Jos on avoliitossa, joka kestänyt kauan, on yhteistä omaisuutta ja lapsia, niin mikä on tilanne Raamatun mukaan
A) pitää mennä heti naimisiin koska avoliitto on syntiä, avioliitto ei
B) pitää erota, koska avoliitto on syntia mutta sinkkuus ei
C) tilanne on Jumalan silmissä jo avioliitto, hälläväliä mitä ihmiset sanoo.
D) ihan sama erooko vai meneekö naimisiin, kunhan ei ole avoliitossa.
E) riittää jos kovasti haluu mennä naimisiin. Silloin tekee oikein. Jos toinen ei sitten myönny kosintaan, voidaan avoliittoa jatkaa entiseen malliin, puhtaalla omalla tunnolla.
Mitkä on oikeita motiiveja mennä naimisiin? Tai olla menemättä? Tai erota avoliitosta? Entä avioliitosta?
Itse en henkilökohatisesti voi kuvitella rakastavani ketään ihmistä "kunnes kuolema erottaa, myötä ja vastamäessä" en edes lapsiani tai vanhempiani, vaikka heitä rakastankin äärettömän paljon. Koska vastamäet voivat olla mitä vain. En rakastaisi ketään vastamäessä jos hänestä tulisi vaikkapa huumeriippuvainen, väkivaltainen tms. En siis voi kuvitella vastaavani tuollaiseen kysymykseen "tahdon" Monet avioerot johtuvatkin mielestäni siitä että ihmiset ovat nuoria, hyväuskoisia, hölmöjä. Voin kyllä sitoutua minulle läheisiin ihmisiin, kunnes kuolema erottaa, mutta se on aivan eri asia kuin rakastaa tai tahtoa rakastaa. Minä haluan rakastaa vain kohtuullisissa myötä ja vastamäissä, mutta tosi kovassa paikassa haluan olla vain äärettömän vihainen ja suojella itseäni, rakastaminen sellaisessa tilanteessa olisi pelottavaa, päästäisin toisen liian lähelle, satuttaisin itseäni, näin arvelen, siksi en edes tahdo.
Toisaalta eihän sitä naimisiin mennessä tarvitse tahtoa kuin sen hetken kun menee lupaamaan. En usko että kukaan oikeesti rakastaa myötä ja vastamäessä kymmeniä vuosia, tai hyvin harva rakastaa. Suurimmalle osalle tulee varmasti hetkiä jolloin ollaan yhdessä vain tavan vuoksi, eroa miettien, avioliittoa katuen, vihaten. Mutta hölmöähän tuo olisi mennä lupaamaan sellasta mistä tietää ettei sitä voi pitää.
Liikaa on pelissä tunnetta jotta erotakaan tahtois ja kun moni asia on hyvin ja sujuu niin hyvin. Niin en tahdo erota en.
Onko tuossa avioliitto-kaavassa päätä tai häntää? Mitä aikoinaan Jeesuksen aikana kysyttiin naimisiin mennessä? Kysyttiinkö siellä tuommosia yli-inhimillisiä rakkauden tahtomisia? Vanhan testamentin puolella oli monia vaimoja ja joskus syyt mennä naimisiin ( esim. sodassa vangiksi otetun naisen kanssa) kuulostivat kaikkea muuta kuin rakastamiselta. En oikein jaksa uskoa että rakkauden tahtomisii siellä kyseltiin. Entä Jeesuksen aikana ja vanhoissa juutalaisissa kaavoissa? Voisinkin haluta naimisiin jos ei tarttis vastamäessä tahtoa rakastaa. Jos kysyttäs vaikka että tahdotko sitoutua ja olla uskollinen, niin sen voisin luvata myötä ja vastamäessä, mutta kysytäänkö niin missään. Jos haluu naimisiin, niin tertteeko silloin aina tahtoa rakastaa vai löytyykö muita kaavoja/kysymyksiä joihin vastaamalla pääsis naimisiin?
Mutta kun en tahdot
8
<50
Vastaukset
- olenvääräuskoinentänne
Säännöstelty rakkaus ei ole rakkautta lainkaan se on säännöstelyä.
Et voi mennä kenenkään pään sisään hänen mieleensä ja katsoa onko hänen rakkautensa sinuun sitä mitä juuri sinä asialla ymmärrät?? Hän käyttää tiettyjä sanoja,, hyvä on,, mutta mitä hänen mielessään liikkuu silloin?? Voit vain luottaa tai pelätä, rakastaa tai vihata.
Olemme kristinuskon perus juurilla kun opetamme että Jumala rakastaa ja vihaa yhtaikaa.
On joko rakkautta tai pelkoa, muu on ei mitään- mene.naimisiin.heti
heleppoa se on narista kun kaikki eivät naimisiin pääse, jollei ihme tapahdu tai jotain muuta
- 12_13
> A) pitää mennä heti naimisiin koska avoliitto on syntiä, avioliitto ei
Minun tietääkseni Raamattu ei käske menemään naimisiin.
> B) pitää erota, koska avoliitto on syntia mutta sinkkuus ei
> C) tilanne on Jumalan silmissä jo avioliitto, hälläväliä mitä ihmiset sanoo.
Minun nähdäkseni avoliitto ja avioliitto ovat ihan sama, muuten paitsi verottajan silmissä.
> Itse en henkilökohtaisesti voi kuvitella rakastavani ketään ihmistä "kunnes kuolema erottaa
Sitten ei kannata mennä naimisiin. Ilman todellista rakkautta on epätodennäköistä, että liitto kestää ja että ihmiset viihtyisivät liitossa. Ja toisaalta, jos pari rakastaisi toisiaan Raamatullisella rakkaudella, on epätodennäköistä, että he haluaisivat siitä koskaan luopua. Raamatullinen rakkaus on uskomattoman hieno, mutta valitettavasti harva näyttää ymmärtävän tai tuntevan todellista rakkautta. Suurin osa näyttää olevan pelon vallassa.- Tahdoneläänäin
Tuohon verottaja asiaan: verottaja verottaa avopuolisoja kuten aviopuolisojakin mikäli avopuolisoilla on tai on ollut yhteinen lapsi. Niin että verottaja on jo meidät "vihkinyt" koska on yhteisiä lapsia.
- todella.optimistista
Tahdoneläänäin kirjoitti:
Tuohon verottaja asiaan: verottaja verottaa avopuolisoja kuten aviopuolisojakin mikäli avopuolisoilla on tai on ollut yhteinen lapsi. Niin että verottaja on jo meidät "vihkinyt" koska on yhteisiä lapsia.
onpas sulla sitten kiva pappi ollut teitä vihkimässäm se verottaja...
Jos mittaat et Rakasta silloin mittaat. Kysy mieluimmin rakastanko tarpeeksi. Tiedät rakastavasi tutiessasi tulevasi rakastetuksi. Se on ainoa mittari. Vain senverran voit "saada" rakkautta minkä verran pystyt itse rakastamaan. Siis vai antamalla voi saada. Vai luottamalla voi saada luottamusta. Mittaamalla voi saada vain mittaustuloksia.
Olet syntynyt tähän elämään löytääksesi itse vastaukset kysymyksiisi. Saat jokaiseen kysymykseen sen vastauksen keltä (minkä opin) opettajalta kysyt.- Hkhkhkhkhkhk
Avioliiton idea on sitoutua jakamaan sekä ilot että surut. Liitto on kolmisäikeinen lanka, jonka itse Kristus vahvistaa ja sitoo puolisot yhteen. Ei katkea ihan niin helposti!
- eläke-ukko
Avioliitto on todella jäänne jostain. Tänä päivänä monet naiset haluaa avioliittoon saadakseen pitää häät.
Ei avioliitto nykyisin ole tae mistään. On vaan niin helppo erota.
Olin 60 luvulla itse jo avoliiton kannalla. Tuleva puolisoni oli niin vanhoillinen että halusi vihkimisen.
Suvun vanhemmat ne kuitenkin olivat enemmän huolissaan siitä jos sattuu tulemaan äpäriä. Sehän olisi tuhonnut niin tytön kuin hänen vanhempiensa maineen.
Hirveetä jos meidänkin suvussa on aviottomia lapsia.
Yhdessä on kuitenkin oltu 53v vihittynä vähän vähemmän.
Välillä kivaa välillä vähemmän. Nousut ja laskut on koettu.
Olen kysynyt itseltäni ottaisinko uusiksi. Ottaisin. Vaimolta kysyttäessä hän vaikenee.
Pitäisikö hiljaisuus tulkita myönteiseksi.Ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743800Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1823035Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472946Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572431Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3632230- 1601870
- 781575
- 331437
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231388Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391352