Anoppi pesukonetta ostamassa

konevskonevs

Kun minun vanhempani (yli 70-v) ostavat pesukoneen, he vertaavat netissä ja katsovat mitä veloitetaan vanhan poisviennistä. Loppukesällä menivät sitten kahdestaan kauppaan ja ostivat sieltä. Liikkeen miehet veivät vanhan pois ja asensivat uuden. Simppeliä. Minulle kerrottiin ohimennen kuukausia myöhemmin. En olisi sillä tiedolla mitään tehnytkään.

Mutta kun minun mieheni vanhemmat (yli 70-v) ostavat pesukoneen, en tiedä, mitä taustatyötä tekevät. Heillä on netti käytössä. Mutta on sitten kyse pesukoneen ostosta tai auton huollosta, niin mikä on varmaa, että prosessin yhdessä vaiheessa he kuitenkin soittavat kaikki aikuiset yli 40-v lapsensa läpi. Nyt pesukonereissulle saivat 1 mukaansa kauppaan.

Sitä ennen, pari kymppiä säästääkseen, appi, anoppi ja tämä 1 lapsensa kantavat vanhan pesukoneen autoon, ja vievät ties minne, toivottavasti asianmukaiseen kierrätykseen, eikä vaan vajaan pölyttymään. Sitten hakevat kolmestaan uuden kaupasta, ei tietoa kuka asensi, mutta kukaan näistä 3:sta ei kyllä osaa kytkeä sähkö- ja vesijohtoa. Emmekä osaa mekään, siksi onkin aivan turhaa kysyä.

Mieheni suvussa tämä 2 kopla ei ole koskaan osannut organisoida ja hoitaa mitään asioita kunnolla. Kaikki tehdään aina vaikeamman kautta, ja mahdollisimman paljon muita aina rasittaen.

Äitini sanoo aina, ovat aina sanoneet mulle, että turha rasittaa muita jollakin maton pesulla tai kodinkoneen hajoamisella. Voi tulla hetki, kun sitä apua todella tarvitsee. Sitten seuraan, kun anoppi ja appi järkkäävät kriisikokousta monta kertaa vuodessa...

16

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekkk

      Ei tuo pesukoneen paikkalleen laitto ja kayttöön otto niin vaikeeta ole koska veden tulo laitetaan pesuhuoneen pesukoneen vesiliitäntään ja voi katsoa etukäteen koot tarvitaanko muutoskappaletta ja takaisku laitataan varmuuden vuoksu. Toiseksi poistoletku jos sille on paikka tai sitten lavuaariin. Kolmanneksi sähköpistoke pistorasiaan ja sitten vedet päälle ja pyykit koneeseen ja pesupulveri ja kannet kiinni ja käytiin. Aika uusavuton täytyy olla jose pesukonetta tai astianpesukonetta osaa laittaa paikoilleen.

      • konevskonevs

        Luulin, että uusavuttomalla tarkoitetaan sitä, ettei osaa keittää vettä. ...

        Ehkä niitä onkin useampia tasoja, millähän tasolla minä olen, kun en edes leikkaa omia hiuksiani?

        Onneksi sentään osaan mm. koota ikean huonekaluja, laittaa imurin töpselin seinään, ajastaa talviaikaan ja tehdä muut arjen kotihommat, joita ilman olisi aika vaikeaa elää:)

        Jätän siis mieluusti ammattilaisille aivan kaikki ne hommat, joissa on mahdollisuus kipinöihin ja vesivahinkoihin, kuten talouden muut kuin "keitä teetä ja laita hella päälle" suuremmat sähkö- ja vesikytkennät.

        Palvelujen ostaminen yritykseltä on minusta aika hyvä juttu ja mielettömän kätevää, että sellaisia on tarjolla meille, jotka eivät välitä käyttää työpäivän jälkeen aikaa turhuuksiin, kun hoituvat ne helpommallakin.


      • mekkk

        Itse en ainakaan viitti 100 € maksaa siitä että joku kytkeen pesukoneen paikoilleen kun itsekkin osaan sellaisen tehdä vesiletkut kannattaa tarkistaa laiton jälkeen eli hana auki ja jos liitos ei vuoda niin onnistui asennus. Osaahan kaikki laittaa puutarhalekutkin siihen ulkohanaan kun on normaali kierreliitos. Minilla ainakin on aikaa ja tarrmoa tehdä kodin huoltohommia töiden jälkeen kun oma työ on kevyttä mutta haastavaa.


      • hoit_su
        konevskonevs kirjoitti:

        Luulin, että uusavuttomalla tarkoitetaan sitä, ettei osaa keittää vettä. ...

        Ehkä niitä onkin useampia tasoja, millähän tasolla minä olen, kun en edes leikkaa omia hiuksiani?

        Onneksi sentään osaan mm. koota ikean huonekaluja, laittaa imurin töpselin seinään, ajastaa talviaikaan ja tehdä muut arjen kotihommat, joita ilman olisi aika vaikeaa elää:)

        Jätän siis mieluusti ammattilaisille aivan kaikki ne hommat, joissa on mahdollisuus kipinöihin ja vesivahinkoihin, kuten talouden muut kuin "keitä teetä ja laita hella päälle" suuremmat sähkö- ja vesikytkennät.

        Palvelujen ostaminen yritykseltä on minusta aika hyvä juttu ja mielettömän kätevää, että sellaisia on tarjolla meille, jotka eivät välitä käyttää työpäivän jälkeen aikaa turhuuksiin, kun hoituvat ne helpommallakin.

        Pesukoneen asentaminen muistaakseni jotain 15 euroa, vanhan poisvienti suunnilleen samaa luokkaa. Miksi tekisin itse, kun halvalla saa palvelun?


      • Ai-mikä-ruuvi

        Tuttavani hammaslääkäri sanoi, että hän osaa paikata hampaita, mutta ei osaa paikata housunpolvia. Kummallekin työlle on oma ammattikuntansa, ja hän maksaa mielellään ammattitaitoa vaativasta työstä, kuten pesukoneen asentamisesta tai pienestäkin remontista, vaatehuollosta puhumattakaan.
        Miksi koulutetaan nuoria, jollei heidän ammattitaitoaan arvosteta, vaan kuvitellaan että kuka tahansa poropeukalo voi tehdä asennuksia omassa kylppärissään.
        Kuinkahan monta vesivahinkoa onkaan saatu aikaan tee-se-itse-menetelmällä!


      • mekkk

        Aika tupelo täytyy olla jos ei osaa perukoneen vesiletkua laittaa paikoilleen kun ei tartte kun kierttää se kiinni ja testate ennen käynnistymistä ettei vuoda. Osaahan puutarhaletkun jokainen laittaaa hanaan,


    • moilanenx

      Miten pesukoneen töpselin laittaminen pistorasiaan eroaa imurin töpselin laittamisesta?

      • ApelleOletsurkeaisä

        "Moilanenx", voi voi, pesukone ja imuri eroavat toisistaan monellakin tavalla. Jos sinä et tiedä, miten erottaa imuri pesukoneesta, niin tässä yksi pikku vihje. : Expert ei tarjoa asennuspalvelua pölynimurin kytkentään, mutta pesukoneen kytkentäpalvelu on tarjolla.


      • pölynpesuimurikone
        ApelleOletsurkeaisä kirjoitti:

        "Moilanenx", voi voi, pesukone ja imuri eroavat toisistaan monellakin tavalla. Jos sinä et tiedä, miten erottaa imuri pesukoneesta, niin tässä yksi pikku vihje. : Expert ei tarjoa asennuspalvelua pölynimurin kytkentään, mutta pesukoneen kytkentäpalvelu on tarjolla.

        Jos laittaa pesukoneen töpselin pölynimuriin niin imeekö se vaatteista lian pois?

        Jos laittaa pölynimurin töpselin pesukoneeseen niin peseekö se pölyt puhtaiksi?


      • kivakivakiva

        Hm, minä tiedän vastauksen mutta en paljasta. Anoppi soittaisi kaikille lapsilleen tässä tilanteessa, ja sehän se oli se pääongelma tässä ketjussa.


      • moilanenx
        ApelleOletsurkeaisä kirjoitti:

        "Moilanenx", voi voi, pesukone ja imuri eroavat toisistaan monellakin tavalla. Jos sinä et tiedä, miten erottaa imuri pesukoneesta, niin tässä yksi pikku vihje. : Expert ei tarjoa asennuspalvelua pölynimurin kytkentään, mutta pesukoneen kytkentäpalvelu on tarjolla.

        Etpä osaa edes lukea, kyse ei ole imurin ja pesukoneen erosta. Töpselista ja sen pistorasiaan laittamisesta oli puhe. Täytyy olla aika hölmö, jos ei tuosta ihan itse selviydy.


      • greatyearahead
        moilanenx kirjoitti:

        Etpä osaa edes lukea, kyse ei ole imurin ja pesukoneen erosta. Töpselista ja sen pistorasiaan laittamisesta oli puhe. Täytyy olla aika hölmö, jos ei tuosta ihan itse selviydy.

        Hienoa viettää joulu erossa anopista ja koko ensi vuosi. Ei tarvitse nähdä enää miehen veljeä eikä siskoa. Mahtavaa:) Hieno alku.

        "I love it when a plan comes together."

        Kiitokset anopille ja apelle. En olisi onnistunut tässä ilman teitä. :)


    • lightbulbmoment

      Q: How many mothers-in-law does it take to change a light bulb?

      A: One. She just holds it up there and waits for the world to revolve around her.

    • piparminttuli

      Aika normia. Jos sinun vanhemmilla on peukalo keskellä kämmentä ei se tarkoita että muilla on. Pesukoneen liittäminen on niin simppeli asia ettei siihen ammattilaista kyllä tarvita. Ja kodinkoneiden kierrätyspisteitä on vaikka kuin paljon. Ei siitä tarvitse maksaa erikseen että joku sen raahaa pois. Arvostelet heitä ja heidän toimintaansa ihan turhaan.

      • easypeasy

        Piparminttuli, rakastan sinun oi niin positiivista elämänasennetta. Anopit ovat sinusta uhanalaisia kuin Saimaan Norpat. He tarvitsevat sinun apuasi, tukeasi ja sitä, että sinun kaltaisesi suojelevat heitä verkossa. Jatka samalla tavalla eteenpäin:)

        Kirjoittelusi ei kuitenkaan muuta asennettasi anoppiini millään lailla. Mieheni ja minä käytämme jatkossakin Expertin upeita kotipalveluita, kun ostamme uuden pesukoneen.


      • easypeasy2

        asennettaNI anoppiini, piti kirjoittamani:) I love Expert. So handy and easy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3461
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2531
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1880
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1673
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1127
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      46
      1042
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      171
      1003
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      911
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      906
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      844
    Aihe