Moi,
erosin miehestäni vuosi sitten, ja nyt iski masennus ja ahdistus (olin se lähtijä). Minulla on uusi miesystävä, ja asiat itse asiassa paremmin kuin vuosiin, mutta silti olo on tyhjä. Minulla ja ex-miehelläni ei ole lapsia, mutta yhteinen talo jakamatta. Ehdotuksia tyhjään oloon?
Vuosi eron jälkeen
21
2617
Vastaukset
- voisentään
Minulla on näitä tyhjyyden tunteita ollut jo tässä liiton loppuvaiheissa. Kai ne kaikki tunteet tulevat sillä lailla vaihteleviin aikoihin ja vielä vuosienkin jälkeen, mutta minulle tuli noista tuntemuksistasi mieleen, että oletkohan käsitellyt eroasi riittävästi? Käynyt ammattiauttajan puheilla, sillä ei ole hyvä siirtyä uuteen suhteeseen ilman, että käsittelet asiaa jonkun muun kanssa. Odotitko ehkä eroltasi liikaa muutoksia? Ehkä sinun elämässäsi on jokin muu aukko, josta tulee tuo tyhjyyden tunne, minun mielestäni sinun pitäisi selvittää sitä, sillä olet kuitenkin suhteessa ollessasikin itse vastussa onnellisuudestasi. Väliin kyllä miettinyt, että onko tässä elämässä oikeasti mitään järkeä ja välillä tuntuu ettei millään jaksaisi, kun on näin paskat pelikortit käteen saanut.
- myway_50v
Tyhjä olo varmaan helpottuisi, jos hakisit masennukseen ja ahdistukseen apua terapeutin pakeilta. Sanoit, että asiasi ovat paremmin kuin vuosiin. Juuri silloin saattaakin vuosien stressi kääntyä masennukseksi ja ahdistuneisuudeksi. Vähän sama juttu miksi monet sairastuvat viikonlopuksi tai loma-aikoina, kun töissä on stressiä, uuvuttavaa. Stressin avulla pystyy puurtamaan viikon, mutta viikonloput menee sohvalla lojuen, veto pois, kurja olo, vaikka silloin ei tarvitsisi raataa.
- hjiou
Ap vaikka nyt kirjoitat, että uuden kumppanin kanssa kaikki on paremmin kuin ennen. Se ei taida pitää paikkaansa, oletat asioita ja tyhjyys tulee juuri siitä, että entinen ei olutkaan niin hirveää. Hairahduit suhteeseen toisen kanssa ja sait ehkä hetken tuntea taas sitä ensihuumaa, joka katoaa aina.
Kun se huuman etsintä ei alkaisi kenelläkään uudelleen, vaan alettaisiin ymmärtää että se on katoavaa. Ei ole edes järkevää elää tuota tilaa jatkuvasti, sillä kovin moni asia elämässä jää hoitamatta, silloin ihminen ei huomaa tyhmyyksiään.
Varmasti useita naisia kiehtoo, kun mies sanoo rakkaaksi, joka tunti lähettämällä viestejä pitkin työpäivää, avaa oven ja seksiäkin haluaa monta kertaa päivässä.
Voin sanoa, että kaikelle kertyy hinta, jota maksat tulevaisuudessa, liika seksi rikkoo ainakin naista ja siten et enää olekaan haluttava. Miehen olemus lurpahtaa liian usein. Eivät jaksa enää auttaa kotihommissa, vaihtamalla asia ei parane, jokaiselle käy näitä samoja asioita.
Lähdön hinta voi olla joskus kovakin, kuten sinullakin jo alkaa näkyä, et tunnekaan sitä mitä luulit. Tuskin takaisin pääset, joten on aika hyväksyä virheensä ja edes pyytää nöyrästi anteeksi, niiltä koita on loukannut aivan hirvittävällä tavalla. Kun vielä ymmärrät, että lähdölläsi loukkasit silloista puolisoasi kaikkein eniten, mutta loukkasit myös kaikkia läheisiäsi, he tuskin ovat sitä ääneen sinulle kertoneet, kärsineet haihattelustasi sitäkin enemmän.
Jokainen ero koskettaa monia muitakin, tieten perheen sisällä olevia kaikkein eniten, heille tapahtuu jotain niin kamalaa, että se vaikuttaa loppuelämään, heidän elämänsä on pelon polku.- oletpamasentava
Olipa masentavaa tekstiä sinulla tarjota. Tuollainen syyttely ei kenenkään mielialaa paranna. Syyllistät kaikki eronneet ja etenkin he, joilla on eron jälkeen uusi parisuhde. Miksi? Äläkä vaan sano että eron jälkeen pitää olla joku tietty aika yksin vaikka sun mielestä erota ei edes saisi kun loukkaa sillä erolla puolta kylää.
