Hyväntekeväisyys tekee onnelliseksi !/?

1eero

Luettua tutkimusta, onko se lähimmäisen rakkautta mutta on todettu autettuaan toista kokee itsekkin hyvänollontunteen, ihminen on perusluonteeltaan sosiaallinen.
Aattelin tarkemmin tässä astuu kuvaan luonne, itsekkyys omahyväisyys arvovalta hyvänolon saaminen muuttaa muotoaan, ääripäässä viha katkeruus minkälaista tyydytystä siitä saa ei varmaan hyvää oloa ei pahaaoloa ei jaksaisi kukaan aina.
Tutkimuksen mukaan ja itse koen samoin, sotaveteraanien keräykseen heitän muutaman kolikon tai pienikin auttaminen eise tuo pahaa oloa mielummin hyvän olon.
Aamuyöllä kun herää on aikaa ajatella tammosia hittoako se muille kuuluu ei sekään jos tänne raapustan senkun arvostelette vai ette arvostele, sitten kahvin keittoon siitäkin saa hyvän olon.

94

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunhan roposensa heittäminen ei ole vain omantunnon rauhoittamiseksi tehty ranneliike. Että on aitoa auttamisen halua mukana.
      Veteraanijärjestöillä tosin taitaa olla rahaa yli oman tarpeen. Sotaorvotkin vähenevät, kelle sitten kerätään, kun he loppuvat.
      En kerro ehdotuksiani, ainakaan joku ei tykkää.

• Anceli miten minulla on sellainen käsitys että sotaorvoille ei ole kerätty mitään tai onhan heille viime vuosina myönetty joku ansiomerkki palkaksi siitä että ovat antaneet isänmaan puolesta vanhempansa. Sotaveteraaneilta ylijäävät varat voisi minuta käyttää nyt jo ikääntyvien sotaorpojen hyväksi.

• siilimuori2 kirjoitti:

Anceli miten minulla on sellainen käsitys että sotaorvoille ei ole kerätty mitään tai onhan heille viime vuosina myönetty joku ansiomerkki palkaksi siitä että ovat antaneet isänmaan puolesta vanhempansa. Sotaveteraaneilta ylijäävät varat voisi minuta käyttää nyt jo ikääntyvien sotaorpojen hyväksi.

Ihan on sinulla oikea käsitys, mutta sotaorvot kaipaavat kohtalolleen tunnustusta ja mikäs sen parempi olisi kuin joku sopivan suuruinen avustus. Edes silloin tällöin toisinaan.
        Isäni kuului ohiammuttuihin, ei hipaissutkaan, eikä koskaan mitään avustusta eikä tunnustusta saanut.
        Miksi sotaorvot jotka eivät itse kohtaloonsa ole millään tavalla pystyneet vaikuttamaan, olisivat kunniamerkinkään tarpeessa.
        Onhan orpoja tullut kautta aikain, minäkin reppana olen puoliorpo.

• Ancelina kirjoitti:

Ihan on sinulla oikea käsitys, mutta sotaorvot kaipaavat kohtalolleen tunnustusta ja mikäs sen parempi olisi kuin joku sopivan suuruinen avustus. Edes silloin tällöin toisinaan.
        Isäni kuului ohiammuttuihin, ei hipaissutkaan, eikä koskaan mitään avustusta eikä tunnustusta saanut.
        Miksi sotaorvot jotka eivät itse kohtaloonsa ole millään tavalla pystyneet vaikuttamaan, olisivat kunniamerkinkään tarpeessa.
        Onhan orpoja tullut kautta aikain, minäkin reppana olen puoliorpo.

Samaa mieltä. Edes kertaalleen pitäisi sotaorpojen päästä esimerkiksi vaikka teemalliseen laitoskuntoutukseen. Rintarossia yhtään väheksymättä. Orpojen tarinoita on onnellisia ja vähemmän onnellisia.

• siilimuori2 kirjoitti:

Samaa mieltä. Edes kertaalleen pitäisi sotaorpojen päästä esimerkiksi vaikka teemalliseen laitoskuntoutukseen. Rintarossia yhtään väheksymättä. Orpojen tarinoita on onnellisia ja vähemmän onnellisia.

Tota, minä en kylläkään ollut tuota mieltä. Eläkkeellä olevat sotaorvot pääsevät varmasti kuntoutukseen monenkin tahon kautta, jos tarve tai terveydentila sitä vaatii. Ei pelkkä sotaorpous voi olla kuntoutukseen pääsyn mittari.

• Ancelina kirjoitti:

Tota, minä en kylläkään ollut tuota mieltä. Eläkkeellä olevat sotaorvot pääsevät varmasti kuntoutukseen monenkin tahon kautta, jos tarve tai terveydentila sitä vaatii. Ei pelkkä sotaorpous voi olla kuntoutukseen pääsyn mittari.

Mitkähän ovat ne tahot, kerrohan niin jatkamme niistä vielä selvittelyä.Lähipiirissäni on perhe, jonka kaikki seitsemän lasta jäivät sota-orvoiksi ja muutaman vuoden päästä täysorvoiksi. Menettivät kaiken.

• siilimuori2 kirjoitti:

Mitkähän ovat ne tahot, kerrohan niin jatkamme niistä vielä selvittelyä.Lähipiirissäni on perhe, jonka kaikki seitsemän lasta jäivät sota-orvoiksi ja muutaman vuoden päästä täysorvoiksi. Menettivät kaiken.

"pelkkä sotaorpous"
        Ja tuosta kyllä olen sitä mieltä että kuntoutetaan sitä paljon vähäpätöisimmistäkin syitsä heevetti.

• siilimuori2 kirjoitti:

Kelan kautta järjestetään erilaisille sairauden vuoksi kuntoutusta, järjestöillä on omia kuntoutuskurssejaan. Minäkin voisin hakea keliakialiiton, omaishoitajaliiton ja parin muunkin kurseille tai lomille. En ole vielä hakenut.
        Näissä kaikissa on omavastuu tosi pieni.
        Sekö se näitä mainitsemiasi lapsia auttaisi, kun eläkeiässä jo taitavat jokainen olla, että ilmaiselle kuntoutuskurssille pääsisivät.

• siilimuori2 kirjoitti:

"pelkkä sotaorpous"
        Ja tuosta kyllä olen sitä mieltä että kuntoutetaan sitä paljon vähäpätöisimmistäkin syitsä heevetti.

Lopuksi kysyn vielä; mistä heitä kuntoutetaan? Siitäkö kun ovat 60-65 vuotta sitten jääneet orvoiksi?

• Korjaan, 70-75 vuotta sitten, kylläpä aika kulkee nopsaan.

• Ancelina kirjoitti:

Kelan kautta järjestetään erilaisille sairauden vuoksi kuntoutusta, järjestöillä on omia kuntoutuskurssejaan. Minäkin voisin hakea keliakialiiton, omaishoitajaliiton ja parin muunkin kurseille tai lomille. En ole vielä hakenut.
        Sekö se näitä mainitsemiasi lapsia auttaisi, kun eläkeiässä jo taitavat jokainen olla, että ilmaiselle kuntoutuskurssille pääsisivät.

Juu, sitä juuri tarkoitin "Kelan kautta järjestetään erilaisille sairauden vuoksi kuntoutusta, järjestöillä on omia kuntoutuskurssejaan." Mutta eipä järjestetä sotaorvoille vaikka sotaveteraaneille järjestetään, tai ilmeisesti sitäkin niukasti kun kerta varoja jää ylikin. Se on vaan niin että tälle ikäluokalle, joka sitä sota-aikaa eli ei enää järjestetä mitään laitoskuntoutusta nimenomaan juuri sodan kärsimysten ja menetysten takia ja se minusta on suuri vääryys. Anceli sinä et ole samassa sarjassa sotaorpojen kanssa hakemassa kuntoutusta.

• Ancelina kirjoitti:

Sotaorpousko on mielestäsi sellainen asia et et sen kauheuksia kokeneet eivät kuntoutusta vaadi toisin kuin esimerkiksi sinun keliakiasi?

"Sekö se näitä mainitsemiasi lapsia auttaisi, kun eläkeiässä jo taitavat jokainen olla, että ilmaiselle kuntoutuskurssille pääsisivät."
        Anteeksi muta vähättelevä asenteesi sodassa vanhempansa menettäneitä kohtaan kauhistuttaa minua.

• siilimuori2 kirjoitti:

Juu, sitä juuri tarkoitin "Kelan kautta järjestetään erilaisille sairauden vuoksi kuntoutusta, järjestöillä on omia kuntoutuskurssejaan." Mutta eipä järjestetä sotaorvoille vaikka sotaveteraaneille järjestetään, tai ilmeisesti sitäkin niukasti kun kerta varoja jää ylikin. Se on vaan niin että tälle ikäluokalle, joka sitä sota-aikaa eli ei enää järjestetä mitään laitoskuntoutusta nimenomaan juuri sodan kärsimysten ja menetysten takia ja se minusta on suuri vääryys. Anceli sinä et ole samassa sarjassa sotaorpojen kanssa hakemassa kuntoutusta.

Voi hitsin hitsi, en tietenkään ole samassa sarjassa, enhän minä edes syntynyt sotavuosina.
        Ellei ole mitään muuta syytä kuntoutuksen järjestämiseen, kuin se sotaorpous, niin mitä kuntoutusta vanhat ihmiset nyt tarvitsevat? Paapomista ja keskustelua, että miltä se tuntuu, kun vuonna 1942 puolivuotiaana vauvana jäit puoliorvoksi? Avaudu, kyllä täti ja setä kuuntlevat.
        Jos on terveydellisistä syistä tarvetta kuntoutukseen tai laitoshoitoon, eiköhän se järjesty samalla lailla kuin muillekin orvoille. Joita suurin osa tuon ikäisistä jo on.

• siilimuori2 kirjoitti:

Sotaorpousko on mielestäsi sellainen asia et et sen kauheuksia kokeneet eivät kuntoutusta vaadi toisin kuin esimerkiksi sinun keliakiasi?

"Sekö se näitä mainitsemiasi lapsia auttaisi, kun eläkeiässä jo taitavat jokainen olla, että ilmaiselle kuntoutuskurssille pääsisivät."
        Anteeksi muta vähättelevä asenteesi sodassa vanhempansa menettäneitä kohtaan kauhistuttaa minua.

"siilimuori2"

Huomaa, että myös minä vähättelen.
        Mutta en johdu Ancelinasta.
        Eikä hän minusta.
        Sinä olet toisinaan liero.

H.

• Ancelina kirjoitti:

Lopuksi kysyn vielä; mistä heitä kuntoutetaan? Siitäkö kun ovat 60-65 vuotta sitten jääneet orvoiksi?

No ehkä siitä kun ovat eläneet omasta pienestä maailmastaan sodan kauhut, joutuneet menettämään isänmaan puolesta oleellisen perusturvallisuuteensa vaikuttavan tekijän, omat vanhempansa. Itsenäisen isänmaan, Suomen puolesta tämän joutuneet uhraamaan. Jos sinäkin tarkemmin mietit, se ei voi olla vaikuttamata koko loppuelämään. Kun sotaveteraanit vähenevät, nistä varoista voisi antaa jonkinlaisen kädenojennuksen sotaorvoille, he jos kuka ovat sen ansainneet.

"Lopuksi kysyn vielä; mistä heitä kuntoutetaan? Siitäkö kun ovat 60-65 vuotta sitten jääneet orvoiksi?"

Ehkä tuohon kysymykseen yritin vastata tuossa ylempänä. Siinä on aihett kerrakseen.

• korvenpöljin

Muori on noussut perä edellä ylös , yrittää vänkällä riitaa rakentaa.

• Ancelina kirjoitti:

Voi hitsin hitsi, en tietenkään ole samassa sarjassa, enhän minä edes syntynyt sotavuosina.
        Ellei ole mitään muuta syytä kuntoutuksen järjestämiseen, kuin se sotaorpous, niin mitä kuntoutusta vanhat ihmiset nyt tarvitsevat? Paapomista ja keskustelua, että miltä se tuntuu, kun vuonna 1942 puolivuotiaana vauvana jäit puoliorvoksi? Avaudu, kyllä täti ja setä kuuntlevat.
        Jos on terveydellisistä syistä tarvetta kuntoutukseen tai laitoshoitoon, eiköhän se järjesty samalla lailla kuin muillekin orvoille. Joita suurin osa tuon ikäisistä jo on.

Ottiatuota. En näe aiheekseni enää kommnetoida. Toivon että provoilet.

• siilimuori2 kirjoitti:

Mitä ihmeen vähättelyä siinä on, jos ottaa asiat asioina, eikä tunteellisina lässytyksinä. Kun saman asian olen kirjoittanut jo monta kertaa, eikä sulle vieläkään mene läpi. Onko sotaorpous tila, jota pitää vaikertaa vielä kymmenien vuosien kuluttuakin. Mitä nämä orvot ovat tässä välissä tehneet, luultavasti eläneet aivan normaalisti. Vaan kun joku keksi, että nyt surkutellaan sotaorpoja, niin ei kun mukaan vaan jotain vaatimaan.
        Jatkahan jonkun toisen kanssa, mun pitää nyt mennä.

• siilimuori2 kirjoitti:

Ottiatuota. En näe aiheekseni enää kommnetoida. Toivon että provoilet.

Viisas päätös!
        Minä en provoile ikinä.

• hunksz kirjoitti:

"siilimuori2"

Eikä hän minusta.

H.

Kyllä huomasin komppauksen ;).Minä olen mielelläni liero, aina :).

• hunksz kirjoitti:

"siilimuori2"

Eikä hän minusta.

H.

Ja vielä: sinulla on opetuslapsesi jotka sinua seuraavat kuin hai laivaa ja kuittaavat kaiken sanomasi, pashankin.

• korvenpöljin kirjoitti:

Muori on noussut perä edellä ylös , yrittää vänkällä riitaa rakentaa.

Isänmaa ja sotaorvot sotaveteraanit, niiden puolesta on kyllä perse terhakkasti pystyssä aina ja iäti :D.

• Ancelina kirjoitti:

"en tietenkään ole samassa sarjassa, enhän minä edes syntynyt sotavuosina."
        Kuitenkin otiti oman keliakiasi puheeksi tässä yhteydessä.

• siilimuori2 kirjoitti:

"en tietenkään ole samassa sarjassa, enhän minä edes syntynyt sotavuosina."
        Kuitenkin otiti oman keliakiasi puheeksi tässä yhteydessä.

Ai sinä jatkoitkin vielä, no sitten vastaan minäkin.
        Tuo oli esimerkkinä näistä eri järjestöjen kautta saatavista kuntoutuskursseista.
        LOPPU!

• Ancelina kirjoitti:

Ai sinä jatkoitkin vielä, no sitten vastaan minäkin.
        Tuo oli esimerkkinä näistä eri järjestöjen kautta saatavista kuntoutuskursseista.
        LOPPU!

Joojoo mut keliakia ja sotaorpus kuitenkin nyt sattuvat painimaan ihan eri sarjassa avustuksia jaettaessa.

• siilimuori2 kirjoitti:

Joojoo mut keliakia ja sotaorpus kuitenkin nyt sattuvat painimaan ihan eri sarjassa avustuksia jaettaessa.

Onko joku väittänyt niiden olevan samassa sarjassa?
        Et kai edes sinä voi olla noin.....?

• kummajankkaaja

Oisit laittanut vielä että LOPPU, et pysty kun pitää jankata.

• kummajankkaaja kirjoitti:

Oisit laittanut vielä että LOPPU, et pysty kun pitää jankata.

Lupasi siilin lopettaa eikä vaan malttanut.
        Kiva puskanikki ;)
        No nyt rauhan saavat pyhät herran,
        eli viimeinen loppu.

• Ancelina kirjoitti:

Onko joku väittänyt niiden olevan samassa sarjassa?
        Et kai edes sinä voi olla noin.....?

No kyllä moinä käsitin et jos ne otetaan puheeksi samassa tai siis kerrotaan et järjestöt järjesää, ne rinnastetaan. Sotaorvoillakin on järjestönsä ja yhdistyksensä mut eipä heille vaan mitä kuntoutusta heru.

• Ancelina kirjoitti:

Lupasi siilin lopettaa eikä vaan malttanut.
        Kiva puskanikki ;)
        No nyt rauhan saavat pyhät herran,
        eli viimeinen loppu.

Nii, syyhän on Siilin :D

• ent.siivoojaparka
        siilimuori2 kirjoitti:

No kyllä moinä käsitin et jos ne otetaan puheeksi samassa tai siis kerrotaan et järjestöt järjesää, ne rinnastetaan. Sotaorvoillakin on järjestönsä ja yhdistyksensä mut eipä heille vaan mitä kuntoutusta heru.

Kyllä minä uskon, että sotaorvot saavat psyykkistä kuntoutusta siinä kuin muutkin, joilla on ollut kauheuksia lapsuudessa; syystä tai toisesta orvoiksi jääneet (isä vaikka tappanut äidin, pilkkonut ja polttanut osat leipäuunissa ja sen jälkeen itse hypännyt kaivoon), vanhemmat kuolleet auto-onnettomuudessa, isäpuolen hyväksikäyttämät lapset, joitten äiti on hypännyt seitsemännen kerroksen ikkunasta, kun on saanut tietää....
        Tottakai sotaorvoille kuuluu sama kuntoutus, jos se sota ja orvoksi jääminen on ottanut psyyken päälle.
        Fyysistä kuntoutusta en taas sotaorvoille ymmärrä miksi se olisi oikeutettua enemmän kuin ei-sotaorvoille, ellei heihin sitten ole osunut granaatinsirpaleita tai tullut sodasta jotain fyysistä vammaa.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Kyllä minä uskon, että sotaorvot saavat psyykkistä kuntoutusta siinä kuin muutkin, joilla on ollut kauheuksia lapsuudessa; syystä tai toisesta orvoiksi jääneet (isä vaikka tappanut äidin, pilkkonut ja polttanut osat leipäuunissa ja sen jälkeen itse hypännyt kaivoon), vanhemmat kuolleet auto-onnettomuudessa, isäpuolen hyväksikäyttämät lapset, joitten äiti on hypännyt seitsemännen kerroksen ikkunasta, kun on saanut tietää....
        Tottakai sotaorvoille kuuluu sama kuntoutus, jos se sota ja orvoksi jääminen on ottanut psyyken päälle.
        Fyysistä kuntoutusta en taas sotaorvoille ymmärrä miksi se olisi oikeutettua enemmän kuin ei-sotaorvoille, ellei heihin sitten ole osunut granaatinsirpaleita tai tullut sodasta jotain fyysistä vammaa.

Jep. Hän näistä lapsista, joka menetti toisen käden peukalon ja etusormen pommin räjähtäessä käsiin, on saanut kaikennäköistä korvauta läåi elämänsä. Mutta nämä kuusi muutam joiden vauriot ovat varmaankin lähinnä henkiset, ovat saaneet mitalin.

• ihan.itse.todennut
        Ancelina kirjoitti:

Olen samaa mieltä ancelinan kanssa. Tunnen sotaorpoja, ei heillä hätää ole nykyisin sen enempää kuin muillakaan ikäisillään. Äiti oli useimmiten ottanut uuden miehen ja perhe on vielä kasvanut.
        Monesti jopa sotaorvon osa olisi ollut parempi kuin sodassa psyykkisiä vammoja saaneen isän raivokohtaukset. Moni sai pelätä henkensä edestä, sota satutti heitä ehkä enemmän kuin orpoja.

• siilimuori2 kirjoitti:

Jep. Hän näistä lapsista, joka menetti toisen käden peukalon ja etusormen pommin räjähtäessä käsiin, on saanut kaikennäköistä korvauta läåi elämänsä. Mutta nämä kuusi muutam joiden vauriot ovat varmaankin lähinnä henkiset, ovat saaneet mitalin.

Tähdennän vielä. Sotaveteraanit ovat joutuneet taistelemaan suomen puolesta vihollista vastaan. Osa kuollut isänmaan puolesta, osa vammautunut. Sotaorvot ovat osallistuneet "talkoihin" menttämällä vanhempoansa suomen itsenäisyyden puolesta, siinä on aihetta palkita jollain tavalla. Ehkä kuntouttaminen on yt jo myöhäistä.

Ja viel, kuntoutusta ei saa jos sitä ei itse hae. Kuinka moni nykysiistä sotaorvoista lähtee hakemaan kriisiapua sota-ajan kärsimysten tähden vasta nyt. Se on muiden velvpllisuus antaa huomionosoituta kun kerran rahaa jo veteraaneille tarkoitettuna on.

• ihan.itse.todennut kirjoitti:

Olen samaa mieltä ancelinan kanssa. Tunnen sotaorpoja, ei heillä hätää ole nykyisin sen enempää kuin muillakaan ikäisillään. Äiti oli useimmiten ottanut uuden miehen ja perhe on vielä kasvanut.
        Monesti jopa sotaorvon osa olisi ollut parempi kuin sodassa psyykkisiä vammoja saaneen isän raivokohtaukset. Moni sai pelätä henkensä edestä, sota satutti heitä ehkä enemmän kuin orpoja.

No tota. Ei kyse olekaan siitä että heilä joku hätä olisi vaan siitä että olisi hyvä heidän saada valtiolta jonkinlainen kädenojennus sen vuoksi koksa ovat omalla tavallaan ollleet osallisena menetämällä isän.

• ootkovähäntyhmä
        siilimuori2 kirjoitti:

Tähdennän vielä. Sotaveteraanit ovat joutuneet taistelemaan suomen puolesta vihollista vastaan. Osa kuollut isänmaan puolesta, osa vammautunut. Sotaorvot ovat osallistuneet "talkoihin" menttämällä vanhempoansa suomen itsenäisyyden puolesta, siinä on aihetta palkita jollain tavalla. Ehkä kuntouttaminen on yt jo myöhäistä.

Ja viel, kuntoutusta ei saa jos sitä ei itse hae. Kuinka moni nykysiistä sotaorvoista lähtee hakemaan kriisiapua sota-ajan kärsimysten tähden vasta nyt. Se on muiden velvpllisuus antaa huomionosoituta kun kerran rahaa jo veteraaneille tarkoitettuna on.

Mitä veteraaneja nää orvot on, täällä on jo sanottu että ovat tavallista elämää eläneet niin kuin muutkin ikäisensä, mitä helvettiä sää jankutat. Monella onm ollu paljon rankempaa ja pahempi kohtalo kun sota aikana orvoksi jääneillä.

• ootkovähäntyhmä kirjoitti:

Mitä veteraaneja nää orvot on, täällä on jo sanottu että ovat tavallista elämää eläneet niin kuin muutkin ikäisensä, mitä helvettiä sää jankutat. Monella onm ollu paljon rankempaa ja pahempi kohtalo kun sota aikana orvoksi jääneillä.

Onko pakko osallistua ketjuun, mihin ymmärrys ei riitä.
        http://www.sotaorvot.fi/

• ootkovähäntyhmä
        siilimuori2 kirjoitti:

Onko pakko osallistua ketjuun, mihin ymmärrys ei riitä.
        http://www.sotaorvot.fi/

Kyl se on sun ymmärrys joka ei näköjää riitä tajuumaan selvää asiaa. Onks tää sun alotus ku määräilet kuka saa osallistuu?

• ootkovähäntyhmä kirjoitti:

Kyl se on sun ymmärrys joka ei näköjää riitä tajuumaan selvää asiaa. Onks tää sun alotus ku määräilet kuka saa osallistuu?

Ei ole mun, kuitenkin julkinen ketju johon saa osallistua kuka haluaa. En vaan pidä tyylistäsi yhtään, millä kirjoitat. Kuten esimerkiski mitä helvettiä sää jankutat.

• Hyvä aloitus, äläpä yhtään vähättele :).

Kun saa auttaa muita, siitä saa hyvänolontunteen. Näkee konkreettisesti et omilla teoilla on vaikutusta toisen olotilaan ja olemiseen. Jopa kunnon kohenemiseen ja yleensä tyytyväisyyteen. Minä saan tyydytystä siitä, että omilla taidoillani voin vaikuttaa positiivisesti toisen ih misen elämänlaatuun joissain tilanteissa.

Itse en vähätuloisena kykene kauheasti antamaan varoja näihin keräyksiin, mutta mieluusti autan näitä lähipirissä eläviä, sillä hekin tarvitsevat apua, huolenpitoa ja hoivaa nyt kohta sieltä vanhimmasta päästäkin. Ei niinkään rahallista, mutta konkreettisia tekoja, kykyjeni mukaan.

• Sota-Orpous ei ole kunnioitusta ansaitseva uhraus.
      Sillehän ei orpo itse ole mitään tehnyt.
      Itkenyt ehkä vähän vain.
      Aloittaja liero on tainut ottaa mallia minun jutuistani SPR:stä.
      Hyvä että edes on unettomuutta.
      Jos minä tekisin hyvää, vaatisin että itsestänikin tuntuu muikealta.
      Ja minä vaadin paljon!

H.

• ...kunnioitusta/korvausta...

H.

• Miten minusta tuntuu et 1eero ei sinusta halua mallia ottaa. Ootte kuin yö ja päivä, Jekyll ja Hide. Taitaa olla toisin päin, et sie haluaisit ola joku eero. Kerros nyt rehellisesti mitä eerossa on mitä haikailet? Kaksita ulos vaan rohkeasti, ei se satu ;).

Sotaorpoja koskeva komennttisi on persiistä

• Kun annan rahani keräyksiin tms, mihin nyt siten annankaan, en koe siitä mitään hyvänolontunnetta, se on periaatekysymys, tätä haluan tukea, olla tässä osallisena.
      Hyväntekeväisyys on kummallinen sana, ihan kun ei olisi aitoa hyvän tekemistä, vain jotain näennäistä puuhastelua.
      Työssäni teen hyvää kaiket päivät, siinä yritän asettua avun tarvitsijan asemaan ja tehdä sitten parhaani. Palautteen saan heti ja se kantaa pitkälle.

• Kirjoitin vuosia sitten aloituksen aiheesta. Aloituksessa käsittelin asiaa jokseenkin näin. Ihminen "ostaa" itselleen hyvää oloa auttamisella.

Siitä syntyi kivas väittely.

Saa nähdä miten tässä käy. Joulun alus on täynnä köyhille suunnattuja keräyksiä. Jouluna on ilo istua maha täynnä kinkkua tuntea suurta mielihyvää kun on pistänyt 0,20 e joulukirkon kehitysmaa-apuun.

• "korppis"

Oleks sää liero :)

H.

• Rekkautuminen aiheuttaa luotettavuutta.
      Enemmän kuin sota-orpous.
      Tiedä vaikka minunkin vanhempani kuolemat johtuivat sodasta.
      Liian aikaisin lähtivät, nyyh! Voi!
      Kuka maksaa ja mitä? Hei!
      Kuka kerää?
      Kuka päättää, minne/kenelle keräyksen aiheuttamat rakkauden-tunteet
      levitetään?

H.

• En laita enää sotaveteraaneille, heillä on rahaa enemmän kuin ehtivät käyttää viimeisenkin veteraanin kuoltua.
      Sotaorvot, sodan aikaan ja heti sodan jälkeen syntyneet ovat kaikki kärsineet sodasta.
      En erittelisi sotaorpoja, puutteesta, isän henkisistä ja fyysisistä vammoista sodan takia on myös lapset joutuneet kärsimään.

• Siinä on vain se mutta että sotaveteraaneille tarkoitetut varat eivät ole heidän itsensä hallinnoimia.

• Moni 60 on joutunut käsittelemään sodan varjostamia traumoja jossain elämänsä vaiheessa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa sen on pystynyt käsittelemään, sen parempi.
        Joillekin sen tajuaminen on jopa hankalaa, että tässä surussani ja voimattomuudessani kannan vielä sodan perintöä. Isä oli ehkä päähän ammuttu ja lapsuudesta muistaa sen kauhun ja kivun jota isä sodan jälkeen invalidina kärsi, se saattaa tulla esiin vuosikymmenien jälkeen ja vammauttaa sodankäyneitten jälkeläisiä.
        Itse olen sotainvalidin ja lotan jälkeläinen, omat traumani tunnistanut.
        Ei sota ollut vain suuria sankaritarinoita vaan myös kipua ja tuskaa.

• rosaliiin kirjoitti:

Moni 60 on joutunut käsittelemään sodan varjostamia traumoja jossain elämänsä vaiheessa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa sen on pystynyt käsittelemään, sen parempi.
        Joillekin sen tajuaminen on jopa hankalaa, että tässä surussani ja voimattomuudessani kannan vielä sodan perintöä. Isä oli ehkä päähän ammuttu ja lapsuudesta muistaa sen kauhun ja kivun jota isä sodan jälkeen invalidina kärsi, se saattaa tulla esiin vuosikymmenien jälkeen ja vammauttaa sodankäyneitten jälkeläisiä.

Rosaliin, allekirjoitan kirjoittamasi täysin.

• rosaliiin kirjoitti:

Moni 60 on joutunut käsittelemään sodan varjostamia traumoja jossain elämänsä vaiheessa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa sen on pystynyt käsittelemään, sen parempi.

"rosaliin"

H.

• ei.keräyksille
        siilimuori2 kirjoitti:

Siinä on vain se mutta että sotaveteraaneille tarkoitetut varat eivät ole heidän itsensä hallinnoimia.

Ovat niin vanhoja kaikki että ei kenestäkään olisi rahastonhoitajaksi.
        Mutta nyt olisi korkein aika käyttää rahaa heidän hyvinvointiinsa. Kuinkahan monta hyväpalkkaista "toimihenkilöä" tämänkin keräyksen avulla ylläpidetään. Aivan taatusti heidän palkkoihinsa menee enemmän kuin sotaveteraaneille.
        Siksi keräystä jatketaan varmaan vielä viimeisen veteraanin kuoleman jälkeenkin.

• ei.keräyksille kirjoitti:

Ovat niin vanhoja kaikki että ei kenestäkään olisi rahastonhoitajaksi.
        Mutta nyt olisi korkein aika käyttää rahaa heidän hyvinvointiinsa. Kuinkahan monta hyväpalkkaista "toimihenkilöä" tämänkin keräyksen avulla ylläpidetään. Aivan taatusti heidän palkkoihinsa menee enemmän kuin sotaveteraaneille.
        Siksi keräystä jatketaan varmaan vielä viimeisen veteraanin kuoleman jälkeenkin.

No onhan se näin että vapaaehtoistyönä toimihenkilöksi ei tänä päivänä taida kukaan ruveta. Mutta mitäpä sitä tässä mualimassa muutoinkaan ilmaiseksi saapi.
        Osittain tuon takia en noihin keräyskiin laitakkaan rahaa vaan haluan itse nähdä ja antaa kenelle haluan. Siis suoraan ilman välikäsiä.

• hunksz kirjoitti:

"rosaliin"

H.

Voi,
        ehkä lähtivät liian aikaisin, vain sinä sen tiedät. Orpous on kurja tunne.
        Tukea ja turvaa orvoille tarjotaan, mutta tuskin tarvitset kumpaakaan.
        Hei, heppuli hei, kukaan ei sinulle maksa mitään, ehkä vain kalavelkojaan.

• pir.kko
        siilimuori2 kirjoitti:

No onhan se näin että vapaaehtoistyönä toimihenkilöksi ei tänä päivänä taida kukaan ruveta. Mutta mitäpä sitä tässä mualimassa muutoinkaan ilmaiseksi saapi.
        Osittain tuon takia en noihin keräyskiin laitakkaan rahaa vaan haluan itse nähdä ja antaa kenelle haluan. Siis suoraan ilman välikäsiä.

"No onhan se näin että vapaaehtoistyönä toimihenkilöksi ei tänä päivänä taida kukaan ruveta. Mutta mitäpä sitä tässä mualimassa muutoinkaan ilmaiseksi saapi. "

Kyllä toimitsijoita tarvitaan, mutta olen lukenut että siellä on nimityksiä ja virkoja joiden haltijat nostavat korkeaa palkkaa tekemättä mitään, käyttävät mökkejä kuin omiaan Lapissa, eihän veteraanit sinne enää jaksa mennä.
        Näitä paperivirkoja on muuallakin aivan liikaa.
        Voin olla väärässäkin, mutta pieni epäilys on jäänyt.

• RealistiN

En voi sanoa hyväntekeväisyyden tekevän minua sen kummemmin onnellisemmaksi, se vaan kuuluu normipäiviin, tuottaa hyvää mieltä, aivan kuin naapurin papan lehden tuonti tienvarresta laatikolta samalla kun haen omani.
      Iloa tuo nähdä onnelliset kasvot ja raikuvat naurut aina kun olemme saaneet työpanoksellamme aikaan jotain positiivisia elämyksiä kehitysvammaisille lapsille ja aikuisille. Kehitysvammaiset on mielestäni heitä, jotka kuuluvat niihin joilla on vähiten osaa ja arpaa omaan usein vaikeaankin tilanteeseensa, silti he yleensä jaksavat olla mieleltään positiivisia. Tapahtumien jälkeinen suora rehellinen palaute on "palkka" joka saa osallistumaan vaikka joskus tuntuu ettei omilta kiireiltään millään ehtisi.

• "RealistiN"

Jaksavatkohan lystisi maksajat olla iloisia ja positiivisia?
        Etenkin vaikeassa tilanteessaan?
        Suututtaako sinua, jos saat heiltä suoraa palautetta?

H.

• RealistiN
        Meillä on samanlainen ajatusumaailma tässä aisassa.

• siilimuori2 kirjoitti:

RealistiN
        Meillä on samanlainen ajatusumaailma tässä aisassa.

Pers...........
        Siis meillä on samanlainen ajatusmaailma tässä asiassa.

• RealistiN
        hunksz kirjoitti:

"RealistiN"

Jaksavatkohan lystisi maksajat olla iloisia ja positiivisia?
        Etenkin vaikeassa tilanteessaan?
        Suututtaako sinua, jos saat heiltä suoraa palautetta?

H.

Lystini maksaja?

• RealistiN kirjoitti:

Lystini maksaja?

"RealistiN"

Niin.
        Eiks nekin syö ja pukee?

H.

• Harrastan sellaista auttamista jonka näen itse menevän perille.
      Käyn ulkoiluttamassa ja syöttämässä vanhuksia läheisessä vanhainkodissa. Myös nuorempia autan vointini mukaan vaikkapa olemalla lapsenlikkana. Nykyisin nuoremmilla on elintaso sellainen josta voi lapsuudessani vain uneksia. Moni nuori perhe velkaantuu kun kaikkea on saatava mitä muillakin vaikka rahaa ei olisi.

• mimmimum-mi

Kyllä minäkin autan mielelläni ....aina jos voin...lapsiani lapsenhoidossa...äitiäni autoin ja hoidin asioitaan niinkauan kuin eli....siis viimeiset vuodet... Talossa jossa asun on pari rollaattori ihmistä... muutamankerran sattunut samaan aikaan rappukäytävään....kyllä on muuten hankalaa mennä ovista ulos ....viemään sitä roskapussia...autan kyllä ...ja kyselen vointiakin.. Nyt kun olin flunssassa....yksi tuttuni kysyi ...tarvinko apua kaupassa käyntiin....Sellaista pientä avuliaisuutta....en mitään hyväntekeväisyyttä.

Kauppaan on tullut jo joulutavaroita....onneksi ei vielä tingelitangelit tip tip tap....soi

• ent.siivoojaparka

Kai minä jotain sponsoroin sillä kun lottoan? Ei se sitä hyvänolon tunnetta ole ainakaan vielä antanut, mutta ootellaan, jos joskus.
      Eläinten hyväntekeväisyyteen laitan 200 kr vuodessa, kun sponsoroin eläinambulanssia. Siihen likka höynäytti minut mukaan, kun terveinä päivinään on ajamassa sitä. On se minusta niin hellusta, kun siipirikko lepakkoa, orvoksi jäänyttä siilinpoikasta tai ongenkoukun jalkaansa saanutta joutsenta... kuskataan isolla ambulanssilla sairaalaan. Siitä tulee hyvä mieli vaikka en sitä avustaisikaan.
      Kaupan edessä istuva kerjäläinen sanoo aina tack, tack, tack så mycket ja helisyttelee mukiaan, kun kuljen ohi. Hymyilen vain kaukaa ja vastaan vassokuu. Mistähän se kiittelee?
      Rahallisesti en juuri muita avusta muuten kuin jompaa kumpaa lähintäni (ja sekin vain lainaksi).
      Muuten autan kyllä liiankin hövelisti (riippuen avun laadusta).

• 1eero

Vihdoin kotona :) Luettuani artikkelin ei tarvinu paljookaan vuntsia, hyvä olon voi jakaa jo pienestä jutusta huomioida jokapäiväisessä elämässä näitä tulee eteen tuontuosta, olla kohtelias sekin huomataan esimerkiksi ennen mies nosti hattua. Jos itse tarvii apua sitä saatuaan tulee tyytyväiseksi saati toiselle tehty pyytetön apu.
      Tänään tulin tyyväisesi itse itselleen tehdystä urakasta kun nousin 03.00 ylös ja mielessä näinkö kerkiän tän päivän aikaan mutta kävi nopsasti kun sain vielä apua, sanottakoon oltiin vähän kuin tyytyväisiä ja minä toiselle ja toinen sanoi huh huh jopas oli. No nyt riittää lörpöttely.

• Hyvä Te :).

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Hyvä Te :).

Mikä hyvä ihan tavallinen tallustaja väliin mennä toheltaa, sitte lorvii päeväkauet ja pohtii sellää oompas suamaton.

• 1eero kirjoitti:

Mikä hyvä ihan tavallinen tallustaja väliin mennä toheltaa, sitte lorvii päeväkauet ja pohtii sellää oompas suamaton.

Joo mutta sitten kun saa tohellettua pitää antaa tunnustusta et hyvä me :D.

• att2

En tunne mitään onnea vain sääliä, miksi maailma on muuttunut pahaksi.

Maissa joissa oli kova johtaja voivat hyvin niin ei ole tänään, miksi näin?

Ex Iran kun papit tulivat valtaan alkoivat suuret tappamiset ja jatkuu pienellä teholla kuitenkin.

Viimeviikolla tuli Ruotsiin 10 tuhatta myös paljon nuoria, ei ole asuntoja ei kouluja jne.

• att2

Sotaveteraanit ovat ketkukirje, hoitajille ja muille paviaaneille näin on totuus.

Isäni ja Äiti olivat myös Itäkarjalassa kovissa sodissa ei kannaksella ollut sotaa, koska Mannerhein kielsi alkuvaiheessa (eläkeläinen ja nolla).

• 1eero

Attekin hyväkun olenassa ja siilikin huutaa jotain immeinen hyvä jaa mistä kohin, minä oon savolainen en tykkää saivartelusta, no siili on siili, vähä kova kinamoomaan ei sitte anna periksi suako hyvvee mieltä, onneksi ei olla nuamat lähekkäin näen ollaan. Tiiätkö mitä mulla kävi vieraita ne,ties tykkään wiskistä nii ... sanovat lähtiessään tulevan illemmalla, kohan katotaan mutta minä en saivartele.

• plussateerolle

Rehellinen totuus siilistä tuli eerolta. Ei se ikään anna periiks ja on kova kinaamaan.hienoo.eero

• Hyvä eero, tämä ja "tavallinen tallustaja..."vastaus
        molemmat kivaa kielikylpyä, kiitos hyvästä mielestä,
        jaa, että ihan wiskistä tykkeet...

• 1eero
        rosaliiin kirjoitti:

Hyvä eero, tämä ja "tavallinen tallustaja..."vastaus
        molemmat kivaa kielikylpyä, kiitos hyvästä mielestä,
        jaa, että ihan wiskistä tykkeet...

No Rosa ihmisellä mieli, olin kaks kolme vuotta absoblut nykyään hyvässä seurassa otan muutaman wiskin sikari täyty olla ne jotenkin sopii en koe pahaksi, ei sen enempää pääasia nauttii olostaan.

• Okkei. Kiitos tästäkin päevätä sannoo siili ja poisituu kohteliaasti kumartaen takavasemmalle. Koettekkahan pärjätä.

Hyvillä mielin,
        Siili

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Okkei. Kiitos tästäkin päevätä sannoo siili ja poisituu kohteliaasti kumartaen takavasemmalle. Koettekkahan pärjätä.

Hyvillä mielin,
        Siili

Rakas Siilimuori nyt ymmärsit väärin , en tarkoittanut ikävästi vaikka oot mulle rakas ystävä täällä enkä halua äh ojentaa sinä olet periksi antamaton, kato sellaista luonnetta tarvittiin talvisodassa mikä sulla on, mullakin en anna perikisi jos ymmärrän olevani oikeassa mutta joskus on hyvä joustaa.

• 1eero kirjoitti:

Rakas Siilimuori nyt ymmärsit väärin , en tarkoittanut ikävästi vaikka oot mulle rakas ystävä täällä enkä halua äh ojentaa sinä olet periksi antamaton, kato sellaista luonnetta tarvittiin talvisodassa mikä sulla on, mullakin en anna perikisi jos ymmärrän olevani oikeassa mutta joskus on hyvä joustaa.

Älä hätäile, kaikki hyvin sulla. Pitäähän sitä nyt päättää kenelle kumartaa ja kenelle pyllistää, ihan ymmärrettävää. Oonkin ollut täällä liian paljon, omastakin mielestäni ja taidan pitää nyt pienen breikin.

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Älä hätäile, kaikki hyvin sulla. Pitäähän sitä nyt päättää kenelle kumartaa ja kenelle pyllistää, ihan ymmärrettävää. Oonkin ollut täällä liian paljon, omastakin mielestäni ja taidan pitää nyt pienen breikin.

Menääsääs toisispäin oletkoko koskaan ajatelluut menään itsestään toisen asemaan me ollaan täällä jokaisella se elämässä jonka tunnemme, ei näitä voi punntata minä olenken oikeassa , tässä kysymynys hyväksymisessä olemassa kannassa käymisessä, mielipitetä sekin on arvokysymys se ärsyttää nimeä vailla kinatellaan tyhjänpäiväsyydestä O millä kokonaisuuden kanssa ei ole mitään merkitystä., ent,voisin jatkaa ehkä selvemmin, mut tulen antamaan oman kantani ilman jaarittelua.

• 1eero kirjoitti:

Menääsääs toisispäin oletkoko koskaan ajatelluut menään itsestään toisen asemaan me ollaan täällä jokaisella se elämässä jonka tunnemme, ei näitä voi punntata minä olenken oikeassa , tässä kysymynys hyväksymisessä olemassa kannassa käymisessä, mielipitetä sekin on arvokysymys se ärsyttää nimeä vailla kinatellaan tyhjänpäiväsyydestä O millä kokonaisuuden kanssa ei ole mitään merkitystä., ent,voisin jatkaa ehkä selvemmin, mut tulen antamaan oman kantani ilman jaarittelua.

Olen ajatellut ja sanoinkin että olen ollut täällä liian paljon ja huvikseni laittanut sanoja toisen perään. Ymmärrän nyt ett liika on liikaa. Toisaalta minusta on hupiakin väitellä asioista puolitosissaan mutta kuten sanoin, ehkä väärä paikka, sorry.

Miks sitten jatkat jaarittelua ;).

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Olen ajatellut ja sanoinkin että olen ollut täällä liian paljon ja huvikseni laittanut sanoja toisen perään. Ymmärrän nyt ett liika on liikaa. Toisaalta minusta on hupiakin väitellä asioista puolitosissaan mutta kuten sanoin, ehkä väärä paikka, sorry.

Miks sitten jatkat jaarittelua ;).

Et ole täällä yhtään liikaa, aamu uutisissa lukiessa oli isolla otsikolla Suomalaisesta sisusta sopii myös sinulle mustikka metsässä et varmaa jätä ämpäiä tyhjäksi perskele täyteen on saatava vaikka henki menisi sellasia myö ollaan ja rohkeita myös heikoille jäille akat ensin. Siiliä tarvitaa elä väheksy itseäsi nosta piikkisi pystyyn kohta valkenee uamu ja uudet kujeet mitä meinoot tännäi ?.

• 1eero kirjoitti:

Et ole täällä yhtään liikaa, aamu uutisissa lukiessa oli isolla otsikolla Suomalaisesta sisusta sopii myös sinulle mustikka metsässä et varmaa jätä ämpäiä tyhjäksi perskele täyteen on saatava vaikka henki menisi sellasia myö ollaan ja rohkeita myös heikoille jäille akat ensin. Siiliä tarvitaa elä väheksy itseäsi nosta piikkisi pystyyn kohta valkenee uamu ja uudet kujeet mitä meinoot tännäi ?.

Jaahas!
        Eilen kirjoitit:
        "siilikin huutaa jotain immeinen hyvä jaa mistä kohin, minä oon savolainen en tykkää saivartelusta, no siili on siili, vähä kova kinamoomaan ei sitte anna periksi suako hyvvee mieltä, onneksi ei olla nuamat lähekkäin näen ollaan. "

" joskus on hyvä joustaa."

"oletkoko koskaan ajatelluut menään itsestään toisen asemaan me ollaan täällä jokaisella se elämässä jonka tunnemme, ei näitä voi punntata minä olenken oikeassa , tässä kysymynys hyväksymisessä olemassa kannassa käymisessä, mielipitetä sekin on arvokysymys se ärsyttää nimeä vailla kinatellaan tyhjänpäiväsyydestä "

Ihan kiva saada palautetta ja otan sen opiksi. Tai ainakin yritän. Jos kirjoittaa vähemmän, ei anna saivartelijan kuvaa, kun pitää mölyt mahassaan ja huudot, se ei näytä saivartelulta :). Ehkä olen vielä liian innokas ottamaan kantaa asioista, jotka koen tärkeäksi, kyllä se tässä iän karttuessa varmaankin haalistuu, tai sitten ei. Mihinpä sitä koira karvoistaan....................... Mut näillä mennään ja sitä rataa.

En kai minä itseäni väheksy, minusta näyti eilenkin et sen teki joku muu, mutta hänellä on oikeus tuntemukseensa ja mielipiteeseensä, en yhtään väheksy sitä.
        Minun omanarvontunteeni ei ole palstan varassa, tai sen olenko arvokas ihmisenä ja lähimmäisenä.

Lupaan että tänään ainakaan en saivartele.

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Jaahas!
        Eilen kirjoitit:
        "siilikin huutaa jotain immeinen hyvä jaa mistä kohin, minä oon savolainen en tykkää saivartelusta, no siili on siili, vähä kova kinamoomaan ei sitte anna periksi suako hyvvee mieltä, onneksi ei olla nuamat lähekkäin näen ollaan. "

" joskus on hyvä joustaa."

"oletkoko koskaan ajatelluut menään itsestään toisen asemaan me ollaan täällä jokaisella se elämässä jonka tunnemme, ei näitä voi punntata minä olenken oikeassa , tässä kysymynys hyväksymisessä olemassa kannassa käymisessä, mielipitetä sekin on arvokysymys se ärsyttää nimeä vailla kinatellaan tyhjänpäiväsyydestä "

Ihan kiva saada palautetta ja otan sen opiksi. Tai ainakin yritän. Jos kirjoittaa vähemmän, ei anna saivartelijan kuvaa, kun pitää mölyt mahassaan ja huudot, se ei näytä saivartelulta :). Ehkä olen vielä liian innokas ottamaan kantaa asioista, jotka koen tärkeäksi, kyllä se tässä iän karttuessa varmaankin haalistuu, tai sitten ei. Mihinpä sitä koira karvoistaan....................... Mut näillä mennään ja sitä rataa.

En kai minä itseäni väheksy, minusta näyti eilenkin et sen teki joku muu, mutta hänellä on oikeus tuntemukseensa ja mielipiteeseensä, en yhtään väheksy sitä.
        Minun omanarvontunteeni ei ole palstan varassa, tai sen olenko arvokas ihmisenä ja lähimmäisenä.

Lupaan että tänään ainakaan en saivartele.

Voi siili tulisin onnettomaksi jollet olisi täällä sori kielen käyttöäni mutta tehdään niin hauku minut oikeen kunnolla maan rakoon ehkä se helpottaa. Mennään ihan normaalisti se siitä mukavan näköne ilma mutta taidan olla kotosalla tuli oltua vajaa kolmepäivää ulkoilussa nyt on vene talviteloilla ja saapi talvi tulla silloin sitä haluttaa.

• 1eero kirjoitti:

Voi siili tulisin onnettomaksi jollet olisi täällä sori kielen käyttöäni mutta tehdään niin hauku minut oikeen kunnolla maan rakoon ehkä se helpottaa. Mennään ihan normaalisti se siitä mukavan näköne ilma mutta taidan olla kotosalla tuli oltua vajaa kolmepäivää ulkoilussa nyt on vene talviteloilla ja saapi talvi tulla silloin sitä haluttaa.

Eläpä pyytele anteeksi rehellistä mielipidettä. Kyllä ihmisen pitää sietää kritiikki. Kritiikkiä on hyvä saada koska aina ei näe itseään välttämättä toisten näkökulmasta. Jokainen aikaihminen sitten tykönänsä tekee omat johtopäätökset aiheellisuudesta. Ja tekee sitten tarvittavat korjausliikkeet :). Voisinhan alkaa selitellä olemistani ja joustamattomuutta täällä ja niin eespäin, mutta en näe siihen nyt aihetta. Se jos ikä on turhaa. Eikös se näin mene.

Mistä minä sinut "haukkuisin"? Ei kai minulla ole siihen mitän aihetta eikä hakkuminen minun mieltäni mitenkään ylentäisi.

Aurinko paistaa täälläkin. Minun häytyy käydä verenimijällä kohta ja sitten ilta onkin työnantajan minulta ostamaa aikaa.

• eppu2

Jotain pientä hyväntekeväisyydeksi kutsuttua harrastan, rahatkin ovat pienet, niin ettei sitä suuria.
      Mutta noin auttamispuolesta, tänään kävi niin, että olin n.45min sitten tullut mökiltä kotiin, kun suljin sen talveksi.
      Puhelin soi, naapurini, joka oli ollut kaupunkiasunnollaan noin viikon, tuli mökkiään sulkemaan, kohtasi ongelman, jossa vain minä pystyin auttamaaan. Onneksi matka on vain 20km. Sanoin, että tulen heti.
      Asiat sujuivat hyvin.

• 1eero

Eppu jusdit nii :)
        Täst olet oikaessa.
        Voisi keskullella enemmän mutta tämä menee lianan laajakatsoiseksi .

• Skooll
        1eero kirjoitti:

Eppu jusdit nii :)
        Täst olet oikaessa.
        Voisi keskullella enemmän mutta tämä menee lianan laajakatsoiseksi .

Taitaa olla wiskillä kirjoitettu. Ei kai lukihäiriöinenkään tuota noin surkeaa tekstiä.

• 1eero
        Skooll kirjoitti:

Taitaa olla wiskillä kirjoitettu. Ei kai lukihäiriöinenkään tuota noin surkeaa tekstiä.

Pitää paikkansa, kirjoitin minkä kirjoitin silmät vähän tihrussa onneksi en sammunut eikä krapula vaivaa ja vieraatkin häipyi eikä tarvinnu potkia aamulla ulos.

• 1eero kirjoitti:

Pitää paikkansa, kirjoitin minkä kirjoitin silmät vähän tihrussa onneksi en sammunut eikä krapula vaivaa ja vieraatkin häipyi eikä tarvinnu potkia aamulla ulos.

Silloinku on nauttinu tirmoolia kannattaisi pitää tietsikka kii.

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Silloinku on nauttinu tirmoolia kannattaisi pitää tietsikka kii.

Olet oikeassa, alentua lörppäsuuksi.

• 1eero kirjoitti:

Olet oikeassa, alentua lörppäsuuksi.

Niin tai paremminkin niin että voi tulle kirjoitetuksi sellaista mitä ei muutoin kirjoittaisi. Itse joku vuosi takaperin muutaman viinilasillisen jälkeen aattelin kirjoittaa pari riviä, mutta onneks jäi vaan aikomukseksi. Aamulla piti heti tarkistaa lähetetyistä et ei kai vaan. Ois ollu aika moka. Mut onneksi ei.

• att2

Veteraanit----- apimoita--- tänään 2015.

• att2

Veteraanit täyttä paskaa----mitallit heti pois apinoilta, koska koko Suomi on apina.

• 1eero

Atte on posetiivari sävel saman toistoa posetiivari tarvii rinnalleen marakatin muki kädessä, verraton pari Atte ja marakatti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4444
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      50
      3762
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2571
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2051
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1799
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1725
    7. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1547
    8. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1511
    9. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1329
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      46
      1273
    Aihe