Hei,
olen jäämässä eläkkeelle ja täyttämässä eläkehakemusta. Mistähän saisin mahdollisimman oikean veroprosentin hakemukseeni? Olen ollut työttömänä viimeiset pari vuotta eli en voi ilmeisesti käyttää ansiotuloprosenttia, koska tulot ovat muuttuneet?
Kiitos vastauksesta.
Eläkeprosentti
13
249
Vastaukset
- Tietoa.saat
Et voi sitä tietää ennen kuin haet eläkettä, saat eläkepäätöksen josta näet eläkkeen bruttomäärän ja menet sen jälkeen verotoimistoon jossa veroprosenttisi lasketaan. Eläkkeen verotus on kevyempää kuin työansioverotus.
- edellinen
...ja veroprosenttisi lähetetään suoraan verotoimistosta Eläketurvakeskukseen, joten sinun ei tarvitse huolehtia siitäkään.
- iloinenveronmaksaja
"...ja menet sen jälkeen verotoimistoon jossa..."
Ei tarvitse mennä,eläkkeen maksaja toimittaa verottajalle tarvittavat tiedot.
Verottaja ilmoittaa eläkkeensaajalle paljonko kruunu haluaa.
"Eläkkeen verotus on kevyempää kuin työansioverotus."
Väärin. Eläkkeestä menee enemmän veroa kuin vastaavasta palkkatulosta.
Valitettavasti. - näinsemenee
Eipä ole kyllä eläkkeen verotus kevyempää kuin työtuloverotus. Tarkoitan sitä, että jos saisi saman määrän työtulona, siitä menisi aika paljon vähemmän veroa kuin vastaavasta määrästä eläkettä.
Soita verotoimistoon, jotta saat selville nykyisen veroprosenttisi. Kyllä hakemukseen täytyy laittaa nykyinen tuloveroprosentti, niin kuin aloittaja kirjoittaakin. Ei asia on sitten eläketuloprosentti, jonka verotoimisto ilmoittaa eläkeyhtiöön, sen jälkeen kun olet soittanut verotoimistoon ja ilmoittanut eläkkeesi määrän. Ei verotoimistossa tarvitse käydä. iloinenveronmaksaja kirjoitti:
"...ja menet sen jälkeen verotoimistoon jossa..."
Ei tarvitse mennä,eläkkeen maksaja toimittaa verottajalle tarvittavat tiedot.
Verottaja ilmoittaa eläkkeensaajalle paljonko kruunu haluaa.
"Eläkkeen verotus on kevyempää kuin työansioverotus."
Väärin. Eläkkeestä menee enemmän veroa kuin vastaavasta palkkatulosta.
Valitettavasti.Johtuu siitä, että ei ole vähennyksiä. Matka kulut ym.
- Benwin
Kiitokset vinkeistä,
mutta kun hakemukseen pitää laittaa joku prosentti? - Benwin
Luulen että laitan "Työeläkeotteesta" saadun noin summan, ja vertaan sitä "Eläkkeen saajan verolaskuriin", niin saan riittävän tarkan eläkeveroprosentin.
- voit_soittaa
Soita joko työeläkeyhtiöösi tai verotoimistoon, kyllä ne auttaa.
Voit ilmoittaa eläkehakemuksessa palkkatulosi veroprosentin. Päätöksen saatuasi voit tarkistaa veroprosentin verottajalta., www.vero.fi
- tyhmä.eläkeläinen
Niin kun jäin marraskuun ekapäivä eläkkeelle niin alussahan verotetaan työtulojen mukaan, milloin pitää hakea eläkeverokortti vai hoitaako joku sen asian, jos ei niin saako sen netin välityksellä.
- Laskurilla
Onhan vero.fi sivuilla verolaskuri, joka ottaa huomioon asuinpaikkasi, kirkkoon kuulumisesi ja sen, ovatko tulosi eläkettä, palkkaa tai pääomatuloja tai eri tulolajien yhdistelmä.
Kun saat työeläkelaitoksestasi eläkepäätöksen, jossa on kerrottu työeläkkeesi määrä, sinun tulee olla yhteydessä verottajaan verokortin saamiseksi. Verottajan yhteystiedot löydät verkosta www.vero.fi. Verottaja toimittaa veron ennakonpidätystä koskevat tiedot halutessasi puolestasi työeläkelaitokseen.
- Tuttu.tilanne
Voit laittaa lomakkeeseen viimeisten tulojesi mukaisen prosenttimäärän. Kun eläkepäätös tulee ja tiedät eläkkeesi bruttomäärän, voit tehdä itsekin netin kautta veroilmoituksen jos et käy verotoimistossa. Netin kautta tehty veroilmoitus vaatii hieman paneutumista ja tietoa mitä tulosi on olleet nyt viimeisenä vuotena, mutta on nopeampi ja näppärä palvelu.
Jos eläkkeestäsi ehditään ottaa isompi prosenttimäärä veroa, ylimääräinen palautetaan sinulle kun oikea eläkeverosi määrä on selvillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 342373
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle472106- 442068
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3231863- 1191514
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161435Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71308Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101167- 411065
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661036