Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Arjen kotitöistä..

eivoiymmärtää

Hei!
Onko muilla samoja kokemuksia, että miehen on hankala osallistua tai tehdä oma-aloitteisesti pienetkin jokapäiväiseen arkeen kuuluvat kotityöt? Me olemme yli 30-vee pariskunta, asuttu 2.5v yhdessä, lapsi tulossa. Meillä on oikein hyvä ja ihana suhde. Minulla itselläni sapettaa miehen saamattomuus varsinkin keittiön siivoamisessa. Itse tykkään että ruuan laiton jälkeen kattilat olisi tiskattu ja astiat koneeseen laitettu. Joskus sovitaan, että tänään mies tyhjentää astianpesukoneen jotta sinne saadaaan likaiset laitettua. Mutta mies värkkäilee aina omia hommia, ja koko päivän saan kuulla että " joo, kohta tulen siivoamaan". Sitten hän unohtaa asian ja sanoo ennen nukkumaanmenoa että " hän siivoaa aamulla ennen töihin lähtöä." Siinä käykin niin ettei aamulla ehdikään. Itseä sapettaa se että aamulla herään,keittiössä on haisevia pannuja ja roiskeita ympäri pöytiä kokkailujen jäljiltä, ja sitten itse tietenkin siivoan nämä jäljet. Harvoin edes pyydän miestäni siivoamaan koska itse ehdin ensin,ja sen kerran kun pyydän, ei mitään tapahdu, tai sitten mies menee keittiöön ja tyhjentää koneen, mutta ei tee hommaa loppuun; likasiet astiat jää pöydälle koska hän ei ymmärrä niitä laittaa koneeseen. Sain raivarit yhtenä päivänä, kun aamulla heräsin siivoamaan keittiötä, kokkasin, ja siivosin taas ja sanoin miehelleni että voisit sinäkin oma aloitteisesti osallistua, ja mies vastasi että " ei siellä ole edes paha siivo, älä höpötä, et siivoa sen enempää kuin minäkään ja itse sotket enemmän.." Ilmeisesti ei äänensävystäni tykännyt kun alkoi hyökkäys-kannalle, vaikka tietää hyvin itsekin että minä touhuan enemmän. Myöhemmin pyysin anteeksi raivaria ja sanoin että ymmärrän, ettei kaikille miehille ole se keittiön siisteys tärkeää, mutta meillä on perhe tulossa ja mieheni tätytyy osallistua auttamaan minua enemmän. Silloin hän ei voi jatkuvasti keskittyä vain omiin puuhiinsa. En ole pyyytänyt päivittäin siivoamaan, vaan useimmiten vaan laittamaan ne omat astiat koneeseen sen jälkeen kun itse olen siivonnut koko keittiön. Siis korjaamaan vain omat jälkensä. Usein minä siivoan mukisematta, joskus sanon asiasta mutta en pahasti, ja hän lupailee olevansa aktiivisempi vastaisuudesssa. Mutta hän ei osaa; hän ei vaan näe niitä pannuja ja omia astioita siellä keittiön pöydillä. Sama toistuu aina. Mikä siinä on niin vaikeaa? Tämän raivarin jälkeen sanoin että minulle olisi tärkeää että osallistuisi, ja lupasi parantaa niinsanotusti tapansa.. mutta ei voi olla totta, seuraavana iltana hän otti jääkaapista pari päivää sitten tehtyä sapuskaa, jätti tyhjäksi syömänsä uuni-vuoan ja kalan ruoto-lautasen lojumaan keittiön pöydälle, sen sijaan että olisi laittanut ne astianpesu-koneeseen. Yön tultua ennen nukkumaan menoa tokaisin, että " niin, sinähän sitten varmaan korjaat nuo sun jäljet keittiöstä pois..". Hän vastasi, että " siis mitkä jäljet..?" miten tämä voi olla mahdollista? miksi asia ei mene perille vaikka asista niin avauduin juuri edellisenä päivänä?? Hän korjasi jälkensä sitten, mutta jos en olisi sanonut, olisi jäänyt korjaamatta. Kullä taas kummasteli mielessäni ja olin äimän käkenä ja rupesi ihan v..t..u...aan.. Mutta en viitsinyt alkaa päivittelemään ettei hän suutu ja taas tulisis riitaa.. Pitänee varmaan hyväksyä, että jotkut pitävät keittiön siisteyttä tois-arvoisena asiana.. Ja opetella ajattelemaan että se siivoaa, jota tiskit häiritsee. Muuten tosi mukava ja fiksu mies on, hyvässä ammatissa jne..

7

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jennipenninen

      Kuulostaa turhankin tutulta.. :(

    • nauruatästä

      Kummassakin sukupuolessa on mukavuusalue, millä tekee mielellään asioita. ilmeisesti teet itse asioita, joissa pitää tarttua porakoneeseen, vasaraan ja nauloihin? tai ja huollat autoja, muita koneita, osaat sirkkelöidä polttopuita tms? siinä tapauksessa ymmärrän närkästyksesi täysin- itse naisena kirjoittaen tässä.
      Monilla esim. maatiloilla työnjakoa on ratkottu. Kumpikin on opetellut itsenäisesti tarvittaessa, vuorollaan, huolehtimaan kaikki tilamn työt.
      Muistan emännän, joka välillä lähti konehommiin, ja propsisavottaan- miehensä jäädessä tupaan lapsista ja siivouksesta ym. huolehtimaan.
      Toimisikohan tuo vuorottelutyönjako teidän suhteessa? Kumpikin opettelee kaikki toisenkin roolin hommat. kerran talvessa hommat, joka toinen vuosi kukin. 10 krt v. hommeli tasan 5 kertaan kummallekkin vuoteen. jne.

    • lopullinen.ratkaisu

      Ei muuta kun tapletti polvien väliin tiukasti puristettuna tai mies kilometritehtaalle

    • toinenäiti

      Tuollaista se meilläkin on.Mitään jälkiä ei korjata.Eniten suututtaa se,että olen juuri siistinyt keittiön,niin herra menee tekemään voileipää ja jättää kaikki sotkut juuri siivotuille pinnoille.Yleensäkin ei siivoa,koska hänen mielestään ne on naisten töitä.

    • Hyvin-menee

      1) meikä siivoo aina jälkensä.
      2) tiskaan heti ruokailun jälkeen ja katan jälki ruuan/kahvin
      3) siivoomme yhdessä kerran viikossa perusteellisemmin.
      4) viikaamme yhdessä pyykit ja ripustamme.
      5) näin meille jää enemmän yhteistä ja erillistä aikaa.
      6) emme kumpikaan koe olevamme väsyneitä arjen askareisiin.

      jk.Olen mies.

      • Ootihgu

        Kuulostaa hyvältä olisipa minullakin sinun kalataisesi mies.


      • paennut

        Tuolla yhdessä tekemisellä pysyy molemmilla hyvä fiilis ja se heijastuu kaikkeen - myös makuuhuoneeseen takaa pitkän suhteen! Well done!

        Minun exäni oli ikävä kyllä se äitinsä paapoma laiskahko vätys, joka seurusteluaikoina kummasti tsemppasi ja jaksoi yrittää vielä siinäkin vaiheessa kun asuttiin jo yhteisen katon alla. Mutta kun oltiin menty naimisiin, ja erityisesti kun tulin raskaaksi, kaikki yrittäminen loppui siihen.

        Tämä mies ei muuten tehnyt niitä miestenkään hommia enää papin aamenen jälkeen.

        Kun lapsi oli syntynyt ja olin pyörittänyt kaikkea yksin (hän muuten irtisanoi itsensä duunista pari kuukautta sen jälkeen kun tulin raskaaksi ja alkoi kaljan lipittämisen) ja katsonut kun toinen pelaa nettipelejä kaiket päivät ilman suunnitelmaakaan etsiä itselleen uutta duunia.... minä sitten lähdin. Tähän kehittyi kyllä vähitellen myös melkoinen henkinen väkivalta.

        Onneksi tuli lähdettyä ajoissa. En olisi kovin pitkään enää pystynyt huolehtimaan itsestäni ja lapsestani sen paineen alla. Sain kyllä parsittua itseni kasaan vaikka en oikein vieläkään pysty käsittämään miten ihminen voi muuttua niin paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe