Asennus läppäriin/takuu

Kokemuksia?

Olisi tarkoitus asentaa läppäriin Linux XP:n rinnalle. HP:n läppärin ohjeissa sanotaan hienosti, että "Win XP on asennettu valmiiksi... ja käyttää kaikkia HP:n ominaisuuksia hyväksi...".

Jos nyt asennan tähän Linuxin rinnalle, mitenköhän käy, jos jokin komponentti lakkaa toimimasta asennuksen aikana, elikkä onko pelkoa, että Linuxin asennuksen jälkeen esim näytönohjain, verkkokortti tms ei toimisi XP:ssä ja mitenköhän takuu?

Onko kokemuksia?

10

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mut en usko et käyttöjärjestelmä vaikuttaa takuuseen!
      Koska rauta on koskematon silti, jonka se takuu kattaa!

    • 0987

      Suosittelen HP:n kannettaviin Fedoraa. Kyseinen distro on toiminut hyvin minun omassa HP-läppärissäni. En saanut kutistettua Windows XP:n osiota, joten poistin Windowsin. Jos kuitenkin saat osion pienennettyä, Linux ja Windows toimivat rinnakkain OK.

      • yksitoinen

        ..sen verran, että itselläni on HP:n zv5112 ja
        käytän fedoraa. Ihan ok, mutta linuxilla ei vaan
        ole natiiviajuria broadcom:in bcm4303 wlanpiirille
        joten joutuu käyttämään driverloaderia ja windows ajureita jotka ilman kernelin 12K stackpatchia jumittaa koko masiinan :(


      • pelaa

        Itsellä vähän vanhempi HP XE3 jossa Mandrake 10.1 joka pelittää loistavasti w2k:n kanssa. Ainoa puute on sisäinen modeemi jota en ole tarvinnut niin ei tullut viriteltyä toimimaan.

        Alkuperäinen koko winsun osiointi on paloiteltu PartitionMagicillä.


    • Repe Ruutikallo

      >onko pelkoa, että Linuxin asennuksen jälkeen esim näytönohjain, verkkokortti tms ei toimisi XP:ssä ja mitenköhän takuu?

      En tiedä onko pelkoa, mutta jos noin kävisi, takuulla ei olisi asian kanssa mitään tekemistä. Nimittäin a) joko kyseinen komponentti olisi yhä ehjä eikä vain jostakin syystä toimisi enää Xp:ssä jolloin takuu ei voisi auttaa, tai b) olisit jotenkin rikkonut sen komponentin, jolloin takuu niin ikään ei voisi auttaa.

    • aa/

      HP:llä on virallisia linux läppäreitä, mutta muuten on kirjavaa.
      Nukkumismoodin veikkaisin olevan aika temppu.
      Windowsin toimintaan ei pitäisi olla vaikutusta.
      Testaa live-cd:llä 2.6 kernelillä. Etsi asennusraportti "läppärin nimi" , "linux".

    • Kokemuksia

      Joo, kone on HP zv5209EA ja olisi tarkoitus Joulunpyhinä kaverin avustuksella Mandrake asentaa.

      Oisko jotain erityistä vielä mitä pitäs ottaa huomioon,ei nääs ole XP:n asennuslevykkeitä, ainoastaan HP:n XP-korjauslevyke (jos ja kun jokin menee pieleen)!

    • gubbe

      Kysymyksesi on sinänsä mielenkiintoinen.
      M$: han tuntuu olevan itseoikeutettu "pakkomyyty" käyttis
      tietokoneissa.
      Onko tuollainen monopolihomma hyvää kuluttajan suojaa.
      Pitäisi saada hinnasta pois jos ei halua M$ kylkiäisenä.
      Kysyin joskus pari vuotta sitten IBM edustajalta josko saisi masiinan tyhjällä levyllä.
      Kyllä saa mutta maksaa kuulemma paljon enemmän.
      Siitäpä tullaankin kinkkiseen kysymykseen takuusta
      M$ softa paukutellaan tuotantolinjalla valmiiksi.
      Ainakin kauppias voi yrittää kovastikin selittää mahdollisen
      viallisuuden Linuxin eli siis ostajan syyksi, kun menit ja asensit.
      Olisikohan hyvä kysellä myyjältä/HP suomen putiikista
      heidän ajatuksiaan asiasta.
      Kaikissa laitemerkeissä löytyy ajoittain sellaisia maanantai
      painoksia raudassa, käyttöjärjestelmästä riippumatta.

      • kokemuksia

        Kyselin HP:ltä, ei niin varmaa tuon takuun kanssa, koska HP käyttää sille räätälöityä XP:tä.

        Muuten HP:llä erittäin asiallista suhtautumista ongelmaan!


    • MDK 10.1

      Heittämällä asentuu ainakin tällaiseen koneeseen. Ongelmia:
      1. modeemi ei tuettu suoraan MDK:n levyiltä
      2. virranhallinta tökkii, eli ei nuku eikä sammu kuin napista

      Muuten toimii kuin junan vessa. Pcmcia WLAN kortin asentelu on vaiheessa mutta langallinen yhteys toimii hienosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe