Joulu ja uusioperheen alku

Raimo29

Hei

Ikää ei vielä ole kovin paljoa ja kokemustakaan ei niin pitää kysyä täältä viisaammilta.
Olemme nyt seurusteleet alkuvuodesta lähtien. Naisellani on yksi lapsi, eronnut lapsen isästä mutta aiemmin silti viettänyt osan joulusta mummolassa.

Miten tällaisissa tilanteissa olette hoitaneet joulun ? Tuntuu vähän tyhmältä mennä lapsen isovanhempien työ kun sielä on isi ja äiti ja sitten "ylimääräinen" tekoisä.
Lapselta ei tietenkään voi vierailua riistää, mutta pitääkö itse jäädä vierailusta pois. Pelkään että menee tunnelma vaikeaksi.

7

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfjksdfjkdfgs

      Tämä on tietysti juuri sellainen tilanne, johon jokaisella perheellä on omanlaisensa ratkaisu - ja se löytyy vain keskenään keskustelemalla, eikä aina voi edes etukäteen tietää, miltä jokin ratkaisu sitten oikeasti tuntuu. Yksi kompromissi voisi olla, jos mahdollista, että menet käymään mummolassa, mutta jatkat sitten vaikkapa omien sukulaisten luo. Kannattaa myös pitää kiinni siitä ajatuksesta, että et ole mikään "ylimääräinen tekoisä", vaan naisen nykyinen puoliso.

      • naisfundeeraaja

        Ota oma tilasi rohkeasti. Kättele, esittäydy noille lapsen isovanhemmille. Juttele kivasti, näytä että tulet loistavasti juttuun lapsen kanssa jne. Onhan tuo aika räjähdysherkkä konstillaatio, itse ehdottaisin isi-isovanhemmat-lapsi-joulua pari päivää, johon olette vain pari tuntia pistäytymässä esim. joluaattona. Ei ole pakko jäädä edes jouluaterialle, se olisi kornia jos kyse eksän vanhemmista ja mies itsekin on paikalla. Lähdette nainen ja sinä viettämään toisenlaista ikiomaa parisuhdejoulua (jonka sinä ideoit ja maksat ihan ite!) esim. kylpylään, risteilylomalle tai maatilamatkailuun. Ostat pari ihanaa naisellista lahjaa naisellesi (lapsi sai tietysti jotakin myös sinulta kuusen alle mummolassa), vietätte oikein rakkaudentäyteisen vuorokauden ja sitten vaikka joulupäivän iltana aika hakea lapsi joka on innokas esittelemään lahjojaan ja on ehkä kaivannut äitiä. Minkä ikäinen lapsi on?
        Jos naisystäväsi menee eks-miehen ja eks-appivanhempien luo koko jouluksi, se on outoa tässä tilanteessa, lapsikin huomioonottaen.


      • oleomaitsesi

        Olen samaa mieltä asiasta,viimeisestä lauseesta,en vaan tekisi niin,silloin ei ole päästetty menneestä irti....sorry vaan,kai sinulla on oma mielipiteesi....


    • uphelvetinkokenut

      Mun mielestä on very outoa mennä viettään joulua exän kanssa.
      Muutenkin uusioperheessä saattaa olla tosi vaikeaa, niin kannattaako elämää tehdä tarkoituksella vielä vaikeammaksi.
      Kannattaakin kehitellä joku muu ratkaisu.

    • yksipäivävain

      Lapsella on tässä tilanteessa kaksi isää, eikä isä ja "tekoisä". Kumpikaan ei toisen paikkaa voi viedä eikä kumpikaan ole sen tärkeämpi kuin toinen, roolit lapsen elämäsäs vain vähän erilaisia. Molemmilla on sama tehtävä ja halu pitää lapsesta huolta ja tarjota hänelle mieleinen juhlapäivä. Ei siinä ole mitään kiusallista jos kukaan ei käyttäydy asennevammaisesti.

      Tämä on siis ensinmäinen joulu yhdessä teillä. Tulet varmasti oppimaan kantapään kautta että joulu on etupäässä lasten juhla, eikä aikuisten. Kyllä siinä itse vaikka kärsii vähän kiusallisemmastakin olosta parisen tuntia jos kaikki ihmiset juhlapäivänä ei ole tuttuja.

    • qoooopi

      No ihan lähtökohtaisesti minusta tuntuu todella oudolta, että nainen on eronkin jälken vieraillut entisillä appivanhemmillaan Jouluna. Joulu kun on kuitenkin perheen oma juhla, eikä nainen ole enää sitä perhettä ollut. Itsekin olen eronnut nainen, eikä koskaan olisi tullut mieleenkään mennä kuokkimaan toisten Jouluun, vaikka välit ihan ok:t ovatkin.

      Minulla on aiemmasta suhteestani kaksi lasta ja miehelläni yksi. Lapset ovat vuorovuosina toisen vanhempansa kanssa. Niinä Jouluina sitten se vanhempi, jonka kanssa lapsi on, päättää mitä ja missä touhuavat. Jos siis vaikka haluavat nähdä sen puolen suvun isovanhempia tms. Tämä lienee kaikkien tyypillisin ja tavallisin tapa järjestää asia.

      Oman nykyisen puolisoni kanssa vietän siis jokaisen Jouluni. Lapset ovat meillä joka toinen Joulu. Isovanhempia tavataan Jouluna vaihtelevasti, mutta useimmiten silloin kun lapset ovat meillä. (Ellei isovanhemmat ole ulkomailla.:) )

      Ajatus siitä, että minä ehdottaisin miehelleni että mennäänpä minun entisten appivanhempien luo aattona, tuntuisi... apua, aika epäsopivalta vähintäänkin. Myös exäni on naimisissa, ja voisi hänenkin vaimonsa hetken ihmetellä, jos me tuppaisimme hänen appivanhempien luo.=D Jokainen siis vierailkoot omien vanhempiensa ja omien NYKYISTEN appivanhempiensa luona. Entisten appivanhempien kanssa voi olla ok väleissä, mutta ei sentään Joulua yhdessä juuri kukaan vietä... Jos viettää, on takuulla aika katkaista se napanuora, ja jatkaa elämässä eteenpäin.

      Jos lapsi haluaa nähdä joka aatto myös isovanhempiaan, niin lapsen isähän voi käydä vanhempiensa luona kylässä lapsen kanssa. Ei siihen lapsen äitiä ja sinua tarvita.

    • Pukkivermeissä

      Mene pukiksi sinne :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe