Jäärata-ajot Lieksassa.

Raateri

Sitä aikoinaan ajovat koviakin kisoja Lieksan jääradalla. Osallistujat olivat SM- luokkaa sekä autoissa että moottoripyörissä.
Muistaakseni Matti Nyberg ajoi kovimman ajan autolla 1969 ja väline oli Renault R-8 Gordini. Oli siellä vissiin Matti Kemiläinenkin, tämä Joensuulainen huippukuljettaja Escortillaan muutamana vuonna. Sitten oli muutama Volvo Amazon, jotka menivät tosi kovaa.
Reino Santala moottoripyörällä ajoi saman lenkin n. 8 sek. nopeammin,samoissa kisoissa. Älyttömän kovaa ajettu moottoripyörällä, siitä ei pääse mihinkään. Olihan hän kyllä aika äijä siihen aikaan. Tais olla jopa Suomen sen aikanen huippuki.

S

64

2033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös ne olleet Kevätlahdella.
      En enää tuohon aikaan asunut Lieksassa, mutta niitä ajoja oli täälläkin.

      Moottoripyörillä aikaemmin ajoi Yrjö Koljonen ja Sinkkonen (etunimeä en muista) kovia tuloksia siihen aikaan kun seurasin sitä lajia.

      Itse en ole ajanut moottoripyörällä metriäkään.

      • Olin 50-luvulla ja 60-luvun alussa seuraamassa jäärata-ajoja Kevätlahdella ja muistan silloin käytetyn "lentävän lauseen": "Sinkkonen kurvissa, karvahattu korvissa". Kilpailut olivat talven kohokohtia paikkakunnallamme. Vauhtia ja jännitystä riitti sekä moottoripyörä- että autokilpailuissa. Yleisöä oli paljon lumivallien takana huutamassa kurkku suorana suosikeilleen. Äänten sekamelska ja pakokaasun katku oli silloin autourheilun ystävien parasta huumetta. Kisojen tuloksia muisteltiin ja kertailtiin pitkään kauppalan baarien tupakansavuisissa nurkkapöydissä.


      • Muistaakos joku, kun joinakin vuosina oli sarja myös kuorma-autoille?


      • Anonyymi
        Tahvonen kirjoitti:

        Muistaakos joku, kun joinakin vuosina oli sarja myös kuorma-autoille?

        Minä muistan kun siellä oli panssarivaunukisa. Kyllä oli jytinää. Panssari-Kammonen upotti vaunusa. Siellä se on vieläki, jos ei joku oo käyny hakemassa pois.


    • Honda..siihen....Jaawoja

      Minä olen ajanut moottoripyörää ekan kerran v.1962. MZ-175. Pää on kolissut jo -70 luvulla sen seittemän kertaa. Ihmettelen hirveesti, että olen vielä kävelykunnossa. Minä ajoin niin kovaa kun välineestä lähti, ei enempää. Olisin varmaan ajanut, vaikka olis menny neljääsataa. Hondan ääni voitti kaiken. Se, kun tuuttihondan pisti laulamaan ilman kypärää, sitä ei voittanu mikään. Eikä voita vielä tänäpäivänäkään.

      • Siihen aikaan (1962) taisi olla Lieksan kovin moottoripyöräilijä Aarre Nevalainen, joka tunnettiin lempinimellä Rasakka.


      • Utriitar
        kamuttaja kirjoitti:

        Siihen aikaan (1962) taisi olla Lieksan kovin moottoripyöräilijä Aarre Nevalainen, joka tunnettiin lempinimellä Rasakka.

        Suvussa on kulkenut tarina että Tuomo Utriainen olisi ollut Lieksan kovin kuski.


      • Utriitar kirjoitti:

        Suvussa on kulkenut tarina että Tuomo Utriainen olisi ollut Lieksan kovin kuski.

        Ei ollut kumpikaan Lieksan Tuomo Utriaisista kova ajaja.
        Toinen oli kyllä aika hyvä, mutta toinen aivan tavanomainen.


    • Kösöpötkö

      Niin , mutta hän oli vain Lieksan kovimpia kuskeja. Lieksassa pistäyty Suomen huippujakin jäärata-ajoissa. He olivat aivan toista luokkaa, koska Sm- kiertue oli silloin niin kova, että siinä ei yksikään, jo silloin ilman sponosreita ja kaupallista rahotusta ois päässy mihinkään. Hyvinkään, Helsingin y.m.s moottorikerhoille meni pokaalit etupäässä. Heillä oli mahollisuus harjoitteluun, ajamiseen, rahoitukseen j.n.e.
      Näinhän se on aina ja näin se vissiin tulee olemaan.

    • entlieksalainen

      Minulle on jäänyt mieleen sellainen nimi kuin Härkönen etunimi ei muistu. Hän ajoi näissä isommissa luokissa ,ei ollut Suomen paras ,paikallisella tasolla hyvä.

      • ruskisoldat

        Oliko Sokojärveltä Härkönen?


      • Härkönen oli myös hyvin kova ja sitä en muista missä asui.
        Myönnän etten muistanut Härköstä kun sanoin Aarre Nevalaisen olleen kovimman kuskin.
        Härkönen oli kovempi


    • OlinKatsomassa

      -70 luvulla Markku Vekara ajoi myös sinisellä Renault Gordinilla ja oli niiden kisojen ylivoimainen voittaja!
      Tässä samalainen Gordini! Silloin niillä pärjäsi, mutta nyt taitaa olla heiokompaa! https://www.youtube.com/watch?v=qurSG6pILmY

    • varmaa

      Ajot oli aina Riikoolanlsmmella

    • hgriugfiu8rgfhuirhgfiuf

      Kyllähän ne aina on kevätlahdella olleet! Riikolanlammella on ollut vain sorsalan sarastuksen heikoilla jäillä urheilupaikka!

      • tää.on.totuus

        kevätlahdella oli vain kevätniemen ukot pilkillä ja saivat saaliiksi mitä sattui


      • rotestimökinpoika

        Kyllä jäärata-ajot olivat Kevätlahdella. Kemiläiset vähän heimokantaa isoäidin puolelta. Maran Ranen tunnen hyvin harrastuspuolelta.


      • rotestimökinpoika kirjoitti:

        Kyllä jäärata-ajot olivat Kevätlahdella. Kemiläiset vähän heimokantaa isoäidin puolelta. Maran Ranen tunnen hyvin harrastuspuolelta.

        Olet oikeassa, Kevälahdella olivat.
        Riikolanlammella (alkuperäinen nimi Pakarilanlampi) oli pari kertaa ravit, sitten nekin siirtyi Kevätlahdelle.


    • Raateri

      Rauno Mara oli kans ihan kelpo mp.kuski. Taitaa entisöidä vanhoja Jawoja nykyään.

      • mepojatkatsottiin

        Pankakoskelle tuli Tenho Raatikainen esittelemään Pannonia merkkistä moottoripyörää miilunkankaalle. Ottivat kisan R.Maran kanssa. Hänellä taisi olla aika uusi "huski". Tasainen oli kisa.


      • transit.ukkonen
        mepojatkatsottiin kirjoitti:

        Pankakoskelle tuli Tenho Raatikainen esittelemään Pannonia merkkistä moottoripyörää miilunkankaalle. Ottivat kisan R.Maran kanssa. Hänellä taisi olla aika uusi "huski". Tasainen oli kisa.

        Hei minkä maalainen tuo Pannonia oli?


      • rotestimökinpoika

        Unkarilainen pyörä, Suomessa toimii merkkikerho "Pustan Tuulispäät"


      • Anonyymi
        mepojatkatsottiin kirjoitti:

        Pankakoskelle tuli Tenho Raatikainen esittelemään Pannonia merkkistä moottoripyörää miilunkankaalle. Ottivat kisan R.Maran kanssa. Hänellä taisi olla aika uusi "huski". Tasainen oli kisa.

        Tenho on minun isoisä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tenho on minun isoisä!

        Hän on minun isäni.Terveisin tytär Sari R.😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tenho on minun isoisä!

        Aha? Tenho on minun isäni. Kukas sinä sitten oletkaan?
        -Tarmo Raatikainen


    • mehmetti

      Ahmed on kova kamelikuski

    • AhmedinKaravaani

      Susittelen tutkaa märäjälahdentielle ja kamelille talvikenkiä!

    • rapantti

      60-luvulla ajoi mm. Matti J. Kemiläinen Lotus Cortinalla ja Ahti Vaara Abarthilla. Kevätlahdella siis.

    • rasiva

      Lieksalaisia moottoripyörä kilpailijoita 60-luvulta.
      Olavi Härkönen, Tuomo Härkönen, Elis Damsten, Eero Kärkkäinen, Pentti Kaverinen, Otto Ikonen, Pentti Saarelainen, Olavi Honkanen, Rauno Mara ja Eero Härkin siinä muutama nimi.

      • Harley.ja.Davidson

        Olavi Härkönen elis Damsten otto ikonen ei ole ikinä ajaneet kilpaa mootoripyörillä satua kokio luettelo


      • olet-väärällä.alalla
        Harley.ja.Davidson kirjoitti:

        Olavi Härkönen elis Damsten otto ikonen ei ole ikinä ajaneet kilpaa mootoripyörillä satua kokio luettelo

        Sinä siis olet se humalainen palstansotkija. Koetahan miehistyä!


      • rotestimökinpoika

        Muistaako kukaan yleisölennätystä Kevätlahdella -60 luvun loppupuolella keväällä?
        Muistaakseni toinen kone rikkoutui laskussa ja jouduttiin kuskaamaan rekalla pois.
        Kyydissäolijat saivat rahansa pois. Oliko sama kevät kun kaksi pikkupoikaa menehtyi Kevätniemessä laskiessaan pulkalla junan alle.


      • rotestimökinpoika kirjoitti:

        Muistaako kukaan yleisölennätystä Kevätlahdella -60 luvun loppupuolella keväällä?
        Muistaakseni toinen kone rikkoutui laskussa ja jouduttiin kuskaamaan rekalla pois.
        Kyydissäolijat saivat rahansa pois. Oliko sama kevät kun kaksi pikkupoikaa menehtyi Kevätniemessä laskiessaan pulkalla junan alle.

        Lieksassa on sattunut useita lento-onnettomuuksia, mutta niistä vähäisempiä ei ole kirjattu viralliseen luetteloon, jonka liitän oheen.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_siviili-ilmailun_lento-onnettomuuksista

        Viimeisin taitaa olla luettelossa 21.4.1983, jolloin nuori mies teki itsemurhan lentämällä Ukko-Kolin rinteeseen nykyisen parkkipaikan oikealle puolelle. Luettelossa on paikkakunnaksi mainittu virheellisesti Joensuu.

        Eräs pienkone kiepsahti Pielisen jäällä selälleen, kun ohjaaja oli melkein jään pinnassa lentäessään hamuillut kameraa takaistuimelta ja samalla ohjannut koneen alas. Tapauksessa ei tullut henkilövahinkoja. Tämä sattui tosin myöhemmin kuin 60-luvulla.

        Viekin kentällä sattui vanhalle pienkoneelle onnettomuus lentonäytöspäivän jälkeen lähtönousun aikana kun ohjaajalta unohtui polttoainehana kiinni ja kone rysähti matalalta metsään. Puurunkoinen kone tuhoutui käyttökelvottomaksi, mutta lentäjälle ja hänen vaimolleen ei käynyt pahemmin.

        Tässä joitakin tapauksia Lieksasta.


      • OH-YNB, Cessna C-145, valmno. 464 putosi laskuun tullessaan Lieksanjokeen 5.6.1939, luultavasti kaartosakkauksen takia. Ohjaajana oli Pentti Ruotanen.

        https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-53651

        Tapahtuman uutisointia:

        Vesitasokone toi matkustajia Kolilta Lieksaan maanantaina 5.kesäkuuta 1939. Lentäjä alkoi lennättää paikkakuntalaisia. Palatessaan ensimmäiseltä huvilennolta 12.30 kone putosi Lieksanjokeen Rajavartioston kohdalle saunarantaan. Kukaan ei pelastunut. Koneessa oli ohjaajan lisäksi kaksi miestä ja toisen kolme lasta. Lähtö oli ollut tavanomainen. Koneen palatessa ohjaaja yritti laskua mahdollisimman lähelle ankkuripaikkaa. Hän kaartoi loppuosalla, moottori tyhjäkäynnillä, laituria kohti.

        Silminnäkijöiden kertoman mukaan "kaarrossa kone ilmeisesti menetti kantokykynsä alkaen noin 50 metrin korkeudesta sivusuunnassa nopeasti pudota nokka alaspäin Lieksanjokeen." Koneella oli lennetty kaikkiaan vain noin 40 tuntia.

        Mähkön hautausmaalla on hautakivi lento-onnettomuudessa menehtyneistä.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        OH-YNB, Cessna C-145, valmno. 464 putosi laskuun tullessaan Lieksanjokeen 5.6.1939, luultavasti kaartosakkauksen takia. Ohjaajana oli Pentti Ruotanen.

        https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-53651

        Tapahtuman uutisointia:

        Vesitasokone toi matkustajia Kolilta Lieksaan maanantaina 5.kesäkuuta 1939. Lentäjä alkoi lennättää paikkakuntalaisia. Palatessaan ensimmäiseltä huvilennolta 12.30 kone putosi Lieksanjokeen Rajavartioston kohdalle saunarantaan. Kukaan ei pelastunut. Koneessa oli ohjaajan lisäksi kaksi miestä ja toisen kolme lasta. Lähtö oli ollut tavanomainen. Koneen palatessa ohjaaja yritti laskua mahdollisimman lähelle ankkuripaikkaa. Hän kaartoi loppuosalla, moottori tyhjäkäynnillä, laituria kohti.

        Silminnäkijöiden kertoman mukaan "kaarrossa kone ilmeisesti menetti kantokykynsä alkaen noin 50 metrin korkeudesta sivusuunnassa nopeasti pudota nokka alaspäin Lieksanjokeen." Koneella oli lennetty kaikkiaan vain noin 40 tuntia.

        Mähkön hautausmaalla on hautakivi lento-onnettomuudessa menehtyneistä.

        Tuosta jutusta olen kuullut silminnäkijöiltä.
        Nyt sain tarkemmat tiedot.
        Kiitos sinulle "Tietopankki".


      • Harley.ja.Davidson kirjoitti:

        Olavi Härkönen elis Damsten otto ikonen ei ole ikinä ajaneet kilpaa mootoripyörillä satua kokio luettelo

        Otto Ikonen oli myöhemmin Kauppayhtiöllä koneita myymässä, kuten mopoja ja autoja.
        Parhaana keväänä myi 5 kpl Nasu prinssiä.
        Mopot oli Solifereita.


      • Anonyymi

        ei se ollut pentti kaverinen , vaan aulis ,aku, kaverinen. olin myöskin lieksan moottorikerhon perustaja jäsen .kerhon puuhaaja oli pekka luukkainen . asiat löytyjäj toisaalta netistä .lieksan jäärata huiput olivat olli ja tuomo härköset . tuomo oli aivan silloin suomen huippukuski .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei se ollut pentti kaverinen , vaan aulis ,aku, kaverinen. olin myöskin lieksan moottorikerhon perustaja jäsen .kerhon puuhaaja oli pekka luukkainen . asiat löytyjäj toisaalta netistä .lieksan jäärata huiput olivat olli ja tuomo härköset . tuomo oli aivan silloin suomen huippukuski .

        Juu. Kaverisen Aku ajoi. Pyöränä oli joskus Hallikaisen Pertin armeijamallin Jawa jonka Damstenin Ellu oli virttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Kaverisen Aku ajoi. Pyöränä oli joskus Hallikaisen Pertin armeijamallin Jawa jonka Damstenin Ellu oli virttänyt.

        muistat aivan oikein .ellu toimi myöskin härkösten veljesten mekanikkona . ellu oli paljon aikaansa edellä siinäasiassa .huippu.


    • Lentokoneista helikopteriin.

      Kuka muistaa kun ensimmäisen kerran helikopteri tuli Lieksaan?
      Sen muista, että oli talvi ja hirmu kylmä ilma, viima kävi ja pakkasta oli reilusti.
      Vaikka se oli keskellä päivää niin lapsia oli satoja katsomassa.
      Kuulin myöhemmin, että muutaman kilometrin säteellä oli koululaiset tuotu katsomaan sitä ihmettä.

      Tämä tapahtui joskus olikohan se 1955.
      Voi olla vuotta myöhemmin, mutta siinnä haarukassa.

      • heilllikoptttterea

        heliii joptseeriaja ei liikekassann tule eikkä oleva ikkäänsä tulllhu vaaallleahtaeluva koko ujjuttu


      • Ystävän.neuvo
        heilllikoptttterea kirjoitti:

        heliii joptseeriaja ei liikekassann tule eikkä oleva ikkäänsä tulllhu vaaallleahtaeluva koko ujjuttu

        Onko hauskaa olla hulluna humalassa. Painu pehkuihin.


      • 1950-luvulla alkoivat joulupukit liikkua joulun alla helikoptereilla. He olivat joidenkin kauppaliikkeiden asialla. Nopea mainospyrähdys paikkakunnilla, karamellien jakoa ja hyvän joulun toivotuksia. Nyt en muista kuitenkaan tätä vuoden 1955 tapausta. Ehkä muisti palaa vielä.

        Muistan toisen tapauksen olleen hieman myöhemmin, eli vuonna 1962. Lieksassa vieraili tuolloin helikopterilla presidentin vaalien valitsijamies Kaarlo Pitsinki kehumassa Kekkosta. Laskeutumispaikaksi oli valittu Iljankadun ja Hovilankadun välinen pelto, jossa Pitsinki piti jonkinlaisen lyhyen puheen ja heitteli joulupukin tavoin karamelleja lapsille. Sekin vierailu oli talviaikaan. Olin seuraamassa tapahtumaa ja siksi muistan sen.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        1950-luvulla alkoivat joulupukit liikkua joulun alla helikoptereilla. He olivat joidenkin kauppaliikkeiden asialla. Nopea mainospyrähdys paikkakunnilla, karamellien jakoa ja hyvän joulun toivotuksia. Nyt en muista kuitenkaan tätä vuoden 1955 tapausta. Ehkä muisti palaa vielä.

        Muistan toisen tapauksen olleen hieman myöhemmin, eli vuonna 1962. Lieksassa vieraili tuolloin helikopterilla presidentin vaalien valitsijamies Kaarlo Pitsinki kehumassa Kekkosta. Laskeutumispaikaksi oli valittu Iljankadun ja Hovilankadun välinen pelto, jossa Pitsinki piti jonkinlaisen lyhyen puheen ja heitteli joulupukin tavoin karamelleja lapsille. Sekin vierailu oli talviaikaan. Olin seuraamassa tapahtumaa ja siksi muistan sen.

        Sitä 1962 vierailua minä en muista, koska olin sinä talvena etelässä.
        Keväällä palasin taas kuvioihin.
        Silloin se oli muistaakseni kevättalvi kun olin siellä Kontiorannassakin näyttelemässä.


    • Olihanseaikaa

      Torille joskus -50 luvn lopulla tuli joulupukki helikopterilla, olis pentuna sitä katsomassa enoni kanssa! Olihan se pennusta aikamoinen kokemus!

      • Niitä helikopterivierailuja oli tosiaan myöhemminkin monena talvena, mutta se josta kerroin oli ensimmäinen ja siksi niin ihmeellinen, että koululaisetkin tuotiin katsomaan.


    • Reppur

      Minä oisin ajanu polokupyörälläkkii kovemppoo, mitä ne siihen aekkaan ajovat moottorpyörällä, vaen ku ei ollunna nastakumija.

      • Anonyymi

        Olikyllä talvella ns ketjut renkaisiin.


    • Ei löytynyt minun muistisopukoistani täsmätietoa vuoden 1955 helikopterikysymykseen. Rajavartiolaitoksella oli tuolloin jo muutama kopteri ja Lieksassa oli rajavartiotoimintaa. Olisiko ollut...?

      • Ei ollut rajavartijoiden, koska jakoi karamelleja.
        Ei ollut joulupukkikaan mukana, mutta jotain mainosta siinnä koko touhussa oli.

        Muistan siitä vuoden, kun siellä oli eräs tuttava pikkupoika jäätymispisteessä, ja kuulin hänen myöhemmin sairastunee, koska vilustui niin pahasti.
        Poika oli muistaakseni ekaluokalla ja tiedän hänen aloittaneen koulun 1955.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Ei ollut rajavartijoiden, koska jakoi karamelleja.
        Ei ollut joulupukkikaan mukana, mutta jotain mainosta siinnä koko touhussa oli.

        Muistan siitä vuoden, kun siellä oli eräs tuttava pikkupoika jäätymispisteessä, ja kuulin hänen myöhemmin sairastunee, koska vilustui niin pahasti.
        Poika oli muistaakseni ekaluokalla ja tiedän hänen aloittaneen koulun 1955.

        1950-luvulla alkoivat liikeketjujen mainostajat liikkua helikoptereilla. He olivat siis joidenkin kauppaliikkeiden asialla kuten hieman uumoilinkin. Nopea mainospyrähdys paikkakunnilla, karamellien jakoa ja sitten seuraavalle paikkakunnalle.


      • Entinen.Rantalan.oppilas
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        1950-luvulla alkoivat liikeketjujen mainostajat liikkua helikoptereilla. He olivat siis joidenkin kauppaliikkeiden asialla kuten hieman uumoilinkin. Nopea mainospyrähdys paikkakunnilla, karamellien jakoa ja sitten seuraavalle paikkakunnalle.

        Minä muistan tapauksen olin Rantalassa tokalla ja koko luokka vietiin sinne.


      • Maija.Liisan.luokalla
        Entinen.Rantalan.oppilas kirjoitti:

        Minä muistan tapauksen olin Rantalassa tokalla ja koko luokka vietiin sinne.

        Hei minäkin olin Lapin luokalla.


      • Maija.Liisan.luokalla kirjoitti:

        Hei minäkin olin Lapin luokalla.

        Hänen veljensä oli Esko.
        Tunsin miehen jotenkin.


    • jääratalentoa

      jäärata-ajoa helikoptereilla ja lentokoneilla... vieläpä vesitasolla... ja joulupukki heitteli karkkeja
      kauaspa lennettiin aiheesta

      • oikein-hyvä-näin

        Se näissä parhaimmissa keskusteluissa on minunkin mielestäni hyvää, että sekaan putkahtelee muitakin mielenkiintoisia asioita kuin vain aloitukseen liittyviä juttuja. Ne antavat viestiketjulle lisämaustetta.


      • Tämä.hyvä
        oikein-hyvä-näin kirjoitti:

        Se näissä parhaimmissa keskusteluissa on minunkin mielestäni hyvää, että sekaan putkahtelee muitakin mielenkiintoisia asioita kuin vain aloitukseen liittyviä juttuja. Ne antavat viestiketjulle lisämaustetta.

        Näin sen pitää ollakkin.


    • Anonyymi

      Jäärataa ei enää taida kevätlahdelle tulla?

    • Anonyymi

      oon pannu jäärata autossa paljaalla pinppiin

      • Anonyymi

        Olethan kertonut panneesi kaivoskuiluakin. Taidat panna potkukelkaakin. Ja varmasti sinun touhuissa ei nallipala.


    • Anonyymi

      Turha tulla koittaa enää jäärallia Pielisellä Jatkis voittaa kaikki BMW 535 pakulla ja täydellä ahnusannostelijalla, kartanlukijana toimii Pakan Jauhant.

      • Anonyymi

        Poikasi on kartturina tummelipurkin kanssa ja hyvin rasvattuna.


    • Anonyymi

      BMW menee komiasti kylkimyyryssä ilman rataakin

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3126
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2553
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2541
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2208
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      480
      1884
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      250
      1832
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      108
      1830
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1674
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1597
    10. R.I.P. Kristian Antila

      Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      24
      1452
    Aihe