Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suomalainen "ihmediesel" ratkaisee päästöongelmat?

ehkäpäästin

Kova väite, mutta mahtaakohan diesel-moottorilla olla siltikään enää tulevaisuutta?

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/dieselgaten-ratkaisu-on-suomessa-6001734

"Aumetin Z-moottori on turbo- ja mäntäahdettu kaksitahtinen diesel. Korkealla paineella tapahtuvan huuhtelun ansiosta palolämpötila jää alhaiseksi eikä typen oksideja muodostu yhtä paljon."

Hiukkastutkimus on toki Suomessa pitkällä, koska onhan täältä kaupattu hiukkaspäästöjen mittauslaitteita suurille autovalmistajillekin.

Voisi kuvitella osakuorman hyötysuhteen paranevan muuttuvalla puristussuhteella, jolloin ei tarvittaisi päästöjen kannalta haitallisen korkeita lämpötiloja. Vaan ei taida VCR-moottorin tekeminen olla dieselistä aivan yksinkertaista.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herätkääjo

      Ei tarvitse ollakaan, työkoneisiin tai raskaan kaluston käyttöön korkeintaan. Kaikkea muuta henkilöauton kulkunesteeksi kuin dieseliä, niin maailman päästöt laskee merkittävästi samoin syöpään sairastuneiden määrä.

      • HerääminenTarpeellista

        Höpsistä taas.
        Liikenteen dieselistä Suomessa yli 70% kulutetaan muissa kuin henkilöautoissa. Typenoksidit syntyvät siis pääosin muissa kuin henkilöautoissa. Toki tuo 30% on liikaa, mutta merkittävästi se ei tilannetta muuta, jos kaikki henkilöautot siirtyisivät bensan käyttöön, kuin ehkä paikallisesti jossain.
        Sen sijaan hiilidioksiidipäästöt sitten nousisivat merkittävästi. Se on vähintääkin yhtä haitallista maapalloa ajatellen. Ei varmasti tarvitse kenellekään hiilidioksiidinkaan haittoja kertailla. Hiilidioksiidi on globaali saaste, kun typenoksidi on paikallinen.

        Ei liikenteestä saasteetonta saada, mutta tekniikka on olemassa sen vähentämiseksi ja sen käyttöä ohjataan veropäätöksillä.
        Valitettavasti se tietysti johtaa myös verokiertoon, kuten nyt juuri VW:n dieselien osalla on kiinnijäänyt USAn verolakien kiertoa. On myös havaittu selviä polttoainekulutukseen (=hiilidioksiidipäästöt) liittyviä harhautuksia, jotka on myös veronkiertoon tähtääviä. Toivottavasti nyt kiinnitetään entistä enemmän tehtaiden ilmoitusten todenmukaisuuksiin.


      • hiilimonoilla.hiihdetään

        Hiilidioksidihuijaus on vuosituhannen kusetus, jonka varjolla saadaan verotettua mitä halutaan ja myytyä uskovaisille huuhaata.

        Yksinkertainen kysymys: mitä eroa on viherhihhulilla ja dieselmoottorilla? Hihhuli ei päästä typenoksideja. Mitä yhteistä niillä on? Molemmat päästävät hiilidioksidia.

        Jos viherpiippari olisi ekologinen, niin hän ripustaisi itsensä kiikkuun. Dieselmoottoreista puolestaan sulatettaisiin kelloja uskovaisten kellotapuleihin.


      • E220_CDI

        Aika halpaa syrjäyttää MuTupohjalla vuosisadan huijauksena omalta kannalta ikävät argumentit ja sitten syyttää muita viherpiippoilusta.

        Siitä ollaan silti samaa mieltä että Vihreät - De Röda on asiantuntemattomuutensa ja laskutaidottomuutensa jo useaan kertaan demonstroinut, eikä vakaumus vieläkään korvaa ymmärrystä.

        Mutta ihan aikuisten oikeasti EU normit lähenevät toisiaan kiristäen niin bensa- kuin dieselmoottorinkin vaatimuksia kummankin heikoissa kohdissa. EU6 normi vetää ensi kertaa dieselin hiukkaspäästöt tasoihin bensamoottorin kanssa. Syyskuun 2015 alusta lähtien diesel ei saa enää hitustakaan anteeksi bensaan nähden. Myrkyllisiin häkäpäästöihin ei ole viime vuosina puututtu, joten bensalle sallitaan dieseliin verrattuna kaksinkertainen päästö, eli uudet bensa-autot kelpaava5 tältä osin jos häkäpäästö on edes vuoden 1996 EU2 dieselin tasolla. Tämä on tosin ahdettujen osalta entistä pienempi ongelma. Sen sijaan hiilivedyt ovat bensakoneen yksinoikeus, tosin niitäkin on vuosien kuluessa pudotettu. Typen oksidit eivät ole vielä aivan tasoissa, mutta nyt kun EU6 vetää dieselin NOxit alle puoleen, jää eroa bensaan enää 25%, 0.08 vs 0.06 g/km, eli lähellä ollaan tässäkin.

        Omaa valintaani en tee päästöjen pohjalta ollenkaan, vaan päästömääräyksien täyttäminen on minulle vain katsastuksen tavoin välttämättömyys ajoluvan saamiseksi. Oman valintani teen puhtaasti sillä pohjalla, että tällä hetkellä vain diesel saa mieleiseni automaattivaihteisen ison ja mukavan auton liikkumaan kohtuullisin kustannuksin. Jos tilanne muuttuu vaikkapa sähkökäytön tai suorasuihkutusbensamoottorien paranevan hyötysuhteen myötä, pidän vakaumukseni ajaa mukavasti ja taloudellisesesti, mutta vaihdan moottorini sellaiseen jolla voin tavoitteeni saavuttaa.


    • Merkelin.kosto.hirmuinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe