Minulle lääkäri määräsi lääkettä joka on e-reseptillä. Näkeekö lääkäri koneelta että olenko hakenut lääkkeen apteekista kun minulla on lääkärin aika parin viikon päästä että miten lääke on vaikuttanut yms.... Ei olisi nyt rahaa hakea lääke.
E-reseptin näkyminen
29
5779
Vastaukset
- kamelikuski
Näkee....vippaa joltain....
- Turha_käynti
Siirrä lääkäriaikaa niin pitkälle että olet käyttänyt lääkettä niin lääkäri näkee miten on vaikuttanut.
- Näkee
Kyllä näkee. Voi jopa tulostaa listan kaikista haetuista lääkkeistäsi. Näin kävi itselleni, kun olin samassa tilanteessa ja vastaanotolla lekuri ärisi kun en ollut lääkettä hakenut.
- Tottam
Totta kait näkee, apteekissakin näkevät.
- Dd3
Vaikka näkeekin, niin sitä lääkäri ei tiedoista näe, onko syöty ko. lääkettä. Lääkkeitähän voi ostaa, mutta ei niitä ole pakko syödä.
- ölprlpprlgplrgt
Lääkäri Ei voi tulostaa listaa kaikista haetuista lääkkeistäsi. Lääkäri voi katsella vain itse määräämiään lääkkeitä , ei muiden lääkärien kirjoittamia , se on estetty. Tosin sehän ei vaikuta alkuperäiseen kysymykseen. eli näkee oman kirjoittamansa , yleensä niitä ei seurata kuitenkaan hakeeko ellei sillä ole hoidon kannalta suurta merkitystä-
- Pitääköhän_paikkaansa
ölprlpprlgplrgt kirjoitti:
Lääkäri Ei voi tulostaa listaa kaikista haetuista lääkkeistäsi. Lääkäri voi katsella vain itse määräämiään lääkkeitä , ei muiden lääkärien kirjoittamia , se on estetty. Tosin sehän ei vaikuta alkuperäiseen kysymykseen. eli näkee oman kirjoittamansa , yleensä niitä ei seurata kuitenkaan hakeeko ellei sillä ole hoidon kannalta suurta merkitystä-
Siinähän kaatuu hoitoperusteet kokonaan jos lääkäri ei näe kuin itse määräämänsä lääkkeet. Tuntuu oudolta jos lääkäri ei näkisi kaikkia lääkkeitä koska itsekin näen kaikki minulle kirjoitetut ereseptit. Esimerkiksi terveyskeskuksessa lääkärit voivat vaihtua ja silloinhan uusi lääkäri ei näkisi mitä lääkkeitä potilaalle on jo määrätty.
- KylläVoi
Ihan tiedoksi vaan, että Mehiläisen lekuri tulosti myös TK:n määräämät lääkkeet.
Toisekseen kaikki lääkkeet jotka on e-reseptillä kirjoitettu, näkee JOKAINEN lääkäri. - lvkdvkmfbkfkjf
Pitääköhän_paikkaansa kirjoitti:
Siinähän kaatuu hoitoperusteet kokonaan jos lääkäri ei näe kuin itse määräämänsä lääkkeet. Tuntuu oudolta jos lääkäri ei näkisi kaikkia lääkkeitä koska itsekin näen kaikki minulle kirjoitetut ereseptit. Esimerkiksi terveyskeskuksessa lääkärit voivat vaihtua ja silloinhan uusi lääkäri ei näkisi mitä lääkkeitä potilaalle on jo määrätty.
Tottakai itse näet kaikki omat tietosi , ei keneltäkään omia tietoja voi salata ! tässä virallinen ohjeistus kanta palvelusta jota kaikki joutuvat noudattamaan. Poikkeuksia ei ole ! :
Hoitavalla lääkärillä on oikeus hoitoon liittyvissä tilanteissa katsoa Reseptikeskuksesta potilaalle itse määräämiään lääkemääräyksiä toimitustietoineen ilman potilaan erillistä suostumusta.
• Kiireellisen hoidon yhteydessä (potilaslaki 8§) hoitavalla lääkärillä on oikeus katsoa potilaan lääkemääräykset toimitustiedoin ilman potilaan antamaa suostumusta.
• Muissa tapauksissa hoitava lääkäri tai sairaanhoitaja tarvitsee tapauksesta riippuen joko potilaan suullisen tai kirjallisen suostumuksen katsoessaan potilaan Reseptikeskuksessa olevia tietoja. Suullinen suostumus potilaan kaikkien Reseptikeskuksessa olevien tietojen katseluun voidaan pyytää potilaalta usealla tavalla joko vastaanotolla, puhelimitse tai luotettavan sähköisen palvelukanavan avulla.
• Apteekissa farmaseutti tai proviisori voi katsoa sähköisiä reseptejäsi, kun haet lääkkeet apteekista.
• Omin päin tai uteliaisuuttaan toisten tietoja ei saa mennä katsomaan. Jos näin kuitenkin käy, katselija jää siitä kiinni. Tämä siksi, että jokainen henkilö kirjautuu järjestelmään henkilökohtaisilla tunnisteilla ja aina kun Reseptikeskuksen tietoja katsotaan, siitä jää jälki.
• Lisätietoja potilaan tietojen katselusta.
• Lisätietoa tietoturvasta saat kanta.fi -etusivun alaosassa kohdasta Tietosuoja ja -turva.
Nämä tiedot siis laki tekstiä joka löytyy kanta.fi palveluiden tietosuoja sivulta - xmnckncjdjvljldkv
KylläVoi kirjoitti:
Ihan tiedoksi vaan, että Mehiläisen lekuri tulosti myös TK:n määräämät lääkkeet.
Toisekseen kaikki lääkkeet jotka on e-reseptillä kirjoitettu, näkee JOKAINEN lääkäri.eli kuten jo selvisi tämä mahdollista vain jos lääkäri on kysynyt sinulta ensin luvan että saanko katsoa ja tulostaa kaikki sinun resepti tietosi , jos et anna lupaa niin saa katsoa vain ne reseptitiedot jotka on itse kirjoittanut sinulle. ja tuosshan jo selvisi että jos on hengenvaara tai muu vakava kiireellinen hoito niin sitten saa katsoa kaikki !!!!!!!!!
- KylläVoi
Katsoi ilman lupaani, koska ne oltiin tulostettu jo vastaanotolle mennessä. Kysymys ei ollut hengenvaarasta tms. vaan ihan normaali käynti.
- nnvnjnjjtjtbitibtkhuhu
Juu siis voi katsoa ( eli kone kyllä näyttää ne ) , mutta se ei ole luvallista ja sitä en tiedä mikä rikosnimike tuo on , mutta varmaan vastaava kun on ollut noita Laiton katselu tuomioita poliiseille kun ovat katsoneet uteliaisuuttaan tietoja eli sama juttu ei näkevät tiedot mutta eivät saisi katsoa !
- KylläVoi
Olen ymmärtänyt että e-reseptin pointti on juuri siinä, että jos esim.bentsoja menet pyytämään, niin lääkäri näkee heti onko joku toinen niitä kirjoittanut. Näin sanoi myös psykiatrini, kun odotti tämän reseptin tuloa. Ja kas, kas... Mehiläisen työterv.lekuri oli juuri nämä tulostanut vaikka ne eivät käyntiini liittyneet. Mielestäni saan niitä käyttää, ilman että työtev.huolto tietää ja kun ne psykiatri kirjoittaa. Siinä oli lääkärillä nätisti tulostettuna, näki paljonko on määrätty ja hakematta. Kysyi, haluanko käyttää heidän psykiatria ja en halua, koska on jo vuosia kestänyt hoitosuhde omaani.
Se tilanne oli TODELLA nolo ja häpeällinen :( - nkdnvkdvkjdkv
5 kommenttia ylempänä on kelan kanta sivuilta kopioituna lakipykälät / ohjeet e-reseptien katselusta ! eli e-reseptin " pointti ei ole juuri siinä että jos menet bentsoja hakemaan... " vaan bentsoja ei määrätä sen mukaan onko niitä joku lääkäri aiemmin kirjoittanut vai ei , vaan lääkärin pitää arvioida tarvitko niitä juuri nyt , eikä tehdä lääkemääräystä sen mukaan onko niitä joskus käyttänyt vai ei !!!!! lääkärit eivät saa katsoa toisten lääkärien kirjoittamia reseptejä ilman lupaasi. lääkärit käyttävät potilaskertomusten tietoja jonkin verran eli esimerkiksi jos asut Helsingissä niin kaikki kaupungin lääkärit näkevät potilastietosi ja myös Hus alueen hus sairaalat jos on kyse helsinkiläisestä. työterveylääkärille mennessä olet voinut täyttää jonkun lapun jossa olet antanut luvan e-reseptiesi katseluun ja siis noissa potilastiedoissa voi lukea että esim: potilaalle kirjoitettu diapamia 30 tabl. ahdistukseen tai myös jos lääkäri on katsonut että et tarvi lääkettä niin voi lukea että : potilas katsonut tarvitsevansa rauhoittavia lääkkeitä , niitä ei kuitenkaan potilaan lääkeriippuvuuden takia ole kirjoitettu. eli tollaiset tekstit siellä voi herättää työterveyslääkärisi huomion, MUTTA JOS ASIA häiritsee niin ota yhteyttä potilasasimieheen ja kerro sille tuo asia , tällä palstalla asian vatvominen ei auta asiaa yhtään !!!!!!!!
- KylläVoi
En ole täyttänyt mitään lappua, koska en halua että tietojani repostellaan Pitkin poikin. Täytyy varmaan olla yhteydessä potilasasiamieheen, koska näin kohdallani tapahtui.
Mainitsen vielä sen, että psykiatrinikin sanoi että, "nyt loppuu se väärin käyttö monen kohdalla, kun määrätyt lääkkeet näkee jokainen lääkäri". - mckejdvnjdnvdnujs
Kyllä kannattaa asia selvittää , jos siltä tuntuu ja jos noihin ei kukaan puutu niin kyllähän ne lääkärit niitä katselevat koska he pääsevät sinne tietoihin , mutta eivät saa mennä ilman lakiin perustuvaa oikeutta. tässä alla vielä kanta sivulta nuo laki pykälät , jotka eivät ole mikään pelkkä ohjeistus , vaan laki mitä pitää noudattaa:
9. Kenellä on oikeus nähdä sähköiset tietoni?
▾
• Hoitavalla lääkärillä on oikeus hoitoon liittyvissä tilanteissa katsoa Reseptikeskuksesta potilaalle itse määräämiään lääkemääräyksiä toimitustietoineen ilman potilaan erillistä suostumusta.
• Kiireellisen hoidon yhteydessä (potilaslaki 8§) hoitavalla lääkärillä on oikeus katsoa potilaan lääkemääräykset toimitustiedoin ilman potilaan antamaa suostumusta.
• Muissa tapauksissa hoitava lääkäri tai sairaanhoitaja tarvitsee tapauksesta riippuen joko potilaan suullisen tai kirjallisen suostumuksen katsoessaan potilaan Reseptikeskuksessa olevia tietoja. Suullinen suostumus potilaan kaikkien Reseptikeskuksessa olevien tietojen katseluun voidaan pyytää potilaalta usealla tavalla joko vastaanotolla, puhelimitse tai luotettavan sähköisen palvelukanavan avulla.
• Apteekissa farmaseutti tai proviisori voi katsoa sähköisiä reseptejäsi, kun haet lääkkeet apteekista.
• Omin päin tai uteliaisuuttaan toisten tietoja ei saa mennä katsomaan. Jos näin kuitenkin käy, katselija jää siitä kiinni. Tämä siksi, että jokainen henkilö kirjautuu järjestelmään henkilökohtaisilla tunnisteilla ja aina kun Reseptikeskuksen tietoja katsotaan, siitä jää jälki.
• Lisätietoa tietoturvasta saat kanta.fi -etusivun alaosassa kohdasta Tietosuoja ja -turva. - ihme_numero
lvkdvkmfbkfkjf kirjoitti:
Tottakai itse näet kaikki omat tietosi , ei keneltäkään omia tietoja voi salata ! tässä virallinen ohjeistus kanta palvelusta jota kaikki joutuvat noudattamaan. Poikkeuksia ei ole ! :
Hoitavalla lääkärillä on oikeus hoitoon liittyvissä tilanteissa katsoa Reseptikeskuksesta potilaalle itse määräämiään lääkemääräyksiä toimitustietoineen ilman potilaan erillistä suostumusta.
• Lisätietoa tietoturvasta saat kanta.fi -etusivun alaosassa kohdasta Tietosuoja ja -turva.
Nämä tiedot siis laki tekstiä joka löytyy kanta.fi palveluiden tietosuoja sivultaJäljestä vaan ei saa mitään tolkkua. Ihme numerosarja, mistä ei kyllä selviä kuka ja miksi on tietoja katsellut.
Miksei suoraan tuolla lue yksilöity henkilötieto tietojen katselijasta ja hänen perustelu, mihin tarkoitukseen hän on tietoja tarvinnut?
Mistä pitää/voi kysyä/tarkistaa sen, kuka on tietojasi katsonut?
Miksi tästä on tehty näin vaikeaa? Ketä tässä suojellaan?
- Nimetöllinen
Kelan Kanta.fi -sivuilta (OmaKanta) näkee kaiken mitä olet ikinä tehnyt ja mitä reseptejä olet saanut ja milloin olet hakenut mistäkin apteekista mihin aikaan. Voit itse kirjautua palveluun esim. pankki-tunnuksillasi. Lääkärit ym. ammattilaiset käyvät sieltä usein katsomassa. Näet omat diagnoosisi, laboratiokäyntisi, kaikki terveyskeskusvisiitit yms. ja ammattilaisten kuvaukset käynneistäsi jne. Siis periaatteessa kaiken mitä teet lääke ja terveys-asioihin liittyen.
Näet myös milloin lääkäri tai muu ammattilainen on käynyt katsomassa tietojasi, esim. juuri että onko katsonut ostamiasi lääkkeitä ja milloin olet itse käynyt. Lääkärit näkevät myös milloin olet itse käynyt sivuillasi.- aw4trw
Näkevät myös sieltä mitä olet etsinyt googlesta..
- jotakin_unohdit
Kukaan muu kuin sinä itse ei näe omakanta.fi -palvelusta muuta kuin nimesi, ellet erikseen anna siellä lupaa.
Kuka niin hölmö olisi, että menisi luvan antamaan???? - orwel
aw4trw kirjoitti:
Näkevät myös sieltä mitä olet etsinyt googlesta..
Ja jopsa se, että mitä meinasit etsiä. Kaiken ne tietää.
- näinhänseon
jotakin_unohdit kirjoitti:
Kukaan muu kuin sinä itse ei näe omakanta.fi -palvelusta muuta kuin nimesi, ellet erikseen anna siellä lupaa.
Kuka niin hölmö olisi, että menisi luvan antamaan????Omakanta palvelussa itse näet kaikki tietosi ja loput tiedot on rajoitettuja osittain sen mukaan miten olet sen määrittänyt- Lääkäri voi kuitenkin seurata itse kirjoittamiaan reseptejä ilman että voit sitä estää eli lääkärin itsensä tekemät merkinnät , reseptit ja lääkeostot voi lääkäri katsoa , tämä siitä syystä että lääkäri on velvollinen seuraamaan potilaansa hoitoa , lääkitystä ja terveydentilaa , joten tuota ei voi estää. muuten kanta palvelun käyttö on hyvin rajoitettua ja rajoituksista voi osittain itse päättää...
- 3300
näinhänseon kirjoitti:
Omakanta palvelussa itse näet kaikki tietosi ja loput tiedot on rajoitettuja osittain sen mukaan miten olet sen määrittänyt- Lääkäri voi kuitenkin seurata itse kirjoittamiaan reseptejä ilman että voit sitä estää eli lääkärin itsensä tekemät merkinnät , reseptit ja lääkeostot voi lääkäri katsoa , tämä siitä syystä että lääkäri on velvollinen seuraamaan potilaansa hoitoa , lääkitystä ja terveydentilaa , joten tuota ei voi estää. muuten kanta palvelun käyttö on hyvin rajoitettua ja rajoituksista voi osittain itse päättää...
Onko pakko käydä hoidattamassa itseään terveysasemalla, että lääkäri voi seurata terveydentilaa? Eikö itsensä hoitaminen ole vapaaehtoista? Aina lääkärin neuvojen noudattaminen ei ole viisasta, vaan omaa järkeä on syytä käyttää. Esimerkiksi psyykenlääkkeet koukuttavat ja invalidisoivat, joten niiden käytön suhteen on tärkeää käyttää omaa järkeään.
- eiolepakkosyödälääkkeitä
Tässä on järkeä eli jos on sellaisessa kunnossa että ymmärtää mitä ympärillä tapahtuu ja on vielä kykyä ajatelle itsekkin , niinse kannattaa tehdä. Tuo kyky ajatella itse voi mennä jos syöt kaikki tabletit ja haet kaikki reseptit mitä lääkäri määrää.
- raksi_raksi
jotakin_unohdit kirjoitti:
Kuka niin hölmö olisi, että menisi luvan antamaan????Ja mihin ruutuun se raksi tulee? Ja montako kertaa?
Mitenkäs estät apteekkihenkilökuntaa kyttimästä reseptitietojasi?
- Nimetöllinen2
Unohdin mainita ylempään, että tietenkin näet myös sähköiset reseptisi, milloin ne on määrätty, paljonko on jäljellä ja mihin asti ne ovat voimassa. Klikkaat reseptin tai päivämäärän nimeä niin näet apteekin ja päivämäärän jolloin olet viimeksi ostanut, jos olet ollenkaan.
- dfhsdgfshgfjgfdjh
Voit pyytää sossusta harkinnanvaraista toimeentulotukea. Periaatteessa jokaisen pitäisi saada tarpeelliset lääkkeet. Toinen vaihtoehto on, että sanot suoraan lääkärille, ettei ollut varaa lunastaa lääkkeitä. Syöminen kuitenkin ajaa mielestäni hyvinvoinnissa aika monen lääkkeen edelle. Riippuen tietysti sairauden laadusta. Sinulla on myös olemassa aika pitkälle itsemäärämisoikeutta. Eli pakkohoidon kriteerit ovat tiukat. Onneksi.
Jos kyseessä on vaikkapa silmänpainetaudin lääkitys, niin hoitaisin. Mielialapillerit määrätään herkästi jokaiselle, en ostaisi. Mielestäni on myös henkilökohtainen asia, syökö kolesteroli- tai verenpainelääkkeitä. Niihin asioihin voi vaikuttaa myös elämäntavoilla. Itse olen myös jättänyt lunastamatta antibiootteja (minulla on niistä enemmän huonoja kuin hyviä kokemuksia), ja olen selvinnyt ihan hyvin. - vapauselääjaolla
Sähköistyminen hölmön homaa. Ensin se on muka helppoa ja sitten pätkästää reseptitiedot poikki jos ei ole oivaltanut ostaa kaikkia määrättyjä lääkepurkkeja kerralla (tai olisi tullut liian kalliiksi). Minulla on vuosia ollut lääke joka on juuri minulle tärkeä. Yhdessä viheessa resepti oli muutettu eri sairauteen annetuksi mutta koska kyse on samasta lääkkeestä annoin reseptin olla sinällään. Ennen sai luukulle viedä vaikka kunka vanhan repseptin ja se uusittiin. Nyt Kanta.Fi pätkäisee reseptiketjun poikki. Mitä tehdä kun lääkettä on saamatta mutta toimitusaika vanhentunut. Terveyskeskukseen on pitkä matka ja kärsin puhelinkammosta. Tiedonsiirto koneella olisi hyvä mutta sekin on tehty ihmistä sortavaksi "määräysvallanalaiseksi" niin kuin kaikki muukin tässä piilodiktaattorivaltiossa.
- Käytön_opettelua
Minulla ainakin näkyvät reseptit, jotka eivät ole voimassa. Kun klikkaa reseptin auki niin siellä on linkki, josta voi lähettää uusimispyynnön sähköisesti. Minusta tämä on kätevää. Yhdessä reseptissä ei onnistu, kun lääkäri on mitätöinyt reseptin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855