Mun mielestä ap:n tyhjä tunne ei johdu nykyisestä parisuhteesta. Hän vaan ei ole tottunut vielä siihen, että nyt on kaikki hyvin. Ei tarvitse pelätä mitään. Ei olla varpaisillaan että mitähän seuraavaksi. Hän ei uskalla antaa itselleen lupaa olla onnellinen ja nauttia uudesta elämästä.
Ap:n tuntemukset käy ihan jokainen eronnut läpi. Tunteet velloo puoleen jos toiseen pitkän aikaa vaikka olisi mielessään eron käsitellyt jo suhteen loppupuolella. Mun erosta on jo aika kauan aikaa ja olen onnellinen, mulla on hyvä elämä, erilainen kuin ennen. Siltikin välillä tulee mietteitä, että olisi se ja se asia pitänyt hoitaa ihan toisin. Ei sen takia, että katuisin eroa ja kaipaisin entistä miestäni. En kaipaa mutta yritän oppia tuntemuksistani että miten nyt toimin, mitä sanon jos tulee samanlaisia tilanteita vastaan kuin ennen. Toimin toisin, jotain oppineena.
Ap: kannattaisi teidän talokaupat viedä loppuun asti. Uskon että kun sen saatte hoidettua niin sullakin olo helpottaa. Tekemättömät asiat painavat kummasti niskassa vaikka sitä ei itse tajuaisikaan. - voittarvitapua
Nimenomaan noin oletpamasentava. Kun tulehtuneesta parisuhteesta, jossa on tietyllä tavalla saanut olla koko ajan varpaillaan lähtee, niin kyllähän siitä voi tulla tietyllä tapaa tyhjä olo, toisaalta ehkä helpottunut olo. Tosiasiassa tyjyyden tunnehan ei oikeastaan johdu kenestäkään toisesta ihmisestä vaan enemmän siitä omasta olotilasta. Kukaan ei ole vastuussa kenenkään toisen onneliisuudesta. Mutta toivotan onnea aloittajalle.
- tiedänsen
Tottakai mielenterveysongelmia tulee kun ei pysty sopimaan ja eroaa.
Vain kuolema erottaa . Minkä Jumala yhdistää, sitä ihminen ei voi erottaa - pakkoero
Eniten tällä palstalla on pakottamista ajatukseen, että ero on parasta kaikille. Katumusta ei sallita kenellekään, eikä entisen puolison ikävöimistä. Ei kaikilla niin huono parisuhde ole ollut. Monien lapset jo läheiset kärsivät jo kaipaavat yhteenkuuluvuutta jota perhe tarjosi. Erostani on jo viisi vuotta, mutta olen surullinen menetyksestäni. Ihan rauhassa voit meikata, etten saa kaivata.
- haeapua
Aika harvalla varmaan on sellainen tilanne, ettei siinä puolisossa olisi mitään hyvää ollut, vaikka suhde päättyy, vaikka olisit se lähtijä. Joskus niitä huonoja juttuja on vaan niin paljon tai ne on niin rankkoja, että ne peittoaa ne hyvätkin jutut. Itselläkin oli vaihe, jossa ajattelin, että kun tuo toinen ei näköjään kuitenkaan halua korjata asioita ja ero tulossa, että ei varmaan koskaan ole minua rakastanut. Mutta ymmärryksen kasvettua tiedän, että hän on rakastanut, mutta hän ei vain osaa/halua/pysty what ever korjata asioita kanssani. Katumisesta en tiedä, sillä itse uskon, että asiat kun päättää tai tekee niin ne jollakin tapaa tekee sen hetkisen tilanteen mukaan, joten katuminen on mielestäni turhaa.
- Sanoisinnäin
pakkoero kirjoitti:
Eniten tällä palstalla on pakottamista ajatukseen, että ero on parasta kaikille. Katumusta ei sallita kenellekään, eikä entisen puolison ikävöimistä. Ei kaikilla niin huono parisuhde ole ollut. Monien lapset jo läheiset kärsivät jo kaipaavat yhteenkuuluvuutta jota perhe tarjosi. Erostani on jo viisi vuotta, mutta olen surullinen menetyksestäni. Ihan rauhassa voit meikata, etten saa kaivata.
Tuo kuulostaa minun korvissa siltä että olet jäänyt roikkumaan siihen menneeseen. Jos erosta on jo 5 vuotta niin siinä ajassa olisi pitänyt jo omaa elämää jatkaa eteenpäin. Eihän niitä läheisiä tarvitse jättää vaikka ero puolisosta olisi tullut. Ei mikään estä pitämästä yhteyttä jos pitäminen on molemmin puolista. Sinut ilmeisesti jätettiin ja jäit kaipaamaan. Se on varmasti yksipuolista, muutenhan paluu yhteen olisi voinut tapahtua. Pitää osata jatkaa myös elämää eteenpäin eikä jäädä menneeseen roikkumaan.
- huomautussi
Sanoisinnäin kirjoitti:
Tuo kuulostaa minun korvissa siltä että olet jäänyt roikkumaan siihen menneeseen. Jos erosta on jo 5 vuotta niin siinä ajassa olisi pitänyt jo omaa elämää jatkaa eteenpäin. Eihän niitä läheisiä tarvitse jättää vaikka ero puolisosta olisi tullut. Ei mikään estä pitämästä yhteyttä jos pitäminen on molemmin puolista. Sinut ilmeisesti jätettiin ja jäit kaipaamaan. Se on varmasti yksipuolista, muutenhan paluu yhteen olisi voinut tapahtua. Pitää osata jatkaa myös elämää eteenpäin eikä jäädä menneeseen roikkumaan.
Sinä et käsittele asiaa, vaan
hyökkäät toisen kirjoittajan kimppuun. Oli kuin punainen vaate härälle.
- elämäeteenpäin
Miksi ette ole hoitaneet asioitanne loppuun? Varmasti myös roikkumaan jääneet asiat tuovat sinulle tyhjyyden tunnetta.
- Tuleevillä
Erolla on hintansa ja se on kova. Tapaamani eronneet naiset ovat osamaksukierteessä,vaikkakin hyvässä virassa. Ja niin se on minunkin ex. Yhtäkkiä ollan tyhjänpäällä kun ei olekkaan sitä vittu#moista aviomiestä hoitamassa kotia ja taloutta. Vielä hän imee ja omistaa vaikka hällä ihana sinkkutalous. Onneksi lapsetkin ymmärtää uusavuttoman äidin rahankäytön.
- Juunäinkävi
Saman todennut. Minunkin ex vaimo hyvässä virassa ja lähti ilman sen suurempia selityksiä, eli juttu tuli puskista yli 20 vuoden jälkeen. Myös minä olin se perheen talouden kivijalka ja nyt on exä aika ihmeissään kun raha ei oikein riitäkään mihinkään ja osareilla ostelee. No en kyllä sääliä tunne, olis miettinyt kahdesti ennen kuin lähti haihattelemaan vieraan matkaan. Se vieras mies jätti hänet pian jälkeen kun exä oli omilleen muuttanut. Minulle on nyt tullut uusi todella mukavan oloinen nainen kuvioihin, exä taas on yksinäinen ja soittelee minulle aika usein eri syistä, aina ei tunnu olevan oikein syytäkään. Sopii kysyä kannattiko lähteä haihattelemaan vanhoilla vuosilla, mielestäni ei ja hinta on ollut kova koko perheelle mutta sitähän nainen ei ymmärrä tunne myrskyssään eropäätöksiä pohtiessaan alkoholilla höystetyissä " tyttöjen illoissa" muiden eronneiden naisten kanssa.
- gjuhgffhjkb
Juunäinkävi kirjoitti:
Saman todennut. Minunkin ex vaimo hyvässä virassa ja lähti ilman sen suurempia selityksiä, eli juttu tuli puskista yli 20 vuoden jälkeen. Myös minä olin se perheen talouden kivijalka ja nyt on exä aika ihmeissään kun raha ei oikein riitäkään mihinkään ja osareilla ostelee. No en kyllä sääliä tunne, olis miettinyt kahdesti ennen kuin lähti haihattelemaan vieraan matkaan. Se vieras mies jätti hänet pian jälkeen kun exä oli omilleen muuttanut. Minulle on nyt tullut uusi todella mukavan oloinen nainen kuvioihin, exä taas on yksinäinen ja soittelee minulle aika usein eri syistä, aina ei tunnu olevan oikein syytäkään. Sopii kysyä kannattiko lähteä haihattelemaan vanhoilla vuosilla, mielestäni ei ja hinta on ollut kova koko perheelle mutta sitähän nainen ei ymmärrä tunne myrskyssään eropäätöksiä pohtiessaan alkoholilla höystetyissä " tyttöjen illoissa" muiden eronneiden naisten kanssa.
Voin allekirjoittaa tuon, että naisena talous kärsii enemmän. Toisaalta taas hankin melko hyvin naiseksi. Sitä itken joka aamuyön sudenhetki, että työni takia jouduin jättämään lapseni petturille, sillä minulla ei ollut varaa ostaa kotia, ei saada uutta työtä kotipaikkakunnalta. Naiset eivät tajua, miten paljon lapset auttavat heitä erossa eteenpäin. Se on niin itseselvyys Suomen maassa. Miehet yleensä potkitaan perheestä ulos. Oma tilanteeni on hajottavat minut ihmisenä lopullisesti. Ihmettelen joskus miten miehet kestävät, mutta olen ollut ymmärtäväni, että miehet kestävät perheen menetyksen paljon helpommin.
- jokium
uskon että olosi on nyt aika ahdistava, kuitenkin tärkeintä on nyt, että saat itsesi kuntoon, joten hae apua. Tilaa vaikka terveyskeskukseen aika ja siinä kerro jo että on ahdistusta erosta tai sitten menet yksityisen lääkärin psykiatrin luo, silloin voit asian hoitaa melko näkymättömästi. Tärkeintä on että tuo keskustelija on asiantunteva ja ulkopuolinen noihin sinun ahdistuksiin.
Saat purettua ahdistusta pois ja ihan varmasti siitä toivut.
Samalla sinulle varmasti selkenee, miten jatkat eteenpäin.
Tsemppiä toipumiseen. - itsekin_eronnut_turhaan
Aika usein eron syynä on se, että oletetaan, että puolison pitäisi tehdä minut onnelliseksi. Usein kun elämässä on periaatteessa kaikki ihan ookoo, niin tulee helposti semmoinen tunne, että oikein mikään ei tunnu miltään. Sitä ei osaa olla kiitollinen siitä, mitä on. Kun vielä intohimon huuma laantuu, niin sitä rupeaa haluamaan jotain enemmän ja jotain, mikä saa tuntemaan, että on elossa.
Kun tuommoisesta tilanteesta lähtee eroamaan ja löytää uuden suhteen, niin sitä huomaa, että tilanne on sama kuin aiemminkin. Jotkut vaihtavat puolisoa 1-2 vuoden välein tajuamatta sitä, että vika ei ole puolisossa, vaan omassa itsessä.
Sinun pitää pysähtyä ja ruveta miettimään asioita syvällisemmin. Onnellisuus ja elämänilo pitää löytyä sinusta itsestäsi. Puoliso ei voi tehdä sinua onnelliseksi. Kirjastosta löytyy kirjallisuutta, jos ei ole rahaa terapiaan. Olisi kuitenkin tosi hyvä, että kävisit juttelemassa jollekin psykologille tilanteestasi, että elämänilo on kateissa. Voi olla, että taustalta löytyy masennus tms. lääketieteellinen diagnoosi. Voi taas olla, että kyseessä on vain menneisyydessäsi olevien käsittelemättömien tunteiden patouma. - Exex
Omaisuus jakoon, muuten et pääse eteenpäin. Kokemus puhuu.
- KokemustaOn
Suositten osallistumista eroseminaariin, jossa voit turvallisessa vertaisryhmässä käsitellä aiemman suhteesi ja erosi riittävän perusteellisesti irrottautuaksesi ja jatkaaksesi elämää eteenpäin. Käsittelemättömät eron aiheuttamat tunteet ovat muuntuneet masennukseksi. Suosittelen seminaaria omasta kokemuksestani.
- haeapua
Luulen myöskin ap, että et ole eroasi tarpeeksi käsitellyt. Jos haluat nykyisen suhteesi kestävän, suosittelen että haet ammattiapua ja työstät asiaa. Uudelle kumppanillesi voit ja kannattaakin asiasta puhua, mutta älä tukeudu liikaa kumppaniisi tuossa asiassa, ts. älä tee hänestä liiaksi murheidesi kantajaa, sillä se rasittaisi tuota uutta, tuoretta suhdettasi liikaa.
Muutoin sanoisin, että tietyntyyppiset tyhjyyden tunteet ja ikävätkin tunteet kuuluvat elämään, ei elämä pelkkää onnea ja hehkua ole, mutta nautihan uudesta rakkaudestasi. - kaikenkokenutjo
Ero on ihan oikea ratkaisu vanhempanakin, jos puolisolla salasuhde ollut vuosia ja oman puolison kanssa ei mikään kiinnosta, korkeintaan pahoinpitely kun yrittää väkisin pitää kiinni vanhasta puolisosta.
Myös juopon vartijaksi ei kannata koskaan jäädä.
Lapset ei kärsi koskaan, jos oma vanhempi vapautuu helvetistä. - Anonyymi
Paskat sitä tarvi joka vaivaan terapeuttia. Arvaa mitä terapeutti sanois? Muista puhua läheisillesi. Keksi joka päivälle joku syy lähteä neljän seinän sisältä. Ei ole viisasta jäädä suhteeseen joka kuluttaa kaikki voimat. Ahdistus kuuluu eroon, siitä ei tarvitse kehittää paniikkikohtausta ja se menee ohi. Muista syödä edes jotain. Tyhjä olo poistuu, kun elämään tulee uutta sisältöä. Ja se teki 90 euroa, kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875