Pienikulutuksisin maasturi?

-SK

Otsikossa se jo tulikin. Eli pienikulutuksinen maasturi (miksei myös muu neliveto,mutta jos nyt tuosta lähdetään) olisi haussa. Uusi tai vanha, ei väliä. Ei kuitenkaan tiloiltaan noita pienimpiä, vaan mahdollisesti jopa 7 heng. - joka tapauksessa tilava.

Mahdoton yhtälö? Esimerkit pienikulutuksisista maastureista kuitenkin tarpeen. Matka-ajoa kertyy niin paljon, että tuo on ihan ehdoton lähtökohta. Vastapainona maaseudun talvi (ja muutkin) olosuhteet auraamattomine teineen ja peltoteineen, joten perushenkilöautokaan ei käy.

Kiitos!

18

12421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maasturi

      Niin jos nuo ovat perusteet niin Olisiko 4wd Octavia TDi tai joku VW TDi koneella ja nelivedolla. Jos olet kuitenkin sitä mieltä, että HA on liian kesy niin sitten on SUVit josta voi kysellä City-maasturit palstalla. Hintahaarukka on tietysti myös hyvä laittaa, että tiedetään suositellaanko 65000€ uutta vai 8000€ käytettyä.

      • :DDD

        Autoista mitään tietämätön kuuli kaveriltaan heidän ostaneen dieselmaasturin, joka kuluttaa alle 6 litraa satasella. Merkkikään ei jäänyt mieleen, kun ei niistä mitään ymmärrä, mutta joku kallis se oli (:p). Eli ei auta yhtään, mutta olisko ideaa?


    • masah

      Minäkin kaipailen tietoa hintaluokan 8t€ nelivedoista. "Oikea" maasturi ei ole välttämätön, tilaa pitäisi olla 5 hlö tavaraa reilusti. Osat eivät saisi maksaa mansikoita ja pitäisi kestää vähän huolettomampaakin käsittelyä. Citymaasturi voisi ehkä kelvata, mutta onko niistä menijöiksi? Kokemusta on 4wd -90 Caravellesta ja -84 Land Cruiserista. Molemmat päteviä aikanaan, VW:ssä ei kestänyt kone, LC mätäni käsiin. Pari pykälää parempi siis haussa. Saako 8 tonnilla asiallista Pajeroa? Kannattaako Jeeppejä edes harkita?

      • edelleen volkkarilla...

        Tollainen vanha takamoottori vw syncro on hyvä. Ja halpa verrattuna moneen muuhun!!!
        Tämänkin talven/syksyn aikan on nuo maasto-ominaisuudet taas ollet korvaamattomat!

        Siihen kun vaihtaa koneen niin ajelee taas pitkälle. (se 1,6d kesti minulla ongelmitta yli 500 000 km!, sitten vaihdoin 5 sylinterisen dieselin, ja toimii hienosti!)
        Suosittelen 5 cyl dieseliä tai 1,9 4 cyl.


      • Jotain rajaa
        edelleen volkkarilla... kirjoitti:

        Tollainen vanha takamoottori vw syncro on hyvä. Ja halpa verrattuna moneen muuhun!!!
        Tämänkin talven/syksyn aikan on nuo maasto-ominaisuudet taas ollet korvaamattomat!

        Siihen kun vaihtaa koneen niin ajelee taas pitkälle. (se 1,6d kesti minulla ongelmitta yli 500 000 km!, sitten vaihdoin 5 sylinterisen dieselin, ja toimii hienosti!)
        Suosittelen 5 cyl dieseliä tai 1,9 4 cyl.

        Humpuukijuttuja. Mikään dieselmaasturi ei kulje 6 litralla ellei keskinopeus ole 50-60 kmh. Volkkarissa 1,6 kone on aina kovilla enkä usko peltienkään kestävän tollasia kilometrilukuja.
        Dieselmaasturi vie aina 9-10 l satasella, joku RAV-4 cityvehje tai Suzuki voinee mennä 8:lla. Pikkuinen bensasuzukikin vie sen 9 litraa.


      • joo joo joo

        Ai Pajero? Siitähän putoo peräpää kesken matkaa. Kyllä HJ on ainoita maastureita tässä hintaluokassa joita kannattaa edes harkita. Lue 4x4 lehdestä....Niin vakuutut sinäkin.


      • edelleen volkkarilla...
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Humpuukijuttuja. Mikään dieselmaasturi ei kulje 6 litralla ellei keskinopeus ole 50-60 kmh. Volkkarissa 1,6 kone on aina kovilla enkä usko peltienkään kestävän tollasia kilometrilukuja.
        Dieselmaasturi vie aina 9-10 l satasella, joku RAV-4 cityvehje tai Suzuki voinee mennä 8:lla. Pikkuinen bensasuzukikin vie sen 9 litraa.

        Nuo autot kyllä kestää, kun niitä oikein käyttää!
        Mutta toiset ihmiset onnnistuu ne aika nopeasti romuttamaan,,, miksiköhän,,, esim ns yritysauto,,, joka ei ole oma ajetaan romuksi äkkiä,,, millään ei ole väliä!

        Omat kokemukset vw pikkudieselistä ovat hyvät. Se kyllä kestää, kun ei aivan viimeistä siitä irti ota (-jos nopeusrajoitusten mukaan liikkuu,, niin tehot riittää!!)

        Vastaava kokemus 1,6d on myös tuttavan vanhasta vw - golfista - meni yli 500000 km! (sitten kansiremontti - ja uusia kilometrejä... yhä käytössä...

        Tiedän, että esim vw bussi turbo, 1,6 saadaan ajamalla rikkki, kun turbolla pusketaan oikein kunnolla, säälimättä...
        Mutta miksi pitäisi särkeä, jos voi käyttää järkeä!

        Hyvää joulua ja hyviä kilometrejä.


      • pajeristi
        joo joo joo kirjoitti:

        Ai Pajero? Siitähän putoo peräpää kesken matkaa. Kyllä HJ on ainoita maastureita tässä hintaluokassa joita kannattaa edes harkita. Lue 4x4 lehdestä....Niin vakuutut sinäkin.

        Mulla 400tkm ja kaikki osat mukana tiukasti
        Huolto ja käsittely auttaa tähän asiaan!


      • kulutus
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Humpuukijuttuja. Mikään dieselmaasturi ei kulje 6 litralla ellei keskinopeus ole 50-60 kmh. Volkkarissa 1,6 kone on aina kovilla enkä usko peltienkään kestävän tollasia kilometrilukuja.
        Dieselmaasturi vie aina 9-10 l satasella, joku RAV-4 cityvehje tai Suzuki voinee mennä 8:lla. Pikkuinen bensasuzukikin vie sen 9 litraa.

        1989 Diesel Range vei Norjan reissulla 9 litraa maantiellä, 4 miestä viikon kalakamppeet lastilla.


    • Vitara TD

      Kyllä se suzukin grandi PSA:n HDI moottorilla taitaa olla tämän hetken pienikulutuksisin maasturi: m 5,8l/100km
      k 8,0l/100km
      y 6,6l/100km
      teho 80kW ja vääntö 270nm/1750r/m ,tankin tilavuus 66l eli kyllä tuolla pitkälle ajelee tankillisella....joku on kuulemani mukaan päässy jopa alle 5l/100km pihistämällä....

      • paska puhetta

        onko sama kone kuin sitikka c5 miten voi mennä neliveto,korkea,ilmanvastusta,vähemmällä kuin c5


      • masa
        paska puhetta kirjoitti:

        onko sama kone kuin sitikka c5 miten voi mennä neliveto,korkea,ilmanvastusta,vähemmällä kuin c5

        ...joka ei välttämättä osaa ajaa taloudellisesti. Vähällä se menee osaavissa käsissä, vähemmällä kuin Suzuki:

        Kulutus EU-mittausnormien mukaan (Citroën C5 110 HDi SX Break):
        Kaupunkiajossa 6.9 l/100 km
        Maantieajossa 4.6 l/100 km
        Yhdistetty 5.5 l/100 km

        Kulutus EU-mittausnormien mukaan (Suzuki Grand Vitara 2.0 TDI 4WD 5ov):
        Kaupunkiajossa 8.0 l/100 km
        Maantieajossa 5.8 l/100 km
        Yhdistetty 6.6 l/100 km

        Suzukin neliveto on kytkettävä, eli ei haittaa matka-ajossa.

        Vielä vertailun vuoksi, Suzuki Grand Vitara XL-7 2.0 TDI 4WD 7h

        Kulutus EU-mittausnormien mukaan:
        Kaupunkiajossa 10.3 l/100 km
        Maantieajossa 6.7 l/100 km
        Yhdistetty 8.0 l/100 km

        Uusien autojen teknisiä tietoja on näppärä katsella: http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=merkeittain


      • maastoon

        joo ois mukava ajella päivä tuommosella vituralla näkis mitä se vie kun lähetään sinne ajamaan mihin maasturi on tehty,jos se nyt etes kulkee maastosa saatikka kestää?


      • Vitara TD
        maastoon kirjoitti:

        joo ois mukava ajella päivä tuommosella vituralla näkis mitä se vie kun lähetään sinne ajamaan mihin maasturi on tehty,jos se nyt etes kulkee maastosa saatikka kestää?

        >joo ois mukava ajella päivä tuommosella vituralla näkis mitä se vie kun lähetään sinne ajamaan mihin maasturi on tehty,jos se nyt etes kulkee maastosa saatikka kestää?<

        No niin jos nyt katot ensin hintaa ja mietit sitten mitä ne sun ajattelemat maasturit maksaa niin ei ne ny samalla viivalla voi olla ja toisekseen mihin ne maasturit sit on tehty? Jos mettään haluat mennä niin osta ihmeessä metsäraktori-menee taatusti pahemmasta paikasta ku maasturi ja jos sekään ei kelpaa niin osta panssarivaunu-sen jo luulis kestävän ja menevän siitä mistä sä haluat-hei haloo-


      • Jotain rajaa
        Vitara TD kirjoitti:

        >joo ois mukava ajella päivä tuommosella vituralla näkis mitä se vie kun lähetään sinne ajamaan mihin maasturi on tehty,jos se nyt etes kulkee maastosa saatikka kestää?<

        No niin jos nyt katot ensin hintaa ja mietit sitten mitä ne sun ajattelemat maasturit maksaa niin ei ne ny samalla viivalla voi olla ja toisekseen mihin ne maasturit sit on tehty? Jos mettään haluat mennä niin osta ihmeessä metsäraktori-menee taatusti pahemmasta paikasta ku maasturi ja jos sekään ei kelpaa niin osta panssarivaunu-sen jo luulis kestävän ja menevän siitä mistä sä haluat-hei haloo-

        Turha noilla normikulutuslukemilla on leuhkia. Mitä todistaa Suzukin kulutuslukemat kesäkelissa takavedolla? Entäs kun pannaan neliveto ja kelit on vähänkin kurjemmat? Sen verran on itellä kokemusta näistä rungollisista taka/nelivedoista, että talvisin on syytä ajaa AINA neliveto päällä. Olen nhnyt kuinka Vitara pyörähtää polanteesta vastaantulevan kylkeen jo pienestä ajovirheestä.
        Kyllä Suska voi suhteellsien vähääl kuleka, mutta ei varmaan kuudella litralla nelivedolla.


      • Vitara TD
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Turha noilla normikulutuslukemilla on leuhkia. Mitä todistaa Suzukin kulutuslukemat kesäkelissa takavedolla? Entäs kun pannaan neliveto ja kelit on vähänkin kurjemmat? Sen verran on itellä kokemusta näistä rungollisista taka/nelivedoista, että talvisin on syytä ajaa AINA neliveto päällä. Olen nhnyt kuinka Vitara pyörähtää polanteesta vastaantulevan kylkeen jo pienestä ajovirheestä.
        Kyllä Suska voi suhteellsien vähääl kuleka, mutta ei varmaan kuudella litralla nelivedolla.

        Ei täällä kyllä kukaan oo millään luhkinu. Noi on viralliset speksit vitarasta ja tottakait ne muuttuu talvella ihan niinkuin muillakin autoilla mutta suhteessa mennään kuiteskin pienellä. Ite olen ajanut työkseni joka päivä joka kelissä 18 vuotta ja on kertynyt kyllä kokemusta monesta autosta ja tällä hetkellä on alla grandi ja voin vakuutta sulle että ei se pienestä ajovirheestä kyllä ole moksiskaa tuo vitara vaan vakaasti kulkee...toisekseen kyllä auto kun auto pyörähtää polanteesta tmv. jos on pyörähtäekseen....kyllä ne lähtee täysperävaunulliset k-autotkin ammattimiesten käsistä välillä milloin mistäkin "tuntemattomasta" syystä!


      • Jotain rajaa
        Vitara TD kirjoitti:

        Ei täällä kyllä kukaan oo millään luhkinu. Noi on viralliset speksit vitarasta ja tottakait ne muuttuu talvella ihan niinkuin muillakin autoilla mutta suhteessa mennään kuiteskin pienellä. Ite olen ajanut työkseni joka päivä joka kelissä 18 vuotta ja on kertynyt kyllä kokemusta monesta autosta ja tällä hetkellä on alla grandi ja voin vakuutta sulle että ei se pienestä ajovirheestä kyllä ole moksiskaa tuo vitara vaan vakaasti kulkee...toisekseen kyllä auto kun auto pyörähtää polanteesta tmv. jos on pyörähtäekseen....kyllä ne lähtee täysperävaunulliset k-autotkin ammattimiesten käsistä välillä milloin mistäkin "tuntemattomasta" syystä!

        Anteeksi kirjoitusvirheet. Niin, toki karkaa käsistä muutkin autot, mutta erityisen herkästi lyhytakselivälinen takavetoinen. Eli neliveto päälle, jolloin kasvaa kulutuskin.
        Grand Vitara olii minullekin kätevä auto, mutta onnettoman pieni. XL-7 ei auta, siinä vain pituus kasvaa muttei leveys.


      • Vitara TD
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Anteeksi kirjoitusvirheet. Niin, toki karkaa käsistä muutkin autot, mutta erityisen herkästi lyhytakselivälinen takavetoinen. Eli neliveto päälle, jolloin kasvaa kulutuskin.
        Grand Vitara olii minullekin kätevä auto, mutta onnettoman pieni. XL-7 ei auta, siinä vain pituus kasvaa muttei leveys.

        Niin se on kuin sanot että 4-vetoa on syytä käyttää talvella kun sellainen kerta autossa on. Ei kai sitä voi verratakkaan tavalliseen takavetoiseen henkilöautoon...ovat mielestäni ihan eri käyttöön tehdyt ja käyttäytyvätkin erilailla.

        Omassa jakeluajossani kulutus on kesällä 8l/100km (ilmastointi) ja talvella näillä keleillä menee 9l/100km ja siinä on jo eberinkin käyttö mukana. Autossani on myös vanhaa esikammiotekniikkaa käyttävä mazdan valmistama TD jolla eu-kulutuskin on suurempi kuin tuolla uudella mallilla ,vaikka teho on paljon pienempi. Pelkkää maantieajoa minulle ei käytännössä tule juuri lainkaan ja työajoni vastaa vähintään kaupunkiajoa sykliltään.

        Siinäkin olet oikeassa että vitara on kapea ainakin takapenkiltä katsottuna,mutta pitkällekin riittää hyvin kyllä tilat (189cm) eikä ole pää katossa eikä polvet suussa,mutta minun työssäni tuo kapeus on etu ja minua se palvelee tällä hetkellä hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      88
      1755
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      272
      1625
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      290
      1399
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      1330
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      925
    6. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      49
      900
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      67
      889
    8. 66
      884
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      871
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      838
    Aihe