Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mieheni ei anna lasta mukaani

Painajaismaista

Ero tuli mies ei anna lasta mukaani, lapsi vasta 2.5v. Olen jo löytänyt asunnon ja kalustanut. Lastenvalvoja 3 viikon päästä.... mistä apua ??? En halua olla lapsesta erossa ja ei voi noin pieni asua vuoroviikoin vanhemmilla, en halua sitä. .... en kestä tätä haluan lapseni viereeni

13

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoij

      Otat lapsen kun mies pois kotoa ja siirryt, tottuu sitten, hoitaa lasta viikonloput jos kykenee ja sano miehelle et voi arkenakin käydä katsomas jos ikävä, viikko viikko systeemi on liikaa noin pienelle,ei ymmärrä ja voi tulla käytöshäiriöitä myöhemmin. Mies kuulostaa katkeralta mutta sano et lapsen parasta ajattelet. Ja tilanne helpottaa kun lapsi kasvaa ja vierailut sujuu paremmin. Äiti toimii yleensä lähihuoltajana lapselle,koska synnyttänyt,imettänyt side voimakkaampi äitiin. Lastenvalvojalla tilanne katsotaan lapsen parhaaksi.

      • Isäpappa

        En tiedä sit mikä sun mielestä on myöhemmin. Ainakin tuossa mun vieressäni köllöttelee nyt suloinen 11v tyttö, jonka kanssa vuoroviikot alkoi n. 1-vuotiaana. Kauanko mun vielä pitää odottaa niitä mainostamiasi käytöshäiriöitä?


      • isätonhyviämyös
        Isäpappa kirjoitti:

        En tiedä sit mikä sun mielestä on myöhemmin. Ainakin tuossa mun vieressäni köllöttelee nyt suloinen 11v tyttö, jonka kanssa vuoroviikot alkoi n. 1-vuotiaana. Kauanko mun vielä pitää odottaa niitä mainostamiasi käytöshäiriöitä?

        Ihan höpöä, että kaikille tulisi käytöshäiriöitä eron takia ja vuoroviikkoasumisesta. Onnelliset vanhemmat on paras lähtökohta lasten elämään, olkoonkin niin, että vanhemmat asuu erillään. Vuoroviikot sopii vain siinä tapauksessa, että vanhemmilla on halua sopia keskenään käytännöstä, toki lapsiakin on kuunneltava. Se vaatii myös joustoa molemmilta vanhemmilta. Aina ei esim. työasioiden vuoksi ne sovitusti toteudu. Mutta lapsen on saatava koko ajan tuntea, ettei ole heitteillä vaan turvassa. Että aina on jompikumpi vanhemmista lähellä, joka huolehtii.
        Mun lasteni isästä kuoriutui eron jälkeen loistava isä lapsille. Vuoro viikoin mentiin, ilman pahempia ongelmia ja käytöshäiriöitä. Ja hän oli myös lähivanhempi, mä muutin pois yhteisestä kodista. Isä on ihan yhtä hyvä lähivanhempi kuin äitikin. Aikamoista yleistystä, että lähivanhempana äiti on aina se parempi. Molemmat vanhemmat on yhtä hyviä. Lastenvalvoja ei määrää, kumpi on lähivanhempi. Sen ratkaisee vanhemmat keskenään. Lastenvalvoja kirjaa ylös päätökset, jotka oikeus sitten vahvistaa.


      • Mielenkiintoista.ehkä

        "Otat lapsen kun mies pois kotoa ja siirryt.."

        Tuosta ois muuten kiva saada hovioikeuden ennakkotapaus: voiko äiti varastaa lapsen isän kotoa. Kysehän on silloin lapsikaappauksesta. Toisaalta Suomessa lapsi on käytännössä naisen yksityisomaisuutta, toisaalta missään laissa ei niin sanota.


      • Neuvoijjj

        Ei ole kaappaus, tarkoitin vaan että tekee salaa jos kyseessä mies joka ei suostu että lapsi lähtee äidin omaan kämppään mukaan,ei isällä ole oikeutta kieltää, yleensä äiti on lähivanhempi juuri sen vahvemman siteen takia lapseen,on kantanut lapsen,synnyttänyt,imettänyt, on ihan höpöä vetää herneet nenään siitä että sanon että yleensä äiti on parempi lähivanhempi ja turvallisempi. Koska on ollut lapsen elämässä tiiviimmin. Vai antaako luonnossa ne emot tuosta noin vaan poikasen jota imettää,hoivaa urokselle ? Ei anna, eri asia hetken leikki ja hoito kun kokonaan äidistä erottaminen musta on sairasta ettei isät sitä tajua vaan kohtelevat lastaan heittopallona, että pitää olla 2 päiväkotipaikkaa,kotia koska minä haluun,minun lapsi..plaa plaa..ihan paskaa.

        Ihan kuin se lapsi olisi siitä elämästä karkaamassa,mutta on nii kiire,ettei voi odottaa että lapsi vaikka 4v ja vierailut sujuu tällöin helpommin.ja lapsi osaa jo tällöin sanoa jos haluu olla pidempään,monta pv isän luona ilman äitiä. Se on lapsen ehdoilla menemistä ja välittämistä, ei se että pieni lapsi revitään vuoroviikoin kahteen kotiin ja hoitopaikkaan. Enkä haukkunut että isät on huonompia hoitajia,varmasti tuovat paljon iloa lapsen, ajattelen vain lapsen parasta.

        Ja niin voisi ajatella monet erovanhemmat,istuisivat alas,puhuisivat sopisivat asioista järkevästi ,että lapsella olisi hyvä olo, monesti se kääntyy vain siihen omaan itsekkääseen ajatteluun..


      • Isäpappa
        Neuvoijjj kirjoitti:

        Ei ole kaappaus, tarkoitin vaan että tekee salaa jos kyseessä mies joka ei suostu että lapsi lähtee äidin omaan kämppään mukaan,ei isällä ole oikeutta kieltää, yleensä äiti on lähivanhempi juuri sen vahvemman siteen takia lapseen,on kantanut lapsen,synnyttänyt,imettänyt, on ihan höpöä vetää herneet nenään siitä että sanon että yleensä äiti on parempi lähivanhempi ja turvallisempi. Koska on ollut lapsen elämässä tiiviimmin. Vai antaako luonnossa ne emot tuosta noin vaan poikasen jota imettää,hoivaa urokselle ? Ei anna, eri asia hetken leikki ja hoito kun kokonaan äidistä erottaminen musta on sairasta ettei isät sitä tajua vaan kohtelevat lastaan heittopallona, että pitää olla 2 päiväkotipaikkaa,kotia koska minä haluun,minun lapsi..plaa plaa..ihan paskaa.

        Ihan kuin se lapsi olisi siitä elämästä karkaamassa,mutta on nii kiire,ettei voi odottaa että lapsi vaikka 4v ja vierailut sujuu tällöin helpommin.ja lapsi osaa jo tällöin sanoa jos haluu olla pidempään,monta pv isän luona ilman äitiä. Se on lapsen ehdoilla menemistä ja välittämistä, ei se että pieni lapsi revitään vuoroviikoin kahteen kotiin ja hoitopaikkaan. Enkä haukkunut että isät on huonompia hoitajia,varmasti tuovat paljon iloa lapsen, ajattelen vain lapsen parasta.

        Ja niin voisi ajatella monet erovanhemmat,istuisivat alas,puhuisivat sopisivat asioista järkevästi ,että lapsella olisi hyvä olo, monesti se kääntyy vain siihen omaan itsekkääseen ajatteluun..

        En sit tiedä millaiset suhteet aloittajalla ja exällään on lapseen, joten siihen en voi kemmentoida.
        Mutta mainitsemasi "on ihan höpöä vetää herneet nenään siitä että sanon että yleensä äiti on parempi lähivanhempi ja turvallisempi", niin pitää muistaa, että yleensä ei ole aina. Jos lähdetään siitä, että lapsi AINA äidille, koska äiti on YLEENSÄ parempi, niin tämä yhtälöhän tarkoittaa, että aika monesti menee myös vikaan. Siksi tällaista automaatiota ei saisi olla olemassa.

        Vuoroviikot eivät myöskään automaattisesta tarkoita kahta hoitopaikaa, ei meillä ainakaan tarkoittanut. Läheiset suhteetkin saattavat olla vähän niin ja näin. Meillä esimerkiksi lapsi oli ensimmäisen puoli vuotta tiukemmin äitinsä kanssa, koska imettikin jopa 3kk ja minä kävin päivätöissä. Silloinkin lapsi oli vastuullani illat ja viikonloput. Puolen vuoden jälkeen (kun lapsen äiti ilmoitti löytäneensä uuden miehen), hän kävi hoitamassa lastaan arkisin 8h eli työpäiväni ajan. Lopun aikaa (illat, yöt ja useimmat viikonloput) lapsi (ja hänen isosiskopuolensa, ei minun lapseni) oli minun vastuullani.
        Lapsen ollessa vuoden ikäinen, kun lapsen äiti löysi yhteisen asunnon uuden miehensä kanssa, mentiinkin siihen automaatioon, että lapsi kuuluu äidille, onneksi sentää vuoroviikkosopimuksella. Tosin enemmän lapsi edelleen oli minun luonani (äiti laittoi usein lapsen hoitoon vanhemmilleen kun oli harrastuskiireitä. Hyvähän tietysti sekin, että lapsi sai olla isovanhemmillaankin).
        Meidän vuoroviikot meni niin, että minun viikollani lapsi asui syntymäkodissaan, ja minä vein hänen lapsen äidin valitsemaan päivähoitoon (eri paikkakunnalla) ja hain hänet töitten jälkeen. Maanantaina sitten lapsen äiti haki hoidosta ja vei hänet aamuisin takaisin sen viikon ajan. Mitä repimistä tässä mielestäsi oli lapsen kannalta? Selkeä tasainen rytmi, jonka hyvä puoli ole sekin, ettei kummankaan vanhemman juuri tarvinnut nähdä toista.
        Tässä omaa kokemustani. En siis voi tietää aloittajan tapauksesta mitään, mutta itse en hyväksy tuollaisia automaattipäätöksiä, että äiti on AINA parempi koska hän on YLEENSÄ parempi.
        Vielä perään sanon, ettei lapseni äiti ole missään tapauksessa huono äiti. Hän vain ei ole koskaan pitänyt yhtä läheistä kontaktia lapsiin kuin minä. Kaikki naiset eivät ole tietynlaisia, eikä kaikki miehet tietynlaisia.

        Sulla tuntuu olevan sellainen oletus, että sen tärkeimmän ajan lapsen pitää olla lähes koko ajan äidillään, ja sitten joskus 4-vuotiaana isäkin voi hetkeksi vahtia lastaan. Tästä tulee varmasti mielestäsi todella läheinen isä-lapsi -suhde.


      • Mmhhmg

        Tarkoitin että 4 vuotiaana vuoroviikot helpompi toteuttaa kun lapsi isompi, eikä aikaisemmin se isä ole poissa lapsen elämästä jos näkee viikonloput ja joskus arkena jos aikaa. Kyllä lapsi muistaa isänsä ja odottaakin sitten viikonloppuja, joskus tosin voi olla että haluaa yöksi kotiin äitinsä luo. Jokainen isä luo itse sen suhteensa lapseen ja mimmoinen siitä tulee. Minusta isien pitäisi siinä erovihassaan ymmärtää että lapsi on pieni vain hetken.


      • Isäpappa
        Mmhhmg kirjoitti:

        Tarkoitin että 4 vuotiaana vuoroviikot helpompi toteuttaa kun lapsi isompi, eikä aikaisemmin se isä ole poissa lapsen elämästä jos näkee viikonloput ja joskus arkena jos aikaa. Kyllä lapsi muistaa isänsä ja odottaakin sitten viikonloppuja, joskus tosin voi olla että haluaa yöksi kotiin äitinsä luo. Jokainen isä luo itse sen suhteensa lapseen ja mimmoinen siitä tulee. Minusta isien pitäisi siinä erovihassaan ymmärtää että lapsi on pieni vain hetken.

        Varmasti tuossa iässä haluaakin kotiin äidin luokse, jollei hän ole sitä ennen ollut riittävän läheisessä suhteessa isään. Sitähän tässä ajankin takaa: läheiset tunnesiteet luodaan pienenä, enkä näe syytä, miksi sellainen pitäisi estää. Nimenomaan pienen lapsen kanssa mielestäni pitäisikin olla mahdollisimman tiiviit tapaamiset eikä sellaisia, että joskus saa vähän nähdä.
        Onko nyt mielestäsi kyse siitä, että äiti on sentään äiti ja isä on vain isä, ja että riittää että lapsi muistaa isän?


      • Mmhhmgh

        Hölmö, ei se lapsi karkaa elämästä vaikkei olisi vuoroviikkoilla isällä, se tunne side lapseen luodaan aina silloin kun isää nähdään, ja se että on vähemmän isän luona ei mitenkään huononna suhdetta isään. Päinvastoin ne isät itse muokkaavat sen suhteen semmoiseksi kuin se on omalla käytöksellään.


      • Isäpappa
        Mmhhmgh kirjoitti:

        Hölmö, ei se lapsi karkaa elämästä vaikkei olisi vuoroviikkoilla isällä, se tunne side lapseen luodaan aina silloin kun isää nähdään, ja se että on vähemmän isän luona ei mitenkään huononna suhdetta isään. Päinvastoin ne isät itse muokkaavat sen suhteen semmoiseksi kuin se on omalla käytöksellään.

        Äidilta sit lapsi ilmeisesti karkaa, jollei lapsi ole lähes koko ajan äidin luona?


    • rolf__

      Jos on muslimi miehestä kysymys,voi olla että et näe enää koskaan lastasi.

    • niinnäinnoin

      Toivottavasti aloittajan tarina on jo jotenkin selvinnyt paremmin päin. Hänen on lastenvalvojalla vaadittava lähihuoltajuutta ja saatava lapsi mahdollisimman pian itselleen. Vuoroviikkovanhemmuus on mahdollinen esim. viisivuotiaalle, nyt lapsi selvästi on liian pieni erotettavaksi äidistään. Lastenvalvoja tulee olemaan samaa mieltä.
      Jälkikäteen ajatellen isän olisi pitänyt muuttaa erotilanteessa, tai molempien uuteen asuntoon. Lan mukaan kai isällä on mahdollisuus olla hyväksymättä lapsen muuttamista, mutta toisaalta alle kolmivuotiaan huoltajuus kuuluu äidille pääsääntöisesti.

      • Isäpappa

        Miksi isän pitäisi muuttaa? Nythän lapsi saa sentään olla tutussa ympäristössä eli synnyinkodissaan.

        Millä perustelet tuon viisivuotisasian?

        Tietysti minäkin toivon, että asiat menee aloittajalla hyvin. Tuollainen riitely nyt ei ainakaan ole lapselle parhaaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe