Auton myynti

Tietämätön21

Apuja kaivataan: olen myymässä autoa joka on nimissäni,mutta kaukana seisonnassa, joten toinen henkilö hoitaa myymisen. Mitä pitää nyt muistaa? Eli turvallinen autokauppa tuntemattoman kanssa enkä itse voi olla paikalla. Mitä vaihtoehtoja on?

6

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VaihtoABC

1. Ensin vaihtaa raha omistajaa, sen jälkeen vasta auto ja sen paperit ostajalle.
      2. Auton myynnistä tosite/kopio allekirjoituksin sinulle. "Vanhanaikaisella luovarilla" tai kopio ostajalle täytetystä auton luovutus-osasta, nn. 2.osasta, jota "luovutusosaksikin" vielä kutsutaan.

1b. Tällä varmistat, että saat autostasi oikeasti rahan etkä "tyhjää arpaa". Käteinen on helppo todeta rahaksi tai tilisiirrosta pitää löytyä pankin arkistointitunnus kuitista. Älä usko "maksan kotoa" tai "ei tulostunut kuittia" selittelyjä. Huijareita on yllättävänkin paljon ostattelemassa.
      1c. Suosittelisinkin tekemään kaupan autoliikkeen kanssa. Kauppahinta ei välttämättä ole ihan maksimaalinen, muttei välttämättä kovin huonokaan jos autosi on ns."markkinahintainen" ja helpohkosti myytävää merkkiä/mallia. Autoliikkeeseen myyden saat heti rahan tilillesi ja auton asianmukaisesti pois nimiltäsi eikä tarvitse jälkeenpäin murehtia huijariostajan tehtailemia parkkisakkoja, bensavarkauksia ja muita rötöstelyjä, maksamattomia vakuutuksia ja käyttömaksuja.
      Äärimmilleen vietynä ja pahimmillaan kohtaat mestaripetostelijoitten yrityksiä pelotellen saada sinulta jälkikäteen hyvitystä kauppasummasta kun löysivätkin autosta vikaa. Näitäkin on melko runsaasti tällaisia "ammattipetostelijoita", jotka maksavat kyllä kauppasumman mutta jälkikäteen alkaa sellainen uhkailurumba (väkivallalla, poliisilla, palokunnalla, liivijengillä...), että puristavat tottumattomalta myyjältä pahimmillaan vaikka koko kauppasumman takaisin "vikojen" vuoksi.

2b. Tällä voit tehdä myydystä autostasi myynti-ilmoituksen TraFiin ja katkaista suhteen ex.autoosi. Tosin tuokaan ei ole täysin aukoton järjestelmä; jos huijariostaja ei rekisteröikään autoa itselleen, tulee kyseisellä autolla tehtaillut P-sakot, bensavarkaudet jne.jne. kaikki sinulle ja joudut jokaisen yksittäin ja erikseen myynti-ilmoituksellasi todistamaan toiselle kuuluviksi rötöksiksi. Voi sitten kestää pahimmillaan auton loppuelämän tämä rumba.
      2c. Edelleenkin ammattitaitoinen autoliike osaa nämä tehdä automaattisesti ja vastuusi sekä velvoitteesi autoasi kohtaan päättyvät tukkoon rahaa ja jatkat huolettomasti päivääsi.

Siinähän tuota muistettavaa noin niinkuin aluksi. Onnea autosi myyntiin.

• mikäoliongelma

Yksikään autoliike tuskin on ostamassa seisonnassa kaukana olevaa autoa. Lisäksi ostaja haluaa varmasti auton paperit heti pystyäkseen rekisteröimään sen ajokäyttöön jos mahdollista ajaa. Eli sovit hinnan puhelimessa ostajan kanssa (ei tule välistävetoa). Ostaja maksaa rahat kaverillesi ja saa allekirjoitetun PÄIVÄYKSELLÄ olevan 2-osan . Kaverisi tekee vielä luovarin paikan päällä oikeilla tiedoilla. Ei muuta.

• VaihtoABC
        mikäoliongelma kirjoitti:

Yksikään autoliike tuskin on ostamassa seisonnassa kaukana olevaa autoa. Lisäksi ostaja haluaa varmasti auton paperit heti pystyäkseen rekisteröimään sen ajokäyttöön jos mahdollista ajaa. Eli sovit hinnan puhelimessa ostajan kanssa (ei tule välistävetoa). Ostaja maksaa rahat kaverillesi ja saa allekirjoitetun PÄIVÄYKSELLÄ olevan 2-osan . Kaverisi tekee vielä luovarin paikan päällä oikeilla tiedoilla. Ei muuta.

Ehkäpä ei paras lähtökohta myydä autoa, mutta muut yllä mainitut huomioiden paras ja helpoin tie päästä eroon autostaan. Senhän on pakko olla tarpeeton, kun se ei liikennekäytössäkään ole? Tarpeettomasta pienempikin korvaus lienee kaikki kotiinpäin?
        Miksi ottaa riski, että tarpeettoman auton myymisestä koituisi väkivallan riski (myynnin jälkeen rahat takas uhkailun muodossa) saati loppuelämän kulkeva ainainen myntiosan kopion skannailu ja faksailu poliisille, pysäköinninvalvontoihin jne. ?

• VaihtoABC
        mikäoliongelma kirjoitti:

"Eli sovit hinnan puhelimessa ostajan kanssa (ei tule välistävetoa)."

No just!?
        Eli seisonnassa olevan auton myynnin, auton esittelyjen jne.jne. hoitava kaveri on "välistävetäjä" jos pienenkään korvauksen haluaa tekemästään työstä? En minä ainakaan pullakahveilla myisi mitään toisen puolesta...

Eikö nyt olisi ihan helpointa, jos autoliikkeeseen myyntikin tuntuu kovastikin perseeseenvetämiseltä, että runttaa sen pskaläjän paaliin? Ei vetele välistä autokauppias eikä kaverikaan ja seisonnassa olevasta romustakin pääsee eroon. Saa vielä romutustodistuksen lisäksi 1500euron kupongin, jonka voi laittaa tarpeettomana raameihin tulevia sukupolvia varten esimerkiksi tästä päivästä ja kaupankäynnin kikkailusta joka ei johda mihinkään.

• VaihtoABC
        VaihtoABC kirjoitti:

"Eli sovit hinnan puhelimessa ostajan kanssa (ei tule välistävetoa)."

No just!?
        Eli seisonnassa olevan auton myynnin, auton esittelyjen jne.jne. hoitava kaveri on "välistävetäjä" jos pienenkään korvauksen haluaa tekemästään työstä? En minä ainakaan pullakahveilla myisi mitään toisen puolesta...

Eikö nyt olisi ihan helpointa, jos autoliikkeeseen myyntikin tuntuu kovastikin perseeseenvetämiseltä, että runttaa sen pskaläjän paaliin? Ei vetele välistä autokauppias eikä kaverikaan ja seisonnassa olevasta romustakin pääsee eroon. Saa vielä romutustodistuksen lisäksi 1500euron kupongin, jonka voi laittaa tarpeettomana raameihin tulevia sukupolvia varten esimerkiksi tästä päivästä ja kaupankäynnin kikkailusta joka ei johda mihinkään.

...sama siistimmin ilmaistuna:
        Jos ja kun auton myynti on "ulkoistettu" kavrille hoitaakseen, ei ole mitään asiaa auton tulevalle ostajalle. Kaverille ilmoittaa summan x, jolla saa auton hävittää ja kaveri voi sen myydä (myyntitaidoistaan riippuen) vaikka hintaan xx... loppu on myyntipalkkiota myyntityöstä. Jos se on viiskymppiä niin sitten on. Jos se on tonni, niin sitten on. Ei pitäisi centin vertaa kiinnostaa, kun ei oman auton myyntityökään kiinnosta, seisomaan laitetusta tarpeettomasta autosta saa minkä saa ja päivä jatkuu.
        Edelleenkin turvallisin ja yksinkertaisin tapa hävittää auto (tarpeeton!) on kysellä auton sijaintikunnan lähimmistä autoliikkeistä kuka sen haluaa parhaaseen hintaan ostaa.

• autonmyynti

... aika epävarmaa on tuo antaa kaverille myyntiin. Sinä olet vain oikeutettu kirjoittamaan paperitkin vain. Itse hoisin kun muutin keväällä Saksaan myynnin www.autolle.com :kautta. Sanoivat myyvänsä autot n.10 vuorokaudessa. Kaksiviikkoa niillä kesti, ja turvallista oli. Paperit lähetin vasta kun olin saanut rahat tilille. Tämä sopi heille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe