Ei tää nyt varmaan ihan tänne palstalle kuulu, mutta onkohan se oikein, että olemme 32 v. pariskunta ja asuneet saman katon alla puoli vuotta, suhteemme on hyvin alussa ja nyt nimeni on ilmeisesti tulossa poikaystäväni sukukirjaan.
Minä en haluaisi, että nimi tulee sinne, mutta poikaystäväni isä oli nimeni kertonut sukututkijalle ja sukututkija oli sanonut, että kyllä se sinne sitten täytyy laittaa, jos saman katon alla on. Eli meiltä kummaltakaan ei ole kysytty nimenlaitto asiasta mitään. Onko sääntö tosiaan tällainen? Emmehän ole edes kihloissa, naimisissa eikä meillä ole lapsia.
Miten reagoisitte?
Nimen laitto sukukirjaan
6
114
Vastaukset
- PidäPuolesi
Pyydä sukututkijan yhteystiedot ja ilmoita hänelle suoraan, ettet halua, etkä hyväksy tietojesi, edes nimesi, laittoa ko. kirjaan.
Osaava sukututkija tietää, että tiettyihin julkisiin rekistereihin voi ilmoittaa, ettei halua antaa tietojansa sukututkimuskäyttöön, miten siis ei voisi suoraaan sukututkijallekin asiasta ilmoittaa?
Monikin "tavallinen ihminen" kerää tietoa suvustaan, muttaa ymmärtää kunnioittaa pyydettäessä ihmisten oikeutta yksityisyyteen - sinullakin on oikeus seurustella joutumatta "kirjoihin ja kansiin".
Muuten vielä huomautus: sukututkija tekee todennäköisesti työtään korvausta vastaan, joten hän saa työn tilaajalta ohjeetkin, mutta tilaajallakaan ei ole oikeutta "määrätä" tietojasi julkaistavaksi.- hyvinkirjotettu
Tuo oli hyvin asiallinen kommentti. Juuri noin.
- ksjdfksdjf
Asiallinen sukututkija jättää kyllä nimen mainitsematta, jos pyydät. Meillä äidin sukukirjan teki harrastelija, ja mukaan päätyi kaikenlaista, vähän mielikuvituksenkin tuotetta, mm. mulle ammatti, johon äitini olisi toivonut minun suuntautuvan :)
Mutta eipä hätää, alkuinnostuksen jälkeen sukukirja lienee jäänyt kaikilla hyllyyn pölyyntymään. Ei sillä siis ole niin suurta merkitystä.
- tutkijax
Älä huolehdi, ei sinua sukukirjassa mainita, jos ette ole naimisissa eikä teillä ole lapsia. Ethän vielä edes kuulu sukuun.
- bäriläinen
Kaikkien sukututkimusta tekevien ja sen kohteeksi jouvien, kannattaa käydä katsomassa läpi sukututkimuksen uudet käytännesäännöt.
Niissä kerrotaan mitä saa tehdä ja mitä ei, ja myös millaiset oikeudet jokaisella meistä on, mm. kieltäytyä kokonaan tai osittain tietojensa tallentamiseta tai oikeudesta nähdä mitä tietoja hänestä on rekisteriin laitettu. Tässä linkki Sukuseurojen keskusliiton sivulle, josta käytännessäännöt on luettavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818