Minulta repesi akillesjänne juhannuksen tienoilla. Kipsihoitoa 8 viikkoa takana. Ja nyt siis 5 viikkoa ilman kipsiä.
Paraneeko tää ikinä?
Olen jumpannut sairaalan fysioterapeutin ohjeiden mukaan. Ja eilen kävin paikallisella fysioterapeutilla.
Kyllä tällä kävelee, ontuen. Mutta mikään muu ei sitten onnistukaan. Ja jalka on kipeä kaikista muista paikoista, kuin siitä ihan akilleksen kohdalta. Ei tee mieli tehdä mitään, kun koko ajan sattuu.
Tekisi mieli lähteä autoilmaan, mutta kun kyseessä on kaasujalka, niin vähän mietityttää. Fyssari tyrmäsi koko ajatuksen autoilusta.
Tässä on koko kesä mennyt. Kyllä nyt pitäisi päästä olemaan normaalisti.
Mitä mä voin tehdä? Hakea invalidieläkettä? Ei kai tarkoitus ole, että 46v naisen elämä loppuu yhteen akillesjännetapaturmaan?
Akillesjänteen repeämä
7
3505
Vastaukset
- kipsijalka
Itselläni juuri tuo jänne vielä kipsissä hoidettavana. Seuraavaksi tulee se kipsi jolla saa kävellä, eikö sillä onnistu autolla ajaminen? Ku mietin en saikku loppuu. Et milläs töihin?
- itkettää
En kokeillut autoilua kipsin kanssa. Nyt olen muutamat kerrat ajanut autolla, jalat kramppaa, jännittää vissiin niin. Pisin matka 20km. Tuntuu että jalasta on kaikki voimat pois. Kaasupoljinta saa painaa kunnolla ja silti auton vauhti tuntuu hidastuvan. En uskalla ajatella, kuinka kävis jossain moottoritiellä.
Itse otin kesälomaa sairasloman jatkoksi. Ensi viikon jälkeen pitäisi mennä töihin.
Mua on alkanut ärsyttää sekä lääkärit että fyssarit, kun eivät puhu paranemisesta mitään. Kuntoutuksesta vaan hokevat ja jumpasta.
Ja mä vaan haluan tietää, koska jalka on terve. Ja voin olla tavallisesti. - Joroma71
Kokeile jos netistä löytyisi hyviä ohjeita akillesjännevamman venyttelyyn. Minulla on ollut paljon erilaisia lihas- ja jännevammoja ja kaikki ovat lopulta parantuneet venyttelyllä. Vammat lyhentävät ja kiristävät lihasta ja sitä kautta myös jänteitä joten venyttely auttaa siksi.
- HockeyMomFinland
Itselläni katkesi akillesjänne 31.10.2015 eli 1,5 viikkoa sitten. ballerinakipsilla olen ollut kotisohvalla eli jalka väsyy ja turpoo heti kun vähän kauemmin on pystyasennossa. Jalka vaan kokoajan kohoasennossa sohvalla maatessa. Perjantaina olis kipsinvaihto ilmeisesti sellaiseen irtiotettavaan malliin, taisi olla nimeltään aktiivisaapaskipsi.
Yllättävän positiivisesti olen jaksanut olla vaikka kuntoilu on koko elämäni, siis harrastusmielessä. Vatsoja olen joka päivä lattialla tehnyt mutta siinä se urheilu onkin ollut. kerkee sit kun joskus pääsee liikkumaan. Miehen kanssa suunnitellaan pyöräilylomaa huhtikuun alkuun eli toivottavasti silloin akillesjänne olisi pyöräilykunnossa.
Olen ollut saikulla mutta joka päivä töitä tehnyt kotisohvalla ja torstaina menenkin työterveyslääkärille sopimaan osapäiväsairaslomasta, teen siis kotoa käsin sen mitä pystyn ja sijainen hoitaa sit juoksevat asiat töissä.
Tsemppiä meille kaikille tähän kipsi- ja kuntoutusaikaan. Ilmeisesti kiire loppui siinä vaiheessa kun akillesjänne katkesi, näin olen käsittänyt...pitkät viikot vielä edessäpäin.
Olen kirjoittanut blogia ja ajattelin kirjoittaa koko kipsi- ja kuntoutusvaiheen.
http://ollikaisenperhe.blogspot.fi/ - Sankkojalka
Itsellä nyt 7 viikkoo leikkauksesta.
Kipsi lähti viikko sitten.
Kuntopyörä tai tietty pyöräily parhaat kuntouttajat.
Itse kyllä kävelin kepeillä ortoosikipsin kanssa 3 viikon jälkeen.
Ja autolla nyt viime viikolla kun kärsi jo painaa kytkintä.
Kävellessä sattuu ja on linkuttamista mutta pyöräillä kärsii yllättävän hyvästi.
Eli sillä kandee hakee voima ja venytys samalla kertaa- HockeyMomFinland
mulla tulee ensi viikon keskiviikkona 4 viikkoa kipsin lähdöstä, pyörällä pystyy polkemaan jo pyöräilykenkä jalassa (vastuksella siis). Kävely on edelleen nilkuttamista ja portaat tullaan alas askel kerrallaan eli silleen lapsen lailla. jalka on jäykkä vaikka venyttelen sitä paljon ja fyssarilla olen käynyt kerran viikossa, siitä on kyllä apua paljon. jalka myös erin värinen ja lämpöinen kuin terve jalka. mutta hitaasti hyvää tulee ja maltti on valttia.
tsemppiä kuntoutukseen
- Anonyymi
No hei ...minulla repesi Akilles jänne syyskuussa..aluksi hoidettiin vain fysikaalisessa...meni muutama kuukausi ennenkuin sain lähetteen lääkärille ja hän laittoi sitten röntgeniin ja ultraan jossa todettiin tuo Akilles jänteen repeämä...nyt jatkossa vain pitäisi oppia kävelemään..näinköhän koskaan tulee kuntoon 😥
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491476Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761325Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86983- 86916
- 13900
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186858Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20821- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi74742Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17730