Nyt kun on päädytty avioeroon ja siihen, että lapset asuvat vuorotellen isän ja äidin luona niin millainen paperi siitä pitäisi tehdä? Onko jossain mallipohja?
Yhteishuoltajuus sopimus
5
2840
Vastaukset
- Alannahi
Otapa yhteyttä paikkakuntasi lastenvalvojaan.
Sovit ajan, ja sitten menette puolisosi kanssa sinne tekemään
*huolto-
*tapaamis-
*elatussopimuksen
Huomaa, että kaikki kolme ovat eri asioita keskenään. - Jaana
Teidän pitää sopia keskenään kumman luona lapset asuvat, miten tapaamiset järjestetään, miten lapsen huoltajuus ja elatus järjestetään. Näitä sopimuksia voi sitten vahvistaa kunnan lastenvalvojan luona tai käräjäoikeudessa esim avioerohakemuksen yhteydessä.
Yhteishuoltajuus tarkoittaa että lapsen huoltajina toimii (edelleen) lapsen isä ja äiti ja sinänsä tämä ei vaikuta elatukseen, asumiseen tai tapaamisiin. Yhteishuolto on yleensä paras ratkaisu lapsille.
Lapsen pitää asua jommankumman luona - jos on useita lapsia ja tavoitteena vuoroasumisratkaisu voi olla hyvä "jakaa" lapset siten että osa lapsista kirjoilla isän luona, osa äidin luona. Tapaamiset sovitaan sitten että ovat aina viikko (tai joku muu jakso) toisen luona.
Elatusmaksuja ei yleensä makseta vuoroasumistilanteissa mutta elatusvelvollisuus pysyy. Hyvätuloisempi vanhempi on velvollinen maksamaan enemmän lasten elatuksesta. Usein tämä hoituu niin että ohjataan lapsilisät pienituloisemmalle ja kumpikin sitten maksaa omien vuorojensa aikana lasten kuluja. Sen lisäksi pitää sopia esimerkiksi kumpi maksaa lapsen kiinteitä kuluja kuten hoitomaksut. Jotkut vanhemmat avaavat erillisen pankkitilin johon lapsilisät menevät ja vanhemmat tallettavat jonkun sovitun kk-summan siihen - ja tältä tililtä maksetaan sitten lapsen kuluja (hoitomaksuja, vaatteita jne).- mies vantaalta
Hyvä asiallinen kirjoitus, joka pitää sisällään kaiken oleellisen.
Ainoa ero on se, että käsittääkseni lapsilisät ohjataan aina sille vanhemmalle, jonka kirjoilla lapsi on.
Muistakaa, että lapsen/lapsien tulevaisuus on enemmän kuin tärkeä asia. - Jaana
mies vantaalta kirjoitti:
Hyvä asiallinen kirjoitus, joka pitää sisällään kaiken oleellisen.
Ainoa ero on se, että käsittääkseni lapsilisät ohjataan aina sille vanhemmalle, jonka kirjoilla lapsi on.
Muistakaa, että lapsen/lapsien tulevaisuus on enemmän kuin tärkeä asia.Lapsilisät menevät yleensä sille osapuolelle jonka luona lapsi on kirjoilla mutta vanhemmat voivat kyllä sopia toisinkin. Toisaalta kannattaa kyllä ohjata niitä yhteen paikkaan ja sillä tavalla hyötyä lapsikorotuksista (lapsilisä nousee lapsiluvun mukaan).
Olen itse eronnut mutta avoliitosta. Keskimmäinen lapsi souti isänsä luota minun ja minun isänsä luo. Siinä on muistettava lapsilisäpapereissa,, että 31. päivä kun muuttaa saa toinen jo lapsilisät( kenen luo muuttaa). mutta jos lapsi muuttaa 2 päivä vaikka äidin luo saa silloin isänsä vielä siitä kuukaudesta lapsilisät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122