Suomalaisten miesten pukeutuminen

JormaJulma

Suomalaisten miesten huonot vaatteet ja tyylittömyys ovat kaikkien maailman laajuisesti tuntemaa faktaa.

Väritön pukeutuminen ja väärän kokoiset vaatteet lyövät kättä mauttoman värikkäiden vaatteiden kanssa. Sukat sandaalien kanssa yhdistettynä rumien jalkojen näyttämisen kanssa saa naisten vatsat kääntymään.

Vaan kenen vika?

http://www.iltalehti.fi/muoti/2015092220397189_mu.shtml

36

794

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konkurssin partaalla kiikkuvat vaatefirmat sössöttävät, että just nyt ihan heti kohta miehetkin kiinnostuvat vaatteista. On ollut tulollaan ties kuinka monta vuosikymmentä.

• Eräkettu

Caterpillar kengät, leviksen farkut, marlboro classics takki jne.. Flanelipaita.

Saa kelvata.. En ala muuttaan tyyliä.

• 1212

Nuoremmat miehet ovat nykyään muodikkaita. Se ovatko kapeat farkut ja räppärivaatteet "tyylikkäitä", on asia erikseen. Nuoret naiset kiinnittävät paljonkin huomiota poikkiksiensa pukeutumiseen.

30 /35 ja siitä eteen päin tyylittömiä, ja yleensä vaimojen pukemia. Miksi? Otetaanpa esimerkiksi tyypillinen 35 pariskunta.

Vaimo: ylipainoinen, tavallisen näköinen tantta jonka päälle hienot vaatteet eivät sovi eikä korkkareilla kävely onnistuisi sitäkään vertaa kuin parikymppisenä. Jää nuorempien varjoon tyttöjen illoissa, vaikka pukeutuisi paremmin "itseään varten". Tärkeintä: lapset, kotipesän rakentaminen remontteineen ja talon laajennuksineen, etelän matkat.

Mies: iskävartaloinen sänkimies, tavallisen näköisenä naisten silmissä jo kiinnostavampi kuin vaimonsa miesten silmissä. Perheellisen miehen rauhallisuus uppoaa naisiin, toisin kuin perheellisen vaimon tylsyys miehiin. Tärkeintä: perhe, vaimon reminttiunelmien toteuttaminen, haaveet moottoripyörästä ja road tripistä Eurooppaan.

Kun tämä mies saa luvan mennä poikien iltaan jossa pyörii -30v yhäreitä ja yhä vaimoa nuorempia perheestä haaveilevia lapsikuumeisia naisia - puhumattakaan teinihottiksista joita mies salaa S-marketissa vilkuilee - miten vaimo haluaisi miehensä pukeutuvan? Entäs työpaikalla jossa on niitä tiukoissa farkuissa töihin tulevia harjoittelijoita ja se just eronnut kuulemma seksuaalisesti vapaamielinen sihteeri?

"Laita vaan ne kuluneet farkut ja Tokmannin ruutupaita, ei tässä muotinäytökseen olla menossa".

• niintotta

Osui ja upposi :D

• Hitto miten on sana hallussa :-D

• Kilttiatm

Varmaan totta. itse en osaa pukeutua mtta ei mull aole sukkia sandaaleissa. Huppari, lenkkarit ja verkkahousut on mun jokapäiväinen asuste. Talvella saatan käyttää farkkuja jos on kylmä. En voi näyttää hyvältä missään vaatteissa.

• onpas-junttia

Verkkarit kuuluvat urheiluun, eivät kaupungille. Tuon verran pitäisi maalaiskaupungin juntinkin tietää.

• muotiako

Nythän on muotia pitää rikkinäisiä vaatteita. Kaupoissakin myydään valmiiksi risoja. Eikö yhtä hyvin voi kuluttaa yhdet ja samat farkut loppuun? Tuo oli tietysti vähän kärjistystäkin, muttei ole kovin ekologista eikä taloudellista ostaa aina uusia vaatteita vaihtuvan muodin mukaisesti. Kyllä ainakin itselläni samat farkut vähintään pari vuotta menee. Yleensä käytössä kahdet tai kolmet eri housut.

• No eikös tämä nyt taas todista palstatotuuden. Naiset asettavat ulkonäön etusijalle. Jos ottaa sen huolitellun pukumiehen, on turha itkeä, että missä ne "kunnon miehet" ovat, kun nykyinen pettää aina, kun silmä välttää. Hyvinpukeutuneen miehen kun huomaavat muutkin, kuin sinä.

Miehen luonto kun on sellainen, että huomiota ollessa tarjolla siitä myös nautitaan. Naisen luonto taas on sellainen, että mitä suositumpi mies on, sitä halutumpi saalis.

• 17plus17

Väität siis, että mies pettää aina, jos saa tilaisuuden. Jos asia kerran on niin, että mies on uskollinen vain olosuhteiden pakosta, niin sitten olen mielummin ilman miestä.

• 17plus17 kirjoitti:

Väität siis, että mies pettää aina, jos saa tilaisuuden. Jos asia kerran on niin, että mies on uskollinen vain olosuhteiden pakosta, niin sitten olen mielummin ilman miestä.

Kyllä miehen dna:han on rakennettu omien sukusolujen levittäminen mahd laajalle. En voi sanoa, että mies pettäisi AINA kun saa siihen tilaisuuden, mutta väitän, että hyvännäköiset miehet pettävät useammin kuin rumat.

Toisaalta miehet ja naiset pettävät yhtä helposti http://www.hs.fi/elama/a1305959900889

• hc-ätämi

Suomalainen mies on käytännön mies eikä mikään muotipelle joka laittaa puoli omaisuutta trendikuteisiin. Eikä ne suomalaiset naisetkaan ole mitäön maailman tyylitietoisimpia ja ihan hyvä niin sillä maailmassa on huomattavasti tärkeämpiäkin asioita kuin pukeutuminen.

• muotinainen8989

Jaa että on pelleilyä ostaa laadukkaita ja tyylikkäitä vaatteita...

...mutta se on ok että älypuhelimiin, taulutelkkareihin ja aluvanteisiin pistetään omaisuuksia? :D

• hc-ätämi
        muotinainen8989 kirjoitti:

...mutta se on ok että älypuhelimiin, taulutelkkareihin ja aluvanteisiin pistetään omaisuuksia? :D

Muodikas vaate ei ole välttämättä laadukas. Älypuhelin on erittäin hyödyllinen työkalu, josta on suurta hyötyä monella elämän osa-alueella. Tämä ei tietenkään tarkoita että täytyis olla mikään statussymboli iPhone sillä järkevällä vertailulla löytyy huomattavasti halvemman paremmilla ominaisuuksilla. Taulutelevisiota on vaikea korvata millään jos oikein nauttii esim. elokuvista. Monelle tämäkin tuppaa olemaan statussymboli niin kuin kalliit aluvanteetkin joitten perään kuolaamista en ole ikinä ymmärtänyt.

• huoma-uttaja
        muotinainen8989 kirjoitti:

On eri asia ostaako laadukkaita vaatteita, vai maksaako 200€ extraa pelkästä logosta. Jälkimmäinen on pelkkää turhamaisuutta. Sama pätee elektroniikkaan.

• Niin, sekä naiset että miehet Suomessa osaavat kyllä tämän tyylittömyyden. Naiset ehkä jopa enemmän, ainakin mitä vanhemmaksi menee. Näkee viisikymppisiä naisia kirkkaan pinkissä leopardiminihameessa, leikkimässä teiniä. Huh.

En edes ymmärrä mitä pahaa siinä on jos mies pitää sukkia sandaaleiden kanssa.

• AlphaFemale

"En edes ymmärrä mitä pahaa siinä on jos mies pitää sukkia sandaaleiden kanssa."

Jos ikää on 80 ja asuu vanhainkodissa, niin eihän siinä mitään pahaa ole. Sukulaisreissuun tietysti jotain tyylikkäämpää. Alle eläkeikäiset jotka käyttävät sukkia sandaalien kanssa voisi heittää laidan yli saman tien.

Sama pätee yli 25-vuotiaisiin jotka käyttävät hupparia, ja kaikkiin jotka käyttävät lenkkareita ja verkkareita muualla kuin lenkillä.

Vähän yritystä peliin, kiitos.

• hc-ätämi
        AlphaFemale kirjoitti:

"En edes ymmärrä mitä pahaa siinä on jos mies pitää sukkia sandaaleiden kanssa."

Jos ikää on 80 ja asuu vanhainkodissa, niin eihän siinä mitään pahaa ole. Sukulaisreissuun tietysti jotain tyylikkäämpää. Alle eläkeikäiset jotka käyttävät sukkia sandaalien kanssa voisi heittää laidan yli saman tien.

Sama pätee yli 25-vuotiaisiin jotka käyttävät hupparia, ja kaikkiin jotka käyttävät lenkkareita ja verkkareita muualla kuin lenkillä.

Kukin kulkekoon siinä missä tuntee olonsa mukavimmaksi. Mutta jos haluaa tutustua sun kaltaisiin tiukkapipoihin niin ehkä sitten kannattaa pukea jotain muuta. Itse en varmaan löytäisi kanssasi mitään yhteistä jutun juurta.

• miesvm_1967x_out
        AlphaFemale kirjoitti:

Joka ei pidä sukkia sandaaleissa kaupungissa on ihan säätänän hölmö koska ei tajua mikä määrä ihmisten ja koirien ja lintujen yms. ulosteita ja virtsaa on katupölyssä puhumattakaan raskasmetalleista yms. epäpuhtauksista itse pölyssä. Sukat sentään suojaa hieman ettei suoraa ihokontaktia synny ihan niin helposti, toimivat ikäänkuin filttereinä. toisinaan katselen näitä "muotitietoisia" jotka vaeltavat kaupungilla sandaaleissa ilman sukkia ja voin kuvitella mitä kaikkea paskaa niiden elimistöön imeytyy varpaiden kautta, hui saatana! Kai tiedätte että käytetty hiekoitushiekka luetaan ongelmajätteeksi eikä sitä saa käyttää edellä mainituista syistä uudelleen vaan pitää viedä hävitykseen.

Itse pidän hupparia koska vanhan niskat ei enää kestä vetoa, etenkin siis viileillä/kylmillä keleillä. Siinäkin käytäntö ja järki ajaa ohi trendipelleilyn. Viiltävä päänsärky on pahempi paha kuin käyttää niska suojaavaa huppua.

Joiltakin on se maalaisjärki kadonnut täysin jos vaatetusta aletaan miettimään vain ulkonäöllisistä seikoista ottamatta ihmisen fysiikkaa huomioon.

Saatte nauraa vapaasti kun näette mut sukissa ja sandaaleisssa huppari päällä. Ei hetkauta pätkääkään :)

• AlphaFemale
        miesvm_1967x_out kirjoitti:

Joka ei pidä sukkia sandaaleissa kaupungissa on ihan säätänän hölmö koska ei tajua mikä määrä ihmisten ja koirien ja lintujen yms. ulosteita ja virtsaa on katupölyssä puhumattakaan raskasmetalleista yms. epäpuhtauksista itse pölyssä. Sukat sentään suojaa hieman ettei suoraa ihokontaktia synny ihan niin helposti, toimivat ikäänkuin filttereinä. toisinaan katselen näitä "muotitietoisia" jotka vaeltavat kaupungilla sandaaleissa ilman sukkia ja voin kuvitella mitä kaikkea paskaa niiden elimistöön imeytyy varpaiden kautta, hui saatana! Kai tiedätte että käytetty hiekoitushiekka luetaan ongelmajätteeksi eikä sitä saa käyttää edellä mainituista syistä uudelleen vaan pitää viedä hävitykseen.

Itse pidän hupparia koska vanhan niskat ei enää kestä vetoa, etenkin siis viileillä/kylmillä keleillä. Siinäkin käytäntö ja järki ajaa ohi trendipelleilyn. Viiltävä päänsärky on pahempi paha kuin käyttää niska suojaavaa huppua.

Joiltakin on se maalaisjärki kadonnut täysin jos vaatetusta aletaan miettimään vain ulkonäöllisistä seikoista ottamatta ihmisen fysiikkaa huomioon.

Saatte nauraa vapaasti kun näette mut sukissa ja sandaaleisssa huppari päällä. Ei hetkauta pätkääkään :)

Opetetaan sitten ihan kädestä pitäen :/

Sandaalit rannalle, kaupungille jotain tyylikkäämpää. Esim. laadukkaasta nahasta valmistetut louferit:

http://herrainpukimo.fi/aldwych-tummanruskea.html
        Jos tuntuu että hiostaa, mokkanahka on hengittävää:
        http://herrainpukimo.fi/aldwych-ruskea-mokka.html

Viileillä keleillä kaulaan laitetaan uusi keksintö jota kutsutaan sivistyneemmissä piireissä kaulaliinaksi:

http://blog.trashness.com/wp-content/uploads/2012/11/wool-scarf-grey-men-style-chris-suitsupply-e1353236325766.jpg

Esim. merinovilla on hyvä materiaali joka lämmittää niskaa. Kesäisemmillä keleillä voi käyttää silkkihuivia.

Nämä ovat mukavia vaatteita, etkä silti näytä kuin olisit tulossa Perähikiän nuorisotiloilta.

• hc-ätämi

225€ kengistä!!! En ikinä ole maksanut yli satasta kengistä ja kalleimmat ovat olleet käytönnölliset, säänkestävät gorekengät.

Merinovilla on yleensä tuotettu epäeettisesti kivuliaalla mulesing-menetelmällä joten pyrin välttämään tuota materiaalia.

• AlphaFemale
        hc-ätämi kirjoitti:

225€ kengistä!!! En ikinä ole maksanut yli satasta kengistä ja kalleimmat ovat olleet käytönnölliset, säänkestävät gorekengät.

Merinovilla on yleensä tuotettu epäeettisesti kivuliaalla mulesing-menetelmällä joten pyrin välttämään tuota materiaalia.

Nuo olivat edullisimmat laadukkaasti tehdyt kengät jotka tähän hätään löysin. Yleensä suosittelen hintahaarukkaa 300-500 euroa. Tähän hintaan löytyy kenkiä joita ei heitetä roskiin kun pohjat kuluvat/irtoavat. Hyvin huollettuna kenkiä voi käyttää jopa vuosikymmeniä.

Jos osaisit laskea, ymmärtäisit että tällaiset kengät tulevat pidemmän päälle edullisemmaksi kuin luultavasti Kiinassa valmistetut satasen gorehirvitykset.

• AlphaFemale
        hc-ätämi kirjoitti:

Kukin kulkekoon siinä missä tuntee olonsa mukavimmaksi. Mutta jos haluaa tutustua sun kaltaisiin tiukkapipoihin niin ehkä sitten kannattaa pukea jotain muuta. Itse en varmaan löytäisi kanssasi mitään yhteistä jutun juurta.

Voisin opettaa sinua pukeutumaan. Tosin kyllästyisin nopeasti jos joutuisin vääntämään kaiken rautalangasta.

• hc-ätämi
        AlphaFemale kirjoitti:

Nuo olivat edullisimmat laadukkaasti tehdyt kengät jotka tähän hätään löysin. Yleensä suosittelen hintahaarukkaa 300-500 euroa. Tähän hintaan löytyy kenkiä joita ei heitetä roskiin kun pohjat kuluvat/irtoavat. Hyvin huollettuna kenkiä voi käyttää jopa vuosikymmeniä.

Jos osaisit laskea, ymmärtäisit että tällaiset kengät tulevat pidemmän päälle edullisemmaksi kuin luultavasti Kiinassa valmistetut satasen gorehirvitykset.

Köyhälle ei ole varaa valita. Kyllä minä nyt tuolta sivulta näin mainostekstin että "kengän elinikä on useita kymmeniä vuosia", mutta missä käytössä? Tuskin noilla kengillä mennään mettään rämpimään.

Voisin opettaa sut pukeutumaan käytännöllisesti, mutta pitäisit niitä vaatteita varmaan kauhean näköisinä ja ostaisit tilalle jotain jonka ansiota olisit pian kipeenä, mutta olispahan hyvän näköistä.

• AlphaFemale
        hc-ätämi kirjoitti:

Köyhälle ei ole varaa valita. Kyllä minä nyt tuolta sivulta näin mainostekstin että "kengän elinikä on useita kymmeniä vuosia", mutta missä käytössä? Tuskin noilla kengillä mennään mettään rämpimään.

Voisin opettaa sut pukeutumaan käytännöllisesti, mutta pitäisit niitä vaatteita varmaan kauhean näköisinä ja ostaisit tilalle jotain jonka ansiota olisit pian kipeenä, mutta olispahan hyvän näköistä.

Jos haluaa rämpiä metsässä niin sitä varten on ihan omat kenkänsä. Sano minulle ettet käytä samoja kenkiä metsässä ja ihmisten ilmoilla? Ainakin Meindl valmistaa ulkoilukenkiä, minullakin on yhdet.

• hc-ätämi
        AlphaFemale kirjoitti:

Jos haluaa rämpiä metsässä niin sitä varten on ihan omat kenkänsä. Sano minulle ettet käytä samoja kenkiä metsässä ja ihmisten ilmoilla? Ainakin Meindl valmistaa ulkoilukenkiä, minullakin on yhdet.

Yleensä pidän arkikäytössä mustia lenkkarimallisia gorekenkiä koska en viitsi olla koko ajan vaihtamassa tilanteen mukaan. On mulla sitten kahdet paremmat (alle 100€) nahkakengätkin joita ei toisaalta tule käytettyä juuri koskaan kun viihteellä ei ole varaa eikä juuri haluakaan koskaan käydä. Jos ihminen kuitenkin on sen verran vähävarainen ettei ole varaa olla joka aktiviteettia varten omia kenkiä niin suosittelen ostamaan yhdet sellaiset joita voi pitää mahdollisimman monessa paikassa. Tämä on tietenkin jollekin kenkäfetissille täysin käsittämätön ajatus.

• Eräkettu

Siis täällä näkee sällejä metsästyskamppeet päällä mutta todelliset riman alitukset tulee ihan naisten toimesta..

Niinkuin jostain jenkkien walmartista.

Läski emakko pinkit kroksit ja verkkarit jalassa käy lidlissä.

Solarium rusketus ja räikeä blondattu hius on ihan normi yhistelmä Suomessa...
      Tyyli jumahtanut sinne nuoruuden ajoille.

• Lika barn leka bäst.

Nyrkkisääntö sanoo, että työhaastatteluun kannattaa pukeutua samalla tavalla kuin pukeutuisi ensimmäisenä työpäivänä, parisuhteisiin sovellettuna sen voisi varmaan kääntää niin, että ensimmäisille treffeille ja tilaisuuksiin, joissa vastakkaiseen sukupuoleen voi tutustua, kannattaa pukeutua samalla tavalla kuin pukeutuisi jatkossakin.

Verkkareihin kaupungilla pukeutuvat bongaavat varmasti kaltaisensa samoin kuin pukumiehet ja jakkupukunaiset. Ongelmia tulee vain silloin, jos itse haluaa pitää verkkareita ja hupparia mutta vastakkaiselta sukupuolelta odottaa hametta tai pukua.

Kamalasti teitä taas puhuttaa juuri niiden ihmisten pukeutuminen, joita ette haluaisi. Mitäs jos kertoisitte, mikä pukeutuminen sytyttää? Sitten voisi itse kukin tutkailla tahollaan, että paranisiko flaksi, jos tekisin asialle jotain ;)

• Sukatkunniaan

Kuka oikein päättää nämä asiat? Kuten esim. tuo sukat ja sandaalit. Sukat ovat hygieenisemmät kuin tunkea hikiset, likaiset kintut sandaaleihin, sukathan vaihdetaan päivittäin puhtiin, mutta harvoinpa niitä sandaaleita pestään.
      Ite oon NAINEN, joka pidän visusti sukat sandaaleissa kesälläkin ihan hygieniasyistä. Mua ällöttää kesäisin se miten ihmisten sandaalit löyhkää. Mun sandaalit ei koskaan haise koska käytän aina puhtaita sukkia. Meet johonki kyläänki jossa ihmisten sandaalit on rivissä, koko hiton eteinen käryää!
      Ja kaikki tepastelee ilman sukkia levittämässä sienisilsojaan ja syyliään muille. Huippumalleillekin opetetaan, ettei koskaan saa missään kävellä paljain jaloin koska se on erittäin epähygieenistä. Ei edes kotona.

• Sukatkunniaan

Mua ällöttää oikeesti tää nykyajan huono hygienia, että on muka seksikästä kun hameen alla ei ole ollenkaan pikkuhousuja ja sukkia ei käytetä. Ne ovat HYGIENIA välineitä! Pitäisi kaikille olla sivistysmaailmassa selviö, ettei jaella ympäriinsä omia tauteja ja imetä itteensä kaikkia tauteja toisilta. Esim. naisille on kautta aikojen ollut olemassa kauniita ohuita nilkkasukkia, mutta harvoilla sellasia enää kesällä näkee. 90% ämmistä painaa mennä sukitta sandaalit jalassa tai jopa paljain jaloin ja sitten niillä samoilla jaloilla kävellään kotona ilman, että ne pestään heti kun tullaan kotiin. Mennään jopa sänkyyn nukkumaan niillä kintuilla. Käyttäkää ihmiset sukkia ja alusvaatteita. Kyllä ne on ihan syystä luotu eikä koristeeksi ja niiden tarkoitus oikein korostuu kesähelteillä.

• HyvinPukeutuva

Minä pukeudun siten, että minun on mukava olla vaatteissani. Se, mitä naiset ajattelevat pukeutumisestani, ei kiinnosta hevonpaskan vertaa.

• Eräkettu

Hikiset verryttelyhousut, huppari, lenkkarit...

Ei ollu mitään hupparin alla ja silti onnistuin hurmaamaan naisia..

Se on vähä eri juttu miehillä..

Jos kävelen nakuna, karvahattu päässä, talvikengät jalassa ja vodkapullo kädessä, naiset kattoo ihan kiimassa että siinäpä villi apinamies.

• Rumat ne vaatteilla koreilee

• 532111345

Huono itsetunto ei tee mututiedosta faktaa. Kyllä mm. jenkeille, sakemanneille ja monille muille on naurettu tyylittömyydeestä muttei pahemmin suomalaisille.

• Eräkettu

Jotenki tuntuu näin perus suomalaisena junttina että olen miehekkäämpi kuin miehet näissä maissa jotka arvostelee sällien tyylitajua...

Keski ja etelä euroopan naiset on ainaki tähän asti ihan hullaantunu meikäläiseen vaikka en ees tanssi tai lepertele jotaki tunne paskaa.

Siis kyllä mieki osaan rakastaa mutta en vaan ole niin tunteita vuodattava persoona.

• Aikuinen-Nainenn

Hauskaa , minä pukeudun farkkuihin ja huppariin , lenkkareihin Niinkuin teinitkin vaikka olen aikuinen nainen ;D
      Olen ikiteini ;D
      Jos näkisitte mut niin ette arvaisi mun ikää .
      Näytän 10 vuotta nuoremmalta kuin muut mun ikäiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      101
      2140
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      297
      1934
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1761
    4. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      104
      1726
    5. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1617
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      32
      1351
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1133
    8. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      25
      1092
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      67
      1089
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1057
    Aihe