Työnantaja etsii AINA "porsaan reikiä"!

DuunariRoope

Meillä on salassapito- ja työntekovelvoite työnantajaamme kohtaan, mutta siihen se yleensä sitten melkein jääkin, mitä velvollisuuksia heillä on sitten meitä työntekijöitä kohtaan muuta kuin palkanmaksuvelvoite etsiessä porsaanreikiä. Usein olen miettinyt, että varsinkaan pk-yrityksissä ei paljon arvosteta työntekijöiden työpanosta tai niitä ihmisiä ollenkaan, jotka sitä työtään tekevät. Työnantajat luulevat saavansa aina uuden tilalle, jos joku lähtee kun henkilö kypsyy ettei työpaikoilla ketään arvosteta, entä sitten se uusi vähän ajan kuluttua kun se on ajettu hommiinsa sisään -saattaa olla taas samassa asemassa ja työnantaja on kuluttanut siihen aikaa ja rahaa kunnei itse ole muuttanut johtamisasennoitumista?

Työntekijöiden virheitä kytätään selän takana. Osataan sanoa, että virheitä tapahtuu eikä kukaan ole täydellinen, mutta sitä sanomaa ei enää muisteta sitten kun virhe todellakin tapahtuu vaan syyllistä etsitään sen jälkeen. Isommat virheet ovat sitten jo miltein maailmanloppu!

Sanon, että monet vanhat irtisanoneet työntekijät todellakin kertovat jälkikäteen muille työnhakijoille, kannattaako kyseiseen yritykseen mennä ja miten siellä kohdellaan työntekijöitä ja arvostetaanko heitä!!?? Eivät ole rikkoneet salassapitovelvollisuutta, koska eivät tällöin ole paljastaneet yrityksen liiketoimintaa vaan sen miten yrityksessä kohdellaan työntekijöitä!

Monet pk-yritykset ovat sitoutumattomia työnantajien liittoihin, joten se on monesti se eräs piirre, jota tulee työnhakijan kiertää kaukaa, jollei sitten työsopimus ole sidoksissa johonkin ammattiliittojen työehtosopimuksiin tms. Parin vuoden päästä ei niilläkään tai ammattiliitoillakaan ole paljon painoarvoa ja työnantajapuoli saa määritellä työntekijälleen jonkun ihan nimellisen palkan. :)

Kumpa työnantajat ymmärtäisivät, että TES:n mukaiset palkat ovat minimivaatimuksia (ei kiellä myöskään korottamasta työntekijän palkkoja) ja monessa pk-yrityksessä palkat on alle sen minimin. On tällöin käsittämätöntä, että työnantaja väittää että "palkat olisivat teille korkeampia jos teillä ei olisi TES:ä tms.". Ketään ei todellakaan usko että palkat olisivat silloin korkeampia!? :) Siinä tapauksessa helvettikin ehtisi sulaa?

0

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
        Ikävä
        84
        1265
      2. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
        Ikävä
        56
        1211
      3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
        Ikävä
        32
        1132
      4. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
        Ikävä
        57
        1097
      5. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
        Tunteet
        39
        844
      6. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
        Maailman menoa
        121
        729
      7. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
        Ikävä
        25
        655
      8. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
        Ikävä
        12
        477
      9. Eikös se mene niin että Jumala loi maailman ihmisille eikä päinvastoin

joten saatana yrittää vääristää ja jota nyt vouhotetaan??? https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/bovaer-tutkimuksissa-
        Maailman menoa
        89
        467
      10. Puuilo pittäis tulla Haapaveelle

Kaikki perskatti menee ylivieskaan ja ei Haapaveelle! Miksi ? Ylivieskaan on tullu monet liikkeet ja lissää tullee. Mitä
        Haapavesi
        38
        346
      Aihe