Nyt Kauppalehtikin kertoo sen, minkä jokainen logiikalla varustettu mies on aina tiennyt: salaatit on pupun ruokaa.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/syotko-salaattia-se-voi-olla-saalittava-virhe/nVeFcGPa
Syö ruokaa, älä salaattia!
9
218
Vastaukset
- tuleetautaja
Ikinä en oo salaattia syönny, enkä syö!
niin että se on salaatin vika kun ylikansoittuvalta maapallolta loppuu ruoka..?
sitä paitsi jos puhe on pelkästä jäävuorisalaatista, ei kannattais niputtaa kaikkia vihreitä lehtivihanneksia yhtä huonoiksi.. esimerkiksi pinaatti ja nokkonen ovat huomattavasti ravitsevampia, lisäksi nokkosta ei tarvitse edes viljellä, sitä kun kasvaa millä tahansa joutomaalla ja pihoilla ja jokainen joka on sitä rikkaruohona joskus kitkenyt tietää kyllä kuinka sitkeä pirulainen se on kasvamaan uudestaan ja leviämään.. tuoresalaatiksi nokkosesta ei tosin ole, mut ryöpättynä tai kuivattuna sitä voi käyttää pinaatin tapaan (myöskin helppo säilöä kuivattuna tai ryöpättynä pakastaa..)- scrg
Sen verran huono kasvintuntijahemuli olen, että en ryhdy erittelemään lajeja tarkemmin, mutta "jäävuorisalaateista" oli kysymys. Niitä jos keittää, niin käy kuin jäävuorelle: pelkkää vettä jää jäljelle. Siitä se nimikin. Ei sellainen ole ruokaa.
Tätä höttöäkö syö ylipainoiset ihmiset kaloripommisalaatinkastikkeen kanssa, silloin kun ne syö kevyesti? Voihan sitä yhtä hyvin juoda pari lasia vettä ja popsia muutaman lusikallisen majoneesia perään.
Olen syönyt nokkosta ja pinaattia, mutta jos niistä tehdään ruokaa: lettuja tai keittoa, niin se varsinainen ruokahan ei ole niissäkään se itse nokkonen tai pinaatti, vaan muna, maito ja jauhot. scrg kirjoitti:
Sen verran huono kasvintuntijahemuli olen, että en ryhdy erittelemään lajeja tarkemmin, mutta "jäävuorisalaateista" oli kysymys. Niitä jos keittää, niin käy kuin jäävuorelle: pelkkää vettä jää jäljelle. Siitä se nimikin. Ei sellainen ole ruokaa.
Tätä höttöäkö syö ylipainoiset ihmiset kaloripommisalaatinkastikkeen kanssa, silloin kun ne syö kevyesti? Voihan sitä yhtä hyvin juoda pari lasia vettä ja popsia muutaman lusikallisen majoneesia perään.
Olen syönyt nokkosta ja pinaattia, mutta jos niistä tehdään ruokaa: lettuja tai keittoa, niin se varsinainen ruokahan ei ole niissäkään se itse nokkonen tai pinaatti, vaan muna, maito ja jauhot.no en tarkoittanutkaan et sitä nokkosta tai pinaattia täytyis sellaisenaan ja pelkältään syödä, eihän sitä salaattiakaan syödä pelkältään vaan muun ruuan lisukkeena/jollain höystettynä, ja otin ne tuohon esimerkeiksi siksi kun tuosta kauppalehden artikkelista nyt sai vähän sellaisen käsityksen et kaikki vihreät lehtivihannekset olis yhtä turhia ja ravinneköyhiä kuin se jäävuorisalaatti..
eikä se jos nokkoseen tai pinaattiin lisää esim. maitoa, munia ja jauhoja tehdäkseen niistä nyt vaikka lettuja kuitenkaan poista sitä nokkosta/pinaattia niistä letuista (keittäminen tai paistaminen nyt tietysti voi jonkin verran verottaa vitamiini- tms. pitoisuuksia, mut ei niitä nyt tuntikausia kuitenkaan haudutella/käristetä..)
ja vaikkapa googlettamalla löytyy muitakin reseptejä kui keitto ja letut.
"Tätä höttöäkö syö ylipainoiset ihmiset kaloripommisalaatinkastikkeen kanssa, silloin kun ne syö kevyesti? Voihan sitä yhtä hyvin juoda pari lasia vettä ja popsia muutaman lusikallisen majoneesia perään."
monenlaisia höttöjä sitä kuitenkin yleisesti pidetään ja ihmisille mainostetaan terveellisinä ja kevyinä, esim. rasvattomia maustettuja jugurtteja/rahkoja, joissa on melkoiset määrät sokeria, kaikenmaailman muroja, myslejä, myslipatukoita, välipalakeksejä... joissa on sen reilun sokerimäärän lisäksi myös aikapaljon rasvaa ja suolaa, puhumattakaan siitä minkälaisia kaloripommeja ne sitten ovat verrattuna nyt vaikkapa siihen muutamaan lusikalliseen salaatinkastiketta päivässä..- scrg
murriperkele kirjoitti:
no en tarkoittanutkaan et sitä nokkosta tai pinaattia täytyis sellaisenaan ja pelkältään syödä, eihän sitä salaattiakaan syödä pelkältään vaan muun ruuan lisukkeena/jollain höystettynä, ja otin ne tuohon esimerkeiksi siksi kun tuosta kauppalehden artikkelista nyt sai vähän sellaisen käsityksen et kaikki vihreät lehtivihannekset olis yhtä turhia ja ravinneköyhiä kuin se jäävuorisalaatti..
eikä se jos nokkoseen tai pinaattiin lisää esim. maitoa, munia ja jauhoja tehdäkseen niistä nyt vaikka lettuja kuitenkaan poista sitä nokkosta/pinaattia niistä letuista (keittäminen tai paistaminen nyt tietysti voi jonkin verran verottaa vitamiini- tms. pitoisuuksia, mut ei niitä nyt tuntikausia kuitenkaan haudutella/käristetä..)
ja vaikkapa googlettamalla löytyy muitakin reseptejä kui keitto ja letut.
"Tätä höttöäkö syö ylipainoiset ihmiset kaloripommisalaatinkastikkeen kanssa, silloin kun ne syö kevyesti? Voihan sitä yhtä hyvin juoda pari lasia vettä ja popsia muutaman lusikallisen majoneesia perään."
monenlaisia höttöjä sitä kuitenkin yleisesti pidetään ja ihmisille mainostetaan terveellisinä ja kevyinä, esim. rasvattomia maustettuja jugurtteja/rahkoja, joissa on melkoiset määrät sokeria, kaikenmaailman muroja, myslejä, myslipatukoita, välipalakeksejä... joissa on sen reilun sokerimäärän lisäksi myös aikapaljon rasvaa ja suolaa, puhumattakaan siitä minkälaisia kaloripommeja ne sitten ovat verrattuna nyt vaikkapa siihen muutamaan lusikalliseen salaatinkastiketta päivässä..Minäkään en väittänyt että salaatti tai vihreät lehtivihannekset yleisesti olisi jotenkin vaarallisia, ne vaan on niin ravintoköyhiä että niiden syöminen pitää rinnastaa veden juomiseen. Washington Postin jutussa, josta KL jutun on lainannut, on kuvituksena muutama salaattiannos, josta vihreä höttö on poistettu ja se on se mitä kyseinen salaattiannos on ruokana. Salaatit on siis ok, jos sen lisäksi syö oikeaa ruokaa eikä pelkästään kerää energiaansa glukoosifruktoosisiirapista, sokerista, rasvasta ja kuoritusta viljasta.
On monenlaisia ravitsemusohjeita, joista monet keskenään ristiriitaisia, mutta yksi lähes kaikkien hyväksymä suositus on että ruokavalion tulisi sisältää runsaasti kasviksia. Mutta joku vihreä runsaalta näyttävä, mutta koostumukseltaan tyhjä ei ole ne kasvikset, vaan se tarkoittaa erilaisia juureksia, palkokasveja, kaaleja, sipuleja, jne.. mikä vielä kypsennettynäkin näyttää ruualta. Kasvisten tuoreus voi olla makusyistä oleellista, mutta eri tavalla säilötytkin on ravitsemuksellisesti ok. Pääsääntö mennee tässäkin, että jos se on ruokaa, sen voi säilöä. scrg kirjoitti:
Minäkään en väittänyt että salaatti tai vihreät lehtivihannekset yleisesti olisi jotenkin vaarallisia, ne vaan on niin ravintoköyhiä että niiden syöminen pitää rinnastaa veden juomiseen. Washington Postin jutussa, josta KL jutun on lainannut, on kuvituksena muutama salaattiannos, josta vihreä höttö on poistettu ja se on se mitä kyseinen salaattiannos on ruokana. Salaatit on siis ok, jos sen lisäksi syö oikeaa ruokaa eikä pelkästään kerää energiaansa glukoosifruktoosisiirapista, sokerista, rasvasta ja kuoritusta viljasta.
On monenlaisia ravitsemusohjeita, joista monet keskenään ristiriitaisia, mutta yksi lähes kaikkien hyväksymä suositus on että ruokavalion tulisi sisältää runsaasti kasviksia. Mutta joku vihreä runsaalta näyttävä, mutta koostumukseltaan tyhjä ei ole ne kasvikset, vaan se tarkoittaa erilaisia juureksia, palkokasveja, kaaleja, sipuleja, jne.. mikä vielä kypsennettynäkin näyttää ruualta. Kasvisten tuoreus voi olla makusyistä oleellista, mutta eri tavalla säilötytkin on ravitsemuksellisesti ok. Pääsääntö mennee tässäkin, että jos se on ruokaa, sen voi säilöä.ravintoköyhiä? saako vedestä esim. A-vitamiinia, useita B-ryhmän vitamiineja, C- ja K-vitamiinia? entä kalsiumia, rautaa, kaliumia, magnesiumia tai sinkkiä, saati sitten kuitua..? (ei sillä etteikö muistakin kasvikunnan tuotteista saisi noita, joistain jopa enemmän kui vihreistä lehtivihanneksista, mut pointti oli se et ei ne vihreetkään nyt ihan ole veteen rinnastettavia.)
mun mielestä noilla washington postin jutun kuvassa olevilla lautasilla oli vielä ihan kelpo määrä syötävää, tai no, ensimmäisessä vähän niukasti (salaatin kera olis ihan ok annos mut liikaa kastiketta), kahdessa jälkimmäisessä olis jo mun mielestä liikaa kerralla syötäväksi, jopa tuossa tilanteessa kun se "vihreä höttö" on poistettu annoksesta..
siinä olen kyllä samaa mieltä et kasviksia pitäs syödä monipuolisemmin, ettei pelkästään sitä jäävuorisalaattia/lehtisalaattia/tms. ja kurkkua ja tomaattia..
(olen muuten myös kokeillut jäävuorisalaattia paistettuna pienessä määrässä voita, oli ihan hyvää, vähän pähkinäinen maku, et voi siitäkin tehä muutakin kui sitä iänikuista salaattia)- scrg
murriperkele kirjoitti:
ravintoköyhiä? saako vedestä esim. A-vitamiinia, useita B-ryhmän vitamiineja, C- ja K-vitamiinia? entä kalsiumia, rautaa, kaliumia, magnesiumia tai sinkkiä, saati sitten kuitua..? (ei sillä etteikö muistakin kasvikunnan tuotteista saisi noita, joistain jopa enemmän kui vihreistä lehtivihanneksista, mut pointti oli se et ei ne vihreetkään nyt ihan ole veteen rinnastettavia.)
mun mielestä noilla washington postin jutun kuvassa olevilla lautasilla oli vielä ihan kelpo määrä syötävää, tai no, ensimmäisessä vähän niukasti (salaatin kera olis ihan ok annos mut liikaa kastiketta), kahdessa jälkimmäisessä olis jo mun mielestä liikaa kerralla syötäväksi, jopa tuossa tilanteessa kun se "vihreä höttö" on poistettu annoksesta..
siinä olen kyllä samaa mieltä et kasviksia pitäs syödä monipuolisemmin, ettei pelkästään sitä jäävuorisalaattia/lehtisalaattia/tms. ja kurkkua ja tomaattia..
(olen muuten myös kokeillut jäävuorisalaattia paistettuna pienessä määrässä voita, oli ihan hyvää, vähän pähkinäinen maku, et voi siitäkin tehä muutakin kui sitä iänikuista salaattia)Pointti oli nimenomaan että osa vihreistä jutuista on hyvin ravintoköyhää. Ja sehän ei haittaa ja on jopa hyväksi jos sillä ravintoköyhällä täyttää vatsansa sen sijaan että täyttäisi sen ylimääräisellä sokerilla tms. Mutta kun puhutaan miehen logiikasta, niin mies syö vain ruokaa joka on hyvää ja jossa on järkeä.
Sitten on ollut valitusta että terveellisesti syöminen on kallista. Ei ole, jos ei osta hevi-osastolta kaikkea "turhaa", vaan sen sijaan hyödyntää sitä mitä esim. pakastealtaasta löytyy pilkkahintaan. scrg kirjoitti:
Pointti oli nimenomaan että osa vihreistä jutuista on hyvin ravintoköyhää. Ja sehän ei haittaa ja on jopa hyväksi jos sillä ravintoköyhällä täyttää vatsansa sen sijaan että täyttäisi sen ylimääräisellä sokerilla tms. Mutta kun puhutaan miehen logiikasta, niin mies syö vain ruokaa joka on hyvää ja jossa on järkeä.
Sitten on ollut valitusta että terveellisesti syöminen on kallista. Ei ole, jos ei osta hevi-osastolta kaikkea "turhaa", vaan sen sijaan hyödyntää sitä mitä esim. pakastealtaasta löytyy pilkkahintaan.ookoo, pointti ymmärretty.
jälkimmäisestä oon samaa mieltä.
ei mulla muuta,
vielä tuohon alkuperäiseen linkkiin palatakseni, mun mielestä kyllä jäävuorisalaatin sijaan kannattais ennemmin olla huolissaan maapallon resursseista ns. tyhjiä kaloreita sisältävien ruokatuotteiden tuotannon kohdalla, kuinka tärkeitä ihmisille on ravitsemuksellisessa mielessä esim. karkit, limsat, keksit ja leivonnaiset, saati sitten vaalea leipä..? maistuuhan ne toki hyvälle ja täyttää mahan, mut eipä niissäkään sitä ravintoarvoa ole, ainakaan enempää ku siinä jäävuorisalaatissa, yhtä hyvin vois syödä sokeria suoraan pussista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822