Ratsastus kengät arki käytöön?

Tallinainen

Mikä on teidän mielipide. Sopiiko teidän mielestä ratsastuskentät ”Jodhpurit” arki käyttöön?

18

861

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19844

      Tottakai sopii.

    • Maiharitilmannauhoja

      Mikä ettei sopisi? Sen tyyppiset kengät näyttäisivät olevan nyt muodissa, kun joka toisella vastaantulijalla sellaiset. Vaikka omasta mielelestäni maiharit näyttävät silti paremmilta, mutta jodhpur- tyyppiset kengäthän on melkein, kuin maiharit ilman nauhoja.

      • bootsit_ja_maiharit

        Maiharit ovat nimenomaan ratsastuskenkiä, tai olivat 1. maailmansodan aikana ja sitä aiemmissa sodissa. Mutta kyllä nykyäänkin rakuunat eli hevosin liikkuvat sotilaat pystyvät käyttämään samanlaisia maihareita kuin muutkin sotilaat. Moderneissakin maihareissa on samanlainen korko joka soveltuu ja on kehitetty ratsastukseen.

        Myös cowboy bootsit ovat ratsastuskenkiä ja ensisijaisesti ratsastusta varten tarkoitettuja.


    • hyvinsopii

      Itelläni on juuri sellaiset arkikäytössä!

    • Minulle_käy

      Totta kai voi, pitää vaan kastoa missä kunnossa ne ovat.

      Itse rakastuin Ariat Performer Pro Vx ruskeisiin ratsastuskenkiin puolitoista vuotta sitten kun näin ne kerran.
      En ole koskaan ollut hevosihminen mutta oli pakko ostaa ne.
      Olen käyttänyt ne pari kevättä ja toinen syksy on nyt menossa. Välillä myös kesäisin kun olen tarvinnut tukevat kengät.

      Vaikka itse en ratsasta ja olen ollut koko elämässä alle 5 kertaa tallissa nämä nilkkurit ovat olleet tallissa useita kertoja.
      4 kertaa polttareissa kun polttarisankarit ovat käyneet ratsastamassa ja tekemässä tallityötä. Niistä pari kertaa kesällä kun oli yli 25 ja koko paikka niin pölyinen että kengät olivat ihan harmaat. Pari muuta kertaa keväällä muta kelissä. Silloin kura yli nilkkojen.
      Muut kerrat kun ne ovat käyneet tallissa on siskon toimesta.
      Hän on lainannut ne kysymättä muutama kerta ja kerran olen antanut lupaa.
      Se oli kun hän oli menossa ratsastusleirille unkariin ja hänen omista ratsastuskengistä irtosi pohja päivä ennen reissu.
      Hän käytti niitä sitten 20 päivää Unkarissa ratsastusleirillä viime keväällä.
      Hän oli melkein kolme viikkoa tallissa aamu seitsemältä iltaan myöhään tallissa ja maastossa minun kengillä.
      Hän soitti viikon jälkeen ja kertoi että kengät toimii tosi hyvin vaikka keli oli lämmin ja sateinen.

      Kun hän palasi suomeen sain kengät takaisin samana iltana kun kävin heidän luo.
      Hän valitti vähän kun hän ei kerinyt mitenkään puhdistaa ne. Sanoin vaan että voin ottaa vähän rätillä yli kotona.
      Sain muovipussin ja lähdin ajamaan kotiin.
      Autossa levisi saman tien voimakas tallihaju.

      Kotona avasin pussin missä kengät olivat.
      En ole koskaan nähnyt mitään kenkiä siinä kunnossa. Kengissä oli varmasti 1,5kg muta ja hevosenlantaa.
      Kengännauhat olivat ihan sellaisessa peitossa. Hän oli upottanut ne melkein yläreunaan asti.
      Hevosenlantaa oli kenkien sisällä myös.
      Soitin hänelle ja kysyin mitä olet tehnyt minun kengillä.
      Ensin hän oli vaan ihan hiljainen, sit alkoi tulla selityksiä.
      Heillä oli ollut viimeinen ilta että kaikki jotka läpäisivät kurssin joudin lanta altaan läpi kävellä.
      Tulos oli se että hän oli uponnut sinne polvien asti märkään vetiseen lantaan minun kengillä.
      Ennen sitä kolmen viikon aikana hän oli melkein joka ilta huuhdellut ne suihkulla ja pari päivää oli ollut järvessä/puroissa uimassa hevosten kanssa. Koko päivä uinti hevosten kanssa = Läpimärät kengät.

      Otin sit 20L muuraus ämpäri ja täytin sen lämpimällä vedellä. Sekoitin reilut 2dl pyykinpesuainetta veteen ja upotin kengät sinne. Annoin ne sitten olla vedessä yön yli.
      Aamulla huuhdelin niitä ennen kun lähdin töihin ja laitoin ne meidän kuivauskaappiin ja 30 astetta.
      Illalla kun tulin kotiin kengät olivat kuivat mutta kauhean näköiset, naarmuja ja värjäytyneitä sekä kosteusviivoja täynnä.

      Kävin seuraavana päivänä suutarin kautta ja ostin tosi rasvaista kenkävoidetta. Levittin sitä kengille pari kertaa ja harjasin. Kengät näyttivät kun uudelta sen jälkeen.

      Ne kengät ovat todella hyvät. Olin muutama viikko sitten lauantaina- sunnuntai katsomassa rallia.
      Satoi koko viikonlopun. Päällä oli sadeasu ja ratsastuskengät.
      Tuli kävelty mutaisia hiekkatietä pitkin, metsissä, pelloilla ym. paikoissa.
      Kengät olivat nilkkojen myötä mudassa jatkuvasti.
      Sunnuntaina sit kun tulin kotiin otin suihkulla kenkien yli ja laitoin en kuivauskaappiin.
      Maanantaina aamulla kun menin töihin otin ne jalkaan. Ihan OK näköiset olivat.
      Niissä sit 8 tuntia töissä vaatekaupassa. Illalla taas vähän rasvaa päälle ja ne olivat kun uudet.
      Nyt ne ovat joka päivä jalassa noin 10 tuntia töissä. Viime lauantaina kävin baarissa niillä ;)

      Katsoin niitä äsken. Vähän naarmuja näkyy kun katsoo ihan tarkasti. Muuten melkein kuun uudet.
      Tallille ne haisevat edelleen vähän. Se haju tuskin koskaan haihdu pois.

    • Minullekäymyös

      Vautsi,olis kiva jutella kanssasi enemmän ratsastuskenkien kunnon käytöstä;).

    • käyttäjä39no

      Kyllä sopivat myös ihan käyttökengiksi,jopa muodikkaat.Tietty jos samat tallilla niin joskus puhdistus tarpeen,riippuu käyttöpaikoista.

    • Woman89

      Totta kai voi, ratsastuskengät ovat IN asia nykyään.

      Omissa jaloissa on jo 3-4 vuotta ollut Jodhpurit malliset kengät syksystä pitkälle kevääseen. Talvipakkaskelissä välillä jotain mutta.
      Harrastin vielä vuosi sitten ratsastusta 2-3 kertaa viikossa ja silloin oli yhdet arki jodhurit ja yhdet talli.
      Sit muutin sellaiseen paikkaan missä lähin talli on melkein 20km päästä ja harrastus jäi siihen.
      Viime keväällä kun lumet alkoi sulaa ja otin esille arki jodhurit totesin että ne olivat aika lopussa.
      Otin esille minun ratsastuskengät ja ne olivat paremmassa kunnossa vaikka olin käyttänyt ne yli vuoden tallissa melkein joka kelissä.

      Otin ne sit arkikengiksi viime keväällä. Pieni puhdistus ensin vaan. Todella hyvät ja tukevat.
      Nyt ne ovat joka päivä 9 tuntia jalassa.
      Talli ajasta nahkassa on jälkiä ja kengät haisee edelleen lannalle.

      Jos nyt on käynyt ratsastamassa joku päivä olen käyttänyt minun ratsastuskengät ja seuraavana päivänä niillä töihin.

      http://www.ariat-europe.com/fi/DEVON_PRO_VX_W_FOO.html?dwvar_DEVON__PRO__VX__W__FOO_color=WAXED_CHOCOLATE#start=1

    • ratsifani

      Myös ratsastussaappaita toivoisi näkevän enemmän katukäytössä. Mielestäni lähes kaikki ratsastusvaatteet näyttää pelkästään hyvältä naisten päällä.

    • Hyvännäköistä
    • Voi_Käyttää

      Minulla on jo toiset jodhpurit mitä olen ostanut Hööksilta. Mielestä ne kestävät paljon enemmän. Kuljen joka päivä 2km hiekkatietä pitkin ja välillä tie on aika surkeassa kunnossa. Kun tulen bussille vedän kenkien yli pienellä pyyhellä jonka jätän bussipysäkille. Ratsastuskengät ovat vähän tehty kestämään muta ja lantaa joten. Käyn joka päivä kun tulen kotiin alle kilometrin lenkillä koirien kanssa, välillä metsässä välillä pellolla. Monta kertaa puolet kenkien varresta on ollut mudassa.

      http://www.hooks.fi/produktsida/jodhpurit-heritage-iii-zip-ariatr/36986/36987/

      • Kallistaon

        Ihan kivan näköiset, mutta aika kalliit.


      • kumpa_käyttäis

        Käyttääköhän kukaan vastaavissa paikoissa nahkakorkosaappaita? Eihän niissä ole muuta eroa kuin että on vain korko,eikä se varmaan estä käyttöä.


    • ridbootz

      kestääkö ne kahlausta vedessä ?kuten netissä näkee kun mennään niissä jokeen ym.?

      • woman6

        Ratsastus kengät/saappaat ovat tehty kestämään vähän kura ja vettä paremmin kun saman näköiset kengät mitä voi ostaa kenkäkaupasta.
        Olen itse ostanut jo monta vuotta syys- ja kevätnilkkurit ” jodhpur malliset” ratsastuskaupoista.
        Asun maalla joten aika usein tule oltu jossain missä vähän märkää ja mutaista. Vaikka olen joskus kahlannut 5-8cm mudassa kengät ovat pysyneet kuivana. Yleensä kun ostan uudet vanhoista on tullut piha kengät.
        Olin viime lauantaina 3 tuntia haravoimassa pihaa pikku sateessa, viime syksynä ostetut jodhpur ratsastuskengät jalassa. Kun tulin sisään takaisin kura oli nilkkojen asti mutta jalat kuivat.

        Käyn joka toinen viikko tallissa siskon tyttären kanssa. Käyn melkein aina siellä samoilla ratsastuskengillä mitä sit seuraavana päivänä ovat jalassa töihin. Tähän mennessä ne ovat aina olleet ihan hyvässä kunnossa pienen puhdistuksen jälkeen. Hevosen haju niissä on joka on imenyt sisään nahkaan.


    • saappaatjalkaan

      Kumma kun Suomessa ei tiedetä mikä on muotia. Ranskassa ja Saksassa kävellään "kumisissa" ratsastussaappaissa koko ajan, riippumatta säästä ja vuodenajasta. Katsopa sivusto bdc69 (Googlaa). Erityisesti helteiset kuvat Carolesta ovat hienoja.

      • Hyväämuotia

        Suomen syksy kestää perinteisesti viisi kuukautta ja kevätloskakausi pari kuukautta, joten suurin osa vuodesta olisi kumisaapasaikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe