Miksi Suomessa puhutaan niin paljon narsismista?

Olen seurannut sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä foorumeja usein. Jostakin syystä missään muualla kuin suomenkielisillä foorumeilla en ole nähnyt yhtä paljon keskustelua narsismista. Tai muualla ei leimata muita narsistiksi yhtä herkästi.

Ihminen on loppujen lopuksi aika monimutkainen olento, ja hänen motiivejaan on hankala ymmärtää jos ajatuksiaan ei voi lukea.

"Joo, se on narsisti." Helppohan sitä on toista demonisoida kyseisellä sanalla, jos toista ei tunne.

88

1016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4863

      Narsisti näyttää eri ihmisille eri henkilöä. Voi hyvin olla, että moni ei aivan vilpittömästi tajua kyseessä olevan patologinen narsisti.

      • Eiköhän englanniksi tuon nimi ole "manipulator" eikä narsisti.


      • Constella kirjoitti:

        Eiköhän englanniksi tuon nimi ole "manipulator" eikä narsisti.

        Tai sitten sosiopaatti.


      • 4955
        Constella kirjoitti:

        Tai sitten sosiopaatti.

        Jokainen sosiopaatti on häiriötason narsisti.


      • Haluaisin kuitenkin tietää mikä on se varsinainen sana, narsisti vai sosiopaatti. Kun ei ole oikeastaan ensimmäinen kerta kun sanoja on sekoitettu. Esimerkiksi kun skitsofreniaa ollaan luultu sivupersoonahäiriöksi, mutta eiköhän tuosta voida syyttää leffoja.


      • fkjfddjllö

        Miksi minä taas en olisi päässyt koko asiaan sisälle kunnolla ilman englannin kielisiä sivustoja ja videoita ? (Ja niin tuntuu olevan vähän kaikissa muissakin asioissa. Olen alkanut ihailla noilla amerikkalaisia, kun heillä tuntuu olevan melkein aiheesta kuin aiheesta enemmän tietoa.)
        Minulle on ihan sama puhutaanko narsistista, sosiopaatista tai psykopaatista, samaa elämäni kannalta oleellista asiaa olen löytänyt näiden kaikkien nimikkeiden alta.

        Minusta enemmänkin vaikuttaa siltä, että Suomessa asiasta puhutaan vähän "nössömpiä" juttuja: "Onko se narsisti kun se katsoi peiliin?"
        Kiinnostavampia onkin ehkä otsikot "psykopatia ja sosiopatia" joista Suomessa minusta puhutaan vähän.

        Ehkä aiheesta hössötetään Suomessa, kun se on kaikille niin uutta, niin monet miettivät mahtaisivatko tuntea narsistin.


      • fkjfddjllö kirjoitti:

        Miksi minä taas en olisi päässyt koko asiaan sisälle kunnolla ilman englannin kielisiä sivustoja ja videoita ? (Ja niin tuntuu olevan vähän kaikissa muissakin asioissa. Olen alkanut ihailla noilla amerikkalaisia, kun heillä tuntuu olevan melkein aiheesta kuin aiheesta enemmän tietoa.)
        Minulle on ihan sama puhutaanko narsistista, sosiopaatista tai psykopaatista, samaa elämäni kannalta oleellista asiaa olen löytänyt näiden kaikkien nimikkeiden alta.

        Minusta enemmänkin vaikuttaa siltä, että Suomessa asiasta puhutaan vähän "nössömpiä" juttuja: "Onko se narsisti kun se katsoi peiliin?"
        Kiinnostavampia onkin ehkä otsikot "psykopatia ja sosiopatia" joista Suomessa minusta puhutaan vähän.

        Ehkä aiheesta hössötetään Suomessa, kun se on kaikille niin uutta, niin monet miettivät mahtaisivatko tuntea narsistin.

        Minulle sanasta "narsisti" tulee lähinnä mieleen Narcissus.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissus_(mythology)

        Eli pelkästään itserakkaus. Se mistä täällä puhutaan narsismina, muistuttaa enemmän sosiopaatin manipulointia.


      • 4913
        Constella kirjoitti:

        Haluaisin kuitenkin tietää mikä on se varsinainen sana, narsisti vai sosiopaatti. Kun ei ole oikeastaan ensimmäinen kerta kun sanoja on sekoitettu. Esimerkiksi kun skitsofreniaa ollaan luultu sivupersoonahäiriöksi, mutta eiköhän tuosta voida syyttää leffoja.

        Edelleen, jokainen sosiopaatti on narsisti, mutta jokainen narsisti ei ole sosiopaatti.


      • Hmm_Vain
        4913 kirjoitti:

        Edelleen, jokainen sosiopaatti on narsisti, mutta jokainen narsisti ei ole sosiopaatti.

        Hmm. Vain harva narsisti on psykopaatti, mutta usein psykopaatti on narsisti...


      • Psykiatria_
        Constella kirjoitti:

        Minulle sanasta "narsisti" tulee lähinnä mieleen Narcissus.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissus_(mythology)

        Eli pelkästään itserakkaus. Se mistä täällä puhutaan narsismina, muistuttaa enemmän sosiopaatin manipulointia.

        Psykiatria on ammentanut terminologiaa Kreikan mytologiasta.


      • Mahtaako_
        Constella kirjoitti:

        Haluaisin kuitenkin tietää mikä on se varsinainen sana, narsisti vai sosiopaatti. Kun ei ole oikeastaan ensimmäinen kerta kun sanoja on sekoitettu. Esimerkiksi kun skitsofreniaa ollaan luultu sivupersoonahäiriöksi, mutta eiköhän tuosta voida syyttää leffoja.

        "Haluaisin kuitenkin tietää mikä on se varsinainen sana, narsisti vai sosiopaatti. "
        Mahtaako se totuus aueta mistään sanasta? Mitä on sanojen takana? Samaa nuo santa eivät tarkoita, vaikka yhteisiä piirteitä löytyy.


      • fjkhgulkgffjk
        Constella kirjoitti:

        Minulle sanasta "narsisti" tulee lähinnä mieleen Narcissus.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissus_(mythology)

        Eli pelkästään itserakkaus. Se mistä täällä puhutaan narsismina, muistuttaa enemmän sosiopaatin manipulointia.

        Niin, se manipulointi voi olla varsin vakava ongelma ja minusta on huolestuttavaa, ettei aihetta tunneta oikein missään.
        Jos olisi täällä erikseen psykopaattikeskustelu osallistuisinkin varmaan sinne.
        Mutta psykopaattisana selvästi Suomessa kummastuttaa enemmän kuin narsisti. Ihmisiä saa sanoa narsisteiksi, muttei psykopaateiksi. Niin, jos nyt vaikka joku on mielestäni psykopaatti, niin voin nyt vaikka sanoa että narsisti. Niissä on kuitenkin joitakin samoja käytöksiä.

        Mutta se ei minua yhtään haittaa, jos joku rakastaa itteensä. Rakkauskyvyttömät manipuloijat (miksi heitä nyt pitäisikään nimittää) ne kuitenkin meinaavat laittaa kuvioita niin, etteivät ihmiset pystyisi rakastamaan itteensä tai ketään.

        Tuossa Narcissuksessa on minusta jotakin kaunistakin niinkuin narsisseissakin, eikä pelkästään pahaa. Ehkä ne pahimmat manipuloijat käyttäytyvätkin enemmän loiskasvien kuin narsissien tavoin. Narsissit ovat ihania, tuoksu parantavaa, muttei niitä saa nuuhkia liikaa tai alata ahneuksissaan syömään, tai siitä tulee myrkkyä.


      • Manipulaatio_

        "Niin, se manipulointi voi olla varsin vakava ongelma ja minusta on huolestuttavaa, ettei aihetta tunneta oikein missään.

        Jos olisi täällä erikseen psykopaattikeskustelu osallistuisinkin varmaan sinne."
        Manipulaatio on myös narsistien keino...


      • Miksi_yleensä
        fjkhgulkgffjk kirjoitti:

        Niin, se manipulointi voi olla varsin vakava ongelma ja minusta on huolestuttavaa, ettei aihetta tunneta oikein missään.
        Jos olisi täällä erikseen psykopaattikeskustelu osallistuisinkin varmaan sinne.
        Mutta psykopaattisana selvästi Suomessa kummastuttaa enemmän kuin narsisti. Ihmisiä saa sanoa narsisteiksi, muttei psykopaateiksi. Niin, jos nyt vaikka joku on mielestäni psykopaatti, niin voin nyt vaikka sanoa että narsisti. Niissä on kuitenkin joitakin samoja käytöksiä.

        Mutta se ei minua yhtään haittaa, jos joku rakastaa itteensä. Rakkauskyvyttömät manipuloijat (miksi heitä nyt pitäisikään nimittää) ne kuitenkin meinaavat laittaa kuvioita niin, etteivät ihmiset pystyisi rakastamaan itteensä tai ketään.

        Tuossa Narcissuksessa on minusta jotakin kaunistakin niinkuin narsisseissakin, eikä pelkästään pahaa. Ehkä ne pahimmat manipuloijat käyttäytyvätkin enemmän loiskasvien kuin narsissien tavoin. Narsissit ovat ihania, tuoksu parantavaa, muttei niitä saa nuuhkia liikaa tai alata ahneuksissaan syömään, tai siitä tulee myrkkyä.

        "Niin, jos nyt vaikka joku on mielestäni psykopaatti, niin voin nyt vaikka sanoa että narsisti. Niissä on kuitenkin joitakin samoja käytöksiä. "
        Miksi yleensä pitää nimitellä ihmisiä yhtään miksikään maallikon näppituntumalla....
        Vakava aihe, eikä syytä nimitellä toisia, tosiaankaan.
        Itse kerron narsisti-psykopaatistani vain anonyymisti tällä palstalla. Muuten on solvaamista... Eihän minulla ole syytä nimitellä ketään näppituntumalta, eikä moraalista oikeutta.
        Että ihan en tuotakaan näkökulmaa taas hoksannut, että mitä joukkoja takana joista valitaan psykopaateilta vaikuttavia nimiteltäväksi lopulta narsisteiksi, koska se kuulostaa korvaan sopivammalta. Että ei ymmärrä.


      • Miksi_yleensä kirjoitti:

        "Niin, jos nyt vaikka joku on mielestäni psykopaatti, niin voin nyt vaikka sanoa että narsisti. Niissä on kuitenkin joitakin samoja käytöksiä. "
        Miksi yleensä pitää nimitellä ihmisiä yhtään miksikään maallikon näppituntumalla....
        Vakava aihe, eikä syytä nimitellä toisia, tosiaankaan.
        Itse kerron narsisti-psykopaatistani vain anonyymisti tällä palstalla. Muuten on solvaamista... Eihän minulla ole syytä nimitellä ketään näppituntumalta, eikä moraalista oikeutta.
        Että ihan en tuotakaan näkökulmaa taas hoksannut, että mitä joukkoja takana joista valitaan psykopaateilta vaikuttavia nimiteltäväksi lopulta narsisteiksi, koska se kuulostaa korvaan sopivammalta. Että ei ymmärrä.

        "Miksi yleensä pitää nimitellä ihmisiä yhtään miksikään maallikon näppituntumalla....

        Vakava aihe, eikä syytä nimitellä toisia, tosiaankaan."

        Tätä minä tarkoitin sillä, että helppohan on kutsua toista narsistiksi jos ei tunne...


      • fhjllkhgdss
        Miksi_yleensä kirjoitti:

        "Niin, jos nyt vaikka joku on mielestäni psykopaatti, niin voin nyt vaikka sanoa että narsisti. Niissä on kuitenkin joitakin samoja käytöksiä. "
        Miksi yleensä pitää nimitellä ihmisiä yhtään miksikään maallikon näppituntumalla....
        Vakava aihe, eikä syytä nimitellä toisia, tosiaankaan.
        Itse kerron narsisti-psykopaatistani vain anonyymisti tällä palstalla. Muuten on solvaamista... Eihän minulla ole syytä nimitellä ketään näppituntumalta, eikä moraalista oikeutta.
        Että ihan en tuotakaan näkökulmaa taas hoksannut, että mitä joukkoja takana joista valitaan psykopaateilta vaikuttavia nimiteltäväksi lopulta narsisteiksi, koska se kuulostaa korvaan sopivammalta. Että ei ymmärrä.

        En voi mitään, jos et ymmärrä.
        Itsekään en juurikaan ole puhunut aiheesta kuin anonyymisti.

        Turha luulla, että 99% psykopaateista ikinä tulee mitään ammattilaisdiagonooseja saamaan, eikä minusta ole tarpeellistakaan vain siksi, että saisin joidenkin mielestä oikeutuksen elämänkokemuksilleni.

        Niinkuin joku tuolla ylempänä mainitsi myös narsistit manipuloivat ja lisään, että ilman empatiaa, täten asian ydin tulee nähdäkseni ymmärretyksi puhuttiin sitten narsistista tai psykopaatista. Pehmennetty varsio ainakaan tuskin haittaa, toisinpäin ehkä haittaisi.

        En ketään nimittele, vaan olen miettinyt asian tarkoin. Jos olen sanonut jotakin valetta jossakin sopimattomassa paikassa ei anonyymisti, haastakoon psykopaattini minut oikeuteen sitten. Kyllä hän tietää, että olen rehellinen ihminen, ja etten häntäkään ole ikinä mitenkään tahallisesti loukannut enkä loukkaa.


      • fjkllhgddgjkj
        Constella kirjoitti:

        "Miksi yleensä pitää nimitellä ihmisiä yhtään miksikään maallikon näppituntumalla....

        Vakava aihe, eikä syytä nimitellä toisia, tosiaankaan."

        Tätä minä tarkoitin sillä, että helppohan on kutsua toista narsistiksi jos ei tunne...

        Mutta te liitätte minun lauseitani väärin assosiaation asiaanne tuntematta. Tunnen kyllä kaikki, joista mitään omia määritelmiäni teen, vähintään vuosikymmenten kokemuksella ennenkuin olen pukahtanut sanaakaan. Kenestäkään vieraista en ikinä minkäänlaisia määritelmiä tee. (Eikä mielestäni ammattilaistenkaan ole aina helppoa tehdä vieraista.)


      • Tuosta_nyt_
        fjkllhgddgjkj kirjoitti:

        Mutta te liitätte minun lauseitani väärin assosiaation asiaanne tuntematta. Tunnen kyllä kaikki, joista mitään omia määritelmiäni teen, vähintään vuosikymmenten kokemuksella ennenkuin olen pukahtanut sanaakaan. Kenestäkään vieraista en ikinä minkäänlaisia määritelmiä tee. (Eikä mielestäni ammattilaistenkaan ole aina helppoa tehdä vieraista.)

        Tuosta nyt saa sen käsityksen, että toimit terveydenhoidon alalla psykiatrisella saralla, poliisissa tms, että on suranainen tarve saada näkökulmaa suurempiin ihmisjoukkoihin. Muutenhan ei narsisteja niin hirveästi yhden ihmisen elämässä liiku ja vielä niin, että tärkeää havaita se piirre.


      • fhjlöljfddg
        Tuosta_nyt_ kirjoitti:

        Tuosta nyt saa sen käsityksen, että toimit terveydenhoidon alalla psykiatrisella saralla, poliisissa tms, että on suranainen tarve saada näkökulmaa suurempiin ihmisjoukkoihin. Muutenhan ei narsisteja niin hirveästi yhden ihmisen elämässä liiku ja vielä niin, että tärkeää havaita se piirre.

        Minä en nyt ymmärrä mistä joukoista on kyse ?
        Oonko kirjoittanut jostain joukoista huomaamattani ?


      • Anonyymi
        fkjfddjllö kirjoitti:

        Miksi minä taas en olisi päässyt koko asiaan sisälle kunnolla ilman englannin kielisiä sivustoja ja videoita ? (Ja niin tuntuu olevan vähän kaikissa muissakin asioissa. Olen alkanut ihailla noilla amerikkalaisia, kun heillä tuntuu olevan melkein aiheesta kuin aiheesta enemmän tietoa.)
        Minulle on ihan sama puhutaanko narsistista, sosiopaatista tai psykopaatista, samaa elämäni kannalta oleellista asiaa olen löytänyt näiden kaikkien nimikkeiden alta.

        Minusta enemmänkin vaikuttaa siltä, että Suomessa asiasta puhutaan vähän "nössömpiä" juttuja: "Onko se narsisti kun se katsoi peiliin?"
        Kiinnostavampia onkin ehkä otsikot "psykopatia ja sosiopatia" joista Suomessa minusta puhutaan vähän.

        Ehkä aiheesta hössötetään Suomessa, kun se on kaikille niin uutta, niin monet miettivät mahtaisivatko tuntea narsistin.

        Totta, Suomessa ei jaeta mitään oikeaa tietoa .


    • Ja_sittenkö

      "Ihminen on loppujen lopuksi aika monimutkainen olento, ja hänen motiivejaan on hankala ymmärtää jos ajatuksiaan ei voi lukea."
      Ja sittenkö siunaat motiivin kuin motiivin, jos sellainen löytyy... vaikka toisten maineen, terveyden ja hengenkin kustannuksella. Ihan ei nyt mene perille...

      • Minä siunaan motiivin kuin motiivin? Mistä sinä tuon repäisit?


      • En_mistään_

        En mistään repäissyt enkä myöskään sanonut, että siunaat... Kysyin siis, että vaikuttaako motiivin löytyminen ja tietäminen ja jos, niin miten.
        "nto, ja hänen motiivejaan on hankala ymmärtää jos ajatuksiaan ei voi lukea."
        Minä löydän motiivin oman narsisti-psykopaattini jokaiselle teolle, kuten myös hän itse löytää selityksiä ja syitä loputtomiin... vaikka kuinka paljon ja syvältä, aina löytyy...
        Se ymmärtäminen täytyy vain narsistin kohdalla laittaa poikki, kun elämä alkaa vaarantua ja tulee siis esiin erittäin poikkeava persoona kauheaan huonoon suuntaan.


      • En_mistään_ kirjoitti:

        En mistään repäissyt enkä myöskään sanonut, että siunaat... Kysyin siis, että vaikuttaako motiivin löytyminen ja tietäminen ja jos, niin miten.
        "nto, ja hänen motiivejaan on hankala ymmärtää jos ajatuksiaan ei voi lukea."
        Minä löydän motiivin oman narsisti-psykopaattini jokaiselle teolle, kuten myös hän itse löytää selityksiä ja syitä loputtomiin... vaikka kuinka paljon ja syvältä, aina löytyy...
        Se ymmärtäminen täytyy vain narsistin kohdalla laittaa poikki, kun elämä alkaa vaarantua ja tulee siis esiin erittäin poikkeava persoona kauheaan huonoon suuntaan.

        "Kysyin siis, että vaikuttaako motiivin löytyminen ja tietäminen ja jos, niin miten."

        Jos motiivi voi olla mikä vain, niin eihän tuohon edes löydy mitään tiettyä helppoa vastausta. Riippuu siitä, onko narsistinen tai sosiopaattinen käytös opittua (huono lapsuus tai samanlaiset vanhemmat), tai tuleeko se muualta.

        Mutta jos kyseistä henkilöä ei voi muuttaa eikä tai parantaa sitä kipua joka hänen käytöksensä aiheuttaa, niin en sano että hänen luokseen pitää jäädä jos oma elämä menee pilalle.

        Ei kenenkään pidä kestää aivan mitä tahansa.


      • Narsisti_pilaa_

        Narsisti pilaa poikkeuksetta uhrinsa elämän...!! Siis jos jää hänen uhrikseen...
        Opittua osittain, huonon opin seuraaminen ja kopoioiminen, rikollisen elämäntavan ihannointi, loisiva elämäntapa.. kaikki tuo, hän tekee persoonansa mukaisesti yhteiskunnan vastaisen valinnan. Kun normikansalainen taas ei tee...
        Narsismi ei ole parannettavissa, ei ainakaan minkään seuralaisen kautta. Vaatii jykevän kaluston ja mittavat puitteet ja ylimmän tason ammattilaiset. Ehkä dr. Philin kalustosta voisi löytyä. Suomesta? En usko että edes löytyy.


    • EtsiväLöytääAina

      Englanninkielisellä hakusanalla "Narcissistic Personality Disorder" google antoi yli miljoona osumaa. Dr Phil on tehnyt aiheesta useamman ohjelman. Valtavasti materiaalia ja keskustelua myös espanjan, ranskan ja saksan kielillä. Kognitiivinen ajatusvääristymä tuo väittämä "ei yhtä paljon kuin suomenkielisillä foorumeilla".

      • Jaa. No ehkä en ole etsinyt niinkään aktiivisesti tietoa aiheesta tai kiinnittänyt huomiota noihin numeroihin. Kiinnitin huomiota lähinnä omaan kokemukseen keskusteluista.


      • fjjgullgffjkl

        Voisiko tuo kokemus johtua siitä, että ehkä muualla maailmassa hyväksytään vähän paremmin sellaista ikäänkuin omien hyvien puoliensa esiin tuomista kuin Suomessa, eikä sellaisesta heti leimata narsistiksi.

        En tiedä onko käsitykseni oikea, kun en ole ole ikinä USA:ssa käynyt, mutta kirjojen, nettisivujen yms. perusteella saa enemmän sellaisen käsityksen, että ihmisiä neuvotaankin pyrkimään antamaan itsestään myönteinen kuva ikäänkuin niin kuuluisikin kaikkien tehdä.

        Minäkin varmaan opin Suomessa tämän idean, että itsestään pitäisi ottaa mahdollisimman ruma valokuva ollakseen rehellinen jne. Enkä millään meinaa sellaisista päästä.

        Tuossa mielessä voisinkin kuvitella, ettei muualla koko ajan keskusteluissa kailoteta, että "se on varmaan narsisti", varsinkin kun minusta tuntuu, että monessa paikkaa muualla ollaan jotenkin kohteliaampia ehkä tms...ainakin noin päällisin puolin.


      • Minä_taas_

        "Voisiko tuo kokemus johtua siitä, että ehkä muualla maailmassa hyväksytään vähän paremmin sellaista ikäänkuin omien hyvien puoliensa esiin tuomista kuin Suomessa, eikä sellaisesta heti leimata narsistiksi."
        Minä taas en ymmärrä narsismista keskusteluksi kaikenlaista hurinaa...
        "Tuossa mielessä voisinkin kuvitella, ettei muualla koko ajan keskusteluissa kailoteta, että "se on varmaan narsisti", varsinkin kun minusta tuntuu, että monessa paikkaa muualla ollaan jotenkin kohteliaampia ehkä tms...ainakin noin päällisin puolin."
        Minä taas en ymmärrä sinun sanomaasi lainkaan. Mitä yrität sanoa?


      • Anonyymi
        fjjgullgffjkl kirjoitti:

        Voisiko tuo kokemus johtua siitä, että ehkä muualla maailmassa hyväksytään vähän paremmin sellaista ikäänkuin omien hyvien puoliensa esiin tuomista kuin Suomessa, eikä sellaisesta heti leimata narsistiksi.

        En tiedä onko käsitykseni oikea, kun en ole ole ikinä USA:ssa käynyt, mutta kirjojen, nettisivujen yms. perusteella saa enemmän sellaisen käsityksen, että ihmisiä neuvotaankin pyrkimään antamaan itsestään myönteinen kuva ikäänkuin niin kuuluisikin kaikkien tehdä.

        Minäkin varmaan opin Suomessa tämän idean, että itsestään pitäisi ottaa mahdollisimman ruma valokuva ollakseen rehellinen jne. Enkä millään meinaa sellaisista päästä.

        Tuossa mielessä voisinkin kuvitella, ettei muualla koko ajan keskusteluissa kailoteta, että "se on varmaan narsisti", varsinkin kun minusta tuntuu, että monessa paikkaa muualla ollaan jotenkin kohteliaampia ehkä tms...ainakin noin päällisin puolin.

        Suomessa halutaan saada kirkkain sädekehä. Ehkä jotkut vähän jopa peittelevät todellista minäänsä kun täällä ei niin hyvin tunnuta hyväksyvän massasta poikkeamista. En tiedä onko peruja kristinuskosta. Se, ken poikkea tästä massasta, on hyvä sitten leimata vaikka narsistiksi kun se ylittää laumasielujen ymmärryksen tason. Oikeasti kiltti ihminenhän kyllä hyväksyisi erilaisuutta. Tätä Suomessa ei tunnuta ymmärtävän. Tärkeintä on esittää pyhimystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa halutaan saada kirkkain sädekehä. Ehkä jotkut vähän jopa peittelevät todellista minäänsä kun täällä ei niin hyvin tunnuta hyväksyvän massasta poikkeamista. En tiedä onko peruja kristinuskosta. Se, ken poikkea tästä massasta, on hyvä sitten leimata vaikka narsistiksi kun se ylittää laumasielujen ymmärryksen tason. Oikeasti kiltti ihminenhän kyllä hyväksyisi erilaisuutta. Tätä Suomessa ei tunnuta ymmärtävän. Tärkeintä on esittää pyhimystä.

        En ole koskaan sen enempää miettinyt uskonnon vaikutusta suomalaiseen narsismin maisemaan, mutta sen vähän mitä uskonnoista on kokemusta, niin paljonhan siinä on narsistisia piirteitä, mikä ruokkii epätervettä käytöstä. Toki siellä on joitain aidosti hyviäkin asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan sen enempää miettinyt uskonnon vaikutusta suomalaiseen narsismin maisemaan, mutta sen vähän mitä uskonnoista on kokemusta, niin paljonhan siinä on narsistisia piirteitä, mikä ruokkii epätervettä käytöstä. Toki siellä on joitain aidosti hyviäkin asioita.

        Ei moni tajua edes uskonnon vaikutuksia suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta sieltä ne taitavat olla peräisin. Kilpaillaan siitä kuka on kunnollisin ja ollaan vihamielisiä vähänkään erilaisempia kohtaan ymmärtämättä asettua toisen asemaan lainkaan. Koulukiusataan ja aikuiset ihmisetkin kirjoittelevat netissä halventavaan sävyyn. Korostetaan omaa erinomaisuutta ja virheettömyyttä.
        Suurin osa Suomi24:ssa, Ylilaudalla ja Vauva.fi: s tietävät kaikesta kaiken. Jopa toisten ihmisten valinnat ja elämän tietävät paremmin.


    • TruthHasBeenSpoken

      Ihminen ei ole loppujen lopuksi yhtään monimutkainen olento. Ihminen ajattelee aina mikä on hyväksi hänelle itselleen ja jos sen saavuttamiseksi pitää satuttaa tai tappaa muita niin sitte nii tehdään.

      • Tietoisuudentasot

        Tietoisuuden perustasot:

        1. aine-fysiikka
        2. keho-biologia
        3. mieli-psykologia
        4. sielu-teologia
        5. henki-mystiikka

        "Tason 1 moraalinen maailmankuva on itsekeskeinen, impulsiivinen ja nautintokeskeinen. Siksi se kuvaa tyypillistä osaa narsistin tietoisuudesta ja voi johtaa ennen pitkää väkivaltaan, rikollisuuteen ja seksuaaliseen holtittomuuteen. Samanaikaisesti tällainen henkilö voi tosin sijoittua korkealle rationaalisuuden tasolle, jolloin häntä voisi kuvata tervejärkiseksi terroristiksi. Hänen toimintaansa ohjaa huomattavasti enemmän kylmä järki kuin lämmin sydän (Paula Salomaa, Narsismin tiedostaminen - toipumisopas narsistille ja uhrille).


      • Löytyipä_googlett

        "toipumisopas narsistille"
        "Paula Salomaan kiistaakin herättänyt teos Narsismin tiedostaminen – toipumisopas narsistille ja uhrille (2011)"
        Löytyipä googlettamalla tuon niminen kirja, vaikka epäilyksen viilettävät varjot hiipivät mieleeni. On mainittu, että teos on kuitenkin herättänyt kiistaa... Johon minäkin nyt yhdyn, jo pelkän nimen perusteella.


      • köeojkglknmbkl
        Löytyipä_googlett kirjoitti:

        "toipumisopas narsistille"
        "Paula Salomaan kiistaakin herättänyt teos Narsismin tiedostaminen – toipumisopas narsistille ja uhrille (2011)"
        Löytyipä googlettamalla tuon niminen kirja, vaikka epäilyksen viilettävät varjot hiipivät mieleeni. On mainittu, että teos on kuitenkin herättänyt kiistaa... Johon minäkin nyt yhdyn, jo pelkän nimen perusteella.

        On varsin tyhmää leimata jokin teos pelkän nimen perusteella, mutta ihmisellä on oikeus olla myös idioottimainen. Salomaan kirja on objektiivinen, siinä ei syyllistetä sen enempää narsistia kuin uhriakaan. Kirja sopii niille, joilla on halukkuutta ja kykyä kehittää itseään kohti tervettä narsismia.


      • fjkhgdhll
        Tietoisuudentasot kirjoitti:

        Tietoisuuden perustasot:

        1. aine-fysiikka
        2. keho-biologia
        3. mieli-psykologia
        4. sielu-teologia
        5. henki-mystiikka

        "Tason 1 moraalinen maailmankuva on itsekeskeinen, impulsiivinen ja nautintokeskeinen. Siksi se kuvaa tyypillistä osaa narsistin tietoisuudesta ja voi johtaa ennen pitkää väkivaltaan, rikollisuuteen ja seksuaaliseen holtittomuuteen. Samanaikaisesti tällainen henkilö voi tosin sijoittua korkealle rationaalisuuden tasolle, jolloin häntä voisi kuvata tervejärkiseksi terroristiksi. Hänen toimintaansa ohjaa huomattavasti enemmän kylmä järki kuin lämmin sydän (Paula Salomaa, Narsismin tiedostaminen - toipumisopas narsistille ja uhrille).

        Olivatko nuo tietoisuuden perustasot Paula Saloman kirjasta vai Tietoisuudentasot nimimerkiltä ?

        Joka tapauksessa nykymaailmassa harvinaista, että mystiikka mainitaan.

        Vilkaisin tuon kirjan kuvausta. Hyvin kiehtova, haluaisi uskoa asian olevan noin, mutta minua vähän epäilyttää onko se ihan todella noin käytännössä.

        Todellakin epäilen voisivatko mystiikasta ja henkisestä rakkaudesta kiinnostunut ihminen ja kummastakin kiinnostumaton ihminen olla pohjimmiltaan samanlaisia. Harvoin he roolejakaan vaihtelevat.

        Luen kirjaa mystiikasta ja periaatteessa siitäkin tulee sellainen vaikutelma, että mystiikka voisi parantaa narsismin.
        Ajattelisinkin sen olevan kenties voimakkain lääke narsismiin, mutta varmaan aika pieni prosentti narsisteista kiinnostuu sitä lääkettä todella ottamaan.

        Kenties tuo yllä mainittu kirja käsittelee lievää narsismia, ei mitään psykopatiaa tms. ?


      • fjkjfdhlll

        En oikein tiedä oliko tuon kirjan idea hyvä ainakaan minulle.
        Aloin jo lepsuilemaan, että ehkä voinkin ottaa yhteyttä elämäni narsisteihin, ettei asia niin kovin vakava olekaan (jos nyt he vielä pohjimmiltaan ovat minun kaltaisiani), ja tämä jo vaikuttaa olleen takapakkia...


      • Ei_se_ei
        fjkhgdhll kirjoitti:

        Olivatko nuo tietoisuuden perustasot Paula Saloman kirjasta vai Tietoisuudentasot nimimerkiltä ?

        Joka tapauksessa nykymaailmassa harvinaista, että mystiikka mainitaan.

        Vilkaisin tuon kirjan kuvausta. Hyvin kiehtova, haluaisi uskoa asian olevan noin, mutta minua vähän epäilyttää onko se ihan todella noin käytännössä.

        Todellakin epäilen voisivatko mystiikasta ja henkisestä rakkaudesta kiinnostunut ihminen ja kummastakin kiinnostumaton ihminen olla pohjimmiltaan samanlaisia. Harvoin he roolejakaan vaihtelevat.

        Luen kirjaa mystiikasta ja periaatteessa siitäkin tulee sellainen vaikutelma, että mystiikka voisi parantaa narsismin.
        Ajattelisinkin sen olevan kenties voimakkain lääke narsismiin, mutta varmaan aika pieni prosentti narsisteista kiinnostuu sitä lääkettä todella ottamaan.

        Kenties tuo yllä mainittu kirja käsittelee lievää narsismia, ei mitään psykopatiaa tms. ?

        "Luen kirjaa mystiikasta ja periaatteessa siitäkin tulee sellainen vaikutelma, että mystiikka voisi parantaa narsismin."
        Ei voi. Mikään ei voi parantaa narsismia.
        Mystiikkaan uskovat lähinnä kohtalonuskoiset fatalistit, jotka ovat narsistien ihanneuhreja.
        Kuinka moni uhri onkaan rakastunut kohtalonomaisesti "elämänsä suureen rakkauteen". Kohtalonusko virittää mielen pois rationaalisen ajattelun kehältä.
        "Vilkaisin tuon kirjan kuvausta. Hyvin kiehtova, haluaisi uskoa asian olevan noin, mutta minua vähän epäilyttää onko se ihan todella noin käytännössä."
        Ei, se ei ole noin. Sinua on petetty, jos uskot tuohon. Älä lähde kohti ansaa.


      • Aivan_Juuri
        fjkjfdhlll kirjoitti:

        En oikein tiedä oliko tuon kirjan idea hyvä ainakaan minulle.
        Aloin jo lepsuilemaan, että ehkä voinkin ottaa yhteyttä elämäni narsisteihin, ettei asia niin kovin vakava olekaan (jos nyt he vielä pohjimmiltaan ovat minun kaltaisiani), ja tämä jo vaikuttaa olleen takapakkia...

        "Aloin jo lepsuilemaan, että ehkä voinkin ottaa yhteyttä elämäni narsisteihin, ettei asia niin kovin vakava olekaan (jos nyt he vielä pohjimmiltaan ovat minun kaltaisiani), ja tämä jo vaikuttaa olleen takapakkia..."
        Aivan. Juuri noin.
        Kannattaa ottaa etäisyyttä tuon nimisiin kirjoihin.


      • Ei_ole_
        köeojkglknmbkl kirjoitti:

        On varsin tyhmää leimata jokin teos pelkän nimen perusteella, mutta ihmisellä on oikeus olla myös idioottimainen. Salomaan kirja on objektiivinen, siinä ei syyllistetä sen enempää narsistia kuin uhriakaan. Kirja sopii niille, joilla on halukkuutta ja kykyä kehittää itseään kohti tervettä narsismia.

        "On varsin tyhmää leimata jokin teos pelkän nimen perusteella"
        Ei ole. Silloin kun jo kirjan nimessä puhutaan narsistin toipumisesta on erittäin viisasta kiertää kirja todella kaukaa.
        On varsin tyhmää lukea sellaisia kirjoja.


      • fjkggjhffh

        Kiitos muistutuksista !

        Nimittäin lähdin jo kohti ansaa ! Näin äkkiä se kävi !
        Yhdistelin vähän päässäni nettikirjoituksia ja lukemaani toista sisällöltään kaunista kirjaa...
        Olen varmaan kaikista heikoin tällaiselle ansalle, koska filosofiasta kiinnostuneena asian toivoisi olevan noin...Itsekin varmaan välillä kehittelen tuon tapaisia teorioita...
        ...mutta jotenkin vähän hämäräksi meni...
        ...tämä on se kommervenkkisin juttu ....

        Tätä pitäisi nyt miettiä, että pysyisi selkeänä tämän kanssa...

        Mietin juurikin, että pitäisikö lukea tuo kirja, että saisin varmistettua kantani asiaan. Mutta siinä on se riski, että innostun todellisuutta kauniimmasta tekstistä...

        Se on varmaan narsistien mielestä hupaisaa !!!


      • "On varsin tyhmää lukea sellaisia kirjoja."

        No itse en ole vielä lukenut ko. kirjaa, on kovasti varattuna kirjastossa ja välillä loppuunmyytykin. Olen kyllä tutustunut Paula Salomaan ajatuksiiin muualta, netistäkin löytyy paljon kirjan ajatusten pohjalta laadittuja juttuja ja pidän niistä, erinomainen on mielestäni tämä "jana malli" mistä itsekukin voi pohtia mihin kohtaan janalla itse sijoittuu...

        http://www.naistenkartano.com/artikkelit/ihmissuhteet/terve-ja-epaterve-narsismi-ihmis/

        Tässä vielä kirjan esittelytekstiä,

        "Narsisti ja narsismin uhri ovat henkisesti hylättyjä lapsia, joiden oireiden määrä ja laatu vaihtelevat hylkäämisasteen mukaisesti. Narsismin tiedostaminen - toipumisopas narsistille ja uhrille piirtää selvän kuvan heidän sisäisesti samanlaisista mutta ulkoisesti vastakkaisista piirteistä. Sama henkilö voi muuttua ihmissuhteesta toiseen narsistista uhriksi ja päinvastoin, tai hän voi ilmentää samassa suhteessa vaihtelevasti näitä molempia rooleja.Tässä oppaassa esitellään narsismin syitä, seurauksia ja toipumistyökaluja. Kirja lähestyy aihetta syyttämättä mutta ongelman vakavuutta kieltämättä. Tietoisuustaitojen kehittämistä esittelevässä osuudessa yhdistetään läntisen tieteen ja itäisen viisausperinteen arvokkainta ainesta. Kirjan sisältö puhuttelee jokaista lukijaa, sillä terveen narsismin löytäminen ja ylläpitäminen on meille kaikille elämänpituinen tehtävä. "

        http://www.adlibris.com/fi/kirja/narsismin-tiedostaminen-9789522602503?gclid=CM7VkMbtv8cCFYHpcgodxuEOig

        En näe tämmöisten kirjojen lukemisessa mitään pelottavaa vaan päinvastoin, on hyvä laajentaa näkemyksiään, koska aihe koskettaa meitä kaikkia ihmisiä...


      • joooooooooooooooooo
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "On varsin tyhmää lukea sellaisia kirjoja."

        No itse en ole vielä lukenut ko. kirjaa, on kovasti varattuna kirjastossa ja välillä loppuunmyytykin. Olen kyllä tutustunut Paula Salomaan ajatuksiiin muualta, netistäkin löytyy paljon kirjan ajatusten pohjalta laadittuja juttuja ja pidän niistä, erinomainen on mielestäni tämä "jana malli" mistä itsekukin voi pohtia mihin kohtaan janalla itse sijoittuu...

        http://www.naistenkartano.com/artikkelit/ihmissuhteet/terve-ja-epaterve-narsismi-ihmis/

        Tässä vielä kirjan esittelytekstiä,

        "Narsisti ja narsismin uhri ovat henkisesti hylättyjä lapsia, joiden oireiden määrä ja laatu vaihtelevat hylkäämisasteen mukaisesti. Narsismin tiedostaminen - toipumisopas narsistille ja uhrille piirtää selvän kuvan heidän sisäisesti samanlaisista mutta ulkoisesti vastakkaisista piirteistä. Sama henkilö voi muuttua ihmissuhteesta toiseen narsistista uhriksi ja päinvastoin, tai hän voi ilmentää samassa suhteessa vaihtelevasti näitä molempia rooleja.Tässä oppaassa esitellään narsismin syitä, seurauksia ja toipumistyökaluja. Kirja lähestyy aihetta syyttämättä mutta ongelman vakavuutta kieltämättä. Tietoisuustaitojen kehittämistä esittelevässä osuudessa yhdistetään läntisen tieteen ja itäisen viisausperinteen arvokkainta ainesta. Kirjan sisältö puhuttelee jokaista lukijaa, sillä terveen narsismin löytäminen ja ylläpitäminen on meille kaikille elämänpituinen tehtävä. "

        http://www.adlibris.com/fi/kirja/narsismin-tiedostaminen-9789522602503?gclid=CM7VkMbtv8cCFYHpcgodxuEOig

        En näe tämmöisten kirjojen lukemisessa mitään pelottavaa vaan päinvastoin, on hyvä laajentaa näkemyksiään, koska aihe koskettaa meitä kaikkia ihmisiä...

        Kun näitä tänne linkittelet, niin oletko itse pohtinut esim. tuosta janasta, mihin itse siinä sijoitut ja vastaavasti, mihin ex-tapailusuhtenarsusi sijoittui?


      • fhjkjgfgjj

        Ehkä ongelma onkin siinä, että tuollaiset kirjat eivät ole pelottavia, eikä niiden lukemisessa näe tai koe mitään pelottavaa, vaan ne ovat mukavia...
        Sehän se juuri onkin..., että kun jos narsistit eivät kuitenkaan oikeasti ole niin mukavia...


      • Tuossa_on_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "On varsin tyhmää lukea sellaisia kirjoja."

        No itse en ole vielä lukenut ko. kirjaa, on kovasti varattuna kirjastossa ja välillä loppuunmyytykin. Olen kyllä tutustunut Paula Salomaan ajatuksiiin muualta, netistäkin löytyy paljon kirjan ajatusten pohjalta laadittuja juttuja ja pidän niistä, erinomainen on mielestäni tämä "jana malli" mistä itsekukin voi pohtia mihin kohtaan janalla itse sijoittuu...

        http://www.naistenkartano.com/artikkelit/ihmissuhteet/terve-ja-epaterve-narsismi-ihmis/

        Tässä vielä kirjan esittelytekstiä,

        "Narsisti ja narsismin uhri ovat henkisesti hylättyjä lapsia, joiden oireiden määrä ja laatu vaihtelevat hylkäämisasteen mukaisesti. Narsismin tiedostaminen - toipumisopas narsistille ja uhrille piirtää selvän kuvan heidän sisäisesti samanlaisista mutta ulkoisesti vastakkaisista piirteistä. Sama henkilö voi muuttua ihmissuhteesta toiseen narsistista uhriksi ja päinvastoin, tai hän voi ilmentää samassa suhteessa vaihtelevasti näitä molempia rooleja.Tässä oppaassa esitellään narsismin syitä, seurauksia ja toipumistyökaluja. Kirja lähestyy aihetta syyttämättä mutta ongelman vakavuutta kieltämättä. Tietoisuustaitojen kehittämistä esittelevässä osuudessa yhdistetään läntisen tieteen ja itäisen viisausperinteen arvokkainta ainesta. Kirjan sisältö puhuttelee jokaista lukijaa, sillä terveen narsismin löytäminen ja ylläpitäminen on meille kaikille elämänpituinen tehtävä. "

        http://www.adlibris.com/fi/kirja/narsismin-tiedostaminen-9789522602503?gclid=CM7VkMbtv8cCFYHpcgodxuEOig

        En näe tämmöisten kirjojen lukemisessa mitään pelottavaa vaan päinvastoin, on hyvä laajentaa näkemyksiään, koska aihe koskettaa meitä kaikkia ihmisiä...

        "Sama henkilö voi muuttua ihmissuhteesta toiseen narsistista uhriksi ja päinvastoin, tai hän voi ilmentää samassa suhteessa vaihtelevasti näitä molempia rooleja."
        Tuossa on erittäin paljon tulkinnan varaa... Ei sano mitään vielä, mistä on kysymys.
        Mutta ainakaan minun paksunahkainen narsisti-psykopaattini ei muutu uhriksi ikinä, ei ikinä, muuta kuin huijatakseen, ja ehkä pettyessään, kun ei saanut huijattua jotakuta.
        Kyllähän narsistia voi rökittää, minäkin rökitin, mutta se ei muutu, se ei muutu ikinä, ei ikinä, ei missään tilanteessa eikä mistään syystä kuin tilapäisesti huijatakseen.
        Paula Salomaa puhuu ihan jostain muusta kuin paksunahkasesta narsistista, joka ei todellakaan muutu ja jonka persoonallisuus on kivettyneen järkkymätön tiiliseinä.


      • Kyllä_narsisti
        fjkggjhffh kirjoitti:

        Kiitos muistutuksista !

        Nimittäin lähdin jo kohti ansaa ! Näin äkkiä se kävi !
        Yhdistelin vähän päässäni nettikirjoituksia ja lukemaani toista sisällöltään kaunista kirjaa...
        Olen varmaan kaikista heikoin tällaiselle ansalle, koska filosofiasta kiinnostuneena asian toivoisi olevan noin...Itsekin varmaan välillä kehittelen tuon tapaisia teorioita...
        ...mutta jotenkin vähän hämäräksi meni...
        ...tämä on se kommervenkkisin juttu ....

        Tätä pitäisi nyt miettiä, että pysyisi selkeänä tämän kanssa...

        Mietin juurikin, että pitäisikö lukea tuo kirja, että saisin varmistettua kantani asiaan. Mutta siinä on se riski, että innostun todellisuutta kauniimmasta tekstistä...

        Se on varmaan narsistien mielestä hupaisaa !!!

        "Se on varmaan narsistien mielestä hupaisaa !!!"
        Kyllä, narsisti nauraisi erittäin makeasti.
        Pysy vahvana ja pysy tiellä.


      • fhjkkjgdsfhj

        En minäkään ole ikinä saanut narsistieni kanssa rooleja vaihdella, kovin on jämähtänyt heillä se rooli.

        Ehkä Salomaa kirjoittaa narsismista siltä kannalta, että kaikki ovat vähän narsisteja, jos vertaa päämääränsä saavuttaneeseen mystikkoon ?

        Tekisin sellaisen oman narsismijanan, että verrattuna narsistiseen persoonallisuushäiriöiseen en ole ollenkaan narsisti, mutta verrattuna valaisuneeseen mystikkoon olen vielä egokeskeinen :)


      • "Kun näitä tänne linkittelet, niin oletko itse pohtinut esim. tuosta janasta, mihin itse siinä sijoitut ja vastaavasti, mihin ex-tapailusuhtenarsusi sijoittui?"

        Niin joskus jo vuosia sitten löytänyt itsellesi jonkinlaisen "tavoite" lauseen näihin asioihin liittyen Tabermannin teksteistä, joka kuuluu tähän tapaan "tulla lujaksi, pysyä pehmeänä, siinä on haavetta kylliksi yhteen elämään"

        Tuolla janallahan se on keskipiste, joka siinä on nimetty termillä lujanlempeä
        , mitä kuvataan tähän tapaan "Keskellä oleva lujanlempeys on tervettä narsismia, jolloin voidaan sanoa välillä kyllä ja välillä ei tilanteen mukaan. "

        Toki saatan välillä lipsua vielä ehkä liiaksikin sinne oikealle puolelle joissain asioissa, jota sitten harmittelen itsekseni, että pitikö mun suostua/luvata tekemään sitä ja tätä vaikka mieluusti olisin tehnyt vallan muuta/käyttänyt aikani toisin jne, että hemmetti ku mä oon tämmönen, en osaa olla tarpeeksi itsekäs, enkä muista aina että ne omatkin tarpeet on tärkeitä...

        Mitä tulee siihen ammoin tuntemaani tyyppiin, niin kokemus hänestä toi minut tämän aiheen piiriin, että selviöhän se sillä tavalla on, mihin kohtaan janaa hän sitten mielestäni sijoittuu...

        Mutta näitä asioita kun on ajan kanssa pyöritellyt, niin on löytänyt itsestäänkin sen narsistin ja mitä tulee tuohon roolin vaihtoon, niin ei se nyt sekään ole niin mustavalkoista, että ihan pers, häiriö vaan tuosta vaan tulee aikuiselle ihmiselle, mutta jos kauan on narsistin vaikutuspiirissä niin uskon kyllä "jotain"hänestä tarttuu, eikä ole poissuljettu asia sekään, että jos uhri kohtaa vielä itseään lempeämmän ihmisen hän saattaa ikäänkuin kostaa menneisyytensä pahat toiselle ja käyttäytyä narsistin tavoin...


    • fhkllugfdgjj

      Kaipaisin henkisiin teksteihin selkeämpiä opetuksia kuinka toimia narsistien kanssa, mutta kehnosti niitä löytyy, tai sitten aika vaikeasti tulkittavissa.
      Tietyllä tapaa tekstit ymmärtäen todellakin ryhtyy helpoksi narsistien uhriksi, ellei sitten tulkitse narsisteja paholaiseksi tms.
      Mitenkähän se pitäisi ?
      Entäpä narsistit hengelliset opettajat ? Niitä varmasti löytyy joukosta.

    • Tietoisuudentasot

      "Olivatko nuo tietoisuuden perustasot Paula Saloman kirjasta vai Tietoisuudentasot nimimerkiltä?"

      Ovat mutta eivät hänen omiaan. Salomaan kirja antaa eväitä itseymmärryksen lisäämiseen. Kirjoittaa mindfullnessista mikä on aika suosittu juttu nykyään. Narsismin jana-asteikolla en pidä itseäni enää ohutnahkaisena vaan kuljen kohti tervettä itsekkyyttä ja tunnistan rajani. Näytin vuosi sitten kirjaa ex-miehelleni (paksunahkainen) mutta hän ei suostunut edes avaamaan sitä, sanoi vain "täyttä paskaa", "hölynpölyä" yms. ja piti minua sekopäisenä. Hänen kaltaisilleen kirjasta ei ole mitään apua, defenssit liian voimakkaat. Emotionaaliselta kehitykseltään pienen lapsen kaltainen ja moraalinen maailmankuva juurikin hedonistinen (viini, laulu, naiset).

      • fhklljgfddghj

        Varmaankin juurikin noin, ajattelinkin, että kirjasta voisi olla apua lievän narsismin ongelmissa, mutta ei vakavammassa empatian puuttumisessa tms.


      • jkgjljnljbljmb
        fhklljgfddghj kirjoitti:

        Varmaankin juurikin noin, ajattelinkin, että kirjasta voisi olla apua lievän narsismin ongelmissa, mutta ei vakavammassa empatian puuttumisessa tms.

        Kyllä näin on, patologisiin narsisteihin ei auta mikään hoito tai terapia. Ex-mieheni (paksunahkainen), jo iäkäs, on käynyt elämässään läpi suuria vastoinkäymisiä: onnettomuuksia, sairauksia, kuolemantapauksia, eroja yms. mutta nämä eivät ole muuttaneet hänen minuutta, ajattelua, tapoja, käyttäytymistä laisinkaan. Porskuttaa entiseen malliin aina vaan


      • fhklljgdsshh

        No niin täälläkin kyseisten tuntemieni kanssa...


    • mage_2015

      Miksi narsismista puhutaan nykyään? Narsismihan on aiheena erittäin stimuloiva, trendikäs sekä houkutteleva. Enemmänkin kyseessä on kulttuurin muutos, jossa narsismista keskustelu lisääntyy tietoisuuden kasvaessa. Narsismista ja narsisteista keskustelemalla voi välittää myös varsin helposti omaa huonoa oloa epäonnistuneista ihmissuhteista ja usein yksinäiset ja myös omaa tilaansa tiedostamattomat ihmiset puhuvat paljon narsismista. Narsismista puhuminen kuuluu myös tiettyyn elämän tilanteeseen, ikääntyessä ja kokemusten karttuessa sitä tulee tietoisemmaksi ihmisestä, sosiaalisista velvollisuuksista ja alkaa vertailemaan ihmisten välistä käyttäytymistä.

      Ihmisiä on niin monella eri tasolla, toiset analysoivat "narsisti katsoo peiliin", "narsisti syö sitä ja tätä", "narsisti käyttää mustia farkkuja" ja "narsisti on kaikille kohtelias" - tasolla ja toiset ymmärtävät, että kyseessä on monimutkainen ihmisten vuorovaikutuksessa oleva ongelma, jossa erilaiset ominaisuudet näyttäytyvät erilaisina ongelmina.

      • Anonyymi

        Mä oon taas sitä mieltä, että narsismitietous on hämmästyttävän vähäistä, ja etenkin Suomessa. Amerikassa näyttäs olevan enemmän tietoo ja muualla.


        pouiyuytyty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon taas sitä mieltä, että narsismitietous on hämmästyttävän vähäistä, ja etenkin Suomessa. Amerikassa näyttäs olevan enemmän tietoo ja muualla.


        pouiyuytyty

        Siitä oon samaa mieltä että narsismikeskustelun taso ja tyyli on Suomessa heikko hölölinja. Koko Suomesta en löytänyt itsäni tyydyttävää narsismikeskustelua.


        pouyuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä oon samaa mieltä että narsismikeskustelun taso ja tyyli on Suomessa heikko hölölinja. Koko Suomesta en löytänyt itsäni tyydyttävää narsismikeskustelua.


        pouyuyyy

        Aihe on ihmiselämän kannalta erittäin keskeinen, mutta siitä puhutaan niin vähän, ..ja pinnallisesti.


        poiuyyyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihe on ihmiselämän kannalta erittäin keskeinen, mutta siitä puhutaan niin vähän, ..ja pinnallisesti.


        poiuyyyt

        Se vaikuttaa lähes kaikkeen yhteiskunnassa.


        poiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaikuttaa lähes kaikkeen yhteiskunnassa.


        poiuyyy

        Hyvin suuri osa ihmisten välisistö kontakteista on semmosia missä joku toinen käyttä'tyy narsistisesti jotakuta toista kohtaan, vaikkei olisi varsinainen narsisti.


        pouyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä oon samaa mieltä että narsismikeskustelun taso ja tyyli on Suomessa heikko hölölinja. Koko Suomesta en löytänyt itsäni tyydyttävää narsismikeskustelua.


        pouyuyyy

        Onhan se aika ironista, että suomi 24 on täynnä kohtuullisia narsismi aloituksia, ja useampikin niistä menee heikoksi hölötykseksi. Minusta se on ihan hyvä syy, että lähdet etsimään tyydyttävämpää narsismikeskustelua muualta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se aika ironista, että suomi 24 on täynnä kohtuullisia narsismi aloituksia, ja useampikin niistä menee heikoksi hölötykseksi. Minusta se on ihan hyvä syy, että lähdet etsimään tyydyttävämpää narsismikeskustelua muualta.

        No mun mielestä täällä ei ole kenelläkään kovion laadukkaita keskusteluja narsismista, En itsekään yritä näille palstoille mitään laatukeskusteluja kun täällähän pitää olla todellisuudesta tunnistamaton sääntöjenkin mukaan. Joten tänne joutuu hieman vääristämään kaikki kirjoitukset,.


        pouiuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mun mielestä täällä ei ole kenelläkään kovion laadukkaita keskusteluja narsismista, En itsekään yritä näille palstoille mitään laatukeskusteluja kun täällähän pitää olla todellisuudesta tunnistamaton sääntöjenkin mukaan. Joten tänne joutuu hieman vääristämään kaikki kirjoitukset,.


        pouiuu

        Hullunkuristahan onkin juuri se että joudyn sekä tänne että kriisipuhelimeen tahallaan puhumaan heikkotasoisesti jotta sopii yhteen meiningin kanssa,.


        ppoiuuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullunkuristahan onkin juuri se että joudyn sekä tänne että kriisipuhelimeen tahallaan puhumaan heikkotasoisesti jotta sopii yhteen meiningin kanssa,.


        ppoiuuyyy

        Eihän mun oma tyuyli oo tämmönen. Voinhan mä vaikuttaakin hieman trollille, kun mähän tavallaan vähän esitän trollia vaikken oikeestaan oo. Oisin muuten liian vakavamielinenkaikkiin tämmösiin paokkoihin mihin en sovi, mutta oon joutunut.


        poiuuuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän mun oma tyuyli oo tämmönen. Voinhan mä vaikuttaakin hieman trollille, kun mähän tavallaan vähän esitän trollia vaikken oikeestaan oo. Oisin muuten liian vakavamielinenkaikkiin tämmösiin paokkoihin mihin en sovi, mutta oon joutunut.


        poiuuuu

        Jos joku ottaa mun trollityylin tosissaan ja luulee minuksi, niin ihan omaa pöhköyttään on.


        poiuuyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku ottaa mun trollityylin tosissaan ja luulee minuksi, niin ihan omaa pöhköyttään on.


        poiuuyyyy

        Mun näkemys on että näiden palstojen narsismikeskutelujen taso on 0-1. Koitan olla sitä ykkköstä.


        poiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun näkemys on että näiden palstojen narsismikeskutelujen taso on 0-1. Koitan olla sitä ykkköstä.


        poiuyyy

        Mun mielestä oikeesti hyvän keskustelun pitää olla tieteellisesti perusteltavissa,
        Mutta jos osaisin kirjoittaa narsismista niin, niin en mä helmiäni tänne kirjoittaisi vaan jonnei missä ne saavat arvonsa,


        poiuyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä oikeesti hyvän keskustelun pitää olla tieteellisesti perusteltavissa,
        Mutta jos osaisin kirjoittaa narsismista niin, niin en mä helmiäni tänne kirjoittaisi vaan jonnei missä ne saavat arvonsa,


        poiuyy

        Mähän oon tämmönen trolli narri joka vaan vähän vinkkaa että mitä vois miettiä,



        ppoiu8uyuyu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mähän oon tämmönen trolli narri joka vaan vähän vinkkaa että mitä vois miettiä,



        ppoiu8uyuyu

        Tää on niinku tämmöne etytä mä niinku pellenä tuon esiin vakavia asioiya.
        Mutta en mä aitona henkilönä oo pelle,


        ppoiuiuyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on niinku tämmöne etytä mä niinku pellenä tuon esiin vakavia asioiya.
        Mutta en mä aitona henkilönä oo pelle,


        ppoiuiuyy

        etrtä tätyä mun riilia ei kande ottaa vakavissaan, vaikka asioita tuon esin välillä hyvinkin vaklavia sinne rivien väliin.


        popiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        etrtä tätyä mun riilia ei kande ottaa vakavissaan, vaikka asioita tuon esin välillä hyvinkin vaklavia sinne rivien väliin.


        popiuyyy

        siis roolia ei kande ottaa vakavissaan se ei oo mun aiudoin persoona mutta asioissa on paljon totta mutta osin nettiin vääristeltynä


        ppiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis roolia ei kande ottaa vakavissaan se ei oo mun aiudoin persoona mutta asioissa on paljon totta mutta osin nettiin vääristeltynä


        ppiuyyy

        siis enhän mä voi tänne tulla kertoon miten mä tosi elämässä teen. vakava itsenäni.

        poiouuuyuy,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis enhän mä voi tänne tulla kertoon miten mä tosi elämässä teen. vakava itsenäni.

        poiouuuyuy,

        mutta mä oon kertonu ihan tiotta mimmosia mulle jostain puhelimesta on vastailtu.

        poiuyytt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mun mielestä täällä ei ole kenelläkään kovion laadukkaita keskusteluja narsismista, En itsekään yritä näille palstoille mitään laatukeskusteluja kun täällähän pitää olla todellisuudesta tunnistamaton sääntöjenkin mukaan. Joten tänne joutuu hieman vääristämään kaikki kirjoitukset,.


        pouiuu

        Määrä ei korvaa laatua, ikävää mutta totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrä ei korvaa laatua, ikävää mutta totta.

        Niinku mä sanoin ei mun kirjotuksen täällä ole tarkotusjaan olla laadukasta kun ei muillakaan ole. Mutta tää on palstan keskitaasoon nähden ok.


        poiuuyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinku mä sanoin ei mun kirjotuksen täällä ole tarkotusjaan olla laadukasta kun ei muillakaan ole. Mutta tää on palstan keskitaasoon nähden ok.


        poiuuyyyy

        Mä kirjotan ihan erilailla kun on tarkotus kirjottaa laadukasta,
        Mutta siis eihän mitään helmiä kuulu tämmöseen paikkaan laittaa, en minä niin tyhmä ole.

        ppoiuuuyuuy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä kirjotan ihan erilailla kun on tarkotus kirjottaa laadukasta,
        Mutta siis eihän mitään helmiä kuulu tämmöseen paikkaan laittaa, en minä niin tyhmä ole.

        ppoiuuuyuuy

        tätä just on runsaasta ja ei hyvälaatuista koska tää on sitä raainta ainesta mitä minusta irtoo, tä'n laaduttomampaa ei minussa sitten ookkaan vaikka kuinka etsi. Tämä on se mun alin taso.

        popiuuyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tätä just on runsaasta ja ei hyvälaatuista koska tää on sitä raainta ainesta mitä minusta irtoo, tä'n laaduttomampaa ei minussa sitten ookkaan vaikka kuinka etsi. Tämä on se mun alin taso.

        popiuuyy

        tässähä'n on ideana itsensä huonoimman puolen paljastaminen julkisesti. ..jottei kukaan voi paljastaa mun huonointa puolta ku mä oon paljastanu jo.


        poiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tässähä'n on ideana itsensä huonoimman puolen paljastaminen julkisesti. ..jottei kukaan voi paljastaa mun huonointa puolta ku mä oon paljastanu jo.


        poiuyyy

        siis tällästä täysin suodattamatonmta hölöä johin ei oo ees kunnolla keskittyny ku syön tässä samalla ja kaikkee muuta saatan tehdä netissä samalla jne.


        ppoiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis tällästä täysin suodattamatonmta hölöä johin ei oo ees kunnolla keskittyny ku syön tässä samalla ja kaikkee muuta saatan tehdä netissä samalla jne.


        ppoiuyyy

        koska semnmonen kunnon teksti vaatii ihan toisen tason keskuttymisen.

        poiuyyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        koska semnmonen kunnon teksti vaatii ihan toisen tason keskuttymisen.

        poiuyyt

        Eihän tää palstya juri mitään minulle anna niin miks mäkään kaikkeni antaisin tämmöselle palstalle.


        pouytyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tää palstya juri mitään minulle anna niin miks mäkään kaikkeni antaisin tämmöselle palstalle.


        pouytyt

        Kosjka muutkaan ei oo täällä kauheen kohteliata niin sen takia en mä'kääm. En viite edes ton paremmin kirjottaa.


        ppuyhyyy


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jaaha, minä oon laittanut vielä paremmaksi....jälleen viimeiset 23 vuotta selibaattia...ja pelkkää hengen treeniä. heh


        ppoiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha, minä oon laittanut vielä paremmaksi....jälleen viimeiset 23 vuotta selibaattia...ja pelkkää hengen treeniä. heh


        ppoiuyyy

        Etsin sellaista miestä, joka on taideprojektini kanssa yhteensopiva. Seksiä ei tarvi olla, toissijainen aihe sellainen, kunhan mies sopii yhteen taideprojektini kanssa, se riittää. Se on tärkein edellytys. heh


        ppioiuuuyuu


    • Anonyymi

      Minä meen nyt viimeinkin miettiin taiteellisia rakkaat häiriköt.



      ppoioiuuu

    • Anonyymi

      Tämä on pieni landia että muutama narsisti riittää heiluttamaan tätä pahasti. Ei päästä pakoon kun on pieni kielialue.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe