Golf GTE megaluokan huijaus

Niemals.VW

VW ilmoittaa auton yhd.kul. 1,5 l/100 km sähköllä ajomatkaksi 50 km.
Todellisuus on kuitenkin hyvin kaukana siitä.
Akut ladattiin useina eri öinä täyteen, mutta mittari ilmoitti sen jälkeen ajomatkaksi vain 38-42 km eli selvästi ilmoitettua vähemmän.
Vielä järkyttävämpää on valehtelu polttoaineen kulutuksen osalta. Kahden viikon testiajossa mentiin lähes 2000 km ja ilmoitetun 1,5 l:n sijaan auto kulutti ajotietokoneen mukaan 4,6 ja tankkauksista mitatun mukaan 4,4 l.
Eli 3 x ilmoitetun määrän !!!!!! Lisäystä 200 %:a. Järkyttävää kusetusta !!!
Asiaa käsittelevä artikkeli löytyy ainakin KYSA-lehdestä 14.10.2015.
Tuon megaluokan kusetuksen lisäksi auton hintakin on pöyristyttävän kallin eli luovutettuna 43.000 € !!! Älytön hinta tuon kokoisesta !

29

2962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bastrado

      Hommaa fillari, niin ei tarvitse piipittää kulutuksista.

      • huijarit-kyykkää

        Eipä äpärä huomannut, että kulutuksista ei valitettu, vaan siitä HUIJAUKSESTA.
        Jos kulutukseksi ilm. 2, mutta todellisuus on 6, niin se on selvää asiakkaan eli siis ostajan huijaamista. Myydään ylihinnoiteltu tuote, minkä kulutusarvot eivät ole sinnepäinkään, mitä valmistaja väittää.
        Lisäksi kyseessä on jättiluokan autoverojen kierto.


      • Anonyymi
        huijarit-kyykkää kirjoitti:

        Eipä äpärä huomannut, että kulutuksista ei valitettu, vaan siitä HUIJAUKSESTA.
        Jos kulutukseksi ilm. 2, mutta todellisuus on 6, niin se on selvää asiakkaan eli siis ostajan huijaamista. Myydään ylihinnoiteltu tuote, minkä kulutusarvot eivät ole sinnepäinkään, mitä valmistaja väittää.
        Lisäksi kyseessä on jättiluokan autoverojen kierto.

        Eihän kukaan tervejärkinen luule toista tonnia painoa kulkevan 1,5 litralla sataa kilometriä. Nämähän on mitattu pienillä lenkeillä joissa sähkö riittää, jotta verotuksessa saadaan hyöty irti. 😉


    • osssssKyykkis

      Kulutus on monen asian summa ja noihin ilmoitettuihin pääsee vain ja ainoastaan taitavan kuskin ja sopivien olosuhteiden ansiosta.

      Miksi rölli jaksaa yhtä ja samaa tyhmyyttä toitottaa vuodesta toiseen.

      • Anonyymi

        Ja pienellä matkalla johon akku riittää hyvin. 😉


    • 2.4STW

      No hitto, tuopa on mennyt pienellä jos 4.5L menee bensaa satasella. Hybridi siis oikeasti toimii.
      Jos aloittaja perehtyisi vähän tarkemmin miten mittausnormi kuvailee ladattavan hybridin kulutustestin niin asia avautuisi :-)
      1.5L kulutuksessa oletetaan että akun keston mukaan määritelty osuus ajosta on sähköllä. Kannattaa huomata että sähköajomatka riippuu ajotyylistä ja nopeuksista aivan kuin ei ladattavilla autoilla. Siihen tehtaan ilmoittamaan pitää olla pihistely-guru, myös kaikissa muissa autoissa.
      Yleensä kun joku väittää pääsevänsä tehtaan kulutukseen käy ilmi että hän ajaa maantietä 80 tiellä ja vertaa todellista kulutusta yhdistettyyn ilmoitettuun mikä on väärin. Maantie voittoisen ajon todellinen pitää verrata ilmoitettuun sub-urban kulutukseen eli maantiekulutukseen.

      Siitä on 15 vuotta kun ilmoitettuihin kulutuksiin pääsi.

      • E220_CDI

        Ei viime kesästä sentään ole sentään kuin muutama viikko.

        15 vuotta sitten ei uskaltanut ajaa riittävän kovaa saavuttaakseen normin. Aina jäi väkisinkin alle, mm 2.4 Volvo STW, jolla ajoin 7.9 sadalle ympärivuotisen keskiarvon. Nyt normiin pääsee jo ilman kovaa ylinipeuttakin :-)


      • Usko_jo

        Sinä ajat lähempänä maantieajon normin mukaista ajoa (vrt keskinopeus) joten sinun pitää verrata maantienormilukemaan. Silloin jäät melko kauas.


    • Prööttis

      2 viikkoa ja 2000km. Ei ihme että kulutus ei kohtaa ilmoitettua :) Samalla tavalla päin persettä mitattu kuin Opel Amperan 4.2l/100km.

      Koitetaanpa pitää seuraavassa mittauksessa ne ajomatkat 50km sisällä, niin autokin toimii kuten on tarkoitettu. Harvemmin kukaan ajaa 142-200km päivässä :)

    • IamPera

      Ei tuossa ketään ole huijattu. Jos ajelet n.50 km.n työmatkaa ko.autolla on kulutus n. 0 l/100km. Tai no kuluttaa se sähköä noin 50 sentin verran päivässä. Tuo 50km/päivä riittää n.70% suomalaisista auton käyttäjistä. Hintakaan ei ole aivan älytön jos vertaat saman suorituskyvyn omaaviin autoihin.

      • vapari-raksuttaa

        Olen kyllä kuullut nopeudenrajoittimista joissakin autoissa, mutta onko volkkarin vikaantuvaan kalustoon asennettu myös matkanrajoitin ?
        Ei autoa lipevästi myydessä puhuta mitään siitä, että asiakas ei saa käydä missään pitemmällä. Mutta kun työmatka on 33 km ja saman verran takaisin eikä välillä pysty lataamaan ja talvella joutuu käyttämään puhallinta, pyyhkijöitä sekä lämmityslaitetta. Karkaako kulutukset käsistä vai jäätyykö ne akut ennen aikojaan.


      • äläOleDorka

        Tyhmä nyt ei tajua koko asiaa, vaikka se kuinka selitettäisiin. Vai onko motiivina päästä trollaamaan?


      • iamPera

        Siis miten niin ei saa käydä pidemmällä??
        Tuolla n. 66 km:n ajomatkalla kulutus todennäköisesti jotain 1-1,5L/100km talvella.
        Kesällä n. 0.5L.
        -Itsellä kokemus amperasta, Työmatkani on n. 40km edestakas. Kulutus viime talvena 0.5L/100km. joka johtuu ominaisuudesta joka käynnistää polttomoottorin hetken ajaksi yli -4 asteen pakkasella joka auttaa lämmityksessä. Kesällä menee helposti 75km ilman polttoainetta. Olen ajanut autollani nyt noin 13tkm. ja keskikulutus ajotietokoneen mukaan on 0,4L/100km. Kesällä tehty myös pidempiä reissuja.


      • oletko.VWsopuli

        Eihän volkkari edes kyennyt siihen 50 km:n matkaan, vaan auton oma elektroniikka ilmoitti useankin latauksen jälkeen, että sillä pystyy ajamaan vain 38-42 km, vaikka tehdas lupaa 50 km. Talvella on vielä runsaasti muita sähkönkulutuskohtaita, joten matka lyhenee vielä tuostakin.
        Voidaan toki tehdä teoreettisia laskelmia siitä että kulutus on lähes olematon, mutta käytäntö on toista kun sähköt loppuu ennen aikojaan.
        Kulutus tosi olosuhteissa oli kuitenkin 4,5 l/100 km.
        Vain todella tyhmä ostaja antaa kyykyttää itseään noin raskaasti.


    • suuntaaAntavaEsimerkki

      3 asiaa:
      1) VW-konserni tosiaan narahti ohjelmallisista päästöhuijauksesta.

      2) em. käryä pyritään kaikin konstein vesittämään eri yhteyksissä todistelemalla että laboratorio-olosuhteissa saatu normikulutus ei toteudu tien päällä - ei se tietenkään toteudu. Jotkut pääsevät lähemmäs kuin toiset, ja voihan olla että jonain päivänä joku muukin joutuu tunnustamaan. Siihen asti se on pelkästään volkkarikonserni.

      3) tuo hieman harhaanjohtava tulos saadaan sillä oletuksella että sähkö tulee töpselistä eikä sitä varten tarvitse polttaa uraania tms. Viherpipertäjiä joskus moititaan tämän asian unohtamisesta, mutta sähköautojen myyjät unohtavat sen erittäin mielellään.

      Esimerkin tapaus on kyllä periaatteessa suuntaa antava jos ajellaan niin että normikulutus ja esimerkin matka toteutuvat. Rahaa palaa kottero ostettaessa. Auton valmistamisesta ja sen akustosta koituu enemmän ympäristöhaittaa kuin vähkulutuksisen pikkuauton valmistamisesta, mutta jos autolla ajaa paljon, usein ja pitkään niin miksipä ei.

      Näin yksi päivä tuollaisen uutukaisen golfin lähtevän sähkömoottorilla liikkeelle, en ollut sitä ennen tiennyt että golfia saa sähkökoneella tai hybridinä. Nyt voisi olla hyvä hetki ostaa volkkareita, niillä on varmaan jossain vaiheessa kovat alennusmyynnit.

      • iamPera

        "3) tuo hieman harhaanjohtava tulos saadaan sillä oletuksella että sähkö tulee töpselistä eikä sitä varten tarvitse polttaa uraania tms. Viherpipertäjiä joskus moititaan tämän asian unohtamisesta, mutta sähköautojen myyjät unohtavat sen erittäin mielellään."

        Sähköauton kyseenalaistavat unohtavat Bensan/dieselin tekoprosessin aiheuttamat päästöt, kuten myös polttoaineen kuljetuksesta aiheutuneet päästöt, ensin rahtilaivalla porauspisteestä jalostamolle -> jalostamolta rekoilla jakelupisteille.
        Sähkö todellakin tulee töpselistä suomessa jo olevan jakeluverkon kautta.

        Sähköautossa on huomattavasti vähemmän kuluvia ja muitakin osia kuin polttomoottoriautossa, ajoakku on vastaavasti lisänä, mutta kestävyys ko. akuilla näyttää nykykokemusella olevan suuri (yli 300tkm ajettuja autoja joissa akku täysin iskussa, 8v takuu).
        Taitaa kuitenkin akun ympäristöhaitta olla erittäin pieni asia verrattuna polttoaineen kokonaispäästöihin.


    • NorminMukaistaMenoa

      Samalla normilla mitataan kaikki. Sehän on tiedetty tosisasia että ladattavat hybridiautot, siis _kaikki_ merkistä ja mallista riippumatta, kuluttavat todellisessa käytössä 2-4 kertaa normikulutusta enemmän. Jos ajaa vain lyhyitä työmatkoja, pääsee lähemmäksi normikulutusta, mutta jos ajaa pitkiä matkoja, auton kulutus lähenee vastaavaa bensa- tai dieselautoa.
      Mutta se etuhan noista kuluttajalle koituu, että kallista hinnasta huolimatta auto- ja ajoneuvoveroa tarvitsee maksaa vain "roposia" (kun ne perustuvat juurikin tuohon normikulutukseen/CO2 päästöön).

      • haloohei

        >Samalla normilla mitataan kaikki. Sehän on tiedetty tosisasia että ladattavat hybridiautot, siis _kaikki_ merkistä ja mallista riippumatta, kuluttavat todellisessa käytössä 2-4 kertaa normikulutusta enemmän.<

        Tosiasia on että jos ostaa ladattavan hybridin pelkästään pitkille matkoille ja valittaa kulutusta on päästään vialla.
        Auto tulee ostaa tarpeen mukaan, kummallista että täällä tällaista tarvii selitellä, oletteko oikeesti tyhmiä??


      • no.electricitet

        Volkkari siis huijaa vahvasti ostajaa. tekevätkö muutkin valmistajat sitä?
        Löytyykö moottorilehtien testejä, missä hybridejä olisi vertailtu.


      • Saksassa
        no.electricitet kirjoitti:

        Volkkari siis huijaa vahvasti ostajaa. tekevätkö muutkin valmistajat sitä?
        Löytyykö moottorilehtien testejä, missä hybridejä olisi vertailtu.

        Auto Bild on järjestänyt muutaman testin, osaksi silloin kun saksalaisia hybridejä ei ollut olemassakaan. Siispä vertasivat Vw:pikkudieseliä Priukseen ja veivät autot moottoritielle jossa pikkudiesel yllätys yllätys, kulutti hieman vähemmän kuin Prius. Tyypillistä saksalaista touhua siis jossa kotivoitto pyhittää keinot. Saksalaiset taksimiehet onneksi tajusivat ottaa paljon Priuksia ammattikäyttöön ja siitä on todettu että se on Mersuakin harmittomampi kovassa kaupunkikäytössä. Sellaisesta harmittomasta työkalusta taksimies tykkää, oltiin sitten missä maassa hyvänsä.


    • Kaupunkikuski

      Hei!

      Ajoin eilen 12 °C lämpötilassa rauhallisia teitä ilman pysähdyksiä 60-80 km nopeudella lämmitys pois päältä ja ilman ilmastointia ja radiota. Latauksen jälkeen auto oli ilmoittanut sähkön riittävän 48 km:lle. Todellisuudessa se riitti 43 km. Kertaakaan itse auto ei ole edes luvannut 50 km, 49 kyllä.

      Myyjä sanoi, että esitteen mainitsema 50 km tulos on saatu 20 ° C lämpötilassa (myös latausaikana), tyynellä säällä, ilman ylä- ja alamäkiä ja pysähdyksiä. Nopeutta ei mainittu, mutta ilmanvastus lisääntyy jyrkästi nopeuden myötä.

      Tällaisia olosuhteita ei löydy mistään muualta kuin koeradalta. Olisi paljon parempi, että kuluttajalle ilmoitettaisiin tavanomaisten liikenneolosuhteiden mukaiset luvut eikä epärealistisia ideaalilukuja. Vuoden 2015 GTE-esitteessähän sanottiin "noin 50 km" ja "jopa 50 km".

      Talvioloissa lämmitys päällä ajomatka sähköllä oli noin 23 km. Alle miinus 10 asteen pakkasessahan auto kulkee pelkällä bensalla.

      Ajan paljon kaupungissa. Nyt olen ajanut lokakuun puolivälistä toukokuun loppuun 6500 km (siis suuren osan ajasta talvella). Sähkönkulutus on ollut 30,3 kWh ja 3,66 € per 100 km ja bensankulutus 2,8 litraa ja 3,97 € per samat 100 km. Yhteensä 7,63 € / 100 km. Tämä on parempi kuin edellisen Honda Civicini noin 14 € / 100 km.

      Olen tyytyväinen autooni, mutta en huijaukseen! Autonvalmistajat saisivat lakata huijaamasta.

      • kylmässä-autossa

        On oikein hienoa saada tänne todellisten käyttäjien testitietoja valmistajan esittämien satujen sijaan. Varsinkin talven etenemiskyky on sitä, mitä maalais-järjelläkin voi karkeasti päätellä eli matka on n. puolet luvatuista.
        On käsittämätöntä, että Euroopassa sallitaan julkaistavan testituloksia, joita on saatu tasamaalla ilman lämmitystä, ilmastointia ,radiota pyyhkimiä.
        Nämä laitteet ovat kuitenkin normikansalaisella yleensä ajaessa käytössä.


      • Sivistäkää.itseänne
        kylmässä-autossa kirjoitti:

        On oikein hienoa saada tänne todellisten käyttäjien testitietoja valmistajan esittämien satujen sijaan. Varsinkin talven etenemiskyky on sitä, mitä maalais-järjelläkin voi karkeasti päätellä eli matka on n. puolet luvatuista.
        On käsittämätöntä, että Euroopassa sallitaan julkaistavan testituloksia, joita on saatu tasamaalla ilman lämmitystä, ilmastointia ,radiota pyyhkimiä.
        Nämä laitteet ovat kuitenkin normikansalaisella yleensä ajaessa käytössä.

        Voi teitä pässinpäitä kun ette ymmärrä mitä normikulutus tarkoittaa. Ottakaapas huviksenne selville mitä sana "normi" tarkoittaa. Se aukaisee asiaa paljon.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Standardi

        Normikulutuksen ei ole tarkoitus kertoa paljon auto kuluttaa normaaliajossa vaan tarkoitus on kertoa kulutus joka on mitattu kaikissa automalleissa täsmälleen samalla tavalla. Silloin eri automalleja voi vertailla keskenään.
        Osoittaa suurta tietämättömyyttä ja ymmärtämättömyyttä alkaa purnaamaan siitä ettei auto kulje normikulutuksen mukaisesti. Olkoon merkki tai malli mikä tahansa.


      • Kaupunkikuski
        Sivistäkää.itseänne kirjoitti:

        Voi teitä pässinpäitä kun ette ymmärrä mitä normikulutus tarkoittaa. Ottakaapas huviksenne selville mitä sana "normi" tarkoittaa. Se aukaisee asiaa paljon.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Standardi

        Normikulutuksen ei ole tarkoitus kertoa paljon auto kuluttaa normaaliajossa vaan tarkoitus on kertoa kulutus joka on mitattu kaikissa automalleissa täsmälleen samalla tavalla. Silloin eri automalleja voi vertailla keskenään.
        Osoittaa suurta tietämättömyyttä ja ymmärtämättömyyttä alkaa purnaamaan siitä ettei auto kulje normikulutuksen mukaisesti. Olkoon merkki tai malli mikä tahansa.

        Normit ovat ihmisen laatimia. Ne voitaisiin laatia paremmin normaalioloja vastaaviksi.

        Nykyiset esitteet lähes rikkovat kuluttajansuojalain kohtaa "harhaanjohtava markkinointi". Onneksi valistunut myyjä loivensi esitteen lupauksi.


      • käytä.lukuja.oikein
        Kaupunkikuski kirjoitti:

        Normit ovat ihmisen laatimia. Ne voitaisiin laatia paremmin normaalioloja vastaaviksi.

        Nykyiset esitteet lähes rikkovat kuluttajansuojalain kohtaa "harhaanjohtava markkinointi". Onneksi valistunut myyjä loivensi esitteen lupauksi.

        Tuosta on ollut pitkään puhetta. Iso ongelma on se että mikä on "normaali"? Eri ihmisille se normaali vaihtelee erittäin paljon.
        Yleissääntö tällaisten normimittausten määrittämiseksi on se että se pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja helppo toistaa missä tahansa. Mitä enemmän siihen ottaa erilaisia olosuhteita, sitä suuremmaksi tulee hajonta ja myös vääristely helpottuu.
        Parempi ja helpompi kuluttajalle kun ymmärtää mitä nykyinen normikulutus tarkoittaa ja käyttää sitä nimenomaan siihen mihin normikulutusta on tarkoitettu. Eri mallien vertailuun keskenään.
        Ja kannattaa etsiä käytännön kulutuksen mittaustulokset jostain aivan muualta. Säästyy hämmästelyiltä ja pettymyksiltä.


    • Anonyymi

      Eikä siinä kaikki...vaihteisto sanoo100.000 ja klonks

    • Anonyymi

      Kyllä yhdellä tankillisella pitää päästä yli 1 000 km.

      Terveisin dieselsetä

    • Anonyymi

      Pienempi polttoaine säiliö keventäisi menoa kummasti.🤤

      • Anonyymi

        Ne tehottomat akut painavat ihan hirvittävästi. Ihan liian raskaita kuljetettavaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      85
      4012
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3041
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2253
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2008
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1801
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1790
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      65
      1743
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1547
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1517
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1501
    Aihe