Minulla on nettiyhteytenä Saunalahden Huawei B593s 4G modeemi/reititin. Lupasin alivuokralaiselle wifi-nettiyhteyden tätä kautta, joten tein toisen SSID:n siihen ja laitoin AP-eristyksen päälle. Tästä huolimatta myös uudessa wifi-verkossa näkyy laitteet jotka on kiinnitetty suoraan kaapelilla reitittimeen, kuten pöytäkone ja verkkolevy.
Minulla on myös vanha ZyWALL 2WG reititin jossa oli ennen 4G aikaa 3G-tikku kiinni. Voisiko tästä askarrella miten alivuokralaiselle oman wifi-yhteyden niin, että netti toimii Huawein kautta, mutta ei pääse käsiksi muihin verkossa oleviin laitteisiin?
Netti alivuokralaiselle
3
123
Vastaukset
- Micce22
Toisessa laitteessa WLAN ja WAN-portti? Tee siitä WLAN AP ja kytke sen Zyxelin WAN-portin kautta kaapelilla Huaewein LAN-puolelle.
- nypä
Joo tuota kokeilin, mutta Zyxelin puolelta näkee nyt kaikki Huawein verkossa olevat laitteet. Huawein IP on 192.168.1.1. Zyxelin staattinen WAN 192.168.1.2 ja LAN 192.168.2.1. Maskit on kaikki 255.255.255.0. Nyt jos liityn Zyxelin SSID:llä ja kirjoitan selaimeen 192.168.1.1 niin eteen aukeaa Huawein kirjautumissivu.
Laitoin Zyxelin palomuuriin hylkäämään kaikki yhteydet LAN 192.168.2.2 - 255 > WAN 192.168.1.1 - 255 ja nyt ei enää näy Huawein verkko Zyxelin puolelta, mutta onko tuo nyt oikeasti turvallinen? Voiko tuon Zyxelin reitittimen oman osoitteen joku pahantahtoinen tunkeutuja vierasverkossa feikata?
Tämän sivun:
http://security.stackexchange.com/questions/76547/is-double-nat-a-secure-way-to-create-a-public-wifi-network
mukaan minun tulisi antaa tuo Huawein verkko vieraille ja laittaa omat välineet Zyxelin taakse (mitä tosin en halua, koska hitaampi Wifi). Mutta siinäkin on ilmeisesti joku Man-in-the-middle hyökkäysvektori olemassa. - Micce22_
Oikessa olet. Itse mietin ideaa pari päivää sitten väärin päin.
Nettiyhteys ulos siitä laitteesta, jonka WLAN verkkoa haluat jakaa. Eli Huawista. Oma LAN verkkosi Zyxeliin, jonka WAN portti kiinni Huawein normaaliin LAN-portiin. Silloin olet ymmärtääkseni Zyxelissä NAT takana piilossa.
Hitaaseen wifiin ratkaisu on uusi AP. Itse olin yllättynyt omaa verkkoa laajentaessa, kun kelvollisia sai noin 20 eurolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418