Laulaminen ja refluksi

epätoivoinenzzz

Moi! Mulla oli vielä pyoli vuotta sitten mitä uskomattomin ääni: kirkas, syvä ja vahva. Vedin keikkoja ja harjoittelin päivittäin. Sitten yks kaks ääni alkoi huonontua, eli meni käheäksi ja holtittomaksi, tuli välillä takaisin ja katosi taas. Jopa puhuminen vaikeutui. Pääsin lopulta kurkkulääkärille tähystykseen. Äänihuulet ovat kuulemma täysin puhtaat, eli ei polyyppia, kyhmyjä, arpia, haavoja, kasvaimia tms, mutta ovat turvonneet ja ärsyyntyneet etenkin ruokatorven läheisyydestä. Sain vahvan lääkekuurin j laulu/puhekiellon, mutta kaikkien ohjeiden noudattamisesta huolimatta ääneni on edelleen poissa, eikä edes puhuminen meinaa luonnistua. Laulaminen on ollut mulle todella suuri osa elämää lapsesta saakka, enkä halua edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että menettäisin ääneni lopullisesti. Onko muilla laulajilla kokemuksia refluksista, tai onko joku "selättänyt" refluksitaudin? Pitäisikö harkita läpän leikkauttamista? En polta, juo kahvia tai käytä alkoholia. Olen karsinut ruokavaliosta ja elämäntavoista kaiken refluksia aiheuttavan, ja silti ei tunnu auttavan :(

2

1311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Picasso12345
    • HeleäSopraano

Valitettavasti on muitakin samoilla ongelmilla. Lauluharrastustani tämä on rajoittanut.
      Pitää pitää tietyt rajat. Joskus jos on pakko, lääkekuuri auttaa kyllä, mutta ei kiva - liika laulaminen voi ongelmat esiin.
      Olisin panostanut lauluun enemmän, jos siitä ei olisi ollut terveydellistä haittaa...
      Silti pakko on laulaa. Jos on pidempi tauko, laulu tulee uniin - laulan unissani!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5307
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3412
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      92
      3262
    4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      40
      3146
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1857
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      127
      1585
    7. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1580
    8. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      31
      1566
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      138
      1264
    10. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1159
    Aihe