kytkimen luistattaminen

damääs

niin mitä se kytkimen luistattaminen tarkottaa, mä en oo vieläkään oikeen saanu selvää...

15

5928

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepujee

      kytkimessä on kaksi levyä jotka kun on painautunut toisiaan vasten teho siirtyy moottorista renkaille ja kun kytkinpoljin on painettuna levyt ovat erillään eikä voima välity moottorista eteenpäin, kytkimen luistatus on näiden kadhen välimuoto eli kaikki voima ei välity renkaille vaan osa siitä, (jos nostat kytkimen liian nopeasti liian pienillä kierroksilla moottori hyytyy)

      • mika,

        eikös niitä ole 1 levysia ja 3-levyisiäkin kytkimiä


    • foorti

      se sitä että vasen pedaali on liikennevaloissa puolessa välissä ja nenään käryää ja hytti on täynnä savua

    • marmite

      esimerkkejä kytkimen luistatuksesta:

      Kytkintä luistatetaan tietenkin liikkeelle lähdössä. Muuten moottori sammuisi. Ykkösvaihteella ajetaan vain kytkintä luistattaen.

      Kytkintä luistatetaan myös vaihteen vaihdossa jos halutaan tasaista menoa. Pieni luistatus kuluttaa kytkintä vähemmän kuin sen paukuttaminen.

      Kytkintä voidaan luistattaa myös ylämäessä. Tällöin moottorista saadaan kaikki tehot pyöriin vaikka vaihde olisi liian raskas.

      • Tietäväinen

        Milloinkaa ei saada kaikkia moottorin tehoja pyörille asti kytkintä luistatettaessa.
        Vaihdetta normaalisti vaihdettaessa kytkintä ei pahemmin luistateta.

        Ehjä kytkin ei edes helposti suostu luistamaan.


      • marmite
        Tietäväinen kirjoitti:

        Milloinkaa ei saada kaikkia moottorin tehoja pyörille asti kytkintä luistatettaessa.
        Vaihdetta normaalisti vaihdettaessa kytkintä ei pahemmin luistateta.

        Ehjä kytkin ei edes helposti suostu luistamaan.

        "Milloinkaa ei saada kaikkia moottorin tehoja pyörille asti kytkintä luistatettaessa."

        Perusteluita kiitos. Mihinkäs se teho katoaa lukuunottamatta kytkimen lämpiämistä?


      • Energiamoduli
        marmite kirjoitti:

        "Milloinkaa ei saada kaikkia moottorin tehoja pyörille asti kytkintä luistatettaessa."

        Perusteluita kiitos. Mihinkäs se teho katoaa lukuunottamatta kytkimen lämpiämistä?

        Se voima häviää lämmön tuottamiseen... Olisi sinunkin kannattanut olla siellä fyssantunneilla hereillä. Lisäksi jos kytkin on vain osittain painautuneena vastakappeleeseen on aivan varmaa että hävikkiä on voimansiirrossa. Ts. moottorinpuoleinen levy pyörii nopeammin kuin renkaiden puoleinen. Häviöt olisivat minimissä jos levyt olisivat täysin toisiinsa kytkeytyneitä ja pyörisivät samaa vauhtia.


      • marmite
        Energiamoduli kirjoitti:

        Se voima häviää lämmön tuottamiseen... Olisi sinunkin kannattanut olla siellä fyssantunneilla hereillä. Lisäksi jos kytkin on vain osittain painautuneena vastakappeleeseen on aivan varmaa että hävikkiä on voimansiirrossa. Ts. moottorinpuoleinen levy pyörii nopeammin kuin renkaiden puoleinen. Häviöt olisivat minimissä jos levyt olisivat täysin toisiinsa kytkeytyneitä ja pyörisivät samaa vauhtia.

        Tässä on vaara mennä metsään ja lujaa. Vaikka moottorin pyöreinen levy pyörisikin lujempaa kuin renkaidenpuoleinen, ei se tarkoita että pyörimisnopeuden erotus olisi hukkatehoa, ei todellakaan. Se on fakta että moottorista saat tehoa enempi ulos kun huudatat sitä. Jos tätä pientä kitkalämpöhäviötä ei olisi ja luistatat kytkintä juuri oikean verran, kaikki teho siirtyisi pyörille siitä huolimatta että vastinlevyt pyörivät eri nopeutta. Kytkimen luistatus on ikäänkuin alennusvaihde!!


      • voi voi voi
        marmite kirjoitti:

        Tässä on vaara mennä metsään ja lujaa. Vaikka moottorin pyöreinen levy pyörisikin lujempaa kuin renkaidenpuoleinen, ei se tarkoita että pyörimisnopeuden erotus olisi hukkatehoa, ei todellakaan. Se on fakta että moottorista saat tehoa enempi ulos kun huudatat sitä. Jos tätä pientä kitkalämpöhäviötä ei olisi ja luistatat kytkintä juuri oikean verran, kaikki teho siirtyisi pyörille siitä huolimatta että vastinlevyt pyörivät eri nopeutta. Kytkimen luistatus on ikäänkuin alennusvaihde!!

        Vai oikein alennusvaihde, kuules urvelo se on kaukana alennusvaihteesta. Kytkintä luistatettaessa osa voimasta katoaa taivaan tuuliin, lisäksi kytkinlevy kuluu.


      • JJH
        marmite kirjoitti:

        Tässä on vaara mennä metsään ja lujaa. Vaikka moottorin pyöreinen levy pyörisikin lujempaa kuin renkaidenpuoleinen, ei se tarkoita että pyörimisnopeuden erotus olisi hukkatehoa, ei todellakaan. Se on fakta että moottorista saat tehoa enempi ulos kun huudatat sitä. Jos tätä pientä kitkalämpöhäviötä ei olisi ja luistatat kytkintä juuri oikean verran, kaikki teho siirtyisi pyörille siitä huolimatta että vastinlevyt pyörivät eri nopeutta. Kytkimen luistatus on ikäänkuin alennusvaihde!!

        Energiaa ei voi luoda eikä hävittää. Olomuoto muuttuu. Niin se taisi mennä.

        Jos sinä huudatat moottoria suurilla kierroksilla, eli otat siitä kampiakselin päästä mitattuna ulos sanokaamme vaikka 40 kilowattia.
        Kytkintä liiraamalla siirrät voimansiirtoon esim. 30 kilowattia.
        Loput 10 kilowattia tässä esimerkissä muuttuisi lämmöksi kitkapinnoissa.
        Mieletöntä. Saunan kiukaan teho pienessä paketissa.

        Mikään tavanomainen levykytkin ei tällaista kestä.

        Alennusvaihde ei muuta energiaa suoraan lämmöksi vaan muuttaa siirrettävää momenttia.

        Taidat sekoittaa homman vääntömomentin muuntimeen jossa pientä lämpiämistä nesteessä tapahtuu, mutta on täysin normaalia perinteisessä automaattivaihteisessa aitossa.

        Toisaalta, onhan näitä kytkimenliiraajia liikenteessä. Harva heistä itse korjaa kytkimiä saati, että pystyisi edes purkamaan koko laitetta käsille, korjattavaksi.


    • moni

      Kuinkahan moni pitää liikennevaloissakin vaihteen päällä ja kytkimen pohjassa. Syynä on ilmeisesti pelko siitä, ettei tarvittaessa saa vaihdetta päälle tai se, ettei ymmärrä oikeata tapaa.

      • voi voi voi

        Se kytkimen pohjassa pitäminen ei ole luistattamista, jos pidät auton paikallaan ylämäessä kytkimen avulla se on luistattamista.
        Kytkimen turha pohjassa pitäminen saattaa kuluttaa painelaakeria.


      • kuskit
        voi voi voi kirjoitti:

        Se kytkimen pohjassa pitäminen ei ole luistattamista, jos pidät auton paikallaan ylämäessä kytkimen avulla se on luistattamista.
        Kytkimen turha pohjassa pitäminen saattaa kuluttaa painelaakeria.

        Ne samat kuskit, jotka pitävät vaihdetta päällä ja kytkintä pohjassa, ovat yleensä niitä luistattajia.


      • Pieni auto punainen.
        kuskit kirjoitti:

        Ne samat kuskit, jotka pitävät vaihdetta päällä ja kytkintä pohjassa, ovat yleensä niitä luistattajia.

        Ei aina,kytkin voi olla pohjassa kun odottaa valojen vaihtumista.Luistatus täysin eri asia.Ei tarkoita kylläkään minuutti tolkulla.Luistatus täysin eri asia.Vain kerran vaihdettu kytkin ja laakeri,sekin käytettynä ostetusta autosta.


      • JJH
        Pieni auto punainen. kirjoitti:

        Ei aina,kytkin voi olla pohjassa kun odottaa valojen vaihtumista.Luistatus täysin eri asia.Ei tarkoita kylläkään minuutti tolkulla.Luistatus täysin eri asia.Vain kerran vaihdettu kytkin ja laakeri,sekin käytettynä ostetusta autosta.

        Painelaakerin lisäksi kytkimen pitkäaikainen pohjassa pitäminen voi rasittaa kampiakselin päittäislaakerointia. On kuitenkin kyse useamman kymmenen kg:n rasituksesta päittäislaakeroinnille.
        Jotkut rakenteet kärsivät tästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe