Jännitysniska? Huimaus ja paljon muuta...

Pönttöseis

Moi. Olen reilu 3-kymppinen mies. Kärsin paniikkihäiriöstä, yleisestä ahdistuneisuudesta ja masennuksesta. Minua huimaa aina....

- olo on jatkuvasti kuin keikkuvalla laiturilla kävelisi, istuisi, makaisi. Tämä on 24/7, ollut iät ja ajat. Välillä taustalla, välillä tosi rajuakin(nyt ollut pahana kuukauden)
- jatkuva uupumus päässä, paineen tunne
- olo kuin olisi krapula
- aamuisin/yöllä herätessä silmät on kummalliset hetken aikaa. Varsinkin toinen silmä. Vaikea selittää, pelottava oire. Menee kuitenkin nopeasti ohi. Tämä on uusin oire. Myöskin samalla huimaa kovin.
- näen huimauksen, eli seinät elää ja "hengittää", värisee jne. Tämä on aina, ollut iät ja ajat.
- jumalaton väsymys
- poissaoleva olo, kuin ei olisi olemassa tms outoa
- niskat on kuin maitohapoilla jatkuvasti. Toinen käsi voimaton kun nostaa ylös. Koko ajan tekisi mieli hieroa niskaa tai oikeastaan koko hartioita. Pakko venytellä vähän väliä. Kaikenkaikkiaan huonon tuntuiset niskat
- liikunta pahentaa huimausta, en ymmärrä miksi. Veri lähtee liikkeelle?
- on pistelyja ja kaiken maailman ihme tuntemuksia ympäri kroppaa, ihan jalkaterissä asti jnejnejnejne.....

Lääkärit pistävät oireet ahdistuksen piikkiin. Minusta taas asia on toisinpäin, olen ahdistunut noiden oireiden takia. Veemäinen kierre joka vaan jatkuu ja jatkuu vuodesta toiseen. Olo on tosi huono ihan aina. Alkoholi auttaa, muttei poista kaikkea oiretta. Tutkittu on vuosien varrella vaikka mitä (on tosin jo vuosia aikaa tästä), pään MRI mukaanlukien. Terve kuin pukki. Ainut mikä nyt löytyi kun kävin viime viikolla lääkärille valittamassa oloa ja jatkuvia paniikkikohtauksia, korkea verenpaine ja sykkeet huiteli miljoonassa (oli kohtaus päällä). Betasalpaajaa nyt jonkin aikaa syön seroxat ahdistukseen. Olen koittanut sinnitellä olojeni kanssa ilman lääkkeitä, mutta nyt oli pakko taipua, sen verta on mennyt mies huonoon kuntoon...

Niin, lähinnä tuosta jännitysniska hommasta. Minkälaisia oireita se voi tehdä? Toki tuosta paljon olen lueskellutkin, mutta kokemuksia olisi mukava jakaa. Haluaisin alkaa asiaa hoitamaan, mutta olen tällä hetkellä niin ahdistunut olostani etten kykene tekemään juuri yhtään mitään.

32

6805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 24t24t

Mulla tepsii yhdistelmä: 1G Panadol Norflex ( Opamox) kohtuullisen hyvin.

• Pönttöseis

Ok, millaisiin oireisiin?

• neurojakalevala

Tuo uusin oire silmissä kannattaisi tarkastuttaa neurologilla.
      Onkohan sulla epätyypillinen migreeni tai epilepsia? Sekin olisi neurologin alaa.
      Jos niskat on oikein jumissa, niin sen jumin aukaisu tuntuu aluksi päänsärkynäkin. Jos on pahasti jumissa, kuten kuvailet, niin ihan kerta ei riitä.

Oletko kokeillut kalevalaista jäsenkorjaajaa? Ovat tehokkaampia jumien aukaisemisessa kuin klassiset hierojat.

• Pönttöseis

Oikeastaan kun mietin näitä silmäjuttuja on ollut joskus ennenkin. Veikkaan että juurikin tällaisen pahemman huippakauden aikana. Ja se tunne tulee myös nytkin kirjoittaessa, eli osaan ehkä kuvitella sen myös. Ja jostain syystä autolla ajaessa. Ajoasento? En ymmärrä.

Tuota päänsärytöntä migreeniä olen juu miettinyt. Eipä sitä ainakaan "aikoinaan" yksikään lääkäri osannut epäillä. Neurologin mukaan vaivat eivät ole neurologisia. Tämä siis todettu vuosia sitten. En tiedä.

Olo on nytkin tosi inhottava. Niskat on jäykät ja omituinen paine niissä kun esim sitoo kengännauhoja, ja sitten taas veivaa päässä kovemmin. Paine myös päässä ja tuntuu jotenkin oudosti nenänvarressa. Kertakaikkiaan omituinen ja sekava olo. Paniikkiakin meinaa pukata jatkuvasti.

• lfijgilikl
      • Pönttöseis

Siis pään magneettikuvat? Ne on otettu minulla muistaakseni 2008.

• lfijgilikl
        Pönttöseis kirjoitti:

Siis pään magneettikuvat? Ne on otettu minulla muistaakseni 2008.

Näkyykö magneettikuvissa myös pikkuaivot kokonaan eikä vain yläosa? Onko kuvat tulkittu oikein?Tiedän tapauksen jossa lääkäri ei ymmärtänyt tai sitten ei vaan muuten kertonut potilaalle että on chiari. Kyllä kannattaa perehtyä kuviin itse,ei kovin vaikeaa.

• 3123123

mulla ihan samat oireet, lisäksi leuoissa jännitystä ja joka kipua..
      ja joskus kun nousee nopeasti ylös niin huimaa ja jalat ei liiku ja sormissa kipua :(

asutko oulussa?

• Pönttöseis

Enpä asu oulussa. Minullakin ollut leuassa ja naamarissa ihme tuntemuksia, jopa feikki hammassärkyjä. Varmaan vaan leuat tms kireinä?

• huimausonkamalaa

Minulla ollut niska jumissa piiiiitkään. Lievää huimausta myös usein ja aina välillä lievää ahdistusta. Tunnin hieronta auttaa päiväksi niskan kanssa mutta ei ole aikaa eikä rahaa käydä hierojalla joka päivä, hyvä kun sentään joka kuussa.
      Aikoinana oli hyvä läke Vertipam mutta sen valmistus on lopetettu. Harmi että mitään uutta vastaavaa ei ole, jaksaisin paremmin töissäkin jos saisin lääkettä.

• Pönttöseis

Itse en ole edes käynyt hierojalla, kuin kerran joskus aikoinaan. Sen jälkeen huimasi niin vietävästi monta tuntia että jäi siihen. Nyt tosin miettinyt jos johonkin ammittilaiselle menis näyttäytymään.

Tuosta huimaamisesta vielä, minulla kaikkein pahin asento on esim tiskatessa tai tehdessä ruokaa. Sellain pää etukenossa. Siintä tulee sellainen viskaava huimaus.

• vihjeitä

Oletko mitannut natriumin ja kaliumin? Pyörrytyksissä varmin neurologi on Kampissa: Ojala. Itä- ja Pohjois-Suomen alueiden ainoa osaaja on Sivenius Mehiläisessä.

Selaa Migreeniyhdistyksen julkaisuja osoitteessa http://www.migreeni.org
        Minulle sieltä löytyi tensio-päänsärky.

• seonkoettu

Jos käytät päihteitä,lopeta ne paniikkihäiriöt ym. jää pois päihteiden lopettamisen myötä.

• veikkausarvaus

Anna arvaan, että myös mikä tahansa lihaskuntoilu tuntuu äärettömän tuskaiselta, koska tuntuu, ettei lihaksissa ole energiaa/voimia? Esim punnertaminen tai leuanveto? Entä puuduttaako lihaksia/raajoja normaalia herkemmin, esim maatessa/istuessa? Esiintyykö lihasnykimistä/kramppeja? Lihakset kireät? Ottaako loisteputkivalo silmiin? Huomaatko sisäistä vapinaa/rauhattomuutta? Tarve vetäytyä omiin oloihin/välttää sosiaalisia tilanteita? Aloitekyvyttömyyttä ja asioiden viivyttelyä. Pää ei toimi, muisti huono. Nukut huonosti, etkä herää levänneenä. Kylmänsietokyky alentunut, eikä saunakaan tunnu kovin hyvältä? Nivelet paukkuu varsinkin aamuisin. Suu kuivaa? Onko joitain aamuja, ettei parta ole yön aikana kasvanut juuri ollenkaan? yms outoa.

Tietenkin perusveriarvot normaalit?

Jos nämä osuu melko tarkalleen, niin ehdotan sitten:

Koska olet mies, niin, aivan ensiksi aloittaisin kokeilemaan selibaattia (ei normaalia, eikä itset.). Samalla muistaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti, erityisesti lihaa, kananmunaa, rasvaista kalaa jne, appelsiineja, parsakaalia, avokaadoja, terveellisiä öljyjä, yms. Ei diureettaja/stimulantteja tyyliin kahvi, tee, viina, tupakka, energiajuomat, limonadit, ylimääräinen sokerinlippaaminen...älä välttämättä sipuliakaan tai tulisia mausteita, äläkä pelkkää vesijohtovettä. Jotain urheilujuomaa voisi esim mehujen ja kivennäisvesien lisäksi koettaa, mutta niissäkin voi olla turhan stimuloivia aineosia. Lisäravinteista magnesiumia koittaa varovaisesti, jos tuntuisi helpottavan, sinkkiäkin ehkä, toki maitotaloustuotteet, esim jogurtti voi tehdä hyvää (maustamaton normirasvainen).

Sitten koettaa myös "meditaatio" rentoutusharjoituksia, erityisesti, jos ei saa nukuttua öisin kunnolla.

Näitä koettaa ainakin pari viikkoa. Jos vaikuttaa positiivisesti olo tilaan, niin hyvä. Jos ei auta, niin todella harmillista, mutta mitään tuskin menettääkään? Oireiden alkuperäisestä syystä en osaa sanoa. Ehkä hormonaalinen.

• virtasenmatti

Jännitysniska / niskahartiajumit saa aikaan oireita laidasta laitaan. Yön pimeinä tunteina näitä oireita kelaillessa ihmisen pää helposti toimii niin että alat kehittämään ittelles jos vaikka mitä sairauksia. Ja kohta ahistaakin jo niin paljon että kuvioon helposti mukaan paniikkikohtaukset. Oisko tästä apua http://jannitysniska.blogspot.fi

• Hihihihvi

Samat oireet myös täällä jo vuoden päivät ja ikää myös reilu 30v. Jännitysniskasta johtuu varmasti, etsi hyvä fyssari :)

• Pönttöseis

Ja oireet sen kun jatkuu :( niska kuvattiin ja löytyi "kyfoottinen kaularanka". Ilmeisesti johtuu lihaskireyksistä, jos oikein ymmärtänyt. Omt fysiolla kävin 6 kertaa, ei mtn apua. Diagnoosiksi häneltä sain " kaularankaperäinen huimaus". En tiiä pitääkö paikkansa. Olo on kammottava 24/7. Silmäoireet joita ekassa viestissä kuvailin oli pitkään poissa, mutta nyt taas palannut. Lisäksi vielä elohiiret silmien ympärillä ja otsassa. Autollakaan en enää näköjään saa ajaa, tulee entistä sekavampi olo. Jää se liike päälle jne kun olisi umpikännissä ja viskaa ihan kunnolla. Paniikkikohtaukset saanut suhtkoht kuriin lääkityksellä, mutta muuten ei oloon vaikuta.

Sellanen kohtalo. Kiva. Loppuelämä maattava sängyssä.

• Amalgaamit

• Pönttöseis

Ei oo amalgaamia suussa

• kotonatöissä

Huono huoneilma ???

• Magnesiumista
    • Pönttöseis

Magnesiumia syön kyllä purkista, sillon kun satun muistamaan. En sitten tiedä...

Inhottavinta tällasessa oireilussa on tää pelko ja ahistus mikä väkisin tulee. Ja jatkuva päässä jankkaaminen että mistä johtuu jne. Jo ajat sitten on monet lääkärit sanonu että oireilen millon milläkin tavalla psyykkisiin asioihin kropallani. Ja voin vannoa että oiretta on ollut jos jonkinlaista, huhhuh! Siis ahistuneisuushäiriö, mutta minä en usko, vaan oon varma että tää huimaus on jotain muuta.

• elintavatkuntoonn
    • kipuilija

Heippa,mulla myös paineen tunnetta nenässä joskus,oikea puoli puutuu kasvoista,nenän ja posken kihelmöintiä ,takaraivo puutuu,niskat vuosia kipeät ja jumissa,alaselkä myös kipeytyy ylämäkiä mennessä,usein raskas olo kun hartioita särkee,kelitkin vaihtelee ja säryt sen mukaisesti.Saunan jälkeen paha olo kehossa,en siis kylve saunassa.Onko aloittajalle kasvojen tuntohäiriöitä,pistelyä ym typerää ?Kävin lääkärissä,muka jännitysniskojen jo ,pää kuvattu tt.ssä keväällä.

• qwerwstyg

Käväsepä jollain niksauttajalla...

• Pönttöseis

Hei "kipuilija". Outoa paineentunnetta on nenänvarressa toisella puolen, sillontällön. Oikean puolen poski tuntuu, hmm, vaikea kuvata....ei puutunut mutta outo, tulee ja menee. Silmä/silmät tuntuu oudoilta, tulee ja menee. Alaselkä ja jalat menee jumiin ylämäissä, jep sama vika. Saunassa tai kuumassa suihkussa huippa ja muu olo joko pahenee tai helpottaa, kummallista. Nyt ei ole taas naaman nykimisiä ollut, mutta huimausta senkin edestä. Pönttö on aivan seis koko ajan :( illalla alkaa pään niskojen ja hartioiden "polte", kuin olisi yläkroppa kuumeessa ja olo aivan kamala, kädet väsyy samantien kun nostaa ylös. Kuin olisi pahin mahollinen krapula.

Alkaa keinot loppua

• episty

Heip,mulla on aika fysioterapeutille,aion pyytää lähetteen magneettiin,koska tk lääkäri ei suostunut toistamiseen.Silloin vasta saisin mielenrauhan,olen oikeesti niin ahditunut oireita ja mietin päovät niin että alkaa masentamaan .Liikaa ehkä olen netissä kyttäämässä sairauksia,aivosyöpää ym.MITEN IHMEOIREET EI SAA NIMIÄ? Tulee olo että eletään päivä kerrallaan vaikka viimistä odotellen kun ei ole tietoa ,ketään kiinnosta vittumaiset oireeni,yksin saan pelätä ja itkeä silloin tällöin epätoivisena kun kukaane i ota tosissaan-ainoa keino päästä magneettiin tai neurolle on yksiyinen ja millä rahoilla? ekän minkä elän paskaoireissani,jos kupsahdan,se on sitten siinä ,ei tartte enää ahdistua ja peöossa elää.paskaa.tsemppiä!

• Pönttöseis

Ymmärrän täysin, valitettavasti. Päivä kerrallaan täälläkin mennään. Ei voi tietää onko huomenna huono olo vai aivan helevetin huono olo, ahistavaa. kun vaan sais vielä ennen kuolemaa kokea yhden minuutin normaalia oloa, en enää muusta haaveile. YKSI minuutti.

Tsemppiä sinnekkin!

• ihmejutsku

Hei ja kiitos henkisestä vertaiskokemuksen jakamisestasi! MULLA siis ensivkolla fysikaaliseen aikaa,ja varasin vielä yksityselle erik.l.aikaa puolessa kuussa elokuuta,pyydän lähetettä magneettiin,puhuttuani ihme oireistani.Mulle on tk lääkäri sanonut että kasvojen tuntohäiriöt usein johtuvat niskoista,kipuja on ja hartioissa,ja kulumiakin ehkä iän tullen.jännityniska ollut koko ikäni,skoljoosiselkä,jäykkä olo useimmiten.Yritän olla pohtimatta asioista enempää,hiljaisina ja oireellisina hetkinä alkaa ahdistus nousemaan kurkkuun ja mieleen,ja kun menen yöpuulle,haluan nukahtaa että unohtuuisi koko ikävä oiresto.Mutta pään tt kuvat oli kuulema okei,laiha lohtu mutta haluan sen magneetin,sitten lusin oiressani ikäni tietäen ettei mitään kasvaimia jossain...mutta päivä ja hetki kerrallaan,onneksi on kesä ja puisoon menen ja katson aurinkoa ,hetken vaan unohtaa.Sykyllä ja talvella kökötön sisällä mut toivotaan että saan oireiden syyt selville ja ahdistus näin olle lievenisi.TDEMPPIÄ JA ULKOILE RAUHALLISESTI.Siivouspäivän jälkeen olen ihan kipeä yläkropasta,jäykkä ja uupunut 2seur,pväät puutuposki.

• Pönttöseis

Tähän liittyy vahvasti paineen tunne päässä. Esim jos joutuu kurkottamaan sohvan alle, imuroimaan, tuntuu välittömästi kuin olisi normaalisti roikkunut pää alaspäin minuutin. Tuntu kuin silmät pullahtas päästä, jumalaton paine päässä. Miksi? Ei mtn hajua. Jotenkin ehkä tuntuu kuin niskoista johtuis.

• eukkoty

Sama täällä,aina kun takaraivo puutuu ja kasvot,tulee paineen olo.Sullahan ollut mri kuvaus,eli siltä kannalta ei huolta?Jotenkin mun keho käynyt hitaammin talven flunnsan jälkeen,kipeyttä hartioissa,ja niskassa ja sitä helvetin puutumista kasvoilla ja päässä,ensivkiolla aion kysyä kovasti asioista fyssarilta,tämä ikijumitus alkaa ketuttaa,pidempää jos seisoo,selkä kipeytyy ja jäyukistyy,skoljoosi vielä ja istun,pää puutuu ja niskat kipeetä.ei kivaa mutta kyselen pään paineen tunteesta myös,nuorena en voinut kävellä ettei huipannu,kireät ja kipeät lihakset.nyt ei huimaa mut väsymys on se seikka.Pään tt kuvissa ei kuulema mitään,mistä tietää vaikka joku neuroginen juttu eikä lääkäri laittanu lähetettä pyynnöstä huolimatta.meen yksityiselle ja pyydän magneettia,vaikka maksaa,,,tieto oli se mikä tahansa ,vähentää ahdistusta.koeta pärjätä-pisteleekö sua mistä päin?

• Anonyymi

Mulla todettin 2022 alussa jännitysniska työterveydessä ...oliko diaknoosi sitte oikea ..jaaa .
      No kuitenkin nyt alkaa olla huimaus ym. oireet kohta selätetty ja aika monta syytä löytyy koko kehon jumiin . Ortonin fysiatrilta ja fyssareilta saanut parhaan avun ... suosittelen.
      Mitä löyty
      -Huono työergonomia = siihen parannus sähköpöytä , että voi seisoa osan päivästä.
      - Uniapnea
      -Rintaranka jumissa , samalla hengitys tapahtui yläkeuhkoissa , joka jumitti scaleniukset .
      Samalla vagushermon aktivointi...
      -Lasit ... lähinäköön oli tullut ikänäkö..
      -Lonkan asentorvirhe ...oli toisesta jalasta 50 % lähtenyt voimatasot huomaamatta .
      Nyt on oireet 95 % siitä lähtötasosta ja toivon , että pääsen vuodenloppuun mennessä kaikista oireista.

Eli , siellä niskassa se ongelma ei todennäköisesti se syy ole ... Fysiatrille mars.
      T: Teemu

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      117
      1709
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1448
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      120
      1286
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      145
      1236
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      149
      1201
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1175
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1101
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      989
    Aihe