Nykyajan top 3-5 synnit?

totuusfriikki7678

Mitkä ovat teidän mielestänne nykyajan - sanotaan vaikka nimenomaan Suomen kansan ja päättäjien - pahimmat synnit? Top 3-5 listanne? Toki jokainen synti on kadottava ja riittävä upottamaan harjoittajansa kadotukseen, mutta jos ajattelemme hieman tällaista kysymystä.

Näkisin niin, että se mitä profeetta Hesekiel kirjoiti Sodoman synnistä sopii varsin pitkälle kuvaamaan nyky-Suomen elämänmenoa: Sodoman synti oli leivän yltäkylläisyys, huoleton lepo, mutta köyhää ja kurjaa hän ei kädestä ottanut. Harmi kun en muista missä kohtaa laajaa Hesekielin kirjaa nuo jakeet ovat, niin en voi liittää niitä tähän sanatarkasti. Mutta muistelen, että Hesekiel kirjoitti Sodoman syntiin liittyneen myös sen, että he korskeilivat ja tekivät kauhistuksia. Ja Herran kun sen kaiken näki niin Hän toimitti heidät pois.

Ja ylipäätänsä minä näen niin, että koko tämän kansakunnan peruspahe on se, että laajat piirit niin kansalaisia, kirkkojen jäseniä kuin poliitikkojakin ovat luopuneet elävästä Jumalasta sekä Hänen käskyjensä mukaan elämisestä.

152

1250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmen.kärki

1. Epäjumalan palvelus
      2. Epäjumalan palvelus
      3. Epäjumalan palvelus

• Tämä on hyvä ja painotettu listaus.

Niitä epäjumalia tällä kansalla ovat ainakin mammona, johon ne luottavat ja turvautuvat ja uskovat siitä hyvänsä saavan. Raha ja omaisuus siis.

• kolmen.kärki
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

Tämä on hyvä ja painotettu listaus.

Niitä epäjumalia tällä kansalla ovat ainakin mammona, johon ne luottavat ja turvautuvat ja uskovat siitä hyvänsä saavan. Raha ja omaisuus siis.

Raha ja omaisuushan ei ole itsessään pahaksi vaan niiden himo. Köyhäkin voi olla vielä enemmän mammonan palvoja koska hänen ajatuksensa ovat liiaksi kiinnittyneet niiden puutumiseen. Minulle hyvä toimeentulo on Jumalan lahja ja annan koko ajan omastani lähetystyöhön ja vähävaraisille. Jos Jumala ei olisi minulle antanut en myöskään voisi antaa Hänen työhänsä ja köyhille. En kuitenkaan palvo rahaa vaan se on väline tehdä Jumaan työtä ja auttaa köyhiä.

• Tämä on aivan totta, mitä sanoit. On syytä täsmentää, että raha ja omaisuus sinänsä ei ole paha asia, vaan rahanhimo on kaiken pahan juuri Raamatun mukaan.

Jos omaisuutta ja varoja on siunaantunut niin niistä voi Jumalaa kiittää ja antaa omastansa tarvitseville sekä Jumalan valtakunnan työhön.

• kolmen.kärki

Tämä on aivan totta, mitä sanoit. On syytä täsmentää, että raha ja omaisuus sinänsä ei ole paha asia, vaan rahanhimo on kaiken pahan juuri Raamatun mukaan.

Jos omaisuutta ja varoja on siunaantunut niin niistä voi Jumalaa kiittää ja antaa omastansa tarvitseville sekä Jumalan valtakunnan työhön.

Niin olen tehnyt siitä lähtien kun yhdeksän vuotta sitten tulin uskoon ja mistään ei ole ollut puutetta Jumala on siunanut myös työelämääni ja menestystäni siinä. Korostan kuitenkin, että en ole menestysteologi : )

• On varmasti sinulle ilon aihe näinä vaikeina aikoina, että Jumala on työsi siunannut ja menestystä sinulle antanut. Eipä ole itseltänikään mikään tarpeellinen puuttunut.

Joo, en minä sinua menestysteologiksi epäillytkään.

• siinä.ero

Suurin synti on se: Että he eivät TUNNE JUMALAA ! Kaikki muu on seurausta siitä.

Teologia voi olla halussa papeilla, mutta puuttuu, elämä ja RAUHA.

• hjnhtr

korjaisin:

1. herraa palvelevien herra epäjumalien palvelus

2. Epäjumalan palvelus

3. Epäjumalan palvelus

• Mitä ovat mielestäsi nuo epäjumalat?

• Ahneus, välinpitämättömyys ja erilainen syrjintä.

Kaipa olen kaikkeen syyllistynyt joskus ja jossakin. Nuo ovat kuitenkin mielestäni ne kuoleman synnit joiden kitkemiseksi tulisi tehdä töitä meidän jokaisen.

• saatanan-idealistit
        a-teisti kirjoitti:

Ahneus, välinpitämättömyys ja erilainen syrjintä.

Kaipa olen kaikkeen syyllistynyt joskus ja jossakin. Nuo ovat kuitenkin mielestäni ne kuoleman synnit joiden kitkemiseksi tulisi tehdä töitä meidän jokaisen.

"Ahneus, välinpitämättömyys ja erilainen syrjintä"

Ihan vaan toivon, että te hihhulit pystytte nuo toiveenne toteuttamaan puuttumatta muiden vesivessoihin ja ydinvoimaloihin. Kun ei teillä kuitenkana ole mitään, ei yhtään mitään, toimivaa niiden tilalle.

• saatanan-idealistit kirjoitti:

"Ahneus, välinpitämättömyys ja erilainen syrjintä"

Ihan vaan toivon, että te hihhulit pystytte nuo toiveenne toteuttamaan puuttumatta muiden vesivessoihin ja ydinvoimaloihin. Kun ei teillä kuitenkana ole mitään, ei yhtään mitään, toimivaa niiden tilalle.

On vaihtoehto. Uusiutuva energia. Jo nyt jo tuotetusta energiasta yli kolmannes meillä Suomessakin on uusiutuvaa energiaa (monellemuuten yllätys) ja jossakin vaiheessa tulevaisuudessa tuo luku alkaa olemaan lähes 100%.

• mummomuori kirjoitti:

Mitä ovat mielestäsi nuo epäjumalat?

Suurin tämän ajan epäjumala on humanismi ja ihminen itse.

• Kerran keskustelin erään nuoren kanssa, joka kertoi hänellä olevan sellainen uskonto, että hän uskoo itseensä. Muuten oli ateisti. Eli oli korottanut itsensä jumalakseen.

• totuusfriikki7678 kirjoitti:

Kerran keskustelin erään nuoren kanssa, joka kertoi hänellä olevan sellainen uskonto, että hän uskoo itseensä. Muuten oli ateisti. Eli oli korottanut itsensä jumalakseen.

Niin se menee ja ne jotka eivät suoraan sitä sano pitävät ainakin itseään viisaampina kuin Jumala.

Kerran keskustelin erään nuoren kanssa, joka kertoi hänellä olevan sellainen uskonto, että hän uskoo itseensä. Muuten oli ateisti. Eli oli korottanut itsensä jumalakseen.

Itseeni minäkin uskon. Ja läheisiini. ja ihmisiin yleensä.

• a-teisti kirjoitti:

Itseeni minäkin uskon. Ja läheisiini. ja ihmisiin yleensä.

Ei ollut kenellekään yllätys :=)

• halveksinteitä

On varmasti sinulle ilon aihe näinä vaikeina aikoina, että Jumala on työsi siunannut ja menestystä sinulle antanut. Eipä ole itseltänikään mikään tarpeellinen puuttunut.

Joo, en minä sinua menestysteologiksi epäillytkään.

Olette omahyväisiä p.asko.ja. Se on sattumaa mikäli alkaa pärjätä hyvin, jos Jumalaa kiinnostaisi niin hän ei antaisi lasten kuolla nälkään maailmassa. Eräät ajattelevat olevansa niin erityisiä ja Jumalan suosiossa kun ovat ahnehtineet itselleen omaisuutta. Eikö nälkään nääntyvät lapset ole kiitelleet tarpeeksi Jumalaa kun joutuvat niin kärsimään, sitten täällä paistatellaan omahyväisinä hänen siunauksestaan.

• älyn.väläys kirjoitti:

Ja on huomattavasti järkevämpää uskoa ihmisiin kuin Jumalaan. Jumala kun ei ole mitenkään läsnä, ihmiset ja itsekin olemme.

• torre12 kirjoitti:

Ja on huomattavasti järkevämpää uskoa ihmisiin kuin Jumalaan. Jumala kun ei ole mitenkään läsnä, ihmiset ja itsekin olemme.

Ei Jumala olekaan ateisteille läsnä.

• älyn.väläys kirjoitti:

Ei Jumala olekaan ateisteille läsnä.

Ja miten se on sinulle läsnä? Olisi vallan mainiota kuulla, että onko ihmisen veroinen kommunikoija.

Olin muuten uskossakin, ja paljon kauemmin kuin ateistina, mutta ei Jumalaa kuulunut. Uskoin todella tyhjään.

• torre12 kirjoitti:

Ja miten se on sinulle läsnä? Olisi vallan mainiota kuulla, että onko ihmisen veroinen kommunikoija.

Olin muuten uskossakin, ja paljon kauemmin kuin ateistina, mutta ei Jumalaa kuulunut. Uskoin todella tyhjään.

Miten minä voisin sinulle selittää mitä on Jumalan läsnäolo? En edes yritä koska et tajua edes uskossa olon alkeita. Ja turha puhua, että olet ollut uskossa koska et koskaan ole syntynyt uudesti ylhäältä. Leikit vain uskovaista ilmeisesti vaimosi tähden ja kuljit uskovaisten kanssa mutta koskaan et todellisesti ole ollut Jeesuksen oma. Jos olisit et edes tuollaisia kyselisi.

• älyn.väläys kirjoitti:

Miten minä voisin sinulle selittää mitä on Jumalan läsnäolo? En edes yritä koska et tajua edes uskossa olon alkeita. Ja turha puhua, että olet ollut uskossa koska et koskaan ole syntynyt uudesti ylhäältä. Leikit vain uskovaista ilmeisesti vaimosi tähden ja kuljit uskovaisten kanssa mutta koskaan et todellisesti ole ollut Jeesuksen oma. Jos olisit et edes tuollaisia kyselisi.

Olin uskossa kylläkin jo yli 10 vuotta ennen kuin avioon menin. Ei vaimo siihen mitään vaikuttanut. En tiedä muuta kuin sen, että uskoin Jumalaan ja Jeesukseen ja heidän olemassaoloonsa, enkä epäillyt yhtään. Se ei ollut mitään "leikkiä".

Mutta en tosiaan koskaan kymmeniin vuosiin saanut mitään kosketusta niiltä, joihin uskoin. Hyvä sinulle, jos sinä olet saanut. Siksi minä en enää usko, mutta sinä uskot.

• älyn.väläys kirjoitti:

Ei varmasti ollutkaan. Itseensä uskominen ei kuitenkaan missään tapauksessa tarkoita sitä että kohottaisi itsensä jollakin tapaa jumalien asemaan tai tekisi itsestään itselleen jumalan. Sellaisiakin luuloja joillakuilla näyttää kuitenkin olevan.

En tiedä onko sinulla mutta aika tavalla täytyy ymmärtää asiat väärin jotta sellaiseen johtopäätökseen voi päätyä.

En usko kenenkään kristitynkään pärjäävän elämässään pelkällä uskolla Jumalaan. Kyllä elämässä pärjäämiseen tarvitaan sitä usjoa itseensäkin ja myöskin muihin ihmisiin. Ei se elämä muutoin ota tuulta allensa.

• torre12 kirjoitti:

Olin uskossa kylläkin jo yli 10 vuotta ennen kuin avioon menin. Ei vaimo siihen mitään vaikuttanut. En tiedä muuta kuin sen, että uskoin Jumalaan ja Jeesukseen ja heidän olemassaoloonsa, enkä epäillyt yhtään. Se ei ollut mitään "leikkiä".

Mutta en tosiaan koskaan kymmeniin vuosiin saanut mitään kosketusta niiltä, joihin uskoin. Hyvä sinulle, jos sinä olet saanut. Siksi minä en enää usko, mutta sinä uskot.

Et ilmeisesti ymmärrä, että ei Jeesuksen ja Jumalan olemassaoloon uskominen ole uskossa olemista saatika uudestisyntymistä. Saatanakin uskoo ja tietää Jumalan ja Jeesuksen olevan olemassa.
        Jokainen joka on uudestisyntynyt ja on uskossa ei jää vaille Jumalan kosketusta. Sinä ilmeisesti olet joskus vain päättänyt uskoa Jumalaan ja Jeesukseen mutta et koskaa ole syntynyt uudesti ylhäältä etkä ollut uskossa.

• älyn.väläys kirjoitti:

Et ilmeisesti ymmärrä, että ei Jeesuksen ja Jumalan olemassaoloon uskominen ole uskossa olemista saatika uudestisyntymistä. Saatanakin uskoo ja tietää Jumalan ja Jeesuksen olevan olemassa.
        Jokainen joka on uudestisyntynyt ja on uskossa ei jää vaille Jumalan kosketusta. Sinä ilmeisesti olet joskus vain päättänyt uskoa Jumalaan ja Jeesukseen mutta et koskaa ole syntynyt uudesti ylhäältä etkä ollut uskossa.

En ymmärrä muuta kuin konkreettisia asioita. Minulle ei ole koko elämäni aikana valjennut se miten synnytään uudelleen ylhäältä. Se ei ole voinut tapahtua tekemällä jotain, eikä myöskään Jumalan puolelta ole tapahtunut yhtään mitään.

Se tuntuu samalta sanahelinältä kuin sekin, että uskova voi juoda myrkyllistä juomaa ja parantaa sairaita. En ole havainnut ainuttakaan tapausta koskaan. En siis ole koskaan nähnyt ainuttakaan uskovaa; eli mitä ole uudestisyntyminen?

• torre12 kirjoitti:

En ymmärrä muuta kuin konkreettisia asioita. Minulle ei ole koko elämäni aikana valjennut se miten synnytään uudelleen ylhäältä. Se ei ole voinut tapahtua tekemällä jotain, eikä myöskään Jumalan puolelta ole tapahtunut yhtään mitään.

Se tuntuu samalta sanahelinältä kuin sekin, että uskova voi juoda myrkyllistä juomaa ja parantaa sairaita. En ole havainnut ainuttakaan tapausta koskaan. En siis ole koskaan nähnyt ainuttakaan uskovaa; eli mitä ole uudestisyntyminen?

Joh.3
        1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9. Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
        12. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
        13. Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

• älyn.väläys kirjoitti:

Joh.3
        1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9. Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
        12. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
        13. Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Odotin jotain henkilökohtaista kokemusta.

Vedestä ja hengestä on minulle sitä liturgiaa. Mitä tämä on konkreettisesti.

• torre12 kirjoitti:

Odotin jotain henkilökohtaista kokemusta.

Vedestä ja hengestä on minulle sitä liturgiaa. Mitä tämä on konkreettisesti.

Sitä mitä siinä sanotaan. Luuletko, että minä alan sinulle omaa uudestisyntymistäni kuvaamaan, että pääsisit sitä pilkkaamaan ja rääpimään? Liian arvokas asia sinun ja kaltaistesi räävittäväksi.
        Raamattu on täynnä kertomuksia miten ihmisten elämä on muuttuu kun he syntyvät uudesti.

• älyn.väläys kirjoitti:

Sitä mitä siinä sanotaan. Luuletko, että minä alan sinulle omaa uudestisyntymistäni kuvaamaan, että pääsisit sitä pilkkaamaan ja rääpimään? Liian arvokas asia sinun ja kaltaistesi räävittäväksi.
        Raamattu on täynnä kertomuksia miten ihmisten elämä on muuttuu kun he syntyvät uudesti.

Eli sinun kokemuksiasi ei olisi koskaan voinut löytää Raamatun kertomuksista.

Ja toisaalta "Raamattu on täynnä kertomuksia", monet ovat aika epäuskottavia. Itse en voi mitenkään tietää oliko Jeesus 8 pv:n ikäisenä Egyptissä vai Jerusalemissa. Raamattu ei osaa sanoa varmaksi, joten kumpaakin kertomusta voi epäillä.

Itse arvostan omia kokemuksia; myös uskonasioissa.

• mummomuori kirjoitti:

Mitä ovat mielestäsi nuo epäjumalat?

aaaaaaaaaaaaaaa
        bbbbbbbbbbbbbb
        ccccccccccccccccc

• kerubim

- rähmällään olo islamin edessä. islamin pääsy isänmaahamme tulisi estää täysin
      - moraalin rappio, joka näkyy homoseksuaalisten suhteiden hyväksymisenä, teinien kulkemisena lähes alastomina julkisilla paikoilla, perheiden hajoamisena...
      - EU, Euro; yksin Jumala suojelee maatamme ja kansaamme, ei ihmisten luomat epäjumalat

• Nämäkin ovat merkittäviä syntejä ja ongelmia tässä maassa. Tosin uskonnonvapauden ja EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen tähden emme voi estää islamiin uskomista ja muslimien saapumista maahamme. Totta kyllä on, että islamisoituminen on jo aiheuttanut ongelmia Euroopan maissa. Kotouttamiseen olisi panostettava enemmän, mutta mistä siihenkin resurssit?

Sekin on mahdollista, että antikristillinen petovalta sekä pedon merkkiä käyttävä talousjärjestelmä nousee Euroopan Unionista. On syytä tarkkailla tilanteita.

Täällähän olikin jokin aika sitten se ketju, jossa puhuttiin kuinka uskovat varoittelivat EU:n liittymisestä aikoinaan ja että olisi kannattanut uskoa heitä.

Nämäkin ovat merkittäviä syntejä ja ongelmia tässä maassa. Tosin uskonnonvapauden ja EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen tähden emme voi estää islamiin uskomista ja muslimien saapumista maahamme. Totta kyllä on, että islamisoituminen on jo aiheuttanut ongelmia Euroopan maissa. Kotouttamiseen olisi panostettava enemmän, mutta mistä siihenkin resurssit?

Sekin on mahdollista, että antikristillinen petovalta sekä pedon merkkiä käyttävä talousjärjestelmä nousee Euroopan Unionista. On syytä tarkkailla tilanteita.

Täällähän olikin jokin aika sitten se ketju, jossa puhuttiin kuinka uskovat varoittelivat EU:n liittymisestä aikoinaan ja että olisi kannattanut uskoa heitä.

”Eri eduskuntapuolueiden kannattajista EU-jäsenyyden tukijat olivat enemmistönä kokoomuksen (89 %), RKP:n (85 %), SDP:n (75 %) ja vihreiden (55 %) kannattajissa, vähemmistönä keskustan (36 %), Vasemmistoliiton (24 %), SMP:n (20 %) ja kristillisen liiton (10 %) kannattajissa…”
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_EU-kansan%C3%A4%C3%A4nestys

Paitsi että kepusta, vasemmisto sekä SMP:n jäsenistä moni vastusti EU:ta.

• einäitä

- lihalla mässäily ; eläinten joukkoteurastaminen
        - moraalinen rappio ; naisten esineellistäminen ja esittäminen puolialastomina/alastomina, pornoteollisuus
        - ikuinen lainojen korkojen kiskonta
        - kilpailuyhteiskunta ja talouskasvu
        - kaupallisuus

• pysyn.lujana
        einäitä kirjoitti:

- lihalla mässäily ; eläinten joukkoteurastaminen
        - moraalinen rappio ; naisten esineellistäminen ja esittäminen puolialastomina/alastomina, pornoteollisuus
        - ikuinen lainojen korkojen kiskonta
        - kilpailuyhteiskunta ja talouskasvu
        - kaupallisuus

Minä ainakin olen välttänyt esineellistämästä vaimoani näillä esineillä

http://www.amazon.com/Dildos-Sex-Toys-Adult-Games/b?ie=UTF8&node=676319011

• synnin.syöverit

Ateismin ja Jumalasta luopumisen synti, naispappeus, joka on Paavalin ja Raamatun vastaista.

• Totta. Nuo kaikki mainitsemasi asiat ovat Jumalan sanan vastaisia, luopumusta Jumalasta ja Hänen ilmoituksestaan.

Ev-lut. kirkko etenee luopumuksessaan aina vaan pitemmälle. Ei riittänyt se, että avioerot ja eronneiden uudelleenvihkimiset sallittiin milteipä mistä syystä tahansa ja moni pappi on ties kuinka monennetta kertaa naimisissa. Piti vielä se naispappeuskin ottaa käyttöön Raamatun vastaisesti.

• Ja kuitenkaan Raamatussa ei lue, että nainen pappina on syntiä. Onko se mitenkään outoa?

Omasta: Suurin synti ja monesti Raamatussa esiin tuleva asia on omahyväisyys ja muista piittaamattomuus.

Toinen hyvä synti on väkivaltainen käyttäytyminen. Sekin liittyy piittaamattomuuteen ja toinen vedenpaisumuksen syy.

Valehtelu on sitä mitä paljon inhoan. Se ei koskaan tuo mitään hyvää.

Jos noita ei olisi, olisi paljon parempaa useimmille.

• torre12 kirjoitti:

Ja kuitenkaan Raamatussa ei lue, että nainen pappina on syntiä. Onko se mitenkään outoa?

Omasta: Suurin synti ja monesti Raamatussa esiin tuleva asia on omahyväisyys ja muista piittaamattomuus.

Toinen hyvä synti on väkivaltainen käyttäytyminen. Sekin liittyy piittaamattomuuteen ja toinen vedenpaisumuksen syy.

Valehtelu on sitä mitä paljon inhoan. Se ei koskaan tuo mitään hyvää.

Jos noita ei olisi, olisi paljon parempaa useimmille.

"Ja kuitenkaan Raamatussa ei lue, että nainen pappina on syntiä. Onko se mitenkään outoa?"

Miksi Raamatussa pitäisi lukea erikseen lause, että nainen pappina on syntiä? Asia tulee selväksi kun lukee Paavalin pastoraalikirjeet, joissa Kristus määrää apostolinsa kautta, mitkä ovat seurakunnan vanhimman/kaitsijan viran kelpoisuusvaatimukset. On oltava yhden vaimon mies. Naisista ei puhuta mitään.

Oikeastaan Uudessa testamentissa jotain nimenomaista papin virkaa ei edes löydy, vaan Jeesus on meidän ylipappimme ja paikallisseurakunnilla on vanhimmat johdossa. On kaikkien uskovien yhteinen hengellinen pappeus.

• älä.vaivaudu

"Ja kuitenkaan Raamatussa ei lue, että nainen pappina on syntiä. Onko se mitenkään outoa?"

Miksi Raamatussa pitäisi lukea erikseen lause, että nainen pappina on syntiä? Asia tulee selväksi kun lukee Paavalin pastoraalikirjeet, joissa Kristus määrää apostolinsa kautta, mitkä ovat seurakunnan vanhimman/kaitsijan viran kelpoisuusvaatimukset. On oltava yhden vaimon mies. Naisista ei puhuta mitään.

Oikeastaan Uudessa testamentissa jotain nimenomaista papin virkaa ei edes löydy, vaan Jeesus on meidän ylipappimme ja paikallisseurakunnilla on vanhimmat johdossa. On kaikkien uskovien yhteinen hengellinen pappeus.

Katsos kun torrejokkerille on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.

No, mitä sitten, että tuolla perusteella ei puhuta mitään homoistakaan. Mutta siitä huolimatta homoja ja naispappeja on ja tulee olemaan. Kuten kaikkia muitakin "syntisiä".

• lusikka.joukolle
        torre12 kirjoitti:

No, mitä sitten, että tuolla perusteella ei puhuta mitään homoistakaan. Mutta siitä huolimatta homoja ja naispappeja on ja tulee olemaan. Kuten kaikkia muitakin "syntisiä".

Syntiä tulee aina olemaan maan päällä niin kauan kunnes Jeesus palaa ja hävittää kaikki pahan maailmasta. Jokainen voi itse valita haluaako syntiä tehdä vai ei.

• torre12 kirjoitti:

"No, mitä sitten, että tuolla perusteella ei puhuta mitään homoistakaan. Mutta siitä huolimatta homoja ja naispappeja on ja tulee olemaan. Kuten kaikkia muitakin "syntisiä"."

Vaikka sanaa "homo" tai "homoseksuaalisuus" tai "lesbo" ei esiinny Raamatussa, on itse asiasisältö selvä ja tuollaisten harjoittajat ovat kauhistus Jumalalle ja synti.

Teologi Paul Copan on kirjassaan, jonka nimi suomeksi on "Onko Vanhan testamentin Jumala moraalihirviö?" todennut, että homouden harjoittamista kohtaan ei Raamatun kielteinen sanoma muutu miksikään vuosituhansien aikana, mutta joissain muissa asioissa tapahtuu muutosta Jumalan ilmoituksen edetessä.

• lusikka.joukolle kirjoitti:

Syntiä tulee aina olemaan maan päällä niin kauan kunnes Jeesus palaa ja hävittää kaikki pahan maailmasta. Jokainen voi itse valita haluaako syntiä tehdä vai ei.

Itse olen välttänyt parhaani mukaan. mutta syntiä on niin paljon, ettei syntiä voi mitenkään välttää.

Minun ikuisia syntejä ovat lepopäivinä touhuilu, en käy katsomassa vankeja, en myy kaikkea mitä minulla on, ajattelen joskus pahaa, en rakasta kaikkia kuten itseäni, en rakasta yhtään vihamiestäni.

Voisi tietenkin valita toimia toisin, mutta näin se mulla menee. En tee parannusta koskaan. Paavalin sanoin: "Sitä hyvää mitä tahtoisin tehdä, sitä minä en tee".

• lusikka.joukolle
        torre12 kirjoitti:

Itse olen välttänyt parhaani mukaan. mutta syntiä on niin paljon, ettei syntiä voi mitenkään välttää.

Minun ikuisia syntejä ovat lepopäivinä touhuilu, en käy katsomassa vankeja, en myy kaikkea mitä minulla on, ajattelen joskus pahaa, en rakasta kaikkia kuten itseäni, en rakasta yhtään vihamiestäni.

Voisi tietenkin valita toimia toisin, mutta näin se mulla menee. En tee parannusta koskaan. Paavalin sanoin: "Sitä hyvää mitä tahtoisin tehdä, sitä minä en tee".

Mitäpä jos aloittaisit sitten siitä homostelun lopettamisesta ja lopetaisit myös nuo samojen asioiden jankutuksen?
        Ihan sama minulle mitä sinä teet mutta älä puhu skeidaa täällä.

• lusikka.joukolle kirjoitti:

Mitäpä jos aloittaisit sitten siitä homostelun lopettamisesta ja lopetaisit myös nuo samojen asioiden jankutuksen?
        Ihan sama minulle mitä sinä teet mutta älä puhu skeidaa täällä.

Homostelua ei ole syntilistallani, koska en miehen kanssa makaa. Mutta muita syntejä on vaikka muille jakaa. Miksi niistä ei saisi "jankuttaa"? Synti on synti, eikä niitä saa peitellä.

Ja totuusfriikki; Jumala ei ole missään maininnut naisten kanssa vehtaavia naisia, joten ei ole kannattavaa heitä panna Jumalan tuomion alle. Ei myöskään homoja; heistä vain ne, jotka makaavat miehen kanssa. Ei kannata tehdä omaa Raamattua.

• ihan.miten.haluat
        torre12 kirjoitti:

Homostelua ei ole syntilistallani, koska en miehen kanssa makaa. Mutta muita syntejä on vaikka muille jakaa. Miksi niistä ei saisi "jankuttaa"? Synti on synti, eikä niitä saa peitellä.

Ja totuusfriikki; Jumala ei ole missään maininnut naisten kanssa vehtaavia naisia, joten ei ole kannattavaa heitä panna Jumalan tuomion alle. Ei myöskään homoja; heistä vain ne, jotka makaavat miehen kanssa. Ei kannata tehdä omaa Raamattua.

No sovitaan sitten, että homostelu ei ole synti mutta joka tapauksessa sen harjoittajat eivät peri taivasten valtakuntaa vaan ikuisen kadotuksen. Menetkö nyt iloisella miellä kadotukseen?

• torre12 kirjoitti:

Epäilen suuresti torren raamatuntuntemusta. Miesten kanssa makaavat miehet ja muut riettauden harjoittajat ja siveettömät eivät pääse Jumalan valtakuntaan, kuten Raamatussa on selvästi ilmoitettu.

• säälittävä.ukkeli

Epäilen suuresti torren raamatuntuntemusta. Miesten kanssa makaavat miehet ja muut riettauden harjoittajat ja siveettömät eivät pääse Jumalan valtakuntaan, kuten Raamatussa on selvästi ilmoitettu.

On se Raamattua lukenut pakosta mutta ei todellakaan tunne sitä satika ymmärtäisi. Siksi täällä jankuttaa samoja asioíta vuodesta toiseen...

Niinhän minä aina sanon: miesten kanssa makaavat miehet ovat Jumalalle kauhistus; siinä ei ole erotusta onko ukkomies, biseksuaali vai homo.

Mutta muut ukkomiehet, biseksuaaliset ja homot eivät ole kauhistus, vaan pääsevät Jumalan valtakuntaan. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Jos en makaa miehen kanssa, niin kaikki on OK. Mutta syntini vievät minut siitä huolimatta tuhoon, jos Raamattua on uskomineen. Se ei asiaa siis auta, jos ei makaa miehen kanssa.

• kerrohan.ero
        torre12 kirjoitti:

Niinhän minä aina sanon: miesten kanssa makaavat miehet ovat Jumalalle kauhistus; siinä ei ole erotusta onko ukkomies, biseksuaali vai homo.

Mutta muut ukkomiehet, biseksuaaliset ja homot eivät ole kauhistus, vaan pääsevät Jumalan valtakuntaan. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Jos en makaa miehen kanssa, niin kaikki on OK. Mutta syntini vievät minut siitä huolimatta tuhoon, jos Raamattua on uskomineen. Se ei asiaa siis auta, jos ei makaa miehen kanssa.

Sanohan mitä arvelet Jumalan mielestä olevan eroa sillä, että työnnät kulhisi Jarmon persiiseen tai suuhun kun saat seksuaalista nautintoa kummastakin?

• kerrohan.ero kirjoitti:

Sanohan mitä arvelet Jumalan mielestä olevan eroa sillä, että työnnät kulhisi Jarmon persiiseen tai suuhun kun saat seksuaalista nautintoa kummastakin?

En osaa "arvella" mitä Jumala on mieltä. Sen vain mitä Raamattu sanoo; ei sano mitään kahden naisen touhuista eikä kahden miehenkään touhuista niin yksityiskohtaisesti kuin sinä ajattelet.

"Makaaminen" on käsitetty yhdynnäksi. mutta voi olla, että käsitys on muuttunut ja samalla muuttui Raamatun sana.

• tyhmä.on.tyhmä
        torre12 kirjoitti:

En osaa "arvella" mitä Jumala on mieltä. Sen vain mitä Raamattu sanoo; ei sano mitään kahden naisen touhuista eikä kahden miehenkään touhuista niin yksityiskohtaisesti kuin sinä ajattelet.

"Makaaminen" on käsitetty yhdynnäksi. mutta voi olla, että käsitys on muuttunut ja samalla muuttui Raamatun sana.

Niin jos toisiinsa kiimoissa syttyminen ei ole seksiä niin pidä sinä vain tyhmät ajatuksesi. Vain kaltaisesi typerys voi ajatella, että kaikesta pitäisi olla yksityskohtaiset selostukset.

• tyhmä.on.tyhmä kirjoitti:

Niin jos toisiinsa kiimoissa syttyminen ei ole seksiä niin pidä sinä vain tyhmät ajatuksesi. Vain kaltaisesi typerys voi ajatella, että kaikesta pitäisi olla yksityskohtaiset selostukset.

Tuo on seksiä, tottakai. Mutta miten se liittyy siihen, että ei saa maata? Paavali ja Jumala puhuvat nyt eri asiasta.

Etkö tiedä, että Raamatussa käskyt ovat usein hyvinkin tarkkoja? En itse osaa tehdä omia lisäyksiä.

• Löysin toisesta ketjusta sen Hesekielin kirjan sanat Sodoman synnistä:

Hesekiel

16:49 Katso, tämä oli sisaresi SODOMAN SYNTI: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut.

16:50 He korskeilivat ja tekivät KAUHISTUKSIA minun edessäni, ja minä, kun sen näin, toimitin heidät pois.

• näitämurehtien

1) Jumalan sanasta luopuminen, joka ilmenee mm homoiluna, naispappeutena, yleisenä moraalittomuutena
      2) vanhustemme laittoman heikko hoito
      3) islamin ja ylipäätään vieraiden kansojen päästäminen Suomeen
      4) pinnallisuus, joka ilmenee vaikkapa tositeeveejulkisuutena ja muuna itsensä esilletuomisena jonninjoutavissa ja monesti moraalittomissa yhteyksissä
      5) Suomen kalliisti hankitun itsenäisyyden lahjoittaminen EU:lle

• Kyllä vaan, noissa mitä kirjoitit on paljon perää nyky-Suomessa. Sen vaan huomautan, että kun nyt siinä EU:ssa sitten ollaan eikä sieltä helpolla pois pääse niin vapaan liikkuvuuden ja uskonnonvapauden takia ei voi muiden uskontojen uskojia estää tulemasta maahamme.

• voitullamuutos

Kyllä vaan, noissa mitä kirjoitit on paljon perää nyky-Suomessa. Sen vaan huomautan, että kun nyt siinä EU:ssa sitten ollaan eikä sieltä helpolla pois pääse niin vapaan liikkuvuuden ja uskonnonvapauden takia ei voi muiden uskontojen uskojia estää tulemasta maahamme.

Ei EU ja vapaa liikkuvuus mitään luonnonlakeja ole. Typerien päättäjien aikaansaannoksia. Päättäjät valitsemme me.

• Eivät ne onneksi ole luonnonlakeja. Jotkut uskoivat Neuvostoliiton ja sen johtaman itäblokin kestävän ikuisesti, mutta kuinkas kävikään sille kansojen vankilalle. Samoin voi aivan hyvin EU hajota euroinensa, tuo nykyajan eurostoliitto loputtominen direktiiveineen.

• voitullamuutos kirjoitti:

Ei EU ja vapaa liikkuvuus mitään luonnonlakeja ole. Typerien päättäjien aikaansaannoksia. Päättäjät valitsemme me.

Taisi aikoinaan olla niin, että ihmiset kulkivat minne vaan. Ei ollut rajoja ja rajoituksia. Suomeen vaelsi umpimielisimmät ja omahyväisimmät tyypit. ja siitä saamme kärsiä.

Itse hyödyin rajusti vapaasta liikkumisesta EU:ssa. Miksi halutaan rajoittaa ihmisten elämää kaikin keinoin?

• hilpertti

Aloittajan mainitsema "ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut."
      osuu kristinuskon ytimeen. Huolettoman levon lisäksi synti ilmenee valitettavasti myös monenlaisella aktiivisella tavalla, joista meillä tavallisilla kristityillä lienee jokaisella omakohtaista kokemusta.

• ikjbftrcr

tästäkin niitä muutama löytyy....

uskon tunnustus "minä olen herra sinun jumalallesi" ja tunnustuksen antajan kaltaisuus:
      FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
      uskontunnustus ja sen kaltaisuudet....
      järjettömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'

Ymmärtämättömyydenne:
      'Meillä ei ole ymmärrystä'

Ihmisyydestänne luopuminen:
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä eikä kristittyjä:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

#
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina. Nk. rikollisuuden miekka sivistystä.

Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä IHMISIÄ; seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.
      #

Aivopesu perkeleen tavoite on turmella ihminen ja hänen Jumalan Valtakunnan kaltaisuus jonka
      Jeesus ilmoitti jo lapsilla olevan:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
      'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'

IHMISTEN YMMÄRRYSTÄ historiaanne ja järjellä ajateltuna:
      "synti" = rikos
      "syntinen" = rikollinen
      "perisyntinen" = saatanaa palvelevien oppi jossa syyttömistä, lapsista ja nuorista tehdään väärää todistusta antamalla rikollisia:

Perisyntiin sitomisen valheellista oppia:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11977916
      "Hei Mirka,
      Kaste ilman kirkkoonliittämistä ei ole mahdollista.
      Kirkkojärjestyksen mukaan kirkkoonkuuluvien vanhempien on kastatettava lapsensa.
      Sallikaa lasten tulla Jeesuksen opetuslapsiksi ja Taivaan Isän lapsiksi kasteen kautta!
      t. Maarit-pappi "

Tuossa, yllä olevassa on monta valheellisuuden oppia!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
      "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

Tämä PESEYTYMINEN ("kaste pelastaa") PELASTAA päivittäin tuhansia mm sairaaloissa...
      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

Siis JEESUS teoillaan, pesemällä opetuslapsiensa jalat; todisti raamatun väärennökseksi!

Ei uskossa ollut kastamatoman ryövärin Jeesus otti Paratiisiin todistaen, että raamattunne ja oppinne on väärennettyä eksytys sopaskaa.

Jeesus siunasi lapsia ja toisin lapsia kohteleville antoin samassa tilaisuudessa myllynkivien käyttöohjeet.

HUOM!
      Siis lapsikaste on rikos. Ja siitä rikoksesta ei kirkko ja papisto ota vastuuta vaan asettaa sen rikoksen lasten vanhempien perisynniksi (jota ei ole Jumalaa ja Jeesusta palvelevilla ihmisillä) mm näin:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

Koko lapsikaste saatanallisuus ja sen perusteleminen Jumalan ja Jeesuksen opeilla väärennetyn raamatun avulla on kuin hajanainen helevetti kaikkine rikollisine sikoineen! Jeesuksen selvät opit ja teot mennään saatanallisuudel tyylillä tulkitsemaan niin saahaan eksytettyä maailmaan uusia pikku piruja.

Joh. Ilm. 22:18, 19 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. "

• Minusta suurin synti on se kun Jumalaa ei kunnioiteta. Se näkyy sitten kaikkien muidenkin käskyjen rikkomisena. Minusta syntejä ei voi laitaa suuruusjärjestykseen, koska pieninkin rikkomus hukuttaa ilman Jumalan armoa.
      "Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta."
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Jaak.1.html

• Se onkin todella paha synti, majesteettirikos suorastaan, kun Jumalalle ei anneta kunniaa. Ja siitä seuraa laittomuutta. Ja aivan totta, vaikka joku tekisi elämässään vain yhden pienen näköisen rikkomuksen, on sekin jo kadottava synti, sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhdessä kohdin lakia on syyllinen kaikissa kohdin.

• mietitätäseaito

Se onkin todella paha synti, majesteettirikos suorastaan, kun Jumalalle ei anneta kunniaa. Ja siitä seuraa laittomuutta. Ja aivan totta, vaikka joku tekisi elämässään vain yhden pienen näköisen rikkomuksen, on sekin jo kadottava synti, sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhdessä kohdin lakia on syyllinen kaikissa kohdin.

Mitä sanoit?
        " Ja aivan totta, vaikka joku tekisi elämässään vain yhden pienen näköisen rikkomuksen, on sekin jo kadottava synti, sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhdessä kohdin lakia on syyllinen kaikissa kohdin."

Ihmettelen..laki on kuin esteratasuoritus joka pitää suorittaa puhtaasti tai sitten on syyllinen joka kohdassa, totean.

• Muistaakseni Jaakobin kirjeessä se sanotaan, että joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhdessä kohdin lakia on syyllinen kaikissa kohdin.

• mietitätäseaito

Muistaakseni Jaakobin kirjeessä se sanotaan, että joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhdessä kohdin lakia on syyllinen kaikissa kohdin.

Ilmankos en ymmärtänyt tekstiä...tuo vaatimus on niin epäkäytännöllinen ja outo että olin aivan äimänä.

• Mitä on synti:

”Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.”
      http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Synti

Entä kun synneistä tehdäänkin hyveitä?

Himoitseminen, ahneus, itsekkyys, armottomuus jne. ovat nykyään hyveitä. Raha eli ”talous” on aikamme uusi uskonto.

”Pääoma on tullut globaalien markkinoiden myötä entistä ahneemmaksi. Kun se on irtaantunut paikallisista ja yhteisöllisistä kahleista, siltä on kadonnut moraalinen ja eettinen velvollisuus hyödyttää myös toimintaympäristöään ja työntekijöitään.”

Suurelta ”Taloudelta” ei edes odoteta moraalia tai vastuuta. Sen ydin on rahanhimo joka on hyve.

”Rahanhimoa ei säätele ruumis, vaan se on kätketty ahkeruuden, yrittäjyyden ja muiden sosiaalisesti hyväksyttyjen nimikkeiden taakse.”

”Kuitenkin koko uusliberalistinen markkinatalous perustuu pääosin uskomukseen ahneuden kannustavasta ja eteenpäin vievästä voimasta.”

Tässä hyvä siteeraus Tampereen piispa Juha Pihkalalta.

”…vaati vähän aikaa sitten piispainkokouksen avajaispuheenvuorossa kirkolta selvää toisinajattelua ja yhteisöllisen vastuun etsimistä maailmassa, jossa korostetaan yksilön mahdollisuuksia valita elämänsä arvot ja sisällöt.”

”Hänen mukaansa holhoavasta tasapäistämisestä on luovuttu, nyt vannotaan geenien nimeen: ihmiset ovat ennalta osaansa määrätyt. Jokainen on oman onnensa seppä. Ja onni mitataan markoissa ja tavaroissa.”
      http://ariojapelto.blogspot.fi/2009/05/ahneudesta-on-tullut-aikamme-uskonto.html

Kyllä, tuon ahneuden, itsekkyyden sekä rahahimon myötä tulevat kaikki muut paheet.

1Tim. 6:10
      Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla

• Viisaita ajatuksia toit esille. Niinpä, ahneuden, itsekkyyden ja rahanhimon perässä seuraa kaikki muu paha.

• Kiitos mummomuori.
        Hyvin samalla lailla ajattelen synnistä. Syntejä voi laittaa toki listoiksi ja ajatella, että on olemassa syntejä. Näin tehdessä kuitenkin rajaamme synnin olemuksen vain teoiksi. Synti on aina enemmän kuin vain teko. Synti on vääristynyt suhde Jumalaan, lähimmäiseen, luontoon ja omaan itseen.
        "Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti." ( Room. 7:18-20)
        Kristityn velvollisuus on aina uudessa tilanteessa miettiä mikä on oikein, eikä vain ajatella, että tämä ja tämä on pahaa, syntiä. Joskus hyvältäkin näyttävä asia näyttäytyykin pahaksi, kun asetumme lähimmäisen asemaan ja katsomme asioita hänen näkökulmastaan.

Kristittynä meidän on taisteltava joka päivä syntiä vastaan eikä vain tyydyttävä "syntilistasta" katsomaan onko tämä syntiä vai ei. Synti on aina sydämen luopumista Jumalasta ja tämä saa meidät hylkäämään lähimmäisen hyvän ja asettamaan oman edun kaiken edelle. Joka päivä tarvitsemme armahdusta ja uudelleen aloittamisen mahdollisuutta.

Merja-pappi

Päätökset tehdään yhteiskunnallisissa asioissa usein valtaapitävien näkökulmasta eikä kaikkein heikompien. Se on minusta se näkökulma mikä tulisi aina muistaa, kun mietitään mikä on oikein ja mikä väärin.

• voihan-nenä
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Kiitos mummomuori.
        Hyvin samalla lailla ajattelen synnistä. Syntejä voi laittaa toki listoiksi ja ajatella, että on olemassa syntejä. Näin tehdessä kuitenkin rajaamme synnin olemuksen vain teoiksi. Synti on aina enemmän kuin vain teko. Synti on vääristynyt suhde Jumalaan, lähimmäiseen, luontoon ja omaan itseen.
        "Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti." ( Room. 7:18-20)
        Kristityn velvollisuus on aina uudessa tilanteessa miettiä mikä on oikein, eikä vain ajatella, että tämä ja tämä on pahaa, syntiä. Joskus hyvältäkin näyttävä asia näyttäytyykin pahaksi, kun asetumme lähimmäisen asemaan ja katsomme asioita hänen näkökulmastaan.

Kristittynä meidän on taisteltava joka päivä syntiä vastaan eikä vain tyydyttävä "syntilistasta" katsomaan onko tämä syntiä vai ei. Synti on aina sydämen luopumista Jumalasta ja tämä saa meidät hylkäämään lähimmäisen hyvän ja asettamaan oman edun kaiken edelle. Joka päivä tarvitsemme armahdusta ja uudelleen aloittamisen mahdollisuutta.

Merja-pappi

Päätökset tehdään yhteiskunnallisissa asioissa usein valtaapitävien näkökulmasta eikä kaikkein heikompien. Se on minusta se näkökulma mikä tulisi aina muistaa, kun mietitään mikä on oikein ja mikä väärin.

Raamattu sanoo, että Jumalan silmissä viimeiset ovat ensimmäsiäja ensimmäiset viimeisiä. Ihan turhaa odottaa, että maallinen valta noudattaisi Jumalan tahtoa ja Raamatun sanaa kun sitä ei evlut. kirkkokaan noudata. Todella tekopyhää ja lapsellista jaaritusta sinulta ja mummulta.

• mietitätäseaito
        voihan-nenä kirjoitti:

Raamattu sanoo, että Jumalan silmissä viimeiset ovat ensimmäsiäja ensimmäiset viimeisiä. Ihan turhaa odottaa, että maallinen valta noudattaisi Jumalan tahtoa ja Raamatun sanaa kun sitä ei evlut. kirkkokaan noudata. Todella tekopyhää ja lapsellista jaaritusta sinulta ja mummulta.

voihan nenä

Maallinen valta noudattaa sitä mihin se on asetettu: yhteiskunnan hoitamista.
        Suomi ei ole teokratia eikä se siis myöskään tee yhteiskuntaa "suureksi jumalanpalvelustilanteeksi". Jotapaitsi jos suomalaisuuden pitäisi kuvastaa uskonnon arvoja, niin minkä uskonnon arvoja sen pitäisi kuvastaa? Kristinuskon, Mormonismin, Vartiotornilaisuuden, juutalaisuuden, islamin?

Moniarvoisuus on paras tapa hoitaa tätä maatamme jossa on monia eri kulttuureita ja näkemyksiä sulassa sovussa.

• voihan-nenä
        mietitätäseaito kirjoitti:

voihan nenä

Suomi ei ole teokratia eikä se siis myöskään tee yhteiskuntaa "suureksi jumalanpalvelustilanteeksi". Jotapaitsi jos suomalaisuuden pitäisi kuvastaa uskonnon arvoja, niin minkä uskonnon arvoja sen pitäisi kuvastaa? Kristinuskon, Mormonismin, Vartiotornilaisuuden, juutalaisuuden, islamin?

Moniarvoisuus on paras tapa hoitaa tätä maatamme jossa on monia eri kulttuureita ja näkemyksiä sulassa sovussa.

Eikös sinulla ole jo tarpeeksi esimerkkejä lähi-idästä ja pohjoisafrikasta siitä monikulttuurisuudesta?
        Eurooppa on kusessa noiden muslimien kanssa ja siitä on kulttuuri kaukana!

• kuulepas.nyt.kakkaaja

voihan nenä

"Moniarvoisuus on paras tapa hoitaa tätä maatamme jossa on monia eri kulttuureita ja näkemyksiä sulassa sovussa."

Vai että moniarvoisuus? Sinähän se niitä vessanpyttyjä olet kieltämässä. Minua ei kuule kiinnosta, jos sinä pyyhit kävyllä, mutta minä aion jatkossakin käyttää ALASUIHKUA LÄMPIMÄLLÄ VEDELLÄ.

• eroan.kirkosta.NYT

Kiitos mummomuori.

Merja-pappi

"Synti on aina enemmän kuin vain teko. Synti on VÄÄRISTYNYT SUHDE Jumalaan, lähimmäiseen, LUONTOON ja omaan itseen."

Voi hyvä Luoja! Aikooko jo luterilaiset papitkin ryhtyä sontimaan sankoon sen sijaan että käyttäisivät siististi sisävessaa.

• eroan.kirkosta.NYT kirjoitti:

"Synti on aina enemmän kuin vain teko. Synti on VÄÄRISTYNYT SUHDE Jumalaan, lähimmäiseen, LUONTOON ja omaan itseen."

Voi hyvä Luoja! Aikooko jo luterilaiset papitkin ryhtyä sontimaan sankoon sen sijaan että käyttäisivät siististi sisävessaa.

Kas kun papit eivät ole laittaneet koskaan tätä linkkiä tälle palstalle
        http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?OpenDocument&lang=FI

• ymmärrystä
        älyn.väläys kirjoitti:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?OpenDocument&lang=FI

Tuostahan todellakin näkee syyn, miksi lhpk ei ole rekisteröitynyt uskonnolliseksi yhdyskunnaksi.

"Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ei voi samanaikaisesti olla muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kirkon jäsenen katsotaan eronneen kirkon jäsenyydestä, jos hän liittyy jonkin muun uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi.

Kirkon jäsen voi kuulua samanaikaisesti toiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan vain, jos kirkolliskokous on hyväksynyt sitä koskevan ekumeenisen sopimuksen jäsenyyden vastavuoroisista edellytyksistä. Varsinainen kaksoisjäsenyys voisi syntyä käytännössä vain Suomen anglikaanisen kirkon kanssa, johon kuuluu noin sata jäsentä.

Kaksoisjäsenyyden kiellon taustaa

Vuoden 1922 uskonnonvapauslain mukaan henkilö saattoi kuulua vain yhteen uskonnolliseen yhdyskuntaan kerrallaan. Vuoden 2003 uskonnonvapauslaki salli kaksoisjäsenyyden 1.8.2006 alkaen.
        Lain mukaan kirkoilla ja rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille on mahdollisuus kuitenkin määrätä itse säädöksissään jäsenyytensä edellytyksistä. Kirkolliskokous päätti marraskuussa 2005, ettei Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen voi samanaikaisesti olla muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen.

Yhden uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydellä on Suomessa pitkä perinne. Kirkolliskokous totesi, että Suomen ekumeeniseen neuvostoon kuuluvista kirkoista useimmat ovat sitä mieltä, että kaksoisjäsenyys ei ole suotavaa.

Kaksoisjäsenyyden kieltäminen selkiyttää ja helpottaa ekumeenista yhteistyötä. Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluminen perustuu ihmisen vakaumukseen ja on osoitus sitoutumisesta oman yhteisön uskoon ja arvoihin. On johdonmukaista, etteivät yhteisöjen jäsenet samanaikaisesti kuulu erilaista uskoa tunnustaviin ja erilaista järjestystä noudattaviin yhdyskuntiin

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/EB2EEB1EB16AB4BFC225706C003E54DF?OpenDocument&lang=FI

• lutheranisti
        älyn.väläys kirjoitti:

Kiinnostavaa, onkohan kuvassa näille palstoille kirjoittelevia pappeja? Toisaalta parempi, etteivät paljasta jos on. Ihmiset vetävät keilapalloja sieraimiinsa mitä ihmeellisimmistä asioista ja näillä palstoilla, ihan rehellisesti ja oikeasti, on paljon mielenterveystoipilaita ja muuten syrjäänjääneitä änkyröitä (kuten minä, ja toivottavasti pysynkin), jotka voivat saada megalomaanisia raivareita aivan käsittämättömän mitättömistä asioista.

Ja sitten on tietysti ikuista nuoruuden huumaansa eläviä hakkereita ja muita suoranaisesti rikollisiin verrattavissa olevia luuskatuikkusia.

• mihin.tää.niinku.kuuluis
        ymmärrystä kirjoitti:

Tuostahan todellakin näkee syyn, miksi lhpk ei ole rekisteröitynyt uskonnolliseksi yhdyskunnaksi.

"Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ei voi samanaikaisesti olla muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kirkon jäsenen katsotaan eronneen kirkon jäsenyydestä, jos hän liittyy jonkin muun uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi.

Kirkon jäsen voi kuulua samanaikaisesti toiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan vain, jos kirkolliskokous on hyväksynyt sitä koskevan ekumeenisen sopimuksen jäsenyyden vastavuoroisista edellytyksistä. Varsinainen kaksoisjäsenyys voisi syntyä käytännössä vain Suomen anglikaanisen kirkon kanssa, johon kuuluu noin sata jäsentä.

Kaksoisjäsenyyden kiellon taustaa

Vuoden 1922 uskonnonvapauslain mukaan henkilö saattoi kuulua vain yhteen uskonnolliseen yhdyskuntaan kerrallaan. Vuoden 2003 uskonnonvapauslaki salli kaksoisjäsenyyden 1.8.2006 alkaen.
        Lain mukaan kirkoilla ja rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille on mahdollisuus kuitenkin määrätä itse säädöksissään jäsenyytensä edellytyksistä. Kirkolliskokous päätti marraskuussa 2005, ettei Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen voi samanaikaisesti olla muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen.

Yhden uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydellä on Suomessa pitkä perinne. Kirkolliskokous totesi, että Suomen ekumeeniseen neuvostoon kuuluvista kirkoista useimmat ovat sitä mieltä, että kaksoisjäsenyys ei ole suotavaa.

Kaksoisjäsenyyden kieltäminen selkiyttää ja helpottaa ekumeenista yhteistyötä. Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluminen perustuu ihmisen vakaumukseen ja on osoitus sitoutumisesta oman yhteisön uskoon ja arvoihin. On johdonmukaista, etteivät yhteisöjen jäsenet samanaikaisesti kuulu erilaista uskoa tunnustaviin ja erilaista järjestystä noudattaviin yhdyskuntiin

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/EB2EEB1EB16AB4BFC225706C003E54DF?OpenDocument&lang=FI

"Kirkon jäsen voi kuulua samanaikaisesti toiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan vain, jos kirkolliskokous on hyväksynyt sitä koskevan ekumeenisen sopimuksen jäsenyyden vastavuoroisista edellytyksistä. "

Eli siis voiko nyt kuulua sekä Vapareihin että evlut kirkkoon? Kommunistiseen puolueeseen kai voi kuulua, kun on ollut näitä kommaripappejakin?

• ymmärrystä
        mihin.tää.niinku.kuuluis kirjoitti:

"Kirkon jäsen voi kuulua samanaikaisesti toiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan vain, jos kirkolliskokous on hyväksynyt sitä koskevan ekumeenisen sopimuksen jäsenyyden vastavuoroisista edellytyksistä. "

Eli siis voiko nyt kuulua sekä Vapareihin että evlut kirkkoon? Kommunistiseen puolueeseen kai voi kuulua, kun on ollut näitä kommaripappejakin?

>>Varsinainen kaksoisjäsenyys voisi syntyä käytännössä vain Suomen anglikaanisen kirkon kanssa, johon kuuluu noin sata jäsentä.<<

Mitä tarkoitat Vapareilla? Suomen Vapaakirkko on rekisteröitynyt, joten ei voi kuulua molempiin. Jos tarkoitat Vapareilla Vapaa-ajattelijoita, niin ok.

Tässä linkki:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_rekisteröidyistä_uskonnollisista_yhdyskunnista

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Kiitos mummomuori.

Merja-pappi

"Päätökset tehdään yhteiskunnallisissa asioissa usein valtaapitävien näkökulmasta eikä kaikkein heikompien"

Ja se näkökulma on? Se on meidän keskiluokkaisten omisusasunnossa asuvien, uudehkolla autolla ajavien aika porvalillista elämäntapaa viettävien elämän tavan "suojeleminen."

Nähdäkseni papitkin kuuluvat tähän joukkoon.

• näppinne.irti
        a-teisti kirjoitti:

"Päätökset tehdään yhteiskunnallisissa asioissa usein valtaapitävien näkökulmasta eikä kaikkein heikompien"

Ja se näkökulma on? Se on meidän keskiluokkaisten omisusasunnossa asuvien, uudehkolla autolla ajavien aika porvalillista elämäntapaa viettävien elämän tavan "suojeleminen."

Plaa plaa. Suojelkaa mitä suojelette kunhan vesivessat jätätte rauhaan. En saatana ala kerrostalon pihanperille keskellä yötä tarpeilleni juoksemaan.

• sitähän.se.on
        a-teisti kirjoitti:

Niin, koko sodanjälkeisen ajan korostettiin tasa-arvon merkitystä. Rakennettiin yhteiskuntaa, jossa kaikkien olisi hyvä elää. Energiakriisin jälkeinen länsi törmäsi stagflaatioon.

Sitten tuli murros. Uusi sukupolvi nauroi vanhat ajatusmallit suohon. Kyllä stagflaatiot lähtee kun lisätään kilpailua ja kansainvälistä kauppaa. Poliittisesti oli kuulema liian väritöntä ja kiun kipeitä ratkaisuja ei saatu tehtyä, piti purkaa vähemmistönsuojat.

Jotain onkin saatu aikaan. Stagflaatio on muuttunut jatkuvaksi massatyöttömyydeksi. Vähemmistöt eivät enää hypi silmille, vaan heiltä voidaan leikata ihan niin kuin huvittaa. Tuloeroja pitää kuulemma kasvattaa työllisyyden parantamiseksi. Tuloerot ovat kasvaneet aina 90-luvun lamasta saakka, vielä sillä ei ole ollut vaikutusta työllisyyteen. Eikä koskaan tule olemaankaan. Aivan yhtä loistava keino työllisyyden parantamiseksi ovat työttömyysturvan leikkaukset. Nämä toimet eivät vaikuta työllisyystilanteeseen mitenkään. Sen sijaan tuloerojen kasvu syö jatkuvasti kysyntää ja Suomen tilanteessa erityisesti suuntaa sitä halvempiin ulkomaisiin tuotteisiin. Samalla velkaannumme joka hetki lisää. Ja mitä ovatkaan keinot, joilla tilanne kuulema korjaantuu?

1970-luvun taistolaisten talouspoliittisia teesejä kuunnellessani ajattelin, että tuon typerämpää ei kukaan voi enää suustaan päästää. Olin väärässä. Aliarvioin oikeiston siinä suhteessa aivan täysin.

• sitähän.se.on kirjoitti:

Niin, koko sodanjälkeisen ajan korostettiin tasa-arvon merkitystä. Rakennettiin yhteiskuntaa, jossa kaikkien olisi hyvä elää. Energiakriisin jälkeinen länsi törmäsi stagflaatioon.

Sitten tuli murros. Uusi sukupolvi nauroi vanhat ajatusmallit suohon. Kyllä stagflaatiot lähtee kun lisätään kilpailua ja kansainvälistä kauppaa. Poliittisesti oli kuulema liian väritöntä ja kiun kipeitä ratkaisuja ei saatu tehtyä, piti purkaa vähemmistönsuojat.

Jotain onkin saatu aikaan. Stagflaatio on muuttunut jatkuvaksi massatyöttömyydeksi. Vähemmistöt eivät enää hypi silmille, vaan heiltä voidaan leikata ihan niin kuin huvittaa. Tuloeroja pitää kuulemma kasvattaa työllisyyden parantamiseksi. Tuloerot ovat kasvaneet aina 90-luvun lamasta saakka, vielä sillä ei ole ollut vaikutusta työllisyyteen. Eikä koskaan tule olemaankaan. Aivan yhtä loistava keino työllisyyden parantamiseksi ovat työttömyysturvan leikkaukset. Nämä toimet eivät vaikuta työllisyystilanteeseen mitenkään. Sen sijaan tuloerojen kasvu syö jatkuvasti kysyntää ja Suomen tilanteessa erityisesti suuntaa sitä halvempiin ulkomaisiin tuotteisiin. Samalla velkaannumme joka hetki lisää. Ja mitä ovatkaan keinot, joilla tilanne kuulema korjaantuu?

1970-luvun taistolaisten talouspoliittisia teesejä kuunnellessani ajattelin, että tuon typerämpää ei kukaan voi enää suustaan päästää. Olin väärässä. Aliarvioin oikeiston siinä suhteessa aivan täysin.

Leikkaukset kohdistuvat julmimmin heihin jotka niitä tulonsiirtoja kipeimmin tarvitsisivat. Maan hiljaisiin. Palkansaajalle joku 5% tulojen leikkaus ei välttämättä ole vielä mikään katastrofi koska yleensä on sitä jouston varaa ainakin hiukan.

Sisämarkkinoillemme tietenkin ostovoiman leikkaaminen on melkoista myrkkyä, väistämättä se näkyy juurikin pienien palveluyritysten kukkarossa. Itse luopuisin ilomielin 5% tuloistani jos sillä saataisiin maa raiteilleen mutta kun ei saada.

• heading.for.a.fall
        a-teisti kirjoitti:

Leikkaukset kohdistuvat julmimmin heihin jotka niitä tulonsiirtoja kipeimmin tarvitsisivat. Maan hiljaisiin. Palkansaajalle joku 5% tulojen leikkaus ei välttämättä ole vielä mikään katastrofi koska yleensä on sitä jouston varaa ainakin hiukan.

Sisämarkkinoillemme tietenkin ostovoiman leikkaaminen on melkoista myrkkyä, väistämättä se näkyy juurikin pienien palveluyritysten kukkarossa. Itse luopuisin ilomielin 5% tuloistani jos sillä saataisiin maa raiteilleen mutta kun ei saada.

Niin, keskiluokalle itselleen kohdistuvat tulonsiirrot eivät ole niitä, joista leikattaisiin, ei ainakaan niin paljoa että suhteellinen vaikutus olisi sama kuin vähäosaisten kohdalla.

Meillä on oikeasti vain kaksi vaihtoehtoa: joko oma valuutta (kuten Väyrynen ehdottaa) tai elintason laskeminen halpamaiden tasolle. Niistä todennäköisesti jälkimmäinen tulee tapahtumaan ja samalla suomalainen yhteiskuntarakenne romahtaa. Virolainen ja balttilainen "tehokkuus" tarkoittaa todellisuudessa liki savimajoissa asumista ja täällä se tarkoittaa myös vielä suurempia elintasoeroja kuin Virossa. Samalla se, että työtätekevistä merkittävä osa tipahtaa työttömäksi ja osalla palkat laskevat ulkomaisen halpatyövoiman tasolle johtaa siihen, että osa veloista realisoituu luottotappioiksi pankeille. Niitä ei voida hoitaa siististi keskuspankkivelkana (=moraalitonta syntiä!) vaan... olet varmaan kuullut valtiosta nimeltä Kreikka.

Viimeisimmät 10 vuotta tässä maassa on ollut muotia kaikenlaisten persepäiden riekkuminen ja suunsoitto. Nyt aion ostaa kuorma-autollisen sipsejä ja olutta ja oikein venytellä leukaperiäni nauraakseni makeasti kun paskiaiset alkavat uida omassa sonnassaan. Moni tuskin vielä arvaakaan, kuinka syvällä tulee käymään.

Kiitos mummomuori.

Merja-pappi

”Synti on aina sydämen luopumista Jumalasta ja tämä saa meidät hylkäämään lähimmäisen hyvän ja asettamaan oman edun kaiken edelle.”

Puhuit hyvin synnistä. Siitähän ne kaikki lähtevät kun unohdamme Jumalan.

Ja kyllä, valtaa pitävät huolta omista eduistaan. Maailma raaistuu koko ajan.

• a-teisti kirjoitti:

”Ja se näkökulma on? Se on meidän keskiluokkaisten omisusasunnossa asuvien, uudehkolla autolla ajavien aika porvalillista elämäntapaa viettävien elämän tavan "suojeleminen."”

Näinhän se taitaa mennä.

• mammona.mummulle
        mummomuori kirjoitti:

”Ja se näkökulma on? Se on meidän keskiluokkaisten omisusasunnossa asuvien, uudehkolla autolla ajavien aika porvalillista elämäntapaa viettävien elämän tavan "suojeleminen."”

Näinhän se taitaa mennä.

Kova on mummulla mammonasta huoli....

• a-teisti kirjoitti:

Tottahan tuo on mitä sanot. Mutta olisiko parempi sitten, että me keskiluokkaiset alentaisimme palkkojamme vai pitäisikö vaatia verotuksen kiristämistä? Sillä vaikka kuulumme keskiluokkaan, niin minusta täytyisi luoda oikeudenmukaisia tapoja kaventaa tuloeroja. Ja se, että osaa asettua heikomman asemaan onnistuu yleensä yhtä huonosti köyhältä kuin rikkaalta, vai mitä mieltä olet?

• mietitätäseaito

Tottahan tuo on mitä sanot. Mutta olisiko parempi sitten, että me keskiluokkaiset alentaisimme palkkojamme vai pitäisikö vaatia verotuksen kiristämistä? Sillä vaikka kuulumme keskiluokkaan, niin minusta täytyisi luoda oikeudenmukaisia tapoja kaventaa tuloeroja. Ja se, että osaa asettua heikomman asemaan onnistuu yleensä yhtä huonosti köyhältä kuin rikkaalta, vai mitä mieltä olet?

Otetaanpa pätkä Suomen historiaa:
        Sota Suomen osalta loppui 1945 ja viimeinen lasti Neuvostoliittoon vietävää sotasaalista meni Vainikkalan yli 1952.

Sen jälkeen päästiin rakentamaan maatamme, huolehtimaan Karjalan siirtolaisista ja sotainvalideista, muusta nyt puhumattakaaan.

Vuosi vuodelta, sukupolvi toisensa jälkeen kannustimme toisikamme sillä että pääsemme vielä jaloillemme, vaikka kahle kaulan ympärillä.

Nyt kun voimme huoleta olla rauhassa ja levittää halumme mukaan leivälle margariinia, silavaa tai voita, on aloitettu kummallinen syyllistäminen. Me emme saa nauttia mukavuudesta. lämpimästä kodista, käyttövedestä, matkustelusta... se on riistoa!

Jospa sovittaiksiin niin, että te, nykyinen polvi kavennatte elintasoa ja opetteletteelömässä niukkuuteen ja anntte meille, jotka vanhuudessa saamme laskea kuinka monta vaippaa voimme käyttää viikossa, syödä pakastettua ruokaa, istua yksin, kuin mummo hämärässä ja kutoa sukkaa.

Olisiko suuri vaiva ajatella että meitä on syyllistetty tähän ikään asti sekä nuorten elämäntukkeena olijoiksi ja nyt tuhlareiksi. Mitäs jos parantaisitte maailmaa esim. perehtymnällä historiaan..kukas se olikaan öljykriiksiin syypää ja kuka tuhlaa energiaa muilta lupaa kysymättä.

• mietitätäseaito

Sota Suomen osalta loppui 1945 ja viimeinen lasti Neuvostoliittoon vietävää sotasaalista meni Vainikkalan yli 1952.

Sen jälkeen päästiin rakentamaan maatamme, huolehtimaan Karjalan siirtolaisista ja sotainvalideista, muusta nyt puhumattakaaan.

Vuosi vuodelta, sukupolvi toisensa jälkeen kannustimme toisikamme sillä että pääsemme vielä jaloillemme, vaikka kahle kaulan ympärillä.

Nyt kun voimme huoleta olla rauhassa ja levittää halumme mukaan leivälle margariinia, silavaa tai voita, on aloitettu kummallinen syyllistäminen. Me emme saa nauttia mukavuudesta. lämpimästä kodista, käyttövedestä, matkustelusta... se on riistoa!

Jospa sovittaiksiin niin, että te, nykyinen polvi kavennatte elintasoa ja opetteletteelömässä niukkuuteen ja anntte meille, jotka vanhuudessa saamme laskea kuinka monta vaippaa voimme käyttää viikossa, syödä pakastettua ruokaa, istua yksin, kuin mummo hämärässä ja kutoa sukkaa.

Olisiko suuri vaiva ajatella että meitä on syyllistetty tähän ikään asti sekä nuorten elämäntukkeena olijoiksi ja nyt tuhlareiksi. Mitäs jos parantaisitte maailmaa esim. perehtymnällä historiaan..kukas se olikaan öljykriiksiin syypää ja kuka tuhlaa energiaa muilta lupaa kysymättä.

Epäilenpä että kirjoitukseni poistetaan koska tämä koetaan poliittiseksi tekstiksi. Koska uskovaiset haluavat vain uskonollisia tekstejä, tässä heille oma versio:

Herra antoi sodaa Suomen osalta loppui 1945 ja viimeinen lasti Neuvostoliittoon vietävää sotasaalista meni Vainikkalan yli 1952.

Sen jälkeen päästiin kiittäen rakentamaan maatamme, huolehtimaan Karjalan siirtolaisista ja sotainvalideista, muusta nyt puhumattakaaan, mutta Korkeimmalle kiitollisen huokauksen esittäen.

Vuosi vuodelta, sukupolvi toisensa jälkeen kannustimme toisikamme sillä että pääsemme vielä jaloillemme, vaikka kahle kaulan ympärillä. Kiitos siitäkin, saimme sentään elää.

Nyt kun voimme huoleta olla rauhassa ja levittää halumme mukaan leivälle margariinia, silavaa tai voita, on aloitettu kummallinen syyllistäminen. Me emme saa nauttia mukavuudesta. lämpimästä kodista, käyttövedestä, matkustelusta... se on luonnon antimien riistoa!

Jospa sovittaisiin sisarellisessa rakkaudessa toisiamme uskossa tukien niin, että te, nykyinen polvi kavennatte elintasoa ja opettelette elämässä niukkuuteen ja annatte meille, jotka vanhuudessa saamme laskea kuinka monta vaippaa voimme käyttää viikossa, syödä pakastettua ruokaa, istua yksin, kuin mummo hämärässä ja kutoa sukkaa. Lupaamme siitä vastikeeksi veisata virsiä jos joku diakonissa tulee kotiimme kahville.

Herra on kurittanut ankaralla kädellä joten olisiko suuri vaiva teidän, nuori nouseva polvi ajatella että meitä on syyllistetty tähän ikään asti sekä nuorten elämäntukkeena olijoiksi ja nyt tuhlareiksi.
        Mitäs jos parantaisitte maailmaa esim. perehtymällä historiaan:..Kukas se olikaan öljykriisiin syypää ja kuka tuhlaa energiaa muilta lupaa kysymättä.

• mummomuori kirjoitti:

Näinhän se taitaa mennä.

Voi olla joillekin yllätys että itseasiassa keskiluokka on se joka saa eniten tulonsiirtoja, työssäkäyväkin, on mm. asuntolainan korkovähennys, ja työmatkakulujen verovähennysoikeus jotka ovat suoria tulonsiirtoja palkansaajalle.

Asuntovelallinen keskiluokkainenlapsi perhe jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä saa itseasiassa valtiolta melkoisesti erilaisia "sosiaalitukia."

Omallakin kohdalla kun ajattelee tuota asuntolainan korkovähennysoikeutta niin on siinä aikojen saatossa melkoisesti saanut ilmaista rahaa vaikka ilman sitäkin olisi lainat kaiketi maksetuksi tulleet.

• Pyhän.Mammonan.Nimeen

"Mutta olisiko parempi sitten, että me keskiluokkaiset alentaisimme palkkojamme vai pitäisikö vaatia verotuksen kiristämistä?"

Kun se ei ole joko-tai vaan sekä-että. Palkkatasoa tulisi saada alaspäin siksi, että vientituotteidemme (kuten myös niiden harvojen vielä tuotannossa olevien kotimarkkinatuotteiden) hinnat halpenisivat, niin että ihmiset alkaisivat taas ostaa niitä. Koska tulojen laskiessa myös verotulot pienenevät, ja progressiosta johtuen vieläpä enemmän kuin palkat julkisella sektorilla laskevat, tulisi verotusta ja jopa progressiotakin kiristää palvelutason säilyttämiseksi. Verotuksen painopiste tulisi siirtää arvonlisäverosta ansio- ja pääomatulojen verotukseen. Jos nimittäin kiristetään välillistä verotusta, se kumoaa palkanalennusten vaikutusta hintoihin. Tuloverotuksen tasaava vaikutus sen sijaan on tarpeen myös tukemaan pienituloisten kulutuskysyntää heidänkin tulotasonsa laskiessa.

Vuosikymmenet ihmisille on myyty tyhmiä valheita vetoamalla heidän typeriin tunteisiinsa. Aikuiset ihmiset kun eivät osaa ajatella aivoillaan, jos heillä nyt sellaisia edes on (aika usein epäilen sitä). Avataanpa tässä muutamaa:

1) työllisyyden ylläpitämiseksi työn verotusta on kevennettävä ja välillisiä veroja kiristettävä. Tiedättehän, hyvä seurakunta synnintunnossa, että työtä sitä pitää jokaisen tekemän, hiki otsassa, mutta kulutuksen syntijuhlaa ei kenenkään viettämän pidä. Oravat, hamsterit, näädät, koirat ja esi-isämme savanneilla, kuinka olisikaan heidän käynyt jos olisivat syöneet loppuun kaikki varastonsa muistamatta ollenkaan varautua laihoihin puutteen vuosiin. Vain saaliinsa huolella kätkenyt selvisi. Synti on tuhlata ja kuluttaa, ilo ja kunnia on ahkerasti uurastaa ja tuottaa, hyvät veljet ja sisaret!

Kylmä totuus: jokainen työllä valmistettu tuote joko kulutetaan tai kärrätään kaatopaikalle. Josta seuraa, että on täysin samantekevää, nostetaanko tuotteen hintaa verottamalla työntekijän palkkaa (jolloin hän vastaavasti vaatii korkeampaa palkkaa) vai välillisellä verolla, vaikutus kokonaiskysyntään ja siten työllisyysasteeseen eli kokonaiselintasoon on sama. Jeesustelemalla verotus ansioista välillisiin kylläkin kasvatetaan elintasoeroja, josta seuraa valuutan valuminen ulos. Sillä varakkaammat kuluttuvat suhteessa suuremman osan tuloistaan maan rajojen ulkopuolella ja varattomammat kuluttavat ylipäätään vähemmän kuin varakkaampina kuluttaisivat siirtäen vähänkin kulutuksensa halpaan tuontikrääsään, koska kalliimpaan kotimaiseen ei enää ole varaa. (Kts. preferenssikäyrät ja kulutuskysynnän psykologia, ensimmäinen vastaantuleva kansantalousteen alkeisoppikirja, löytyy lähimmästä kirjastosta, ilmaiseksi, vielä toistaiseksi)

Verotuksen painottaminen kulutukseen ei myöskään tee manuaalisesta työstä kannattavaa verrattuna koneella suoritettuun työhön siksi, että koneet ovat niin paljon tehokkaampia. Josta seuraa, että jos tämä työllistämispolitiikka onnistuisi, se tarkoittaisi elintason romahtamista, koska huomattavasti suuremmalla työmäärällä saisimme paljon nykyistä vähemmän jaettavaa. Sekään ei merkittävästi vähentäisi energian ja raaka-aineiden kulutusta, ellei tosiaan romahdettaisi vähintäänkin vuosisadan verran taaksepäin.

Kuten muistamme, äänekkäimpiä tämän politiikan puolestapuhujia oli ja on kai vieläkin Osmo Soininvaara. Vihreässä paratiisissa ilmeisesti pätevät toiset luonnonlait kuin täällä kulutuksen alhossa, jossa raskaampi ja tehottomampi työ ei meitä pelasta tuotantoelämän armottomalta oravanpyörältä. Itse kuitenkin pidän enemmän bibliaanisesta Edenistä, jossa vain makoillaan syöden kaikkia muita hedelmiä paitsi omenia, juuri siksi, että omenia syömällä joutuu ties mitä hikistä ähellystä suorittamaan. Amen.

2) oma valuutta tulee hirveän kalliiksi ja sen arvoa on mahdoton puolustaa. No ei tule ja onneksi on. Valuutan arvon tuleekin määräytyä maan taloudellisen tilanteen mukaan eikä kuten 1980-luvun vahvan markan aikaan ja nyt euroaikana skunkin peräsuolesta vedetyn tarot-horoskoopin perusteella.

3) euroalueeseen liittyminen antoi meille ennennäkemättömän kilpailukyvyn Ruotsiin verrattuna 1990-luvun puolivälistä reiluksi kymmeneksi vuodeksi. No ei antanut, vaan sen antoi Ahon hallituksen tekemä devalvaatio, jonka ansiosta markka kiinnitettiin euroon melko matalalla tasolla. Ja se piti tehdä kiireesti, sillä markka alkoi nopeasti vahvistua kellutuksessa. Eipä siinä sitten turhia mietintätaukoja pidettykään. Syntisillä on aina kiire paratiisiin, kun joku vain sellaisen ovea raottaa.

4) sisäiset devalvaatiot ovat tehostuksen Herrasta, kun taas oma valuutta ja oikea devalvaatio ovat itsestään laiskuuden ja tehottomuuden pimeyden ruhtinaasta. No niin ovat, sisäisessä devalvaatiossa saadaan kaikki velkaantuneet kuseen kerralla eikä vain ulkomaista velkaa ottaneet kuten valuuttadevalvaatiossa.

Hyvät seurakuntalaiset synnintunnossa, huolessa ja tulevaisuuden pelossa, pitäkää uskonne asiantuntijoihinne vahvana, ettei elämänne yksitoikkoiseksi kävisi. Aamen.

• lakki.kourassa

Pyydän anteeksi valitsemaani kirjoitustyyliä (jos sitä nyt tyyliksi voi kutsua). Valitsin sen juuri siksi, että tuollaista wanhaa cunnon saarnaustyyliä tapaa enää vain kirkkojen ULKOpuolella: EK:n tiedotustilaisuuksissa, Kauppakorkean luennoilla, TE-keskuksen starttiyrityskursseilla, Wahlroosin kirjanjulkistamistilaisuuksissa ja muissa perinteisissä, pienissä ja lämminhenkisissä kokoomuslaisten perhejuhlissa. Niissä piireissä kun ei vielä ole omaksuttu biologiaan, psykologiaan ja ylipäätään tieteelliseen maailmankuvaan perustuvaa maailmankäsitystä likikään siinä määrin kuin evankelisluterilaisessa kansankirkossamme.

Senpä vuoksi he saavat tuomionsa jo ennen viimeistä päivää, tässä ajassa. Vaikka liian helpolla tulevatkin pääsemään, kuten jo syntymästään saakka ovat tottuneet pääsemään. Omalta osaltani yritän sitä epäkohtaa kyllä korjata.

• suunnilleen.näin

"kukas se olikaan öljykriiksiin syypää ja kuka tuhlaa energiaa muilta lupaa kysymättä"

Öljykriisin aihettivat arabimaat, jotka laskivat OPECin tuotantoa kohottaakseen omia tulojaan ja kostaakseen Israelia tukeneille länsimaille Jom Kippur-sodan. 1980-luvulla Reagan sai murrettua kartellin Libyan avulla ja öljyn hinta laski roimasti. Ne maat, jotka olivat tehostaneet energian käyttöään ja siirtyneet osittain pois öljyn käytöstä, kuten Suomi, hyötyivät tilanteesta eniten. Pääasiassa kolmikerrosikkunoiden ja turvetuotannon ansiosta Suomea kutsuttiin 1980-luvun alkupuolella Euroopan Japaniksi ja se nosti kusta niin paljon päähän, että kun 1980-luvun loppupuolella olisi pitänyt alkaa jo devalvoimaan, sen sijaan revalvoitiin.

Suomalaiset ovat yksi helvetin tyhmä kansa.

• pieni.tarkennus
        suunnilleen.näin kirjoitti:

"kukas se olikaan öljykriiksiin syypää ja kuka tuhlaa energiaa muilta lupaa kysymättä"

Öljykriisin aihettivat arabimaat, jotka laskivat OPECin tuotantoa kohottaakseen omia tulojaan ja kostaakseen Israelia tukeneille länsimaille Jom Kippur-sodan. 1980-luvulla Reagan sai murrettua kartellin Libyan avulla ja öljyn hinta laski roimasti. Ne maat, jotka olivat tehostaneet energian käyttöään ja siirtyneet osittain pois öljyn käytöstä, kuten Suomi, hyötyivät tilanteesta eniten. Pääasiassa kolmikerrosikkunoiden ja turvetuotannon ansiosta Suomea kutsuttiin 1980-luvun alkupuolella Euroopan Japaniksi ja se nosti kusta niin paljon päähän, että kun 1980-luvun loppupuolella olisi pitänyt alkaa jo devalvoimaan, sen sijaan revalvoitiin.

Suomalaiset ovat yksi helvetin tyhmä kansa.

"Ne maat, jotka olivat tehostaneet energian käyttöään ja siirtyneet osittain pois öljyn käytöstä, kuten Suomi, hyötyivät tilanteesta eniten."

Ja tämä ei siis johtunut mistään suuresta viisaudesta, Suomi vain oli silloin kuten on nykyäänkin täysin riippuvainen tuontienergiasta ja tilanteeseen oli pakko reagoida. Muuten suomalaiset ovat lähinnä kovapäisiä pässejä läntisen maailman kansojen joukossa. Ruotsalaisiin ja norjalaisiin verrattuna suomalaiset ovat lyhytnäköisiä ja sosiaaliselle paineelle alttiita, helposti hyväksikäytettäviä idiootteja, jotka eivät mainituista syistä ole pystyneet säilyttämään edes omaa valuuttaa. Suureksi yllätyksekseen typerysten kansakunta nyt huomaakin, ettei omasta valuutasta luopuminen ole poistanut lahopäisyydestä seuraavia ongelmia, vaikka lahopäät toki niin kuvittelivat.

Suomalaiset ovat liian tyhmiä ansaitakseen olla itsenäinen kansakunta. Onneksi he itse tekevätkin parhaansa korjatakseen senkin asian.

• mietitätäseaito
        pieni.tarkennus kirjoitti:

"Ne maat, jotka olivat tehostaneet energian käyttöään ja siirtyneet osittain pois öljyn käytöstä, kuten Suomi, hyötyivät tilanteesta eniten."

Ja tämä ei siis johtunut mistään suuresta viisaudesta, Suomi vain oli silloin kuten on nykyäänkin täysin riippuvainen tuontienergiasta ja tilanteeseen oli pakko reagoida. Muuten suomalaiset ovat lähinnä kovapäisiä pässejä läntisen maailman kansojen joukossa. Ruotsalaisiin ja norjalaisiin verrattuna suomalaiset ovat lyhytnäköisiä ja sosiaaliselle paineelle alttiita, helposti hyväksikäytettäviä idiootteja, jotka eivät mainituista syistä ole pystyneet säilyttämään edes omaa valuuttaa. Suureksi yllätyksekseen typerysten kansakunta nyt huomaakin, ettei omasta valuutasta luopuminen ole poistanut lahopäisyydestä seuraavia ongelmia, vaikka lahopäät toki niin kuvittelivat.

Suomalaiset ovat liian tyhmiä ansaitakseen olla itsenäinen kansakunta. Onneksi he itse tekevätkin parhaansa korjatakseen senkin asian.

Kas vain, sain vastauksen.
        Jatkan :
        "Nyt kun voimme (suuret ikäluokat siis) huoleta olla rauhassa ja levittää halumme mukaan leivälle margariinia, silavaa tai voita, on aloitettu kummallinen syyllistäminen. Me emme saa nauttia mukavuudesta. lämpimästä kodista, käyttövedestä, matkustelusta... se on luonnon antimien riistoa!"

ja sanoin että jospa nykyiset työikäiset ottaisivat vastuun Suomen pelastamisesta? Käytettäisiin samoja keinoja kuin me saimme käyttää:

Luojamme säätämyksen takia lämmintä vettä ei tulisi taloihin kuin kerran viikossa, perjantaisin kaksi tuntia. Lämmitys olisi niin pienellä että pitää vetää villaista ylle ettei ihan sormet jäädy.

Herrran tahdon mukaan sähkön kulutus laitettaisiin mittareille samaan tapaan kuin ennen oli kaasun kanssa. Kaasupoletit vaihdettaisin sähköpoletteihin. Jos niitä ei olisi, ei sähköäkään tulisi seinästä.
        Koska Jumala sallisi, bussit kulkisi harvemmin ja lähiöbussit vain kahdesti tunnissa. Ruokavalikoimaa pienenettäisiin selvästi ja talvisin ei olisi "lentotomaatteja." Olisi vain porkkanoita ( joita sai itse pestä ja kuoria), perunat olisivat rupisia kuin teinin iho. Ehkä se on rangaistus synneistämme.
        Työpäivät olisivat selvästi pidemmät ja lauantaina aherretaisiin kello neljääntoista. Kaupat olisi sunnuntaisin kiinni. Radiossa olisi vain yksi yleisradiokanava ja ryhmä, joka päättäisi mitä musiikkia sai kuulla lauantain toivoituissa puoli tuntia.
        Televisiot pois ja sen asemasta elouvateattereihin nonstop uutiset.
        Kouluruoka olisi kalajauhokeittoa, jauhelihasta tehtyä lihasoppaa ja maitoon keitettyä velliä..maito tietysti laktoosista..eläköö laktoosi-intolerantit.
        Luokkien koko olisi 42 lasta ja hyvin kauan koululaiset kävisivät kahdessa vuorossa, aamu- ja ilta vuorossa. Mitenkähän äidit ja isät asettelisisvat työnsä? Herrra huolehtisi omistaan kuten ennenkin. Kiitos siitä Hänelle.

Asunnot..asuminen järjestyisi alivuokralaisena tai vuokralaisena eikä omasta asunto-osakkeesta voi kuin haaveilla.
        Farkkuja ostettaisiin merimiehiltä ..vo voi..
        Matkustaminne olisi haaveilua koska Suomesta lentäminen olisi todella kallista. Siksi lentoemännän ammatti olisi lottovoitto.

En mainitse mitään siitä että sodan jälkeen pitkään asuttiin pommisuojissa. Tuskin kaikki edes tietää mikä pommisuoja on.

Jätin henkisen ilmapiirin viimeiseksi.Viimeiset sotavangit pääsi takaisin Suomeen vasta viiisikymenluvulla ja varmaan tästäkin syystä oltiin hyvin varovaisia. Pelätttiin että heihin suunattiin kostoimenpiteitä. Myös hotelli Tornin varjo oli pitkä ja katkeruus inkeriläisten Neuvostoliittoon palauttamisen takia syvällä. Entä jos..?
        Luojalle kiitos, nyt se on kärsitty ja seuraava polvi saa mutustella samaa..?

• mietitätäseaito

Kas vain, sain vastauksen.
        Jatkan :
        "Nyt kun voimme (suuret ikäluokat siis) huoleta olla rauhassa ja levittää halumme mukaan leivälle margariinia, silavaa tai voita, on aloitettu kummallinen syyllistäminen. Me emme saa nauttia mukavuudesta. lämpimästä kodista, käyttövedestä, matkustelusta... se on luonnon antimien riistoa!"

ja sanoin että jospa nykyiset työikäiset ottaisivat vastuun Suomen pelastamisesta? Käytettäisiin samoja keinoja kuin me saimme käyttää:

Luojamme säätämyksen takia lämmintä vettä ei tulisi taloihin kuin kerran viikossa, perjantaisin kaksi tuntia. Lämmitys olisi niin pienellä että pitää vetää villaista ylle ettei ihan sormet jäädy.

Herrran tahdon mukaan sähkön kulutus laitettaisiin mittareille samaan tapaan kuin ennen oli kaasun kanssa. Kaasupoletit vaihdettaisin sähköpoletteihin. Jos niitä ei olisi, ei sähköäkään tulisi seinästä.
        Koska Jumala sallisi, bussit kulkisi harvemmin ja lähiöbussit vain kahdesti tunnissa. Ruokavalikoimaa pienenettäisiin selvästi ja talvisin ei olisi "lentotomaatteja." Olisi vain porkkanoita ( joita sai itse pestä ja kuoria), perunat olisivat rupisia kuin teinin iho. Ehkä se on rangaistus synneistämme.
        Työpäivät olisivat selvästi pidemmät ja lauantaina aherretaisiin kello neljääntoista. Kaupat olisi sunnuntaisin kiinni. Radiossa olisi vain yksi yleisradiokanava ja ryhmä, joka päättäisi mitä musiikkia sai kuulla lauantain toivoituissa puoli tuntia.
        Televisiot pois ja sen asemasta elouvateattereihin nonstop uutiset.
        Kouluruoka olisi kalajauhokeittoa, jauhelihasta tehtyä lihasoppaa ja maitoon keitettyä velliä..maito tietysti laktoosista..eläköö laktoosi-intolerantit.
        Luokkien koko olisi 42 lasta ja hyvin kauan koululaiset kävisivät kahdessa vuorossa, aamu- ja ilta vuorossa. Mitenkähän äidit ja isät asettelisisvat työnsä? Herrra huolehtisi omistaan kuten ennenkin. Kiitos siitä Hänelle.

Asunnot..asuminen järjestyisi alivuokralaisena tai vuokralaisena eikä omasta asunto-osakkeesta voi kuin haaveilla.
        Farkkuja ostettaisiin merimiehiltä ..vo voi..
        Matkustaminne olisi haaveilua koska Suomesta lentäminen olisi todella kallista. Siksi lentoemännän ammatti olisi lottovoitto.

En mainitse mitään siitä että sodan jälkeen pitkään asuttiin pommisuojissa. Tuskin kaikki edes tietää mikä pommisuoja on.

Jätin henkisen ilmapiirin viimeiseksi.Viimeiset sotavangit pääsi takaisin Suomeen vasta viiisikymenluvulla ja varmaan tästäkin syystä oltiin hyvin varovaisia. Pelätttiin että heihin suunattiin kostoimenpiteitä. Myös hotelli Tornin varjo oli pitkä ja katkeruus inkeriläisten Neuvostoliittoon palauttamisen takia syvällä. Entä jos..?
        Luojalle kiitos, nyt se on kärsitty ja seuraava polvi saa mutustella samaa..?

Kukas alkaa aineellisesta luopumisen meidän malliimme? Mummomuori vai Merja-pappi?

• Niin mistä me olisimme valmiita luopumaan? Taitaa olla asia niin, että vain pakon edessä me voisimme luopua saamistamme eduista. Mutta kestääkö meidän maapallomme jatkuvan kulutuksen lisääntymisen? Ei tarvitse muistella kuin omaa nuoruuttaan, kun kuulostaa samalta kuin mistä "mietitätäseaito" kirjoitti viiskytluvusta. Kyllä vielä 70-luvun alussa oli vähän tavaraa tai mitään niistä mukavuuksista, mistä tänä päivänä emme osaisi luopua. Olisikohan mitään mahdollisuutta vähentää kulutusta, mutta pitää osa ansaituista eduista? Tai miten voisi auttaa muita? Hesarissa oli kirjoitus, kuinka ihmiset lahjoittavat vaatteita pakolaiskeskuksiin. Usein jo pieni apu auttaa. Ja aina ei tarvitse olla rikas voidakseen auttaa muita tai jakaa omastaan. Monta kertaa sellainen henkilö, joka on itse kokenut köyhyyttä on paljon valmiimpi antamaan omastaan kuin se, jolla olla yltäkyllin. Tällaisia hajanaisia ajatuksia pohdin tämän ketjun keskusteluja lukiessa.

Merja-pappi

• sitähän.se.kaikki.on

Raamattu on viisaampi kirja kuin moni käsittää. Kuten muutkin kaltaisensa teokset, se syväluotaa ihmisen psyykettä yllättävän hyvin.

Miksi ahneus on synti, jopa peräti kuoleman synti? Eri aikakausina asiat tavataan ilmaista eri tavoin. Mutta jokaisena aikakautena ne silti eletään uudelleen ja uudelleen. Niin me teemme taas nytkin.

Jokainen kuvittelee, että Mustamäen torilla käyminen on vain kiva tapa säästää. Että keskiluokka aivan todella voisi elää maailmassa, jossa tulotaso olisi Suomesta ja hinnat Virosta. Se onnistuukin hetken, velaksi. Mutta lopulta valkenee se, miksi liki jokaisen kansantaloustieteen oppikirjan ensimmäisillä sivuilla on se kuuluisa lause: "ilmaisia lounaita ei ole". Edelleenkään sitä ei juuri kukaan usko, mutta kuten tuhansia kertoja aiemminkin, se jälleen kerran toteutuu.

Jos euroalueeseen liittymisen ehdoksi olisi asetettu se, että liittyvä maa KOHOTTAA hinta- ja palkkatasonsa jäsenmaiden tasolle, eivät jäsenmaat olisi nyt uppomassa velkasuohon. Jos ay-liikkeet olisivat säilyneet vahvoina ja ajaneet solidaarista palkkapolitiikkaa, entistä parempaa työttömyysturvaa ja lyhempiä työaikoja, olisimme nyt tilanteessa, jossa elintasomme olisi korkeampi. Mutta ei. Kuten aina ennenkin jokainen kuvittelee olevansa ansaitusti muita etuoikeutetumpi tai ainakin tulevansa sellaiseksi. Niinpä ihmiset ihan oikeasti uskovat hintatason laskevan palkkatason laskematta tai työttömyyden lisääntymättä ilman että velat kaatuvat niskaan. He ihan oikeasti uskovat, että työttömyys koskettaa vain naapuria, ja keksivät siihen sopivan syynkin, naapurissa itsessään.

Winston Churchill kirjoitti 1920-luvulla Ukrainan nälänhädästä, että se oli kommunistien itsensä aiheuttama. Hän oli oikeassa ja tänään me kaikki tiedämme sen. Mutta aivan samalla tavoin nämä tämän hetkiset omat taloudelliset ongemamme ovat täysin itseaiheuttamiamme. Meillä on yhteisönä aivan riittävästi tietämystä, teknologiaa ja keinoja hallita tulevaisuuttamme huomattavasti nykyistä paremmin, mutta ainoa syy siihen, miksi emme tee niin, on... ahneus. Jokainen kuvittelee saavansa sen ilmaisen lounaan ja pelosta, että menettäisi sen, ei halua kehitystä kontrolloitavan.

Kuvitellaanpa tilanne, että maahamme hyökkäisi armeijallinen verenhimoisia marsilaisia juuri ennen lottoarvontaa. Marsilaiset tunkeutuisivat väkisten ihmisten koteihin viedäkseen heidän lottokuponkinsa. Ihmiset joutuisivat puolustamaan kuponkiaan kamppailuissa, jotka tuottaisivat materiaalisia ja fyysisiä vahinkoja. Kuinka suuria vahinkoja ihmiset olisivat valmiita kärsimään tässä taistelussa? Oleellistahan tässä on ajankohta, lottoarvonnan jälkeen vain pieni osa lottoajista olisi valmis taistelemaan ja hekin vain määrättyyn rajaan, kunkin voitoista riippuen. Mutta mikä olisi tilanne ennen arvontaa? ... Aivan niin, me olemme tekemässä sitä juuri nyt.

Siksi, jos joku saa päähänsä tulla paasaamaan rationaalisesta ajattelusta, pidän viisaimpana lyödä häntä Raamatulla päähän. Siinä nimittäin on noin 4000 vuotta inhimillistä rationaalisuutta tiiviissä paketissa ja pelkästään katsomalla taas tämänkin illan uutiset voi vakuuttua, että se tieto on hyvin ajantasaista ja tulee luultavasti olemaan sitä seuraavatkin 4000 vuotta. Huolimatta siitä, että Raamatussa ei suoraan sanota kaiken rationaalisuuden ja siten myös logiikan sitä ainoaa perusteesiä, josta kaiken muun voi johtaa kuin matemaattiset kaavat ikään. Mutta tarkkaan lukemalla sen kyllä löytää rivien välistä sieltäkin:

Ex nihilo nihil.

Siksi logiikka toimii ja päättelyketjut tuottavat tuloksen. Siksi matematiikka ja joukko-oppi ovat mahdollisia. Ja siksi... ilmaisia lounaita ei ole, eikä koskaan tule olemaankaan. Silti on varmaa, että jatkossakin maailmassa eniten aikaa ja työtä tullaan käyttämään niiden etsimiseen ja tavallaan niitä löydetäänkin sillä tavalla, että suuri joukko voittoa tavoittelevia hölmöjä todellisuudessa lahjoittaa oman osuutensa muutamalle, jota lupaavat heille loogisesti mahdotonta. Mutta hölmöt uskovat ja on se onneksikin, muuten meillä ei olisi lottoa, jolla rahoittaa niin monia hyödyllisiä asioita, peliriippuvaisten hoito mukaanlukien. Sen lisäksi meillä on tämän ilmiön seurauksena myös pörssit ja pyramidihuijaukset, jotka molemmat, kuten tiedämme, toimivat aina ja tuottavat pyörittäjilleen loputtomasti lounaita muiden kustannuksella. Mutta siitä kertokoon vaikkapa Nalle tarkemmin...

Toisaalta, rationaalisuutta tämäkin, johdonmukaisuudestaan päätellen:

https://www.youtube.com/watch?v=utGOmzuFswY

• mietitätäseaito

Niin mistä me olisimme valmiita luopumaan? Taitaa olla asia niin, että vain pakon edessä me voisimme luopua saamistamme eduista. Mutta kestääkö meidän maapallomme jatkuvan kulutuksen lisääntymisen? Ei tarvitse muistella kuin omaa nuoruuttaan, kun kuulostaa samalta kuin mistä "mietitätäseaito" kirjoitti viiskytluvusta. Kyllä vielä 70-luvun alussa oli vähän tavaraa tai mitään niistä mukavuuksista, mistä tänä päivänä emme osaisi luopua. Olisikohan mitään mahdollisuutta vähentää kulutusta, mutta pitää osa ansaituista eduista? Tai miten voisi auttaa muita? Hesarissa oli kirjoitus, kuinka ihmiset lahjoittavat vaatteita pakolaiskeskuksiin. Usein jo pieni apu auttaa. Ja aina ei tarvitse olla rikas voidakseen auttaa muita tai jakaa omastaan. Monta kertaa sellainen henkilö, joka on itse kokenut köyhyyttä on paljon valmiimpi antamaan omastaan kuin se, jolla olla yltäkyllin. Tällaisia hajanaisia ajatuksia pohdin tämän ketjun keskusteluja lukiessa.

Merja-pappi

" Ei tarvitse muistella kuin omaa nuoruuttaan, kun kuulostaa samalta kuin mistä "mietitätäseaito" kirjoitti viiskytluvusta" toteaa Merja/pappi

Luojan määräämä Energiakriisi oli tunnetusti 70-luvulla jolloin Israelin Jom Kipur-sota sai arabimaat nostamaan öljyn hintaa. Ei tullut öljyä ellei asettunut tuomitsemaan Israelia. Se oli Herran tahto.
        Monet länsimaissa asuvat ihmiset syyttivät Israelia öljykriisistä. Tutkimattomat ovat Hänen tiensä.
        Jotkut, kuten suomalainen lehdistö esitti vakavalla naamalla että öljykriisi johtuu siiitä että öljy loppuu ja siksi arabimaiden pitää nostaa sen hintaa..
        Kaiken nähneenä poliittiset perustelut USA:n pahuudesta tai länsimaisen elämäntavan vääryydestä joka tuhoaa ...saa minut hymähtämäään. Syntipukki riippuu aina siitä kenen etua valtio ajaa. Kiittäkäämme kaikki yhdessä.

Entä talousahdinko Suomessa? Saanen muistuttaa, että matkalaukkulaupalla on viety rahaa veroparatiiseihin ja muutettu maihin josta ei tarvitse maksaa veroja Suomeen. Autolla ympyrää ajavat asuvat tyytyväisenä ja ihmettelevät, miksi heidän pitäisi maksaa mitään Suomelle joka ei ole tehnyt mitään uuden nopeusennetyksen hyväksi.

Kun elimme sodan jälkeistä aikaa, ei keneltäkään kysytty, halusiko luopua saavutetuista eduista ja tehdä vain palkattua työtä. Saavutettu etu on nytkin asia josta ei tingitä koska ...niiin...siis.. ?..? ...koska työmies on palkkansa ansainnut ja ikävää että Stalin oli jne mutta siitä on aikaa eikä meidän tarvitse yhtään välittää edellisten sukupolvien vastuuntunnosta. Meidän jälkeemme vedenpaisumus. Sekin on ennustettu Raamatussa.

• a-teisti kirjoitti:

Voi olla joillekin yllätys että itseasiassa keskiluokka on se joka saa eniten tulonsiirtoja, työssäkäyväkin, on mm. asuntolainan korkovähennys, ja työmatkakulujen verovähennysoikeus jotka ovat suoria tulonsiirtoja palkansaajalle.

Asuntovelallinen keskiluokkainenlapsi perhe jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä saa itseasiassa valtiolta melkoisesti erilaisia "sosiaalitukia."

Omallakin kohdalla kun ajattelee tuota asuntolainan korkovähennysoikeutta niin on siinä aikojen saatossa melkoisesti saanut ilmaista rahaa vaikka ilman sitäkin olisi lainat kaiketi maksetuksi tulleet.

Lisätäänpä omaan kommenttiin...

Luin tänään jonkin mielipidekirjoituksen, olisiko ollut Helsingin uutiset tms. Hiukan yllättävä tieto oli että lapsilisiä saavat kaikki muut paitsi kaikkein köyhimmät. Sosiaalitoimiston toimeentulotuella eläville lapsilisät ovat käytännössä 0 euroa sillä lapsilisät katsotaan tuloksi joka leikataan avustuksista pois. Sillä lailla.

No, voisimme kyllä kiristää kulutuksen verotusta, ei välttämättömyyshyödykkeiden jonkin verran.

Palkkojen alennuksen en usko hyödyttävän suoraan yhteiskuntaa, se vähentää verokertymää ja saattaa jäädä lähinnä kerryttämään yhtiöiden taseita. Ei Suomessa työntekijälle käteen jäävä palkkasumma ole tilastollisestimikään erityisen suuri ja ostovoimammekin on varsin heikko. Siitä nipistäminen on märkä rätti kasvoille meidän kotimarkkinoilla toimiville yrityksille. Vientiyrityksiä se auttaisi mutta on pidemmän päälle tuskin kestävä tie. emme me voi lähteä kilpailemaan Intian kanssa työvoiman hinnasta.

Vaikka meilläkin on vielä jonkin verran asuntovelkaa jäljellä niin yhtä asiaa en silti täysin ymmärrä periaatteellisella ja moraalisella tasolla: miksi valtio maksaa yli puolet lainamme koroista (ennen maksoi kaikki). Se on ollut melkoinen sosiaalituki meillekin jotka olisimme ilmankin pärjänneet. No, se on tietenkin asuntopolitiikkaa mutta jollakin tapaa järjetöntä. Yhtä järjetöntä kuin olisi jos valtio maksaisi autolainan korot jotta autokanta uusiutuu nopeammin liikennepoliittisin perustein.

Asuntojen hinnannousu ja valtion tukitoimet ovat tehneet itseasiassa jokaisesta asuntovelan korosta negatiivisen jo pitkän aikaa. Nyt tilanne on muuttumassa mutta minun sukupolveni (pian 50) on saanut kyllä aika helpolla kaiken tarvitsemansa ja enemmänkin. Yksi ylimääräinenkin asunto on meille siunaantunut ihan ilman edestä kun niiden kanssa puljattiin silloin kun hynttyyt yhteen lyötiin.

Meille on rakentunut paljon rahaa syövä tulonsiirtojärjestelmä jossa myös keskituloiset ovat merkittäviä tulonsiirtojen saajia verotuksen, ei niin erinomaisten palkkojen ja kalliiden elinkustannusten seurauksena. Vaikea asia muuttaa eikä tulonsiirtojärjestelmän purkamiseen voi enää sovittaa palkkojen laskemista, sen purkaminen kun kertoisi meille mitä eläminen todella maksaa.

Jos keskituloiselta(kin) kolmilapsiselta perheeltä vietöäisiin kaikki heidän saamansa tulonsiirrot niin mihin heidän rahansa riittäisivät? Eivät mihinkään.

• demarit.köyhän.asialla
        a-teisti kirjoitti:

Luin tänään jonkin mielipidekirjoituksen, olisiko ollut Helsingin uutiset tms. Hiukan yllättävä tieto oli että lapsilisiä saavat kaikki muut paitsi kaikkein köyhimmät. Sosiaalitoimiston toimeentulotuella eläville lapsilisät ovat käytännössä 0 euroa sillä lapsilisät katsotaan tuloksi joka leikataan avustuksista pois. Sillä lailla.

"Sosiaalitoimiston toimeentulotuella eläville lapsilisät ovat käytännössä 0 euroa sillä lapsilisät katsotaan tuloksi joka leikataan avustuksista pois."

Samasta syystä SDP:n Urpilaisen johdolla suorittama työmarkkinatukien tasokorotus ei käytännössä vaikuttanut aikuisten pitkäaikaistyöttömien tulotasoon juuri mitenkään. Käytännössä kun kaikki omillaan asuvat pitkäaikaistyöttömät saavat asumistukea ja sen lisäksi myös toimeentulotukea asumiskustannusten peittämiseen, käteenjäävä osuus on heillä toimeentulotuessa taattu vähimmäistulo, 480 e/kk. Toki sitäkin muutamalla kympillä silloin nostettiin (aiempi summa taisi olla 430 ja risat, korotus taisi tulla useamapana vuonna), kuitenkin naurettavan vähän verrattuna työmarkkinatuen korotukseen (jota muistaakseni korotettiin kaikkiaan yli 100 euroa ja tästä toki julkisesti myös kerrottiin näkyvästi), josta täysmääräisesti hyötyivät vain ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi vanhempiensa nurkkissa loisivat nuorisobilettäjät. Demareiden kohderyhmä olivat varmaankin juuri nuo tulevaisuuden äänestäjät. Käytännössä koko operaatio vain siirsi köyhyyden kustannuksia kunnilta valtiolle. Muljautuksella kompensoitiin yhteisöveron muutosten ja valtionosuuksien leikkausten aiheuttamia tulomenetyksiä kunnillle (ja kaupungeille, jotka virallisessa kielenkäytössä ovat kuntia nekin)

Urpilaisen korotusten jälkeen minimitaso on taas pysynyt samana, samaan aikaan kun työmarkkinatuki, eläkkeet ja tietenkin palkat ovat saaneet tasokorotuksensa. Jatkossa ilmeisesti myös työmarkkinatuesta poistuvat indeksikorotukset, eli palataan Lipposen malliin, jossa köyhimmät taas köyhtyvät verrattuna muiden tulotasoon.

• lisään.vielä
        demarit.köyhän.asialla kirjoitti:

"Sosiaalitoimiston toimeentulotuella eläville lapsilisät ovat käytännössä 0 euroa sillä lapsilisät katsotaan tuloksi joka leikataan avustuksista pois."

Samasta syystä SDP:n Urpilaisen johdolla suorittama työmarkkinatukien tasokorotus ei käytännössä vaikuttanut aikuisten pitkäaikaistyöttömien tulotasoon juuri mitenkään. Käytännössä kun kaikki omillaan asuvat pitkäaikaistyöttömät saavat asumistukea ja sen lisäksi myös toimeentulotukea asumiskustannusten peittämiseen, käteenjäävä osuus on heillä toimeentulotuessa taattu vähimmäistulo, 480 e/kk. Toki sitäkin muutamalla kympillä silloin nostettiin (aiempi summa taisi olla 430 ja risat, korotus taisi tulla useamapana vuonna), kuitenkin naurettavan vähän verrattuna työmarkkinatuen korotukseen (jota muistaakseni korotettiin kaikkiaan yli 100 euroa ja tästä toki julkisesti myös kerrottiin näkyvästi), josta täysmääräisesti hyötyivät vain ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi vanhempiensa nurkkissa loisivat nuorisobilettäjät. Demareiden kohderyhmä olivat varmaankin juuri nuo tulevaisuuden äänestäjät. Käytännössä koko operaatio vain siirsi köyhyyden kustannuksia kunnilta valtiolle. Muljautuksella kompensoitiin yhteisöveron muutosten ja valtionosuuksien leikkausten aiheuttamia tulomenetyksiä kunnillle (ja kaupungeille, jotka virallisessa kielenkäytössä ovat kuntia nekin)

Urpilaisen korotusten jälkeen minimitaso on taas pysynyt samana, samaan aikaan kun työmarkkinatuki, eläkkeet ja tietenkin palkat ovat saaneet tasokorotuksensa. Jatkossa ilmeisesti myös työmarkkinatuesta poistuvat indeksikorotukset, eli palataan Lipposen malliin, jossa köyhimmät taas köyhtyvät verrattuna muiden tulotasoon.

Lisään vielä, että pitkäaikaistyöttömällä tarkoitin tuossa jokaista työmarkkinatuen saajaa, eli henkilöä, joka on tippunut pois ansiosidonnaiselta. Silloin joskus ennen se kai ajassa tarkoitti 1,5 vuotta, nykyisin vähemmän, saako sitä ansiosidonnaista enää vuottakaan.

Tämä siis tiedoksi niille, joille pitkäaikaistyötön tarkoittaa alkoholisoitunutta kouluttamatonta miestä, mutta ei linkuttaen tai muuten vaivalloisesti kulkevaa laihaa ja hyvin hiljaista naista. Jälkimmäisiä näkee aika paljon leipäjonoissa kasseineen ja reppuineen, kai lähinnä siksi, että he eivät nauti kaloreitaan nestemäisinä vaan ohrankin paistettuna. Tämä saattaa olla uutinen niille, joilla on tapana parantaa maailmaa, jota eivät ole koskaan nähneet, kun eivät ole uskaltaneet katsoa. Eli käytännössä melkoista osaa äänestäjistä, sieltä äänekkäimmästä päästä lähes kaikkia.

Paras todiste demokratiaa vastaan on viiden minuutin keskustelu keskimääräisen äänestäjän kanssa, totesi Winston Churchill. Winston Churchill on kuin Raamattu, laukoo vain totuuksia, jotka eivät koskaan vanhene.

• mietitätäseaito
        a-teisti kirjoitti:

Näin tehdään, sillä sosiaalitoimiston toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja sen saa jos mitään muuta rahaa ei saa. Käytännössä kaikki saatu raha poistaa toimeentulotukea koska saatu raha on lisäys tuloihin. Se on siis "saatua muuta rahaa.."

• mietitätäseaito

Näin tehdään, sillä sosiaalitoimiston toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja sen saa jos mitään muuta rahaa ei saa. Käytännössä kaikki saatu raha poistaa toimeentulotukea koska saatu raha on lisäys tuloihin. Se on siis "saatua muuta rahaa.."

"Saatua muuta rahaa " tarkoittaa lapsilisää.

• Vaikka ketju ei paljon uskoa tai uskontoa käsittele, kerrankin oli hienoa lukea kunnon keskustelua.
        Noukin ärsyttävään tapaani tuolta joitakin kohtia.

mietitätäseaito 24.8.2015 16:02

”Nyt kun voimme huoleta olla rauhassa ja levittää halumme mukaan leivälle margariinia, silavaa tai voita, on aloitettu kummallinen syyllistäminen…”
        ”Olisiko suuri vaiva ajatella että meitä on syyllistetty tähän ikään asti sekä nuorten elämäntukkeena olijoiksi ja nyt tuhlareiksi.”

Niin sanottu suuri ikäluokka on saanut kokea melkoisen nousukiidon. Mutta olisiko siinä huumassa jäänyt huomaamatta se tosi asia, että ahneus alkoikin olla se suuri vetäjä jossain vaiheessa?

”Meillä on yhteisönä aivan riittävästi tietämystä, teknologiaa ja keinoja hallita tulevaisuuttamme huomattavasti nykyistä paremmin, mutta ainoa syy siihen, miksi emme tee niin, on... ahneus.”.

Aivan, saavutetuista eduista pidetään kiinni kynsin hampain, vaikka niistä voisi huojentaa jo jotain.

mietitätäseaito 24.8.2015 17:10

”Jospa sovittaisiin sisarellisessa rakkaudessa toisiamme uskossa tukien niin, että te, nykyinen polvi kavennatte elintasoa ja opettelette elämässä niukkuuteen…”.

Saattaa olla jo pikkuhiljaa pakkokin tehdä niin. Kun vertaa esim. sitä elintasoa mikä oli kun perustettiin perhettä siihen, mikä nyt on näillä nuorilla perheenperustajilla, ero on huikea.

kuunteleva_kirkko 25.8.2015 18:24

”…vain pakon edessä me voisimme luopua saamistamme eduista.”

Näin se ikävä kyllä on. Kun omistamiseen liittyy niin vahvoja arvolatauksia että jopa identiteetti voidaan rakentaa kuluttamisen perustaksi, ei kukaan luovu noin vain. Mutta murros on tulossa, sillä mikään ei voi jatkuvasti vain kasvaa ja kasvaa.

”…joka on itse kokenut köyhyyttä on paljon valmiimpi antamaan omastaan kuin se, jolla olla yltäkyllin.”

Vanha viisaus sanoo että köyhä antaa vähästään mutta rikas ei liiastaankaan, pitää erittäin hyvin paikkansa.

a-teisti 24.8.2015 18:17

”Voi olla joillekin yllätys että itseasiassa keskiluokka on se joka saa eniten tulonsiirtoja, työssäkäyväkin, on mm. asuntolainan korkovähennys, ja työmatkakulujen verovähennysoikeus jotka ovat suoria tulonsiirtoja palkansaajalle.”

Aivan varmaan se on yllätys. Etenkin niille jotka eivät ole yhteiskunnasta tietoa juuri hankkineet.

Kuten nimimerkki Pyhän.Mammonan.Nimeen 25.8.2015 1:35 kirjoittaa:

”Sillä varakkaammat kuluttuvat suhteessa suuremman osan tuloistaan maan rajojen ulkopuolella…”
        ”…varattomammat kuluttavat ylipäätään vähemmän…, siirtäen vähänkin kulutuksensa halpaan tuontikrääsään, koska kalliimpaan kotimaiseen ei enää ole varaa.”

Olemme jo niin syvällä kuluttamisen suossa (se tarjonnan ja kysynnän ”näkymätön käsi) ettei pois siitä päästä. Kaikki pyörii tuon oravanpyörän ympärillä. Kun köyhät eivät enää kuluta kylliksi, heillä ei ole sijaa yhteiskunnassa. Kukaan vain ei tiedä, mitä tälle yhä kasvavalle väestönosalle siiten ”tehtäisiin”.

a-teisti 28.8.2015 20:38

”Palkkojen alennuksen en usko hyödyttävän suoraan yhteiskuntaa, se vähentää verokertymää ja saattaa jäädä lähinnä kerryttämään yhtiöiden taseita.”

Ymmärtääkseni USA:n ”työllisyys perustuu aika tavalla juuri tähän. Työpaikkoja syntyy mutta kukaan ei oikein elä sillä palkalla. Tarvitaan useampi työpaikka tai sitten siirrytään ”pimeään talouteen” eli yhä enemmän aletaan kiertää veroja.

”…miksi valtio maksaa yli puolet lainamme koroista (ennen maksoi kaikki).”

Harva omistusasunnon omistaja muuten tuota reilusti edes tunnustaa. Samalla on luotu se omituinen juttu, että painotus vain omistusasumiseen on aivan liiallinen. Siitä tietysti pankit ovat eniten hyötyneet kun muuten ei ole voinut saada kaikkialla asuntoa muuten.

”Vaikea asia muuttaa eikä tulonsiirtojärjestelmän purkamiseen voi enää sovittaa palkkojen laskemista, sen purkaminen kun kertoisi meille mitä eläminen todella maksaa.”

Vaikea asia se on. Toisaalta liberaali markkinatalous tarkoittaa juuri sitä, että alammekin maksamaan kaikesta – esim. koulutuksesta ja terveydenhoidosta juuri sen hinnan minkä ne maksavat. Siinä voi tulla ikävä yllätys niille, jotka kuvittelevat elävänsä hyvin ja että elintaso säilyy samana edelleen.

• Näinkoen

Kadotukseen johtava synti on se, ettei usko Jeesukseen, joka pelastaa ihmisen paholaisen vallasta. Kuinka Hän voi armahtaa häntä, joka ei usko armahtajaansa.

• Exap

Totuusfriikki, sinulla on paljon hyviä ajatuksia ja tämä aloituksesi on todellakin hyvä kysymys.
      Täällä onkin annettu monta hyvää vastausta, enkä toki halua omaani mitenkään asettaa niiden yläpuolelle - mieluummin sivulle - koska haluaisin esittää toisen näkökannan koko kysymykseen.
      Eli top-5 listani olisi 1-5: "Agape-rakkauden vastainen toiminta".
      Jumala ei vaadi. Hän rakastaa. Hän on antanut meille esimerkin rakkaudesta.
      Hän on antanut meille esimerkin vaelluksestamme (uhrata itsensä lähimmäisten vuoksi ja heidän ajalliseksi ja iankaikkiseksi parhaaksi).
      Hän on antanut meille esimerkin miten suhtautua lähimmäisiin (Hän ei tuominnut, ei vaatinut mitään, vaan pesi opetuslasten jalat).
      Hän on antanut meille esimerkin avioliitosta (mies rakastakoon vaimoaan kuten Kristus rakastaa seurakuntaa).
      Hän on antanut meille yhden käskyn (Rakastaa lähimmäistämme niinkuin itseänsä).
      Loppujen lopuksi, kaikki edellisissä kommenteissa luetellut synnit ovat yksi ja ainoa asia: olla rakastamatta Agape-rakkaudella.
      Rakkaus ei etsi omaansa: se ei ylpeile, ota itselleen sitä mikä ei kuulu, eikä tee toiselle pahaa, vaan kaikessa uhraa oman hyvän toisen hyväksi. Siksi sanon että on vain yksi synti.
      Meille on annettu tie kulkea: seurata Kristusta. Ja jos Kristus pitää määritellä yhdellä sanalla, sanon että tuo sana on Rakkaus. Jumala on Rakkaus.
      Jeesukselta kysyttiin mikä on lain tärkein käsky. Mitä Hän vastasi ?
      Matt 22:"37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
      38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
      40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." "
      Puhutaanpa "Suomen synneistä" tai yhtä hyvin "uskovien synneistä", vastaus on mielestäni aina sama: Agape-rakkauden puute; koska "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt."

• "Loppujen lopuksi, kaikki edellisissä kommenteissa luetellut synnit ovat yksi ja ainoa asia: olla rakastamatta Agape-rakkaudella."

Erittäin hyvä täydennnys!

• mummomuori kirjoitti:

"Loppujen lopuksi, kaikki edellisissä kommenteissa luetellut synnit ovat yksi ja ainoa asia: olla rakastamatta Agape-rakkaudella."

Erittäin hyvä täydennnys!

Agebe-rakkauteen pystyy vain Jumala.

• Tervehdys, Exap. Sinun kirjoituksessasi oli paljon viisautta. Toit esiin hyviä esimerkkejä jumalallisesta agabe-rakkaudesta ja Kristuksen antamasta esikuvasta.

• älyn.väläys kirjoitti:

Agebe-rakkauteen pystyy vain Jumala.

Ehkä luet 1.Korinttolaiskirjeen 13 luvun kokonaan. Siinä on kuvattu agape rakkaus, joka tulee Jumalasta ja vaikuttaa meihin.

1Kor. 13:2
        Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

• mummomuori kirjoitti:

Ehkä luet 1.Korinttolaiskirjeen 13 luvun kokonaan. Siinä on kuvattu agape rakkaus, joka tulee Jumalasta ja vaikuttaa meihin.

1Kor. 13:2
        Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

Koskaan epätäydellinen syntinen ihminen ei pysty rakastamaan agabe rakaudella vain Jumala pystyy.

• älyn.väläys kirjoitti:

Koskaan epätäydellinen syntinen ihminen ei pysty rakastamaan agabe rakaudella vain Jumala pystyy.

Et siis usko siihen, että Jumala rakastaa meitä ja tuo rakkaus välittyy myös uskovasta toisiin ihmisiin?

Tässä hyvä kiteytys.

”Agape (kr. αγάπη – agapi / rakkaus, kiintymys) tarkoittaa kristillisessä merkityksessään Jumalan rakkautta ihmisiä kohtaan sekä myös ihmisten keskinäistä rakkautta ja ihmisen rakkautta Jumalaa kohtaan.”
        http://www.ortodoksi.net/index.php/Agape

• mummomuori kirjoitti:

Et siis usko siihen, että Jumala rakastaa meitä ja tuo rakkaus välittyy myös uskovasta toisiin ihmisiin?

Tässä hyvä kiteytys.

”Agape (kr. αγάπη – agapi / rakkaus, kiintymys) tarkoittaa kristillisessä merkityksessään Jumalan rakkautta ihmisiä kohtaan sekä myös ihmisten keskinäistä rakkautta ja ihmisen rakkautta Jumalaa kohtaan.”
        http://www.ortodoksi.net/index.php/Agape

Uskon siihen, että Jumalan rakkaus on agabe rakkautta mutta ihminen ei pysty samoin rakastamaan. Jumala on täydellinen rakkaus mutta ihminen on syntinen ja epätäydellinen.

• Exap
        älyn.väläys kirjoitti:

Uskon siihen, että Jumalan rakkaus on agabe rakkautta mutta ihminen ei pysty samoin rakastamaan. Jumala on täydellinen rakkaus mutta ihminen on syntinen ja epätäydellinen.

"Jumala on täydellinen rakkaus mutta ihminen on syntinen ja epätäydellinen."
        Niin, jos ihmisellä olisi rakkaus sydämessään, hän ei tekisi syntiä.
        Siksi Hänen tulee kasvaa ja minun vähetä - "kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,"
        On mielenkiintoista, miten toiset ihmiset kaipaavat sääntöjä, käskyjä ja määräyksiä elämäänsä, joita voi sitten "noudattaa" (enemmän tai vähemmän menestyksellisesti), jolloin ihminen kokee olevansa jotenkin sitten parempi Jumalan edessä.
        Mutta Jumala ei tehnyt ihmistä orjaksi, vaan ihminen on itse itsensä orjuuttanut. Tästä synnin orjuudesta Hänen sovituksensa on meidät vapauttanut. Nyt olemme lapsia, vapaita siitä mikä meidät orjuutti. Ja kuitenkin, miten helposti me haluamme palata noihin alkeisvoimiin; älä maista, älä koske, ...
        Jeesus antoi meille aivan uudenlaisen ohjeen elämää varten - rakastaa. Hän kutsui meidät elämään todeksi sen rakkauden josta Hän antoi esimerkin. Ei siinä ole kyse sääntöjen noudattamisesta, vaan opettelemisesta elämään siten kuin Jumalan lapsen tulee - että meidät siitä tunnettaisiin.
        Sanoit "Uskon siihen, että Jumalan rakkaus on agabe rakkautta mutta ihminen ei pysty samoin rakastamaan."
        Se on varmasti totta, ettemme pysty rakastaman kuten Hän rakasti, mutta meidän ei pidä todeta että "mahdotonta - ei kannata yrittääkään".
        Sen sijaan että heitämme hanskat tiskiin heti kättelyssä, meidät onkin kutsuttu kilvoittelemaan rakkauden toteuttamisessa omassa elämässämme. Se ettemme pysty rakastamaan kuten Hän rakasti, on juuri erittäin hyvä syy opetella sitä, ja pyytää Isältä siihen voimaa ja viisautta. Sen mukaan kun Hän kasvaa ja me vähenemme, pääsemme lähemmäs Esimerkkiämme.

• Exap kirjoitti:

"Jumala on täydellinen rakkaus mutta ihminen on syntinen ja epätäydellinen."
        Niin, jos ihmisellä olisi rakkaus sydämessään, hän ei tekisi syntiä.
        Siksi Hänen tulee kasvaa ja minun vähetä - "kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,"
        On mielenkiintoista, miten toiset ihmiset kaipaavat sääntöjä, käskyjä ja määräyksiä elämäänsä, joita voi sitten "noudattaa" (enemmän tai vähemmän menestyksellisesti), jolloin ihminen kokee olevansa jotenkin sitten parempi Jumalan edessä.
        Mutta Jumala ei tehnyt ihmistä orjaksi, vaan ihminen on itse itsensä orjuuttanut. Tästä synnin orjuudesta Hänen sovituksensa on meidät vapauttanut. Nyt olemme lapsia, vapaita siitä mikä meidät orjuutti. Ja kuitenkin, miten helposti me haluamme palata noihin alkeisvoimiin; älä maista, älä koske, ...
        Jeesus antoi meille aivan uudenlaisen ohjeen elämää varten - rakastaa. Hän kutsui meidät elämään todeksi sen rakkauden josta Hän antoi esimerkin. Ei siinä ole kyse sääntöjen noudattamisesta, vaan opettelemisesta elämään siten kuin Jumalan lapsen tulee - että meidät siitä tunnettaisiin.
        Sanoit "Uskon siihen, että Jumalan rakkaus on agabe rakkautta mutta ihminen ei pysty samoin rakastamaan."
        Se on varmasti totta, ettemme pysty rakastaman kuten Hän rakasti, mutta meidän ei pidä todeta että "mahdotonta - ei kannata yrittääkään".
        Sen sijaan että heitämme hanskat tiskiin heti kättelyssä, meidät onkin kutsuttu kilvoittelemaan rakkauden toteuttamisessa omassa elämässämme. Se ettemme pysty rakastamaan kuten Hän rakasti, on juuri erittäin hyvä syy opetella sitä, ja pyytää Isältä siihen voimaa ja viisautta. Sen mukaan kun Hän kasvaa ja me vähenemme, pääsemme lähemmäs Esimerkkiämme.

Yrittää toki pitää ja pyrkiä kasvamaan Jeesuksen kaltaiseksi mutta meidän ei tule kuvitella olevamme Jumalan kaltausia koska silloin olemme humanisteja.

• älyn.väläys kirjoitti:

Yrittää toki pitää ja pyrkiä kasvamaan Jeesuksen kaltaiseksi mutta meidän ei tule kuvitella olevamme Jumalan kaltausia koska silloin olemme humanisteja.

”…meidän ei tule kuvitella olevamme Jumalan kaltausia…”

Niin, se olisikin niiden hyvä muistaa jotka mielestään ovat Jumalan kaltaisia ja tuntuvat tietävät täsmälleen mitä Hän ajattelee.

Joten: ”…meidät onkin kutsuttu kilvoittelemaan rakkauden toteuttamisessa omassa elämässämme. Se ettemme pysty rakastamaan kuten Hän rakasti, on juuri erittäin hyvä syy opetella sitä, ja pyytää Isältä siihen voimaa ja viisautta.”

• mummomuori kirjoitti:

Niin, se olisikin niiden hyvä muistaa jotka mielestään ovat Jumalan kaltaisia ja tuntuvat tietävät täsmälleen mitä Hän ajattelee.

Joten: ”…meidät onkin kutsuttu kilvoittelemaan rakkauden toteuttamisessa omassa elämässämme. Se ettemme pysty rakastamaan kuten Hän rakasti, on juuri erittäin hyvä syy opetella sitä, ja pyytää Isältä siihen voimaa ja viisautta.”

Niin, unohda siis sinäkin se liberalismin ja humanismin ylpeytesi ja nöyrry Jumalan kaikkitietävyyden eteen.

• älyn.väläys kirjoitti:

Niin, unohda siis sinäkin se liberalismin ja humanismin ylpeytesi ja nöyrry Jumalan kaikkitietävyyden eteen.

Miksi en nöyrtyisi?
        En tosin nöyrry joidenkin ihmisten edessä heidän auktoriteettinsa tähden.

• mummomuori kirjoitti:

Miksi en nöyrtyisi?
        En tosin nöyrry joidenkin ihmisten edessä heidän auktoriteettinsa tähden.

Vain sinä tiedät omat syysi olla nöyrtymättä Jumalan eteen.

• älyn.väläys kirjoitti:

Vain sinä tiedät omat syysi olla nöyrtymättä Jumalan eteen.

Kuten ilmaisin - Jumalan eteen kyllä nöyrryn. En teidän ihmisten.

• mummomuori kirjoitti:

Kuten ilmaisin - Jumalan eteen kyllä nöyrryn. En teidän ihmisten.

Kuka on sinun jumalasi?

• etkö.ole.huomannut
        älyn.väläys kirjoitti:

Kuka on sinun jumalasi?

Kari Mäkinen, Irja Askola ja muut liberaaliteologit on mummun jumalia tämänpalstan atskupiskien lisäksi.
        Heiltä hän saa voimaa vihaansa ja panetteluunsa uskovia kohtaan.

• kristityt.keskenään
        mummomuori kirjoitti:

Rakkaat kristityt ja erityisesti mummomuori, onko tuo tiedän keskustelunne nyt sitä rakastelua? Ainakin siitä huokuu sellainen suhteen kiihkeys.

• kristityt.keskenään kirjoitti:

Rakkaat kristityt ja erityisesti mummomuori, onko tuo tiedän keskustelunne nyt sitä rakastelua? Ainakin siitä huokuu sellainen suhteen kiihkeys.

Lyhyet lauseet voidaan varmaan tulkita kiihkeydeksi. Aina vain ei jaksa kirjoittaa.

Tässä asiassa koen että vain jonkun pienen joukon näkemys on ”ainoa ja oikea” ja vain heidän käsityksensä Jumalasta ainoa hyväksytty käsitys. Nöyrtyminen tarkoittanee silloin heidän näkemykseensä nöyrtymistä, sillä heillä tuntuu olevan jumalallinen valta ja oikeus siihen.

Olen jo niin monta kertaa käynyt vastaavia keskusteluja jotta arvaan mitä tuleman pitää. Lopulta kielletään kaikilta muilta oikeus uskoon sekä Jumalaan, ellei sitä tee juuri heidän määräämällään tavalla.

Tällainen käännytys on ikävää. Jokainen joka sen kohteeksi joutuu, kokee sen vastenmielisenä. Sillä kun ei ole tekemistä sen evankeliumin kanssa, josta Jeesus opettaa kuin osittain.

• mustasukkainen.Jumalasta
        mummomuori kirjoitti:

Lyhyet lauseet voidaan varmaan tulkita kiihkeydeksi. Aina vain ei jaksa kirjoittaa.

Tässä asiassa koen että vain jonkun pienen joukon näkemys on ”ainoa ja oikea” ja vain heidän käsityksensä Jumalasta ainoa hyväksytty käsitys. Nöyrtyminen tarkoittanee silloin heidän näkemykseensä nöyrtymistä, sillä heillä tuntuu olevan jumalallinen valta ja oikeus siihen.

Olen jo niin monta kertaa käynyt vastaavia keskusteluja jotta arvaan mitä tuleman pitää. Lopulta kielletään kaikilta muilta oikeus uskoon sekä Jumalaan, ellei sitä tee juuri heidän määräämällään tavalla.

Tällainen käännytys on ikävää. Jokainen joka sen kohteeksi joutuu, kokee sen vastenmielisenä. Sillä kun ei ole tekemistä sen evankeliumin kanssa, josta Jeesus opettaa kuin osittain.

Sillä niin on kristitty toista kristittyä rakastava, että häntä oikeaan opettaa. Mutta toinen on jäykkäpäinen ja hidas kääntymään ja niin on toinenkin.

• 1720

Himoitaan toisen omaa. Lihan himot hallitsevat monia, ei yksin poliitikkoja.
      Ahneus siinäkin pohjalla. Itsekkyys ja omien suosiminen.
      Jakopolitikka on tullut tiensä päähän toistaiseksi.

Arkkipiispan johdolla ohjataan kansaa luopumaan Raamatusta eli valheopettajat on yksi syy kansan ahdinkoon. Jumala ei anna siunaustaan, kun Hänet syrjäytetään.
      Nyt turvataan EU:n jäsenyyteen ja euroon. Kaikki epäjumalia, vääriä turvan paikkoja. Katumusta pitäisi harjoittaa ja ottaa nuo asiat esiin.
      On mahdollista Sodoman tie kaiken muun pahan kanssa.

Talous on jo kuralla. Herroilta pitää poistaa turhia etuisuuksia, kuten bonukset. Nekin voisi laittaa firmojen kehittämiseen ja ihmisten palkkaamiseen. Ehdollisia etuja niille firmoille, mitkä pitävät työntekijänsä tai palkkaavat lisää väkeä. Muuten leikkuria.
      Eikä paha olisi naisen asema äitinä uudelleen arvoonsa. Lapset voittaisivat.

• ei.mitään.toivoa

Liekö alkanut Suomen viemäriin vetäminen 60-luvulla keskioluen vapauttamisena. Kaljaa,kaljaa,kaljaa!!! No nyt sitä on totuttu juomaan, joka päivä, joka paikassa. Niin on toleranssi noussut että väkevämmätkin pitäisi saada kätevästi lähikauppaan. Kunto kun on samalla rapautunut niin ettei kauemmas jaksaisi. Joo-o, käykääpä kylien ja kaupunkien keskustoissa arkipäivisin. Sitä juoppojen, narkkien, jonninjoutavien haahuilijoiden määrää!
      Kaljanjuonti ja sen nimeäminen biletykseksi johti kokonaisen uuden elämäntavan muotoutumiseen, jos ei ihan ikuisen, kuitenkin piiitkälle venytetyn nuoruuden kehittymiseen. Toki piti luoda tulonsiirtojärjestelmät jotka tämän mahdollistivat. Unohtui vaan sellainen asia, että pitkitetyn nuoruuden eläjiltä olisi pitänyt silpoa lisääntymiselimet. Nämä "nuoret" lisääntyivät, mutta eihän "nuori" osaa tai kehtaa olla vanhempi lapsilleen, joten piti sitten olla kaveri, vapaata kasvatusta ja silleen. Siinähän oli sitten hyvä kasvataa mussukkaa idols-kisoihin, kärrätä urheiluharkoihin (herrajjumala eihän mussukat voi kävellä tai pyöräillä), olla paitsi kaveri myös palvelija, autokuski...Unohtui sitten opettaa käytöstavat, vanhempien ihmisten kunnioitus ( mitäpä tuota kunnioittamaan kun kaiki ollaan "nuoria" ja kamuja ja sillee), ruoka-ajat, nukkuma-ajat, työajat...
      Nämä vetelät paskiaiset on jo hekin lisääntyneet ja peli on menetetty. Homman nimi on minä,minä,minä,mulla on oikeus, mä elän omaa tarinaani...
      Kaik on mänt, kuten Rokan Antti sanois. "Eletään hetkessä", eletään velaksi, osamaksulla, kulutsluotolla, pikavipillä, työttömysturvalla,opintotuoella,toimeentulotuella, työkyvyttömyyseläkkeellä kun masentaa. Masentaa?????!!!! Voi Jeesus!!! Kai se ottaa päähä kun on viettänyt nuoruutensa downshiftaten, mitään ei osata, mitään ei jakseta II-tyypin diabetesta pukkaa hyvä ettei jo teini-iässä, kun rasvaprosentti lähentelee 50 %:tä. Tai sitten on tottunut vauvasta asti "elämyksiin", kun on kuljetettu ja hyysätty harrastuksesta ja kokemuksesta ja elämyksestä toiseen, ylenpalttisesti ja joka välissä tietysti kehuen. Kun sitten kolmenkympin tietämillä joku sanookin otakin negatiivista, niin , voooooi itku, tai loppuu sossun rahat eikä pääse Espanjaa bilettämään, ei hyväksytä BB-taloon, ei pääse viidakkon perse paljaana tositeeveehen. Muttakin pitää olla tähti. Meidän perheen tähti, tähdet tähdet, viidakon tähti, aurinkorannikon tähti...kun ei vain ole. Vitut...sori...masentaahan se jo sen verran että työkyvyttömyyseläkkeelle.

Niin ne synnit. No, meistä on tullut, on itse tehty itsestämme, vitun tyhmiä, laiskoja, itsekeskeisiä, veteliä, pinnalisia, vastuuttomia luusereita ja pummeja. Ja se pien vähemmistö, jolla vielä riittää tarmoa ja selkärankaa touhuta jotakin hyödyllistä, on ymmärrettävästi kääntänyt selkänsä tälle kusiselle kansalle, ja lahjoittaa maatamme ja itsenäisyyttämme muille. Suokon Luoja että isiemme kalliisti lunastamat maat, niin synti kuin ne on antaa pois, menevät ainakin ryhdikkäämäle kansalle. Sellaiselle kuin me joskus olimme.

• parempi.näin

Tiedä tuosta kansamme ryhdikkyydestä. Enempi eri isäntien alamaisiahan tässä on oltu. Mutta noista kasvatusmetodeista, niin tuskin kukaan kaipaa takaisin vanhoihin menetelmiin. Kodeissa sodan käyneet isät hetmot riekaleina pitivät kuria ja kouluissa opettajat pönkittivät omaa auktoriteettiaan ja kuritus jopa fyysistä. Ei taida opettajista yksikään kaivata entistä menoa luokkahuoneisiin.
        Työelämä on muuttunut, samoin elämänmeno muutenkin. Kaikki eivät valitettavasti pärjää. Tulonsiirrot toki nahdollistavat lusmuilunkin, mutta mitä kaipaisit vaihtoehdoksi? 300 000 suomalaista kerjäläistä? Katolisissa maissa kai antaisivat mahdollisuuden hurskaille almunantoon, mutta meillä lutetilaisessa kulttuurissa ei taitaisi toimia. Ja muutenkin...

• parempi.näin kirjoitti:

Tiedä tuosta kansamme ryhdikkyydestä. Enempi eri isäntien alamaisiahan tässä on oltu. Mutta noista kasvatusmetodeista, niin tuskin kukaan kaipaa takaisin vanhoihin menetelmiin. Kodeissa sodan käyneet isät hetmot riekaleina pitivät kuria ja kouluissa opettajat pönkittivät omaa auktoriteettiaan ja kuritus jopa fyysistä. Ei taida opettajista yksikään kaivata entistä menoa luokkahuoneisiin.
        Työelämä on muuttunut, samoin elämänmeno muutenkin. Kaikki eivät valitettavasti pärjää. Tulonsiirrot toki nahdollistavat lusmuilunkin, mutta mitä kaipaisit vaihtoehdoksi? 300 000 suomalaista kerjäläistä? Katolisissa maissa kai antaisivat mahdollisuuden hurskaille almunantoon, mutta meillä lutetilaisessa kulttuurissa ei taitaisi toimia. Ja muutenkin...

”…mutta mitä kaipaisit vaihtoehdoksi?”

Tämä onkin hyvä kysymys. Tähän ei juuri vastauksia ole saatu.

• 3915

1. Suvaitsemattomuus (Johtuu usein siitä, että ihmiset eivät viitsi lukea faktoja kirjoista, vaan luottavat sokeasti iltapäivälehtien juoruihin ja valheisiin.)
      2. Väkivalta ("Älä tapa" on käsky.)
      3. Ahneus (Rikkautta arvostetaan yli kaiken, köyhyyttä ja köyhiä syrjitään.)
      4. Aviorikokset ("Älä tee aviorikosta" on käsky. Suomen lakiin tulisi säätää kovat vankeusrangaistukset niille ihmisille, jotka eivät ymmärrä pelastaa avioliittojaan tai erota niistä.)
      5. Saastaiset elämäntavat (Tottelemattomuus Jumalaa kohtaan levittää tauteja. Seksiä harrastettaessa tulee aina käyttää kondomia, jos ei halua lapsia ja on aina muistettava peseytyä seksin jälkeen. Saastaisten eläinten syöminen on vaarallista, jos ei muista kypsentää lihaa kunnolla. Bakteerit leviävät helpommin. (Katkaravun saastaisuus on kiistanalainen: niillä ei ole suomuja, mutta yksi evä, pyrstöevä löytyy.) Yleisesti ottaen, meidän pitäisi muistaa noudattaa kaikkia Jumalan lakeja, jotka liittyvät puhtauteen ja epäpuhtauteen, jotta välttyisimme tautien levittämiseltä ja saisimme terveydenhuollon menoja pienennettyä.)

• Sanokoon mikä uskonto mitä vain niin ihmisen olisi hyvä olla ilman väkivaltaa. Jos varat ja ajatukset mitkä on tarkoitettu toisten satuttamiseen ja tuhoamiseen käytettäisiin kaikkeen hyvään ja positiiviseen olisi maailma aika paljon parempi paikka!!

• Sinun tähän kommenttiisi on helppo liittyä, niinpä.

• Jospa vain niin tehtätisiin... Jokainen voi ainakin omalta kohdaltaan toteuttaa tuota.

• sanoista.tekoihin
        mummomuori kirjoitti:

Jospa vain niin tehtätisiin... Jokainen voi ainakin omalta kohdaltaan toteuttaa tuota.

Miksi et siis ole jo aloittanut!

• sanoista.tekoihin kirjoitti:

Miksi et siis ole jo aloittanut!

Toki sen olen jo aloittanut. Miksi siis tuollainen kysymys?

• sanoista.tekoihin
        mummomuori kirjoitti:

Ei katsos näy missään. Päinvastoin.

• mummomuori kirjoitti:

Sanohan muutamia positiivisia asioita veljistämme Herrassa Juha Ahviosta ja Pasi Turusesta.

• älyn.väläys kirjoitti:

Sanohan muutamia positiivisia asioita veljistämme Herrassa Juha Ahviosta ja Pasi Turusesta.

Tuota, nämä miehet ovat älykkäitä ja muuten kaikin tavoin fiksuja, mutta jostain syystä he ovat ottaneet asiakseen ajaa tuota politiikkaansa.
        Eikä se ole vihaamista, ei väkivaltaa eikä edes tuhoamista, jos on eri mieltä heidän kanssaan.

• mummomuori kirjoitti:

Tuota, nämä miehet ovat älykkäitä ja muuten kaikin tavoin fiksuja, mutta jostain syystä he ovat ottaneet asiakseen ajaa tuota politiikkaansa.
        Eikä se ole vihaamista, ei väkivaltaa eikä edes tuhoamista, jos on eri mieltä heidän kanssaan.

Tuotan lisäksi vain 9 sanaa ja sitten taas kiiruhdit heitä moittimaan. Kuuleppas kun se heidän "politiikkansa´" on oikein hyvä ja kritillinen joten lue vain sekin heille eduksi.

• älyn.väläys kirjoitti:

Tuotan lisäksi vain 9 sanaa ja sitten taas kiiruhdit heitä moittimaan. Kuuleppas kun se heidän "politiikkansa´" on oikein hyvä ja kritillinen joten lue vain sekin heille eduksi.

Voi sinua, moitit koko ajan itse muita. Koeta vastata jollain muulla tavalla, vaikka asiaan liittyen.

• mummu.sörssää
        mummomuori kirjoitti:

Voi sinua, moitit koko ajan itse muita. Koeta vastata jollain muulla tavalla, vaikka asiaan liittyen.

Mitäs äly tuossa nyt moitti? Kehoitti sinua realismiin ja jättämään muiden moittiminen. Etkös yhtään kestä peiliin katsomista?

• raamatturulaa

Huvittaa ihan saatanasti lukea tätä ketjua kun ihmiset paasoo et pitäis elää raamatun oppien mukaan. Tässä hieman vähemmän tunnettuja oppeja raamatusta:

Don't let cattle graze with other kinds of Cattle (Leviticus 19:19)

Don't have a variety of crops on the same field. (Leviticus 19:19)

Don't wear clothes made of more than one fabric (Leviticus 19:19)

Don't cut your hair nor shave. (Leviticus 19:27)

Any person who curseth his mother or father, must be killed. (Leviticus 20:9)

If a man cheats on his wife, or vise versa, both the man and the woman must die. (Leviticus 20:10).

If a man sleeps with his father's wife... both him and his father's wife is to be put to death. (Leviticus 20:11)

If a man sleeps with his wife and her mother they are all to be burnt to death. (Leviticus 20:14)

If a man has sex with a woman on her period, they are both to be "cut off from their people" (Leviticus 20:18)

Psychics, wizards, and so on are to be stoned to death. (Leviticus 20:27)

If a priest's daughter is a whore, she is to be burnt at the stake. (Leviticus 21:9)

People who have flat noses, or is blind, cannot go to an altar of God (Leviticus 21:17-18)

Anyone who curses or blasphemes God, should be stoned to death by the community. (Leviticus 24:14-16)

(Exodus 21:15, 17) both say that if a child hits or curses his father, he is to be killed.

(Deuteronomy 21:18-21) requires stoning to death any child who is stubborn or rebellious.

(Proverbs 22:15) says you should beat your foolish children with a rod.

(Leviticus 19:20-22), if a man rapes his female slave... the woman gets punished and the man's sins are forgiven.

Linkki jos haluatte lukea lisää näitä: http://biblebabble.curbjaw.com/

En jaksa lähtee suomentaan noita mutta porukka varmaan ymmärtää.

• asdfghijkl

Uuden Testamentin ratkaisu:
      "I. Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös*, niin etsikäät niitä, jotka ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu Jumalan oikialla kädellä .
      2. Pyrkikäät niiden perään, jotka ylhäällä ovat, ja ei niiden, jotka maan päällä ovat.
      3. Sillä te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätketty Kristuksen kanssa Jumalassa.
      4. Kuin Kristus, meidän elämämme, ilmoitetuksi tulee, silloin tekin hänen kanssansa kunniassa ilmoitetaan.
      5. II. Niin kuolettakaat* sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus(homous jms.), häpiällinen himo, rietas halaus** ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus ,
      6. Joidenka tähden Jumalan viha epäuskoisten lasten päälle tulee;
      Kolossaliskirjeen 3.luvun myaan.

• Ei ole aukottomasti "hyvää" uskontoa tai sellaista "sanaa" jota ei voisi tulkita vähintään kahdella tapaa. Eli niin kauan kun on ihmisiä on erilaisia näkökantoja ja tulkintoja asioista. Uskonnon varjolla on tehty ja tehdään hirmutekoja, myös Kristinuson. Ihan pienenä ajatusleikkinä. Kuvitelkaa maailma ilman uskontoa. Hyvä, jokainen "aito oikea uskovainen" puolustaa ja näkee oman uskontonsa ainoana oikeana. Miten siis voit oikeasti uskoa mihinkään?

• atskunatsukalle

Kaikista suurimmat hirmuteot on tehty ateismin varjolla. Mao, Stalin jne...
        Kuten ruutikin uskonto on väärissä käsissä tappava mutta oikeissa käsissä hyödyllinen asia.

• atskunatsukalle kirjoitti:

Kaikista suurimmat hirmuteot on tehty ateismin varjolla. Mao, Stalin jne...
        Kuten ruutikin uskonto on väärissä käsissä tappava mutta oikeissa käsissä hyödyllinen asia.

Niimpä..taitaa ihminen olla pohjimmiltaan niin eläin että jollain varjolla aina yrittää tuhota heikompansa. Oli sitten kysymys uskonnosta, öljystä tms..
        Mutta moni uskonto sinällään ja sopivasti tulkittuna antaa hyväksynnän jopa käskyn tuhota muut.

• Tuota, kyllä hyvin pian olisi eri ”puolueita” joilla olisi myös aivan sama asenne – van heidän käsityksensä olisi se ”ainoa ja oikea”.

Emme koskaan pääse eroon siitä, että ihmiset mieltävät asiat eri tavoin,. Ainoa tie rauhaisaan yhteiselämään on oppia tekemään edes jossain määrin yhteisiä päätöksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe