihmisenäkin hän oli ja lienee edelleenkin hyvin erikoislaatuinen ja omituinen. Keräili innokkaasti äänilevyjä ja eleli yksin erakkona.

• Joillakin opettajilla ole erikoisia tapoja. Kerron niistä yhden. Jorma Kontturi opetti minulle 50-luvun loppupuolella puukäsitöitä ja äidinkieltä. Hän pureskeli tunneilla taululiituja. Varmaan joku muistaa hänen tapansa. Lieneekö opettajaa vaivannut kalkin puute? Jorma oli pienikokoinen, hoikka, jo silloin ikämiehen oloinen. Itse olimme vielä lapsia, joten monet opettajat vaikuttivat olevan silloin hyvin vanhoja.

• äikänmaikkaitsekin

Konturi oli vielä -72 minun äikän maikkana keskikoulun ekalla luokalla. Taisi sitten jäädäkin eläkkeelle. Hän asui silloin jo Joensuussa. En muista hänen olleen erikoinen tai innoittava opettaja, taisi olla jo vanha mies. Seuraavana vuonna oli joku naisopettaja, jonka kerrottiin julkaisseen myös runoja. Minua harmittaa, etten tiedä hänen nimeään. Etsisin hänen mahdollista tuotantoaan. Hän taisi häipyä yhden vuoden jälkeen, koska kolmosella meille tuli opeksi Lahdenkauppi. Myös Viki näkyy kirjailleen ortodoksisuuteen liittyen, ei ole tullut vielä luetuksi.

• pienipellavapää

Lahdenkaupin muistan minäkin. Tehtiin moderni versio pätkästä Kalevalaa, jota sitten esitettiin muuallakin kuin koulun juhlissa. Meitä oli pieni porukka esittämässä. Terveisiä vaan jos joku muistaa.

• liekarasse
        äikänmaikkaitsekin kirjoitti:

Konturi oli vielä -72 minun äikän maikkana keskikoulun ekalla luokalla. Taisi sitten jäädäkin eläkkeelle. Hän asui silloin jo Joensuussa. En muista hänen olleen erikoinen tai innoittava opettaja, taisi olla jo vanha mies. Seuraavana vuonna oli joku naisopettaja, jonka kerrottiin julkaisseen myös runoja. Minua harmittaa, etten tiedä hänen nimeään. Etsisin hänen mahdollista tuotantoaan. Hän taisi häipyä yhden vuoden jälkeen, koska kolmosella meille tuli opeksi Lahdenkauppi. Myös Viki näkyy kirjailleen ortodoksisuuteen liittyen, ei ole tullut vielä luetuksi.

Konu ilmeisesti asui Paukkajassa, kun kulki työmatkansa junalla ja jäi aina pois Paukkajan seisakkeella.

• tulipa.mieleen

Muistan yhden oppilaan -80 luvun alussa. Nimi on unohtunu, mut ei kovin arvostettu yläasteella. Kuitenkin jo n. 15-16 vuotiaana piti urku- ja pianokoulua Lieksassa ja konsertoi kulttuurikeskuksella täydelle salille. Oikeasti osasi soittaa. Joku ehkä muistaa nimenkin.

• Olisiko ollut Makkosten sisarusparvesta Matti tai Antti?

• tulipa.mieleen

Ei ollu Makkosia, nehän soitteli viulua ja selloa.. Jostain Helsingistä tulivat.. Lieksan musiikin kanssa yhteistyössä. Minunkin silloisia tuttuja oli opiskelemassa. Tais olla jotain Yamaha juttuja..

• läheltä-seurannut
        tulipa.mieleen kirjoitti:

Ei ollu Makkosia, nehän soitteli viulua ja selloa.. Jostain Helsingistä tulivat.. Lieksan musiikin kanssa yhteistyössä. Minunkin silloisia tuttuja oli opiskelemassa. Tais olla jotain Yamaha juttuja..

Alkujaan Keski-Suomesta kotoisin olevat sisarusten vanhemmat, Tuula ja Heimo Makkonen muuttivat kieltenopettaja isän työn perässä Lieksaan. Rakkaus musiikkiin kulki sukuperintönä. Isänisä Väinö Makkonen valmistui aikanaan kanttoriksi Viipurin musiikkiopistosta. Myös Tuula-äiti oli taiteellisesti lahjakas, laulamisen lisäksi hän työskenteli paljon kuvataiteen parissa. Seitsemänlapsisen perheen vanhemmat rohkaisivat jälkikasvuaan musiikin pariin. Isä patisteli harjoittelemaan, hankki soittimia mahdollisuuksien mukaan ja kuljetti lapsia soittotunneille ja kesäisille musiikkileireille. Kanttori Aulis Toikkanen kävi Makkosten kotona opettamassa pianonsoittoa. Sisarukset soittivat hyvin monia instrumentteja ja piano oli niitä ensimmäisiä. Pianosta monen soittaminen alkaa.

• luulen.tietäväni

Taitaa olla Hyppölä jota tässä haetaan.

• naapurinsetä.muistaa
        luulen.tietäväni kirjoitti:

Taitaa olla Hyppölä jota tässä haetaan.

Luulen kanssa. Naapurin pikkutyttö oli urkukoulussa Sauli Hyppölän oppilaana, pääsi esiintymään useasti, oli kulttuurikeskuksellakin esiintymässä ja Nurmeksessa.

• 84-87

Lähes kaikki Hyppölän sisarukset taisivat olla musiikillisesti lahjakkaita. Saulin sisko oli omalla luokallani Lyllillä. Taitava soittaja hänkin. Ja jäänyt mieleen erittäin kauniina.

• työtoveri

Juu, tosi aktiivisesti esiintyivätkin kaikki. Jaakko Hyppölähän oli ensimmäinen pätevä opettaja musiikkiopistolla. Hyppölät kun tuli Lieksaan, piristyi musiikkitarjonta hurjasti ja Jaakon ideoima oli pitkälti tuo kulttuurikeskuskin, paljon teki talkoita että asia eteni.

• opetin.vuosia.häntä
        naapurinsetä.muistaa kirjoitti:

Luulen kanssa. Naapurin pikkutyttö oli urkukoulussa Sauli Hyppölän oppilaana, pääsi esiintymään useasti, oli kulttuurikeskuksellakin esiintymässä ja Nurmeksessa.

Jep, Sauli oli huippulahjakas monella tavalla, eijä oikein tullut ymmärretyksi Lieksassa. Koulukiusattuna alkoi myös kehittää fyysisiä ominaisuuksia, ja se vei murrosikää lähestyvää lasta vaikeuksiin. Voi, kun olisi osattu suhtautua kyvykkääseen taiteilijaan. Todella upean uran teki muusikkona ja musiikinopettajana. Mm. käynnistämässä tanssinopettaja koulutusta Oulun konservatoriossa korrepetiittorina, joka nykyään suurimpia sarjassaan. Huikea keikkahistoria koko euroopassa.. terveys petti, kun meinasi asettua lieksaan, ja aloitti siellä uusia kuvioita. En tiedä, mitä nyt tehnee, elääkökään, mutta niin huikean monipuolinen ura, että vertaista saa hakea!

• Anonyymi
        opetin.vuosia.häntä kirjoitti:

Jep, Sauli oli huippulahjakas monella tavalla, eijä oikein tullut ymmärretyksi Lieksassa. Koulukiusattuna alkoi myös kehittää fyysisiä ominaisuuksia, ja se vei murrosikää lähestyvää lasta vaikeuksiin. Voi, kun olisi osattu suhtautua kyvykkääseen taiteilijaan. Todella upean uran teki muusikkona ja musiikinopettajana. Mm. käynnistämässä tanssinopettaja koulutusta Oulun konservatoriossa korrepetiittorina, joka nykyään suurimpia sarjassaan. Huikea keikkahistoria koko euroopassa.. terveys petti, kun meinasi asettua lieksaan, ja aloitti siellä uusia kuvioita. En tiedä, mitä nyt tehnee, elääkökään, mutta niin huikean monipuolinen ura, että vertaista saa hakea!

Tervehdys.
        Sauli Hyppölä perheineen n. 7v. Asuneet Espanjan Vilenassa.
        Kaikki meidän perheessä soittaa ja laulaa/Isä Jaakko ei laulanut.
        Soittimet Jaakolla oli Sivu s. Viulu ja Saksofoni, Pääsoitin toki Piano.
        Tuossa aiemmin haettiin juuri Isä Jaakon nimeä.
        T. Sakari Hyppölä 17.07.2023

• Martta ”Amalia” Mäenpää opetti minulle uskontoa ja ylemmillä luokilla kirkkohistoriaa. Tutkittiin eri uskontojen syvintä olemusta ja tutkittiin karttojen kanssa apostoli Paavalin lähetysmatkoja Välimeren silloisiin kaupunkeihin. Se oli myös kiinnostavaa maantiedettä ja aikuisena matkustellessani Kreikassa, Turkissa, Kyproksella ja Italiassa, ovat Amalian opettamat aiheet ja paikat palautuneet mieleen. Esimerkiksi käynti Efesoksessa, nykyisen Turkin rannikolla on hyvin unohtumaton kokemus, jossa Amalian kertomukset ”kuuluvat” taustalla. Mäenpää oli mielestäni asiallinen, ankara, mutta oikeudenmukainen ja hyvä opettaja.

• Mukavamuistella

Amalian muistanevat kaikki LYLn käyneet.
        Oli hän sellainen persoona.
        Erittäin hyvä opettaja, ehkä pelättykin nutturapää. Opetti myös psykologiaa. Paljon hänellä oli tietoa.
        Pidimme hänät pinttyneenä vanhanapiikana, ja oli yllätys, kun kerran hän olikin Martta Mäenpää-Hopia.
        Panuvaaran Liisasta ei ole kukaan muistellut. Aikamoinen persoona hänkin.
        Helojokea en paljon oppinut tuntemaan. Sairasteli paljon .
        Viki linkutti ja olisi ollut varmasti koulukiusattu, mutta hän osasi omalla persoonallaan saada kaikki,puolelleen. Samanlainen on nykyisinkin. Kovasti kirjoittanut kirjoja. Charmantti herrasmies.
        Hämäläisen Ville hissantunnilla ei tainnut kukaan kuunnella. Varmasti mielenkiintoisesti kertoili, muttei se oikein iskenyt meihin murkkuihin. Harmi, sillä nyt on pitänyt opiskella historiaa.
        Lahdenkauppi on edelleen Lieksassa, samoin vaimonsa Tuula, joka oli myös tuntiopettajana.
        Siimeksen sukulainen Anna Grook taisi vasta muutama vuosi sitten jäädä eläkkeelle.
        Evestin Sinikka oli mainio saksanopettaja. Pikkunen, hento nainen supatellen kertoili. Enemmän oppi kuin Panuvaaran tunneilla.
        Laanti,Iivanainen, Impivaara, Paukku...

• Lieksatakaisinaiheisiin

Palstalla on nyt todella paljon kaikenmoisia somalialaisia höpöhöpö-juttua, jotta tällaiset Lieksaa käsittelevät asialliset aloitukset hautautuvat asiattomuuksien taakse.

• paljonjoutavia-aiheita

Nostetaanpas taas Lieksaa käsittelevä aihe ylös. Palstan näyttävät vallanneet jonninjoutavat maahanmuuttojorinat. Muuanne pitää mennä suuta aukomaan mamutilanteesta. Eivät ongelmat tällä palstalla ratkea.

• lisää-hyviä-aloituksia

Lyllijuttu on Lieksan paras pitkästä aikaa. Pidetään se keulilla.

• dslkfjadk

Ja takas keulille...

• rotestimökinpoika

Kuka muistaa Häkkisen Niilon? Isokokoinen mies, ollut rauhanturvajoukoissa. Oliko Suezilla vaiko Kyproksella, en muista. Opetti meille ruotsia ja otti pultit kun oppikirjassa väitettiin että aasi on tyhmä. Muistan sanatarkasti kun hän piti vähintäin kymmenen minuutin luennon aasin viisaudesta.

• muistan-hyvinkin
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Kuka muistaa Häkkisen Niilon? Isokokoinen mies, ollut rauhanturvajoukoissa. Oliko Suezilla vaiko Kyproksella, en muista. Opetti meille ruotsia ja otti pultit kun oppikirjassa väitettiin että aasi on tyhmä. Muistan sanatarkasti kun hän piti vähintäin kymmenen minuutin luennon aasin viisaudesta.

Niilo opetti minulle saksaa lukiossa 60-luvun loppupuolella ja hän oli todella hyvä ja asiallinen opettaja mustan vihkonsa kanssa. Tunneilla oli pakko pysyä mukana. Pitkä saksa ei tuntunut helpolta, mutta Niilo sai minutkin oppimaan, että sain saksan läpi myös yo-kirjoituksissa.

• rotestimökinpoika

Kyllä Niilo piti kurin luokassa, samanlaisia opettajia tarvittaisiin vieläkin. Löytyi hänestä humoristisiakin puolia. Jospa joku toinen kertoisi.

• Läpäsinpäs
        muistan-hyvinkin kirjoitti:

Niilo opetti minulle saksaa lukiossa 60-luvun loppupuolella ja hän oli todella hyvä ja asiallinen opettaja mustan vihkonsa kanssa. Tunneilla oli pakko pysyä mukana. Pitkä saksa ei tuntunut helpolta, mutta Niilo sai minutkin oppimaan, että sain saksan läpi myös yo-kirjoituksissa.

Häkkinen tuli Helojoen pitkien poissaolojen takia saksan opeksi lukioon. Kerrottiin kauhutarinana, että hän on tarkastajaksi määrätty nostamaan saksan kehnoa tasoa.
        Olipa todella vaativa. Narisevine kenkineen kulki rivien välissä, ja sain pelätä, kuuleeko nimensä, ja on paukutettava saksan kieliopista esimerkkilause prikulleen sanatarkasti. Siihen ei synonyymit kelvanneet.
        Eli kielioppi piti opetella ulkoa esimerkkilauseineen.
        Tuskanhiki oli aina niillä tunneilla.
        Mutta niin vain sain reputustilastot pienenemään. Ja minut nostamaan tasoani.
        Musta vihko! Aivan, se se oli...

• rotestimökinpoika

Lisää muistoja. Näen vieläkin painajaisia kasviopin tunneista ja kasvien keruusta. Alkoi olla elokuu jo puolessa välissä eikä yhtään kasvia litistettynä kuivamaan. Alkoi tulla kiire. Luokalla oli yksi poika jonka ei tarvinnut kerätä kasveja heinänuhan takia. Sai tenttiä Raija Kempille(myöhemmin Ottavainen) eräitten kaksospoikien kasvikansiosta. Kaverin kuolinilmoitus oli joku aika sitten Hesarissa. Poistui everstiluutnanttina täältä iäisyyteen.

Lisää muistoja. Näen vieläkin painajaisia kasviopin tunneista ja kasvien keruusta. Alkoi olla elokuu jo puolessa välissä eikä yhtään kasvia litistettynä kuivamaan. Alkoi tulla kiire. Luokalla oli yksi poika jonka ei tarvinnut kerätä kasveja heinänuhan takia. Sai tenttiä Raija Kempille(myöhemmin Ottavainen) eräitten kaksospoikien kasvikansiosta. Kaverin kuolinilmoitus oli joku aika sitten Hesarissa. Poistui everstiluutnanttina täältä iäisyyteen.

80 kasvia piti kerätä, prässätä ja nimetä kolmen kesän aikana sekä opetella heimot, latinankieliset nimet ja suomalaiset nimet. Niitä sitten tentittiin Lapin Eskolle. Minun herbaario on säilynyt jo 55 vuotta, mutta kasvit ovat melko kuivat. Muistan vieläkin useiden kasvien heimon ja latinankielisen nimen ja tietenkin myös suomenkielisen.

80 kasvia piti kerätä, prässätä ja nimetä kolmen kesän aikana sekä opetella heimot, latinankieliset nimet ja suomalaiset nimet. Niitä sitten tentittiin Lapin Eskolle. Minun herbaario on säilynyt jo 55 vuotta, mutta kasvit ovat melko kuivat. Muistan vieläkin useiden kasvien heimon ja latinankielisen nimen ja tietenkin myös suomenkielisen.

Tota noin.
        Siellä missä minä kävin lyseota niin piti kerätä 120 kasvia.
        Nekin on sitten näkyy koulukohtaisia montako.

• missä.on

Mutta missä on kamuttaja hänellä olisi varmasti hyvä tieto entisistä opettajista ja oppilaista

• oli.luokan.huonoin

Se jäi luokalleen pari kertaa eikä varmaan siksi osallisu

• oli.luokan.huonoin kirjoitti:

Se jäi luokalleen pari kertaa eikä varmaan siksi osallisu

Juu kävin joka luokan kahteen kertaan, että varmaan ei mitään mene ohi.

• kamuttajan-kommentti

kamuttaja
      23.3.2015 21:17
      kauppalan-poika kirjoitti:
      muuttiko hän pois joskus neljännellä luokalla koska kertoi toisaalla käyneensä lyseon satojen kilometrien päässä lieksasta. en usko hänen valehtelevan sitä koska kuitenkin vaikuttaa rehellisesti kertovan sen mitä kertoo. jos muutti kolmannella tai neljännellä pois rantalasta jossa kerroit olleesi niin on sama henkilö aika suurella todennäköisyydellä. vihjaa vähän. hän ei näköjään ollut enää viidettä eikä ylempiä luokkia rantalassa jos oli alkuunkaan siellä. minä nimittäin tunnistan kauppalan koulusta samanlaisen tapauksen joka aloitti -58 kesällä
      Näytä lisää

Tosi on, kävin "oppikoulun" aivan muualla kuin Lieksassa.
      Myöhempiin kouluihin olen käyttänyt kuusi täyttä lukuvuotta.
      Lisäksi erillisiä työn ohessa suoritettuja lisätutkintoja.
      Nämä ovat faktaa.

• arvailujen-varassa

Kamuttaja ei voi kirjoittaa paljoakaan Lieksan yhteislyseosta, koska se ei ole hänelle tuttu opinahjo. Hän on käynyt jonkin muun koulun jossakin muualla kansakoulun jälkeen. On saattanut olla vaikka poliisikoulu, puolustusvoimiin liittyvä opiskelu tai peräti molempia, mutta tuskin kuitenkaan pelastusarmeija.

• Beautifulllll
        arvailujen-varassa kirjoitti:

Kamuttaja ei voi kirjoittaa paljoakaan Lieksan yhteislyseosta, koska se ei ole hänelle tuttu opinahjo. Hän on käynyt jonkin muun koulun jossakin muualla kansakoulun jälkeen. On saattanut olla vaikka poliisikoulu, puolustusvoimiin liittyvä opiskelu tai peräti molempia, mutta tuskin kuitenkaan pelastusarmeija.

Ei kansakoulun jälkeen päässyt lyseoon vaan joko neljännen tai viidennen jälkeen joten on lähtenyt silloin. Kuusi vuotta opiskelua kertoo yliopiston tai korkeakoulun loppututkinnosta.

• arvailujen-varassa
        Beautifulllll kirjoitti:

Ei kansakoulun jälkeen päässyt lyseoon vaan joko neljännen tai viidennen jälkeen joten on lähtenyt silloin. Kuusi vuotta opiskelua kertoo yliopiston tai korkeakoulun loppututkinnosta.

Koska oppikoulu-sana on lainausmerkkien välissä, ei kamuttaja ole käynyt oppikoulua laisinkaan, vaan jonkin muun opinahjon. Todennäköisesti ammattiiin valmistavan koulun.

• uskokaa.jo
        Beautifulllll kirjoitti:

Se on kouluja käymätön ja sivivstymätö tukkijätkä

• arvailujen-varassa kirjoitti:

Koska oppikoulu-sana on lainausmerkkien välissä, ei kamuttaja ole käynyt oppikoulua laisinkaan, vaan jonkin muun opinahjon. Todennäköisesti ammattiiin valmistavan koulun.

Tuota noin.
        Olen minä käynyt lyseota, siksi oppikoulu on lainausmerkeissä.
        Ensimmäisen vuoden kävin eri lyskassa ja sen jälkeen siirryin toiseen.
        Kävin ne molemmat täällä syvässä etelässä jossa vanhempani asuivat siihen aikaan.
        Itse olisin silloin mieluummin käynyt Lieksassa, mutta se ei ollut olosuhteista johtuen mahdollista.

• Niin.olis
        kamuttaja kirjoitti:

Tuota noin.
        Olen minä käynyt lyseota, siksi oppikoulu on lainausmerkeissä.
        Ensimmäisen vuoden kävin eri lyskassa ja sen jälkeen siirryin toiseen.
        Kävin ne molemmat täällä syvässä etelässä jossa vanhempani asuivat siihen aikaan.
        Itse olisin silloin mieluummin käynyt Lieksassa, mutta se ei ollut olosuhteista johtuen mahdollista.

Mikä ja kuka sinä ikein olet olis kiva tietää.

• muistamatonna

Mikä mahtoi olla kotitaloutta opettaneen "Mehumaijan" oikea nimi? En muista. Hän asui koulun lähellä dalmatialaisineen.

• Kotitalousopettaja "Mehumaija" oli oikealta nimeltään Maija Kokkonen ja hän asusteli koirineen Moisionkadun varrella Korpi-Jaakon kadun risteyksessä.

• pienipellavapää

Koiran nimi oli Stari.

• Yhden urkujensoittajan tunsin minäkin joka on ilmeisesti soittanut siellä.
      Hän oli Muukkosen Erkki.

Olin joskus myöhemmin urkuparvella katsomassa hänen harjoituksiaan.

• Mukavaa, että ehdit mukaan keskusteluun. Minäkin kävin lyseota kahdella paikkakunnalla. Lieksassa aloitin 50-luvulla ja"majanmuuton" takia loppuosan lukiota suoritin Joensuussa, jossa myös kirjoitin ylioppilaaksi 60-luvulla.

Netistä lainattua:
        Kanttori-urkuri, director cantus Erkki Muukkonen kuoli vaikeaan sairauteen 8. toukokuuta 2004 Helsingissä. Hän oli 58-vuotias, syntynyt Pielisjärvellä 15. elokuuta 1945.

Mukavaa, että ehdit mukaan keskusteluun. Minäkin kävin lyseota kahdella paikkakunnalla. Lieksassa aloitin 50-luvulla ja"majanmuuton" takia loppuosan lukiota suoritin Joensuussa, jossa myös kirjoitin ylioppilaaksi 60-luvulla.

Netistä lainattua:
        Kanttori-urkuri, director cantus Erkki Muukkonen kuoli vaikeaan sairauteen 8. toukokuuta 2004 Helsingissä. Hän oli 58-vuotias, syntynyt Pielisjärvellä 15. elokuuta 1945.

Muistin näköjään syntymävuoden väärin.
        Muistelin vuotta vanhemmaksi.

• ala.laputtaa
        kamuttaja kirjoitti:

Muistin näköjään syntymävuoden väärin.
        Muistelin vuotta vanhemmaksi.

Mitä sinä tänne kirjoittelet kun et ole kerrankäynyt tuota koulua senkin sittiäinen.

• rotestimökinpoika

Ajattelin asiallista keskustelua avauksessani, vaan aina löytyy joku ärhentelijä.
        Voisitko ystävällisesti pitää kommentit omana tietonasi.

• lieksalainen
        ala.laputtaa kirjoitti:

Mitä sinä tänne kirjoittelet kun et ole kerrankäynyt tuota koulua senkin sittiäinen.

Tyylistä ja virheistä päätellen laputtaja ei ole käynyt koskaan mitään kouluja! Mutta ei välitetä siitä - typeryksiä löytyy jokaisesta ketjusta.

• se.on.loinnen

Ajattelin asiallista keskustelua avauksessani, vaan aina löytyy joku ärhentelijä.

Ketjuha oli asiallijne niinkauan kun tujo luihu tuli tänne sotkemaaan sitä kun eikerran ole ollu kokio kouluusa

• minuu.ei.haukkuta
        lieksalainen kirjoitti:

Tyylistä ja virheistä päätellen laputtaja ei ole käynyt koskaan mitään kouluja! Mutta ei välitetä siitä - typeryksiä löytyy jokaisesta ketjusta.

ja sinö pidä vaan houli omista virheistäsi kun olet kvirhe koko limpura

• Puhalluttamaan
        minuu.ei.haukkuta kirjoitti:

ja sinö pidä vaan houli omista virheistäsi kun olet kvirhe koko limpura

Ohhoh jopa on jollain paha krapula ja vielä kone käytössä. Näkyy olevan vaarallinen yhdistelmä. Luulen kyseessä olevan joku "nettijuoppo" aamutoimissaan.

• Lindari

Onneksi ei ole ollut monta häirikköä. Muuten on ollut ihana ketju, kiitos sinulle.

• Hukkaanmän

Voi, häirikköjä oli LYLssäkin.
      Nurkkaan vaan ja hiljaa.
      Mäkisen Tuulalle piti kerätä 200 kasvia, kolmena kesänä tosin se kertyi, ettei yhtenä kesänä.
      Oli siinä ryö. Prässätä niitä. Kirjoittaa sievät laput, suomeksi ja larinaksi. Ja vielä opetella ne ulkoa. Huh.
      Enkä silti tunne kuin päivänkakkaran, senkin suomeksi

• pienipellavapää

Kyllä miekin keräsin Tuulalle 200 kasvia ja parhaiten jäi mieleen Kokkosaaresta löydetty vanamo. Löytö/keräyspaikkahan piti myös tarkkaan kirjata.

• rotestimökinpoika

Muistaakseni kerättäviä oli 80 kasvia kahtena vuotena. Taisi loppua -70 luvun taitteessa.

• kjlksdf

piip

• Kesänpilaaja

Minun aikaan kasvit piti kerätä juurineen. Ja parisen sataa niitä oli.
      Ilmeisesti se lopetettiin myöhemmin.
      Ja vähennettiin määrää.
      Pitääkö vielä nykylasten kerätä?

• sdlökfaösdfj

Terveisiä koulusta. Ei pidä kerätä enää. Nyt otetaan kuvia ja tehdään tabletilla omia dokumentteja... esimerkiksi.

• Juuri toissapäivänä tapasin yhden tuttava ja heidän tytär joutui keräämään 40 kasvia.
      Äiti kuulemma teki varsinaisen työn, mutta tyttö joutuu kuitenkin opettelemaan heimot ja suvut sekä suomalaiset nimet, niin ja latinalaiset myös.
      Taitaa sekin olla koulukohtaista.

• piippailija

piip

• aldksfsölkj

Hop.

• hip.hop

Aitoa asiaa Lieksasta, kiva lukea, jatkakaa tietäjät!

• Anonyymi

Mielenkiintoista ja monin paikoin tuttia lähihistoriaa. Tällaisia kekusteluja lisää 👍🤗

• Anonyymi

Miksei maahanmuutto keskustelu käy?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksei maahanmuutto keskustelu käy?

On niin kaikki jo satoja kertoja kyllästymiseen asti "keskusteltu".

t. Pianisti

• Anonyymi

Matti Hokkanen Viekin kanttori, onko lisää muisteloita hänestä?

• Anonyymi

Monet hampaani Matti paikkaili.

• Anonyymi

Kävin rippikoulua Kylänlahden kansanopistolla v. 1959. Siellä joku riparikaveri erehtyi
      vetelemään kepeitä niillä pienoisuruilla. Sattui Ojajärvi kuulemaan ja syöksyi paikalle. Jylisevä oli ripitys. Lieneekös kavereita paljonkin elossa.... Tammisen veljekset, Olli Kaikkonen, Tuomo Kylmälä , Kalle LIndfoes, Pekka KOmu, Esa Ojäjärvi, Erkki Martikainen, Aaro Haataja, Pekka Niemi, Vänskiä paritellenkin, jne..... Muutama tuli tunnetuksi yleisestikin, kuten Vainionpää ja Timonen.
      Lienevät monetkin muuttaneet pois Lieksasta / Pielisjärveltä.

• Anonyymi

Kaeken näkösii poekii siellä ol. Ja kaekki tytöistä unta näki No joku jopa poijistakkii.

• Anonyymi

1960 luvun alkupuolella oli tyttöjen käsityönopettajana sässärä.

• Anonyymi

Olen tehdyt käsitöitä kirjaston vessassa 👋🍆

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tehdyt käsitöitä kirjaston vessassa 👋🍆

Könttäsitkö jållulehden? 😫

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Könttäsitkö jållulehden? 😫

Kyllä niin kävi 😩

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2518
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1878
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      76
      1843
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1318
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1248
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1198
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1078
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1060
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      914
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      913
    Aihe