Adventistien puhuessa Äiti-/Katolisesta kirkosta

Mietiskelyä

Joillakin adventisteilla on pakottava tarve puhua Äitikirkosta kun puhutaan Katolisesta kirkosta ja poikkeuksetta pilkkaavassa mielessä.

Ovatko adventistit miettineet että entä jos ei olisi katolista kirkkoa koskaan ollutkaan niin mikä olisi nykyisen kristinuskon tila tai olisiko adventtikirkkoa olemassa? Itse sanoisin että ei olisi protestanttisia kirkkokuntia eikä näinollen myöskään adventtikirkkoa.

Ei olisi myöskään liioiteltua veikata että koko kristinusko todennäköisesti olisi tuhoutunut ja eläisimme islamistisessa maailmassa.

36

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

Adventtikirkossa ei kiinnosta "äitikirkko" tuon taivaallista, eikä ko. kirkon pilkkaaminen ole kenellekään mitään mieluista puuhaa ollenkaan.
      Yksilöillä kaikenlaisissa piireissä on aina yksilöllisiä lausuntoja yksilöinä.
      Adventtikirko ei pilkkaa missään ko. kirkkoa.
      Ko. kirkko liittyy mielenkiinnon kohteeksi ainoastaan uskonpuhdistuksen historian näkökulmasta.
      Martti Luther oli sukset ristissä paavin kanssa. Luther oli katolinen munkki joka rakasti kirkkoaan. Lutherilla on omaa hauskaa tarinaa jota voit lainata kirjastosta. Luther eli 1400-1500 luvun vaihteessa molempien vuosisatojen aikana.
      Tiedäthän Lutherin ja luterilaiset. Jan Hus oli ensimmäinen 1300 luvulla paavin kanssa sukset ristissä. Uskonpuhdistus oli aktiivista 1800 luvulla.
      Sen ajan iso kirkko yhdistyi maalliseen valtaan. Hallintopalvelu-kulttuuri oli erilainen, ja kirkon vastustamisesta sai rangaistuksia jotka oli siirretty muodollisesti maallisemmalle puolelle oikeuteen. Aikansa keisarillis-kirkollinen hallinto-palvelukulttuuri oli oman aikansa palvelukulttuuri jossa johtajat useien olivat vainoharhaisia valtansa puolesta. Puhdasta hengellistä oli hankalaa löytää ja kirkko myi taivaspaikkoja rahalla. Köyhien viimeiset rovot ja rikkaiden rikkaudet-
      Kyllä siinä paljon hassua oli. Luter naulasi 95 teesiään joissa oli vastalause kirkon menettelyille Whittenbergin kirkon edustalla ja Luther oli siitä lähtien paavia pakosalla.

Yksilöinä kaikissa Raamattua lukevissa piireissä on vilpittömiä uskovia ja vilpittömiä totuuden etsijöitä.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• Mietiskelyä

"Adventtikirko ei pilkkaa missään ko. kirkkoa."

Ei niin. Siksi sanoinkin että JOILLAKIN adventisteilla, en että adventtikirkolla. Sitä on kuitenkaan turha väittää etteikö usealla olisi paheksuvia ajatuksia Katolista kirkkoa kohtaan, senhän jo tämä foorumikin todistaa.

"Yksilöinä kaikissa Raamattua lukevissa piireissä on vilpittömiä uskovia ja vilpittömiä totuuden etsijöitä."

Olen täysin samaa mieltä. Kirkkohistoriasta on taas hyvinkin poikkeavia käsityksiä anekaupasta lähtien.

Pysytään kuitenkin keskustelun aiheessa, kysymykseni kuului:

Ovatko adventistit miettineet että entä jos ei olisi katolista kirkkoa koskaan ollutkaan niin mikä olisi nykyisen kristinuskon tila tai olisiko adventtikirkkoa olemassa? Itse sanoisin että ei olisi protestanttisia kirkkokuntia eikä näinollen myöskään adventtikirkkoa.

Ei olisi myöskään liioiteltua veikata että koko kristinusko todennäköisesti olisi tuhoutunut ja eläisimme islamistisessa maailmassa.

Jossakin keskustelussa sanoi joku täällä joskus että adventistifoorumille kirjoittaville todnäk. adventisteille tuottaa hankaluuksia pysyä aihepiirissä, alan pikkuhiljaa uskoa tähän ajatukseen kun jo ensimmäinen viestikään ei vastannut varsinaiseen kysymykseeni.

• kerettiläinen--

>> Ovatko adventistit miettineet että entä jos ei olisi katolista kirkkoa koskaan ollutkaan niin mikä olisi nykyisen kristinuskon tila tai olisiko adventtikirkkoa olemassa? Itse sanoisin että ei olisi protestanttisia kirkkokuntia eikä näinollen myöskään adventtikirkkoa. >>

Nyt päästiin aivan asian ytimeen... Minäkin odotan erittäin suurella mielenkiinnolla adventistien vastausta tähän kysymykseen...

• kerettiläinen--

Lisäkommentti edelliseen
        >>> eivät adventistit ole "syyllistyneet" tähän "Äitikirkko -kirjoitteluun", vaan "syyllinen" mitä ilmeisimmin tähän olen minä eli "kerettiläinen", joka huom. >>> en siis ole adventisti, enkä minkään muunkaan kirkkokunnan jäsen...joten ei siis huolta, kyllä "Tyttäret" ovat ruodussa...

• Hep-

Keisari Konstantinus Suuri teki muodollisen kääntymyksen kristinuskoon 300 luvulla.
        Sitä ennen alkuseurakunta oli tapettu apostoleineen keisarillisen vallan taholta.
        Alkuseurakunnan rippeet tekivät myönnytykset maallisen vallan kanssa, ja loput tapettiin.
        Keskiajan kirkko tappoi pian kerettiläisiä.
        Ristiretket veivät "kristinuskoa" väkisin.
        Keisarillinen ja kirkollinen valta kulki käsi kädessä paljon, ja alueittain tilanne kahden vallan käytön välillä vaihteli.
        Tämä oli aikansa hallinto-palvelukulttuuria.
        Sen ajan hallintopalvelu-kulttuuri tarjosi kansalaisilleen inkvisiolaitoksenkin.

Matt 28:18-20 pätee aina ilman väkivaltaista tappavaa "kristinuskoa."

Raja mikä on kristinuskoa ja ei ole on tietenkin kummallinen ja hämärä.
        Jumala ei ole tarkoittanut uskoa väkisin vietäväksi. Jumalan Henki jättää jos ihminen kovin itsepintainen on kielteisissä ratkaisuissa Jumalan puoleen.
        Hankalaa ajatella Pyhä Hengen toimivan väkivallan kanssa rinta-rinnan.

1 Joh 4:8.

Ei tuo tuon kummempi asia ole?

Kyllä keskiaikainen keisarillis-uskonnollinen valta on Raamattuun kirjattu; Valta joka tappaa apostolit ja uskovaiset. Tottakai sellainen Raamattuun on kirjoitettu;
        Dan 7:8,20-25, 8:9-12, 9:27, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4, Ilm 13, 14:9-

Yksilöitä- ihmisyksilöpersoonia -vilpittömiä totuuden etsijöitä, Jumalalle pyhittyneitä tosissaan uskovaisia Jumalan omia on erilaisissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä yksilöinä tänään, i dag/ to day.
        Nämä ovat vilpittömiä oman tietonsa ja dynaamisen elävän ja muuttuvankin uskonsa kanssa. Room 6:22-23; Hebr 12:14, Ilm 12:17/14:12, Ilm 1:7-8.
        Ylipappi itse puhuttelee; Hebr 8:10, 10:12-18, Joh 14 luku.
        Itte piru enkeleineenkin osaa selvää Suomenkieltä. Tuhansien henkien erottaminen on hankalaa, mutta kristinuskon teot ovat aina rakkauden tekoja ja Jumalan 10- käskyn moraalilain kanssa 100% sovussa aina poikkeuksetta.
        Jumalan Henki ei kehoita pahan tekoon koskaan.
        1 Joh 2:15-17, 4:1-16.

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

• Mietiskelyä

Minun alkuperäisen postaukseni kysymys pysyy edelleen samana. En halunnut pystyttää inttelyä vaan kysyä suoran kysymyksen. Ymmärrätkö vai etkö ymmärrä? toistan nyt kolmannen kerran:

• Mietiskelyä

Totesin aiemmin että "Jossakin keskustelussa sanoi joku täällä joskus että adventistifoorumille kirjoittaville todnäk. adventisteille tuottaa hankaluuksia pysyä aihepiirissä, alan pikkuhiljaa uskoa tähän ajatukseen kun jo ensimmäinen viestikään ei vastannut varsinaiseen kysymykseeni."

Nyt tämä jarinhotelli on vetänyt jo kaksi ohariviestiä putkeen, katsotaan tuleeko hat-trick.

• Hei!

Matt 28:18-20 on kirjattu Raamattuun, ja pätee vaikka ei olisi kylän tylppäaisaisten yhdistystäkään koskaan ollut.

Ei tuon vaikeampi kysymys.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija
        Kurpan torpan sepän pojanpoika

• kerettiläinen--
        jarinhotelli kirjoitti:

Hep-

Keisari Konstantinus Suuri teki muodollisen kääntymyksen kristinuskoon 300 luvulla.
        Sitä ennen alkuseurakunta oli tapettu apostoleineen keisarillisen vallan taholta.
        Alkuseurakunnan rippeet tekivät myönnytykset maallisen vallan kanssa, ja loput tapettiin.
        Keskiajan kirkko tappoi pian kerettiläisiä.
        Ristiretket veivät "kristinuskoa" väkisin.
        Keisarillinen ja kirkollinen valta kulki käsi kädessä paljon, ja alueittain tilanne kahden vallan käytön välillä vaihteli.
        Tämä oli aikansa hallinto-palvelukulttuuria.
        Sen ajan hallintopalvelu-kulttuuri tarjosi kansalaisilleen inkvisiolaitoksenkin.

Matt 28:18-20 pätee aina ilman väkivaltaista tappavaa "kristinuskoa."

Raja mikä on kristinuskoa ja ei ole on tietenkin kummallinen ja hämärä.
        Jumala ei ole tarkoittanut uskoa väkisin vietäväksi. Jumalan Henki jättää jos ihminen kovin itsepintainen on kielteisissä ratkaisuissa Jumalan puoleen.
        Hankalaa ajatella Pyhä Hengen toimivan väkivallan kanssa rinta-rinnan.

1 Joh 4:8.

Ei tuo tuon kummempi asia ole?

Kyllä keskiaikainen keisarillis-uskonnollinen valta on Raamattuun kirjattu; Valta joka tappaa apostolit ja uskovaiset. Tottakai sellainen Raamattuun on kirjoitettu;
        Dan 7:8,20-25, 8:9-12, 9:27, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4, Ilm 13, 14:9-

Yksilöitä- ihmisyksilöpersoonia -vilpittömiä totuuden etsijöitä, Jumalalle pyhittyneitä tosissaan uskovaisia Jumalan omia on erilaisissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä yksilöinä tänään, i dag/ to day.
        Nämä ovat vilpittömiä oman tietonsa ja dynaamisen elävän ja muuttuvankin uskonsa kanssa. Room 6:22-23; Hebr 12:14, Ilm 12:17/14:12, Ilm 1:7-8.
        Ylipappi itse puhuttelee; Hebr 8:10, 10:12-18, Joh 14 luku.
        Itte piru enkeleineenkin osaa selvää Suomenkieltä. Tuhansien henkien erottaminen on hankalaa, mutta kristinuskon teot ovat aina rakkauden tekoja ja Jumalan 10- käskyn moraalilain kanssa 100% sovussa aina poikkeuksetta.
        Jumalan Henki ei kehoita pahan tekoon koskaan.
        1 Joh 2:15-17, 4:1-16.

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

Olipa erittäin hyvä kirjoitus sinulta Jari, vaikka se ei suoraan vastannutkaan nimimerkki "Mietiskelyä" kysymykseen, mutta johtopäätöksen tekeminen kirjoituksesi pohjalta on aivan selvä, jos vain haluaa olla itselleen rehellinen...

• Mietiskelyä

Sieltähän se hattutemppu asian vierestä kirjoittamisen suhteen sitten tulikin, kolme asian vierestä viestiä putkeen, onneksi olkoon!

Muille jotka ymmärtävät mitä tarkoittaa kysymykseen vastaaminen niin otetaan nyt sitten vielä:

• Mietiskelyä
        kerettiläinen-- kirjoitti:

Olipa erittäin hyvä kirjoitus sinulta Jari, vaikka se ei suoraan vastannutkaan nimimerkki "Mietiskelyä" kysymykseen, mutta johtopäätöksen tekeminen kirjoituksesi pohjalta on aivan selvä, jos vain haluaa olla itselleen rehellinen...

Hienoja jakeita mutta ei todellakaan vastannut kysymykseeni joka on yksinkertaisen helppo. Mielestäni jos kysyy suoraan niin siihen pitää saada myös suora vastaus.

• kerettiläinen--
        Mietiskelyä kirjoitti:

Minun alkuperäisen postaukseni kysymys pysyy edelleen samana. En halunnut pystyttää inttelyä vaan kysyä suoran kysymyksen. Ymmärrätkö vai etkö ymmärrä? toistan nyt kolmannen kerran:

>> Ei olisi myöskään liioiteltua veikata että koko kristinusko todennäköisesti olisi tuhoutunut ja eläisimme islamistisessa maailmassa. >>

Oliko pimeän keski-ajan katolinen maailma kristittyjen vainoineen yhtään sen parempi kuin kiihkofundamentalistinen islamistinen maailma tänä päivänä?
        Uskoisin, että suurin osa islaminuskoisista ovat aivan samanlaisia tapauskovaisia kuin suurin osa tämän päivän nimikristityistäkin...sama koskee myös juutalaisia... Ne ovat nämä fundamentalististen uskontokuntien >narsistiset/psykopaattiset ja manipuloivat JOHTAJAT (yhtä hyvin puolueiden, yritysten, valtioiden jne.) <, jotka aiheuttavat sotia, vainoja, ristiriitoja, eripuraa jne... Kun se media on heidän hallussaan, niin "pravdaa" tulee tuutin täydeltä, joilla kansaa aivopestään, kuten nyt ISIS-kauhukuvilla, jotta saadaan huomio siirrettyä pois todellisista syntipukeista...ei se -ismi ole siinä se ratkaiseva tekijä...

• kerettiläinen--
        Mietiskelyä kirjoitti:

Hienoja jakeita mutta ei todellakaan vastannut kysymykseeni joka on yksinkertaisen helppo. Mielestäni jos kysyy suoraan niin siihen pitää saada myös suora vastaus.

Minä myös olen esittänyt katolisille suoria kysymyksiä katolisuus-palstalla, joten ei muuta kuin vastaamaan...

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13918920/raamattu-versus-apostolinen-traditio

• omalehmä
        Mietiskelyä kirjoitti:

Sieltähän se hattutemppu asian vierestä kirjoittamisen suhteen sitten tulikin, kolme asian vierestä viestiä putkeen, onneksi olkoon!

Muille jotka ymmärtävät mitä tarkoittaa kysymykseen vastaaminen niin otetaan nyt sitten vielä:

>>Ei olisi myöskään liioiteltua veikata että koko kristinusko todennäköisesti olisi tuhoutunut ja eläisimme islamistisessa maailmassa.>>
        Hmm... No, ehkä se islamistinen maailma olisi jollakin tavalla hieman erilainen kuin tämä nykyinen koska Islamin uskohan alkuperältään on Arabian niemimaan heimouskontojen, juutalaisuuden ja kristinuskon "synteesi". Myöskin Kristinusko on sekä hyvässä että pahassa vaikuttanut muslimimaailmaan koko islamilaisuuden ajan - väliin on eletty hedelmällisiä vaikutteita toisiltaan saaden, väliin taas oltu sapelit tanassa toisiaan vastaan.

• Mietiskelyä kirjoitti:

Hei!

Kaikkiko pitää taivutella rautalangoista. Okei;

Jos Roomalainen maallinen valta ei olisi heittäytynyt 300 luvulla muodolliseen kristillisyyteen siinä merkityksessä että keisari teki 300 luvulla muodollisen kääntymyksen uskoon ja yhdisti pakanuutta ja krisytinuskoa keskenään niin ei olisi syntynyt sitä valtaa joka piti uskontoa ja maallista valtaa vallan- rahanhimoisten työvälineenä omillekin tarpeilleen eikä Jumalan kunniaksi.

Okei, sitten jos tuota "turmion iljetystä" Dan 11:31, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4 ei olisi ollut, niin ei olisi protestanttisia kirkkoja, mutta luonnollisesti alkuseurakunta olisi jatkanut aina työtään suoraan ilman että olisi välillä kuollut sukupuuttoon.

Alkaako tyydyttämään vastaus?

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija
        Kurpan torpan sepän pojanpojanpojanpoika

• Mietiskelyä kirjoitti:

Täällä on jotkut jotka vuodesta toiseen kiristävät minulta paskat housuissa kun eivät itse uskalla mitä minä sanon katolisesta kirkosta.
        On niitä jotka suorittavat ihmiskokeitaan ja pitävät itsellänsä alamaisia, ja näiden mielivallalle sitten pitäisi olla mieluisena että arvon itseään viihdyttävä ja aina oman perhepiirinsä etuja ajava- oman kunniansa pyytävä joka ei minun hyvinvointini eteen korvaansa lotkauttanut kuitenkaan,-
        kyselee sitten mitä minä sanon katolisesta kirkosta, saadakseen sitten käyttää minua vastaan, eikö..miten minä "haukun paavia" eikö?
        Tai sitten arvioidakseen minua jollakin suverineettisella luullotellulla mielivallalla jota ei ole legitiiminä valtana olemassakaan.

>>>>> Kuule- Lue tarkkaan mitä sanon paavista; jos on noin kuin kirjoitan; ....>>>>>;

- Minä olen kaikessa siinä samassa tiedossa mitä maailman historian kirjoitukset ovat kirjoittaneet historian kirjoihin joita kirjastot ja kirjakauppojen hyllyt notkuneet ovat pullollaan kirjoja kirjoitettuja.
        300 jKr - 1800 jKr vuosilukuja ei millään saa pois historian kitjoituksista, ei millään konstilla. Kärpäsenä en ole mukana aikakoneessa vieressä seuraamasta mutta kirjoja kirjoitettuja on niin etten minä kirjoita koskaan historian kirjoitusta.
        Katolisessa kirkossa on ollut tosissaan totuutta etsiviä vilpittömiä uskovaisia Jumalaa etsiviä ihmisiä aina. On tänäänkin ytksilöinä, niin kuin kaikissa katolisissa ja protestanttisissa Raamatun kannta raottavia yksilöitä Raamatun kantta raottavissa erilaisissa ko. piireissä yksilöinä vilpittömiä kaiken totuuden ja pyhyyden ja Jumalan etsijöitä. Jumalan omia yksilöpersoonia vilpittömyytensä ja uskonsa vuoksi erilaisissa katolisissa ja protestanttisissa piireissä per/ nuppi ihmisyksilöinä.
        Minä/ jag olen kiinnostunut ja kirjoitan Raamatun kysymyksissä ainoastaan tuota historian tietoa vasten josta minulla on kuitenkin niukasti tietoa, ja kirjoitan vain Raamatun Raamatun näkökulmaa miten minä keskustelijana, en minkään sortin opettajan virassa, minulla ei mitään opetusvirkoja ole olemassa, -Siis Raamatun kirjoitetun sanan ja historian näkökulma on olemassa ja vain minua kiinnostaa asiayhteydessä.
        Paavi ei ole ihmisyksilönä Raamatun peto, Ilm 13, 14:9- sillä jokaista persoonaa- jokaista olevaista ihmisyksilöä kohdusta syntynyttä koskee sama etsikko armonaika Ilm 20 luku, Room 6:22-23 kuin jokaista muutakin kaksijalkaista joka ei kuitenkaan ole apina vaan ihmiseksi kutsuttu.
        Raamatun petovalta ei ole kukaan valta yksinään, vaan Raamatun petovallat on esitelty Danielin kirjassa -sellaiset petovallat joilla on jatkuvuutta, tai ei ne kaikki ole edes välttämättä petovaltoja. Euroopan Unioni ei ole sellainen valta tänään joka vastustaisi Jumalaa, esim. vaikka EU on Dan 2:41-44. Dan kirja esittelee tietyn ilmansuunnan silloin olemassa olevia valtoja joilla on jatkuvuutta, Ei kaikkia maailmanvaltoja, onhan esim. kaukoitä ja Kiinan suunta ulkona Dan kirjan valloista. Mutta petovaltoja jotka vastustavat Jumalaa ja olivat silloin olemassa Dan kirja esittelee; ja yksi valta on Roomalainen valta. Tämä on historiallinen totuus. Roomalaiset tappoivat apostolit, Jeesuksen, ja alkuseurakuntaa ja hävittivät koko Jerusalemin 70 jKr. Mitä tähän pitäisi sitten sanoa? Tuo kaikki on Raamattuunkin kirjoitettu. Ei pirukaan pääse historian kirjoitusta pakoon oli historian kirjoitus koulun oppikirjoissa tai kirjaston eepoksissa tai Raamatussa ei sitä pirukaan pakoon pääse präntättyä tekstiä -tuhansia sivuja karkuun.
        Paaveja oli erilaisia historiassa. Joku julistautui Kristuksen sijaiseksi, ja mitä nyt itse kukin vallankäytön aikoinaan tekivät.
        >>>> Mutta paavi ihmisyksilönä ei ole Raamatun peto ainokainenkaan paavi. Lutherin mielestä oli yksilönä peto. Kukaan maailmanhistoriassa ei ole lausunut paavista sellaisia moitesanoja niin karkealla kielellä kuin Martti Luther. Kirjaston hyllyt notkuvat Lutheriakin kaikille tarjolla. Ei adventtikirkossakaan kukaan piittaa tuon taivaallista isojen kirkkojen menosta, en minäkään. >Uskonpuhdistuksen näkökulma -historia tässä suhteessa on esillä kun koko historiaa tutkitaan, -ei muuta.<
        Kukaan ei hauku -en minäkään isoja kirkkoja, ei maksa vaivaa sellainen räksyttäminen. Isoissa kirkoissa on pappeina ja työntekijöinä todellisia Jumalan Hengen ihmisiä, ja niitäkin jotka päivät pitkät miettivät pappis- ja piispakunnassakin miten tehdä sovitteluja maailman synnin kanssa kun jäsenien toiveita kuulee. Penkillä istuu samanlaista sakkia; On uskosta uskossa palavaa vilpitöntä uskovaista, Hebr 12:14 on hurskasta mummoa ja paaparaista ollut vuosisatojen varrella protestanttisissa ja katolisissa erilaisissa piireissä yksilöinä.
        Jotkut käyttävät kirkkoa traditioihin ilman uskoa, ja herätysliikkeet pursuavat hurskasta väkeä jotka kirkonkirjoilla ovat. Pappeja on housut ja hame päällä ja jotkut sitten käyvät vain kerran vuodessa katsomassa kumpaa pappi käyttää housuja vai hametta.
        >>>>> Raamatun petovallat eivät kosk>>>>> jatkan vielä>>>>>>> heti alla>>>>

• jarinhotelli kirjoitti:

Täällä on jotkut jotka vuodesta toiseen kiristävät minulta paskat housuissa kun eivät itse uskalla mitä minä sanon katolisesta kirkosta.
        On niitä jotka suorittavat ihmiskokeitaan ja pitävät itsellänsä alamaisia, ja näiden mielivallalle sitten pitäisi olla mieluisena että arvon itseään viihdyttävä ja aina oman perhepiirinsä etuja ajava- oman kunniansa pyytävä joka ei minun hyvinvointini eteen korvaansa lotkauttanut kuitenkaan,-
        kyselee sitten mitä minä sanon katolisesta kirkosta, saadakseen sitten käyttää minua vastaan, eikö..miten minä "haukun paavia" eikö?
        Tai sitten arvioidakseen minua jollakin suverineettisella luullotellulla mielivallalla jota ei ole legitiiminä valtana olemassakaan.

>>>>> Kuule- Lue tarkkaan mitä sanon paavista; jos on noin kuin kirjoitan; ....>>>>>;

- Minä olen kaikessa siinä samassa tiedossa mitä maailman historian kirjoitukset ovat kirjoittaneet historian kirjoihin joita kirjastot ja kirjakauppojen hyllyt notkuneet ovat pullollaan kirjoja kirjoitettuja.
        300 jKr - 1800 jKr vuosilukuja ei millään saa pois historian kitjoituksista, ei millään konstilla. Kärpäsenä en ole mukana aikakoneessa vieressä seuraamasta mutta kirjoja kirjoitettuja on niin etten minä kirjoita koskaan historian kirjoitusta.
        Katolisessa kirkossa on ollut tosissaan totuutta etsiviä vilpittömiä uskovaisia Jumalaa etsiviä ihmisiä aina. On tänäänkin ytksilöinä, niin kuin kaikissa katolisissa ja protestanttisissa Raamatun kannta raottavia yksilöitä Raamatun kantta raottavissa erilaisissa ko. piireissä yksilöinä vilpittömiä kaiken totuuden ja pyhyyden ja Jumalan etsijöitä. Jumalan omia yksilöpersoonia vilpittömyytensä ja uskonsa vuoksi erilaisissa katolisissa ja protestanttisissa piireissä per/ nuppi ihmisyksilöinä.
        Minä/ jag olen kiinnostunut ja kirjoitan Raamatun kysymyksissä ainoastaan tuota historian tietoa vasten josta minulla on kuitenkin niukasti tietoa, ja kirjoitan vain Raamatun Raamatun näkökulmaa miten minä keskustelijana, en minkään sortin opettajan virassa, minulla ei mitään opetusvirkoja ole olemassa, -Siis Raamatun kirjoitetun sanan ja historian näkökulma on olemassa ja vain minua kiinnostaa asiayhteydessä.
        Paavi ei ole ihmisyksilönä Raamatun peto, Ilm 13, 14:9- sillä jokaista persoonaa- jokaista olevaista ihmisyksilöä kohdusta syntynyttä koskee sama etsikko armonaika Ilm 20 luku, Room 6:22-23 kuin jokaista muutakin kaksijalkaista joka ei kuitenkaan ole apina vaan ihmiseksi kutsuttu.
        Raamatun petovalta ei ole kukaan valta yksinään, vaan Raamatun petovallat on esitelty Danielin kirjassa -sellaiset petovallat joilla on jatkuvuutta, tai ei ne kaikki ole edes välttämättä petovaltoja. Euroopan Unioni ei ole sellainen valta tänään joka vastustaisi Jumalaa, esim. vaikka EU on Dan 2:41-44. Dan kirja esittelee tietyn ilmansuunnan silloin olemassa olevia valtoja joilla on jatkuvuutta, Ei kaikkia maailmanvaltoja, onhan esim. kaukoitä ja Kiinan suunta ulkona Dan kirjan valloista. Mutta petovaltoja jotka vastustavat Jumalaa ja olivat silloin olemassa Dan kirja esittelee; ja yksi valta on Roomalainen valta. Tämä on historiallinen totuus. Roomalaiset tappoivat apostolit, Jeesuksen, ja alkuseurakuntaa ja hävittivät koko Jerusalemin 70 jKr. Mitä tähän pitäisi sitten sanoa? Tuo kaikki on Raamattuunkin kirjoitettu. Ei pirukaan pääse historian kirjoitusta pakoon oli historian kirjoitus koulun oppikirjoissa tai kirjaston eepoksissa tai Raamatussa ei sitä pirukaan pakoon pääse präntättyä tekstiä -tuhansia sivuja karkuun.
        Paaveja oli erilaisia historiassa. Joku julistautui Kristuksen sijaiseksi, ja mitä nyt itse kukin vallankäytön aikoinaan tekivät.
        >>>> Mutta paavi ihmisyksilönä ei ole Raamatun peto ainokainenkaan paavi. Lutherin mielestä oli yksilönä peto. Kukaan maailmanhistoriassa ei ole lausunut paavista sellaisia moitesanoja niin karkealla kielellä kuin Martti Luther. Kirjaston hyllyt notkuvat Lutheriakin kaikille tarjolla. Ei adventtikirkossakaan kukaan piittaa tuon taivaallista isojen kirkkojen menosta, en minäkään. >Uskonpuhdistuksen näkökulma -historia tässä suhteessa on esillä kun koko historiaa tutkitaan, -ei muuta.<
        Kukaan ei hauku -en minäkään isoja kirkkoja, ei maksa vaivaa sellainen räksyttäminen. Isoissa kirkoissa on pappeina ja työntekijöinä todellisia Jumalan Hengen ihmisiä, ja niitäkin jotka päivät pitkät miettivät pappis- ja piispakunnassakin miten tehdä sovitteluja maailman synnin kanssa kun jäsenien toiveita kuulee. Penkillä istuu samanlaista sakkia; On uskosta uskossa palavaa vilpitöntä uskovaista, Hebr 12:14 on hurskasta mummoa ja paaparaista ollut vuosisatojen varrella protestanttisissa ja katolisissa erilaisissa piireissä yksilöinä.
        Jotkut käyttävät kirkkoa traditioihin ilman uskoa, ja herätysliikkeet pursuavat hurskasta väkeä jotka kirkonkirjoilla ovat. Pappeja on housut ja hame päällä ja jotkut sitten käyvät vain kerran vuodessa katsomassa kumpaa pappi käyttää housuja vai hametta.

jatkoa edelliseeni>>>>>>>>>>>>>

Globaalissa maailmassa kaikki vallat huomioivat toisensa ja eivät toimi yksin.
        Ei se Raamatun peto toimi yksin valtana, vallalla on keulakuvansakin toki, ei toimi yksin keulakuvat eivät vallat koskaan i dag eikä tulevassa maailmanajassa.

Olen kirjoittanut Raamatun petovallasta täällä;
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.12

Suomessa kansankirkko on pitänyt yllä eräänlaista "peruskristillisyyttä."
        Jokaisen perheen kersa on periaatteessa kuullut jotakin puhuttavan Jeesuksesta ainakin kerran elämässään rippikoulussa.
        Poikakerho oli nasta juttu alle kouluikäisenä. Tänään kansankirkko tarjoaa lähimmäisen eteen avuksi paljon erilaista harrastus- yhdessä olon toimintaa- ihmisen hyvinvoinnista huolehtimista joka sekin on Jumalan palvelemista.
        EU apu on lähinnä muodollinen ruoka-apuna mutta iloinen lisä 10,- euron arvoinen vähävaraisille, ja todella pulassa olevat voivat neuvotella diakonin kanssa josko muutama sapuska järjestyisi jonkun aikaa putkessakin.
        Komiat on kirkot ja suuruudenhullutkin kirkotkin aikoinaan toisinaan pienissä kylissä. Pyöräilymatkoillani minä poikkean kirkkoihin aina, ja katson hautasumaankin muistomerkit. Hurskaita Jumalaa pelkääviä /Jumalaa rakastavia
        yksilöitä syntiä karttavia on istunut kirkon penkeillä kansankirkossamme ja erilaisissa katolisissa piireissä maailmalla samoin. Äiti Teresa oli esim. lähimmäisrakkauden malliesimerkki.
        Nämä ihmiset ovat oman tietomääränsä valossa lippaamassa ja lappaamassa tietoa kauhoilla ja lusikoilla ja saavat palkkansa omantuntonsa mukaan mitä käsi sydämellä Jumalan edessä näkemyksessä oikeasta ja väärästä ovat tehneet elämässään; Luuk 12:47-48. -Ovatko sitten kuolleet Herrassa ylösnousemuksen toivossa, vai jumalattomina Jumalan kaikessa heivanneina; Room 6:22-23.

Minä en hauku tämän sakin kastettakaan; -> Olen nähnyt omin silmin Herralle pyhittyneitä uskovaisia isoissa kirkoissa, ja ovat sen kasteen varassa minkä ovat saaneet.
        Raamatun uskon kastetta joka tapahtuu isossa vedessä ei pidä väheksyä, sillä se on tarkoin Raamatun esimerkin mukainen miten apostolit kastoivat.
        Yksi usko ja yksi kaste ei merkitse kasteiden lukumäärää vaan erottaa kasteen Kristuksen uskossa muista aikansa itämaiden pirskotuksista ja pesuista joita oli paljon erilaisia. Pirskotettiin lihaa epäjumalille ennen lihan torilla myyntiä esim. ja monenlaista pesua kuului pölyisillä seuduilla sandaalit jalassa ihmisten traditioihin. Kaste Herrassa Jeesuksessa on se "yksi usko ja yksi kaste,."
        -Seuraavat tässäkin omantuntonsa asiaa, siinä tiedossa mikä per/ nuppi on.

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija
        Kurpan torpan sepän pojanpojanpoika

• Mietiskelyä

• Mietiskelyä
        jarinhotelli kirjoitti:

Hei!

Kaikkiko pitää taivutella rautalangoista. Okei;

Jos Roomalainen maallinen valta ei olisi heittäytynyt 300 luvulla muodolliseen kristillisyyteen siinä merkityksessä että keisari teki 300 luvulla muodollisen kääntymyksen uskoon ja yhdisti pakanuutta ja krisytinuskoa keskenään niin ei olisi syntynyt sitä valtaa joka piti uskontoa ja maallista valtaa vallan- rahanhimoisten työvälineenä omillekin tarpeilleen eikä Jumalan kunniaksi.

Okei, sitten jos tuota "turmion iljetystä" Dan 11:31, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4 ei olisi ollut, niin ei olisi protestanttisia kirkkoja, mutta luonnollisesti alkuseurakunta olisi jatkanut aina työtään suoraan ilman että olisi välillä kuollut sukupuuttoon.

Alkaako tyydyttämään vastaus?

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija
        Kurpan torpan sepän pojanpojanpojanpoika

Alkaa naurattamaan vastaus mutta mitä voi odottaa ihmiseltä joka kiven kovaan toisaalla väitti että 15 miljoonasta adventistista YHTÄKÄÄN ei ole tuomittu rikoksesta ym. yhtä järkeviä väitöksiä.

• Mietiskelyä
        Mietiskelyä kirjoitti:

Kannattaisi ehkä pistää katolisen kirkon foorumille tämän ellenismifoorumin sijaan jos on kysyttävää, minä en kuulu mihinkään kirkkokuntaan.

Mun moka. Luin nopeasti aamupöpperöissä. Kysymys siis olikin jo katolilaisuus palstalla. Minä en kuitenkaan ole oikea ihminen ottamaan katolista kantaa koska en ole katolilainen.

• Mietiskelyä kirjoitti:

Kannattaisi ehkä pistää katolisen kirkon foorumille tämän ellenismifoorumin sijaan jos on kysyttävää, minä en kuulu mihinkään kirkkokuntaan.

Hep-

Suomi24.fi foorumi on avoin keskustelufoorumi.

> Ei minkäänlaisen hengellisen järjestön eikä kirkon omistama.

Kirkoilla/ hengellisillä järjestöillä ei ole minkäänlaista virkaa ristin sielullakaan Suomi24.fi foorumilla.

Taivaan kirjat eivät ole sama asia kuin järjestöjen jäsenkirjat.
        Ilm 20:12-15, Luuk 10:20.

> Jos kokee jotakin kirjoihin ja kansiin liittyvää pitää sitten olla aktiivinen kirjojen ja kansien kartuttamisessa, ja olla vaikka huolehtimassa hetken pätkän ihmisten hyvin- tai pahoinvoinnin asioissa per/ nuppi. Ei luulla mitään toisesta ja kolmannesta persoonasta.
        > Alamaisia ei itsellensä saa tänään laillisin keinoin rahalla ja sopimuksillakaan mistään. Yhteistyöhön orientoituneita voi korkeintaan saada kumppaneikseen.

>>>>> Joh 10:16.

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

• Mietiskelyä kirjoitti:

Alkaa naurattamaan vastaus mutta mitä voi odottaa ihmiseltä joka kiven kovaan toisaalla väitti että 15 miljoonasta adventistista YHTÄKÄÄN ei ole tuomittu rikoksesta ym. yhtä järkeviä väitöksiä.

Voi voi vieläkö saiitä kirjoitat.

Mene katselemaan kaltereitten takana istuvia minkä sortin "lahkolaisia" ne ovat.

Siellä pedoifiilitkin istuvat kaltereitten takana kärsimässä tuomioitaan suoritetuista rikoksista jotka ovat todellisia rikoksia. Eivät vapaalla jalalla liiku rikolliset.
        Anteeksi annon aika on sitten aina kun jos, kun jos, tuomio on suoritettu ja sovitettu >>>sen jälkeen kun parannus on tehty eli hylätty rikollinen käytös.

Ihmiset muuttavat arvojaan, sovittavat menneitään, ja tekevät erehdyksiä ja harkitsemattomuuksia, mielenhäiriöitäkin joissa ei harkintaa ole, ja sekä harkittuja rikoksia suorittavat taivaan kannen alla.

En minä ole kuullut ainokaisestakaan lahkolaisesta kaltereitten takana tai ehdollista vankeustuomiotaan kärsimässä? En ole kuullut.
        >> Mutta on ns. kolmannen sektorin maissa kulttuurishokki pakanaperinteeseen on niin suuri äkkiä, että voi olla persoonia joilla sitten ollut liian kiirusta kasteelle ja ei täyttä ymmärrystä kaikesta kristillisyydestä.
        Näiden maiden tieto on kovin propagandaakin toisinaan eli ei 100% luotettavaa se tieto mitä luovuttavat.
        Suomenkin rintamalla sodan aikana oli aina proganda-radiovaunu työssään kannustamassa taistelutahtoa ja omaa viestiä rajojen taakse sodankäynnissä.

Parkkisakkoja tms. on varmasti. Ylinopeuttakin ajeltu.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Mietiskelyä

Mutta minäpä olen kuullut ja jos joku väittää ettei YHTÄKÄÄN 15 miljoonasta adventistista ole tuomittu niin siinä voi jokainen muodostaa mielipiteensä tämmöisen väitteen lausujasta.

• löysinrauhan
        jarinhotelli kirjoitti:

"Roomalaiset tappoivat apostolit, Jeesuksen, ja alkuseurakuntaa ja hävittivät koko Jerusalemin 70 jKr. Mitä tähän pitäisi sitten sanoa? Tuo kaikki on Raamattuunkin kirjoitettu. Ei pirukaan pääse historian kirjoitusta pakoon oli historian kirjoitus koulun oppikirjoissa tai kirjaston eepoksissa tai Raamatussa ei sitä pirukaan pakoon pääse präntättyä tekstiä -tuhansia sivuja karkuun."

Hei Jari,
        Keskittyisit muihin aiheisiin, koska et ilmeisesti vaivaudu tutkimaan historiaa, vaan toistat virheellisiä väitteitä. Rooman pakanallinen keisarikunta tappoi kyllä Rooman kirkon johtajat Pietarin ja Paavalin Roomassa. Muiden apostoleiden laita on hieman toisin. Osan tappoivat juutalaiset:

https://credohouse.org/blog/what-happened-to-the-twelve-apostles-how-do-their-deaths-prove-easter

Roomalaiset hävittivät Jerusalemin v. 70, mutta sitä ennen kristityt olivat paenneet sieltä Pellaan Jeesuksen ohjeiden mukaan. Jerusalemin hävityksessä tuhoutuivat juutalaiset.

Luuk.21:20. Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.
        21. Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö.
        22. Sillä ne ovat koston päiviä, että kaikki täyttyisi, mikä kirjoitettu on.

Varhainen kirkkohistorioitsija Eusebius kertoo:
        The members of the Jerusalem church by means of an oracle, given by revelation to acceptable persons there, were ordered to leave the city before the war began and settle in a town in Peraea called Pella." Book III, 5:4

Roomalaiset hallintomiehet olivat haluttomia tappamaan Jeesuksen, mutta myöntyivät juutalaisten vaatimukseen sen jälkeen kun juutalainen joukko sanoi:

Matt. 27:24. Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne."
        25. Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle".

Jeesus vaikeroi Jerusalemin juutalaisten hengellisten johtajien sokeutta:

Matt. 23:37 "Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla. 38 Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille. 39 Sillä minä sanon teille, että te ette minua tästedes näe ennen kuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!'

Rooman keisarikunnan aikaisten vainojen uhrimäärää ei tiedetä. Vuosien 30 -311 välillä hallitsi 54 keisaria. Näistä noin tusina (12) vainosi kristittyjä. Vainot olivat yleensä paikallisia ja satunnaisia. keisari Neron v. 64 vainon ja v. 313 Milanon Ediktin välillä kristityt elivät 129 vuotta vainon aikaa ja 120 vuotta suhteellisen rauhan aikaa.
        http://www.religionfacts.com/persecution-of-early-church

• turhatoivo
        löysinrauhan kirjoitti:

"Roomalaiset tappoivat apostolit, Jeesuksen, ja alkuseurakuntaa ja hävittivät koko Jerusalemin 70 jKr. Mitä tähän pitäisi sitten sanoa? Tuo kaikki on Raamattuunkin kirjoitettu. Ei pirukaan pääse historian kirjoitusta pakoon oli historian kirjoitus koulun oppikirjoissa tai kirjaston eepoksissa tai Raamatussa ei sitä pirukaan pakoon pääse präntättyä tekstiä -tuhansia sivuja karkuun."

Hei Jari,
        Keskittyisit muihin aiheisiin, koska et ilmeisesti vaivaudu tutkimaan historiaa, vaan toistat virheellisiä väitteitä. Rooman pakanallinen keisarikunta tappoi kyllä Rooman kirkon johtajat Pietarin ja Paavalin Roomassa. Muiden apostoleiden laita on hieman toisin. Osan tappoivat juutalaiset:

https://credohouse.org/blog/what-happened-to-the-twelve-apostles-how-do-their-deaths-prove-easter

Roomalaiset hävittivät Jerusalemin v. 70, mutta sitä ennen kristityt olivat paenneet sieltä Pellaan Jeesuksen ohjeiden mukaan. Jerusalemin hävityksessä tuhoutuivat juutalaiset.

Luuk.21:20. Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.
        21. Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö.
        22. Sillä ne ovat koston päiviä, että kaikki täyttyisi, mikä kirjoitettu on.

Varhainen kirkkohistorioitsija Eusebius kertoo:
        The members of the Jerusalem church by means of an oracle, given by revelation to acceptable persons there, were ordered to leave the city before the war began and settle in a town in Peraea called Pella." Book III, 5:4

Roomalaiset hallintomiehet olivat haluttomia tappamaan Jeesuksen, mutta myöntyivät juutalaisten vaatimukseen sen jälkeen kun juutalainen joukko sanoi:

Matt. 27:24. Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne."
        25. Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle".

Jeesus vaikeroi Jerusalemin juutalaisten hengellisten johtajien sokeutta:

Matt. 23:37 "Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla. 38 Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille. 39 Sillä minä sanon teille, että te ette minua tästedes näe ennen kuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!'

Rooman keisarikunnan aikaisten vainojen uhrimäärää ei tiedetä. Vuosien 30 -311 välillä hallitsi 54 keisaria. Näistä noin tusina (12) vainosi kristittyjä. Vainot olivat yleensä paikallisia ja satunnaisia. keisari Neron v. 64 vainon ja v. 313 Milanon Ediktin välillä kristityt elivät 129 vuotta vainon aikaa ja 120 vuotta suhteellisen rauhan aikaa.
        http://www.religionfacts.com/persecution-of-early-church

Tätä tuskin Jari ja muut Ellenin näkyihin uskovat pystyvät myöntämään.

• Ihan.turha.vaiva

Adventisteilta on turha odottaa mitään asiallisia vastauksia mihinkään. Adventisteilta kysyminen on kuin kysyisi kiviseinältä. Ainoastaan sillä erolla, että kiviseinäkin antaisi paremman vastauuksen.

• Mietiskelyä

Näinpä se taitaa olla. Minä kysyn helpon kysymyksen enkä saa siihen vastausta vaan aletaan puhumaan asian vierestä. Aivan sama kuin menisin pizzeriaan, tilaisin pizzaa ja tarjoilija sitten toisi minulle kebabit ranskalaisilla ja alkaisi pakkomyymään limonadit mukaan ja pahastuisi kun ei mikään kelpaisi. Sitten hän alkaisi pakkointtelemään kanssani politiikasta ym ja sanomaan että minun poliittinen ymmärrykseni on väärä.

• väittelyontaitolaji

Aika hauska väittely. Veit voiton, mietiskelyä!

• enminäainakaanvastaa

Miksi noille väittelijöille pitäisi vastata, olen nähnyt sen täällä moneen kertaan jos adventisti vastaa näille väittelijöille, kyllä ne osaa sen vastauksen vääntää omaan malliinsa ja alkavat vain vääristelemään mitä niille vastaa, parempi että jättää vastaamatta, ei siitä saa kuin haukkumiset palkaksi.

• Lisään siihen mitä kirjoitin tässä ketjussa että;

- Adventtikirkossa on niin kiirusta kaikilla työntekijöillä ja muillakin elämässään että eivät isoja kirkkoja katsele. On muuta tekemistä ihan omasta takaa.

Adventtikirkon teologia on täällä;
      https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa

Ei siellä isoista kirkoista mitään lue, Ihan Raamatun asiaa, ei muuta.

Yksittäiset teologit tutkivat ja kirjoittavat kaikissa mahdollisissa Raamatun piireissä, ja ilmaisevat yksilöllisiä ajatuksiaan ja tutkimustuloksiaan.

Joka Adventtikirkon oppia tutkii, näkee jossakin yhteydessä vain lukuisten uskonpuhdistajien työstä- jonkun sanan erilaisissa kirjallisissa julkaisuissa mitä ajan saatossa teologit ovat kirjoittaneet sitä historiaa mitä kirjastojenkin hyllyt notkuvat ja historiaa jota ei kukaan pakoon pääse jos historiaa lukee.
      Kirjakauppoihin saa kirjoittaa mitä itse kukin kirjoittaa,ja kirjakauppojen kirjat eivät ole Adventtikirkon teologiaa.

Ulkomailla on lisäksi omia yksikköjä joissa teologeja hommissa niin kuin kaikissa muissakin piireissä. Näitä kiinnostaa vain Raamatun sanaan- ja historiaan kuuluva tieto.

Ei tuon taivaallista kiinnosta juurikaan -ja ole aikaa räksyttää isoja kirkkoja kenelläkään päivät pitkät. Uskovaisille ihmisille kehittyy omaa arvostelukykyä, ja kirkko ei arvostelukykyjä määrää eikä päätä omantunnon asioita.
      Aitojen vierillä on ruoho vihreätä yksilöille valita vapaasti.
      Kirkon teologia on pakko pitää Raamatun sanan Kristus kalliolla.
      Adventtikirkkoon ei toivota ihmisiä jäseneksi joilla ei mitään ymmärrystä ole -aikomustakaan kehittää omassa omassatunnossaan. -On vakaumuksellista uskon Raamatun kristus mission arvon asiaa ja metodia A-kirkon väen hengellinen arvostus Kristuskalliolla per/ nuppi.
      = Oman ymmärryksen mukaan pluikkaalla baanalla ja kivikkoisella polulla per/ nuppi yksilöllisesti; Matt 13 monenlaista kalaa nuotassa ja -viljaa pellossa aina ajan loppuun asti ja saakka.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• Vielä;

Dan 12:10 !

Ilm 14:12/ 12:17, Ef 2:8-9, Hebr 12:14, Joh 14, Joh 3:16, Ilm 1:7-8.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• kerettiläinen--

>> Kirkon teologia on pakko pitää Raamatun sanan Kristus kalliolla.>>

AdventtiKIRKONKIN 28 opinkohdan "ainoa oikeaoppinen" teologia lepää samalla pakanallisella KIRKKOkalliolla kuin sen synnyttäjän eli ÄITIkirkon "ainoa oikeaoppinen" teologia eli >>> "takki" on siis Äitikirkon "kutoma" keisarin suosiollisella avustuksella riippumatta siitä, miten paljon siinä on "nappeja oikeissa napinläveissä"....
        Tämä keisarin toimittamasta "uudesta hienosta kankaasta" kudottu "seurakuntapalttoo" aiheuttaa kuitenkin skitsofrenisia ristiriitoja kansassa, kun se ei kykene näkemään sen "apostolista hienoutta", vaikka jokaisen Tytärkirkon ja -seurakunnan oma hovi kilvan ylistääkin Äitikirkon tapaan oman palttoonsa ainutlaatuisen hienoa kangasta...kuka kontaten tai jotain siansaksaa mongertaen...kuka tohtorinhattu päässä järkeillen ja väitöskirjojaan esitellen...kuka mietiskellen mystisiä syntyjä syviä ja liturgioita messuten...kuka vieden "ilosanomaa" ovelta ovelle "uskollisen ja ymmärtäväisen orjaluokan" uudesta maailmanjärjestyksestä ja tältä ulkoaoppimia fraasejaan ladellen...kuka minkäkinlaisia itse keksimiään muotomenoja ja rituaaleja suorittaen...

"Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö Hän yhtään ainoaa (Jumalan) lasta kansan joukosta"...

• kerettiläinen-- kirjoitti:

>> Kirkon teologia on pakko pitää Raamatun sanan Kristus kalliolla.>>

AdventtiKIRKONKIN 28 opinkohdan "ainoa oikeaoppinen" teologia lepää samalla pakanallisella KIRKKOkalliolla kuin sen synnyttäjän eli ÄITIkirkon "ainoa oikeaoppinen" teologia eli >>> "takki" on siis Äitikirkon "kutoma" keisarin suosiollisella avustuksella riippumatta siitä, miten paljon siinä on "nappeja oikeissa napinläveissä"....
        Tämä keisarin toimittamasta "uudesta hienosta kankaasta" kudottu "seurakuntapalttoo" aiheuttaa kuitenkin skitsofrenisia ristiriitoja kansassa, kun se ei kykene näkemään sen "apostolista hienoutta", vaikka jokaisen Tytärkirkon ja -seurakunnan oma hovi kilvan ylistääkin Äitikirkon tapaan oman palttoonsa ainutlaatuisen hienoa kangasta...kuka kontaten tai jotain siansaksaa mongertaen...kuka tohtorinhattu päässä järkeillen ja väitöskirjojaan esitellen...kuka mietiskellen mystisiä syntyjä syviä ja liturgioita messuten...kuka vieden "ilosanomaa" ovelta ovelle "uskollisen ja ymmärtäväisen orjaluokan" uudesta maailmanjärjestyksestä ja tältä ulkoaoppimia fraasejaan ladellen...kuka minkäkinlaisia itse keksimiään muotomenoja ja rituaaleja suorittaen...

"Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö Hän yhtään ainoaa (Jumalan) lasta kansan joukosta"...

Hep-

Adventtikirkko on rekisteröity 1863.

- Ei mitään tekemistä minkäänlaisella pakanallisella pohjalla.

Protestanttiset kirkot ovat kaikki syntyneet ohi kaiken pakanuuden- ohi keskiaikaisen vallankäytön.

Raamatun on säilyttäneet kaikkena aikoina pieniäkin ryhmiä.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Yksimikrosiru

koko kristinusko todennäköisesti olisi tuhoutunut ja eläisimme islamistisessa maailmassa.

Nythän me ollaan jo lähellä sitä. 80 moskeijaa ja kaikki vaan nukkuvat. Herätkää unesta te, jotka nukutte.

• Kaikki-tiet-Roomaan

Ramattun tekstit eivät kävisi toteen pedosta, joka sai kuolin haavan ja virkosi, jos ei paavin valtaa olisi syntynyt.

Kaikki tiet vievät Roomaan.
      4:s-valtakunta Rooma jakautuu kymmeneen varpaaseen (EU).
      Paavillinen rooman hirmuvalta, joka vainosi toisin uskovia, joka sai kuolin haavan ja on nyt nousemassa valtansa huipulle ekumenian kautta yhdessä luopuneen protestatantismin kanssa maallisen vallan tuella.

Paavin valta ei pystynyt täysin tukahduttamaan kristinuskoa ja Jumala voimasta syntyi uskonpuhdistajia, kuten Luther.

Johanneksen näky kuvaa porton tuomiota edeltävää aikaa vähän ennen jeesusken tulemusta.

Vähän historiaa:
      Paavi (lat. papa) on Rooman piispa, katolisen kirkon ylin hengellinen johtaja ja Vatikaanin päämies. Katolisen kirkon käsityksen mukaan hän on Kristuksen käskynhaltija maan päällä ja vuonna 1870 vahvistetun dogmin mukaan erehtymätön puhuessaan viran puolesta (lat. ex cathedra) uskon asioista. https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavi

Kun keisarius vahvistui, taantui paavi pikkuruhtinaaksi muiden Italian pikkuruhtinaitten joukkoon. Taistelu ylivallasta paavin ja keisarin välillä jatkui koko keskiajan. Molemmat vetosivat samaan asiaan. Jumala oli antanut heille valtansa. Paavi vahvisti omaa valtaansa vakuuttamalla. että hengellinen valta on maallista korkeampi. Lopulta hän ilmoitti olevansa Kristuksen sijainen maan päällä.
      Keskushallintoa tuki yhteinen kieli, latina, ja hallintokoneisto oli järjestetty hierarkkisesti eri tasoille, niin että tavallisesta seurakuntalaisesta alkoi maalaispapin kautta aukoton ketju paavin hallitukseen, kuuriaan, ja lainsäätäjään, kirkolliskokoukseen, asti. Rooma piti valtaansa yllä kiertokirjein, ensyklikoin, joita kirkkokurin uhalla oli toteltava. Niskoittelijaa uhkasi erottaminen seurakunnan ehtoollisyhteydestä ja jopa kirkonkirous, jonka tulkittiin tarkoittavan kadotukseen joutumista.

Paavin valta oli korkeimmillaan Innocentius III:n (1198–1216) aikana. Hän saavutti Euroopassa suuremman vallan kuin ehkä yksikään hallitsija ennen Napoleonia. Innocentius III nöyryytti kaikki maalliset hallitsijat ja harjoitti tietoista politiikkaa kirkon vallan vahvistamiseksi. Hän otti paavinvallan aseeksi kirkon sisällä syntyneet uudet liikkeet kuten fransiskaani- ja dominikaanimunkkijärjestöt sekä ristiretkien yhteydessä syntyneet hengelliset ritarikunnat.
      Valtansa huipulla kirkko julisti toisinajattelun kerettiläisyydeksi, josta rangaistiin kuolemalla. Kirkko kiristi kielteistä asennettaan seksuaalisuuteen ja pakotti papit selibaattiin. Aseinaan kirkko käytti pannaan julistamista ja kirkollisten toimitusten kieltämistä. Etelä-Ranskassa kehittyneitä vapaamielisiä uskonnollisia suuntauksia vastaan kirkko perusti 1200-luvun alussa inkvisition, joka pyrki kitkemään kirkon virallisen opin vastaiset ajatukset pois salaisten oikeudenkäyntien, kidutuksen ja polttorovioiden avulla. Kijotiineillä ja polttorovioilla tapettiin ihmisiä rutosti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1208
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      154
      1172
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1095
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      82
      996
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      47
      917
    6. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      828
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      800
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      732
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      721
    Aihe