Pidättekö liturgiasta

pastor_the_junior

Morjens!

Itse näin nuorena pappina mietin seuraavaa kysymystä: Pitävätkö ihmiset liturgiasta vai ajattelevatko he enemmän SAARNAN ja EHTOOLLISEN olevan messun keskipiste?

Jumalanpalvelusuudistuksen myötä näiden ei pitäisi korostua muuta liturgiaa enemmän. Messun keskipiste on kokonaisuus, joka on "kulkua" eteenpäin ilman tiettyjä kohokohtia. Lisäksi käytännöllisen teologian tutkimus osoittaa, että liturgia puhuttelee enemmistöä ihmisistä.

Itseni puolesta liturgia on kait ihan ookoo, joo... Usein laulan mielelläni joitain kohtia liturgiasta sen vuoksi, että niiden lukeminen on muutenkin niin tylsää. Toisaalta minua kuitenkin ihmetyttää tämä suuntaus. Olen vuosikaudet ajatellut, että tärkeintä on kertoa sanomaa Jeesuksesta. Olen ajatellut, että Jeesus pelastaa ja se on keskeisintä. Ja ehkä vieläpä enemmän: En muista koskaan, että liturgia olisi erityisesti puhutellut minua tai KETÄÄN tuntemaani pappia/seurakuntalaista. Tieteellinen tutkimus osoittaa kuitenkin toisin.

Tiivistettynä kysymykseni siis: Puhutteleeko liturgia tai Jumala sen kautta?

28

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nomunmiälest

      Minusta liturgia on välttämätön. Se on hyvin tärkeä osa jumalanpalvelusta ja messua. Siitä tietää, missä mennään. Se tekee kirkonmenoista juhlavan. Eli messu ei pidä olla arkipäiväinen, sen on poikettava jokapäiväisestä häärinästä.

    • entinen.evlut

      Ei puhuttele!

    • IlmanpäätäIrakissa

      En tiedä sanan liturgia merkitystä, joten en tiedä mitä tällä tarkoitetaan muuta kuin sen että se on puhetta. Riuippuu puheen sisällöstä kiinnostaako.

    • Tärkeintä olisi papin virassa puhua totta.

      Kuluttajasuojan nimissä ennen jokaisen epäjumalanpalveluksen alkua, tulisi papin kertoa raamatun syntyhistoria.

      Tiedät hyvin, että kyseinen satukirja ei sisällä yhtään sanaa epäjumalaltasi, vaan karvakätiset miehet kirjailivat ylös vanhoja lammaspaimenten nuotiotarinoita.

      • sun.of.god

        Minua häiritsee autenttisuuden vähäisyys. Missä on originaalin version loisto , uhrimenot ja kastraattikuoro? Miksi tyytyä halpaan kopioon?


    • onneaesteettömälletielle

      Korkeimman Johdatuksen Palveluksen tarkoitus on johdattaa Ihminen oikealle polulle elämässään ja oppia rakastamaan lähimmäisestään ja luottamaan ihmisiin ja hyväksymään jokainen ihminen virheineen ja vikoineen ja estää väkivalta ja kiusaaminen ihmisten keskuudessa. Muista olla kiitollinen jokaisesta ateriasta ja ole kiitollinen jokaisesta terveenä olo päivästäsi ja että kohtelet toisia asiallisesti ja muutenkin hyvät elämän tavat pitäisi opettaa jotta, elämä sujuu eteenpäin ihanasti ja rakkaasti. Väkivaltaa ei saa hyväksyä missään nimessä. Kuten raamatussa käsketään itsensä vahingoittaminen. Tytöt kehittyköön naiseksi ja pojat miehiksi oikeaoppisesti. anteeksi pyytäminen on aina paikallaan yms. onnea ihmisen johdattamiseen hyviin tapoihin ja hyvän Taivaallisen Johdatuksen suojelua kaikille jotta, polku olisi esteetön matkaa tehdessä elämässä eteenpäin. Niin ilossa kuin surussakin.

    • LHPK-kävijä

      Kyllähän Sana ja sakramentti ovat ehdottoman keskeisiä. Liturgia tuo jatkuvuutta, turvallisuutta ja Jumalan kunnioitusta. Kuitenkin kaikki tosiaan nivoituu kaareksi, joka kulkee Sanan saarnan kautta alttarin sakramenttiin.

    • riv.lut

      Liturgialla on paikkansa. Jos sana on ruoka niin liturgia on mauste, jos ei ihan suola niin kuitenkin tärkeä. Se tekee palveluksesta erityisen. Liturgialla on esikuvia Raamatussa, erityisesti Ilmestyskirjassa Johannes kuvaa jumalanpalvelusta Taivaassa ja sielläkin liturgialla on sijansa. Maallinen vastine on heijastusta siitä.

    • Anonyymi

      Ehtoollisen vietto on kaikkein suurinta ja keskeisintä LITURGIAA; ehtoollisessa saamme vastaanottaa ristiinnaulitun Kristuksen. 1. Kor.1:22-24:ssä apostoli Paavali paheksuu ihmeiden perässä juoksentelevia, ja Paavali haluaa tarjota kaikille vain ja ainoastaan ristiinnaulittua Kristusta; asetussanojen myötä leipä ja viini muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (transsubstitaatio-oppi). Jo edesmennyt dominikaani-isä Martti Voutilainen aikoinaan sanoi, että kyllä meidän Herramme luterilaisiakin niin paljon rakastaa, että Herramme antaa meidänkin luterilaiseen kirkoomme ehtoollisaineiden muuttumista ruumiiksi ja vereksi.

    • Anonyymi

      Hienoja huomioita. Liturgiassa jäljitellään Raamatussa kuvattua taivaallista jumalanpalvelusta. Ortodoksit ovat vieneet tämäm kaikista pisimmälle. Luterilainen, koruton, mutta kaunis liturgiakin on hyvä. Siihen sisältyy kaikki tutut ja turvalliset osat, joilla on jo pitkät perinteet vuosisatojen takaa. Liturgiassa myös kirkastetaan Kristusta ja kolmiyhteistä Jumalaa ylipäätään. Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Liturgia on minulle enemmän rutiininomainen, toistuva. Kyllä se paikallaan on, tuttua, samanlaista, turvallista. Ehtoollinen en parasta, silloin kun polvistutaan ja siinä koko kaarelliselle seurakuntalaisia jaetaan ehtoollisleipä ja viini. Vain silloin. Siinä tunnen Jumalan läsnäolon ja koen seurakuntayhteyttä. Saarna on yleensä hyvä nykyisin. Silloin kun siinä on määrättyyn raamatun kohtaan perustuva teema jonka puhuja liittää tähän päivään. Silloin se on mielenkiintoinen ja jää mieleen koko päiväksi. Urkumusiikki on ihanaa, se täyttää koko kehon.

    • Anonyymi

      Liturgian jokainen on kuullut jo niin monta kertaa, ettei se enää puhuttele ellei kirkkoon synny jonkinlaista kohottavaa yhteishenkeä laulun tai muun kautta.

      Jumalanpalveluksen kohokohta on ehdottomasti saarna, jos pappi uskaltaa siinä ottaa kantaa keskeisiin asioihin, jotka ihmisiä mietityttävät. Monesti papit kuitenkin pelaavat liian varman päälle ja puhuvat saarnassaan kuin poliitikot kaikkia miellyttäen.

      • Anonyymi

        Liturgia nimenomaan .

        en kaipaa ihmistekoista suurta meteliä.


    • Anonyymi

      Ehtoollinen on liturgian sydän ja sisimmäisin ydin, liturgiaa sanan kaikkein syvimmässä merkityksessä, ja meidän protestanttien pitäisi ehtoollisemme suhteen kiireen vilkkaa palata katoliseen ehtoollisoppiin. Meillekin messu-uhri ja Pyhä Eukaristia! Meidän pitäisi heti palata takaisin katoliseen kirkkoon. Eukaristian puolesta puhuu esim. 1. Kor.1:22-24 ja antaa tämän meissä itse kussakin vaikuttaa samalla tavoin kuin Luuk.24:30-31; riittää, että me tiedostamme sen, että alttarin sakramentti vaikuttaa meissä hienommin sanottuna ex opere operato, tehtynä tekona.

      • Anonyymi

        Sinulta voin kysyä.

        Eikö uskonnon perustana oleva ihmisuhrauskultti häiritse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta voin kysyä.

        Eikö uskonnon perustana oleva ihmisuhrauskultti häiritse?

        Varsinkin kun Jeesuksen opettama taivasten valtakunnan isä, Israelin Jumala, sanoo sitä iljetykseksi ja kieltää viattoman veren vuodattamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin kun Jeesuksen opettama taivasten valtakunnan isä, Israelin Jumala, sanoo sitä iljetykseksi ja kieltää viattoman veren vuodattamisen.

        Ehtoollisen ideahan perustuu uhraukseen, jossa Jeesus on teurastettu uhrilammas tosi Jumalana, opettamanaan taivasten valtakunnan isä Jumalana, joka ehtoollisella syödään Jahven ylipapin lammasuhriateriana Paavalin antamin ehtoollisen adetussanoin 1.Kor.11:23.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin kun Jeesuksen opettama taivasten valtakunnan isä, Israelin Jumala, sanoo sitä iljetykseksi ja kieltää viattoman veren vuodattamisen.

        Löytyy Raamatusta todistettuna ketjusta 'Jeesus ja oikeudenmukaisuus'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta voin kysyä.

        Eikö uskonnon perustana oleva ihmisuhrauskultti häiritse?

        Ei häiritse, koska Jumala itse on sen asettanut ja Poikansa välityksellä sen meille antanut syntiemme sovitukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta voin kysyä.

        Eikö uskonnon perustana oleva ihmisuhrauskultti häiritse?

        Kristus uhrasi itsensä meidän puolestamme. Jumala katsoi parhaaksi sovittaa meidän ihmisten synnit antamalla uhriksi oman poikansa. Tämä on kaikkein kestävin ja luotettavin uhri, jonka saamme vastaanottaa, kun celebrantti lukee eukaristisen rukouksen, asetussanat ja Pater nosterin, joiden aikana leipä ja viini -jossain meiltä salatussa kohdassa-muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Olenkin alkanut harkitsemaan liiittymistä katoliseen kirkkoon. Kommentoikaa!


    • Anonyymi

      Puhuttelerko Jumala? Kuka on kristinuskon Jumala?

      • Anonyymi

        Turhaan pailta kysynkään. Huomasin päivämäärän vasta nyt. Tuskin enää edes on pappina.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ehtoollismessu alias Pyhä Eukaristia on liturgiaa kaikkein suurimmassa määrin, koska se tuo meille ristiinnaulitun Kristuksen eli pelastuksen. Konsekroiduissa ehtoollisaineissa näemme ja vastaanotamme Kristuksen omana henkilökohtaisena Vapahtajanamme. Ikuisesti eläköön Lirurgia! Kuulostaako katoliselta? No, entäpä jos katolinen kirkko messu-uhreineen ja Eukaristioineen sittenkin on osunut kaikkein oikeimpaan!

    • Anonyymi

      Liturgia toteuttaa Raamatullista armonjärjestyksen mekaniikkaa. Saarna on sitten ajankohtaisista aiheista. Molemmat tärkeitä.

      KTS

    • Kyllähän kansa on jo äänestänyt jaloillaan. Kirkko ei pidä enää edes kirjaa jumalanpalvelukseen osallistuvien määrästä, kun ei kehtaa. 🌹👀

    • Anonyymi

      Kaikkein eniten pidän liturgiasta, koska se antaa meille ristiinnaulitun Kristuksen ehtoollismessussa.

    • Anonyymi

      Liturgialle ei mielestäni ole olemassa mitään uskottavaa vaihtoehtoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2134
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1288
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      906
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      855
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      71
      824
    7. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      660
    9. 50
      644
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      640
    Aihe